abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100281982
quote:
3s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 18:50 schreef ChungLingSoo het volgende:

[..]

Mwa, als je in Woerden zit en iets komt uit de hoek van Leiden kan het ook uit Alphen komen he :)
Op het internet staan filmjes en foto's van het sterrenbeeld Orion, waarbij de ster Betelgeuze (die rood van kleur is) wordt aangewezen als Elenin. Misschien dat daar de veronderstelling van Bastard vandaan komt.

Elenin is op het ogenblik te zien in het sterrenbeeld Leeuw, wat inderdaad niet wil zeggen dat hij daar vandaan komt. Het betekent niet meer dan dat hij langs de hemel trekt met op de achtergrond het sterrenbeeld Leeuw. Waar de veronderstelling vandaan komt dat Elenin uit Orion afkomstig, is mij niet duidelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door AVerstraten op 03-08-2011 19:09:08 ]
pi_100282079
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 19:00 schreef Bastard het volgende:

[..]

Wat is er precies niet juist, dat het daar vandaan komt of dat er "als er leven zou bestaan buiten onszelf om dat het daar vandaan zou kunnen komen" ?
Het is niet juist dat komeet Elenin uit Orion afkomstig is. Dat er buitenaards leven "in Orion" is, daarvan is mij niets bekend. Het sterrenbeeld Orion bestaat - zoals eigenlijk alle sterrenbeelden - uit hemellichamen die naar het schijnt bij elkaar in de buurt staan en bij elkaar lijken te horen, maar die in werkelijkheid ver van elkaar vandaan staan en geen relatie hebben.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 19:11:36 #28
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100282276
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 19:05 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Het is niet juist dat komeet Elenin uit Orion afkomstig is. Dat er buitenaards leven "in Orion" is, daarvan is mij niets bekend. Het sterrenbeeld Orion bestaat - zoals eigenlijk alle sterrenbeelden - uit hemellichamen die naar het schijnt bij elkaar in de buurt staan en bij elkaar lijken te horen, maar die in werkelijkheid ver van elkaar vandaan staan en geen relatie hebben.
I know, het is gezichtsbedrog want zijn eigenlijk meerdere sterren dicht bijelkaar .
http://www.faqt.nl/recent/leven-in-orion-sterrenbeeld-mogelijk/
The truth was in here.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 19:12:50 #29
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100282324
Jammer dat het "recente filmpje" verwijderd is van youtube, stond ook ergens in de eerste topicdelen van deze reeks.
The truth was in here.
pi_100282484
Dat er wellicht leven mogelijk is in de orionnevel, is natuurlijk nog wel iets anders dan dat het er al is en al helemáál in de vorm van hoogontwikkelde mensachtige wezens. Ik heb ook gelezen dat het aantal waargenomen zuurstofmoleculen een stuk lager lag dan de onderzoekers op grond van hun berekeningen verwachtten. Naar een verklaring daarvoor wordt gezocht.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 19:29:30 #31
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100283001
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 19:16 schreef AVerstraten het volgende:
Dat er wellicht leven mogelijk is in de orionnevel, is natuurlijk nog wel iets anders dan dat het er al is en al helemáál in de vorm van hoogontwikkelde mensachtige wezens. Ik heb ook gelezen dat het aantal waargenomen zuurstofmoleculen een stuk lager lag dan de onderzoekers op grond van hun berekeningen verwachtten. Naar een verklaring daarvoor wordt gezocht.
Ik zeg ook niet dat het daar is "als ze het verwachten zou het daar vandaan kunnen komen" ;)
Maar ik vind zuurstofmoleculen niet perse een teken dat er leven zou moeten wezen.. wij kennen leven zoals wij vinden dat het zou moeten bestaan, bepaalde bouwstoffen heb je als voorwaarde dan nodig. Maar wie weet, gelden ergens anders, andere natuurwetten die tegen de onze in gaan.. zou kunnen, geen zekerheid.

Anyways.. Elenin, boeiend verhaal wel.
The truth was in here.
pi_100283108
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 19:11 schreef Bastard het volgende:

[..]

I know, het is gezichtsbedrog want zijn eigenlijk meerdere sterren dicht bijelkaar .
http://www.faqt.nl/recent/leven-in-orion-sterrenbeeld-mogelijk/
Dichtbij elkaar is ook relatief he :D De sterren in het sterrenbeeld zelf (7) verschillen op de minste afstand al veel meer dan de afstand tussen onze zon en de dichtstbijzijnde ster (wat, uit mijn hoofd, iets van 4 lichtjaar is). Bij Orion zitten de de 2 dichtstbijzijnde ongeveer -edit- sorry, ik denk niet na, dat is de afstand vanuit aarde gezien. dus het is minstens, en dan alleen als ze ongeveer OP elkaar zitten -/edit- 50 lichtjaar uit elkaar.

En dan nog, tis maar uit welke hoek je er naar kijkt en welke naam je het geeft he.

'orion' ... pffff...
All opinions are not equal. Some are a very great deal more robust, sophisticated and well supported in logic and argument than others. [Douglas Adams]
  woensdag 3 augustus 2011 @ 19:35:43 #33
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100283259
quote:
3s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 19:32 schreef ChungLingSoo het volgende:

[..]

Dichtbij elkaar is ook relatief he :D De sterren in het sterrenbeeld zelf (7) verschillen op de minste afstand al veel meer dan de afstand tussen onze zon en de dichtstbijzijnde ster (wat, uit mijn hoofd, iets van 4 lichtjaar is). Bij Orion zitten de de 2 dichtstbijzijnde ongeveer 50 lichtjaar uit elkaar.

En dan nog, tis maar uit welke hoek je er naar kijkt en welke naam je het geeft he.

'orion' ... pffff...
Ja Gijs, ik weet het! Het is niet alsof je je arm uitstrekt en een andere ster pakt daar.. maar "die hoek" van onze hemel, dat gedeelte daar *omcirkelende beweging maakt op google-sky-map*
The truth was in here.
pi_100283438
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 19:29 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het daar is "als ze het verwachten zou het daar vandaan kunnen komen" ;)
Maar ik vind zuurstofmoleculen niet perse een teken dat er leven zou moeten wezen.. wij kennen leven zoals wij vinden dat het zou moeten bestaan, bepaalde bouwstoffen heb je als voorwaarde dan nodig. Maar wie weet, gelden ergens anders, andere natuurwetten die tegen de onze in gaan.. zou kunnen, geen zekerheid.

Anyways.. Elenin, boeiend verhaal wel.
Volgens "onze" natuurwetten is het mogelijk zonder zuurstof te leven; op aarde zijn bacteriën en zelfs meercellige organismen die zonder zuurstof kunnen leven.

De rol van zuurstof bij het vormen van de voorwaarden op aarde waarbinnen leven kon ontstaan, is belangrijk en ingewikkeld en er is veel dat we daarover nog niet weten.
pi_100283596
quote:
11s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 19:35 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ja Gijs, ik weet het! Het is niet alsof je je arm uitstrekt en een andere ster pakt daar.. maar "die hoek" van onze hemel, dat gedeelte daar *omcirkelende beweging maakt op google-sky-map*
Gijs :D Het is als zeggen dat je vanuit Alphen naar Berlijn kijkt en dan Sidney, Australie er maar even bijpakt omdat het ook in die richting zit :D

Het heeft NIETS met elkaar te maken :D We hebben het een coole naam gegeven
All opinions are not equal. Some are a very great deal more robust, sophisticated and well supported in logic and argument than others. [Douglas Adams]
  woensdag 3 augustus 2011 @ 19:49:17 #36
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100283841
quote:
14s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 19:43 schreef ChungLingSoo het volgende:

[..]

Gijs :D Het is als zeggen dat je vanuit Alphen naar Berlijn kijkt en dan Sidney, Australie er maar even bijpakt omdat het ook in die richting zit :D

Het heeft NIETS met elkaar te maken :D We hebben het een coole naam gegeven
Ja ik weet wat je bedoelt, maar het is inderdaad die richting op kijken. Kun je nagaan hoeveel space er omheen nog is he :P
The truth was in here.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 19:57:12 #37
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100284167
Is dat plaatje uit de OP een getekend plaatje of op basis van een foto?
Als we nu elenin zo zien met een staart kijken we er vanaf een hoek tegenaan, zou het ver voorbij scheuren toch? :D
The truth was in here.
pi_100284267
Ja, excuus, OP is openingspost, zit weer op het goede spoor. Maar ik begrijp je vraag niet goed vrees ik. Het is een getekend plaatje, want op dat moment stond Elenin daar niet.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 20:00:38 #39
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100284334
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 19:59 schreef AVerstraten het volgende:
Welk plaatje bedoel je?
Uit de OP .. de OpeningsPost..
Newbee's :{

The truth was in here.
pi_100284339
NASA gaat Elenin de komende tijd volgen:
http://stereo.gsfc.nasa.gov/gallery/item.php?id=selects&iid=154
@luna
pi_100284485
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 20:00 schreef boempa het volgende:
NASA gaat Elenin de komende tijd volgen:
http://stereo.gsfc.nasa.gov/gallery/item.php?id=selects&iid=154
Hier is de eerste foto: http://stereo.gsfc.nasa.gov/gallery/item.php?id=selects&iid=154
Ik hoop wel dat hij de komende tijd nog een beetje opheldert.
pi_100289281
Ik ben er achter waarom er geen caps (beacon data) van de stereo behind telescoop zijn tussen 08-10UT. De stereo telescoop is dan gedraaid om Elenin te bekijken, en omdat de telescoop gedraaid is, wijst de antenne niet meer de goede kant op.

Joseph B. Gurman (NASA):

quote:
(...)We don't receive beacon mode data, however, if the spacecraft high gain antenna isn't pointed at the earth; roll the spacecraft sufficiently far from nominal, and the antenna points.... somewhere else.
Dus dat mysterie lijkt ook opgelost :)
pi_100289341
Zo logisch als een deur.
pi_100289530
Behoorlijk DOH! inderdaad :)

Verder nog over Elenin:

quote:
It's not much to look at, but our resident comet expert at the SECCHI Principal Investigator institution says the comet community believes this is a "gassy" object, and will show a longer tail as it gets closer to the Sun.
Dus nog heel even afwachten totdat Elenin dichterbij is, voor de meer spectaculairdere beelden.
pi_100289708
Ach, ik ben hier ook al blij mee. Gewoon het idee dat zo'n ding al ik weet niet hoe lang door die enorme ruimte zweeft en nou bij ons is aangeland, dat vind ik gewoon geweldig, bijna niet te bevatten. Zo wonderlijk en fascinerend allemaal, ik raak er nooit op uitgekeken en over uitgedacht wat zich allemaal in de ruimte afspeelt.
pi_100290681
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:45 schreef AVerstraten het volgende:
Ach, ik ben hier ook al blij mee. Gewoon het idee dat zo'n ding al ik weet niet hoe lang door die enorme ruimte zweeft en nou bij ons is aangeland, dat vind ik gewoon geweldig, bijna niet te bevatten. Zo wonderlijk en fascinerend allemaal, ik raak er nooit op uitgekeken en over uitgedacht wat zich allemaal in de ruimte afspeelt.
Ik vind het ook allemaal fascinerend en reuze-interessant hoor AV..als Elenin nou maar is wat wij denken dat hij is, en niet té dichtbij komt, dan vind ik het prima dat hij even langskomt..
(en zoals alle ongenode gasten dan ook niet al té lang blijft, maar weer mooi teruggaat naar de plek waar hij vandaan komt) :W ;)
pi_100291132
Zijn dr spectaculaire fotos van andere kometen om een idee te krijgen?
pi_100291420
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 22:09 schreef princem het volgende:
Zijn dr spectaculaire fotos van andere kometen om een idee te krijgen?
Komeet Hale-Bopp
Komeet McNaught
pi_100291641
Ok dat is idd wel tof thx
pi_100294852
Hier staan opnames gemaakt door SOHO van kometen: http://sohowww.nascom.nasa.gov/gallery/Movies/comets.html
Onder de filmpjes staan verschillende formaten, als je klikt moet je even wachten want het duurt even voor het filmpje is ingeladen. De opname van komeet NEAT is schitterend, hij scheert vlak langs de zon en heeft een enorme staart.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')