abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100616906
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 20:45 schreef von_Preussen het volgende:
Vornehm geht die Welt zu Grunde!

En met dit motto ontkurk ik nog een fles champagne en steek een sigaar op terwijl ik toekijk naar het schouwspel wat 'de wereld' heet.
Boeiend is het zeker.
pi_100616985
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 19:18 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Klopt. De affiche: honger in de Hoorn van Afrika!

Bijstand op lange termijn met 10% omlaag! Beurscrisis... dekkingsgraad pensioenfonds daalt onder 100%. Dus Giro 555... denk dat mensen eerst even moeten sparen. Klinkt hard, maar tegelijkertijd ook realistisch.
Er zijn nu overal problemen....Ik hoop dat misdadige regimes eens hard worden aangepakt die verantwoordelijk zijn voor de honger. :{
pi_100617309
De winter is al vroeg begonnen. :{
pi_100617328
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:06 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Er zijn nu overal problemen....Ik hoop dat misdadige regimes eens hard worden aangepakt die verantwoordelijk zijn voor de honger. :{
Je bedoeld het westen die steeds de andere kant op kijkt. De olie in het midden oosten belangrijker vind.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_100617558
Nee, het heeft meer de strekking van: ' voornaam / elegant gaat de wereld ten onder'.

Het perfecte voorbeeld was de band op de Titanic die met de dood in het vooruitzicht heel waardig / statig de dood tegemoet ging.

Met een Armageddon in het vooruitzicht toch nog met stijl en klasse afscheid nemen, vandaar ook mijn reactie op EG die stelde dat de wereld failliet is. ;)
pi_100617601
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:11 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Je bedoeld het westen die steeds de andere kant op kijkt. De olie in het midden oosten belangrijker vind.
Daarom waterstofeconomie, is gelijk ook beter voor het milieu.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_100617682
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:16 schreef Rezania het volgende:

[..]

Daarom waterstofeconomie, is gelijk ook beter voor het milieu.
En jij denkt dat het dan gaat veranderen _O- Dan buiten wij(westen) Afrika nog steeds uit.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:17:23 #58
324315 Thanatos45
Eckte zolderkamerautist
pi_100617684
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 00:12 schreef Rezania het volgende:
Heeft trouwens iemand van jullie laatst dat artikel over het spiegelsyteem bij autisten gelezen? Daarin wordt beweert dat autisme geen stoornis, maar een achterstand is. Ik vond het best wel interessant en verklaart mijn ontwikkeling ook voor een groot deel.

Bron:Spiegelsysteem bij autisme ontwikkelt vertraagd
Bah, waarom moet ik nou weer $31,50 betalen als ik alleen even de grafieken en tabellen uit dat artikel wil zien -O-

Maar als dat plaatje linksboven ook uit het artikel komt vind ik het verband eigenlijk ronduit zwak, de punten staan veel te verspreid om er een zo'n conclusie uit te trekken.

Maar goed, als het waar is, is er voor mijn sociale- en liefdesleven wellicht ook nog hoop (ik heb asperger), want beiden zijn op dit moment gewoon kut :{
pi_100617982
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:17 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

En jij denkt dat het dan gaat veranderen _O- Dan buiten wij(westen) Afrika nog steeds uit.
Dan krijgt Afrika wel meer macht hoor, want een economie zonder fossiele brandstoffen, heeft nog steeds een bron van energie nodig. En aangezien waterstof geen bron maar een opslagmiddel is, voorspel ik dat zo'n beetje de hele Sahara wordt volgebouwd met zonnecollectoren etc. Ik denk dat de wereld er op vooruitgaat als we afstappen van de olie-economie en de waterstofeconomie stimuleren.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:17 schreef Thanatos45 het volgende:

[..]

Bah, waarom moet ik nou weer $31,50 betalen als ik alleen even de grafieken en tabellen uit dat artikel wil zien -O-

Maar als dat plaatje linksboven ook uit het artikel komt vind ik het verband eigenlijk ronduit zwak, de punten staan veel te verspreid om er een zo'n conclusie uit te trekken.

Maar goed, als het waar is, is er voor mijn sociale- en liefdesleven wellicht ook nog hoop (ik heb asperger), want beiden zijn op dit moment gewoon kut :{
Haha, ik hoop het voor je. Ik hoop het voor iedere autist :P
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:03:54 #60
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_100619940
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 20:07 schreef Rezania het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch, dat we het moeten investeren? :P Maar je hebt wel gelijk, wij moeten ook wel geld sparen, zodat banken het kunnen uitlenen aan bedrijven.
Het is te complex om het in een paar zinnen samen te vatten, maar ik geloof niet dat het zal leiden tot een systeem crash oid, maar er is best een kans dat door het aandeel wat wij in het imf hebben zitten uitgeleend wordt aan landen die het niet kunnen terug betalen. En ja, dat zijn extra bezuinigingen voor ons, bovenop de huidige bezuinigen, en dat is best zuur natuurlijk.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_100620022
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Het is te complex om het in een paar zinnen samen te vatten, maar ik geloof niet dat het zal leiden tot een systeem crash oid, maar er is best een kans dat door het aandeel wat wij in het imf hebben zitten uitgeleend wordt aan landen die het niet kunnen terug betalen. En ja, dat zijn extra bezuinigingen voor ons, bovenop de huidige bezuinigen, en dat is best zuur natuurlijk.
Ja dat is zo, bezuinigen is sowieso zuur. Mijn school is keihard getroffen door die bezuinigingen op het speciaal onderwijs. Nu hebben ze echt zo'n beetje alle rugzakjes moeten laten vallen, omdat ze het geld niet meer hebben om ze te begeleiden.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:09:13 #62
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_100620189
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:05 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ja dat is zo, bezuinigen is sowieso zuur. Mijn school is keihard getroffen door die bezuinigingen op het speciaal onderwijs. Nu hebben ze echt zo'n beetje alle rugzakjes moeten laten vallen, omdat ze het geld niet meer hebben om ze te begeleiden.
Ja, ik heb dat verhaal ook wel een beetje gevolgd, maar ik heb er dubbele gevoelens bij. Sinds de invoering is het aantal pgb'ers exponentieel toegenomen tov de normale volume groei, dus het is enerzijds logisch dat men hard ingrijpt. Echter heb ik het idee dat men gewoon zoekt naar de weg met de minste weerstand, en dat is in dit geval het speciaal onderwijs (waar wel behoorlijk veel geld naar toe gaat).

Prima dat daarop bezuinigd wordt, maar men moet er niet in doorslaan.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_100620562
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ja, ik heb dat verhaal ook wel een beetje gevolgd, maar ik heb er dubbele gevoelens bij. Sinds de invoering is het aantal pgb'ers exponentieel toegenomen tov de normale volume groei, dus het is enerzijds logisch dat men hard ingrijpt. Echter heb ik het idee dat men gewoon zoekt naar de weg met de minste weerstand, en dat is in dit geval het speciaal onderwijs (waar wel behoorlijk veel geld naar toe gaat).

Prima dat daarop bezuinigd wordt, maar men moet er niet in doorslaan.
Ja, dat PGB-gebruik is wel overdreven hoog. Maar ik hoor ook verhalen van mensen die PGB hebben en nog niet eens 10% ervan uitgeven. Dus ze moeten bij een PGB-aanvraag ook kijken hoeveel iemand nodig heeft.

Bezuinigen op onderwijs vind ik sowieso niet kunnen en dan al helemaal niet op speciaal onderwijs. Speciaal onderwijs begeleid mensen om te functioneren in de maatschappij etc. Ik had nooit zo goed in de maatschappij kunnen functioneren als ik zonder begeleiding op regulier onderwijs had gezeten.
pi_100621542
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:11 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ik bedoel de regimes ter plekke een zooitje er van maken. Maar het Westen heeft er ook schuld aan... :{
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:37:09 #65
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_100621560
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 21:15 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Ik heb een universitair diploma (geen pretstudie) en 2 jaar werkervaring. Normaal hebben mensen van mijn leeftijd 7 à 8 jaar ervaring. Maar wat voor mij telt is dat ik nu volledig meedraai en het salaris is zeker niet verkeerd (heel wat NT-ers komen pas rond mijn leeftijd aan dat bedrag).

Zonder vriendin... het blijft behelpen, vakantie. Iedereen op het werk heeft het er over, en als je dan vertelt dat je thuisblijft. Het is vanwege de ongewoon slechte zomer dat ik een groepsreis ga maken. Lijkt dat je iets? Helaas is het voor mensen met autisme geen sinecure omdat zij veel tijd voor zichzelf nodig hebben.
Jij hebt in ieder geval de wilskracht getoond om uit een -wat ik een uitzichtloze positie noem te klimmen. Dus dat is iets wat wellicht een werkgever ook op waarde kan schatten, er is immers doorzettingsvermogen getoond.

En ik denk dat je er goed aan doet om studies en salarissen los van elkaar te zien, het is niet zo dat een hoge opleiding inherent is aan een goed salaris. Daarbij moet je niet alleen kijken naar de hoogte van het salaris, maar ook wat je ervoor terug krijgt, als jij je spreekwoordelijke longen uit je lijf moet rennen is het niets meer dan logisch dat je een hoger salaris krijgt. Maar misschien werk jij wel in een sfeer waar het er wat menselijker aan toe gaat en waar er wat meer homogeniteit in de ploeg zit, vanzelfsprekend zul je dan minder verdienen..

Ik gaf al aan dat ik reizen leuk vind, alleen houd ik niet er niet zo van om binnen protocollen gedrukt te worden, dus bijvoorbeeld dat je met tijden te maken hebt, of met allerlei dingen reken te moet houden en dat soort restricties en beperkingen in je vrijheid. Maar ansich kan zoiets best leuk zijn, elke dag spreek je iemand anders en kun je elkaars verhaal uitwisselen. Dan heb je het voordeel dat je elkaar niet gaat vervelen omdat je veel mensen hebt om mee af te wisselen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:38:31 #66
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_100621624
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:16 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ja, dat PGB-gebruik is wel overdreven hoog. Maar ik hoor ook verhalen van mensen die PGB hebben en nog niet eens 10% ervan uitgeven. Dus ze moeten bij een PGB-aanvraag ook kijken hoeveel iemand nodig heeft.

Bezuinigen op onderwijs vind ik sowieso niet kunnen en dan al helemaal niet op speciaal onderwijs. Speciaal onderwijs begeleid mensen om te functioneren in de maatschappij etc. Ik had nooit zo goed in de maatschappij kunnen functioneren als ik zonder begeleiding op regulier onderwijs had gezeten.
Ik ken de sentimenten rond dit thema, maar ik denk niet dat je de uitgaven omtrent speciaal onderwijs en pgb maar ongebreideld kunt laten doorgroeien, je moet er uiteindelijk de rem opgooien.

Maar denk je niet dat teveel mensen een indicatie krijgen?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_100621854
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ik ken de sentimenten rond dit thema, maar ik denk niet dat je de uitgaven omtrent speciaal onderwijs en pgb maar ongebreideld kunt laten doorgroeien, je moet er uiteindelijk de rem opgooien.

Maar denk je niet dat teveel mensen een indicatie krijgen?
Ja, dat sowieso. Psychiaters zijn ook bang, dat als het nieuwe handboek voor psychologie uitkomt, dat ze nog meer mensen een indicatie moeten geven. Blijkbaar wordt normaal gedrag daarin bestempeld als een stoornis. Maar vooral ADHD wordt te vaak geconstateerd vind ik. Het kind is een beetje druk en kan zich niet zo goed concentreren als een volwassene. Het is een kind, wat verwacht je?
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:50:03 #68
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_100622214
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:43 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ja, dat sowieso. Psychiaters zijn ook bang, dat als het nieuwe handboek voor psychologie uitkomt, dat ze nog meer mensen een indicatie moeten geven. Blijkbaar wordt normaal gedrag daarin bestempeld als een stoornis. Maar vooral ADHD wordt te vaak geconstateerd vind ik. Het kind is een beetje druk en kan zich niet zo goed concentreren als een volwassene. Het is een kind, wat verwacht je?
Ja de omgeving is natuurlijk ook een aspect waar je rekening mee moet houden bij de vraag ''hoe en waarom gedraagt een kind zich zo?''. Drinkt het energy drank, speelt het veel games, krijgt het veel suiker, enz, maar ook dingen als 40 uur in een lokaal gepropt zitten geeft geen rustgevend effect, hetgeen wat ik vroeger ook zelf als een kriem heb ervaren. Kortom, het heeft veel te maken op de wijze zoals wij leven, teveel in protocollen en vaste regels.

Ik heb laatst dit boek gelezen waarin duidelijk naar voren werd gebracht dat het aantal toegekende diagnoses ook sterk samenhangt met de criteria die men hanteert, dat klinkt nogal logisch, maar daar werd betoogd dat het eigenlijk en voornamelijk subjectief is.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_100622693
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:50 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ja de omgeving is natuurlijk ook een aspect waar je rekening mee moet houden bij de vraag ''hoe en waarom gedraagt een kind zich zo?''. Drinkt het energy drank, speelt het veel games, krijgt het veel suiker, enz, maar ook dingen als 40 uur in een lokaal gepropt zitten geeft geen rustgevend effect, hetgeen wat ik vroeger ook zelf als een kriem heb ervaren. Kortom, het heeft veel te maken op de wijze zoals wij leven, teveel in protocollen en vaste regels.

Ik heb laatst dit boek gelezen waarin duidelijk naar voren werd gebracht dat het aantal toegekende diagnoses ook sterk samenhangt met de criteria die men hanteert, dat klinkt nogal logisch, maar daar werd betoogd dat het eigenlijk en voornamelijk subjectief is.
Ja, maar om het simpel te houden, wordt er juiste vaste criteria vastgesteld. En dat werkt niet altijd in het voordeel.

Ik heb op de basisschool op speciaal onderwijs gezeten en dat was een buitenschool. De zijkanten van het lokaal konden open zodat er een gevoel van natuur en rust ontstond, ik kon me altijd veel beter concentreren als de zijkanten open waren dan als ze dicht waren. Maar ja, ik zat ook niet met 30 in een klas.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 23:12:28 #70
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_100623370
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:59 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ja, maar om het simpel te houden, wordt er juiste vaste criteria vastgesteld. En dat werkt niet altijd in het voordeel.

Ik heb op de basisschool op speciaal onderwijs gezeten en dat was een buitenschool. De zijkanten van het lokaal konden open zodat er een gevoel van natuur en rust ontstond, ik kon me altijd veel beter concentreren als de zijkanten open waren dan als ze dicht waren. Maar ja, ik zat ook niet met 30 in een klas.
Mijn probleem is juist dat het nogal onduidelijk is, ik ben daarom ook nog wat zoekende zeg maar (tevens verklaring waarom ik hier post)

Sowieso heb ik de indruk dat klasse te vol zijn, en daar er maar weinig ruimte is om excentriek te zijn. En ook wat jij noemt, te weinig natuur, frisse lucht, en een gebrek aan een organische omgeving.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_100623734
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Jij hebt in ieder geval de wilskracht getoond om uit een -wat ik een uitzichtloze positie noem te klimmen. Dus dat is iets wat wellicht een werkgever ook op waarde kan schatten, er is immers doorzettingsvermogen getoond.

En ik denk dat je er goed aan doet om studies en salarissen los van elkaar te zien, het is niet zo dat een hoge opleiding inherent is aan een goed salaris. Daarbij moet je niet alleen kijken naar de hoogte van het salaris, maar ook wat je ervoor terug krijgt, als jij je spreekwoordelijke longen uit je lijf moet rennen is het niets meer dan logisch dat je een hoger salaris krijgt. Maar misschien werk jij wel in een sfeer waar het er wat menselijker aan toe gaat en waar er wat meer homogeniteit in de ploeg zit, vanzelfsprekend zul je dan minder verdienen..

Ik gaf al aan dat ik reizen leuk vind, alleen houd ik niet er niet zo van om binnen protocollen gedrukt te worden, dus bijvoorbeeld dat je met tijden te maken hebt, of met allerlei dingen reken te moet houden en dat soort restricties en beperkingen in je vrijheid. Maar ansich kan zoiets best leuk zijn, elke dag spreek je iemand anders en kun je elkaars verhaal uitwisselen. Dan heb je het voordeel dat je elkaar niet gaat vervelen omdat je veel mensen hebt om mee af te wisselen.
Voor mij is de huidige situatie uitstekend :)
Het komt niet vaak voor dat iemand vanuit een lange afstand tot de arbeidsmarkt naar een modaal inkomen gaat. Vaak blijft het bij inkomens rond 120% van het minimumloon. Overigens krijg ik er voor ieder jaar werkervaring een trede bij.

Een prima arbeidsklimaat, met een prettige sfeer. Binnen de afdeling is er (waarschijnlijk) niemand die door de crisis of bezuinigingen significant geraakt wordt. Ik hoor in mijn nabije omgeving uitspraken als: ‘veel mensen zullen blij zijn met 1000 euro op de bank.’ Het zal dan wel om baantjes tot 130% van het minimumloon gaan (niet-representatief referentiekader). Schaal 9 à 10 is denk ik een beetje rond het midden, voor mensen zonder Asperger wel te verstaan. En niet 120-130% van het minimumloon...

Allerlei tijden en protocollen, kan me voorstellen dat je daar niet van gebrand bent. Ook veel mensen zonder Autisme Spectrum Stoornis houden daar niet van. Velen kiezen er dan ook voor om er zelfstandig op uit te trekken (met of zonder Lonely Planet). Ik ben maar een alleenstaande (en een beetje verstrooid), dus dat risico neem ik liever niet. Heb je nog vakantieplannen?
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_100623797
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Mijn probleem is juist dat het nogal onduidelijk is, ik ben daarom ook nog wat zoekende zeg maar (tevens verklaring waarom ik hier post)

Sowieso heb ik de indruk dat klasse te vol zijn, en daar er maar weinig ruimte is om excentriek te zijn. En ook wat jij noemt, te weinig natuur, frisse lucht, en een gebrek aan een organische omgeving.
Dus jij weet nog niet of je autisme hebt of niet? En jij denkt ook dat je niet precies in één klasse past? Meestal als je niet precies in één klasse past, kiezen psychiaters gewoon de klasse waar je het meeste in thuis past. Maar ben je al een keer onderzocht door een psychiater dan?
pi_100655387
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:11 schreef EchtGaaf het volgende:
De winter is al vroeg begonnen. :{
Het is niet bepaald zinnenprikkelend weer nee. Vandaag een artikel in de Spits: depressief na de zomer.

Depressief na deze zomer

Meer FOK!ken helpt misschien ook wel.
pi_100663795
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:21 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Het is niet bepaald zinnenprikkelend weer nee. Vandaag een artikel in de Spits: depressief na de zomer.

Depressief na deze zomer

Meer FOK!ken helpt misschien ook wel.
Het is gewoon erg raar weer :{ Erg verwarrend, het lijkt immers deze week gewoon op herfst.

Weer heeft allicht invloed op je stemming. Ik hoop maar op een mooie nazomer. :)

En Fokken blijft leuk... :P

Ik ben nog steeds behoorlijk verwonderd dat jij die groepsreis gewoon aandurft :) Ik hoop maar dat je dan mooi weer zal treffen en interessante mensen zult treffen. Ik hoop dat je niet overprikkeld raakt en genoeg momenten krijgt om tot rust te komen. Je krijgt bar veel indrukken te verwerken :Y

Je bent wel een echte wereldburger met een heel bijzonder verhaal. :)
pi_100678257
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 00:42 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Het is gewoon erg raar weer :{ Erg verwarrend, het lijkt immers deze week gewoon op herfst.

Weer heeft allicht invloed op je stemming. Ik hoop maar op een mooie nazomer. :)

En Fokken blijft leuk... :P

Ik ben nog steeds behoorlijk verwonderd dat jij die groepsreis gewoon aandurft :) Ik hoop maar dat je dan mooi weer zal treffen en interessante mensen zult treffen. Ik hoop dat je niet overprikkeld raakt en genoeg momenten krijgt om tot rust te komen. Je krijgt bar veel indrukken te verwerken :Y

Je bent wel een echte wereldburger met een heel bijzonder verhaal. :)
Dat zal vast wel los lopen hoor. Maar het mag gezegd worden: veel mensen met Asperger hebben er moeite mee om buiten hun comfortzone te treden, en gaan daardoor geleidelijk achterlopen qua ontwikkeling. Kiezen voor structuur heeft zo zijn prijs.

We hebben zo’n slechte zomer, dus ik dacht... ik ga alsnog op reis! Iets om naar uit te kijken is ook voor mij baas gunstig: het verbetert de arbeidsproductiviteit.

Sja, wat is mooi weer. Mijn ouders vinden 20 graden met af en toe zon op vakantie bijvoorbeeld ideaal doeweer. Dan kun je op zich in eigen land blijven (grosso modo).

Ben er wel achter dat ik over 5 jaar er niet alleen financieel op vooruit wil gaan.
Een echte wereldburger, dank voor het compliment! Het valt reuze mee, maar ik ben op de goede weg. Een bijzonder verhaal - ja, daar vind ik wel wat voor te zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')