Wat een geweldig topic
quote:
Op zondag 7 augustus 2011 20:53 schreef heaven7 het volgende:Nee dat denk ik ook. Straatbeestje he.
Hoe belangrijk is aandacht nu trouwens? Aan de ene kant ben ik heel voorzichtig met onze andere kat en de ziektes en bacteriën, aan de andere kant ligt ie zo graag op mijn borst/in mijn handen te slapen.. vindt ie echt fijn merk ik. Mijn vriend zegt weer dat ik em met rust moet laten zodat ie goed kan slapen en bijkomen terwijl mijn gevoel zegt dat veel liefde en warmte ook erg belangrijk is.
Aandacht en warmte is heel belangrijk. Wij hebben sinds woensdag een opvangpoesje (Starr) van een week of 3/4 wat alleen is sinds haar broertje is overleden, zij woog ook 250 gram toen ze hier kwam en dat was zelfs voor haar te licht, ze was vel over been. Kittens van een paar weken oud kunnen hun temperatuur niet goed zelf regelen dus die vinden het heerlijk om jou als warme kruik te gebruiken. In de natuur gaan kittens ook meestal instinctief op een hoopje liggen als hun moeder het nest verlaat om zo van elkaars lichaamswarmte te profiteren.
Jouw kitten zal wel wat ouder zijn maar heeft weinig lichaamsvet.
Als je haar uit je handen moet zetten is iets om zo'n kitten zonder vetjes warm te houden dus ook wel fijn, onze Starr koelde echt heel snel af en dan werkt bv de spijsvertering minder goed. Ik gebruik een Snugglesafe, dat is een veilig ding wat je kunt opwarmen in de magnetron wat heel erg lang warmte blijft geven. Andere dingen die je kunt gebruiken zijn een warme kruik (altijd met een hoes eromheen !) of desnoods een fles warm water (ook met een stuk stof eromheen). Ook zijn er bij oa de Tuinen knuffels te koop die zijn gevuld met boekweit, die kun je opwarmen in de magnetron en zo'n kleintje kan er dan lekker tegenaan kruipen.
Zo lang de ontlasting niet geel is mag het kitten zoveel eten als ze wil. Ik wist niet dat een kitten uit zichzelf te veel kon eten maar we hebben met Starr gemerkt dat het kan, ze at zoveel (ze eet zelf, ik hoef haar niet meer te voeren) dat haar spijsvertering het niet meer trok en dan komt alles eruit als lichtgele diarree. Toen zijn we gelijk gaan beperken hoeveel ze at en was het meteen weer goed.
Meten is weten dus je kunt haar elke dag even wegen op een digitale keukenweegschaal om te kijken of ze goed aan blijft komen.
En wat dat sociaal worden betreft; we hebben ook nog een ander kitten in huis die een week of 9/10 was toen hij hier kwam en hij is in korte tijd echt lief geworden, hij klimt vanzelf op schoot voor knuffels.