abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104775718
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 19:47 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja, ik heb er ervaring mee.

Ik heb eerst een toeristenvisum voor haar aangevraagd voor Nederland en daarna vanuit Nederland richting België vertrokken. Wat je nodig hebt? Geboortecertificaat (vertaald + benodigde stempels), bewijs dat je uitgeschreven bent in Nederland, bewijs van relatie, paspoort en een geldige verblijfstitel in Belgie (dat kan ook een NL toeristenvisum zijn)...

De wijkagent komt dan een keer kijken en dan krijgen jullie een 5 maanden kaart. Na die 5 maanden moet je inkomen aantonen (jij of je partner). De eisen liggen wel een stuk lager. Geloof iets van 700 euro per maand wat vereist is. Hoe je daar van rond moet komen met twee is mij een raadsel, maar dat is de eis.

Vervolgens komt die wijkagent nog een keer kijken en dan krijg je je 5 jarenkaart.
Maar als je toeristen visa aanvraagt moet je toch aangeven wanneer je terugkomt etc etc? Hoe werkt dat dan? Moet je dan liegen of wat?:) En MVV visa dan? Hoe zit het daar mee :P
pi_104776553
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 20:42 schreef SoraAoi het volgende:

[..]

Maar als je toeristen visa aanvraagt moet je toch aangeven wanneer je terugkomt etc etc? Hoe werkt dat dan? Moet je dan liegen of wat?:) En MVV visa dan? Hoe zit het daar mee :P
Ja, je krijgt ook een visum voor max. 90 dagen. Gewoon niet zeggen dat je doorgaat naar België. MVV heb je dan niet nodig. 90 dagen visum in NL en intussen naar B gaan.
pi_104776690
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 20:55 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja, je krijgt ook een visum voor max. 90 dagen. Gewoon niet zeggen dat je doorgaat naar België. MVV heb je dan niet nodig. 90 dagen visum in NL en intussen naar B gaan.
En als je vriendin dan terug naar Peru gaat.. gaat dat dan nog zonder problemen? :)

Klinkt allemaal wel logisch allemaal :)
pi_104776750
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 20:57 schreef SoraAoi het volgende:

[..]

En als je vriendin dan terug naar Peru gaat.. gaat dat dan nog zonder problemen? :)

Klinkt allemaal wel logisch allemaal :)
De BP kan pas terug als de papieren in Belgie in orde zijn, lees: 5 jarenkaart binnen.

5 maandenkaart is best binnen 90 dagen te regelen. Je mag dan alleen België niet uit...
pi_104776815
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 20:58 schreef Halcon het volgende:

[..]

De BP kan pas terug als de papieren in Belgie in orde zijn, lees: 5 jarenkaart binnen.

5 maandenkaart is best binnen 90 dagen te regelen. Je mag dan alleen België niet uit...
Dus je mag bijvoorbeeld niet in Nederland werken en in Belgie wonen dan neem ik aan :)
pi_104777127
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 20:59 schreef SoraAoi het volgende:

[..]

Dus je mag bijvoorbeeld niet in Nederland werken en in Belgie wonen dan neem ik aan :)
Je mag België officieel niet uit (je BP). Jij mag natuurlijk wel gewoon in Nederland werken. En da's handig, want met je inkomen kun je de 5 jarenkaart bemachtigen.

Als je snel teruggaat, is het overigens niet aan te raden om voor een grotere stad over de grens te kiezen, maar voor bv. een dorpje (Meerle, Meer, Wortel, Minderhout, Neerpelt, Poppel, etc).
pi_104777581
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 21:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je mag België officieel niet uit (je BP). Jij mag natuurlijk wel gewoon in Nederland werken. En da's handig, want met je inkomen kun je de 5 jarenkaart bemachtigen.

Als je snel teruggaat, is het overigens niet aan te raden om voor een grotere stad over de grens te kiezen, maar voor bv. een dorpje (Meerle, Meer, Wortel, Minderhout, Neerpelt, Poppel, etc).
Je bent echt de man!! wat een informatie :D thanks!
pi_104779643
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 21:10 schreef SoraAoi het volgende:

[..]

Je bent echt de man!! wat een informatie :D thanks!
Dat weet ik. Graag gedaan. :)
pi_104779931
Njah ik moet het allemaal goed op een rijtje zetten denk ik en vanaf bovenaan door gaan strepen dan komt het wel goed.
pi_104780010
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 21:40 schreef SoraAoi het volgende:
Njah ik moet het allemaal goed op een rijtje zetten denk ik en vanaf bovenaan door gaan strepen dan komt het wel goed.
Ik zou beginnen met praktische zaken voor als hij hier eenmaal is. Die papierwinkel komt wel goed. Hier z'n draai vinden, de taal leren, een bezigheid hebben is andere koek...

Die minimum salariseis is er ook niet voor niets natuurlijk. In België is die eis aanmerkelijk lager, maar neemt niet weg dat je wel rond moet zien te komen, je af en toe wat leuks wilt doen, hij contact zal willen met het thuisfront, af en toe zijn familie zal willen opzoeken / over laten komen, etc...
pi_104783422
Ik vind de eisen niet 'te' streng. Enkel 12+ maanden contract vind ik wat fors. Maar zoals meermaals aangegeven: de vereiste van minimaal ongeveer ¤1300 euro bruto salaris is in de praktijk gewoon vrijwel onmogelijk. Ik weet niet hoe je met zelfs minder denkt rond te komen samen met je BP.

De leges zijn fors, behoorlijk fors sinds 1 juli zelfs. Maar ook daarvoor geldt, als je dat niet kan betalen, dan is een leven samen toch helemaal onmogelijk?

Ik heb alles op papier berekend. Met een simpel flatje en mijn salaris van 2x de minimum vereiste kunnen we net een normaal leven hebben. De financiële ondersteuning van mijn vriendin haar thuisfront zorgen dat we ook nog een enigszins leuk leven kunnen hebben. Haar niveau Nederlands gaat erg goed en gezien haar werkgebied (IT) + de vele internationaal erkende Microsoft certificeringen geven mij hoop op een snelle carrière start voor haar.

Uiteraard wens ik je alle geluk en wijsheid toe. Maar bedenk goed dat een buitenlandse partner geld kost en dat alles om maar bij elkaar te zijn snel vervelend wordt als de huur of boodschappen niet betaald kunnen worden. Ik heb dat risico bewust nooit willen nemen. Door leeftijd, maar ook door financiën, zijn we nu pas toe aan de MVV-aanvraag.
pi_104783517
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 22:28 schreef Alec690 het volgende:
Ik vind de eisen niet 'te' streng. Enkel 12+ maanden contract vind ik wat fors. Maar zoals meermaals aangegeven: de vereiste van minimaal ongeveer ¤1300 euro bruto salaris is in de praktijk gewoon vrijwel onmogelijk. Ik weet niet hoe je met zelfs minder denkt rond te komen samen met je BP.

De leges zijn fors, behoorlijk fors sinds 1 juli zelfs. Maar ook daarvoor geldt, als je dat niet kan betalen, dan is een leven samen toch helemaal onmogelijk?

Ik heb alles op papier berekend. Met een simpel flatje en mijn salaris van 2x de minimum vereiste kunnen we net een normaal leven hebben. De financiële ondersteuning van mijn vriendin haar thuisfront zorgen dat we ook nog een enigszins leuk leven kunnen hebben. Haar niveau Nederlands gaat erg goed en gezien haar werkgebied (IT) + de vele internationaal erkende Microsoft certificeringen geven mij hoop op een snelle carrière start voor haar.

Uiteraard wens ik je alle geluk en wijsheid toe. Maar bedenk goed dat een buitenlandse partner geld kost en dat alles om maar bij elkaar te zijn snel vervelend wordt als de huur of boodschappen niet betaald kunnen worden. Ik heb dat risico bewust nooit willen nemen. Door leeftijd, maar ook door financiën, zijn we nu pas toe aan de MVV-aanvraag.
Ook duidelijk :) Bedankt voor de post. Ik neem alles mee in mijn overweging. Het enige probleem is een baan vinden dat goed betaald voor mij maar ik blijf zoeken :)
pi_104783983
quote:

Precies. Het klinkt allemaal leuk om met een paar honderd euro salaris je BP naar Belgie te halen, maar in de praktijk beginnen de moeilijkheden dan pas.

Iemand zal toch zijn/haar draai moeten vinden in België en wat je al zegt, het kostenaspect. Ik ken gasten die met een baantje waarmee ze de Nederlandse eis niet haalden naar België zijn gegaan en dan dagelijks op en neer reden naar hun werkgever in bv. de omgeving Amsterdam... Dan is het een kwestie van tijd voor de financiële puinhoop tot boven je hoofd is gegroeid.
  donderdag 24 november 2011 @ 22:48:22 #114
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_104784745
quote:

Het is niet makkelijk om rationeel te blijven nadenken als je het liefst zo snel mogelijk samen wil zijn, dus ik vind het knap als je dat wel gewoon blijft doen, zoals jullie hebben gedaan. En waarschijnlijk ook met een leuk resultaat, want jullie kunnen daardoor straks op een leuke manier samenwonen, zonder al te veel financiële zorgen als het goed is :)
pi_104793403
Ik ben al maanden aan het plannen geweest met een reëel lijstje met kosten, voor als ik hier samen met mijn vriendin een appartementje ga betrekken. En nu hebben we er 1 gevonden, en ik heb al getekend, en 15 december haal ik eerst om 7 uur 's morgens mijn vriendin op van het vliegveld, en daarna gaan we gelijk de sleutel halen en aan de slag. Samen hebben we ongeveer 6000 euro om uit te geven. Maandelijkse kosten zullen allemaal door mij betaald worden aangezien mijn vriendin de taal nog niet goed beheerst en ook nog geen werk heeft hier. Maar het is goed te doen. We zullen altijd een reserve houden van +- 2000 euro, zodat we altijd wat achter de hand hebben. Een goed startsalaris is gewoon belangrijk als je op jezelf gaat of als je gaat samenwonen. Nu weet ik ook dat 6000 geen vetpot is, maar het is genoeg om de dingen te kopen die we echt nodig hebben, en om daarna verder te sparen. Natuurlijk als mijn vriendin straks een baan heeft dan zal het sparen een stuk gemakkelijker gaan en gaan we het ook breder hebben. Tot dan, moeten we het met mijn 1400 netto inkomen doen. Niet al teveel, maar we zullen het wel gaan redden daarmee.
pi_104837702
Met ¤ 6.000,00 kun je wel een huis inrichten, mits je er zelf niet al te veel meer aan hoeft te doen. Meubels zijn niet zo duur (meer). Kwestie van goed opletten. Ik zou geen ¤ 3.000,00 aan een bank uitgeven in dit geval, maar ook voor ¤ 750,00 heb je al een mooie bank waar je een tijd mee kunt doen.

Die reserve is goed en ga je zeker nodig hebben met een inkomen van ¤ 1.400,00 netto. ¤ 1.400,00 lijkt me krap overigens, maar het zou te doen moeten zijn als je geen gekke dingen doet.

Zorgen dat je vriendin snel de taal leert en 'n werk vindt, desnoods een job als poetsvrouw of babysitter. Al verdient ze daarmee ¤ 750,00 netto, scheelt een slok op de borrel.
pi_105063285
Vriendin geslaagd voor het inburgeringsexamen met de max. score.

Trots! :)

Tussen nu en 14 dagen sturen we alle documenten naar de IND.
pi_105064460
Gefeliciteerd Alec
  donderdag 1 december 2011 @ 19:59:56 #119
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_105066299
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 19:04 schreef Alec690 het volgende:

:D ^O^

Dat is nog eens een lekker begin!
pi_105066870
Prooooficiat Alec!
pi_105097604
quote:

Kun je zeer zeker trots op zijn, gefelciteerd !!
pi_105408798
quote:

En opgestuurd. Spannend.

Als alles goed gaat over een paar maanden een verblijfsvergunning. Ik hoop het!
pi_105416058
Ik hoop met je mee
pi_105457147
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 10:51 schreef Alec690 het volgende:

[..]

En opgestuurd. Spannend.

Als alles goed gaat over een paar maanden een verblijfsvergunning. Ik hoop het!
Als het dossier in orde is, is er geen enkele reden om het af te wijzen.
pi_106649210
Jammer dat het hier wat dood is geraakt ;( vandaag m'n meisje op het vliegtuig gezet voor een half jaar, bah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')