quote:a 06 aug 2011, 02:47 | 0 reacties
Standard & Poor's verlaagt AAA-rating
Economie VS gedegradeerd
NEW YORK - Kredietbeoordelaar Standard & Poor's heeft vrijdag de status van de Verenigde Staten met een stap verlaagd naar AA-plus. Het is voor het eerst dat de grootste economie ter wereld de best mogelijke waardering van S&P verliest.
Dan is u een jongeling.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 21:43 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Afgerond? Er is niks afgerond, de ellende begint net en wordt voorlopig alsmaar erger. Heel Zuid Europa is nagenoeg failliet, en er is nog totaal geen plan om dit "op te lossen". En de VS staan er slechter voor dan ooit.
Kan me niet herinneren dat er ooit zo'n negatieve economische stemming is geweest als nu. Ik snap niet dat de beurzen nog op dit niveau staan. Kan makkelijk nog 30-40% vanaf.
hmmm, die downgrade is denk ik non-nieuws. Zou me niet verbazen als het juiste een enorme veeg omhoog gaat geven maandag, onder het motto "hebben we dat ook weer gehad"quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 08:08 schreef LXIV het volgende:
Toch word ik met zo'n downgrade enigszins wantrouwig. Iedereen wacht in spanning de toestand rond Griekenland en het schuldenplafond af. Pas als dat min-of-meer goed geregeld is, dalen de koersen enorm. En dan komt er zo'n downgrade.
Dan denk ik: diegenen die de koersdaling hebben veroorzaakt wisten van die downgrade af.
De koersreactie moeten we nog zien. Wat deden de futures?quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 08:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
hmmm, die downgrade is denk ik non-nieuws. Zou me niet verbazen als het juiste een enorme veeg omhoog gaat geven maandag, onder het motto "hebben we dat ook weer gehad"
Denk dat het besef dat de economie in de USA slechter draait dan verwacht oneindig meer invloed heeft dan debt downgrade. En dat Griekenland geneuzel is vooral symboolpolitiek, materieel gezien is dat natuurlijk gerommel in de marge. Echt, de wereld buiten boeit dat weinig op het grote geheel, en buiten Europa al helemaal niet.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 08:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
De koersreactie moeten we nog zien. Wat deden de futures?
Maar wat ik dus vreemd vind is die koersval na het 'goede' nieuws over een akkoord Griekenland en over het schuldenplafond. Verder was er toen weinig vermeldingswaardig nieuws, toch grote dalingen. Dus denk ik dat er fondsen zijn die wisten van deze downgrade. Die hebben het geld nu natuurlijk al verdiend.
Inderdaad, alles zit mega aan elkaar geautomatiseerd. Zie flash crash van vorig jaar, bijvoorbeeld:quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 10:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Jij vermoed kwade opzet, ik vermoed dat in het huidige beleggingslandschap met turbo's, speeders, cfd's en het hoge flits-gok-gehalte markten extreem gevoelig zijn voor kleine bewegingen die direct een schokgolf geven. Hoe kunnen anders saaie fondsen zoals Arcadis, Imtech etc. intraday met meer dan 10% schommelen.
De downgrade zelf zal wel terecht zijn, ik vermoed enkel dat er al partijen waren die wisten dat dit ging gebeuren. Dit vanwege de onverklaarbare koersschommelingen van afgelopen week. Pak ING dat op goede cijfers 5% plus, en vervolgens met -5% sluit. Dan denk ik: er zijn mensen die denken: Ze kunnen nu wel plussen op de cijfers, maar na het weekeinde komt toch die downgrade en dan maken die cijfers niks meer uit.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 10:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Denk dat het besef dat de economie in de USA slechter draait dan verwacht oneindig meer invloed heeft dan debt downgrade. En dat Griekenland geneuzel is vooral symboolpolitiek, materieel gezien is dat natuurlijk gerommel in de marge. Echt, de wereld buiten boeit dat weinig op het grote geheel, en buiten Europa al helemaal niet.
Jij vermoed kwade opzet, ik vermoed dat in het huidige beleggingslandschap met turbo's, speeders, cfd's en het hoge flits-gok-gehalte markten extreem gevoelig zijn voor kleine bewegingen die direct een schokgolf geven. Hoe kunnen anders saaie fondsen zoals Arcadis, Imtech etc. intraday met meer dan 10% schommelen.
Geen kwade opzet. De markt is hyperspeculatief, en dus inherent instabiel. Van zichzelf al, imho.
Uiteindelijk geldt bovendien dat de feiten zijn wat ze zijn, en of S&P er nou een AAA of een AA+ op plakt, dit helemaal geen zak uitmaakt voor de feiten. Neemt iemand rating agencies nog serieus na 2008 dan? Ratings zijn simpelweg schaamtelapjes voor bedrijven/beleggers/etc.
Ik kan geen FD lezenquote:Op zaterdag 6 augustus 2011 10:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
De downgrade zelf zal wel terecht zijn, ik vermoed enkel dat er al partijen waren die wisten dat dit ging gebeuren. Dit vanwege de onverklaarbare koersschommelingen van afgelopen week. Pak ING dat op goede cijfers 5% plus, en vervolgens met -5% sluit. Dan denk ik: er zijn mensen die denken: Ze kunnen nu wel plussen op de cijfers, maar na het weekeinde komt toch die downgrade en dan maken die cijfers niks meer uit.
Verder helemaal eens dat dit niet zoveel aan de feitelijke schuldpositie van de VS verandert, het is vooral een mening. Maar omdat veel instituten deze mening wel gebruiken om beslissingen op te nemen (bijv. vast percentage AAA in de obligatieporto), heeft zo'n rating wel invloed.
In het FD van vandaag staat daar een heel stuk over.
Het is helaas het papieren FD.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 10:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik kan geen FD lezen(*hint*)
Nee, het is zeker niet de schuld van de agencies.quote:Maar ik denk dus niet dat downgrade invloed van importantie heeft op koersen. Wel wat de onderliggende reden voor een downgrade is, maar die redenen zijn voor iedereen kenbaar.
Ofwel: wat een ratingagency voor oordeel er over geeft is voor de beleggingscommunity inmiddels vrij irrelevant. Die ratings worden te pas en te onpas gebruikt om op andere gronden ingenomen standpunten te onderbouwen en af te zekeren (qua verantwoording), dat wel
Dat ING zakt, heeft imho vooral te maken dat mensen na de euforie eens na gaan denken en beseffen wat ING's business is, en in welke omgeving ze in de toekomst zaken moeten doen. Niet omdat USA debt door S&P gedowngrade is. Financials kun je niet beoordelen op resultaten in het heden of verleden, hun business gaat duurzaam veranderen. Da's niet S&P's "schuld".
Hier een andere kijk op die materie:quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 10:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Uiteindelijk geldt bovendien dat de feiten zijn wat ze zijn, en of S&P er nou een AAA of een AA+ op plakt, dit helemaal geen zak uitmaakt voor de feiten. Neemt iemand rating agencies nog serieus na 2008 dan? Ratings zijn simpelweg schaamtelapjes voor bedrijven/beleggers/etc.
Bron: http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20110806_011quote:Geert Noels, econoom van Econopolis, windt er geen doekjes om in het journaal op Radio 1. De Verenigde Staten gelden als ankerpunt voor andere wereldwijde financiėle reserves. ‘De ratingverlaging is niet zomaar een lettertje dat wijzigt, het gaat om een aardbeving in het economisch systeem’.
‘De ratingverlaging heeft zeer grote gevolgen want de zogenaamde ‘treasuries’, de schuld van de Verenigde Staten, gelden als een ankerpunt voor de financiėle markten. Ze zijn belangrijk voor de reserves van banken, centrale banken en beleggers. Als je dit anker verplaatst, dan heeft dit zeer grote gevolgen want iedereen zal het ankerpunt in zijn portefeuilles en zijn risicoberekeningen gaan verplaatsen. Het is dus niet zomaar een lettertje dat wijzigt, het gaat hier om een aardbeving voor de financiėle markten. De Verenigde Staten is een heel grote markt. Als die zich verplaatst, heeft dit grote gevolgen voor het financiėle systeem.’
De Amerikaanse ratingverlaging heeft dus ook verstrekkende gevolgen voor het Europese economische systeem. ‘Het betekent dat er druk komt op landen. De schuldenproblematiek wordt plots niet meer weggecijferd door bezitters van obligaties. Zij worden daar heel nerveus rond en dwingen landen tot acties. Dit alles betekent dat de economie aan het vertragen is, in Europa, in de Verenigde Staten en ook in Aziė. Het gebeurt allemaal in een context waar rugwinden tegenwinden worden, de conjunctuur in Europa, maar ook op wereldvlak, die slechter wordt’ aldus de econoom van Econopolis.
Voor Peter De Keyzer, de hoofdeconoom van BNP Paribas Fortis is het antwoord op de Europese crisisperikelen duidelijk: ‘Europa als log geheel is niet opgewassen tegen de kleine, wendbare speedbootjes van de financiėle markten. Duitsland heeft geld en geloofwaardigheid op overschot en is dus het land bij uitstek om het vertrouwen van de financiėle markten af te dwingen.’ De Keyzer vindt dat Duitsland nu zijn onvoorwaardelijke steun moet uitspreken voor het Europese project om de financiėle markten te kalmeren.
Tsja, dat lijkt toch ook weer overdreven. Als ze nou van AAA naar junk waren gegaan, okee, maar AA+ is natuurlijk nog steeds een prima waardering.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 11:18 schreef tony_clifton- het volgende:
Bron: http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20110806_011
Just saying omdat 't een andere opinie is.
China is het er niet mee eens, die vinden dat de VS een A rating moet hebben, vergelijkbaar met landen als Polen en Estlandquote:Op zaterdag 6 augustus 2011 11:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Tsja, dat lijkt toch ook weer overdreven. Als ze nou van AAA naar junk waren gegaan, okee, maar AA+ is natuurlijk nog steeds een prima waardering.
En daar denk ik wel dat de Chinezen gelijk in hebben. Het is trouwens van de zotte dat het uberhaupt zo lang geduurd heeft met de triple A status van de VS, en dan nog wordt het maar mild verlaagd. Die rating agency's zijn totaal politiek gemotiveerd, maar nu kwamen ze er echt niet meer onderuitquote:Op zaterdag 6 augustus 2011 11:56 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
China is het er niet mee eens, die vinden dat de VS een A rating moet hebben, vergelijkbaar met landen als Polen en Estland![]()
[..]
Afgelopen maand was dat echt een ramp. Op kritische momenten kon je gewoon niet handelen. Dat die klote-toko maar gauw over de kop gaat. Beter ga je over naar het IB platform.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 12:06 schreef Wokkel het volgende:
Een heel weekend om het goed te praten, mocht dat niet lukken dan kampt Euronext maandag gewoon met 'storing'.
En Binck...en Alex hebben sowieso storing als de AEX meer dan 2% daalt.
100% mee eens. Angstig om het ooit zo grote Amerika tegen het hoofd te stoten. Maarja, om het ratingsysteem nog enigszins geloofwaardig te houden , moesten ze dit wel doen.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 12:00 schreef SemperSenseo het volgende:
Die rating agency's zijn totaal politiek gemotiveerd, maar nu kwamen ze er echt niet meer onderuit
vieze onsmakelijke plaatjes posten wordt niet zo op prijs gesteld....quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 11:56 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
China is het er niet mee eens, die vinden dat de VS een A rating moet hebben, vergelijkbaar met landen als Polen en Estland![]()
Misschien moeten eens aan deze wanker vragen wat we moeten doen.
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |