abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 augustus 2011 @ 09:45:06 #101
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100842918
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 01:49 schreef ausweiss het volgende:
Ik heb hier nog niemand gehoord over King corn brood.

Destijds is het al fout gegaan.

[ afbeelding ]
Kamervragen over brood _O_ Ik moet toegeven, de reclame is wel goed :P
  woensdag 17 augustus 2011 @ 09:56:45 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100843174
Het lijkt er alleen op dat om te concureren met fabrieksbrood veel bakkers fabrieksbrood zijn gaan bakken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 10:01:43 #103
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100843285
De KvW heeft ooit wat gemaakt over brood, ik kan het alleen niet terugvinden op uitzending gemist ;(
  woensdag 17 augustus 2011 @ 10:07:23 #104
45206 Pietverdriet
pi_100843416
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 10:01 schreef Erasmo het volgende:
De KvW heeft ooit wat gemaakt over brood, ik kan het alleen niet terugvinden op uitzending gemist ;(
Ging over moutcaramel die witbrood donker kleurt en dan is het ineens gezond.
pi_100843485
In Engeland (Londen) inderdaad een enorme opkomst van "echte" bakkers. Goed brood is de trend en dus inmiddels vrij makkelijk te krijgen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 17 augustus 2011 @ 10:19:00 #106
45206 Pietverdriet
pi_100843656
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 10:10 schreef Drive-r het volgende:
In Engeland (Londen) inderdaad een enorme opkomst van "echte" bakkers. Goed brood is de trend en dus inmiddels vrij makkelijk te krijgen.
En zover ik begrijp, niet alleen brood. Men is daar
NL ver vooruit als het om lokaal geproduceerde kwaliteitsproducten gaat, vlees, groente, patisserie, ijs, etc etc
  woensdag 17 augustus 2011 @ 10:21:39 #107
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100843718
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 10:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ging over moutcaramel die witbrood donker kleurt en dan is het ineens gezond.
Ik wil hem nog even terugkijken ter lering en vermaak, heb al een torrent gevonden :)
pi_100844305
Het valt mij steeds weer op dat een bakker ofwel goed banket maakt, ofwel goed brood - maar zelden beide.
En hoe verder je in Nederland naar het zuiden komt, hoe beter het banket en slechter het brood - en andersom.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  † In Memoriam † woensdag 17 augustus 2011 @ 10:56:49 #109
91830 MaximusTG
pi_100844674
Peter Reinhart schrijft een leuk stukje over de twee verschillende soorten bakkers:

"In Zen and the Art of Motorcycle Maintenance, a book that came out, coincidentally, around the same time as the Tassajara Bakery began selling bread made by American Zen Buddhist students in San Fransisco, Robert Pirsig wrote of two kinds of motorcycle riders. Some like to tinker with their bikes, making sure they are tooled just right, and the others just like to ride and feel the wind against their cheeks. Bread bakers are like that, too. The more technical and mechanical bakers often go to Manhattan, Kansas, where there is a superb school called the American Institute of Baking. There they learn all about the properties of wheat and the effect of multitudinous sugars upon various strains of yeast. They learn dough formulas, and the learn about equipment options and methodologies. Graduates of this program become valuable technical bakers, usually for large companies, and earn good salaries, troubleshooting problems and guaranteeing consistency in operations that may produce forty thousand or more loaves a day.
The other type of baker, the wind-on-cheek baker, often opens a small bakeshop and makes what has become known as artisan bread, the term artisan having been driven, sadly to near meaninglessness by its recent ubiquity. These are bakers who tend to rhapsodize about their loaves. ("They are loaves, please don't call them products.") Many of them travel to Europe, making pilgrimages to the house of Poilâne or Ganachaud, and gather at bread bakers' guildhall meetings, held whimsically throughout the year, to discuss the merits of various baguette-shaping techniques or the hydration potential of their latest experimental ciabatta. They philosophize, read and write books, and argue about the ever-shifting line between the true artisan and the mass producer or the merits of supporting small-scale wheat farmers who grow heirloom strains."
pi_100845231
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 10:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En zover ik begrijp, niet alleen brood. Men is daar
NL ver vooruit als het om lokaal geproduceerde kwaliteitsproducten gaat, vlees, groente, patisserie, ijs, etc etc
Als je in LDN woont heb je ook iets meer te besteden denk ik. Dan kan je je ook meer bekommeren om kwaliteit dan om kwantiteit.

Maar alsnog, een 'brood-reinheitsgebot' moet het toch niet veel duurder maken terwijl het wel de leefkwaliteit verbeterd van mensen die het eten? Brood is immers het meest gegeten voedsel in de westerse wereld.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 17 augustus 2011 @ 11:18:40 #111
45206 Pietverdriet
pi_100845379
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:14 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Als je in LDN woont heb je ook iets meer te besteden denk ik. Dan kan je je ook meer bekommeren om kwaliteit dan om kwantiteit.

Maar alsnog, een 'brood-reinheitsgebot' moet het toch niet veel duurder maken terwijl het wel de leefkwaliteit verbeterd van mensen die het eten? Brood is immers het meest gegeten voedsel in de westerse wereld.
Ik had het niet alleen over London, maar zie dat dit niet duidelijk was.
En geld te besteden, soit, goed brood is goedkoper dan een nieuwe blackberry, het zijn keuzes die je maakt.
pi_100845569
Als je in de Achterhoek bent, kan je hier langswippen: http://www.bakkerwijnand.com

Bakker Wijnand in Laren. Hij bakt alles zelf (ook de taartbodems) en maakt producten van graan uit de buurt dat gemalen wordt bij de molen een dorp verderop, eieren van de plaatselijke kippenboer en boter van de plaatselijke kaasboer. Verder heeft ie heel veel vreemde broodjes, die geïnspireerd zijn op de tijd dat ie in Australië en Amerika werkte.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 11:58:04 #113
45206 Pietverdriet
pi_100846598
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:24 schreef angelfish het volgende:
Als je in de Achterhoek bent, kan je hier langswippen: http://www.bakkerwijnand.com

Bakker Wijnand in Laren. Hij bakt alles zelf (ook de taartbodems) en maakt producten van graan uit de buurt dat gemalen wordt bij de molen een dorp verderop, eieren van de plaatselijke kippenboer en boter van de plaatselijke kaasboer. Verder heeft ie heel veel vreemde broodjes, die geïnspireerd zijn op de tijd dat ie in Australië en Amerika werkte.
En hoe is zijn brood?
pi_100846671
Lekkerrrrrr!!! Vooral de krentenwegge.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:11:50 #115
45206 Pietverdriet
pi_100847105
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:00 schreef angelfish het volgende:
Lekkerrrrrr!!! Vooral de krentenwegge.
Ik bedoel gewoon brood, een tarwe vloer ofzo. Als dat duidelijk beter is dan andere bakkers rij ik er morgen even langs
  woensdag 17 augustus 2011 @ 12:48:47 #116
72533 Ienepien
Get on with it!
pi_100848370
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 09:18 schreef kahlie het volgende:
Wij hebben in Delft twee heerlijke keuzes:

Een echte bakkerszaak die al enkele tientallen jaren bestaat. Waar ik het brood nog weleens eet zonder beleg zo lekker is het! Grappige naam wel: De Diamanten Ring.

En er is onlangs een echte franse bakkerszaak gekomen. Ik heb er nog niets gekocht, maar hoorde wel al goede verhalen. Gebak zag er ook heerlijk uit. "Michel", met een frans bord en een franse bakker.
Ja heb ik ook al een aantal enthousiaste verhalen over gehoord. Schijnt dat ze daar nog echt passie voor het bakken hebben.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure
pi_100851848
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 12:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik bedoel gewoon brood, een tarwe vloer ofzo. Als dat duidelijk beter is dan andere bakkers rij ik er morgen even langs
Ik vind het achterhoeks blond heel erg lekker. Het smaakt en ruikt echt naar brood. Als je toch in het dorp bent moet je ook even boter en kaas van Pas Op halen. Boter kan je ook bij de supermarkt krijgen in het dorp. Voor de kaas moet je naar kaasboerderij Pas Op zelf.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 14:38:26 #118
45206 Pietverdriet
pi_100852873
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 14:14 schreef angelfish het volgende:

[..]

Ik vind het achterhoeks blond heel erg lekker. Het smaakt en ruikt echt naar brood. Als je toch in het dorp bent moet je ook even boter en kaas van Pas Op halen. Boter kan je ook bij de supermarkt krijgen in het dorp. Voor de kaas moet je naar kaasboerderij Pas Op zelf.
Klinkt goed. Hebben ze ook karnemelk van die boter?
pi_100853008
Yep. Ik klok net een glas weg. Kaastip: die 3,5 jaar oude.
pi_100853190
Hier staat het assortiment: http://www.pasopkaas.nl/kaas.html

Ze zijn btw tot 17 uur open. Supermarkt heeft ook karnemelk van ze.
pi_100855452
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 20:39 schreef DrukVout het volgende:
Vorige week een stokbrood bij de AH gehaald. Die avond gegeten. Best aardig (komt niet in de buurt van een Franse maar toch)
Ik doe daar ook niet zo moeilijk over. Nee, het is niet authentiek, maar het smaakt me wel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_100856661
Als algemene tip raad ik turkse en marokkaanse bakkers aan. Lekker brood, vaak ook volkoren als je wilt, goede harde puntjes en goedkoper dan ah ook nog ^O^
pi_100864575
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 17:06 schreef Mr-Z het volgende:
Jammer dat er zo negatief over de bakkers wordt gepraat. Het probleem is dat er vraag is naar dat sponzige volume brood. Een bakker MOET daar helaas dus

[..]

De VRAAG in Nederland is Bus brood met veel volume en wat ook nog eens minimaal 3 dagen mals moet blijven. Daarnaast heeft iedere bakker ook nog wel een assortiment met speciale broden. Als de mensen die hierboven de ambachtelijke bakkers nou niet zo afkraken maar eens met deze bakkers in gesprek gaan dan weet ik zeker dat deze bakker iets wil gaan ontwikkelen wat jullie willen. Dit zal nooit een omzet knaller worden maar dan zijn jullie ook tevreden (je HOEFT natuurlijk zo'n busbrood niet te kopen ;) )

Toch even uit interesse, en niet om 'normale' bakkers af te zeiken: Wat voor een klandizie krijg je voornamelijk in je bakkerij? Zijn dat huisvrouwen, bejaarden of juist jonge mensen?

En hoe ziet je business case er uit? Ik kan me namelijk voorstellen (maar ik ben geen bakker, laat staan dat ik een bakkerij heb) dat je met 'sponsbrood' een markt bediend die ook al uitstekend door de supermarkten wordt bediend. Het lijkt me lastig om daar als bakker met een hogere overhead, beperktere openingstijden tegen op te moeten boksen. Zeker aangezien een klant toch al in de supermarkt komt en je hem dus een reden moet geven om speciaal voor jouw bakkerij een kwartier langer over de boodschappen te doen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_100865675
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:26 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Toch even uit interesse, en niet om 'normale' bakkers af te zeiken: Wat voor een klandizie krijg je voornamelijk in je bakkerij? Zijn dat huisvrouwen, bejaarden of juist jonge mensen?

En hoe ziet je business case er uit? Ik kan me namelijk voorstellen (maar ik ben geen bakker, laat staan dat ik een bakkerij heb) dat je met 'sponsbrood' een markt bediend die ook al uitstekend door de supermarkten wordt bediend. Het lijkt me lastig om daar als bakker met een hogere overhead, beperktere openingstijden tegen op te moeten boksen. Zeker aangezien een klant toch al in de supermarkt komt en je hem dus een reden moet geven om speciaal voor jouw bakkerij een kwartier langer over de boodschappen te doen.
Goeie analyse / mening ^O^
pi_100865732
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 22:14 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Wellicht vind je er nog een, als je heel goed zoekt. Een hoogbejaarde bakker, ergens in een dorp diep in de Drentse bossen ofzo. Maar aangezien de meeste bakkers niet eens meer de moeite doen om hun slagroom zelf te slaan, vrees ik het ergste.
Bodems worden over het algemeen gewoon van kapsel gemaakt en ja dat maken de meeste zelf. En 99% vd bakkers heeft een slagroommachine staan. Wat dacht je dan waarmee ze het deden?
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')