een rekeneenheid uit een mandje is niet ingewikkeldquote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:20 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dat zouden ze willen...
Zelf het 1-op-1 rekenen zoals onder een goudstandaard lukt politici niet. Ik snap niet dat je dan in iets ingewikkelders wel heil kunt zien.
quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:31 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ja natuurlijk wordt de euro gesteund door China. En dat is inderdaad onder andere omdat ze niet naar de dollar willen. Maar ook vanwege MTM-eurogoud op de balans van de ECB.
Dat China dat geld in goud kan stoppen is natuurlijk waanzin. Het is nu al moeilijk genoeg om goud in grote hoeveelheden te kopen en China pakt al wat ze pakken kan. De onderliggende aanname dat je zomaar onbeperkt goud zou kunnen kopen is compleet mis. Daar zit voor China de reden om als diversificatie dan maar grondstoffen aan te schaffen en voor jou een reden tot meer studie.
En zilver is wel gemakkelijk te krijgen wou je zeggen? Ik vind het maar een rare cirkelredenering van je en de conclusie die jij trekt dat zilver dan DUS en alleen een grondstof is vind ik dubieus.
In zilver is ook niet om te overleven. Wie een smalle beurs heeft en overhoudt om te sparen kan wat extra eten kopen of zijn huis vergroten. Wie nog meer kan sparen kan beter goud dan zilver kopen. Dat je dan minder krijgt voor dezelfde prijs is toch geen probleem?
Ik kan zo een aantal problemen noemen waarom deze mensen geen goud kopen. Te duur, te moeilijk om te krijgen, niet geschikt als ruilmiddel, etc etc. En dat ze alleen goud moeten kopen, tja dat is de crux he? Want dat is jouw aanname, en geen bewezen feit.
Maar goed, als jij verwacht dat arme mensen dat anders zien en graag op het gedrag van arme mensen wil varen in je belegging moet je dat doen. Je kan je dan wel afvragen hoe groot hun invloed gaat worden. Als je financiële guru's wil volgens idem.
Ik weet in ieder geval op wie ik niet wil varen; op die kliek die ons in deze problemen heeft gebracht.
En voor het volgen van Henk en Ingrid hetzelfde. Als jij denkt dat ze met zilver (en goud) gaan betalen straks moet je er op inspelen. Ik denk dat ze vooral kranten lezen en GTST kijken en van mening zijn dat je zowel goud als zilver niet kunt eten. Met Henk en Ingrid heb ik eigenlijk niet zoveel.
Ik heb zeer veel bewondering voor mensen die op een gegeven moment zeggen "genoeg is genoeg" en met gevaar voor eigen leven de straat op gaan. Zie Syrie, Egypte, Libie. Dat zijn andere Henk en Ingrids dan in Nederland maar wel mensen die kunnen zorgen voor een verandering in de wereldorde.
Als je iemand wil volgen voor de korte termijn volg dan http://www.tfmetalsreport.com/quote:Op woensdag 17 augustus 2011 16:12 schreef Radiopiet het volgende:
Het lijkt erop dat zilver en goud weer proberen te correleren met aandelen. Afgelopen weken steeg goud en daalde aandelen, lijkt het weer te zijn dat allebei stijgen in een relatie gebaseerd op QE speculatie. Als dit zo doorgaat verander ik mijn advies voor korter termijn naar NEUTRAL/BUY. ik weet zeker dat de S&P naar 1300 gaat dus als de correlatie standhoudt gaat goud boven de 1800 een zilver waarschijnlijk ook hoger.
Dat zeg ik toch niet? Maar als goud niet in grote aantallen voorradig is dan moet je uitwijken. Naar zilver, maar ook naar koper etc. Ze kopen toch niet alleen de grondstof zilver, of wel?quote:En zilver is wel gemakkelijk te krijgen wou je zeggen? Ik vind het maar een rare cirkelredenering van je en de conclusie die jij trekt dat zilver dan DUS en alleen een grondstof is vind ik dubieus.
Als je achter de (bewezen) feiten aan wil lopen moet je het zelf weten. En goud is in elk geval niet snel te duur want ook in kleine hoeveelheden verkrijgbaar. Voor betaalmiddel zou zilver in het geval van kleine bedragen inderdaad beter geschikt zijn (of zelfs de koperen 'rode rotcent'), maar ik zie de wereld niet snel terugkeren naar de directe ruilhandel met metalen.quote:Ik kan zo een aantal problemen noemen waarom deze mensen geen goud kopen. Te duur, te moeilijk om te krijgen, niet geschikt als ruilmiddel, etc etc. En dat ze alleen goud moeten kopen, tja dat is de crux he? Want dat is jouw aanname, en geen bewezen feit.
Dat is een gecompliceerd verhaal. Je zult in elk geval enigszins rekening met ze moeten houden en er zijn ook daar (in die kliek) verschillen.quote:Ik weet in ieder geval op wie ik niet wil varen; op die kliek die ons in deze problemen heeft gebracht.
Alsof dat daar allemaal zo spontaan is gegaan... Denk je nou echt dat de Libiërs beter af gaan zijn onder bewind van de Westers-gesponsorde rebellen? Wel eens van Otpor gehoord? Hoe opmerkelijk vind je het dat er uit Egypte wel goud werd geroofd door het Westen maar geen zilver? Of dat de Libische rebellen hun hoofdkwartier bovenop de goudkluis hebben?quote:Ik heb zeer veel bewondering voor mensen die op een gegeven moment zeggen "genoeg is genoeg" en met gevaar voor eigen leven de straat op gaan. Zie Syrie, Egypte, Libie. Dat zijn andere Henk en Ingrids dan in Nederland maar wel mensen die kunnen zorgen voor een verandering in de wereldorde.
quote:Op woensdag 17 augustus 2011 16:57 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet? Maar als goud niet in grote aantallen voorradig is dan moet je uitwijken. Naar zilver, maar ook naar koper etc. Ze kopen toch niet alleen de grondstof zilver, of wel?
Zilver is 3x zo moeilijk te krijgen als goud. Dat zilver alleen maar een grondstof zou zijn, heb je wat mij betreft nog steeds niet onderbouwd. Je zegt dat het zo is, maar ja ik ken wel een dozijn guru's die anders beweren.... Het feit dat veel landen in de wereld nu al zilveren munten hebben die wettig betaalmiddel zijn, daar ben je nog niet op ingegaan.
[..]
Als je achter de (bewezen) feiten aan wil lopen moet je het zelf weten. En goud is in elk geval niet snel te duur want ook in kleine hoeveelheden verkrijgbaar. Voor betaalmiddel zou zilver in het geval van kleine bedragen inderdaad beter geschikt zijn (of zelfs de koperen 'rode rotcent'), maar ik zie de wereld niet snel terugkeren naar de directe ruilhandel met metalen.
In mijn directe omgeving weet werkelijk niemand hoe ze aan goud moeten komen. En dat zijn veelal slimme mensen met voldoende cash. Hoe zou dat zijn met 80% van de wereldbevolking die niet in Nederland woont, niet zo slim is en/of geen geld hebben? Ik kan er alleen maar naar raden maar ik ben niet optimistisch.
[..]
Dat is een gecompliceerd verhaal. Je zult in elk geval enigszins rekening met ze moeten houden en er zijn ook daar (in die kliek) verschillen.
[..]
Alsof dat daar allemaal zo spontaan is gegaan... Denk je nou echt dat de Libiërs beter af gaan zijn onder bewind van de Westers-gesponsorde rebellen? Wel eens van Otpor gehoord? Hoe opmerkelijk vind je het dat er uit Egypte wel goud werd geroofd door het Westen maar geen zilver? Of dat de Libische rebellen hun hoofdkwartier bovenop de goudkluis hebben?
Waar het telkens om draait is hoe iemand denkt dat dit crisis verhaal gaat aflopen. Wordt het een zachte landing (dat veronderstelt dat er controle blijft) of wordt het een chaos met een onduidelijke afloop maar vergelijkbaar met een financiele/economische oorlog.
Ik gok op het laatste: een groot deel van de wereld staat al in brand en dat heeft alles te maken met de financiele crisis. En dan heb je te maken met miljoenen boze mensen die je niet aan een touwtje hebt.
Wordt het er allemaal beter op? geen idee. Waarschijnlijk niet. Maar ik zie het als onvermijdelijk, want de huidige situatie is niet te handhaven.
Goud heeft ook een bepaalde aantrekkingskracht omdat het een mooi metaal is: goudkoorts.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:19 schreef lutser.com het volgende:
De waarde van goud is toch eigenlijk ook heel bizar, het is iets waard omdat veel mensen er iets voor over hebben. En waarom hebben die mensen er iets voor over? omdat er zoveel mensen zijn die er iets voor over hebben.
Ik besef dat het zo is maar ik blijf het een cirkel redenatie vinden.
De waarde van goud is ontstaan uit dat het geen andere waarde had dan mooi zijn, gemakkelijk deelbaar was, niet verging (edelmetaal eigen), relatief beperkt voorradig was en zo nog wat van die dingen. Voor een geld of reservemateriaal allemaal positief.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:19 schreef lutser.com het volgende:
De waarde van goud is toch eigenlijk ook heel bizar, het is iets waard omdat veel mensen er iets voor over hebben. En waarom hebben die mensen er iets voor over? omdat er zoveel mensen zijn die er iets voor over hebben.
Ik besef dat het zo is maar ik blijf het een cirkel redenatie vinden.
Drie keer zo moeilijk...quote:Zilver is 3x zo moeilijk te krijgen als goud. Dat zilver alleen maar een grondstof zou zijn, heb je wat mij betreft nog steeds niet onderbouwd.
Hoeveel landen dan? En wat is hun impact? Ik zie aanzienlijke voordelen in digitaal betalen en verwacht dat we dat blijven doen (over de privacy-inbreuk etc. ben ik minder te spreken maar dat is een ander verhaal).quote:Het feit dat veel landen in de wereld nu al zilveren munten hebben die wettig betaalmiddel zijn, daar ben je nog niet op ingegaan.
Ja, voor zilver kunnen ze naar marktplaats. Maar vind je dat nou echt een argument voor zilver boven goud? En dat geldt voor de rest van de wereld dan nog niet eens...quote:In mijn directe omgeving weet werkelijk niemand hoe ze aan goud moeten komen. En dat zijn veelal slimme mensen met voldoende cash. Hoe zou dat zijn met 80% van de wereldbevolking die niet in Nederland woont, niet zo slim is en/of geen geld hebben? Ik kan er alleen maar naar raden maar ik ben niet optimistisch.
Een betaalmiddel, erg handigquote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:44 schreef GoudIsEcht het volgende:
Wat dacht je van papiergeld? Wat is dat nou eigenlijk?
Wat is dat nou weer voor vergelijking; lees je wel wat ik schrijf?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 16:32 schreef meth77 het volgende:
[..]
een rekeneenheid uit een mandje is niet ingewikkeld
veel simpeler dan de AEX berekening bijvoorbeeld
quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:52 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Drie keer zo moeilijk...
In de prijs is daar niks van te merken. Op marktplaats ook niet:
http://kopen.marktplaats.(...)pu=0&p=1&av[-1][0]=0
Je mag natuurlijk geloven wat je wil, maar als je dit zinnig wil houden moet je die uitspraak maar eens onderbouwen.
5 miljard ounces of goud gemined, 95% is er nog boven de grond
46 miljard ounces of zilver gemined, nog 1,2 miljard ounce boven de grond
3x is dus nog conservatief geschat
En ik heb nog nergens een voorbeeld gezien van zilver als reserve, dus blijft het voor mij grondstof. Nogmaals: geloof vooral anders als je wil, de tijd zal wel wijzen hoe het loopt hè.
Je moet wel willen zoeken he...er zijn volop editorials, studies, discussies over goud én zilver als reserve currency. Google maar op gold and silver reserve currency.
En uit de hele oude doos, al in 1792 dacht de US serieus na over invoering van een reserve currency gebaseerd op beide.
[..]
Hoeveel landen dan? En wat is hun impact? Ik zie aanzienlijke voordelen in digitaal betalen en verwacht dat we dat blijven doen (over de privacy-inbreuk etc. ben ik minder te spreken maar dat is een ander verhaal).
Ik zie die voordelen net zo goed als jij. Maar nogmaals, geld is vertrouwen en vertrouwen is snel aan het afnemen.
Mexico heeft nog steeds zilveren munten. Daarnaast zijn er zeer veel landen die zilveren munten hebben gehad en nu nog verzamel/herdenkingsmunten slaan, waar je gewoon mee kunt betalen. Niet dat iemand dat doet want de zilverwaarde is vele malen hoger dan het getal op de munt. De hoeveelheid bullion munten die momenteel worden geslagen én verkocht, wereldwijd, is zo groot dat bijna net zoveel is als wat er jaarlijks uit de grond wordt gehaald.
[..]
Ja, voor zilver kunnen ze naar marktplaats. Maar vind je dat nou echt een argument voor zilver boven goud? En dat geldt voor de rest van de wereld dan nog niet eens...
Deze discussie is volgens mij begonnen omdat jij zilver consequent (tegen beter weten in misschien) in de grondstoffenhoek plaatst. Daarin ben je toch echt één van de weinige. Het is bij mij niet zilver boven goud als reserve currency of straks als ruilmiddel, maar ook niet alleen maar goud zoals jij het neerzet.
Je hebt vrij weinig uitgelegd. Blijven herhalen dat zilver uitsluitend een grondstof is maakt het nog geen waarheid.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:26 schreef GoudIsEcht het volgende:
Dat iets (zilver) zeldzamer is dan iets anders (goud) betekent nog niet dat het moeilijker te krijgen is hè. Dat hangt namelijk ook samen met hoe graag mensen iets willen hebben en hoeveel ze er van aanbieden.
Kijk nou naar de prijs van beiden. En kijk naar de marktplaatslink waar honderd keer meer zilver dan goud verkocht wordt.
Zilver is niet moelijker te krijgen, concludeer ik daaruit.
Wat editorials over reserve-currency betreft: die hoef ik niet te lezen want er komt geen metalen of metaal-gedekte reservemunt. Goud wordt een asset in de reserves naast de andere assets (staatsobligaties).
Die voorbeelden van die landen met zilver-als-geld overtuigen mij niet, en het zou me verbazen als ze dat bij jou wel doen. Wat stelt het nou voor, die drie herdenkingsmunten die niet geslagen worden? Is dat waar je op wil varen?
En inderdaad: zilver is consequent grondstof en goud niet. Ik heb je geprobeerd uit te leggen waarom, maar zal het er verder bij laten. Ik heb geen zin er meer energie in te stoppen om het om een andere manier aan te dragen en wil mezelf ook niet gaan herhalen.
Het staat je vrij te denken wat je wil, de tijd zal wel wijzen hoe het afloopt.
In mijn paar simpele opmerkingen zit gewoon meer waarheid dan jij kunt bevatten.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 21:58 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Je hebt vrij weinig uitgelegd. Blijven herhalen dat zilver uitsluitend een grondstof is maakt het nog geen waarheid.
Dat jij "die paar zilveren munten die worden geslagen" afdoet als niet ter zake vind ik bedroevend. Of met je eigen woorden te spreken, doe je huiswerk eens en kom dan terug.
Het is een centraal geleide economie, en de overheid importeert allerhande grondstoffen. Toch heb ik ze al meermaals over hun 'gold reserves' horen praten terwijl het woordt 'silver reserves' nog niet één keer viel.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 22:37 schreef Blandigan het volgende:
De chinese overheid importeert wel zilver en banken lopen daar aan de leidraad van de overheid.
Ik zag je hierboven nog roepen hoe schaars en moeilijk verkrijgbaar zilver zou zijn. Marktplaats staat er alvast vol mee, maar niet met goud.quote:Wat voor waarde jij aan marktplaats ontleent weet ik niet. Ik kan ook zilver in de winkel kopen, of bij munthandelaren, net als goud overigens.
Je kan het blijkbaar niet verwerken, maar ik ben de kwaadste niet: als zilver zo geweldig belangrijk en schaars zou zijn, zouden mensen er niet van eten, en zou Chavez ook de zilvermijnen wel nationaliseren.quote:Wat je er verder allemaal bijhaalt, van Chavez tot restaurants, dat laat ik maar rusten.
Dank je. Succes met je goud, en ik denk dat je er prima mee scoort. Ik slaap ook prima met mijn zilver.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 22:52 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Het is een centraal geleide economie, en de overheid importeert allerhande grondstoffen. Toch heb ik ze al meermaals over hun 'gold reserves' horen praten terwijl het woordt 'silver reserves' nog niet één keer viel.
Bij China moet je juist luisteren naar wat ze niet zeggen.
[..]
Ik zag je hierboven nog roepen hoe schaars en moeilijk verkrijgbaar zilver zou zijn. Marktplaats staat er alvast vol mee, maar niet met goud.
Dat argument kan ik net zo goed omkeren, nietwaar? Mensen zien de waarde van zilver en hebben het massaal aangeschaft en sommigen verkopen het om een nieuwe ipad te kunnen kopen. Niemand bezit goud, dus kan het niet worden verkocht.
Kortom, wat een gelul allemaal. Marktplaats is de laatste plaats waar ik ga kijken om mijn gelijk in de precious metals markt aan te tonen, mocht ik die behoefte al hebben.
[..]
Je kan het blijkbaar niet verwerken, maar ik ben de kwaadste niet: als zilver zo geweldig belangrijk en schaars zou zijn, zouden mensen er niet van eten, en zou Chavez ook de zilvermijnen wel nationaliseren.
Venuzuela komt niet voor in de top 20 van zilver producerende landen, wat betekent dat ze in ieder geval minder dan 3 miljoen ounces/jaar omhoog halen. Daarnaast geldt ook hier weer: als ik argumenten zoek voor mijn overtuiging, dan kom ik niet met Chavez aanzetten.
En als goud zo verschrikkelijk belangrijk was, zouden mensen ze niet in hun oren hangen....
Het niveau van voorbeelden wordt er niet beter op, vind je wel ?
Tot hier mijn verhaal. Aan jou de vrijheid om je geluk te beproeven op de zilvermarkt en het allemaal 'the hard way' te leren.
een functie als valuta zal t nooit meer krijgen, mogelijk als zekerheid voor een centrale bankquote:Op woensdag 17 augustus 2011 23:33 schreef Spatieloos het volgende:
ik denk toch wel dat over 100 jaar goud heel erg gaat zakken, of daar voor al. gewoon omdat je er niks aan hebt.
Toch vreemd dat we dan nu in een vergelijkbare situatie zijn aangeland.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 00:31 schreef michaelmoore het volgende:
Goud was de oorzaak van de aanhoudende depressie in de jaren 30
Het papier waarop geld is gedrukt kun je ook niet eten.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 23:33 schreef Spatieloos het volgende:
ik denk toch wel dat over 100 jaar goud heel erg gaat zakken, of daar voor al. gewoon omdat je er niks aan hebt.
De herstelmogelijkheden zijn nu beter, omdat de goudkoppeling er niet isquote:Op donderdag 18 augustus 2011 00:49 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Toch vreemd dat we dan nu in een vergelijkbare situatie zijn aangeland.
We hebben toch al lang geen last meer van goud?
Ik snap je redenatie, maar als je er bij stilstaat is het best wel pervers dat huidige landen constant de waarde van hun munt moeten laten dalen voor het herstel van de economieënquote:Op donderdag 18 augustus 2011 08:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De herstelmogelijkheden zijn nu beter, omdat de goudkoppeling er niet is
Maar kan best zijn dat als de dollar en de euro fors depreciëren dat de bevolking weer meer blijft sparen in goud en daardoor een hoger waarderingslevel krijgt in de toekomst, maar een koppeling aan geld zie ik nooit meer terugkomen
Eeen verdere daling van de Dollar en de Euro en een flinke stijging van de Chinese munt is een absolute voorwaarde voor het herstel van de economieën van de U.S.A .en Europa
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |