Ik zit momenteel in Londen voor een aantal weken aan de zuidkant van Islington (wat ten zuiden van Tottenham ligt). En het is echt complete chaos hier, er is op 2 kilometer afstand van hier een fietsenwinkel helemaal leeggeroofd en gemold. Continu sirenes en het is op zoveel plaatsen tegelijkertijd dat de politie er gewoon niet tegenop kan. Daar komt nog eens bij dat ze echt helemaal niets mogen.
De politieagenten die ik overdags ben tegengekomen zijn allemaal ofwel met sirenes aan ergens heen aan het scheuren of ze zien er gestressed en geagiteerd uit. Ze zitten echt in een shit situatie aangezien kritiek hier aanzwelt terwijl de politici al excuses aan het zoeken zijn en zo'n beetje sorry tegen de relschoppers aan het zeggen zijn.
Mensen hier beginnen steeds meer gestressed over te komen en vooral winkeleigenaren zien er redelijk zenuwachtig uit (niet gek als ze 2 kilometer verderop winkels geplunderd hebben).
Het is echt ongelofelijk hoe het zo uit de hand heeft kunnen lopen. Mensen zeiken wel over dat de Nederlandse politie soft is, maar als je dit hier meemaakt dan leer je wel dat dat reuze meevalt. De politie hier heeft niets anders dan een schildje en een knuppel en kunnen gewoon niets doen.
Al in al raak je gewoon gestressed. Ik zit gelukkig vier hoog, maar de continue sirenes plus dat iedere keer als je stemmen op straat hoort je meteen vreest voor een stel apen met brandbommen doet weinig goeds. Ik heb het vermoeden dat er 2 uur terug een stel van die gasten door mijn straat hier gelopen zijn aangezien ik ineens veel lawaai hoorde en schreeuwende mensen. Maar mijn raam heeft geen geweldig uitzicht en ik heb niet kunnen zien wat er precies aan de hand was.
Het is moeilijk in slaap te vallen ook als je die brandende huizen op BBC ziet en weet dat jouw gebouw het volgende kan zijn. Ik ben 2 uur geleden naar bed gegaan, maar de sirenes en de stress hebben er voor gezorgd dat ik nu weer klaarwakker achter mijn laptop zit om te zien of er niets in Islington aan het gebeuren is.