abonnement Unibet Coolblue
pi_100553115

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)

AEX


Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage




Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
pi_100553259
Ik snap niet dat men na een aantal dagen het al heeft over de bodem terwijl er fundamenteel echt niet zo heel veel is veranderd de afgelopen week. De economie is niet opeens omgedraaid ofzo.

Problemen liggen er nog steeds, het enige verschil is dat we een voorproefje hebben gezien van hoe de markt er op reageerd (en dat is vrij beangstigend). Ik ben vooral benieuwd wie de stukken heeft lopen verkopen en lopen aanschaffen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100553405
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:21 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik snap niet dat men na een aantal dagen het al heeft over de bodem terwijl er fundamenteel echt niet zo heel veel is veranderd de afgelopen week. De economie is niet opeens omgedraaid ofzo.

Problemen liggen er nog steeds, het enige verschil is dat we een voorproefje hebben gezien van hoe de markt er op reageerd (en dat is vrij beangstigend). Ik ben vooral benieuwd wie de stukken heeft lopen verkopen en lopen aanschaffen.
Voor de meeste onderliggende bedrijven is er ook niet veel veranderd. Hoe kan een redeijke stabiele toko als Imtech anders 20% intradag swings maken? Dat gaat toch nergens over, niet naar boven en niet naar beneden?

Als iets geleerd kan worden uit 2008/2009 is dat veel bedrijven aardig flexibel en succesvol zijn in zich aanpassen aan de omstandigheden, en dat veel bedrijven bakken met cash op de plank hebben liggen om minder goede tijden (want dat zijn het) door te komen.
pi_100553474
Ik zit nog steeds short in ieder geval..
Er is inderdaad niets veranderd, dus een flinke daling is wat ik verwacht. Toch komt er een moment dat (zelfs als er niets veranderd is) de beurs een rechtvaardige prijs heeft. Laatst las ik ergens dat de 'K/W verhouding' van de AEX 8 is, dat zou betekenen dat we in moeten stappen. Al zijn de komende winsten misschien lager en dat de echte k/w verhouding nu dus hoger ligt.
pi_100553492
futures VS: -2%... Gaat daar ook hard naar beneden.
pi_100553554
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:26 schreef the85mc het volgende:
futures VS: -2%... Gaat daar ook hard naar beneden.
waar heb je het over? 'Ook"? AEX op -1%? Wat is jouw volatiliteitsgevoeligheid eigenlijk (en gaat dat wel twee kanten op)?
pi_100553563
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Voor de meeste onderliggende bedrijven is er ook niet veel veranderd. Hoe kan een redeijke stabiele toko als Imtech anders 20% intradag swings maken? Dat gaat toch nergens over, niet naar boven en niet naar beneden?

Als iets geleerd kan worden uit 2008/2009 is dat veel bedrijven aardig flexibel en succesvol zijn in zich aanpassen aan de omstandigheden, en dat veel bedrijven bakken met cash op de plank hebben liggen om minder goede tijden (want dat zijn het) door te komen.
Ja, en dan vraag ik me af; wie heeft er nu zo lopen verkopen dan? Want er zijn aardig wat volumes doorgedrukt de afgelopen tijd. Wie zit daar achter? En wie heeft met name gekocht? Ik heb soms het idee dat tijdens dit soort enorme dalingen in korte tijd je een wisseling van de handen ziet. (zag je dacht ik ook bij de 2008 crisis waar insiders een 3/4 maand voor de crisis enorm veel liepen te verkopen)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100553601
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:25 schreef the85mc het volgende:
Ik zit nog steeds short in ieder geval..
Er is inderdaad niets veranderd, dus een flinke daling is wat ik verwacht. Toch komt er een moment dat (zelfs als er niets veranderd is) de beurs een rechtvaardige prijs heeft. Laatst las ik ergens dat de 'K/W verhouding' van de AEX 8 is, dat zou betekenen dat we in moeten stappen. Al zijn de komende winsten misschien lager en dat de echte k/w verhouding nu dus hoger ligt.
waarom moet dat '8' zijn? Welke 'W'? Wat met bedrijven die nu al daaronder staan. Wat doe je met cash op de balans? Etc. Etc.

Nogal kort door de bocht.
pi_100553645
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:27 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ja, en dan vraag ik me af; wie heeft er nu zo lopen verkopen dan? Want er zijn aardig wat volumes doorgedrukt de afgelopen tijd. Wie zit daar achter? En wie heeft met name gekocht? Ik heb soms het idee dat tijdens dit soort enorme dalingen in korte tijd je een wisseling van de handen ziet. (zag je dacht ik ook bij de 2008 crisis waar insiders een 3/4 maand voor de crisis enorm veel liepen te verkopen)
Ik heb gekocht, dat moge duidelijk zijn :+

Die volumes, is dat niet 90% trading. Als ik tien keer op een dag koop en verkoop, is dat dan volume?
pi_100553664
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:27 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ja, en dan vraag ik me af; wie heeft er nu zo lopen verkopen dan? Want er zijn aardig wat volumes doorgedrukt de afgelopen tijd. Wie zit daar achter? En wie heeft met name gekocht? Ik heb soms het idee dat tijdens dit soort enorme dalingen in korte tijd je een wisseling van de handen ziet. (zag je dacht ik ook bij de 2008 crisis waar insiders een 3/4 maand voor de crisis enorm veel liepen te verkopen)
Dat wordt denk ik veroorzaakt door sentiment. Als sommige bedrijven de beurs op gaan hebben ze een k/w verhouding die echt veel te hoog is. Ebay bijvoorbeeld. Toch doen veel mensen mee met zo'n hype..
Waarom? Ik heb geen idee, ik ben geen psycholoog, maar ik weet wel dat de mens een kuddedier is..
pi_100553765
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

waarom moet dat '8' zijn? Welke 'W'? Wat met bedrijven die nu al daaronder staan. Wat doe je met cash op de balans? Etc. Etc.

Nogal kort door de bocht.
Ik weet niet meer waar ik dat las, ik las het vluchtig en dacht nog dat het wel apart was. Zal eens kijken of ik dat terug kan vinden.
pi_100553953
In ieder geval hebben ze in de USA al de helft van de winst van gisteren teruggegeven.
and counting natuurlijk

intradag op de AEX alweer > 10 punten. Da's wobbly :)
pi_100553966
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik heb gekocht, dat moge duidelijk zijn :+

Die volumes, is dat niet 90% trading. Als ik tien keer op een dag koop en verkoop, is dat dan volume?
Als jij 10 keer 1 aandeel koopt is dat een volume van 10 net zoals het kopen van 10 stukken in 1 keer.

Je zou nu maar bij de afdeling sales & trading zitten bij een investment bank. Interessante tijden, met name wel strategie ze er op na houden. Ik geloof best dat er modellen zijn die bepaalde exposure moeten verlagen in risico verhoogde assets. Dan vraag ik me alleen af wie dat koopt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100554031
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:36 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Als jij 10 keer 1 aandeel koopt is dat een volume van 10 net zoals het kopen van 10 stukken in 1 keer.

Je zou nu maar bij de afdeling sales & trading zitten bij een investment bank. Interessante tijden, met name wel strategie ze er op na houden. Ik geloof best dat er modellen zijn die bepaalde exposure moeten verlagen in risico verhoogde assets. Dan vraag ik me alleen af wie dat koopt.
Ik koop het stuk, verkoop het 15 minuten later, ik koop het kreng weer, verkoop het 30 minuten later, ik koop het weer, en verkoop het 3 seconden later weer.

6 trades in dubbeltelling, ik begon met geen positie en eindigde zo ook. Heb ik nou gekocht of verkocht? :)
pi_100554081
Het zou me ook niks verbazen dat alle grote trading IB's gewoon modellen hebben om te kunnen bereken wat de invloeden zijn van een enorme daling op de orderboeken en op basis daarvan kunnen verwachtten waar je een kleine rebound hebt.

Als je er immers door heen raast creer je een flink gat in het orderboek en heb je relatief gezien minder nodig om weer naar boven te gaan. En krijg je dus van dat soort dagen als gisteren. (Denk ik..)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100554153
handelsvolume.. dus elke keer dat je een aandeel verhandelt telt. Ook al neem je uiteindelijk geen lange positie in. Je koopt en verkoopt een aandeel altijd, alleen de vraag is hoe snel je dat achter elkaar doet.
pi_100554161
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:39 schreef sitting_elfling het volgende:
Het zou me ook niks verbazen dat alle grote trading IB's gewoon modellen hebben om te kunnen bereken wat de invloeden zijn van een enorme daling op de orderboeken en op basis daarvan kunnen verwachtten waar je een kleine rebound hebt.

Als je er immers door heen raast creer je een flink gat in het orderboek en heb je relatief gezien minder nodig om weer naar boven te gaan. En krijg je dus van dat soort dagen als gisteren. (Denk ik..)
Dat weet ik wel zeker.
En in zekere zin werk ik ook zo in deze markt, ik heb wel wat gekke orders gehit zien worden gisteren en ook vanochtend ;)
pi_100554242
Nu we het toch over sentimenten hebben: Apple grootste bedrijf ter wereld? :') Als ik ergens geen lange termijn vertrouwen in heb dan is het in Apple.
pi_100554324
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik koop het stuk, verkoop het 15 minuten later, ik koop het kreng weer, verkoop het 30 minuten later, ik koop het weer, en verkoop het 3 seconden later weer.

6 trades in dubbeltelling, ik begon met geen positie en eindigde zo ook. Heb ik nou gekocht of verkocht? :)
Volume is mijn inziens hoe vaak een aandeel van handen verwisselt. In dit geval dus 3 keer. Maar kan het mis hebben hoor. Je koopt immers nooit hetzelfde stukje. En je hebt er 3 keer in gehandeld.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100554427
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Volume is mijn inziens hoe vaak een aandeel van handen verwisselt. In dit geval dus 3 keer. Maar kan het mis hebben hoor. Je koopt immers nooit hetzelfde stukje. En je hebt er 3 keer in gehandeld.
weet ik, maar aan het einde van de dag kan het aandeel heel goed per saldo niet van eigenaar gewisseld zijn. Of in het geval van LXIV verkoopt hij mij ASR obli's en koopt hij van me ING's :)

Ik denk dat verreweg het grootste deel van het handelsvolume dit soort ruis is, en intradagtrading.
pi_100554431
Elk aandeel dat gedurende de dag van eigenaar verschuift is één volume.
pi_100554479
er gaan geruchten dat een franse bank ten onder gaat. sarkozy zou de hele dag een nood vergadering gehad hebben. het is nog maar een gerucht. net als dat frankrijk ook afgewaardeerd zou worden, zoals de VS.
i-am-a-daytrader.nl
i-am-a-daytrader@live.nl
pi_100554486
a propos economische kommer en kwel: waarom hoor ik 8 maanden -toen het goed ging- niks van opdrachtgevers, en nu opeens twee aanvragen in even zovele dagen -en morgen beginnen graag-? ;)
pi_100554500
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

weet ik, maar aan het einde van de dag kan het aandeel heel goed per saldo niet van eigenaar gewisseld zijn. Of in het geval van LXIV verkoopt hij mij ASR obli's en koopt hij van me ING's :)

Ik denk dat verreweg het grootste deel van het handelsvolume dit soort ruis is, en intradagtrading.
Zeker, die grote partijen kunnen al handelen als ze een paar cent winst hebben. Dan krijg je gemakkelijk een soort "ruis" :)
pi_100554501
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:42 schreef the85mc het volgende:
Nu we het toch over sentimenten hebben: Apple grootste bedrijf ter wereld? :') Als ik ergens geen lange termijn vertrouwen in heb dan is het in Apple.
De vraag is wat Apple naast de iPad, iPod, iPhone kan doen voor de toekomst. Op een gegeven moment is dat spul ook weer oud en zijn de margins daar op ook enorm laag dus zullen ze met iets anders moeten komen. Ze pakken het goed aan door de Apple fan boys expliciet met bagger materiaal op te schepen. Bagger in de zin van dat ze al lang beter materiaal hebben maar daar gewoon mee wachten om er dan een versie 2.0 of 3.0 van te maken. Hierdoor creeren ze een leuke cash positie wat goed van pas komt voor R&D.

Ze zijn bij Apple natuurlijk ook al lang met deze vraag bezig en ik zou er echt veel voor over hebben om eens een kijkje te mogen nemen op de R&D vloer daar.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')