Deze crisis is groter. En 2400 gaan we zeker halen.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 20:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik zou het interdaad maar niet vergelijken met wat er bij de vorige crisis, eind jaren '70, gebeurde, toen ook iedereen in goud vluchtte omdat het een 'zekere belegging' was, die 'nooit waarde zou kunnen dalen'
[ afbeelding ]
Dan zie je ook meteen waarom 2001 zo'n geweldig gekozen startmoment is
Als ik ook zo'n startmoment voor aandelen, of zelfs maar spaargeld zou mogen kiezen, zou ik 1980 nemen
zou kunnen, wie weet, maar kun je ook afscheid nemen van je staafjes, en hoe bepaal je dat moment?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 20:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Deze crisis is groter. En 2400 gaan we zeker halen.
Ik verhoog steeds mijn stoploss.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 20:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
zou kunnen, wie weet, maar kun je ook afscheid nemen van je staafjes, en hoe bepaal je dat moment?
Tik 'Diemaco' maar eens in in Google.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:29 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
En goed geweer om andere mensen van hun ananas en goud te beroven helpt ook.
Goede analyse en iemand die daadwerkelijk actie onderneemt (en het niet alleen predikt). Je zit een eind in de goede richting, enkel ik zou zelf niet bullionvault kiezen om het simpele feit dat je goud wilt vanwege counterpartyrisk. Dan voldoet geen enkele dealer, enkel een custodian die geen dealer is. Denk ook nog even na over capital controls.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 04:48 schreef dvr het volgende:
...
En als dat gebeurt zou dit achteraf wel eens de laatste kans kunnen blijken om nog enigszins betaalbaar goud te kopen. Om die reden heb ik besloten nog 15% van mijn spaargeld naar Bullionvault te sturen. Zodra ik dat daar in fysieke edelmetalen omzet komt mijn verdeling goud vs. cash uit op ongeveer 45% vs 55%.
...
Wie heeft het over cash?quote:Op donderdag 11 augustus 2011 09:51 schreef GoudIsEcht het volgende:
En jij denkt dat je bullion niet dicht in de buurt kan houden? Maar cash wel?
Blijft een partij waar je afhankelijk van bent en vertrouwen aan moet geven. Is een nadeel.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 10:27 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Wie heeft het over cash?
dvr heeft het in een kluis liggen in London, Zwitserland of New York via bullionvault.
Wat betekend dat dan voor mij, als "normale" consument zonder goud?quote:Als overheden niet (kunnen) ingrijpen ligt er door het stilvallen van interbancair leenverkeer een dominoeffect op de loer dat practisch het hele stelsel in korte tijd failliet kan laten gaan. De maatschappelijke gevolgen daarvan zouden zo dramatisch zijn dat overheden en centrale banken feitelijk geen andere keus hebben dan de geldpers ongebreideld te laten draaien.
Dat je zo snel mogelijk goud moet kopen?quote:Op donderdag 11 augustus 2011 11:32 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Voor een noob, als dit gebeurd:
[..]
Wat betekend dat dan voor mij, als "normale" consument zonder goud?
Ach ja, ook bij die piek destijds wisten beleggers niet vooraf wat de overheid zou organiseren.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 20:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik zou het interdaad maar niet vergelijken met wat er bij de vorige crisis, eind jaren '70, gebeurde, toen ook iedereen in goud vluchtte omdat het een 'zekere belegging' was, die 'nooit waarde zou kunnen dalen'
[ afbeelding ]
Dan zie je ook meteen waarom 2001 zo'n geweldig gekozen startmoment is
Als ik ook zo'n startmoment voor aandelen, of zelfs maar spaargeld zou mogen kiezen, zou ik 1980 nemen
Nou ja, hij predikt dat hij actie heeft ondernomen.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 10:01 schreef RdeV het volgende:
[..]
Goede analyse en iemand die daadwerkelijk actie onderneemt (en het niet alleen predikt).
Nee, dat je zo snel mogelijk een berg eten moet kopen voor de prijzen over de kop gaan, en dat je moet zorgen dat dat eten niet van je wordt afgenomen. Goud is leuk, maar eten kun je er niet van. Het is enkel een manier om kapitaal veilig te stellen, wat dvr dan ook doet. Of dat goud, dat door derden wordt bewaard, veilig is moet nog blijken.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 11:37 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dat je zo snel mogelijk goud moet kopen?
Ja hoe erger de ellende zou worden hoe meer je hebt aan eten en geweren.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 11:44 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Nee, dat je zo snel mogelijk een berg eten moet kopen voor de prijzen over de kop gaan, en dat je moet zorgen dat dat eten niet van je wordt afgenomen. Goud is leuk, maar eten kun je er niet van. Het is enkel een manier om kapitaal veilig te stellen, wat dvr dan ook doet. Of dat goud, dat door derden wordt bewaard, veilig is moet nog blijken.
Als het werkelijk zo dramatisch word heb je toch ook niets meer aan goud? Dat kan je toch niet eten?quote:Op donderdag 11 augustus 2011 11:50 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ja hoe erger de ellende zou worden hoe meer je hebt aan eten en geweren.
Eigenlijk moet je zorgen dat je die al van te voren hebt ingeslagen als je dat verwacht. En wat je dan overhebt zet je om in goud.
Gelukkig heb jij dan nog nullen en enen in een computersysteem, die zijn zeer voedzaam heb ik gehoord.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 12:05 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Als het werkelijk zo dramatisch word heb je toch ook niets meer aan goud? Dat kan je toch niet eten?
Dat is inderdaad mogelijk, maar mijn toegang tot mijn goud vind ik op dat moment niet zo van belang. Heel Europa zit dan in hetzelfde schuitje en de overheden kunnen een paar dagen of zelfs weken nodig hebben om te zorgen dat vitale infrastructuur weer gaat werken (denk aan uitgifte van noodgeld, nationalisatie van energie- en telecommaatschappijen, etc). Die periode kom ik wel met euro's en andere ruilmiddelen door, en mogelijk koop ik nog een kilootje zilvergeld als ik me daar ook tegen wil indekken. Over de continuiteit van Bullionvault zelf maak ik me geen zorgen, die zitten goed in de slappe was, vooral nu een Rothschild als aandeelhouder is toegetreden. Over verlies aan opportuniteit maak ik me ook niet zo'n zorgen want de hyperinflationaire ontwikkelingen beginnen daarna pas. Ik verwacht geen goud te zullen willen verkopen terwijl het financiële stelsel instort.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 09:28 schreef Blandigan het volgende:
Als (of zodra) dat gebeurt, zal het een hell of a job zijn om nog bij je banktegoeden of bullion te komen. Zoals je bij icesave zag zijn websites dan "ineens" overbelast of onbereikbaar, wordt de telefoon niet meer opgenomen, etc. Of je krijgt een opnamelimiet per dag.
Die discussie hebben we lang geleden al gehad. Bullionvault is custodian, met zeer beperkte en welomschreven bevoegdheden, en ik ben zelf de enige eigenaar van mijn goud daar.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 10:01 schreef RdeV het volgende:
Goede analyse en iemand die daadwerkelijk actie onderneemt (en het niet alleen predikt). Je zit een eind in de goede richting, enkel ik zou zelf niet bullionvault kiezen om het simpele feit dat je goud wilt vanwege counterpartyrisk. Dan voldoet geen enkele dealer, enkel een custodian die geen dealer is.
Als banken massaal het loodje leggen kun je max. drie weken zonder geld komen te zitten, vandaar dat ik zelf laatst alvast 500 euro heb gepind om achter de hand te houden voor het geval dat. Verder zal het depositogarantiestelsel je tegoeden garanderen. De kosten daarvan zijn in principe voor de banken, maar als die failliet zijn zullen de kosten alleen door de overheid gedragen moeten worden (als ze niet op die toezegging terugkomen). Het zou dan alleen al voor NL over 100en miljarden gaan, waarvoor de overheid nieuwe staatsschuld zou moeten aangaan. Daarnaast zijn dan allerlei pensioenfondsen e.d. practisch failliet en zal de overheid veel meer kwijt zijn aan uitkeringen. Ik vermoed dat al die kosten, zeker op Europese schaal, niet op te brengen zijn zonder dat de ECB ontzettend veel nieuwe euro's bijdrukt. Dat zou waarschijnlijk sterke inflatie veroorzaken, waardoor de waarde van je geld op den duur weer sterk kan afnemen. Ik ben zelf een kleine ondernemer, heb geen pensioenvoorziening e.d., maar wel spaargeld, vandaar dat ik dat geld zo goed mogelijk door de crisis wil zien te loodsen. Als normale werknemer ben je aan de grillen van je pensioenfonds en van de overheid overgeleverd en kun je zelf niet al te veel doen om je toekomstige koopkracht te beschermen.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 11:32 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Voor een noob, als dit gebeurd:
Wat betekend dat dan voor mij, als "normale" consument zonder goud?
Ik geloof voor Nederland niet in armageddon-scenario's. We hebben hier genoeg eten, brandstof en sociale cohesie om een financiele crisis te overleven. Er is wat dat betreft bijna geen betere plek te bedenken. En waar het goud aangaat, als dat om hoge bedragen gaat heb ik het liever niet in huis, dat is een van de redenen om het bij Bullionvault te stallen (bij hun kluizen moet je overigens met grover geschut dan een geweertje aankomen om de boel te beroven).quote:Op donderdag 11 augustus 2011 11:50 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ja hoe erger de ellende zou worden hoe meer je hebt aan eten en geweren.
Mijn gok: àls Nederland en Duitsland de euro verlaten krijgen we een gezamenlijke munt.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:27 schreef dvr het volgende:
Het grootste reële risico voor mijn koopkracht, als ik in goud zit, is dat NL (allicht tegelijk met Duitsland) plotseling de euro verlaat en alle banktegoeden en schulden in guldens omzet, die direct enorm aan koopkracht winnen doordat de last van de euro verdwijnt. Daar zou ik dan niet van profiteren. Dat vind ik eerlijk gezegd een behoorlijk groot risico.
Nee, daar geloof ik niet in. De les van de eurocrisis is dat je dan een fiscale unie moet hebben, en dat zou feitelijk een grote soevereiniteitsoverdracht betekenen waar noch NL noch D op zit te wachten. We hielden in het guldentijdperk onze munt gewoon aan de mark gekoppeld en dat werkte prima, dat zou ook weer kunnen als we uit de euro stappen.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:38 schreef Sloggi het volgende:
Mijn gok: àls Nederland en Duitsland de euro verlaten krijgen we een gezamenlijke munt.
Daar zijn uitstekende redenen voor, die ik jou niet aan de neus zal hangen maar die het wenselijk maken om mijn doelen bij te stellen. Daarnaast is mijn risicoinschatting gewijzigd doordat die destijds vage visie, die door vrijwel niemand onderschreven werd, steeds meer bewaarheid wordt en doordat de doorstijgende goudprijs bevestigt dat een steeds groter deel van de markt die visie nu deelt.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:20 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik vind het echter oerdom dat je nu instapt met informatie/visie die je een aantal jaren geleden ook al had.
Zoals ik al zei geloof ik niet in zulke scenario's voor Nederland. Rellen kunnen misschien voorkomen, in steden als Rotterdam, Den Haag en ZO-Nederland, maar niet langdurig. Pinautomaten blijven niet langer dan 5 dagen buiten werking, daar zorgen de overheid en Nederlandse Bank voor. Als de hele bliksemse euro-boel echt instort treedt er een noodwet in werking die de hele Nederlandse bevolking binnen een week van nieuw Nederlands (nood)geld voorziet om de economie en maatschappij draaiende te houden. Om dat soort zaken maak ik me dus niet erg druk - het gaat mij om de lange termijn.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 15:11 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
@ dvr
Met het oog op bv rellen in londen; jij denkt dus dat als niemand meer kan pinnen jij iets hebt aan je voorraadje euro's / zilver?
Of dat iemand jullie je goud gaat geven als je daarom vraagt?
Volgens mij wordt het dan weer gewoon recht van de sterkste..
Maar precies datgene had je jaren geleden 'voorspelt', los ervan hoe de uiteindelijke endgame eruit gaat zien, vandaar dat de logica me ontgaat. Maargoed het zijn inderdaad non of my businesses, just curiosity.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 15:15 schreef dvr het volgende:
Daar zijn uitstekende redenen voor, die ik jou niet aan de neus zal hangen maar die het wenselijk maken om mijn doelen bij te stellen. Daarnaast is mijn risicoinschatting gewijzigd doordat die destijds vage visie, die door vrijwel niemand onderschreven werd, steeds meer bewaarheid wordt en doordat de doorstijgende goudprijs bevestigt dat een steeds groter deel van de markt die visie nu deelt.
Je bent volgens mij erg jong, ergens begin 20. Geen levenservaring en alle wijsheid uit een boekje of van je prof.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 15:34 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Maar precies datgene had je jaren geleden 'voorspelt', los ervan hoe de uiteindelijke endgame eruit gaat zien, vandaar dat de logica me ontgaat. Maargoed het zijn inderdaad non of my businesses, just curiosity.
Komt omdat je niet goed leest.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 15:44 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Je bent volgens mij erg jong, ergens begin 20. Geen levenservaring en alle wijsheid uit een boekje of van je prof.
dvr vertelt concreet wat ie doet en waarom maar van jou heb ik nog weinig concreets gezien. Ik heb er dan ook weinig waardering voor.
Dat jij niet uitblinkt in zinvolle bijdrages in dit topic hoef je niet nog duidelijker te maken.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 15:50 schreef bascross het volgende:
[..]
Komt omdat je niet goed leest.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |