Beste mensen,
Gister was ik jarig en toen zijn we uit eten geweest met ouders, zus, tante en opa en oma.
Het zit zo, mijn opa is nogal extreem rechts. En altijd als ik hem zie gaat het vrijwel altijd over politiek, en over islamisering, en over hoe kut al de allochtonen wel niet zijn. (Dit zijn mijn opa's woorden.)
En me opa zoekt altijd de confrontatie, en gaat hij met ons daar over discussiėren. Als je zegt dat je het er niet mee eens is, komt ie met argumenten: Het zijn feiten, je moet je ogen niet sluiten voor de waarheid. En meneer doet dat gewoon doodleuk hardop in een restaurant waar ook nog andere bevolkingsgroepen zitten.
Zo deed hij gister weer een extreme uitspraak: Ik snap eigenlijk best goed waarom die aanslag in Noorwegen was, met al deze linkse politiek.
Ik walg er echt van.
Er valt niet te praten, want alles wat rechts is en wat hij zegt is goed. En daar valt niet over te praten. Altijd als het net gezellig is, komt hij er dood leuk tussendoor en verknalt daarmee echt de hele avond.
Wat kan ik het beste doen, mijn eigen standpunt blijven vasthouden, of zeggen: Joh, je hebt gelijk.?
Hem gelijk geven om er maar van af te zijn, vind ik geen optie. Want dan denk hij dadelijk nog dat ik het met hem eens ben, en dat wil ik al helemaal niet.
Het is af en toe een hele vermoeiende man.