abonnement Unibet Coolblue
pi_101452767
Wat een gezeik weer met alles op de Erasmus. Ik kan geen eens de tentamendata van blok twee zien :')
pi_101455097
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2011 12:44 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Ja, dat bedoelde ik. Bij IBA hebben we er elk jaar wel tientallen.

Iemand ervaring met van bedrijfskunde/IBA bachelor overstappen naar een econometrische master (d.m.v. een pre-master)? Zit er over te denken, de RSM masters spreken mij niet écht aan, en ik zoek een beetje een uitdaging en een diploma waar ik ook echt iets mee kan :').
Is best mogelijk, moet je gewoon een premaster econometrie doen. Overweeg het ook na mijn bachelor in economie.

Zie hier, bedrijfskunde/IBA staat gewoon tussen de mogelijke vooropleidingen van een (pre)master econometrie.
pi_101456191
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 18:21 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Is best mogelijk, moet je gewoon een premaster econometrie doen. Overweeg het ook na mijn bachelor in economie.

Zie hier, bedrijfskunde/IBA staat gewoon tussen de mogelijke vooropleidingen van een (pre)master econometrie.
Yup, dat had ik ook gezien. Meteen maar even een mailtje gestuurd met de vraag hoe die premaster er precies uitziet. Het wiskunde-niveau ligt wel een stuk hoger bij econometrie dan bij IBA/bedrijfskunde lijkt me, maar dat valt waarschijnlijk wel weg te werken in dat ene jaar. De RSM-masters trekken mij om de een of andere reden niet echt.
Cool story, Hansel.
pi_101460974
Waarschijnlijk omdat ze zo kut zijn ww2. Laat me ff weten wanneer je aan die premaster begint, dan starten we misschien tegelijk. B-) Hoewel, ik loop wel een jaartje vertraging met mijn bachelor en ik denk jij nog op nominaal...
pi_101462121
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 20:34 schreef Kaas- het volgende:
Waarschijnlijk omdat ze zo kut zijn ww2. Laat me ff weten wanneer je aan die premaster begint, dan starten we misschien tegelijk. B-) Hoewel, ik loop wel een jaartje vertraging met mijn bachelor en ik denk jij nog op nominaal...
Ik zou dan in september 2012 beginnen, als ik dit jaar gewoon in één keer haal (wat ook wel moet lukken :') ). Maar weet verder nog niet wat de plannen zijn.

De enige RSM-master die mij een beetje interessant leek was Supply Chain Management. Finance en Accounting schijnen wel goed te zijn, maar ik ben verder totaal niet in dat wereldje geïnteresseerd. De andere masters lijken mij allemaal een beetje "bla" :'). Econometrie lijkt mij wat interessanter en uitdagender, en waarschijnlijk lig je er ook beter mee in de markt. Worden we misschien tóch nog studiegenoten :D.
Cool story, Hansel.
pi_101464149
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 18:56 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Yup, dat had ik ook gezien. Meteen maar even een mailtje gestuurd met de vraag hoe die premaster er precies uitziet. Het wiskunde-niveau ligt wel een stuk hoger bij econometrie dan bij IBA/bedrijfskunde lijkt me, maar dat valt waarschijnlijk wel weg te werken in dat ene jaar. De RSM-masters trekken mij om de een of andere reden niet echt.
Dat het wegwerken van wiskunde gemakkelijk gaat zou ik maar niet op rekenen.
Als je dat wil doen kan je beter al een jaar te van te voren wat vakken volgen, want het pre-master jaar heeft een ontzettend onlogische opbouw als je het in 1 jaar probeert(en volgens mij valt elk jaar de helft ofzo nog af vanwege de zwaarte).
Beneath the gold, bitter steel
pi_101465866
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 21:26 schreef Fingon het volgende:

[..]

Dat het wegwerken van wiskunde gemakkelijk gaat zou ik maar niet op rekenen.
Als je dat wil doen kan je beter al een jaar te van te voren wat vakken volgen, want het pre-master jaar heeft een ontzettend onlogische opbouw als je het in 1 jaar probeert(en volgens mij valt elk jaar de helft ofzo nog af vanwege de zwaarte).
Ik wilde al niet de boeman spelen door dit te posten :P. Als ik zo om me heen kijk bij econometrie zitten er een hoop mensen die wiskunde B en D gedaan hebben en met 8+ afgesloten. Daar blijft na een jaar een ~60% van over..

Subscribe anders op BB voor de vakken statistiek, analyse, matrix algebra.. Ga dan naar de UB voor de boeken en vermaak je een paar dagen met die vakken. Als je dat zelfstandig lukt moet zo'n jaar geen probleem zijn!
pi_101466400
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 21:26 schreef Fingon het volgende:

[..]

Dat het wegwerken van wiskunde gemakkelijk gaat zou ik maar niet op rekenen.
Als je dat wil doen kan je beter al een jaar te van te voren wat vakken volgen, want het pre-master jaar heeft een ontzettend onlogische opbouw als je het in 1 jaar probeert(en volgens mij valt elk jaar de helft ofzo nog af vanwege de zwaarte).
Vandaar ook "waarschijnlijk" - in die premaster zullen ze wel de moeilijke of essentiële vakken uit alle drie jaren van de econometriebachelor willen proppen, waardoor je inderdaad de opbouw mist. Alvast dit jaar wat vakken uitproberen had mij ook een goed idee geleken (valt ook makkelijk te combineren met IBA), maar ik ga nu eerst 4 maanden op exchange, dus dat maakt het wat moeilijker :').


quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 21:49 schreef Physics het volgende:

[..]

Ik wilde al niet de boeman spelen door dit te posten :P. Als ik zo om me heen kijk bij econometrie zitten er een hoop mensen die wiskunde B en D gedaan hebben en met 8+ afgesloten. Daar blijft na een jaar een ~60% van over..

Subscribe anders op BB voor de vakken statistiek, analyse, matrix algebra.. Ga dan naar de UB voor de boeken en vermaak je een paar dagen met die vakken. Als je dat zelfstandig lukt moet zo'n jaar geen probleem zijn!
Goed idee, kan ik alvast even wat rondneuzen. Ik ben geen wiskundegenie, maar over het algemeen heb ik er weinig moeite mee, in elk geval niet met wat ik tot nu toe heb gehad.

[ Bericht 6% gewijzigd door wikwakka2 op 01-09-2011 22:03:12 ]
Cool story, Hansel.
pi_101472976
Tja een voorbeeldje over die opbouw, de schakelstudenten krijgen dit blok direct Combinatorisch Optimaliseren en ik heb in het 1e jaar wel 4 vakken gehad die hier de aanloop voor zijn, waarvan er 2 vrijwel directe opbouwvakken zijn (Wiskundige Methoden en Lineair Programmeren).
Hij begon met wat matrices en meteen alle schakelstudenten compleet in de war want die hadden nog nooit van hun leven een matrix gezien laat staan dat ze weten wat je er allemaal mee kan.
Verder krijgen ze ook Econometrie 1 geloof ik, een vak waar zelfs normale studenten met bosjes in falen.
Hoe dan ook, ga niet onvoorbereid een schakeljaar in, alvast wat vakken volgen is zeer aan te raden :P

Het begon bij mij trouwens ook wel goed, vandaag een deadline voor morgenochtend gekregen en dinsdag een deadline voor zondag.
Beneath the gold, bitter steel
pi_101482747
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 23:47 schreef Fingon het volgende:
Tja een voorbeeldje over die opbouw, de schakelstudenten krijgen dit blok direct Combinatorisch Optimaliseren en ik heb in het 1e jaar wel 4 vakken gehad die hier de aanloop voor zijn, waarvan er 2 vrijwel directe opbouwvakken zijn (Wiskundige Methoden en Lineair Programmeren).
Hij begon met wat matrices en meteen alle schakelstudenten compleet in de war want die hadden nog nooit van hun leven een matrix gezien laat staan dat ze weten wat je er allemaal mee kan.
Verder krijgen ze ook Econometrie 1 geloof ik, een vak waar zelfs normale studenten met bosjes in falen.
Hoe dan ook, ga niet onvoorbereid een schakeljaar in, alvast wat vakken volgen is zeer aan te raden :P

Het begon bij mij trouwens ook wel goed, vandaag een deadline voor morgenochtend gekregen en dinsdag een deadline voor zondag.

Nou, matrices ben ik al regelmatig tegengekomen, hoor.
Cool story, Hansel.
pi_101488803
quote:
9s.gif Op vrijdag 2 september 2011 11:34 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Nou, matrices ben ik al regelmatig tegengekomen, hoor.
Dat is dan al iets...
Beneath the gold, bitter steel
pi_101490615
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 14:40 schreef Fingon het volgende:

[..]

Dat is dan al iets...
Heb je dan zoveel voorbereiding voor een studie nodig wanneer je ergens relatief onbekend mee begint? Ik heb zelf geen econometrie bachelor achtergrond maar ben toch toegelaten voor QF. Zolang je het volgt en elke week bijblijft moet iets toch goed te doen zijn? Ik ben overigens nog niet begonnen met die studie want weet nog niet of ik hem ga doen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_101490892
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 15:27 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Heb je dan zoveel voorbereiding voor een studie nodig wanneer je ergens relatief onbekend mee begint? Ik heb zelf geen econometrie bachelor achtergrond maar ben toch toegelaten voor QF. Zolang je het volgt en elke week bijblijft moet iets toch goed te doen zijn? Ik ben overigens nog niet begonnen met die studie want weet nog niet of ik hem ga doen.
Wat heb je hiervoor gedaan?
Cool story, Hansel.
  vrijdag 2 september 2011 @ 15:38:15 #214
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_101491007
Week 1 van de ongeveer 40 zit erop *O*
No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
pi_101491131
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 15:34 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Wat heb je hiervoor gedaan?
BSc Financial economics (startte als BA Economics)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_101492195
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 15:27 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Heb je dan zoveel voorbereiding voor een studie nodig wanneer je ergens relatief onbekend mee begint? Ik heb zelf geen econometrie bachelor achtergrond maar ben toch toegelaten voor QF. Zolang je het volgt en elke week bijblijft moet iets toch goed te doen zijn? Ik ben overigens nog niet begonnen met die studie want weet nog niet of ik hem ga doen.
Waar heb jij je bachelor dan gehaald?
Beneath the gold, bitter steel
pi_101493279
Buitenland, voordeel is gewoon dat buitenlandse economische bachelors tig maal wiskundiger zijn dan wat je in Nederland voorgeschoteld krijgt. En het zelf kunt indelen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_101493357
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 16:40 schreef sitting_elfling het volgende:
Buitenland, voordeel is gewoon dat buitenlandse economische bachelors tig maal wiskundiger zijn dan wat je in Nederland voorgeschoteld krijgt. En het zelf kunt indelen.
Precies, dat zal dan ook de reden zijn dat je geen voorprogramma hoeft te lopen.
Het lijkt me wel duidelijk dat als de helft van o.a. economiestudenten het schakeljaar naar de master al niet haalt ze de master zelf helemaal niet aan zouden kunnen.
Beneath the gold, bitter steel
pi_101500297
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 16:42 schreef Fingon het volgende:

[..]

Precies, dat zal dan ook de reden zijn dat je geen voorprogramma hoeft te lopen.
Het lijkt me wel duidelijk dat als de helft van o.a. economiestudenten het schakeljaar naar de master al niet haalt ze de master zelf helemaal niet aan zouden kunnen.
Hoe kom je bij die cijfers? Ik ken aardig wat mensen die na economie die premaster econometrie zijn gaan doen en zij hebben die eigenlijk zonder uitzondering in 1x gehaald met uitstekende cijfers (7.5-10). Een vriend van me doet die premaster nu zelfs gewoon tegelijk met zijn Bachelor-3. Zijn dat natuurlijk de gemotiveerdere economiestudenten, maar je moet ook niet gaan pretenderen dat het allemaal bijna onhaalbaar is ofzo want dat valt geloof ik wel mee.
pi_101502973
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 19:59 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Hoe kom je bij die cijfers? Ik ken aardig wat mensen die na economie die premaster econometrie zijn gaan doen en zij hebben die eigenlijk zonder uitzondering in 1x gehaald met uitstekende cijfers (7.5-10). Een vriend van me doet die premaster nu zelfs gewoon tegelijk met zijn Bachelor-3. Zijn dat natuurlijk de gemotiveerdere economiestudenten, maar je moet ook niet gaan pretenderen dat het allemaal bijna onhaalbaar is ofzo want dat valt geloof ik wel mee.
Ik denk zelf dat het wel haalbaar is voor mij. IBA haal ik met twee vingers in de neus, paar weken voor de tentamens even wat dingen gaan doorlezen en ik sta gemiddeld een 8. Wat natuurlijk beter zou kunnen, maar ja. Ik ben best in voor wat meer uitdaging, en econometrie lijkt mij gewoon interessant.

De stap van economie > econometrie zal wel wat makkelijker/logischer zijn, jullie krijgen toch sowieso wel wat meer wiskunde?

[ Bericht 2% gewijzigd door wikwakka2 op 02-09-2011 20:59:07 ]
Cool story, Hansel.
pi_101505248
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 19:59 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Hoe kom je bij die cijfers? Ik ken aardig wat mensen die na economie die premaster econometrie zijn gaan doen en zij hebben die eigenlijk zonder uitzondering in 1x gehaald met uitstekende cijfers (7.5-10). Een vriend van me doet die premaster nu zelfs gewoon tegelijk met zijn Bachelor-3. Zijn dat natuurlijk de gemotiveerdere economiestudenten, maar je moet ook niet gaan pretenderen dat het allemaal bijna onhaalbaar is ofzo want dat valt geloof ik wel mee.
Mijn ervaring dit jaar en is ook wat ik hoor maar goed hun bronnen ken ik niet ;) Al weet ik trouwens niet of dat vnl economiestudenten of andere waren die uitvielen.
Het is inderdaad ook niet onhaalbaar ofzo maar je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je het spreidt puur omdat dan de opbouw beter is.
Hoeveel wiskundevakken krijg jij dan wikwakka? Ik probeer het vakkenpakket van IBA te vinden maar het lukt niet echt.
Beneath the gold, bitter steel
pi_101521259
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 21:35 schreef Fingon het volgende:

[..]

Mijn ervaring dit jaar en is ook wat ik hoor maar goed hun bronnen ken ik niet ;) Al weet ik trouwens niet of dat vnl economiestudenten of andere waren die uitvielen.
Het is inderdaad ook niet onhaalbaar ofzo maar je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je het spreidt puur omdat dan de opbouw beter is.
Hoeveel wiskundevakken krijg jij dan wikwakka? Ik probeer het vakkenpakket van IBA te vinden maar het lukt niet echt.
Echt pure wiskunde? Niet echt zoveel. Hier staan de vakken: http://www.rsm.nl/home/ba(...)and_ideas/curriculum

Applied Business Methods is trouwens gewoon statistiek 2, QDM is Operations research en modelbouw. Hier is de BA-vakkenlijst die niet veel verschilt van de onze: http://www.rsm.nl/home/ba(...)nde/overzicht_vakken . Misschien is dat wat makkelijker vergelijkingsmateriaal.
Cool story, Hansel.
pi_101533527
De 1e econometrist is op woensdag al overgestapt naar bedrijfskunde :')
pi_101535396
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 20:21 schreef jut23 het volgende:
De 1e econometrist is op woensdag al overgestapt naar bedrijfskunde :')
Wie?
pi_101536418
Ene Aaron
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')