abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100558613
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:39 schreef bascross het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat ik zo goed ben dan? _O-
Uit het feit dat je hier komt schrijven maak ik op dat je meent dat jouw mening iets waard is.
pi_100558674
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:40 schreef bascross het volgende:

[..]

Dat is toch de reden dat je goud hebt? Je vertrouwt de overheid en de schuldenberg niet.

Is goed, ik blijf zitten.
De schuldenberg is inderdaad veel te groot om door iets anders dan de drukpers overeind gehouden te worden.

Maar goud staat ook op de balans van de ECB tegen marktwaarde.

Wie weet valt het met de hyperinflatie in de euro straks nog best mee.

Terwijl goud wel wereldwijd gaat blijven stijgen om het verlies op de als reserve gehouden bubble-treasuries te compenseren.
pi_100558709
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:05 schreef bascross het volgende:

[..]

Onzin. Ik zeg alleen dat ik de mening van goldbugs niet deel. Daar zijn er wel meer van hier op het forum.
Het barst hier inderdaad van de papierfanaten die de visie van de goudzieners niet delen.

Prima. De tijd zal wijzen wie het juist zag.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 17:33:25 #84
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_100558892
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:25 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Uit het feit dat je hier komt schrijven maak ik op dat je meent dat jouw mening iets waard is.
Een mening geven is heel iets dan anders dan jezelf goed vinden. Met jou ga ik niet meer in discussie trouwens. Je bent een echte goldbug, niet iemand die iets toevoegt aan een discussie.
Bedankt Hans.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 17:39:37 #85
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_100559121
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:23 schreef raptorix het volgende:

[..]

Complete flauwekul, de internetaandelen stegen enorm omdat die gewaardeerd werden op een model waarbij je eerst zoveel mogelijk gebruikers kreeg, en dan pas na een verdienmodel ging kijken. Goud zit misschien nu wel wat "speculeerders lucht" in, maar dat kan je niet vergelijk met de .Com aandelen, overigens gaat dat lang niet voor alle dot kommers, Amazon is goed voorbeeld van zo een bedrijf wat na de bubble stabiel is doorgegroeid:

http://finance.yahoo.com/q/bc?s=AMZN&t=my&l=on&z=l&q=l&c=
Internetaandelen stegen enorm omdat iedereen dacht dat het alleen omhoog kon. Het was nergens op gebaseerd. Het gros van de mensen keek helemaal niet naar verdienmodellen. Ze hoorden van ''experts'' dat de prijs voor de aandelen te laag was, daarna kochten ze. The sky was the limit.

Lang niet voor alle? Haha. Amazon is juist één van de uitzonderingen. Het gros is allang opgedoekt.
Bedankt Hans.
pi_100559287
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:05 schreef bascross het volgende:

[..]

Onzin. Ik zeg alleen dat ik de mening van goldbugs niet deel. Daar zijn er wel meer van hier op het forum.
Hij roept vooral wat al waar is, alleen is de vraag hoever het nog gaat stijgen. Ik gok wel een metertje nog.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 17:46:20 #87
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_100559346
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:39 schreef bascross het volgende:

[..]

Internetaandelen stegen enorm omdat iedereen dacht dat het alleen omhoog kon. Het was nergens op gebaseerd. Het gros van de mensen keek helemaal niet naar verdienmodellen. Ze hoorden van ''experts'' dat de prijs voor de aandelen te laag was, daarna kochten ze. The sky was the limit.

Lang niet voor alle? Haha. Amazon is juist één van de uitzonderingen. Het gros is allang opgedoekt.
Met dat verschil dat het wel een goede buffer is voor koersdalingen op de aandelen markt , beter dan het kopen van een put
https://www.amsterdamgold.nl/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_100559354
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:33 schreef bascross het volgende:

[..]

Een mening geven is heel iets dan anders dan jezelf goed vinden. Met jou ga ik niet meer in discussie trouwens. Je bent een echte goldbug, niet iemand die iets toevoegt aan een discussie.
De grap is dat er weinig is toe te voegen aan de kern.

De Westerse wereld heeft zichzelf de afgelopen decennia overspoeld met een zee van schuld en is daarin nu bezig te verdrinken.

Héél veel mensen kunnen dat nog steeds niet inzien.

D'r gaan nog harde lessen komen.

Ik ga daar ook niet mijn best voor doen. Of je denk nu na, of je ziet het straks.
pi_100559383
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:39 schreef bascross het volgende:

[..]

Ik ben vanaf 1996 in de internet industrie werkzaam, en dat het een bubble was, was uiteraard voor de insiders wel duidelijk, wel was duidelijk dat er een aantal "winners" zoals Amazon en Ebay zouden overblijven, en als je beetje kennis van de markt had in die tijd, kon je daar goed mee verdienen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_100565073
ik zou het interdaad maar niet vergelijken met wat er bij de vorige crisis, eind jaren '70, gebeurde, toen ook iedereen in goud vluchtte omdat het een 'zekere belegging' was, die 'nooit waarde zou kunnen dalen'

Dan zie je ook meteen waarom 2001 zo'n geweldig gekozen startmoment is :)
Als ik ook zo'n startmoment voor aandelen, of zelfs maar spaargeld zou mogen kiezen, zou ik 1980 nemen :)
pi_100565241
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 20:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik zou het interdaad maar niet vergelijken met wat er bij de vorige crisis, eind jaren '70, gebeurde, toen ook iedereen in goud vluchtte omdat het een 'zekere belegging' was, die 'nooit waarde zou kunnen dalen'

[ afbeelding ]

Als ik ook zo'n startmoment voor aandelen, of zelfs maar spaargeld zou mogen kiezen, zou ik 1980 nemen :)
Deze crisis is groter. En 2400 gaan we zeker halen.
pi_100565546
quote:
1s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 20:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Deze crisis is groter. En 2400 gaan we zeker halen.
zou kunnen, wie weet, maar kun je ook afscheid nemen van je staafjes, en hoe bepaal je dat moment?
  woensdag 10 augustus 2011 @ 20:54:04 #93
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_100566255
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 20:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

zou kunnen, wie weet, maar kun je ook afscheid nemen van je staafjes, en hoe bepaal je dat moment?
Ik verhoog steeds mijn stoploss.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_100571929
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 11:29 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

En goed geweer om andere mensen van hun ananas en goud te beroven helpt ook.
Tik 'Diemaco' maar eens in in Google.
pi_100584867
(Aargh.. had een lang verhaal getypt en drukte op een verkeerde knop. Maar in het kort:..)

Goud is door de ¤41.000/Kg gebroken. Het gaat hard!

De mogelijke waarschijnlijke instorting van het wereldwijde financiële stelsel komt nu steeds dichterbij. Grote banken in de VS en Europa staan op het randje van de afgrond en het is maar de vraag of hun overheden ze nog kunnen (en willen) redden - en zo niet, of ze nog wel de tegoeden van de klanten zullen kunnen blijven garanderen. Diverse overheden staan immers zelf ook al aan dat randje in de dieperik te staren..

Als overheden niet (kunnen) ingrijpen ligt er door het stilvallen van interbancair leenverkeer een dominoeffect op de loer dat practisch het hele stelsel in korte tijd failliet kan laten gaan. De maatschappelijke gevolgen daarvan zouden zo dramatisch zijn dat overheden en centrale banken feitelijk geen andere keus hebben dan de geldpers ongebreideld te laten draaien. Er is vanalles gaande dat zo'n gebeurtenis kan triggeren: crash van de aandelenmarkten, crash van obligaties, crash van dollar of euro, etc.

En als dat gebeurt zou dit achteraf wel eens de laatste kans kunnen blijken om nog enigszins betaalbaar goud te kopen. Om die reden heb ik besloten nog 15% van mijn spaargeld naar Bullionvault te sturen. Zodra ik dat daar in fysieke edelmetalen omzet komt mijn verdeling goud vs. cash uit op ongeveer 45% vs 55%. Het is nog mogelijk dat de centrale banken er in slagen om de beurzen weer even tot bedaren te brengen en een dipje in de goudprijs te veroorzaken. Zodra dat het geval is, of zodra de paniek juist weer toeneemt, sla ik toe.

Waarom de laatste kans? Wel, de grootste drivers onder de stijgende goudprijs van de laatste jaren zijn drie factoren, die tot nu toe eigenlijk alleen als dreiging hebben bestaan maar die practisch ieder moment realiteit zouden kunnen worden - alledrie tegelijkertijd zelfs. Voor de stijging tot nu toe, was alleen die dreiging al voldoende, dus dan kan je nagaan wat er met de goudprijs gebeurt als het ondenkbare zich ineens écht voordoet. Die factoren zijn:

• Crashende markten, zodat waarde een vluchtweg zoekt. Daarvan is goud een van de belangrijkste (maar bv ook de Zwitserse Frank, die als een raket gestegen is, maar die naar mijn inschatting veel eerder dan goud tegen de grenzen van de geloofwaardigheid zal lopen)
• Volop draaiende geldpersen, die de waarde van cash doen verwateren.
• Sterk afnemend aanbod van goud, dat voornamelijk uit louter papieren toezeggingen van banken bestaat. Als die banken omvallen, wordt het goudaanbod tot zo'n 5% van het huidige aanbod gereduceerd.

Als deze drie factoren tegelijkertijd optreden kan de stijging zo plotseling en zo sterk zijn, dat niemand meer bereid is (of zelfs maar in staat is, in het geval van handelaren) om nog maar een grammetje fysiek goud aan je te verkopen. Wie nog twijfelt zou ik dus aanraden om de knoop spoedig door te hakken.

[ Bericht 3% gewijzigd door dvr op 11-08-2011 04:56:40 ]
pi_100587759
Ik ben het (eigenlijk al 1,5 jaar) eens met je analyse dat er maar weinig voor nodig is om een definitieve crash te triggeren. Eerlijk gezegd heeft het me verbaasd dat het nog zo lang heeft geduurd.

Juist in deze periode van grote onrust en onzekerheid neemt mijns inziens de kans toe dat overheden gekken dingen gaan doen om toch in controle te blijven. Aanpassen of veranderen van wetgeving of "tijdelijke" noodmaatregelen, of verplichte bank holidays om markten een paar dagen te laten afkoelen. Alles om het financiele systeem overeind te houden.

Als (of zodra) dat gebeurt, zal het een hell of a job zijn om nog bij je banktegoeden of bullion te komen. Zoals je bij icesave zag zijn websites dan "ineens" overbelast of onbereikbaar, wordt de telefoon niet meer opgenomen, etc. Of je krijgt een opnamelimiet per dag.

Dat is wat mij tegenhoud om meer naar bullion toe te schuiven. Ik wil in controle blijven en heb dus het liefst een flink deel dicht in de buurt.
pi_100588307
En jij denkt dat je bullion niet dicht in de buurt kan houden? Maar cash wel?
  donderdag 11 augustus 2011 @ 10:01:28 #98
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_100588570
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 04:48 schreef dvr het volgende:
...
En als dat gebeurt zou dit achteraf wel eens de laatste kans kunnen blijken om nog enigszins betaalbaar goud te kopen. Om die reden heb ik besloten nog 15% van mijn spaargeld naar Bullionvault te sturen. Zodra ik dat daar in fysieke edelmetalen omzet komt mijn verdeling goud vs. cash uit op ongeveer 45% vs 55%.
...
Goede analyse en iemand die daadwerkelijk actie onderneemt (en het niet alleen predikt). Je zit een eind in de goede richting, enkel ik zou zelf niet bullionvault kiezen om het simpele feit dat je goud wilt vanwege counterpartyrisk. Dan voldoet geen enkele dealer, enkel een custodian die geen dealer is. Denk ook nog even na over capital controls.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
pi_100589335
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:51 schreef GoudIsEcht het volgende:
En jij denkt dat je bullion niet dicht in de buurt kan houden? Maar cash wel?
Wie heeft het over cash?

dvr heeft het in een kluis liggen in London, Zwitserland of New York via bullionvault.
pi_100590053
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 10:27 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Wie heeft het over cash?

dvr heeft het in een kluis liggen in London, Zwitserland of New York via bullionvault.
Blijft een partij waar je afhankelijk van bent en vertrouwen aan moet geven. Is een nadeel.
pi_100591502
Voor een noob, als dit gebeurd:

quote:
Als overheden niet (kunnen) ingrijpen ligt er door het stilvallen van interbancair leenverkeer een dominoeffect op de loer dat practisch het hele stelsel in korte tijd failliet kan laten gaan. De maatschappelijke gevolgen daarvan zouden zo dramatisch zijn dat overheden en centrale banken feitelijk geen andere keus hebben dan de geldpers ongebreideld te laten draaien.
Wat betekend dat dan voor mij, als "normale" consument zonder goud? :)
pi_100591723
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 11:32 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Dat je zo snel mogelijk goud moet kopen?
pi_100591830
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 20:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[ afbeelding ]

Ach ja, ook bij die piek destijds wisten beleggers niet vooraf wat de overheid zou organiseren.

Wie weet had ik er destijds ook wel naast gezeten.

En wat er nu gaat gebeuren is natuurlijk ook niet zeker.

Maar, begrijp jij eigenlijk wel waarom 2001 zo'n mooi startmoment was?

Ik zal je ook het antwoord vast geven: introductie van de euro.

Daarmee - en met de enorme schuldenberg van de bubbledollar - zit de wereld nu toch weer eens heel anders in elkaar dan een tijd terug.

En wat het startmoment betreft: je hebt niets te kiezen, het moment is nu.

Ik heb nog wat goud bijgekocht.
pi_100591941
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 10:01 schreef RdeV het volgende:

[..]

Goede analyse en iemand die daadwerkelijk actie onderneemt (en het niet alleen predikt).
Nou ja, hij predikt dat hij actie heeft ondernomen.

Of het werkelijk zo is weet alleen hij.

Niet dat ik er aan twijfel, maar wilde het toch even opmerken.
pi_100591964
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 11:37 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Dat je zo snel mogelijk goud moet kopen?
Nee, dat je zo snel mogelijk een berg eten moet kopen voor de prijzen over de kop gaan, en dat je moet zorgen dat dat eten niet van je wordt afgenomen. Goud is leuk, maar eten kun je er niet van. Het is enkel een manier om kapitaal veilig te stellen, wat dvr dan ook doet. Of dat goud, dat door derden wordt bewaard, veilig is moet nog blijken.
pi_100592200
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 11:44 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Nee, dat je zo snel mogelijk een berg eten moet kopen voor de prijzen over de kop gaan, en dat je moet zorgen dat dat eten niet van je wordt afgenomen. Goud is leuk, maar eten kun je er niet van. Het is enkel een manier om kapitaal veilig te stellen, wat dvr dan ook doet. Of dat goud, dat door derden wordt bewaard, veilig is moet nog blijken.
Ja hoe erger de ellende zou worden hoe meer je hebt aan eten en geweren.

Eigenlijk moet je zorgen dat je die al van te voren hebt ingeslagen als je dat verwacht. En wat je dan overhebt zet je om in goud.
pi_100592796
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 11:50 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Eigenlijk moet je zorgen dat je die al van te voren hebt ingeslagen als je dat verwacht. En wat je dan overhebt zet je om in goud.
Als het werkelijk zo dramatisch word heb je toch ook niets meer aan goud? Dat kan je toch niet eten?
pi_100594736
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 12:05 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Als het werkelijk zo dramatisch word heb je toch ook niets meer aan goud? Dat kan je toch niet eten?
Gelukkig heb jij dan nog nullen en enen in een computersysteem, die zijn zeer voedzaam heb ik gehoord.
pi_100596460
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:28 schreef Blandigan het volgende:

Als (of zodra) dat gebeurt, zal het een hell of a job zijn om nog bij je banktegoeden of bullion te komen. Zoals je bij icesave zag zijn websites dan "ineens" overbelast of onbereikbaar, wordt de telefoon niet meer opgenomen, etc. Of je krijgt een opnamelimiet per dag.
Dat is inderdaad mogelijk, maar mijn toegang tot mijn goud vind ik op dat moment niet zo van belang. Heel Europa zit dan in hetzelfde schuitje en de overheden kunnen een paar dagen of zelfs weken nodig hebben om te zorgen dat vitale infrastructuur weer gaat werken (denk aan uitgifte van noodgeld, nationalisatie van energie- en telecommaatschappijen, etc). Die periode kom ik wel met euro's en andere ruilmiddelen door, en mogelijk koop ik nog een kilootje zilvergeld als ik me daar ook tegen wil indekken. Over de continuiteit van Bullionvault zelf maak ik me geen zorgen, die zitten goed in de slappe was, vooral nu een Rothschild als aandeelhouder is toegetreden. Over verlies aan opportuniteit maak ik me ook niet zo'n zorgen want de hyperinflationaire ontwikkelingen beginnen daarna pas. Ik verwacht geen goud te zullen willen verkopen terwijl het financiële stelsel instort.

Het grootste reële risico voor mijn koopkracht, als ik in goud zit, is dat NL (allicht tegelijk met Duitsland) plotseling de euro verlaat en alle banktegoeden en schulden in guldens omzet, die direct enorm aan koopkracht winnen doordat de last van de euro verdwijnt. Daar zou ik dan niet van profiteren. Dat vind ik eerlijk gezegd een behoorlijk groot risico.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 10:01 schreef RdeV het volgende:

Goede analyse en iemand die daadwerkelijk actie onderneemt (en het niet alleen predikt). Je zit een eind in de goede richting, enkel ik zou zelf niet bullionvault kiezen om het simpele feit dat je goud wilt vanwege counterpartyrisk. Dan voldoet geen enkele dealer, enkel een custodian die geen dealer is.
Die discussie hebben we lang geleden al gehad. Bullionvault is custodian, met zeer beperkte en welomschreven bevoegdheden, en ik ben zelf de enige eigenaar van mijn goud daar.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 11:32 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

Als banken massaal het loodje leggen kun je max. drie weken zonder geld komen te zitten, vandaar dat ik zelf laatst alvast 500 euro heb gepind om achter de hand te houden voor het geval dat. Verder zal het depositogarantiestelsel je tegoeden garanderen. De kosten daarvan zijn in principe voor de banken, maar als die failliet zijn zullen de kosten alleen door de overheid gedragen moeten worden (als ze niet op die toezegging terugkomen). Het zou dan alleen al voor NL over 100en miljarden gaan, waarvoor de overheid nieuwe staatsschuld zou moeten aangaan. Daarnaast zijn dan allerlei pensioenfondsen e.d. practisch failliet en zal de overheid veel meer kwijt zijn aan uitkeringen. Ik vermoed dat al die kosten, zeker op Europese schaal, niet op te brengen zijn zonder dat de ECB ontzettend veel nieuwe euro's bijdrukt. Dat zou waarschijnlijk sterke inflatie veroorzaken, waardoor de waarde van je geld op den duur weer sterk kan afnemen. Ik ben zelf een kleine ondernemer, heb geen pensioenvoorziening e.d., maar wel spaargeld, vandaar dat ik dat geld zo goed mogelijk door de crisis wil zien te loodsen. Als normale werknemer ben je aan de grillen van je pensioenfonds en van de overheid overgeleverd en kun je zelf niet al te veel doen om je toekomstige koopkracht te beschermen.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 11:50 schreef GoudIsEcht het volgende:

Ik geloof voor Nederland niet in armageddon-scenario's. We hebben hier genoeg eten, brandstof en sociale cohesie om een financiele crisis te overleven. Er is wat dat betreft bijna geen betere plek te bedenken. En waar het goud aangaat, als dat om hoge bedragen gaat heb ik het liever niet in huis, dat is een van de redenen om het bij Bullionvault te stallen (bij hun kluizen moet je overigens met grover geschut dan een geweertje aankomen om de boel te beroven).
pi_100597154
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 13:27 schreef dvr het volgende:

Het grootste reële risico voor mijn koopkracht, als ik in goud zit, is dat NL (allicht tegelijk met Duitsland) plotseling de euro verlaat en alle banktegoeden en schulden in guldens omzet, die direct enorm aan koopkracht winnen doordat de last van de euro verdwijnt. Daar zou ik dan niet van profiteren. Dat vind ik eerlijk gezegd een behoorlijk groot risico.
Mijn gok: àls Nederland en Duitsland de euro verlaten krijgen we een gezamenlijke munt.
pi_100598787
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 13:38 schreef Sloggi het volgende:

Mijn gok: àls Nederland en Duitsland de euro verlaten krijgen we een gezamenlijke munt.
Nee, daar geloof ik niet in. De les van de eurocrisis is dat je dan een fiscale unie moet hebben, en dat zou feitelijk een grote soevereiniteitsoverdracht betekenen waar noch NL noch D op zit te wachten. We hielden in het guldentijdperk onze munt gewoon aan de mark gekoppeld en dat werkte prima, dat zou ook weer kunnen als we uit de euro stappen.
pi_100599333
Een monetaire unie kan prima zonder fiscale unie als je een crisis voor lief neemt of vooraf de spelregels duidelijk communiceerd. Over de factoren die een dergelijke crisis onvermijdelijk maken zijn we het eens.

Maar even OT op het verhaal van DVR: We zijn het eens over de fundamentele onevenwichtigheden, maar verschillen beide van mening qua (inflatoire/deflatoire) afloop en dat hoeven we niet meer te benadrukken lijkt me. Ik vind het echter oerdom dat je nu instapt met informatie/visie die je een aantal jaren geleden ook al had. Zelfs al krijg je gelijk en komt je hyperinflatoire scenario uit, had je veel beter toendertijd op lagere niveaus kunnen instappen. De kennis had je immers toen al, of betreft het contanten die nu pas beschikbaar zijn?
  donderdag 11 augustus 2011 @ 14:42:21 #113
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_100600274
Ehh guys, deze topic gaat over goud, niet de euro :')
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_100601725
@ dvr

Met het oog op bv rellen in londen; jij denkt dus dat als niemand meer kan pinnen jij iets hebt aan je voorraadje euro's / zilver?

Of dat iemand jullie je goud gaat geven als je daarom vraagt?

Volgens mij wordt het dan weer gewoon recht van de sterkste..
pi_100601890
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 14:20 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik vind het echter oerdom dat je nu instapt met informatie/visie die je een aantal jaren geleden ook al had.
Daar zijn uitstekende redenen voor, die ik jou niet aan de neus zal hangen maar die het wenselijk maken om mijn doelen bij te stellen. Daarnaast is mijn risicoinschatting gewijzigd doordat die destijds vage visie, die door vrijwel niemand onderschreven werd, steeds meer bewaarheid wordt en doordat de doorstijgende goudprijs bevestigt dat een steeds groter deel van de markt die visie nu deelt.
pi_100602157
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 15:11 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
@ dvr

Met het oog op bv rellen in londen; jij denkt dus dat als niemand meer kan pinnen jij iets hebt aan je voorraadje euro's / zilver?

Of dat iemand jullie je goud gaat geven als je daarom vraagt?

Volgens mij wordt het dan weer gewoon recht van de sterkste..
Zoals ik al zei geloof ik niet in zulke scenario's voor Nederland. Rellen kunnen misschien voorkomen, in steden als Rotterdam, Den Haag en ZO-Nederland, maar niet langdurig. Pinautomaten blijven niet langer dan 5 dagen buiten werking, daar zorgen de overheid en Nederlandse Bank voor. Als de hele bliksemse euro-boel echt instort treedt er een noodwet in werking die de hele Nederlandse bevolking binnen een week van nieuw Nederlands (nood)geld voorziet om de economie en maatschappij draaiende te houden. Om dat soort zaken maak ik me dus niet erg druk - het gaat mij om de lange termijn.
pi_100602749
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 15:15 schreef dvr het volgende:
Daar zijn uitstekende redenen voor, die ik jou niet aan de neus zal hangen maar die het wenselijk maken om mijn doelen bij te stellen. Daarnaast is mijn risicoinschatting gewijzigd doordat die destijds vage visie, die door vrijwel niemand onderschreven werd, steeds meer bewaarheid wordt en doordat de doorstijgende goudprijs bevestigt dat een steeds groter deel van de markt die visie nu deelt.
Maar precies datgene had je jaren geleden 'voorspelt', los ervan hoe de uiteindelijke endgame eruit gaat zien, vandaar dat de logica me ontgaat. Maargoed het zijn inderdaad non of my businesses, just curiosity.
pi_100603228
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 15:34 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Maar precies datgene had je jaren geleden 'voorspelt', los ervan hoe de uiteindelijke endgame eruit gaat zien, vandaar dat de logica me ontgaat. Maargoed het zijn inderdaad non of my businesses, just curiosity.
Je bent volgens mij erg jong, ergens begin 20. Geen levenservaring en alle wijsheid uit een boekje of van je prof.
dvr vertelt concreet wat ie doet en waarom maar van jou heb ik nog weinig concreets gezien. Ik heb er dan ook weinig waardering voor.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 15:50:44 #119
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_100603591
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 15:44 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Je bent volgens mij erg jong, ergens begin 20. Geen levenservaring en alle wijsheid uit een boekje of van je prof.
dvr vertelt concreet wat ie doet en waarom maar van jou heb ik nog weinig concreets gezien. Ik heb er dan ook weinig waardering voor.
Komt omdat je niet goed leest.
Bedankt Hans.
pi_100603893
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 15:50 schreef bascross het volgende:

[..]

Dat jij niet uitblinkt in zinvolle bijdrages in dit topic hoef je niet nog duidelijker te maken.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 15:56:23 #121
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_100603899
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 15:50 schreef bascross het volgende:

[..]

Heej, kom niet aan zijn goud.. dan kom je aan hem!

Bij aanhoudende inflatie (en geen goudconfiscatie of dat soort noodmaatregelen) zit je goed met je goud. Bij aanhoudende deflatie zit je scheef, zeker als je krap in je cash komt te zitten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 11 augustus 2011 @ 16:17:56 #122
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_100604946
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 15:56 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Dat jij niet uitblinkt in zinvolle bijdrages in dit topic hoef je niet nog duidelijker te maken.
Dat zou kunnen, maar ik kan gelukkig wel lezen.

Wil het wel even aan je uitleggen. Piepeloi heeft gister nog duidelijk in het beursvloer topic uitgelegd wat hij concreet gaat doen en waarom. Met betrekking tot goud heeft hij ook al ontelbare keren verteld dat hij (voorlopig) uitgaat van deflatie, goud is dus voor hem geen goede investering.

Zo duidelijk?
Bedankt Hans.
pi_100606945
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 16:17 schreef bascross het volgende:

[..]

Wil het wel even aan je uitleggen. Piepeloi heeft gister nog duidelijk in het beursvloer topic uitgelegd wat hij concreet gaat doen en waarom. Met betrekking tot goud heeft hij ook al ontelbare keren verteld dat hij (voorlopig) uitgaat van deflatie, goud is dus voor hem geen goede investering.

Zo duidelijk?
Het was me al duidelijk. Ik heb alleen geen geduld meer met mensen die zelfs nu nog beweren dat goud in een bubble zit, dat je het niet kunt eten, dat we deflatie krijgen en dat je nog steeds in aandelen en staatspapier moet zitten.

Dan ben je wat mij betreft stekenblind, eigenwijs, dom, of een combinatie van allemaal.

Om met dinosaur uit het aandelentopic te spreken: het ballenbak topic is hierboven, toedeledokie
  donderdag 11 augustus 2011 @ 17:15:39 #124
38496 Perrin
pi_100607023
Spreekt geen kwaad van goud, gij ketter!
  donderdag 11 augustus 2011 @ 17:27:44 #125
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_100607451
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 17:15 schreef Perrin het volgende:
Spreekt geen kwaad van goud, gij ketter!
Lachwekkend inderdaad. Andere meningen worden hier blijkbaar niet gewaardeerd. Als er echter een nieuweling in dit topic vraagt waarom je goud zou moeten kopen duiken ze er bovenop. Deze nieuweling mag dus alleen de mening van goudbulls aanhoren.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 17:13 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Het was me al duidelijk. Ik heb alleen geen geduld meer met mensen die zelfs nu nog beweren dat goud in een bubble zit, dat je het niet kunt eten, dat we deflatie krijgen en dat je nog steeds in aandelen en staatspapier moet zitten.

Dan ben je wat mij betreft stekenblind, eigenwijs, dom, of een combinatie van allemaal.

Om met dinosaur uit het aandelentopic te spreken: het ballenbak topic is hierboven, toedeledokie
Zie boven.
Bedankt Hans.
pi_100608118
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 15:44 schreef Blandigan het volgende:
Dan moet je beter lezen inplaats van te kortzichtig te antwoorden. Ik en DVR verschillen niet veel van mening, alleen over de afloop van de economische bubble. Ik ben trouwens 21, maar levenservaring doet er niet toe bij fundamentele zaken. De reacties betreft religie zijn dan ook spot-on.
pi_100608827
Zou de waarde van mijn gouden Omega ook omhooggaan?
  donderdag 11 augustus 2011 @ 23:37:59 #129
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_100624485
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 18:02 schreef ATOMIC_FUUU het volgende:
Zou de waarde van mijn gouden Omega ook omhooggaan?
Nee dat is allemaal 14 Krt en geen 24 krt daarnaast is het gewicht van horloges vaak miniem
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 11 augustus 2011 @ 23:41:31 #130
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_100624608
Goud is nu zó hoog, gevoed door de angst van een groep die denkt dat het hele systeem klapt en goud zo ongeveer de enige store of value is die niet waardeloos zal worden.

Er zijn vanaf hier 2 mogelijkheden: of het systeem klapt, en de goudbugs krijgen gelijk.
Of het systeem klapt niet en goud komt in een 10-jaarse bearmarkt.

Ik zou er niet al mijn geld opzetten!
The End Times are wild
pi_100624674
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:41 schreef LXIV het volgende:
Goud is nu zó hoog, gevoed door de angst van een groep die denkt dat het hele systeem klapt en goud zo ongeveer de enige store of value is die niet waardeloos zal worden.

Er zijn vanaf hier 2 mogelijkheden: of het systeem klapt, en de goudbugs krijgen gelijk.

Nooit iets gokken als je de inleg niet kan missen. Je mist de meest reeele optie trouwens, maar dat begrijp je zelf al denk ik?
  donderdag 11 augustus 2011 @ 23:44:25 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_100624729
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Nooit iets gokken als je de inleg niet kan missen. Je mist de meest reeele optie trouwens, maar dat begrijp je zelf al denk ik?
Nee, wat is die optie?
The End Times are wild
pi_100624767
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, wat is die optie?
Dat de onzekerheid nog lang aanblijft, de goudkoers nog wat stijgt en langzaamaan teruggaat naar normalere niveaus naar mate de economische situatie verbetert.
pi_100630095
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 15:56 schreef Perrin het volgende:

Bij aanhoudende deflatie zit je scheef, zeker als je krap in je cash komt te zitten.
Sterke deflatie zal naar mijn idee nooit langer dan een maand of 3-6 getolereerd worden, en de matige deflatie die we nu hebben loopt op zijn einde - nog een beetje economische contractie en het slaat vanwege de oplopende verliezen (m.n. bij banken) om in een onhoudbaar sterke deflatie, die tot werkloosheid, instortende huizenmarkten, armoe, rellen en bovenal grootschalige kapitaalvernietiging zou leiden. Dat alles is simpel te voorkomen door gratis geld uit te delen en ik ben er 99% zeker van, dat politici daarom altijd voor die oplossing zullen kiezen. Ook omdat je er behoorlijk lang mee door kunt gaan voordat de negatieve effecten zichtbaar en voelbaar worden, terwijl de positieve effecten meteen verlichting brengen.

(Ik verzoek Piepeloi om hier niet wéér op te reageren, de tegenwerping dat dit de rente zou verhogen is genoegzaam bekend, en weersproken, en in de discussie over mijn motivatie voor goud niet al te relevant).

Nog even terug naar Bullionvault, misschien vinden sommigen het interessant om te zien hoe dat werkt. Ter illustratie een afschrift dat ik als PDFje kreeg nadat ik vandaag alvast 2 ons goud had bijgekocht (ivm privacy heb ik wat niet-relevante gegevens weggepoetst):

Ik had 's middags een bod neergezet voor 200 gram goud tegen een kiloprijs van 39.701 euro. Het bod was tot middernacht geldig (21:59 GMT). De goudprijs lag op dat moment nog een paar tientjes hoger, maar zodra hij wat omlaag schommelt komen er dan vanzelf aanbieders die het je tegen de gewenste lagere prijs verkopen. In het afschrift zie je, dat in het volgende uur vier aanbieders, met respectievelijk 125 gram, 37 gram, 1 gram en nogmaals 37 gram toegehapt hebben. Zo kreeg ik dus die 200 gram. De kosten bedroegen 7940,22 euro, plus 63,55 commissiekosten voor Bullionvault. Totaal was ik 8003,77 euro kwijt. Ter vergelijking: twee baren van 100gram in de reguliere goudwinkel zouden vandaag zo'n 8400-8600 euro gekost hebben, en die moet je dan zelfs ergens veilig zien te bewaren terwijl ik er bij BV geen omzien naar heb, want het ligt in een metersdikke kluis ergens in Zürich (nb de veiligheid is in deze thread al vaak genoeg besproken dus daarover ga ik ook niet meer in discussie).

Bij de laatste transactie zie je overigens een kleine 'P' staan, voor Principal Trade. Daar heeft Bullionvault zelf als verkoper opgetreden, wat ze doen om de handel op hun site liquide te houden en de spread tussen aan- en verkoopprijzen laag te houden. Als lid van de LBMA (London Bullion Market Association, de grootste groothandelsmarkt in fysiek goud) kunnen ze zelf tegen spot aan- en verkopen, dus ze kunnen met heel lage marges werken en samen met hun klanten van dat voordeel profiteren. Een reguliere goudhandelaar moet daadwerkelijk iedere dag met geldwagens rond (laten) rijden om goud van de producent naar de consument te krijgen, maar bij BV is er alleen incidenteel verkeer tussen hun drie grote kluizen in NY, Zürich en Londen, waarbij die laatste bij de LBMA staat. Als klant koop of verkoop je steeds goud dat al in de betreffende kluis ligt.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 04:15:05 #135
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_100630210
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 03:58 schreef dvr het volgende:

[..]

Sterke deflatie zal naar mijn idee nooit langer dan een maand of 3-6 getolereerd worden, en de matige deflatie die we nu hebben loopt op zijn einde - nog een beetje economische contractie en het slaat vanwege de oplopende verliezen (m.n. bij banken) om in een onhoudbaar sterke deflatie, die tot werkloosheid, instortende huizenmarkten, armoe, rellen en bovenal grootschalige kapitaalvernietiging zou leiden. Dat alles is simpel te voorkomen door gratis geld uit te delen en ik ben er 99% zeker van, dat politici daarom altijd voor die oplossing zullen kiezen. Ook omdat je er behoorlijk lang mee door kunt gaan voordat de negatieve effecten zichtbaar en voelbaar worden, terwijl de positieve effecten meteen verlichting brengen.

[...]
deflatie = armoede?
deflatie = kapitaalvernietiging?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_100630538
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 04:15 schreef SemperSenseo het volgende:

deflatie = armoede?
Deflatie is leuk voor wie geld heeft, maar de meeste mensen (en bedrijven en overheden) hebben per saldo alleen maar schulden. Schulden die destijds, bij lage rente en hoge economische groei, dragelijk waren maar dat nu niet meer zijn, en waarvan de reële kosten bij deflatie alleen maar verder oplopen. Gevolg is dat steeds meer schuld als oninbaar afgeschreven moet worden, wat leidt tot een steeds verder uitdijende spiraal van faillissementen bij huishoudens, bedrijven en banken (en op den duur, overheden). Zo ontstaan verder oplopende werkloosheid, begrotingstekorten en armoede, waaruit het steeds moeilijker wordt om te ontsnappen en de beweging om te keren.

De kapitaalvernietiging bestaat hieruit, dat al die failliete actoren in de economie huizen, fabrieken, kantoren, snelwegen en andere economische infrastructuur achterlaten, die bij gebrek aan consumptie en investeringen niet meer gebruikt en onderhouden worden en dus in verval raken. Als je de beelden van het huidige Detroit kent, weet je hoe de gevolgen van deflatie er uitzien. Als de centrale banken en de overheden niet doorgaan met het bestrijden van de deflatie, door met geld en versoepelde wetgeving te smijten, is er een groot risico dat een groot deel van onze economische infrastructuur in de komende 10-15 jaar simpelweg verloren gaat.

Op zich is dat een logisch gevolg van de enorme overcapaciteit die we in de afgelopen decennia opgebouwd hebben, maar het zou doodzonde zijn en veel onnodig leed veroorzaken. En het kan vermeden worden door allerlei inflatoire maatregelen, ten koste van wie geld bezit. Politiek en sociaal gezien zou 't het mooist zijn als we een jaar of 10 lang zo'n 8% inflatie per jaar bij lage rente konden hebben (en in principe kunnen onze centrale banken dat regelen..). Dan zijn de schulden weer op een dragelijk niveau, de economie is blijven draaien, de werkgelegenheid en de woningmarkt blijven op peil, maar alles is nominaal flink duurder geworden en wie spaargeld had, heeft de koopkracht daarvan dan met zo'n tweederde zien dalen. Omdat slechts een minderheid van de mensen per saldo geld gespaard heeft durf ik als spaarder niet op deflatie te hopen. Deflatie zou mooi zijn, want mijn spaargeld zou dan enorm aan koopkracht winnen, maar het is veel waarschijnlijker dat voor inflatie gekozen wordt. Het nadeel daarvan is alleen dat het nauwelijks onder controle te houden is en dat de munten van overheden die zich er schuldig aan maken snel in waarde zullen dalen, zodat er nog meer gedrukt moet worden om de koopkracht een beetje op peil te houden, zodat de prijzen nog verder stijgen. Enfin, die inflatoire aanpak is al jaren geleden ingezet, maar door de economische contractie zijn de gevolgen tot nu toe weinig aan het daglicht getreden. Naar mijn verwachting zal het niet lang meer duren voordat dat wel het geval is, en de inflatie (zowel prijs- als geldinflatie) uit de klauwen zal beginnen te lopen. De hoeveelheden geld die in bailouts gestoken moeten worden lopen iedere keer op, van enkele tientallen miljarden voor een bank tot vele honderden miljarden voor een schuldenland, en de schulden die overheden daarvoor aangaan zijn zo groot dat ook hun krediet inmiddels niet meer geloofwaardig is. Daarmee verliezen ook hun munten en obligaties aan geloofwaardigheid, en het geld dat daarin gestoken zit zal een uitweg gaan zoeken. Een populaire uitweg is altijd goud geweest, en daarom heb ik daar inmiddels meer dan 30% van mijn spaargeld in gestoken. Of mijn aanpak verstandig is moet de tijd leren, maar tot nu toe gaat het goed en de vooruitzichten worden wat mij betreft iedere dag beter - hoe meer schulden overheden blijven aangaan, hoe erger de inflatie dadelijk uit de hand zal lopen, en met des te meer kracht en snelheid de prijs van goud zal oplopen.
pi_100631429
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 17:27 schreef bascross het volgende:

[..]

Lachwekkend inderdaad. Andere meningen worden hier blijkbaar niet gewaardeerd. Als er echter een nieuweling in dit topic vraagt waarom je goud zou moeten kopen duiken ze er bovenop. Deze nieuweling mag dus alleen de mening van goudbulls aanhoren.
Ja die zogenaamde vrije meningsuiting...

Mening prima, maar als je over investeringen wil praten komen daar ook logica en feiten bij kijken. In tegenstelling tot het zogenaamde 'recht op een eigen mening' heeft wat mij betreft niemand recht op eigen feiten of logica.

En wie op dat punt met onzin afkomt is het niet altijd waard om een reactie te krijgen. Simpel toch?
pi_100631452
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 12:05 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Dat is ook zo.

Maar ik koop goud ook omdat ik een groot drama verwacht, maar omdat ik denk dat het een nieuwe positie binnen het systeem gaat krijgen.
pi_100631481
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 16:17 schreef bascross het volgende:

[..]

Zo duidelijk?
Het mooie is dat piepeloi zelfs nog in deflatie gelooft nadat Greenspan op tv is komen zeggen dat de VS niet failliet kan omdat ze een drukpers hebben.

Ik vraag me dan af hoe duidelijk je het wil hebben. Het enige wat het nog duidelijker zal gaan maken is de tijd. Afwachten dan meer.
pi_100631511
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 14:20 schreef piepeloi55 het volgende:
Een monetaire unie kan prima zonder fiscale unie als je een crisis voor lief neemt of vooraf de spelregels duidelijk communiceerd. Over de factoren die een dergelijke crisis onvermijdelijk maken zijn we het eens.

Maar even OT op het verhaal van DVR: We zijn het eens over de fundamentele onevenwichtigheden, maar verschillen beide van mening qua (inflatoire/deflatoire) afloop en dat hoeven we niet meer te benadrukken lijkt me. Ik vind het echter oerdom dat je nu instapt met informatie/visie die je een aantal jaren geleden ook al had. Zelfs al krijg je gelijk en komt je hyperinflatoire scenario uit, had je veel beter toendertijd op lagere niveaus kunnen instappen. De kennis had je immers toen al, of betreft het contanten die nu pas beschikbaar zijn?
Wat is er nou weer oerdom aan het controleren van je visie.

Een paar jaar geleden was Greenspan nog niet op tv geweest om over de grenzenloze drukpers te praten.

En bovendien is het - mocht het destijds dan een fout zijn geweest - nooit(!) 'oerdom' om een eventuele fout te herstellen.

Wat wel oordom is daarentegen, is om zelfs in dit klimaat en met alle extra info nog steeds te denken dat we deflatie gaan krijgen.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:55:44 #141
324665 meth77
to do or not to do
pi_100631514
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 04:15 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

deflatie = armoede?
Ja inderdaad, deflatie is achteruitgang, inflatie is een mogelijkheid tot herwaardering van geleverde arbeid.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:56:34 #142
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_100631525
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 08:51 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Dat is ook zo.

Maar ik koop goud ook omdat ik een groot drama verwacht, maar omdat ik denk dat het een nieuwe positie binnen het systeem gaat krijgen.
Plus het kan als overbrugging dienen om je kapitaal te 'storagen' tijdens de overgang van het oude papieren geldeenheid naar de nieuwe papieren geldeenheid. Kijk maar de de oude mark in de Weimarrepubliek; toen deze uiteindelijk waardeloos was geworden door een lang traject van uiteindelijk hyperinflatie, werd er redelijk snel een nieuwe munteenheid ingevoerd en de geldsysteem en de waarde weer hersteld. Als je dan je hele kapitaal bewaard zou hebben in de oude marken, dan was je blut geweest.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:57:12 #143
324665 meth77
to do or not to do
pi_100631532
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 03:58 schreef dvr het volgende:

[..]

Heel erg goede post
pi_100631538
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:41 schreef LXIV het volgende:

Jij begrijpt blijkbaar wat er nog voor een schuldenberg achter de schermen ligt.

En dat goud het enige middel is om die berg te blussen nu hij continu met de drukpers gered wordt.

Ook vanaf hier kan goud nog veel verder stijgen. Niet vanwege al dat doom-geroep, maar omdat het simpelweg een nieuwe (oude) functie (opnieuw) zal gaan vervullen.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:58:52 #145
324665 meth77
to do or not to do
pi_100631552
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 08:51 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Dat is ook zo.

men zal veel meer gaan sparen in fysiek goud, net als in Japan
Dus geen spaarpot , maar een paar reepjes goud kopen ieder jaar
pi_100631557
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 08:56 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Plus het kan als overbrugging dienen om je kapitaal te 'storagen' tijdens de overgang van het oude papieren geldeenheid naar de nieuwe papieren geldeenheid. Kijk maar de de oude mark in de Weimarrepubliek; toen deze uiteindelijk waardeloos was geworden door een lang traject van uiteindelijk hyperinflatie, werd er redelijk snel een nieuwe munteenheid ingevoerd en de geldsysteem en de waarde weer hersteld. Als je dan je hele kapitaal bewaard zou hebben in de oude marken, dan was je blut geweest.
Ja goud is om 'excess' kapitaal op te slaan.

Wie veel onrust verwacht koopt best eerst eten. Wie dan nog wat overheeft koopt goud.

En wie minder onrust verwacht kan ook goud kopen, bijvoorbeeld uit de verwachting dat men geen dollarschulden als bezit wil gaan aanhouden en de megalomane bubble-dollar en zijn invloed zat is.
pi_100631563
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 08:58 schreef meth77 het volgende:

[..]

men zal veel meer gaan sparen in fysiek goud, net als in Japan
Dus geen spaarpot , maar een paar reepjes goud kopen ieder jaar
Wel eens gekeken hoe ze dat in China doen?

De papier bugs van hier zullen denken dat de Chinezen ook allemaal dom zijn...
pi_100631592
quote:
Ja Bankfurt, op zich een leuke link.

Geld zou inderdaad niet steeds geleend hoeven te worden nu het gedrukt wordt.

Vroeger, met gouden munten, kon je het nog niet drukken en moest je het wel lenen. Nu is dat niet meer nodig.

Maar voor de rest is het verhaal nog niet klaar. Of geld nou geleend of gedrukt wordt, als spaarmiddel is het niet altijd even betrouwbaar.

Amerikaanse staatsschulden - een belofte van meer bijgedrukte (geleende) bubble-dollars in de toekomst - is toch eigenlijk geen geweldige maat voor bezit hè.

Dan toch maar liever goud dat niet zomaar geprint wordt. En dat geen claim is op iets anders.

Je schrijver moet op dat vlak nog een en ander onderzoeken blijkbaar. Een beetje mailen met een willekeurige 'gold bug' is daarvoor niet genoeg.
pi_100632746
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 17:43 schreef piepeloi55 het volgende:

Ik ben trouwens 21, maar levenservaring doet er niet toe bij fundamentele zaken.
Ik vrees dat we ook daarover dan van mening verschillen.. :P

Zelfs als we ons tot economische zaken beperken, weet ik wel zeker dat wat levenservaring een enorm verschil kan maken in (juist) je meest fundamentele inzichten. Van alle stellige overtuigingen die ik op mijn 21e had, zijn er naar mijn huidige kennis en ervaring bedroevend weinig correct gebleken.

Het is ook geen toeval dat de huidige generatie academische economen zo hopeloos gefaald heeft in het voorzien en analyseren van deze crisis. De weinigen die dat wel deden, waren ofwel als ondernemer actief zodat ze de 'echte' economie hebben leren kennen, of ze waren bekend met de leerstellingen van pre-Keynesiaanse en niet-Westerse economen. De overige 99% werd nog volledig verblind door de maakbaarheidsidealen van de jaren '60-'80 waarin ze gevormd werden.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:56:43 #150
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_100633906
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 10:07 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik vrees dat we ook daarover dan van mening verschillen.. :P

Zelfs als we ons tot economische zaken beperken, weet ik wel zeker dat wat levenservaring een enorm verschil kan maken in (juist) je meest fundamentele inzichten. Van alle stellige overtuigingen die ik op mijn 21e had, zijn er naar mijn huidige kennis en ervaring bedroevend weinig correct gebleken.

Het is ook geen toeval dat de huidige generatie academische economen zo hopeloos gefaald heeft in het voorzien en analyseren van deze crisis. De weinigen die dat wel deden, waren ofwel als ondernemer actief zodat ze de 'echte' economie hebben leren kennen, of ze waren bekend met de leerstellingen van pre-Keynesiaanse en niet-Westerse economen. De overige 99% werd nog volledig verblind door de maakbaarheidsidealen van de jaren '60-'80 waarin ze gevormd werden.
Nou wil ik niet vervelend doen, maar ook een hoop financiële bedrijven en bankiers, die toch echt ervaring hebben in het bedrijfsleven, hebben gefaald.

Verder vind ik economie niet echt een wetenschap, en ben het met je eens dat het meer met hypes en ideologieën te maken heeft dan met een keiharde wetenschap.
pi_100634003
Daar geef ik je wel deels gelijk in, het is vaak de tijdsgeest die bepaald welke opvattingen breed worden uitgedragen. Dat zijn de afgelopen jaren (helaas) de verkeerde opvattingen geweest, maar dat zegt niet dat een weldenkend en 'out-of-the-box-denkend' persoon uit die tijdsgeest geen andere visie kan zijn toegedicht. Daar staat leeftijd en levenservaring los van.

Wat dat betreft zitten we op dezelfde golflengte. We verschillen qua visie op hoofdlijnen alleen in de mogelijke afloop, waar we een andere waarschijnlijkheidsgraad toedichten aan mogelijke scenarios. Dat komt omdat de fundamenten duidelijk en waarneembaar zijn (waar we ons in vinden), maar de afloop niet. Hoe je het went of keert blijft die afloop een gokje aan de hand van de verkrijgbare informatie in combinatie met persoonlijk voortschreidend inzicht. Niemand die precies weet hoe wat en wanneer.

Ik ben het net zo eens met jouw afloop als op enig moment in tijd autoriteiten bepaalde stappen maken, terwijl je het tegelijkertijd eens bent met mijn afloop als die stappen (om eerder vertelde rendenen) niet komen of niet met het beoogde resultaat. Ere wie ere toekomt tegen de tijd zijnde zeg ik dan maar en ik geloof dat we capabel en objectief genoeg zijn om op tijd (voor zoverre het op tijd kan) bij te draaien mocht een van ons het mis hebben.
pi_100634178
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 10:56 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Nou wil ik niet vervelend doen, maar ook een hoop financiële bedrijven en bankiers, die toch echt ervaring hebben in het bedrijfsleven, hebben gefaald.

Verder vind ik economie niet echt een wetenschap, en ben het met je eens dat het meer met hypes en ideologieën te maken heeft dan met een keiharde wetenschap.
Maar die lui hebben eigenlijk niet echt veel ervaring.

Die denken toch niet voor zichzelf, dat wordt ook niet gevraagd. Draaien een beetje mee in de molen. Geloven vaak oprecht nog in vrije markten enzo. Denken dat Obama de baas van de VS zou zijn, dat het bankenkratel daar niet achter de schermen met elkaar dingen bespreekt. Zien Buffet werkelijk als superbelegger en niet als insider.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:31:04 #153
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_100638584
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 05:30 schreef dvr het volgende:

[..]

Of mijn aanpak verstandig is moet de tijd leren, maar tot nu toe gaat het goed en de vooruitzichten worden wat mij betreft iedere dag beter - hoe meer schulden overheden blijven aangaan, hoe erger de inflatie dadelijk uit de hand zal lopen, en met des te meer kracht en snelheid de prijs van goud zal oplopen.
Amen. De essentie van het probleem. Een schuldencrisis los je niet op met meer schulden maken. Ik ga me pas afvragen of goud een goede investering is, als overheden hun schulden daadwerkelijk gaan terugbrengen. Dat is niet (NL) 18 miljard bezuinigen over 3 jaar, terwijl het tekort oploopt met 31 miljard. En dat is niet (VS) 1,5 biljoen bezuinigen over 10 jaar, terwijl het tekort op de begroting dít jaar alleen al 1,5 biljoen is. Dat is een afname van het tempo van schuldexpansie, maar geen bezuinigen.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:49:16 #154
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_100641554
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 08:49 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Ja die zogenaamde vrije meningsuiting...

Mening prima, maar als je over investeringen wil praten komen daar ook logica en feiten bij kijken. In tegenstelling tot het zogenaamde 'recht op een eigen mening' heeft wat mij betreft niemand recht op eigen feiten of logica.

En wie op dat punt met onzin afkomt is het niet altijd waard om een reactie te krijgen. Simpel toch?
In die zin is het toch opvallend dat je vaak onzin uitslaat.
Bedankt Hans.
pi_100641802
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 14:49 schreef bascross het volgende:

[..]

In die zin is het toch opvallend dat je vaak onzin uitslaat.
Ja dat kan je nou wel zeggen, maar bewijs het maar eens.

Ik heb gewoon gelijk.

Bij alles wat ik zeg.

Kunnen die papierjongens vooralsnog niet zeggen, of wel..

Wat dacht je daarvan?
pi_100641946
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:31 schreef RdeV het volgende:

[..]

Amen. De essentie van het probleem. Een schuldencrisis los je niet op met meer schulden maken. Ik ga me pas afvragen of goud een goede investering is, als overheden hun schulden daadwerkelijk gaan terugbrengen. Dat is niet (NL) 18 miljard bezuinigen over 3 jaar, terwijl het tekort oploopt met 31 miljard. En dat is niet (VS) 1,5 biljoen bezuinigen over 10 jaar, terwijl het tekort op de begroting dít jaar alleen al 1,5 biljoen is. Dat is een afname van het tempo van schuldexpansie, maar geen bezuinigen.
Het financiële systeem is helemaal niet ontworpen om schulden terug te brengen en dit is ook niet nodig zolang de schuldenlast maar langzamer stijgt dan de verdien capaciteit.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:10:18 #157
38496 Perrin
pi_100642380
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 14:55 schreef GoudIsEcht het volgende:

Ik heb gewoon gelijk.

Bij alles wat ik zeg.
Iemand die zoiets zegt heeft een beetje last van zelfoverschatting.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:15:58 #158
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_100642649
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 14:55 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Ik heb gewoon gelijk.

Bij alles wat ik zeg.

Wat dacht je daarvan?
Ik denk dat het niet klopt, daarvoor moet je even naar pagina 2 van dit topic gaan, dan kun je het zien.
Bedankt Hans.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:24:47 #159
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_100645260
Even een complottheorie:

De goudprijs correleert behoorlijk met het wantrouwen in het systeem.

Zou het dan niet verleidelijk zijn voor de "powers that be" om goud eens flink te doen crashen? Vooral nu jan en alleman zijn ingestapt (zwakke handjes).

[ Bericht 12% gewijzigd door JimmyJames op 12-08-2011 16:32:39 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_100647480
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 16:24 schreef JimmyJames het volgende:
Even een complottheorie:

De goudprijs correleert behoorlijk met het wantrouwen in het systeem.

Zou het dan niet verleidelijk zijn voor de "powers that be" om goud eens flink te doen crashen? Vooral nu jan en alleman zijn ingestapt (zwakke handjes).
Ja, dat zou natuurlijk interessant zijn.

Maar ik vermoed dat de goudprijs een uitkomst is tussen meerdere partijen die niet allemaal indezelfde schuldenschuit varen.

Ik verwacht dat ze nu met Buffet in de beurs weer even een pauze in goud en een stukje stocks up gaan organiseren; en eventueel kan dat zelfs wel met een stukje correctie in goud gepaard gaan.

Maar wanneer is het een echte crash?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')