abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:01:03 #1
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_100322611
Hoi,

Hoop dat iemand van FOK! me hiermee wilt en ook kan helpen.

Stel je kunt stroom van de gemeente huren voor ongeveer vier grote frituurpannen, verlichting, twee pannen, koffieappatraat etc. Kan dit via aftap en verlengsnoeren? En zo ja, op hoeveel meter afstand van de meterkast kan dit en welke kabels heb ik dan nodig?

Ik ben hierin een complete noob maar het lijkt me dat als er een volledige kermis kan draaien op een plein er dan ook wel een frituurtje stroom kan afnemen?

Open kaart: ik moet de plaats bepalen waar ik wil staan en het liefst wil ik dat op het midden van het plein i.v.m. met allerlei geurafvoerregeltjes, lange pijpen en omdat ik verontwaardigde medeondernemers zoveel mogelijk tegen wil gaan en ook vanwege veiligheid liever niet met gasflessen in de weer ga.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_100322670
Meter is niet echt belangrijk tenzij je meer dan 100-200 meter gaat gebruiken, zelfs dan zou het nog kunnen.
Je moet gewoon goede kabels hebben zeker als je 1 hele lange kabel gebruikt (vanwege warmte)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:05:08 #3
42366 Staal
pi_100322782
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:02 schreef bambino het volgende:
Meter is niet echt belangrijk tenzij je meer dan 100-200 meter gaat gebruiken, zelfs dan zou het nog kunnen.
Je moet gewoon goede kabels hebben zeker als je 1 hele lange kabel gebruikt (vanwege warmte)
Ja, precies maar dit wil ik dus concreet hebben. Wat heb ik nodig?
Maar het is dus wel mogelijk toch. Dacht het al door die jaarlijkse kermis.

Zal morgen wel even de afstand berekenen trouwens en als jullie me ermee willen helpen graag. ^O^ .
Un certain jeune homme
pi_100322847
Tel alle wattages van je apparatuur eens op, dan weet je hoeveel stroom je trekt, en kunnen we kijken welke kabel je daarvoor nodig hebt :)
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:08:34 #5
310900 Doutzen
winnen is voor winnaars
pi_100322917
20-25 kw, ik neem aan dat de friteuses op elektrisch werken!?
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:10:24 #6
42366 Staal
pi_100322976
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:06 schreef Piles het volgende:
Tel alle wattages van je apparatuur eens op, dan weet je hoeveel stroom je trekt, en kunnen we kijken welke kabel je daarvoor nodig hebt :)
Dat is het punt. Ik heb nog niks aangeschaft omdat er nog een strijd aan de gang is.
Maar ik moet wel overal schattingen voor geven.

Het is dus wel gewoon mogelijk, dus ik kan veilig een plaats bepalen en daar straks kabels op aanschaffen? Misschien een domme vraag maar ik heb geen verstand van elektriciteit en bij de gemeente heeft een jurist natuurlijk ook een ander vakgebied.
Maar ik moet wel antwoord gaan geven, waar ik wil staan.
Un certain jeune homme
  † In Memoriam † donderdag 4 augustus 2011 @ 19:17:31 #7
25682 2cv
Niet subtiel
pi_100323223
Kijk hoeveel watt de apparaten gebruiken en kijk op de haspel van het verlengsnoer hoeveel watt daar doorheen mag. Uiteraard verlengsnoeren volledig uitrollen en niet opgerold maar door elkaar wegleggen tijdens gebruik.

En 1kW = 1000watt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:17:34 #8
310900 Doutzen
winnen is voor winnaars
pi_100323225
Je kan ook friteuses op gas huren/kopen!
pi_100323399
Normale huisaansluiting is 16A bij 230V geeft 3,680 kWh met de veiligheidsmarge dus rond de 3,2 kWh. Wil je meer energie kan je of twee stoppen gebruiken (woonkamer en schuur) of krachtstroom.
pi_100323402
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:17 schreef Doutzen het volgende:
Je kan ook friteuses op gas huren/kopen!
quote:
en ook vanwege veiligheid liever niet met gasflessen in de weer ga.
pi_100323516
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:21 schreef Brembo het volgende:
Normale huisaansluiting is 16A bij 230V geeft 3,680 kWh met de veiligheidsmarge dus rond de 3,2 kWh. Wil je meer energie kan je of twee stoppen gebruiken (woonkamer en schuur) of krachtstroom.
Het gaat om een frietkraam op een marktplein, niet om thuisgebruik.

Ik heb eigenlijk geen idee wat er uit die kasten komt (aantal ampères), of je krachtstroom gebruikt, en hoe zwaar een verlengsnoer uitgevoerd kan worden (wattage).
pi_100323603
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:24 schreef Piles het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk geen idee wat er uit die kasten komt (aantal ampères), of je krachtstroom gebruikt, en hoe zwaar een verlengsnoer uitgevoerd kan worden (wattage).
Dat is allemaal krachtstroom, een thuisfriteuse zit al gauw aan de 2 kWh om het olie warm te houden. Dit is misschien een inhoud van 5 ~ 10 liter, laat staan een friteuse van 100 liter....
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:29:53 #13
42366 Staal
pi_100323691
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:21 schreef Salatrel het volgende:

[..]

[..]

Voila.
Sta een beetje in dubio of meteen een pandje maar mijn wens is beginnen met een kar. Ben nu eenmaal een voorzichtige ondernemer.
Maar het is dus wel mogelijk en dan kies ik liever voor het midden van het plein. Ik moet mijn standplaats doorgeven terwijl niemand verder bij de gemeente iets over stroom weet vandaar dat ik jullie om hulp vraag.
Un certain jeune homme
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:30:23 #14
310900 Doutzen
winnen is voor winnaars
pi_100323711
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:27 schreef Brembo het volgende:

[..]

Dat is allemaal krachtstroom, een thuisfriteuse zit al gauw aan de 2 kWh om het olie warm te houden. Dit is misschien een inhoud van 5 ~ 10 liter, laat staan een friteuse van 100 liter....
Professionele friteuse is 10-30 liter! 15 liter friteuse op 400 volt neemt 7kWh

Friteuses
  Moderator donderdag 4 augustus 2011 @ 19:30:23 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_100323712
Een normaal verlengsnoer / haspel met een diameter van 3 x 2,5 mm² aan kabels kan (mits hij volledig afgerold is wel continu 3000 watt leveren.

Maar om te beginnen zul je toch echt moeten weten wat voor vermogen je wilt aansluiten en dus nodig hebt en welke mogelijkheden er precies zijn qua aansluitingen.

Ik denk dat het eenvoudiger is om nabij de plek waar je wilt gaan staan een zwerfkast te plaatsen en die bijvoorbeeld aan te sluiten op een 3 x 63 A krachtgroep in de verdeler die daar op de markt staat.

Maar dan nog moet je eerst weten wat voor vermogen je precies nodig hebt !
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:33:38 #16
42366 Staal
pi_100323850
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:24 schreef Piles het volgende:

[..]

Ik ook niet. :').

Maar je geeft me al wat handvaten om te vragen bij een ander persoon bij dezelfde gemeente. Het is gewoon lastig, alles moet je vooraf opgeven maar ik heb hierover gewoon geen flauw idee.

Laat het topic maar even rusten zo. Kom er nog op terug en ook als het gelukt is uiteraard voor evt. andere users.

Bedankt voor de reacties zover. ^O^ .
Un certain jeune homme
pi_100323873
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:29 schreef Staal het volgende:
Maar het is dus wel mogelijk en dan kies ik liever voor het midden van het plein. Ik moet mijn standplaats doorgeven terwijl niemand verder bij de gemeente iets over stroom weet vandaar dat ik jullie om hulp vraag.
Als jij als verbruiker al niet weet wat je nodig hebt weet de gemeente het uiteraard al helemaal niet.

Zoek dus eerst uit wat voor friteuses je nodig hebt, en hoeveel daarvan, alsmede de rest van de apparatuur (koeling/vriezers/afzuiging) en dan pas, en alleen dan pas, kan er wat zinnigs gezegd worden in dit topic. :Y
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:39:26 #18
42366 Staal
pi_100324110
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als jij als verbruiker al niet weet wat je nodig hebt weet de gemeente het uiteraard al helemaal niet.

Zoek dus eerst uit wat voor friteuses je nodig hebt, en hoeveel daarvan, alsmede de rest van de apparatuur (koeling/vriezers/afzuiging) en dan pas, en alleen dan pas, kan er wat zinnigs gezegd worden in dit topic. :Y
Mijn ondernemersplan is heel duidelijk bij de gemeente en krijg ook alle support van hen.
Het is niet zo makkelijk als je denkt. Ik heb in de OP duidelijk beschreven waar ik stroom voor moet hebben. .
Daar is geen antwoord op. Sterker, bepaalde mensen weten niet wie wat doet binnen een bepaalde gemeente en dat neem ik ze ook niet kwalijk. Maar er zijn nogal wat protesten en een hoop gedoe vandaar dat ik mijn vraag hier stel voordat ik zeg dat ik in het midden van het plein wil staan terwijl de kast meters verderop ligt en het misschien niet mogelijk is.

Laat maar rusten, zal wel updaten als die er is en iig bedankt voor jullie hulp zover.
Un certain jeune homme
pi_100324247
Nou ja, de gemeente gaat niet bepalen hoeveel stroom een frituur verbruikt natuurlijk :P
Maar ze kunnen je wel zeggen hoeveel stroom ze kunnen leveren aan je als het goed is. Is er een weekmarkt of iets dergelijks? Hier zijn er marktmeesters die dat soort dingen regelen.
Je zou dan eens kunnen gaan shoppen/informeren bij leveranciers wat voor apparatuur er (nodig) is, en hoeveel stroom dat verbruikt. Dan moet je wel een energiebegroting kunnen maken toch? :)
pi_100324453
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:39 schreef Staal het volgende:
Mijn ondernemersplan is heel duidelijk bij de gemeente en krijg ook alle support van hen.
Yep, maar 1 frituur of zes stuks op rij scheelt heel behoorlijk.

quote:
Het is niet zo makkelijk als je denkt. Ik heb in de OP duidelijk beschreven waar ik stroom voor moet hebben. .
Nee, dat heb je niet. Duidelijk zou zijn als je aangeeft hoeveel vermogen je frituur trekt en om hoeveel stuks het in totaal gaat.

quote:
Daar is geen antwoord op. Sterker, bepaalde mensen weten niet wie wat doet binnen een bepaalde gemeente en dat neem ik ze ook niet kwalijk. Maar er zijn nogal wat protesten en een hoop gedoe vandaar dat ik mijn vraag hier stel voordat ik zeg dat ik in het midden van het plein wil staan terwijl de kast meters verderop ligt en het misschien niet mogelijk is.
Je moet het wel heel erg bont maken als het technisch niet mogelijk zou zijn. Denk maar aan een attractie op de kermis, daar zijn jouw frituese's een hele kleine jongen bij. ;)
pi_100324776
De afstand tot je stroompunt is in dit geval van ondergeschikt belang.

Wat je eerst moet uitzoeken is wat je verbruik in de kar zal zijn. Hiervoor is het al voldoende
op een horeca gids (hakvoort oid) erbij te pakken, uit te zoeken wat je nodig hebt en dan te kijken wat het verbruik en voltage is van deze apparaten.

Volgende stap is uitzoeken of je stroompunt dit kan leveren. 380 zal waarschijnlijk geen probleem zijn, maar het vermogen kan beperkt per stekker.

In je frietkar zal je een aparte stroomverdeel installatie moeten krijgen, waar je stroom binnen komt en die de diverse groepen afzekert. Eventueel zijn hier meerdere binnenkomende punten mogelijk.

Afhankelijk van het vermogen wat je nodig hebt en de afstand tot het afname punt kan je de dikte uitrekenen van de benodigde kabel. Hoe verder weg, hoe dikker de kabel.
pi_100330721
Verstandigst is dus een electricien inhuren als ik dit zo allemaal lees.
pi_100330899
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 22:03 schreef Eelcotje84 het volgende:
Verstandigst is dus een electricien inhuren als ik dit zo allemaal lees.
Er is geen elektricien te vinden die een zinnig antwoord kan geven zolang hij niet weet om wat voor apparatuur het in totaal gaat. Dus dat heeft geen enkele zin. :N
pi_100331426
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Yep, maar 1 frituur of zes stuks op rij scheelt heel behoorlijk.

kan jij lezen?

quote:
5s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:01 schreef Staal het volgende:
vier grote frituurpannen

[ Bericht 7% gewijzigd door loecje op 04-08-2011 23:36:23 ]
pi_100331755
Loecje, zolang je het vermogen in Watt van die 4 frituurpannen niet weet en de lengte van de kabel kan niemand het vertellen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')