Maar als je toeristen visa aanvraagt moet je toch aangeven wanneer je terugkomt etc etc? Hoe werkt dat dan? Moet je dan liegen of wat?:) En MVV visa dan? Hoe zit het daar meequote:Op donderdag 24 november 2011 19:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, ik heb er ervaring mee.
Ik heb eerst een toeristenvisum voor haar aangevraagd voor Nederland en daarna vanuit Nederland richting België vertrokken. Wat je nodig hebt? Geboortecertificaat (vertaald + benodigde stempels), bewijs dat je uitgeschreven bent in Nederland, bewijs van relatie, paspoort en een geldige verblijfstitel in Belgie (dat kan ook een NL toeristenvisum zijn)...
De wijkagent komt dan een keer kijken en dan krijgen jullie een 5 maanden kaart. Na die 5 maanden moet je inkomen aantonen (jij of je partner). De eisen liggen wel een stuk lager. Geloof iets van 700 euro per maand wat vereist is. Hoe je daar van rond moet komen met twee is mij een raadsel, maar dat is de eis.
Vervolgens komt die wijkagent nog een keer kijken en dan krijg je je 5 jarenkaart.
Ja, je krijgt ook een visum voor max. 90 dagen. Gewoon niet zeggen dat je doorgaat naar België. MVV heb je dan niet nodig. 90 dagen visum in NL en intussen naar B gaan.quote:Op donderdag 24 november 2011 20:42 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
Maar als je toeristen visa aanvraagt moet je toch aangeven wanneer je terugkomt etc etc? Hoe werkt dat dan? Moet je dan liegen of wat?:) En MVV visa dan? Hoe zit het daar mee![]()
En als je vriendin dan terug naar Peru gaat.. gaat dat dan nog zonder problemen?quote:Op donderdag 24 november 2011 20:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, je krijgt ook een visum voor max. 90 dagen. Gewoon niet zeggen dat je doorgaat naar België. MVV heb je dan niet nodig. 90 dagen visum in NL en intussen naar B gaan.
De BP kan pas terug als de papieren in Belgie in orde zijn, lees: 5 jarenkaart binnen.quote:Op donderdag 24 november 2011 20:57 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
En als je vriendin dan terug naar Peru gaat.. gaat dat dan nog zonder problemen?
Klinkt allemaal wel logisch allemaal
Dus je mag bijvoorbeeld niet in Nederland werken en in Belgie wonen dan neem ik aanquote:Op donderdag 24 november 2011 20:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
De BP kan pas terug als de papieren in Belgie in orde zijn, lees: 5 jarenkaart binnen.
5 maandenkaart is best binnen 90 dagen te regelen. Je mag dan alleen België niet uit...
Je mag België officieel niet uit (je BP). Jij mag natuurlijk wel gewoon in Nederland werken. En da's handig, want met je inkomen kun je de 5 jarenkaart bemachtigen.quote:Op donderdag 24 november 2011 20:59 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
Dus je mag bijvoorbeeld niet in Nederland werken en in Belgie wonen dan neem ik aan
Je bent echt de man!! wat een informatiequote:Op donderdag 24 november 2011 21:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je mag België officieel niet uit (je BP). Jij mag natuurlijk wel gewoon in Nederland werken. En da's handig, want met je inkomen kun je de 5 jarenkaart bemachtigen.
Als je snel teruggaat, is het overigens niet aan te raden om voor een grotere stad over de grens te kiezen, maar voor bv. een dorpje (Meerle, Meer, Wortel, Minderhout, Neerpelt, Poppel, etc).
Dat weet ik. Graag gedaan.quote:Op donderdag 24 november 2011 21:10 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
Je bent echt de man!! wat een informatiethanks!
Ik zou beginnen met praktische zaken voor als hij hier eenmaal is. Die papierwinkel komt wel goed. Hier z'n draai vinden, de taal leren, een bezigheid hebben is andere koek...quote:Op donderdag 24 november 2011 21:40 schreef SoraAoi het volgende:
Njah ik moet het allemaal goed op een rijtje zetten denk ik en vanaf bovenaan door gaan strepen dan komt het wel goed.
Ook duidelijkquote:Op donderdag 24 november 2011 22:28 schreef Alec690 het volgende:
Ik vind de eisen niet 'te' streng. Enkel 12+ maanden contract vind ik wat fors. Maar zoals meermaals aangegeven: de vereiste van minimaal ongeveer ¤1300 euro bruto salaris is in de praktijk gewoon vrijwel onmogelijk. Ik weet niet hoe je met zelfs minder denkt rond te komen samen met je BP.
De leges zijn fors, behoorlijk fors sinds 1 juli zelfs. Maar ook daarvoor geldt, als je dat niet kan betalen, dan is een leven samen toch helemaal onmogelijk?
Ik heb alles op papier berekend. Met een simpel flatje en mijn salaris van 2x de minimum vereiste kunnen we net een normaal leven hebben. De financiële ondersteuning van mijn vriendin haar thuisfront zorgen dat we ook nog een enigszins leuk leven kunnen hebben. Haar niveau Nederlands gaat erg goed en gezien haar werkgebied (IT) + de vele internationaal erkende Microsoft certificeringen geven mij hoop op een snelle carrière start voor haar.
Uiteraard wens ik je alle geluk en wijsheid toe. Maar bedenk goed dat een buitenlandse partner geld kost en dat alles om maar bij elkaar te zijn snel vervelend wordt als de huur of boodschappen niet betaald kunnen worden. Ik heb dat risico bewust nooit willen nemen. Door leeftijd, maar ook door financiën, zijn we nu pas toe aan de MVV-aanvraag.
Precies. Het klinkt allemaal leuk om met een paar honderd euro salaris je BP naar Belgie te halen, maar in de praktijk beginnen de moeilijkheden dan pas.quote:Op donderdag 24 november 2011 22:28 schreef Alec690 het volgende:
Ik vind de eisen niet 'te' streng. Enkel 12+ maanden contract vind ik wat fors. Maar zoals meermaals aangegeven: de vereiste van minimaal ongeveer ¤1300 euro bruto salaris is in de praktijk gewoon vrijwel onmogelijk. Ik weet niet hoe je met zelfs minder denkt rond te komen samen met je BP.
De leges zijn fors, behoorlijk fors sinds 1 juli zelfs. Maar ook daarvoor geldt, als je dat niet kan betalen, dan is een leven samen toch helemaal onmogelijk?
Ik heb alles op papier berekend. Met een simpel flatje en mijn salaris van 2x de minimum vereiste kunnen we net een normaal leven hebben. De financiële ondersteuning van mijn vriendin haar thuisfront zorgen dat we ook nog een enigszins leuk leven kunnen hebben. Haar niveau Nederlands gaat erg goed en gezien haar werkgebied (IT) + de vele internationaal erkende Microsoft certificeringen geven mij hoop op een snelle carrière start voor haar.
Uiteraard wens ik je alle geluk en wijsheid toe. Maar bedenk goed dat een buitenlandse partner geld kost en dat alles om maar bij elkaar te zijn snel vervelend wordt als de huur of boodschappen niet betaald kunnen worden. Ik heb dat risico bewust nooit willen nemen. Door leeftijd, maar ook door financiën, zijn we nu pas toe aan de MVV-aanvraag.
Het is niet makkelijk om rationeel te blijven nadenken als je het liefst zo snel mogelijk samen wil zijn, dus ik vind het knap als je dat wel gewoon blijft doen, zoals jullie hebben gedaan. En waarschijnlijk ook met een leuk resultaat, want jullie kunnen daardoor straks op een leuke manier samenwonen, zonder al te veel financiële zorgen als het goed isquote:Op donderdag 24 november 2011 22:28 schreef Alec690 het volgende:
quote:Op donderdag 1 december 2011 19:04 schreef Alec690 het volgende:
Vriendin geslaagd voor het inburgeringsexamen met de max. score.
Trots!![]()
Tussen nu en 14 dagen sturen we alle documenten naar de IND.
Kun je zeer zeker trots op zijn, gefelciteerd !!quote:Op donderdag 1 december 2011 19:04 schreef Alec690 het volgende:
Trots!![]()
En opgestuurd. Spannend.quote:Op donderdag 1 december 2011 19:04 schreef Alec690 het volgende:
Trots!![]()
Als het dossier in orde is, is er geen enkele reden om het af te wijzen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 10:51 schreef Alec690 het volgende:
[..]
En opgestuurd. Spannend.
Als alles goed gaat over een paar maanden een verblijfsvergunning. Ik hoop het!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |