Sinds november vorig jaar rij ik in een Mitsubishi ASX 1.8 DI-D ClearTec Intense.
Leuk ding met veel opties: 150pk, xenon, parkeersensoren, panorama dak, cruise control en nog een hele zwik aan leuke speeltjes.
ik heb er nu in 9 maanden 36.000km in gereden en als hij het goed doet rijdt hij heerlijk.....maar zoals je nu wel kan raden doet hij het dus niet altijd goed en heb ik nu al vaker bij de dealer gestaan dan mijn vorige auto (Seat Ibiza) in 160.000km
het begon al bij dag 1: als je constant 120km/u in z'n 6 reedt dan wilde hij af en toe heel even inhouden en dan weer verder rijden. duurde minder dan een seconde steeds, maar niet echt fijn.
uiteindelijk opgelost met een software-update
dan het volgende probleem: de lampen gaan automatisch uit als je de auto op slot doet alleen is het dan wel maf als je de volgende ochtend naar je auto loopt en je ziet dat al je lampen branden

eerste keer twijfel je natuurlijk aan jezelf en denk je dat je per ongeluk de parkeerlampen aangezet hebt. vanaf dat moment heb ik iedere keer goed opgelet of de lampen wel uit waren en een maand later was het weer zover: midden in de nacht waren mijn lampen weer spontaan gaan branden
Ook dit is tot nu toe (6 maanden verder zonder dat het nog een keer gebeurt is) opgelost met een software update
Op naar het volgende probleem: de auto start veels te vaak het DFP-cyclus, dit is het schoonbranden van het roetfilter. iedere 300km probeert hij dit wel met als gevolg dat de auto niet lekker reageert op het intrappen van het gaspedaal: inhouden, schokken en traag accelereren...
je raadt het al: nog een software update er tegenaan.
Het leek even beter te gaan: de laatste update zorgde ervoor dat het schokken en inhouden in ieder geval een stuk minder was geworden, maar het was nog niet helemaal verdwenen.
in juli tijdens mijn vakantie was er door de DFP-cyclus zoveel diesel in de motorolie gekomen (ruim 2 liter bovenop de 5 liter olie) dat de peilstok uit zijn houder was geknald en het hele motorcompartiment onder de diesel/olie mix zat
De dealer heeft dit schoon gemaakt, olie volledig vervangen en jawel NOG EEN SOFTWARE UPDATE! ondertussen zit ik op versie 9....
De eerste 3000km liep hij weer als een zonnetje, maar de laatste 3000km begon hij langzaam weer steeds iets slechter te rijden: steeds meer schokjes en inhouden todat het gisteren echt fout ging: ik reedt 120 km/u en *PING* DFP warning op het scherm, de motor wilde niet meer accelereren en de snelheid liep langzaam terug terwijl ik volgas gaf

de auto wilde niet meer harder dan 90km/u, accelereerde als een slak en wilde niet meer boven de 2000rpm komen (bij geen enkele versnelling, zelf in z'n vrij en volgas kreeg ik hem niet in het rood...)

herstarten van de auto of even een kwartiertje afkoelen gaf geen verbetering
uiteindelijk heb ik al rijdend als een slak een dealer kunnen bereiken, auto gedumpt, leenauto mee en nu maar afwachten wat dit nu weer is.......
meer mensen met een ASX hier? Hopelijk met betere ervaringen?