TS zei zelf ook eerder dit, geen idee in hoe verre het klopt...quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:14 schreef timmmmm het volgende:
[..]
http://www.nierstichting.(...)ie/donatie-bij-leven Volgens deze pagina enkel meederjarig?
....quote:Op woensdag 3 augustus 2011 20:11 schreef Luna3 het volgende:
[..]
1) De reden dat men liever geen nieren uithaalt bij levende donoren onder de dertig, is toch echt omdat de meeste nierziekten zich openbaren voor die periode. Na iemand z'n veertigste is dat dus al wel te zien in de nieren. Ouderdomskwalen aan de nieren ontwikkelen zich juist later inderdaad, na je zestigste ofzo, net als ouderdomssuiker en hoge bloeddruk. En juist ouderdoms-nierfalen gaat symetrisch op... Dan moet je met een of twee slechte nieren evengoed aan de dialyse...
quote:In ider geval, ik sta er niet afwijzend tegenover, ik heb er 2, ik heb er 1 nodig, jij hebt er geen, jij hebt er 1 nodig. Daar moet iets op te regelen zijn.
Als ik al een keer geopereerd ben, kan ik mijn bloedgroep dan niet ergens opvragen bij het ziekenhuis ofzo?
Ik zou graag wat meer info van je hebben, TS, ik heb je geDMt
Dus iedereen kan zijn of haar bloedgroep opvragen zonder daarvoor daadwerkelijk bloed te prikken?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:20 schreef iBenny het volgende:
Je bloedgroep is dan gewoon bij je arts op te vragen, het staat in je patientendosier.
Nja, dat bedoel ikquote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:25 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Nou dat staat alleen in je dossier als je bloed een keer onderzocht is. Anders weet de arts ook je bloedgroep niet.
Dat verandert niet in de loop der tijd hè.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:26 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Dus iedereen kan zijn of haar bloedgroep opvragen zonder daarvoor daadwerkelijk bloed te prikken?
Heeft iedereen niet ooit een keer bloed moeten afnemen?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:25 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Nou dat staat alleen in je dossier als je bloed een keer onderzocht is. Anders weet de arts ook je bloedgroep niet.
Nou, als je geopereerd wordt, prikken ze ook altijd voor je bloedgroep, geloof ik. Maar dat weet ik niet zeker. Het lijkt me dat ze dan toch bloed moeten kunnen pompen, als het nodig is, en dan moeten ze weten welk bloedquote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:26 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Dus iedereen kan zijn of haar bloedgroep opvragen zonder daarvoor daadwerkelijk bloed te prikken?
Daarom. Het kán wel, maar het is niet de doelgroep die wordt gestimuleerd om het te doenquote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:26 schreef timmmmm het volgende:
Ja, maar ik ben dus twintig, dus dat is heel wat jonger dan 30. dus...
Ik bedoel er mee te zeggen dat er dus wel ooit een keer bloed bij je is afgenomen. Vroegah misschien, anders moet dat alsnog.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:27 schreef LudoSanders het volgende:
[..]
Dat verandert niet in de loop der tijd hè.
Dit klopt idd.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:27 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nou, als je geopereerd wordt, prikken ze ook altijd voor je bloedgroep, geloof ik. Maar dat weet ik niet zeker. Het lijkt me dat ze dan toch bloed moeten kunnen pompen, als het nodig is, en dan moeten ze weten welk bloed
Ja en voor de mensen die nog nooit geopereerd zijn dan? Is er niet bij het consultatiebureau een standaard iets, dat kinderen bloed moeten afnemen?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:27 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nou, als je geopereerd wordt, prikken ze ook altijd voor je bloedgroep, geloof ik. Maar dat weet ik niet zeker. Het lijkt me dat ze dan toch bloed moeten kunnen pompen, als het nodig is, en dan moeten ze weten welk bloed
http://www.goeievraag.nl/vraag/weten-bloedgroep.181083quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:29 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Ja en voor de mensen die nog nooit geopereerd zijn dan? Is er niet bij het consultatiebureau een standaard iets, dat kinderen bloed moeten afnemen?
Ben je een meisje?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:26 schreef timmmmm het volgende:
Ja, maar ik ben dus twintig, dus dat is heel wat jonger dan 30. dus...
Even checken hoor...quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:31 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ben je een meisje?![]()
Zo nee, dan is er volgens mij geen bezwaar. Tenzij je als jongen ook zwanger kunt worden. Leuk, die nieuwe reacties! Dadelijk heeft TS de nieren voor het uitkiezen.
ik totdat ik bloed ging doneren niet hoor...quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:27 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Heeft iedereen niet ooit een keer bloed moeten afnemen?
Oh okequote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:36 schreef loecje het volgende:
[..]
ik totdat ik ging doneren niet hoor...
Dat is lief! Info kun je altijd krijgen! Wie weet matched het niet eens, maar wie weet ook wel... Voordeel betreft doneren is dat je een man bent en je dus nooit zwanger hoeft te raken. Nahja, kan raken, want kinderen dragen met maar 1 nier wordt afgeraden. Meerderjarig is de eis, maar ze gaan liever uit van iemand boven de dertig, al hoeft dit natuurlijk niet. De reden dat ze dat doen is dat je na je dertigste, veertigste al kan zien (in de meeste gevallen) of iemand een nierziekte aan het ontwikkelen is. Het fijne weet ik er ook niet van, maar dat moet na te vragen zijn. Wel zullen ze in dat geval sowieso checken of er geen nierziekten in je familie voorkomen!!quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:14 schreef timmmmm het volgende:
http://www.nierstichting.(...)ie/donatie-bij-leven Volgens deze pagina enkel meederjarig?
In ider geval, ik sta er niet afwijzend tegenover, ik heb er 2, ik heb er 1 nodig, jij hebt er geen, jij hebt er 1 nodig. Daar moet iets op te regelen zijn.
Als ik al een keer geopereerd ben, kan ik mijn bloedgroep dan niet ergens opvragen bij het ziekenhuis ofzo?
Ik zou graag wat meer info van je hebben, TS, ik heb je geDMt
Ja ik zag het, maar ik wil d'r ff voor gaan zitten, en dit topic gaat zooooo snel. Super geniaal natuurlijk, maar ik moet echt even weg nu... reacties volgen, is 'ie vol open ik gewoon schaamteloos een tweede topic!quote:
Hartstikke positief natuurlijk! Kun je dat er niet uithalen, haha. A positief dus, wat als je het snel achter elkaar zet staat voor negatief. Hmm, verwarrend. A-sociaal, A-relaxed, A-positief...quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:44 schreef Messina het volgende:
Is je bloedgroep A positief of negatief?
Ah, dat wist ik niet.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:46 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Hartstikke positief natuurlijk! Kun je dat er niet uithalen, haha. A positief dus, wat als je het snel achter elkaar zet staat voor negatief. Hmm, verwarrend. A-sociaal, A-relaxed, A-positief...
Maar de resusfactor is bij doneren dus niet van belang. Dus A-positief, A-negatief, O-positief en O-negatief zijn allemaal een match bij mij. Geloof dat weefseltyperingen belangrijker zijn, maar dat moet onderzocht...
nope, voel je niks van. wel kun je je arm waar de naalden in geprikt zijn niet bewegen, want dan zuigen ze zich vast aan de vaatwand (door de beweging) en gaat het apparaat op storing.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 13:08 schreef Sosha het volgende:
Ik post even mijn vraag opnieuw, want ik heb in de drukte nog geen antwoord gehad en ik ben heel benieuwd
[..]
Maar dat geeft natuurlijk niets ;-)quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:42 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Ja ik zag het, maar ik wil d'r ff voor gaan zitten, en dit topic gaat zooooo snel. Super geniaal natuurlijk, maar ik moet echt even weg nu... reacties volgen, is 'ie vol open ik gewoon schaamteloos een tweede topic!
+1quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:20 schreef Lonaa het volgende:
Ik word helemaal warm van dit topic.
Ten eeste, Luna, goed hoe je hier mee omgaat.
En al die serieuze reacties van mensen, echt heel erg mooi.
Aan mij heb je niks. Ik heb een nierafwijking, dan krijg je een zieke nier.
ik ook nietquote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:52 schreef timmmmm het volgende:
Ja, dat wist jij niet he, dat ik best een scheetje kan zijn.
Vast wel, maar het wordt niet standaard gechecked. Alleen voor operaties dus inderdaad.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:27 schreef Jojoortje het volgende:
Heeft iedereen niet ooit een keer bloed moeten afnemen?
Muwhahaha! Ik zag het ja, nee, erg gepast. Matched goed bij mijn must be improved, nietwaar!quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:51 schreef timmmmm het volgende:
Ik heb je gemaild, Luna! Is Of je nier lust een ongepast onderwerp?
Ligt eraan wat voor een medicijnen lijkt mij. Huisartsen reageren veelal niet erg serieus op zo'n vraag. Vooral als je nog kinderen wilt of heel jong bent... Als je een nummer witl van een begeleider voor donatie bij leven, kun je me altijd pmmen... Lief dat je morgen gaat zeg!quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:51 schreef Messina het volgende:
Ah, dat wist ik niet.
Mijn bloedgroep is A-negatief.
Ik gebruik medicijnen, en weet niet of dat een dealbreaker zou zijn. Mijn huisarts heeft vandaag geen plek meer. Morgenochtend 11.15 uur.
Hij zal wel even raar kijken van zo'n vraag, denk ik.
JA, reactie volgt snel. Krijg zo bezoek van de woningbouw en moest echt even douchenquote:
...maar dat kan ik ook!!quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:32 schreef timmmmm het volgende:
Even checken hoor...
Nee, ik kan nog steeds staand plassen
nope, dan zou je een cross-over project in moeten stappen...quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:55 schreef Scorpie het volgende:
Ik heb B negatief, maar daar heb je vast niks aan.
TS deelt deze mening ten zeerste!!quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:56 schreef Scrummie het volgende:
Zo hey, wat ontzettend gaaf dat er mensen zijn die er over nadenken! Hulde, jullie zijn helden. Echt heel gaaf vind ik het voor TS.
moi aussi!!quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:01 schreef roos85 het volgende:
TS, wat ontzettend goed dat je het topic hebt geopend en zo open er over praat.
Zo'n topic zet je wel weer met beide benen op de grond, gezondheid is niet vanzelfsprekend..
Ik hoop echt dat je iemand gaat vinden die bereid is een nier te doneren.
Mijn huisarts is echt een lieverd, dat zit wel goed. Bovendien weet hij alles over mijn medische geschiedenis, welke medicatie ik gebruik, etc.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:00 schreef Luna3 het volgende:
Ligt eraan wat voor een medicijnen lijkt mij. Huisartsen reageren veelal niet erg serieus op zo'n vraag. Vooral als je nog kinderen wilt of heel jong bent... Als je een nummer witl van een begeleider voor donatie bij leven, kun je me altijd pmmen... Lief dat je morgen gaat zeg!
Hope you're soooo right 'bout this! Vocht gaan ze nog niet afvoeren, omdat ik nog geen vocht vasthoud, dus dat scheelt.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:17 schreef dawg het volgende:
nope, voel je niks van. wel kun je je arm waar de naalden in geprikt zijn niet bewegen, want dan zuigen ze zich vast aan de vaatwand (door de beweging) en gaat het apparaat op storing.
als er vocht wordt onttrokken tijdens dialyse kun je wel tijdens dialyse een bloeddrukdaling krijgen waardoor je flauwvalt. na de dialyse voel je je meestal slap, uitgewrongen. maar tijdens doet dus totaal geen pijn, je voelt er niks van.
...zeker mooi ja, en jij ook succes met het op peil houden van je nieren.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:20 schreef Lonaa het volgende:
Ik word helemaal warm van dit topic.
Ten eeste, Luna, goed hoe je hier mee omgaat.
En al die serieuze reacties van mensen, echt heel erg mooi.
Aan mij heb je niks. Ik heb een nierafwijking, dan krijg je een zieke nier.
Fijn, heb je pm gezien, ga hierna meteen de pm-etjes beantwoorden!!!quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:07 schreef Messina het volgende:
Mijn huisarts is echt een lieverd, dat zit wel goed. Bovendien weet hij alles over mijn medische geschiedenis, welke medicatie ik gebruik, etc.
Kinderen kan ik niet (meer) krijgen. Ik zal je sowieso een PM sturen
Nee, dat kan natuurlijk altijd, maar ze houden liever 30 a 40 jaar aan, omdat de kans dat zich dan nog een nierziekte ontwikkeld, een stuk geringer is dan daarvoor, en vaak is het dan al aan de uitslagen te zien. Maar 'vaak' is natuurlijk helaas niet hetzelfde als sowieso altijd... Maar het UMCG, moest je zelf ook dialyseren dan? Gaat het nu goed met je? 3 a 4 jaar, tegenwoordig gemiddeld 5 jaar, is een gemiddelde wat varieert van 2 jaar tot meer dan 15 jaar. Het ligt vooral aan antistoffen die je in je lichaam hebt (de ontvanger) Als je bijvoorbeeld ooit kinderen hebt gehad (heb ik niet) dan heb je antistoffen gecreeerd, die je nieuwe nier sneller kunnen afstoten. Het is dus in mijn voordeel dat ik geen kinders heb... (en dus niet alleen omdat dat mijn nachtrust ten goede komt, proest!)quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:34 schreef Disana het volgende:
Luna, heel veel succes met je zoektocht. Mij werd in het UMCG verteld dat de wachttijd voor een donornier 3 tot 4 jaar is, dus misschien is het voor jou ook te overzien? Ik hoop het!
En dat je na je veertigste geen acuut (en blijvend) nierfalen kunt krijgen, klopt helaas niet. Ik kreeg het toen ik in het ziekenhuis lag voor iets anders en moest maanden aan de dialyse. Inmiddels is de nierfunctie van 13% naar 32% gegaan, dus met een streng dieet kan ik nog even zonder dialyse, maar ik weet dat dat niet eeuwig duurt en dat ik ook in jouw positie terecht kom. Mijn arm is al bekeken voor een shunt, maar ze willen met de operatie wachten.
Geschikte donoren heb ook ik niet, dus ik kan me goed voorstellen dat je naar andere wegen zoekt want leven met een dieet en dialyse is niet fijn. Ik ben benieuwd of je ons op de hoogte blijft houden ook al zou het een paar jaar duren.
quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:35 schreef Reflectionne het volgende:
Wauw, geweldig dit topic! Geweldig de mensen die er serieus over nadenken!
Ja, ben erg opgelucht door de reacties, maar tevens ook erg ontroerd; zo hartelijk allemaal!quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:37 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Succes en sterkte ermee, Luna. Een wonderlijk topic
Ja, het is wel mega prive natuurlijk en open en bloot inclusief foto, maar nog wel even onder m'n topicnaam, en maar weinig mensen zullen mij herkennen op de 'must be improved'-foto! Alleen vrienden die de foto van me kennen zullen me herkennen, maar die weten dit toch al wel van mij.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:37 schreef Toverheks het volgende:
Beste Luna, ik vind je in de eerste plaats heel stoer, wat heet stoer je doet het toch maar even zo open en bloot op FOK.
Ik wens je bij je zoektocht heel erg veel succes, respect meid
Nobel dat je dat graag wilde. Die gedachte is al erg mooi toch?!! Hoop ook dat het allemaal mee gaat vallen...quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:43 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
Luna sterkte en succes ermee.
Heb zelf gesprekken gehad over doneren, omdat ik het toch wel graag wou.
Helaas mag ik het niet omdat ik niet volledig gezond ben... vond ik toen nogal zuur.
Dan wil je het graag en mag het niet.
iig hoop ik dat je snel een nier vindt/krijgt, en dat je toekomstweg niet al te zwaar is.
Respect hoe je ermee om gaat.
ja de gedachte is mooi, maar je hebt er natuurlijk geen fuck aanquote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:51 schreef Luna3 het volgende:
...nieuwe dagtaak, haha! Wel een leuke, lieve en positieve moet ik zeggen!
Nobel dat je dat graag wilde. Die gedachte is al erg mooi toch?!! Hoop ook dat het allemaal mee gaat vallen...
Wat fijn dat je nog niet aan de vochtbeperking moet. Ik zit op 1,5 liter per dag, maar dat is geen probleem; ik weet nog hoe akelig die halve liter per dag was.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:51 schreef Luna3 het volgende:
Nee, dat kan natuurlijk altijd, maar ze houden liever 30 a 40 jaar aan, omdat de kans dat zich dan nog een nierziekte ontwikkeld, een stuk geringer is dan daarvoor, en vaak is het dan al aan de uitslagen te zien. Maar 'vaak' is natuurlijk helaas niet hetzelfde als sowieso altijd... Maar het UMCG, moest je zelf ook dialyseren dan? Gaat het nu goed met je? 3 a 4 jaar, tegenwoordig gemiddeld 5 jaar, is een gemiddelde wat varieert van 2 jaar tot meer dan 15 jaar. Het ligt vooral aan antistoffen die je in je lichaam hebt (de ontvanger) Als je bijvoorbeeld ooit kinderen hebt gehad (heb ik niet) dan heb je antistoffen gecreeerd, die je nieuwe nier sneller kunnen afstoten. Het is dus in mijn voordeel dat ik geen kinders heb... (en dus niet alleen omdat dat mijn nachtrust ten goede komt, proest!)
van dialyseren zelf voel je echt niets.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:51 schreef Luna3 het volgende:
...nieuwe dagtaak, haha! Wel een leuke, lieve en positieve moet ik zeggen!
[..]
Hope you're soooo right 'bout this! Vocht gaan ze nog niet afvoeren, omdat ik nog geen vocht vasthoud, dus dat scheelt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |