abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100205713
Volgens mij het het een waterkering, maar vergeef me als het niet zo is.

De voegen tussen deze steentjes zijn eruit en deze wil ik opnieuw voegen, echter weet ik niet wat voor voegsel ik hiervoor moet gebruiken.

Iemand een suggestie ?
pi_100206260
Volgens mij word hier voor gewoon zand en cement gebruikt
pi_100207042
ok, dus als ik een zak zandcement bij de doe het zelver haal kan ik daarmee voegen ?
pi_100207144
Het heet idd waterkering en een zandcementmortel is geschikt. Maak die mortel niet te nat ( aardvochtig), dus NIET zo nat als metselspecie. Je moet er een bal van kunnen kneden .

De voegen eerst met een spons natmaken. Als je het met dit warme droge weer gaat doen: afdekken met plastic en 1x beetje met de plantenspuit erover.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 01-08-2011 20:58:10 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_100210100
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 20:18 schreef Piet200 het volgende:
Volgens mij het het een waterkering, maar vergeef me als het niet zo is.

De voegen tussen deze steentjes zijn eruit en deze wil ik opnieuw voegen, echter weet ik niet wat voor voegsel ik hiervoor moet gebruiken.
Ik ga voor raamdorpelstenen. Kunnen ook stenen op hun kant zijn trouwens
Jeroentje.
pi_100211832
Van wikipedia

Een waterslag of raamdorpel (Belgisch-Nederlands: vensterdorpel) is een gevelonderdeel dat voorkomt dat regenwater direct op of in de onderliggende gevel loopt.

De raamdorpels of waterslagen worden onder de onderdorpel van een kozijn aangebracht, steken iets buiten de gevel (overstek) en lopen schuin af zodat het water dat van de kozijnen komt de gelegenheid er af te lopen. Vuil dat met het water meekomt loopt hierdoor ook niet direct langs de gevel.

Waterslagen worden van verschillende materialen gemaakt zoals kunststof, metalen (aluminium, zetwerk), beton of steenachtige materialen (hardsteen, bakstenen, raamdorpelstenen). Bij steen of beton spreekt men vooral van een raamdorpel, terwijl men bij metalen of kunststof van een waterslag spreekt. Steenachtige raamdorpels hebben aan de onderzijde vaak een zogenaamd druip- of waterhol, waardoor het water niet langs de onderzijde kan kruipen en zo in de gevel trekt.

De metalen waterslagen zijn aan de onderzijde voorzien van een lekrand.
pi_100221397
Als het raamdorpelstenen zijn, niet met zandcement voegen maar inwassen met een papje van cement en water.
Tenminste zo deed ik het, toen ik nog als metselaar werkte.

Kijk trouwens uit wanneer je het TE dun maakt, dan heb je kans dat het er onder weer uitloopt en vervelende strepen achterlaat op de stenen eronder.
Mocht het per ongeluk toch gebeuren , dan stenen flink afspoelen met schoon leidingwater.

Als het af is even met een spons het teveel aan cement weghalen van de raamdorpelstenen. Ze zullen nog wel een keer wit uitslaan, ook dan weer even met de spons erover.

[ Bericht 29% gewijzigd door DarkMinded op 02-08-2011 03:20:34 ]
pi_100223244
Zuivere cement verbrandt toch en wordt niet hard maar poederig?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_100226340
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 03:14 schreef DarkMinded het volgende:
Als het raamdorpelstenen zijn, niet met zandcement voegen maar inwassen met een papje van cement en water.
Tenminste zo deed ik het, toen ik nog als metselaar werkte.

Kijk trouwens uit wanneer je het TE dun maakt, dan heb je kans dat het er onder weer uitloopt en vervelende strepen achterlaat op de stenen eronder.
Mocht het per ongeluk toch gebeuren , dan stenen flink afspoelen met schoon leidingwater.

Als het af is even met een spons het teveel aan cement weghalen van de raamdorpelstenen. Ze zullen nog wel een keer wit uitslaan, ook dan weer even met de spons erover.
als je later toch last heb van kalk uitslag op je muur, kan je dit nog altijd er af boenen met water en een klein scheutje zout zuur.
pi_100228308
ok, dus zuiver cement met water,
maar hoe zit het dan met het argument dat blomke aangeeft, dat cement verbrand en niet hard word ?
pi_100243990
Maak een probeersel van zuiver cement met wat water. Je zal zien, dat na uitharding je je monster gewoon tussen duim en wijsvinger kunt fijnknijpen. De harde zandkorrels ontbreken, de cement is de lijm daartussen.
pi_100257046
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 20:11 schreef blomke het volgende:
Maak een probeersel van zuiver cement met wat water. Je zal zien, dat na uitharding je je monster gewoon tussen duim en wijsvinger kunt fijnknijpen. De harde zandkorrels ontbreken, de cement is de lijm daartussen.
Niet meer op het moment dat het volledig uitgehard is.
Wanneer cement verbrand (lees:veel te snel droogt) is de chemische reactie niet volledig waardoor het inderdaad poederig word.
Toch blijf ik erbij dat de binding met het zand voor raamdorpelstenen niet nodig is en het geeft de voegen een korrelige structuur welke ik zelf niet mooi vind.
pi_100260458
Da's waar; een gladde voeg is mooier. Ik zal eens bij de bouwers in de buurt gaan kijken.
  maandag 19 september 2011 @ 13:40:50 #14
283319 BobLeSponge
Doet Bob Spongen
pi_102137005
Kan iemand me uitleggen hoe het voegen precies gebeurt? Hoe krijg je die voeg van die waterslag volgeduwd met (zand)cement?
  FOK!fotograaf maandag 19 september 2011 @ 13:51:43 #15
17893 Forno
pi_102137289
De raamdorpelstenen worden in een zandcementbed geduwd. Na uitharding (liefst een paar dagen) worden de voegen afgewerkt door er met een voegspijker specie tussen te duwen. Het overtollige zandcement met voegspijker verwijderen en na het opstijven van de specie met een natte doek de zandcementwaas van de raamdorpelstenen afvegen.
  maandag 19 september 2011 @ 13:56:30 #16
283319 BobLeSponge
Doet Bob Spongen
pi_102137420
Ok bedankt, dan wordt het toch maar eens tijd om iemand in de buurt te vragen te helpen, want hier kan ik me echt niets bij voorstellen :)
  FOK!fotograaf maandag 19 september 2011 @ 14:04:11 #17
17893 Forno
pi_102137589
Een voegspijker is gewoon een hulpmiddeltje om de specie ertussen te duwen. Dat kan ook met een plamuurmes, of een beitel, het is maar wat je handig vindt. Daarna de waas op de raamdorpelstenen met een natte doek schoonmaken. Zo ingewikkeld is het niet, doodeenvoudig eigenlijk.

Zorg er alleen voor dat het zandcementmengsel niet te slap is tijdens het voegen, want dan valt het er gewoon tussenuit.
pi_102137782
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 13:56 schreef BobLeSponge het volgende:
Ok bedankt, dan wordt het toch maar eens tijd om iemand in de buurt te vragen te helpen, want hier kan ik me echt niets bij voorstellen :)
Dit is een voegspijker:

Eigenlijk een soort troffeltje dus, maar dan heel dun. En nee, voegen is niet zo heel moeilijk dit soort voegjes dan, echt mooi voegen is een vak apart
  maandag 26 september 2011 @ 16:50:26 #19
283319 BobLeSponge
Doet Bob Spongen
pi_102403070
Ja precies, nu vat ik hem wel. Ik begreep het bedje van specie niet helemaal. Ik heb inmiddels al een hoop gemetseld en ook de waterslagen. Nu nog van de week ff afvoegen. Het is niet lastig als je het vakjargon weet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')