KarelvA | dinsdag 9 augustus 2011 @ 17:50 |
Waar verdient een bioscoop geld aan? Hoe zit het verdienmodel in elkaar? Heb gezocht op internet maar ik kom niet veel verder dan dat er rechten worden gekocht om een film te mogen draaien. Hoe wordt dit terug verdient? Tickets? Snoep- en drankwaren? Abonnementen? Stel een zaal zit vol abonnementhouders, draait zo'n zaal verlies? Wat wordt er bijvoorbeeld verdient aan een film als Harry Potter? | |
#ANONIEM | dinsdag 9 augustus 2011 @ 17:51 |
Ik denk dat bezoekersaantallen wel belangrijk zijn in hun verdienmodel ja. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2011 17:55:20 ] | |
Fred | dinsdag 9 augustus 2011 @ 17:52 |
Dat ligt er maar net aan de frequentie waarmee de abonnementshouders naar de bios gaan. | |
Stringer | dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:12 |
Bioscoop koopt/huurt de rechten via een distributeur en vervolgens geldt hoe langer een film draait hoe groter de winstmarge wordt voor een bioscoop. Procentueel gezien hoeven ze steeds minder af te dragen aan de distributeur. Ik geloof dat de regeling parallel loopt met het verdienmodel van de producent. Dus de producent verdient het meeste in de beginweken en de bioscoop/distributeur in de latere weken. Inkomsten uit andere zaken kan ik niet veel over zeggen, maar dat zal vast een groot deel zijn. [ Bericht 14% gewijzigd door Stringer op 09-08-2011 18:18:32 ] | |
Lod | dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:15 |
Films downloaden ze gewoon van het Internet. Aan de popcorn natuurlijk. | |
KarelvA | dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:55 |
Dus in theorie zou het onvoordelig zijn als een abonnementhouder meer dan 2 a 3 keer per maand naar de bios zou gaan? | |
Fred | dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:59 |
Uiteraard. Bioscopen gokken erop dat mensen niet meer dan 2/3 keer per maand naar de bios gaan en zo kaart voornamelijk voor het gemak kopen. | |
KarelvA | dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:59 |
Ik las dat Pathe van plan is om juist de tijd dat een film draait in de bios juist te verkorten. >bron< Dat zal dan wel impact hebben. | |
chansadres | woensdag 10 augustus 2011 @ 08:48 |
Pathe heeft sowieso vrijwel altijd uitverkochte zalen. Als je de films korter laat lopen, zal het betekenen dat films ook korter in de hoofdzaal zullen staan. Of dat films in premiere gaan in een kleinere zaal. Je zult op deze manier meer kaarten verkopen. Maar omdat je meer per film moet afdragen, moet nog maar blijken als ze ook meer winst genereren. | |
KarelvA | woensdag 10 augustus 2011 @ 09:46 |
Op deze link heb ik meer informatie gevonden. Iig bedankt voor het meedenken. | |
Redefine | donderdag 11 augustus 2011 @ 00:59 |
Daar wordt inderdaad vermeldt dat distributeurs 25 tot 40 procent van de bruto opbrengst krijgen. Waarbij zoals eerder gezegd de percentages hoger liggen in de eerste week/weken. Voor de meeste films ontvangt de bioscoop in de eerste week (en soms twee weken) slechts 10 procent van de totale kaartverkoop. Daarom vind ik het raar dat Pathe films sneller gaat 'afvloeien', al kan dat ook slaan op het draaien van meerdere kleinere films voor een kortere periode. Wat ik hierboven zeg is overigens niet helemaal waterdicht, aangezien het van (meermaals) horen zeggen is, dus kan ik ernaast zitten. Hoe het met een film festival zit, weet ik wel zeker, maar daar hebben we hier niet zoveel aan. | |
maarten1803 | maandag 15 augustus 2011 @ 21:47 |
Nou daar doen ze anders al wel aan hoor. Aardig wat films die erg alleen nog maar in enkele Pathe's draaien. Den Haag is mooi voorbeeld want we hebben er hier 3 ![]() | |
maarten1803 | maandag 15 augustus 2011 @ 21:49 |
Van hier in Den haag weet ik dat er erg veel kaarthouders zijn en mensen die de film al in eerste 2 a drie weken willen zien. Tegenwoordig komen er zoveel films uit, dus als ze dan films niet minder of in kleinere zalen laten draaien ze geen ruimte hebben voor nieuwe films | |
Redefine | maandag 15 augustus 2011 @ 22:52 |
Natuurlijk zien de meeste mensen een nieuwe film in de eerste paar weken. En het lang draaien van films zit uiteindelijk andere films weer in de weg. Maar vanuit economisch standpunt is het niet logisch, omdat ze dan aan de kaartverkoop bijna niets verdienen. Al leveren die films dan wel weer heel veel geld aan eten en drinken op. Waarschijnlijk zal Pathé de grote films nog steeds lang laten draaien. Maar dan film nummer drie/vier/vijf (qua aantal geïnteresseerden) korter laten draaien om meer films in geheel te laten circuleren. | |
computerprobleem | dinsdag 16 augustus 2011 @ 01:22 |
Simpel uit te leggen, in werkelijkheid komt er meer bij kijken, maar hier komt het dus op neer: - Bioscoop koopt/huurt de rechten om een bepaalde film te mogen draaien. De kosten voor het draaien van de film zullen vast niet zo heel hoog zijn, maar de distributeur krijgt misschien wel een groot deel van de winst. Want wat heb je aan films als je geen bioscopen hebt? Als de distributeur de kosten te hoog maakt, dan zijn er minder bioscopen die zo'n film huren. Beiden zijn dus van elkaar afhankelijk. - Is het je nog nooit opgevallen dat er heel veel reclame wordt gedraaid, voordat een film begint? In een zaal zitten meestal een paar honderd mensen, bedrijven betalen een bioscoop zodat ze reclame uitzenden. Hoe populairder een film, hoe duurder de reclame is. Grote bioscoop ketens verdien hier dus veel geld mee. - Bezoekers kopen heel veel voedsel en drinken. Een kaartje kost zo'n 8 euro (3D e.d. niet meegerekend), maar bestel een popcorn voor 4 euro en een cola voor 3 euro en de bioscoop verdient meer met wat jij eet en drinkt, dan wat jij voor je kaartje hebt betaald (van die 8 euro zal een deel naar de distributeur gaan). - Mensen die een abonnement nemen. Ik weet niet wat zo'n abonnement kost voor een maand/jaar, maar zo'n persoon gaat natuurlijk niet elke dag naar de bioscoop. Je betaalt in een keer meer geld. Daarnaast komen mensen met zo'n kaart in verleiding om vaker naar de bioscoop te gaan. Hoe vaker ze gaan, hoe meer geld ze zullen uitgeven aan eten en drinken. Ik weet verder niet hoe winstgevend de bioscopen in Nederland zijn, aangezien het aantal inwoners vrij laag is vergeleken met b.v. de VS of het VK. Een kleine bioscoop in hartje New York zal dan ook vast meer verdienen dan een grote bioscoop in Utrecht o.i.d. ![]() | |
Bart | dinsdag 16 augustus 2011 @ 10:00 |
Die worden op een versleutelde HDD aangeleverd. Niet noodzakelijk natuurlijk. Ten eerste kan de concurrentie hoger zijn in New York, bijvoorbeeld doordat er 3 bioscopen per vierkante kilometer zitten. Ten tweede ligt de grondprijs veel hoger, waardoor de huur/hypotheek/aanschafprijs van het pand ook veel hoger ligt. Omzet is dan misschien wel hoger, maar winst niet per se. | |
-Strawberry- | dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:03 |
Uh, nee. | |
GuitarJJ | dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:06 |
Bij veel bioscopen mag je ook geen eigen eten en drinken meenemen. Dan betaal je daar 8 euro voor een zak M&M's en een beugel. Daar zit een lekkere winstmarge op. ![]() Nog een handige PDF voor TS: http://www.beroepkunstena(...)tie_in_Nederland.pdf [ Bericht 29% gewijzigd door GuitarJJ op 16-08-2011 13:12:57 ] | |
-Strawberry- | dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:12 |
Niemand die je tas gaat doorzoeken omdat je daar misschien eten in hebt zitten. In de zaal kan je dat gewoon opeten. Als je zakken mc donalds of pizza naar binnen neemt kom je er niet in nee. Ja, het gebeurt. | |
Bart | dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:14 |
Dat gebeurt dus wel. | |
GuitarJJ | dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:17 |
Ik zeg ook niet dat het niet gebeurt. Ik probeer zelf ook nog wel eens wat mee te nemen. (fles cola in je hand, bedekt door je mouw) Ik zie alleen nauwelijks mensen met rugtassen richting de bios gaan. | |
DABAMaster | dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:18 |
zaal: 400 bezoekers gemiddeld: 75% eet / drinkt iets twv 6 euro (waarvan 4 euro winst) (1200 euro) kaartje: 8 euro (3200 euro) reclameopbrengsten voor de film: +/- 2000 euro Heb je al zo 6400 euro binnen op 1 film. Stel die draait 2x op een dag, 4 films, 51000 euro. | |
TheSwooshdockSaints | dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:21 |
Onderhoud, elektriciteit, personeel, beveiliging, schoonmaak etc zal weer een hoop van dat bedrag afhalen | |
GuitarJJ | dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:24 |
En zo'n 40% van de kaartjesopbrengst gaat naar de distributeur. | |
FrankRicard | dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:32 |
Reclameopbrengsten voor de film zijn ook echt geen 5 euro per persoon. | |
-Strawberry- | dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:03 |
Oh, niet bij alle pathés gelukkig. | |
Bart | dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:05 |
Kan zijn dat ze in sommige pathe's te schijterig zijn ![]() ![]() | |
-Strawberry- | dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:09 |
Mag dat eigenlijk wel, tassen doorzoeken? En nee het heeft niet met schijterig te maken, bij ons vinden ze het niet klantvriendelijk. | |
Bart | dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:11 |
Als het duidelijk aangegeven is dan mag dat. Je hoeft tenslotte niet naar de bios, en met een abo ben je akkoord gegaan met de algemene voorwaarden (die niet in strijd zijn met de wet). | |
Bart | dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:11 |
En uiteraard is het niet klantvriendelijk, maar sommige zaken gaan wat verder dan andere om winst te maken ![]() | |
-Strawberry- | dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:15 |
Dat is waar. | |
computerprobleem | dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:24 |
Door tassen te controleren maken ze verlies op de lange termijn, want: - 1. De persoon zal toch geen eten bestellen uit onvrede en als dat toch gebeurt, is het niet veel. - 2. De persoon zal niet meer naar zo'n bioscoop gaan. Stel dat je op een dag besluit zo'n controle te houden en dat gedurende een maand. Je controleert 5000 mensen, waarvan er 1000 drinken/eten bij hadden. Gemiddeld gaat een mens zo'n 2 a 4x, laten we zeggen 3 keer per jaar naar de bioscoop. 1000 x gemiddeld 10 euro entree x 3 = 30.000 loop je al mis. De overige 4000 die gecontroleerd zijn, zijn er vast 500 die het onbeschoft vonden, dus + 15.000 en je loopt 45.000 + eventueel gekochte eten/drinken mis. Nee, bioscopen denken wel na voordat ze aan zoiets beginnen. xD | |
Bart | dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:29 |
Alleen gaat je verhaal niet op voor abohouders, die gaan toch wel naar de bios, en voor minder omzet zorgen doen ze niet als ze niet meer zouden gaan (abo is immers per maand betaald, niet per film). Als een abohouder echter 3x wordt weggestuurd bij een film, dan heb je echter wel kans dat ie zwicht en dan toch maar zijn flesje cola daar koopt. Voila, meer omzet. | |
computerprobleem | dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:37 |
Ja, maar de meesten mensen zijn geen abohouder. ![]() | |
kingmob | dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:48 |
Dat lijkt me iets te simpel. Zeker in grote steden is er ook flinke concurrentie tussen bioscopen. Je wilt de regelmatige bezoeker daarom graag vangen zonder de prijs van een kaartje te laten zakken voor de incidentele bezoeker. Dan is zo'n abonnement een uitstekende manier van klantenbinding. Het kan dan zijn dat ze niet per se 'winstegevend' zijn, maar je maakt sowieso geen verlies op een klant. Meer klanten is altijd beter, al betalen ze maar 1 cent. Je had natuurlijk liever dat ze elke keer de volle pond neerleggen, maar dan komen ze niet. Ook zijn bezoekersaantallen belangrijk voor reclame-inkomsten, drank en popcorn e.d. en vast ook voor de distributeur. | |
Bart | dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:52 |
Maar volgens mij worden dan ook alleen abohouders hierop gecontroleerd ![]() | |
Mainport | dinsdag 16 augustus 2011 @ 18:16 |
Je mag geen tassen doorzoeken, ook niet als je dat op je deur zet. | |
Redefine | dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:07 |
Ben zelf eigenlijk maar een paar keer gecontroleerd (met rugzak), maar dat was alleen bij premières van grote films. En dan werd er dus gecontroleerd op camera's. Verder verdienen zoals eerder gezegd natuurlijk vooral ook geld met reclame inkomsten. Maar de kosten die ze hebben zijn natuurlijk ook niet gering. Verzekering van een film is al niet echt goedkoop, maar vooral onderhoud en afschrijving op de projectoren zijn zeker niet mis. Wat dat betreft wordt het interessant hoe het straks gaat worden met het digitale systeem. Maar dat duurt nog even voor dat dit echt gaat werken. Weliswaar moeten alle bioscopen al vrij snel de digitale systemen in huis hebben (ben even vergeten om welke 'wetgeving' dat ook alweer ging). Maar er zitten nog wel wat haken en ogen aan digitaal vertonen. | |
Schenkstroop | dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:11 |
Elke film heeft reklame aan het begin. Ik vraag mij af of een bioscoop niet geld toekrijgt vanwege de reklame. Of mogen reklame bureau's zich zomaar opdringen in een grote filmzaal zonder compensatie vergoeding aan de genen die dienen als "uithangbord" ? | |
Thetallguy | dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:18 |
Zit een mediabureau tussen (bijv. Jean Mineur - tariefkaart kan je online checken: http://www.jeanmineurmedi(...)iefkaart_jmm_web.pdf ), adverteerder gaat naar mediabureau, mediabureau heeft vaste plekken bij bioscopen en koopt daar reclame op in voor de adverteerder. Grootste gedeelte van het budget van de adverteerder gaat naar de bioscoopexploitant, gedeelte naar mediabureau. | |
Redefine | dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:03 |
Natuurlijk krijgen bioscoop voor de reclame's, zoals Thetallguy al vermeldt. Overigens is ook duidelijk te zien dat Jean Mineur er als bemiddelaar tussenzit en er sprake is van pakketten, want het zijn altijd maar een paar merken/fabrikanten die een reclame er tussen hebben zitten. En het zijn dan nog vrij vaak en lang dezelfde reclame's. | |
F_JD | woensdag 17 augustus 2011 @ 01:04 |
Het is gewoon heel simpel, je mag weigeren je tas te laten controleren, maar dan kom je er gewoon niet in. | |
Piger | woensdag 17 augustus 2011 @ 12:22 |
Zijn de kosten voor de rechten voor de film afhankelijk van het aantal bezoekers? Betaalt een bioscoop dus per verkocht kaartje of gewoon een vast bedrag per film? Bij een vast bedrag, maakt het natuurlijk niet uit of een abonnementhouder 200x per jaar langs komt. Als hij maar niet in te veel uitverkochte zalen gaat zitten. | |
Lonewolf2003 | woensdag 17 augustus 2011 @ 14:27 |
Ik denk dat een bioscoop een vast bedrag voor die rechten betaalt. Maar dat de hoogte daarvan wel afhankelijk is van de verwachte bezoekersaantallen, de nieuwste Harry Potter is vast duurder dan een kleine indie film. | |
GuitarJJ | woensdag 17 augustus 2011 @ 21:01 |
In het PDF'je die ik gisteren heb gepost staat het volgende: De bioscoopexploitant huurt een film van de distributeur. De huurprijs wordt vastgesteld op basis van het te verwachten aantal verkochte kaartjes x de prijs van een kaartje (bepaald door de bioscoopexploitant; gemiddeld ¤ 6,50), de zogenaamde boxoffice. De exploitant ontvangt daarvan ongeveer 60% en de distributeur 40%. De exploitant bepaalt op basis van de verwachte inkomsten hoelang een film draait. Een film als ‘Volle Maan’, met bekende Nederlandse soapsterren in de hoofdrol, spreekt een groot en jong publiek aan. De grote bioscoopexploitanten brengen zo'n film uit op zoveel mogelijk doeken tegelijkertijd (dus met veel kopieën) omdat hij vermoedelijk meteen een hype veroorzaakt en dus in relatief korte tijd een kassucces wordt. In het bioscoopbedrijf een ‘hit and run’ genoemd. ‘Pauline en Paulette’ daarentegen is een film voor een relatief klein publiek en wordt gehuurd door de filmtheaters en kleinere bioscopen. |