abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100543075
Sinds november hebben wij een 2e kat in huis, lief, klein en zindelijk. Ondertussen is meneer niet meer zo klein en ook niet meer zo zindelijk. Zo'n beetje iedere dag als we opstaan of thuiskomen van werk ligt er voor de kattenbak en mooie drol. Iedere keer op de zelfde plek, in de keuken recht voor het aanrecht :S

We hebben al vanalles geprobeerd om hem dit weer af te leren maar zijn helemaal door de ideeën heen. We hebben al een 2e kattenbak neergezet, z'n etensbakje op die plek gezet (dat heeft een week geholpen, nu schijt hij vrolijk naast z'n bak :S ), de kattenbak op die plek neeergezet. Niks lijkt te helpen en we zijn ten einde raad. Heeft iemand misschien een idee.

het maakt overigens niet uit of de bak schoon is of niet
  woensdag 10 augustus 2011 @ 10:50:25 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_100543336
Je zegt dat jullie ten einde raad zijn. Maar hoe groot is dit probleem. Goed, het is niet fris om die poep op te ruimen, maar ik neem aan dat de kat dan poept op een harde ondergrond of misschien een krant die er permanent ligt. Dan is het toch goed schoon te maken.

Ik vergelijk het maar met een kat die op allerlei plaatsen gaat plassen, bijv. op tapijt. Dan ben je echt ten einde raad, want dat krijg je haast niet meer schoon en fris.
The love you take is equal to the love you make.
pi_100543446
een aantal dingen om over na te denken:

• jij eet ook niet graag in je toilet dus zet de etensbak en kakbak bij elkaar uit de buurt
• jij wil ook rustig kunnen schijten dus zet de bak op een goed bereikbare maar wel prive plek neer
• een kat is van oorsprong een woestijndier en is dus fan van zanderig (klontvormig) kattengrit
• jij schijt ook niet graag op een gore toilet (dagelijks schoonmaken dus)
• je kat heeft een hele gevoelige neus dus geen geurtjes gebruiken om de bak te maskeren
• wordt deze buitenpoeper lastig gevallen door andere katten (binnen of buitenhuis)
• heeft je kat misschien een medisch probleem?
• zijn er dingen veranderd in je kat zijn leven?
• een kat straffen heeft weinig zin
• plastic en kranten worden door bepaalde katten niet gewaardeerd in hun bak omdat ze hun graafwerkzaamheden verhinderen.
• steek voor de grap eens je kop in een gesloten kattenbak dan snap je waarom een kat daar ook liever niet in gaat zitten
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_100543519
Zet de kattebak op die plek.
Hoe schoon is de kattebak? Dagelijks of tweemaal daags uitscheppen? Maar NIET schoonmaken met chloor of andere chemicalien?

Kan je de deur naar de keuken dichtdoen? Zo niet, dit spul op de plek spuiten?
censuur :O
pi_100543526
Drupje chloor in je kattenbak doen (echt niet meer dan een klein scheutje).

Ik had hetzelfde probleem, en het viel me op dat overal waar ik schoon had gemaakt met chloor een plekje werd dat ingewijd moest worden.

Een scheutje in de bak zelf en beide heren vonden de bak opeens wel goed genoeg :)
Als je te stom bent om inhoudelijk te reageren, kan je natuurlijk altijd nog de spelling/gramatica gaan lopen afzeiken om toch nog te kunnen doen alsof je meedoet.
pi_100543568
katten vinden chloor heel interessant en het helpt dan ook niet tegen ongelukjes.
Supra Groningam Nihil
pi_100544229
Onze kat had dit probleem ook, alleen dan met plassen. Het bleek dat de dombo gewoon verkeerd om op de bak ging zitten. Dus met kop naar binnen, kont naar buiten. _O-
Het is opgehouden toen we zo'n goedkoop grit-uitloop-mat-geval voor de bak hadden gelegd.

Inmiddels is het niet meer zo _O- want mevrouw plast tegenwoordig op de deurmat en op de post. Ik sluit me even aan bij TS als dat mag... Wat zijn het toch ook kutbeesten af en toe O+ .
Spoilers!
  woensdag 10 augustus 2011 @ 11:17:58 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_100544298
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 11:15 schreef Lucky_Strike het volgende:
Onze kat had dit probleem ook, alleen dan met plassen. Het bleek dat de dombo gewoon verkeerd om op de bak ging zitten. Dus met kop naar binnen, kont naar buiten. _O-
Het is opgehouden toen we zo'n goedkoop grit-uitloop-mat-geval voor de bak hadden gelegd.

Inmiddels is het niet meer zo _O- want mevrouw plast tegenwoordig op de deurmat en op de post. Ik sluit me even aan bij TS als dat mag... Wat zijn het toch ook kutbeesten af en toe O+ .
Deurmat is een beruchte territoriummarkeringsplek! Bij ons piest er ook wel eens een kat tegen de buitenkant aan. Een kat reageert daarop door binnen te markeren.

Bij een oplossing moet je dus rekening houden met die ´psychologie´, wat niet zo eenvoudig is.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 11:24:20 #9
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_100544549
Ze zouden eigenlijk eens kattenluiers uit moeten vinden.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_100544608
quote:
2s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 11:24 schreef mazaru het volgende:
Ze zouden eigenlijk eens kattenluiers uit moeten vinden.
Dat zal een feest geven met je kat die dat ding probeert af te schudden. _O-
Supra Groningam Nihil
pi_100544725
Heb je al een keer ander kattebakkorrel oid geprobeerd. Die van ons laten ook altijd merken met iets buiten de bak wanneer ze het grit niet goedkeuren.
pi_100545233
Wat is nou het beste middel om zo'n plas of poep plek mee schoon te maken? Chloor dus niet, maar wat wel?
Spoilers!
  woensdag 10 augustus 2011 @ 11:55:06 #13
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_100545600
Allesreiniger.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 11:55:20 #14
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_100545606
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 11:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat is nou het beste middel om zo'n plas of poep plek mee schoon te maken? Chloor dus niet, maar wat wel?
Het schoonmaken van de sproeiplekken kan het beste gebeuren met een biologisch (enzymatisch) wasmiddel voor de verwijdering van eiwitachtige componenten, daarna spoelen met koud water en afdrogen, om de geurcomponenten te verwijderen moet de plek besproeid worden met een alcoholoplossing. Voordat de kat erbij mag moet de plek zeer goed gedroogd zijn.

http://www.daphorst.nl/zindelijkheidkat.html
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  woensdag 10 augustus 2011 @ 12:03:17 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_100545897
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 11:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dat ligt aan de ondergrond.
pi_100546133
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 12:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat ligt aan de ondergrond.
Ja, logisch inderdaad. Ze plast op de deurmat, die hebben we weggegooid vanwege de stank. Nu plast ze logischerwijs op de plank die op de opening van de kruipruimte ligt. Die is van houtvezel dus alles trekt er lekker in. Morgen ga ik een nieuwe plank en mat kopen, van mdf dit keer zodat de urine er in ieder geval niet (hopelijk) intrekt. Misschien is het al opgelost als er een nieuwe plank en mat ligt, dat hoop ik eigenlijk.
Verder ligt er laminaat in de gang, daar ligt ook wel eens wat op maar dat is dan van de mat/plank/post gedropen...

We willen een soort zak aan de brievenbus hangen waar de post invalt zodat ze daar niet meer op plast. Maar we hebben een smalle gang die net zo breed is als de voordeur dus zo'n zak moet wel flexibel zijn omdat anders de deur niet meer open kan.

Ik zal ook de buitenkant van de voordeur eens goed schoonmaken, dat is inderdaad alweer een tijdje geleden.

Sorry TS voor het kapen van je topic. Ik liep zelf al een paar weken met het idee om een topic hierover te openen maar het kwam er steeds niet van. Als je last van me hebt geef je maar een gil ;) .
Spoilers!
  woensdag 10 augustus 2011 @ 12:14:15 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_100546267
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 12:10 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja, logisch inderdaad. Ze plast op de deurmat, die hebben we weggegooid vanwege de stank. Nu plast ze logischerwijs op de plank die op de opening van de kruipruimte ligt. Die is van houtvezel dus alles trekt er lekker in. Morgen ga ik een nieuwe plank en mat kopen, van mdf dit keer zodat de urine er in ieder geval niet (hopelijk) intrekt. Misschien is het al opgelost als er een nieuwe plank en mat ligt, dat hoop ik eigenlijk.
Verder ligt er laminaat in de gang, daar ligt ook wel eens wat op maar dat is dan van de mat/plank/post gedropen...

We willen een soort zak aan de brievenbus hangen waar de post invalt zodat ze daar niet meer op plast. Maar we hebben een smalle gang die net zo breed is als de voordeur dus zo'n zak moet wel flexibel zijn omdat anders de deur niet meer open kan.

Ik zal ook de buitenkant van de voordeur eens goed schoonmaken, dat is inderdaad alweer een tijdje geleden.

Sorry TS voor het kapen van je topic. Ik liep zelf al een paar weken met het idee om een topic hierover te openen maar het kwam er steeds niet van. Als je last van me hebt geef je maar een gil ;) .
Een mat krijg je natuurlijk nooit geurvrij, dus daardoor zal die al weer meer uitnodigen om daar nog een keer te plassen. Dus nieuwe mat: ja.

Kun je de kat ook uit de gang houden?

Schoonmaken aan de buitenkant is een optie. Feromonen voor de binnenkant eventueel ook. Je kent misschien de Feliwaystekker, ik meen dat er ook een spray is. Die zou dan bij de poes het gevoel van moeten markeren kunnen wegnemen.
pi_100546480
Ik heb deze net gevonden voor de post. Nog even verder zoeken, maar er bestaat in ieder geval een oplossing.
Spoilers!
pi_100547994
@Lienekien het is een tegelvloer en opruimen is ook niet moeilijk. Ik neem aan dat je je kunt voorstellen dat als je iedere ochtend wakker word of als je thuis komt na een dag werken het ook wel eens prettig is als je huis niet naar stront stinkt.

Die topic haijack is geen probleem, dat probleem met de deurmat hebben we hier ook hoewel ik daar de andere kat van verdenk. Na 4x een nieuwe gehaald te hebben hebben we nu een mooie uitsparing in de tegelvloer waar ooit een mat in lag. :S Niet ideaal maar als die er niet ligt kunnen ze er ook niet op piesen :p

ontopic: de meeste ideeën hebben we al geprobeerd. Ander grint, zand, kattenbak op een andere plek enz. De keuken is "helaas" open dus alsluiten kan niet. Tot nu toe hebben we wel altijd de bak met allesreiniger schoongemaakt. Toc maar eens proberen met chloor
pi_100548363
Als ik me niet vergis hielp het wel om peper op de deurmat te strooien. Dat heeft m'n vriendin geloof ik ooit geprobeerd. Dat was op een al stinkende mat, toen we een nieuwe neer hebben gelegd ben ik dat vergeten en was het binnen 5 min weer raak. Dat is dus wel iets wat je iedere keer na het stofzuigen of vervangen van de mat opnieuw moet doen.
  Eindredactie Games woensdag 10 augustus 2011 @ 13:18:11 #21
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_100548493
Ander kattengrit geprobeerd? Sterk geparfumeerde rotzooi kan bijv. afschrikken. En, ongetwijfeld ten overvloede, maar dit gedrag is ook heel typisch bij smerige/volle kattenbakken.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_100548694
schoonmaken met oplossing van biotex en/of soda, schoonspoelen, drogen en vervolgens met schoonmaakazijn de geursporen verwijderen.

MDF absorbeert overigens heel goed vocht en verliest dan ook zijn kracht. Je zou een plaat van betonplex of multiplex kunnen proberen maar dan moet je wel de bovenkant scholderen met een geie lak om hem waterdicht te maken. Dat kan natuurlijk ook met MDF.

Kan TS nog wat meer info geven over de bak, het soort grit, schoonmaakregime, plek van de bak etc etc. Dit topic lijkt alleen nog maar te gaan over gevolgbestrijdeing ipv oorzaakbestrijding.
Supra Groningam Nihil
pi_100549743
Er lijkt niet echt een oorzaak te zijn. We hebben verschillend grit geprobeerd, geurloos en ook kattenzand. We vervangen het grit van beide bakken 1x per week. De bak is met schoonmaken bijna altijd leeg dus poep er tussendoor uit scheppen is ook niet van toepassing.

De enkele keer dat ik hem heb kunnen betrappen en in de katenbak gezet heb blijft hij daar wel gewoon in zitten. Het is ook niet dat hij niet weet hoe dat ding werkt, hij piest er wel in.
pi_100549878
Is het een kattenbak met deksel? zo ja, dan misschien een keer de deksel eraf laten en kijken wat er dan gebeurd.
pi_100549907
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 11:15 schreef Lucky_Strike het volgende:
OMG _O_
  woensdag 10 augustus 2011 @ 14:43:51 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_100551767
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 13:05 schreef NoTo het volgende:
@Lienekien het is een tegelvloer en opruimen is ook niet moeilijk. Ik neem aan dat je je kunt voorstellen dat als je iedere ochtend wakker word of als je thuis komt na een dag werken het ook wel eens prettig is als je huis niet naar stront stinkt.

Die topic haijack is geen probleem, dat probleem met de deurmat hebben we hier ook hoewel ik daar de andere kat van verdenk. Na 4x een nieuwe gehaald te hebben hebben we nu een mooie uitsparing in de tegelvloer waar ooit een mat in lag. :S Niet ideaal maar als die er niet ligt kunnen ze er ook niet op piesen :p

ontopic: de meeste ideeën hebben we al geprobeerd. Ander grint, zand, kattenbak op een andere plek enz. De keuken is "helaas" open dus alsluiten kan niet. Tot nu toe hebben we wel altijd de bak met allesreiniger schoongemaakt. Toc maar eens proberen met chloor
Ja, ik snap het wel. Je hebt er niet zoveel aan, maar het kan dus erger. (Ik heb wel eens gedroomd over een harde, makkelijk wasbare vloer in de tijd dat ik wel eens een half uur moest schrobben nadat de poes op het tapijt had geplast. En dan was het nog niet schoon.)

Overigens, als de stront zo stinkt: heeft die kat geen goed harde drollen? Als een kat het goede voer krijgt, is dat hoe de ontlasting eruit zou moeten zien. Is het echt zacht bij jullie kat? Zou anders kunnen duiden op een darmprobleem?

Oorzaak is erg lastig, als je met de kattenbak al de nodige variaties hebt geprobeerd. Het kan ook een soort protestgedrag zijn, dat je kat het bijv. niet leuk vindt om zijn huis met andere katten te delen. Of iets heel anders. Maar denk asjeblieft niet dat de kat het doet om jullie te pesten. Zo'n reactie lees je wel eens, maar ik vind dat je daar niet vanuit moet gaan. Zo'n opzet kun je m.i. een kat niet toedichten en mogelijk maak je het met je ergernis alleen maar erger.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 22:50:16 #27
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_100572260
onze kat poept ook voor de bak, maar simpelweg omdat hij de bak associeert met pijn of omdat hij het soms niet goed op kan houden. Biotex werkt goed om schoon te maken, ik heb zelf een stoomreiniger omdat we er gewoon niet 1,2,3 vanaf komen, en we het toch lekker schoon willen houden. De bak goed schoon houden helpt hier nog wel, en sowieso meer kattenbakken dan dat er katten zijn
pi_100587596
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 22:50 schreef RandomMoron het volgende:
onze kat poept ook voor de bak, maar simpelweg omdat hij de bak associeert met pijn of omdat hij het soms niet goed op kan houden. Biotex werkt goed om schoon te maken, ik heb zelf een stoomreiniger omdat we er gewoon niet 1,2,3 vanaf komen, en we het toch lekker schoon willen houden. De bak goed schoon houden helpt hier nog wel, en sowieso meer kattenbakken dan dat er katten zijn
altijd 1 extra toch?
Supra Groningam Nihil
  donderdag 11 augustus 2011 @ 10:31:30 #29
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_100589424
Dat word wel geadviseerd door deskundigen ja
  donderdag 11 augustus 2011 @ 11:26:41 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_100591281
Eén kat, één kattenbak, geen probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')