abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100526027
Mijn buurman heeft aangegeven dat 'ie wel belang heeft bij een gedeelte van mijn tuin. Het zou gaan om een stuk waar ik eerlijk gezegd best vanaf wil, namelijk achterin. Een gedeelte waar ik nu eigenlijk toch al niks mee doe. Even voor de beeldvorming, de tuin is ca. 40 x 13 meter en daarvan zou mijn buurman de achterste 10 meter wel willen kopen.

De hamvraag: Mag ik dit zelf beslissen of heeft de verstrekker van de hypoteek hier iets over te zeggen. Feitelijk verkoop ik een stuk van hun onderpand, het totale object wordt in theorie minder waard bij verkoop. Als ik de berichten op internet zo lees, (b)lijkt het eenvoudigweg een kwestie van overeenstemming bereiken, naar de notaris, geld incasseren en weg grond. Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.

Een paar losse flodders:

• Nieuwe taxatie?
• Kan de hypotheekverstrekker weigeren?
• Moet er met het geld iets hypotheektechnisch gedaan worden of kun je er simpelweg over beschikken?
• Wat is in grote lijnen de te bewandelen route?

Ik hoop dat er hier mensen soortgelijke ervaringen hebben en deze willen delen.
pi_100526275
Verhuur het. Blijft je eigendom, blijft jou vermogen.
Mits de huur in verhouding staat tot de kosten (hypotheek) heb je wel vaste inkomsten.

Geen idee of bovenstaand echt verstandig is. Ben geen makelaar. Nadeel zou kunnen zijn dat je een huurder niet zomaar kwijt wordt. En ongetijfeld meer nadelen, alsmede voordelen.

Ik denk alleen maar mee.
pi_100526400
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 21:21 schreef roberthoman het volgende:
De hamvraag: Mag ik dit zelf beslissen of heeft de verstrekker van de hypoteek hier iets over te zeggen. Feitelijk verkoop ik een stuk van hun onderpand, het totale object wordt in theorie minder waard bij verkoop.
Ik denk niet eens dat je het kunt verkopen zonder toestemming van de hypotheekverstrekker.

Maar die optie van 'beerten' (verpachten dus) is dat niets voor je? Zul je ook wel toestemming voor moeten vragen denk ik, maar alles wat je verkoopt ben je kwijt. Simpel.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_100526553
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 21:26 schreef beerten het volgende:
Verhuur het. Blijft je eigendom, blijft jou vermogen.
Op zich een goeie suggestie, maar die constructie gaat lastig worden als ik hier weer weg zou willen. De bewuste buurman is gepensioneerd en ik denk niet dat hij nog van plan is om voor zijn dood nog te verkassen. Ik ben nog 'jong' en ga er vanuit dat er een kans is dat er iets anders op mijn pad komt. Dan zou ik de aspirant-kopers van mijn huis opzadelen met een lopende huurovereenkomst. Kan me voorstellen dat dit af kan schrikken.

Ik wil het feitelijk wel gewoon kwijt. De tuin blijft voor mij meer dan groot genoeg en ik weet ook zeker dat een eventuele koper van mijn huis over een paar jaar die 10 meter geen moment zal missen.
pi_100526606
Of niet verkopen.

Het levert meer gedoe op dan het waard is.
pi_100526694
Wat is de buurman er mee van plan?
Weet je dat al?
Want misschien wil je niet verkopen als je zijn bedoelingen weet...
pi_100526870
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 21:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het levert meer gedoe op dan het waard is.
Is dat echt zo? Via Google lijkt het alsof dit de normaalste zaak van de wereld is. Zo normaal dat men blijkbaar geen zin heeft om uit te leggen hoe het nu precies zit, althans zo lijkt het....

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 21:36 schreef bobenjanneke het volgende:
Wat is de buurman er mee van plan?
Weet je dat al?
Want misschien wil je niet verkopen als je zijn bedoelingen weet...
Mijn tuin is ruim 40 meter lang, die van hem 10, ik denk dat 'ie dagelijks kwijlend over de schutting kijkt ;-)

Hij wil simpelweg meer ruimte en in de hoek zou een schuur komen te staan. In ieder geval geen issues die voor mij nadelig zouden zijn, ook de aanblik van die schuur niet.
pi_100526949
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 21:40 schreef roberthoman het volgende:

[..]

Mijn tuin is ruim 40 meter lang, die van hem 10, ik denk dat 'ie dagelijks kwijlend over de schutting kijkt ;-)

Hij wil simpelweg meer ruimte en in de hoek zou een schuur komen te staan. In ieder geval geen issues die voor mij nadelig zouden zijn, ook de aanblik van die schuur niet.
Mja, dan nog, je hebt het in onderpand gegeven, dus je kunt daar zonder toestemming niets van verkopen. Ook niet 'stiekum'.
pi_100530121
Vraag bij de hypotheeknemer wat ze in zo'n geval doen. Misschien moet de zaak opnieuw getaxeerd worden. Hypotheek rust nl. ook op de ondergrond van een perceel.

Hoeveel reken je per m² en wat is de overwaarde van je woning + grond t.o.v. de huidige hypotheek?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 23:01:33 #10
197394 tha_one
podjandikkie
pi_100531373
Ik denk dat je wel gelijk hebt, ¤45.000 (130X ¤350) is toch een behoorlijk bedrag. Lijkt me niet dat de bank dat zomaar van je onderpand af laat pakken.
pi_100531653
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef tha_one het volgende:
Ik denk dat je wel gelijk hebt, ¤45.000 (130X ¤350) is toch een behoorlijk bedrag. Lijkt me niet dat de bank dat zomaar van je onderpand af laat pakken.
Het totaalbedrag doet er niet toe. Het bezit is in onderpand gegeven. Zelfs 1m2 via de notaris van eigenaar laten wisselen zal niet lukken zonder toestemming van de hypotheekverstrekker.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 00:19:41 #12
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_100535413
mwah, ik waag te betwijfelen of je het niet kunt verkopen.

Ja, idd je huis met grond is in onderpand. Echter, dat onderpand is precies wat het zegt. Een tegenwaarde van de lening die je van de bank hebt. en die 2 moeten met elkaar in een bepaalde balans zijn.

Zou je huis opeens veel minder waard worden om welke reden dan ook, dan zou je bank kunnen zeggen dat je moet bijstorten.
Indien je huis in waarde is gestegen en ook zonder dat stukje grond dezelfde verhouding onderpand./lening heeft dan kan ik me gene probleem voorstellen.

Laat de boel taxeren met die grond in mindering en verkoop je lapje. Het is wel zo dat je idd toestemming van de bank moet hebben, maar als je met een taxatie rapport naar de bank gaat zul je echt wel toestemming krijgen.

Helemaal als je dat geld of bij hun op de rekening zet of gebruikt voor aflossing, maar dat laatste was je ws niet van plan ;)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_100536747
Is er een reden dat je het niet gewoon even vraagt aan de hypotheekverstrekker? :?
  woensdag 10 augustus 2011 @ 01:08:40 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_100537146
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef tha_one het volgende:
Afhankelijk van waar TS woont, lijkt ¤ 350,= per m² voor tuin me een beetje aan de hoge kant, voor bouwgrond zou het een ander verhaal zijn (mits bouwrijp) maar voor tuin denk ik niet dat je op zulke bedragen moet rekenen (tenzij hartje metropool).

Ik denk dat TS dat gewoon even bij het kadaster moet navragen, die hebben ervaring met het verleggen van erfgrenzen, en zullen ook weten wat er hypotheektechnisch mogelijk is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 10 augustus 2011 @ 01:11:35 #15
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_100537224
Bel je hypotheekboer op.
pi_100538457
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 01:08 schreef Leandra het volgende:
Afhankelijk van waar TS woont, lijkt ¤ 350,= per m² voor tuin me een beetje aan de hoge kant, voor bouwgrond zou het een ander verhaal zijn (mits bouwrijp) maar voor tuin denk ik niet dat je op zulke bedragen moet rekenen (tenzij hartje metropool).
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van "tuingrond" (als tegenhanger van "bouwgrond") bij aan- of verkoop van grond :@

Wel "groenbestemming" maar dat lijkt me in casu niet hetzelfde.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 02:15:40 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_100538582
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 02:05 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van "tuingrond" (als tegenhanger van "bouwgrond") bij aan- of verkoop van grond :@

Wel "groenbestemming" maar dat lijkt me in casu niet hetzelfde.
Toevallig heeft mijn oom een deel van zijn tuin aan zijn zoons verkocht, en heeft de gemeente tot in den treure lopen emmeren over het stuk wat daarvan wel of niet bebouwd mocht worden, en gezien ze het als tuin gekocht hadden zijn ze uiteindelijk vooral erg beperkt in de locatie van het te bouwen huis.
En voor de duidelijkheid; dat is niet omdat het dan te dichtbij een ander huis staat ;)

Maar ook een stuk grond wat "groenbestemming" als label heeft, zal niet voor de prijs van bouwgrond verkocht worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 10 augustus 2011 @ 02:25:59 #18
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_100538718
Dit vind ik dus zo kut aan het Nederlandse systeem. Als je een huis wilt kopen met je eigen geld, dus geen hypotheek nodig hebt, doen ze moeilijk. Neem je een hypotheek moet je je ook nog eens aan de regels houden, terwijl het jouw huis/grond e.d. is geworden, je betaalt het alleen af als het ware. Wat een moeilijk gedoe is dat hier zeg, al die bureaucratie. Lijkt me sterk dat het in andere landen net zo aan toe gaat.
pi_100538838
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 21:40 schreef roberthoman het volgende:
Hoe komt je buurman dan van achterin zijn huidige tuin naar het te kopen stuk (dat 20 meter verder naar achteren ligt)? :?
  woensdag 10 augustus 2011 @ 02:43:14 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_100538877
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 02:38 schreef r_one het volgende:

[..]

Hoe komt je buurman dan van achterin zijn huidige tuin naar het te kopen stuk (dat 20 meter verder naar achteren ligt)? :?
Ik ging er vanuit dat de buurman z'n tuin haaks op het eind van de tuin van TS heeft, en dan kan de buurman idd kwijlend over zijn schutting hangen, kijkend naar de 13 meter tuin achter zijn tuin die nooit gebruikt wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_100538902
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 02:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Toevallig heeft mijn oom een deel van zijn tuin aan zijn zoons verkocht, en heeft de gemeente tot in den treure lopen emmeren over het stuk wat daarvan wel of niet bebouwd mocht worden, en gezien ze het als tuin gekocht hadden zijn ze uiteindelijk vooral erg beperkt in de locatie van het te bouwen huis.
En voor de duidelijkheid; dat is niet omdat het dan te dichtbij een ander huis staat ;)
Het lijkt me toch dat één kadastraal perceel niet 2 verschillende bestemmingen kan hebben. Als je het gaat splitsen wel maar dat maakt nog niet dat de waarde van de achterste 10 meter beduidend goedkoper is dan de voorste 30 meter (naar rato dan). TS heeft immers destijds toch ook één uniforme prijs / m2 betaald voor alle 40 x 13 meter grond, waarom zou dan nu de waarde van de laatste 10 x 13 meter ineens drastisch moeten verminderen?
quote:
Maar ook een stuk grond wat "groenbestemming" als label heeft, zal niet voor de prijs van bouwgrond verkocht worden.
Die grond zal wel een beduidend lagere vierkantemeterprijs hebben ja. Maar zoals gezegd: van "groenbestemming" is hier geen sprake.
pi_100538925
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 02:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik ging er vanuit dat de buurman z'n tuin haaks op het eind van de tuin van TS heeft, en dan kan de buurman idd kwijlend over zijn schutting hangen, kijkend naar de 13 meter tuin achter zijn tuin die nooit gebruikt wordt.
Verrek ja, zo kan het dus ook :D :P
Ik ging er dus van uit dat de buurman naast, in dezelfde richting als TS woont.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 03:01:28 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_100539050
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 02:45 schreef r_one het volgende:

[..]

Het lijkt me toch dat één kadastraal perceel niet 2 verschillende bestemmingen kan hebben. Als je het gaat splitsen wel maar dat maakt nog niet dat de waarde van de achterste 10 meter beduidend goedkoper is dan de voorste 30 meter (naar rato dan). TS heeft immers destijds toch ook één uniforme prijs / m2 betaald voor alle 40 x 13 meter grond, waarom zou dan nu de waarde van de laatste 10 x 13 meter ineens drastisch moeten verminderen?

[..]

Die grond zal wel een beduidend lagere vierkantemeterprijs hebben ja. Maar zoals gezegd: van "groenbestemming" is hier geen sprake.
In het geval van mijn oom die verkocht aan zijn zoons heeft de belastingdienst iig geen bezwaar gemaakt tegen de m² prijs, en die zou het zeker als een gift zien als de waarde van een tuin feitelijk niet minder was dan die van een bouwkavel.

Overigens is de prijs per m² vaak lager naar mate er meer van gekocht worden, juist omdat het tuin is.

Als je de m² van dit huis volledig als bouwgrond zou beschouwen, dan zou het een van de goedkoopste plekken van Amersfoort zijn, en andersom zou dit een van de duurste zijn....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_100539339
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 03:01 schreef Leandra het volgende:
Overigens is de prijs per m² vaak lager naar mate er meer van gekocht worden, juist omdat het tuin is.

Als je de m² van dit huis volledig als bouwgrond zou beschouwen, dan zou het een van de goedkoopste plekken van Amersfoort zijn, en andersom zou dit een van de duurste zijn....
Pfff ... rekenpuzzeltjes om half 4 's nachts ... ik pas :z
  woensdag 10 augustus 2011 @ 08:59:56 #25
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_100540817
quote:
7s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 02:25 schreef computerprobleem het volgende:
Dit vind ik dus zo kut aan het Nederlandse systeem. Als je een huis wilt kopen met je eigen geld, dus geen hypotheek nodig hebt, doen ze moeilijk.
Wie doen er dan moeilijk en wat zijn dan hun argumenten?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')