Rehydreren bij een natrium van 131?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 08:33 schreef Pluizel het volgende:
[..]
als het kindje er ziek bij is, kan ie dan niet gewoon een koortsstuip gehad hebben? (dat z'n temp nu wel acceptabel is wil niet zeggen dat dat even geleden ook zo was) En verder moet je deze jonge patiënt toch rehydreren dus ik zou er mooi een sonde met ORS in stoppen. Maar ik ben geen kinderarts
Nee, geen tijd gehad nogquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 19:59 schreef DDM het volgende:
[..]
Haha, heb je je nog ingelezen in de nefrologie?
Er staat toch wat achter. Dus ik neem aan dat er ook geen sprake is van petechiën of iets van dien aard.quote:
Haha oke. Aan één boek heb je dan genoeg. Is ook net een nieuwe druk van uitquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:01 schreef June. het volgende:
[..]
Nee, geen tijd gehad nogBen me nu vooral aan het verdiepen in de alledaagse klachten van de HA
Ja, maar dat bedoel ik dus. Een hematoom kan je niet gebruiken als 'pars pro toto". Een hematoom is een bloeduitstorting die gepaard gaat met een zwelling. Zoals een blauw oog of eenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:01 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Er staat toch wat achter. Dus ik neem aan dat er ook geen sprake is van petechiën of iets van dien aard.
quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:11 schreef DDM het volgende:
Dan heb je ook nog de cerebrale hematomen.
Ja, idd. Huisarts had trouwens ook boeken over de hematologie liggenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:05 schreef DDM het volgende:
[..]
Haha oke. Aan één boek heb je dan genoeg. Is ook net een nieuwe druk van uit
Ja, je kan een heel boek vol "synoniemen" betreffende medicatie volschrijvenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:21 schreef June. het volgende:
[..]
Ja, idd. Huisarts had trouwens ook boeken over de hematologie liggenMaar goed, als er tijd over is vind ik het net zo leuk om even telefoniste te spelen of de receptenlijn af te luisteren. Nu kan het nog
Dat laatste is wel geniaal trouwens: ik zou graag ascmyl, nee euh, asketyllizuur hebben
Ik lees zoiets gewoon als niet relevant voor de casus anders was het wel specifieker vermeld.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:11 schreef DDM het volgende:
[..]
Ja, maar dat bedoel ik dus. Een hematoom kan je niet gebruiken als 'pars pro toto". Een hematoom is een bloeduitstorting die gepaard gaat met een zwelling. Zoals een blauw oog of een
haemarthros door trauma of bij een hemofiliepatient. Dan heb je ook nog de cerebrale hematomen. Heb nog nooit een patient gezien die onder de hematomen zit. Daar zijn andere benamingen voor gereserveerd zoals ecchymosen, purpura, petechien etc. Erg verwarrend voor de statusvoering is dat. Het is gewoon belangrijk voor je DD aangezien het onderscheid maakt tussen primaire vs secundaire hemostase/ trombocytaire afwijkingen vs stollingsfactoren
Neh, zó makkelijk wil Koen het ook niet maken denk ikquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:31 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik lees zoiets gewoon als niet relevant voor de casus anders was het wel specifieker vermeld.
Ik heb al dokter bibber gespeeld. Ik sla de huid gewoon even over. Ik denk zoetzure verschrompelde niertjes. Beetje rijst en ui erbijquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:57 schreef June. het volgende:
[..]
Neh, zó makkelijk wil Koen het ook niet maken denk ik
quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 07:51 schreef starla het volgende:
Grrr...
Iig meer bloedwaarden om iets secundair neurologisch uit te sluiten. Daar laten we dan de kinderarts over nadenken. Ik doe nog een CT (liever niet, maar wel noodzakelijk) en laat die niets zien (heel waarschijnlijk) een LP om iets infectieus uit te sluiten zoals encefalitis of iets para-infectieus zoals ADEM.
Nu is één van jullie even de kinderarts
quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:05 schreef June. het volgende:
Maar goed, om terug te gaan naar de casus: was het trouwens een bloederige diarree/melena? Hoe hoog zijn de thrombo's? Dan zou het ook nog een HUS kunnen zijn wellicht.
CT-brein:quote:Op maandag 15 augustus 2011 23:57 schreef De_Kardinaal het volgende:
pH, glucose, ureum..
Gesuikerde niertjes
Het hematoom had ik hier apart vermeld omdat Starla om tekenen van uitwendig letsel vroeg.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:31 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik lees zoiets gewoon als niet relevant voor de casus anders was het wel specifieker vermeld.
Aha.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:15 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Het hematoom had ik hier apart vermeld omdat Starla om tekenen van uitwendig letsel vroeg.
Dan neem ik aan dat het bloed helder rood was?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:14 schreef dotKoen het volgende:
[..]
[..]
[..]
CT-brein:
[ afbeelding ]Normaal aspect van het brein, geen intracerebrale pathologie.
ABG: pH 7,30 pCO2 5,2 HCO3- 15 BE -10
Glucose 6,2 mmol/L Ureum 42,5 mmol/L Thrombo's: 98 109/L
Bloederige diarree: nu je er naar vraagt denkt Tims vader toch wat bloed bij de ontlasting te hebben gezien.
Het zou ook nog ITP/TTP kunnen zijn in dat geval.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:05 schreef June. het volgende:
Maar goed, om terug te gaan naar de casus: was het trouwens een bloederige diarree/melena? Hoe hoog zijn de thrombo's? Dan zou het ook nog een HUS kunnen zijn wellicht.
Nee, dat is in dit geval veel minder waarschijnlijk (ITP dan). Misschien dat iemand anders dat nog even kan uitleggen, ik ga slapenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:43 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Aha.
[..]
Dan neem ik aan dat het bloed helder rood was?
[..]
Het zou ook nog ITP/TTP kunnen zijn in dat geval.
Ja, want dat is ene stuk minder waarschijnlijk. Het is ook heel wat zeldzamer. Maar ik heb geen idee hoe dit dokter bibberen werkt. Je kan toch moeilijk verwachten van een mavo-er dat ik het verschil weet tussen tussen een nier en een oog.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:46 schreef June. het volgende:
[..]
Nee, dat is in dit geval veel minder waarschijnlijk. Misschien dat iemand anders dat nog even kan uitleggen, ik ga slapen![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |