abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100440794

Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en sterke verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Vaste klasbakken:

Captain_Fabulous
Leeftijd:38
BMI: maakt heuvels een klus maar zal in het seizoen wel weer zakken
Regio: Hilversum
Fiets: Gazelle alu/Sora/Gele Conti 4000's/Brooks B17 zadel (belangrijkste onderdeel van de fiets)
Doel voor dit seizoen: Samen met Freddeh de RvV toeristen editie rijden. JJC, Dam tot Dam Classic eindelijk eens de langste afstand uit rijden. LBL? Fietsvakantie in Scandinavië met een tentje en zo weinig mogelijk bagage deze zomer misschien.

jpjedi
Leeftijd: 32
Regio: Hoogstraten-Belgie
Fiets: Specialized allez tripple
Doel voor dit seizoen: limburgs Mooiste + weekje De Marken & Limousin (Hoogtemeters!)

Littlecreep
Leeftijd: 20
Regio: Amsterdam en Gouda
Fiets: Stevens Aspin genaamd V2
Licentie: Nee
Doel voor dit seizoen: Een weekje goed fietsen door de Alpen.

marcodej
Leeftijd: 25
Regio: Katwijk, trainingsgebied is zo'n beetje alles tussen Den Haag en Bloemendaal, het Groene Hart en de Haarlemmermeer
Fiets: Cube Agree GTC Pro 2010.
Doel voor dit seizoen: Elfstedenrijwieltocht (240km), en weer de grens van 5000km in een jaar slechten

Superher0
Leeftijd: 29 BMI: 23.3 (1.77 met 73kilo)
Regio: Utrecht, Amersfoort
Licentie: B
Fiets: Felt AR4D, Rose Bull ALS 200
Doel voor dit seizoen: 3 x mont ventoux op 1 dag, top 10 Amateur B wedstrijd, Luik-Bastenaken-Luik, 10.000km+

Tommeke
Leeftijd: 24
Regio: Groningen.
Fiets: Trek 2.5 Ultegra, No-name tijdritfiets, Empella Bonfire Cyclocrosser
Doelen: Aanvallend koersen bij de Sportklasse, 42-43 gemiddeld in tijdritten rijden, een hoge klassering in de Henk Lubberding Classic en gaan veldrijden.

ultra_ivo
Leeftijd: 43
Regio: Zuid-Limburg
Fiets: Bioracer Stage, Bob Jackson, Koga Miyata Grantourer
Doel voor dit seizoen: Parijs-Brest-Parijs

http://img14.imageshack.us/img14/7792/5064126.jpg (copy/paste deze link)

FJD
Leeftijd 26 BMI 20/21(1.96 bij +/- 80kg)
Regio (ivm evt. samen rijden) Rotterdam Fiets Bulls Harrier 105
Doel voor dit seizoen +1000km in 1 week & Rondje Ijsselmeer

Gripper
Leeftijd 28 BMI: +/-22 (1.86 en 78 kg)
Regio: Utrecht
Fiets: Giant TCR advanced Ultegra, Bulls Ultegra, en een Giant ATX880
Doelen 2011: 5000 km of meer rijden, toertochtjes in eigen land, lekker fietsen in de ardennen en wat alpencols: pinksterweekend op de Col du Galibier!

Oksel
Leeftijd:26 BMI: 26 Regio: Twente Fiets: Bianchi 928 T-cube, Campagnolo Centaur Doel voor dit seizoen: Lichter worden! [

Yankee
Leeftijd: 26 BMI: 22.8
Regio: Groningen
Fiets: Wilier Izoard Ultegra
Licentie: Nee Doel voor dit seizoen: Misschien eens een keer een wedstrijd rijden, verder vooral gewoon hard fietsen en genieten! En af en toe georganiseerde tochten rijden.

Pritt
Leeftijd: 23 Bmi: 20
Regio: Amsterdam
Fiets: Koga Miyata Team Edition 2010 Ultegra
Doel voor dit seizoen: Kilometers maken, club zoeken, Marmotte en Ventoux

ursel

dutch_cyclist / Wielracer

No-P
Leeftijd: 25 BMI: 22 (66,5 bij 1,74)
Regio: Nijmegen/achterhoek
Fiets: Concorde Campagnolo Mirage
Doel voor dit seizoen: 4000km

Jakkop
Leeftijd: 18 BMI: 23
Regio: United Kingdom
Fiets: Ben er 1 aan het uitzoeken na diefstal Seizoensdoel: 5000 km, nog een paar cyclo's uitzoeken

hetsjhokleek
Leeftijd: 26 BMI: 20 (170 cm, 59 kg )
Regio: Den Bosch
Fiets: Merida
Doel voor dit seizoen Amstel gold race, Limburgs mooiste, Elfstedentocht en in de zomer een vakantieweek rond alp d' huez tijdens de tour

rockin_the_lowland
Leeftijd: 29 BMI: 62 kg bij 1,72 m
Regio: Weert
Fiets: Trek 1200
Doel voor dit seizoen: ieder week een toertocht fietsen in België

Cyclinggirl
Leeftijd: 30 BMI: 15 (166 cm, 54 kg )
Regio: Dordrecht
Fiets: Trek Madone 4.5 WSD
Licentie: Ja
Doel voor dit seizoen: Veel plezier op de fiets en er goed bij blijven bij de koersen.

Freddeh
Leeftijd: 28 BMI: 26 (183cm, 87kg )
Regio: Dordrecht
Fiets: 2002 Giant OCR
Doel voor dit seizoen: Samen met Captain_Fabulous de Ronde van Vlaanderen (75km) rijden. Op een gezond gewicht komen.

Blik
Leeftijd: 26
BMI: 27 (184cm, 91kg )
Regio: Utrecht
Fiets: Moser instapfietsje
Doel voor dit seizoen: Wil dit seizoen voor de eerste keer een tocht van meer dan 100 km maken

SuperWeber
Leeftijd: 29
BMI: 24 (190 cm, 88 kg)
Regio: Groningen
Fiets: Cube Agree Pro SL
Doel voor dit seizoen: 3000+ km fietsen, inclusief een aantal heuvels in Limburg (dat laatste is inmiddels gehaald)

actuele_vertrektijd
Leeftijd: 31
BMI: 20.1 (184 cm, 68kg)
Regio: Zuid-Holland
Fiets: Ilson Dura-Ace
Doelen voor dit seizoen: La Marmotte (gehad en overleefd), Claude Criquillion en Woon-Werk ritten (24 km enkeltje)

Narcotical
Leeftijd: 21
BMI: Veel te hoog helaas
Regio: Rijswijk (omgeving Den Haag)
Fiets: Bulls Harrier1 2010 model (matzwart, 105 afmontage)
Doelen voor dit seizoen: Alpe d'Huez bedwingen samen met een studiegenoot (mits de portomonnee het toelaat..), BMI omlaag brengen tot een acceptabel niveau en fitter en sterker worden op de fiets

Kaasplankje

Leeftijd: 34
BMI: 75.5 kg; 1.81 meter lang
Regio: ZH
Fiets: Lorini Campagnolo chorus
Licentie: amateur
Doelen voor dit seizoen: uitslagen rijden in wedstrijden in Brabant, Zuid Holland en België

Sciter
Leeftijd: 17
BMI: 21 (188 cm, 73kg)
Regio: Mid-Friesland
Fiets: Look KG 156
Doelen voor dit seizoen: Een rit doen van meer dan 100km

nodisch18
Leeftijd: 30
Regio: Eindhoven
Fiets: Canondale Caad 9
Doel voor dit seizoen: Diekirch-Valkenswaard (±270km)

Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfoTeamwebs fietsagenda van de FOK!kers ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrenner in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje

Fietsen met Fokkers
De eerstvolgende fietsmeet is staat nog niet gepland. Natuurlijk ben je altijd welkom om zelf een meeting te organiseren, vele zullen enthousiast reageren.
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:37:52 #2
308981 Narcotical
Best in the World
pi_100440828
Je moet trouwens tijdens het rijden helemaal niet willen weten in welk verzet je zit.. Je moet gewoon proberen zo hard mogelijk te knallen en je verzet op het gevoel zoeken.. ;)

Tevens fipo
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
pi_100440860
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:34 schreef Patroon het volgende:

[..]

Maar die geeft niet aan hoeveel tandjes dat verzet heeft ;)
klopt, maar onder het rijden kan je toch niet de tandjes tellen, dus kan je net zo goed naar de pijltjes kijken, zegt net zo veel ;)

Tevens eerste keer dat ik een topic open op FOK! 8-)
pi_100440889
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:30 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

zonder enige wedstrijdervaring, maar met 50 voorblad moet je toch ook wel makkelijk meekomen met 50+kmph en een redelijk cadans? Als ik aanzet op 39-12 komt ik er ook wel overheen. Ik heb dan wel een cadans wat ik niet lang vol kan houden, maar als je dan nog kan schakelen naar een 50 voor...

maar zoals ik al zei, ik heb geen wedstrijdervaring. Het enige waar ik af en toe om sprint zijn de plaatsnaambordjes
Even zal het te doen zijn. Maar een hele wedstrijd lang kan je beter op 53 rijden. De efficiëntie is dan veel hoger. Op een 50-11 kan je ook lang mee maar wordt niet aanbevolen.

quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:38 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

klopt, maar onder het rijden kan je toch niet de tandjes tellen, dus kan je net zo goed naar de pijltjes kijken, zegt net zo veel ;)
Klopt maar dan moet je van te voren wel weten wat voor verzet er onder de pijltjes zit he. En daarvoor kijk je even op het tandwiel waar het altijd opstaat.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:40:11 #5
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_100440923
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:37 schreef Narcotical het volgende:
Je moet trouwens tijdens het rijden helemaal niet willen weten in welk verzet je zit.. Je moet gewoon proberen zo hard mogelijk te knallen en je verzet op het gevoel zoeken.. ;)

Tevens fipo
Nouja, als ik tijdens het rijden naar mijn cassette kijk en ik zit op de 3e van rechts dan weet ik dat 't de 13 is hé?
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:42:00 #6
308981 Narcotical
Best in the World
pi_100441011
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:40 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nouja, als ik tijdens het rijden naar mijn cassette kijk en ik zit op de 3e van rechts dan weet ik dat 't de 13 is hé?
Klopt, maar ga je daar beter van fietsen? ;). Uiteindelijk moet je gewoon een verzet zoeken waarbij je een goeie cadans hebt en niet gericht op een 53-13 gaan rijden ofzo.. ;)
pi_100441108
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:42 schreef Narcotical het volgende:

[..]

Klopt, maar ga je daar beter van fietsen? ;). Uiteindelijk moet je gewoon een verzet zoeken waarbij je een goeie cadans hebt en niet gericht op een 53-13 gaan rijden ofzo.. ;)
Tuurlijk dat begrijp ik ook. Maar als je tijdens een wedstrijd als een gek voorbij wordt gereden door de 53's en ik kijk naar mijn voorblad en zie 50 dan zit je niet goed :D

Vandaar dat ik even vroeg wat voor verzet gebruikelijk is. Niet om tijdens het fietsen een strak schema qua verzet aan te houden, dat doe ik op gevoel.
pi_100441133
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:39 schreef Patroon het volgende:

[..]

Even zal het te doen zijn. Maar een hele wedstrijd lang kan je beter op 53 rijden. De efficiëntie is dan veel hoger. Op een 50-11 kan je ook lang mee maar wordt niet aanbevolen.

[..]

Klopt maar dan moet je van te voren wel weten wat voor verzet er onder de pijltjes zit he. En daarvoor kijk je even op het tandwiel waar het altijd opstaat.
ik geef je op beide punten gelijk

Ik moet zeggen dat ik helemaal niet weet hoe mijn vertanding achter is. Ik weet dat de kleinste 12 is, en de grootste 23. De eerste kransjes zijn steeds 1 hoger, maar vanaf wanneer het 2 hoger wordt weet ik niet.
Ik weet ook niet op welke kransjes achter het buitenblad hetzelfde is als het binnenblad.
Ik doe dat allemaal op gevoel en als ik even in de verkeerde versnelling zit is het ook geen drama voor de tourtochtjes die ik fiets.
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:44:41 #9
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_100441142
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:42 schreef Narcotical het volgende:

Nee natuurlijk niet :') maar ik kan op de fiets wel zien in welk verzet ik op dat moment rijd.
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:47:50 #10
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_100441317
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:44 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

ik geef je op beide punten gelijk

Ik moet zeggen dat ik helemaal niet weet hoe mijn vertanding achter is. Ik weet dat de kleinste 12 is, en de grootste 23. De eerste kransjes zijn steeds 1 hoger, maar vanaf wanneer het 2 hoger wordt weet ik niet.
Ik weet ook niet op welke kransjes achter het buitenblad hetzelfde is als het binnenblad.
Ik doe dat allemaal op gevoel en als ik even in de verkeerde versnelling zit is het ook geen drama voor de tourtochtjes die ik fiets.
Het staat er allemaal op. Even goed poetsen en je weet 't.
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:47:54 #11
308981 Narcotical
Best in the World
pi_100441323
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:44 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet :') maar ik kan op de fiets wel zien in welk verzet ik op dat moment rijd.
Ja, het kan natuurlijk wel.. Het heeft alleen niet echt een meerwaarde vind ik.. :P
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:49:13 #12
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_100441382
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:47 schreef Narcotical het volgende:

Ja, het kan natuurlijk wel.. Het heeft alleen niet echt een meerwaarde vind ik.. :P
Als je zonder tellertje rijd zoals ik dan heb je er best wat aan. Je weet dan ongeveer hoe hard het gaat.
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:49:46 #13
308981 Narcotical
Best in the World
pi_100441405
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:49 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Als je zonder tellertje rijd zoals ik dan heb je er best wat aan. Je weet dan ongeveer hoe hard het gaat.
Mits je je cadans constant houdt natuurlijk ;).
pi_100441499
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:49 schreef Narcotical het volgende:

[..]

Mits je je cadans constant houdt natuurlijk ;).
en uberhaupt weet wat je cadans is zonder teller...
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:52:48 #15
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_100441584
Ja, gevoelsmatig wel. Als ik in het peloton zit en ik zit al op de 14 te draaien met 60rpm terwijl het nog niet hard gaat, dan heb ik geen beste benen.
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:54:30 #16
308981 Narcotical
Best in the World
pi_100441684
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:51 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

en uberhaupt weet wat je cadans is zonder teller...
Ik denk dat je cadans wel redelijk op gevoel constant kan houden

quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:52 schreef kaasplankje het volgende:
Ja, gevoelsmatig wel. Als ik in het peloton zit en ik zit al op de 14 te draaien met 60rpm terwijl het nog niet hard gaat, dan heb ik geen beste benen.
60 rpm is ook wel een beetje weinig ja, mits het niet omhoog gaat.. ;). Hoeveel ik een verzetje als Gesink ronddraait ook vreselijk vind om aan te zien. Die zei tijdens de tour dat hij probeert om op de 104 rpm te blijven draaien..
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:55:55 #17
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_100441752
Ach, in de wedstrijd rijd ik meestal wel met een iets lager beentempo dan met trainen, dat maakt niks uit. Zeker in de groep gezeten kan je dan met weinig energie volgen.
  zondag 7 augustus 2011 @ 22:58:01 #18
308981 Narcotical
Best in the World
pi_100441888
Hou eens op over wedstrijden.. :P. Het gaat steeds meer kriebelen, maar ik ben nog lang niet goed genoeg :N
pi_100441996
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:49 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Wat voor reden heeft het dat je zonder tellertje rijdt? Ik heb dat in het verleden tijdens de koersen ook wel gedaan maar had er meer profijt van dat ik zonder hartslagmeter fietste. Door te zien dat je maximaal boven je omslagpunt zit te rammen kan het psychologisch negatief invloed op je hebben.
pi_100442749
Ik rijd nu 50-34 voor en 11-28 achter maar heb ook een set wielen met 11-25 cassette erop. Ik rijd op cadans 90 op het vlak.
  maandag 8 augustus 2011 @ 01:21:50 #21
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_100448326
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:59 schreef Patroon het volgende:

[..]

Wat voor reden heeft het dat je zonder tellertje rijdt? Ik heb dat in het verleden tijdens de koersen ook wel gedaan maar had er meer profijt van dat ik zonder hartslagmeter fietste. Door te zien dat je maximaal boven je omslagpunt zit te rammen kan het psychologisch negatief invloed op je hebben.
Precies. Bij ons was het altijd trainen met hartslagmeter maar koersen vaak zonder. Dat getuur zorgt voor verminderde aandacht evenals die kilometerteller. Tijdens koers keek ik er vaak niet aan na, want dan had ik wel wat anders aan mijn hoofd. Verzet interesseerde mij ook geen bal, want voor toch het grote blad en je gebruikt achter hoogstens 4 tandjes.

Ik fiets nu zoals eerder gezegd ook zonder kilometerteller en ik vind het heerlijk! Binnenkort alleen maar weer even aan de hartslagmeter om af en toe lekker te trainen en het lichaam wat beter in de gaten te houden, maar verder is het gewoon fietsen op het gevoel en dat bevalt me best.

Ik kan me wel ergeren aan die droeftoeters die gaan melden dat ze maar liefst 34km/h fietsen tijdens de training. Tijdens de koerstijd hadden we ook altijd van die helden die ging opscheppen hoe hard ze wel niet fietsen tijdens de training. Wat voelde ik mij de eerste keer lullig, want wanneer ik op hartslag trainde dan haalde ik hoogstens 32 in het uur en die gasten minstens 36 km/h. Tijdens de koers trapte ik ze echter volledig weg en waren ze nergens te bekennen! Dat was bij de gasten gewoon een kwestie van het lichaam negeren en trainen zonder hartslagmeter. Gewoon volle bak trainen en je hele lichaam de vernieling in helpen. Veel mensen weten niet wat echt trainen inhoudt en vernielen meer dan ze opbouwen.

Maar goed volgende week maandag vertrek ik voor 17 dagen naar Fréjus! Heerlijk fietsen in een lekker klimaat, kan niet wachten. Kan ik na al die regen hier ook eindelijk een keertje bruin worden. :')
  maandag 8 augustus 2011 @ 06:48:49 #22
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_100451179
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 01:21 schreef RichardHammond het volgende:

[..]

Precies. Bij ons was het altijd trainen met hartslagmeter maar koersen vaak zonder. Dat getuur zorgt voor verminderde aandacht evenals die kilometerteller. Tijdens koers keek ik er vaak niet aan na, want dan had ik wel wat anders aan mijn hoofd. Verzet interesseerde mij ook geen bal, want voor toch het grote blad en je gebruikt achter hoogstens 4 tandjes.

Ik fiets nu zoals eerder gezegd ook zonder kilometerteller en ik vind het heerlijk! Binnenkort alleen maar weer even aan de hartslagmeter om af en toe lekker te trainen en het lichaam wat beter in de gaten te houden, maar verder is het gewoon fietsen op het gevoel en dat bevalt me best.

Ik kan me wel ergeren aan die droeftoeters die gaan melden dat ze maar liefst 34km/h fietsen tijdens de training. Tijdens de koerstijd hadden we ook altijd van die helden die ging opscheppen hoe hard ze wel niet fietsen tijdens de training. Wat voelde ik mij de eerste keer lullig, want wanneer ik op hartslag trainde dan haalde ik hoogstens 32 in het uur en die gasten minstens 36 km/h. Tijdens de koers trapte ik ze echter volledig weg en waren ze nergens te bekennen! Dat was bij de gasten gewoon een kwestie van het lichaam negeren en trainen zonder hartslagmeter. Gewoon volle bak trainen en je hele lichaam de vernieling in helpen. Veel mensen weten niet wat echt trainen inhoudt en vernielen meer dan ze opbouwen.

Maar goed volgende week maandag vertrek ik voor 17 dagen naar Fréjus! Heerlijk fietsen in een lekker klimaat, kan niet wachten. Kan ik na al die regen hier ook eindelijk een keertje bruin worden. :')
Daar kan ik me wel in vinden. Ik ga trouwens eind volgende week naar Noord Italië. :P
  maandag 8 augustus 2011 @ 08:19:04 #23
198081 Mausalicious
:> :) :D =) =] :]
pi_100451498
gister ronde van de utrechtse heuvel rug gefietst! was weer leuk.

Maar moet toch echt nieuwe velgjes.. budget is ong 300 euro.. iemand goede voorstellen?!?!?
Vorrige velgjes waren de R500.
:D:D:D:D:D:D:D::D so much fun
pi_100451548
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 08:19 schreef Mausalicious het volgende:

Maar moet toch echt nieuwe velgjes.. budget is ong 300 euro.. iemand goede voorstellen?!?!?
Heb je een link naar die route op gpsies ofzo?

Velgjes:
Fulcrum
of
Mavic
pi_100451579
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 08:19 schreef Mausalicious het volgende:

Fulcrum Racing 7, misschien Racing 5. Zou kunnen zijn dat de R5's net buiten budget vallen, durf ik niet 100% zeker te zeggen. R7's kostten om en nabij de ¤180, maar betalen zich dubbel en dwars terug in kwaliteit en ratel O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')