abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101326527
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 09:00 schreef kristyle het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Er zijn bij dit soort stellingen altijd twee zaken die men over het hoofd ziet:

Ten eerste kende men vroeger technieken en handigheden, die in de vergetelheid geraakt zijn. Mensen moesten wel inventief zijn, want ze konden niet even een bouwkraan bestellen. Ook kon je geen klussenier bellen voor het plaatsen van een badkamertje; nee, als je wat aan je huis gedaan wilde hebben, moest je voornamelijk zelf aan de bak, al dan niet met hulp van familie en vrienden. Mensen waren daardoor eenvoudig weg handiger en hadden beter inzicht in dat soort zaken. Denk ook bijvoorbeeld aan hoe lang men in de Middeleeuwen gebouwd heeft aan sommige Europese kathedralen. Sommigen daarvan hebben ruim honderd jaar in de steigers gestaan. Ook toen hadden ze hele stellages moeten bouwen om zware steenblokken de hoogte in te krijgen.

- Ten tweede vergissen mensen zich in de hoeveelheid tijd die men vroeger nodig had om dit te bewerkstelligen. Ik noemde de bouwduur van de kathedralen al. Het besef van tijd lijkt te ontbreken. Dat we nu bijvoorbeeld die enorme pyramides zien staan, betekent niet dat ze in een jaar of twee gebouwd zijn. Ook qua werkbezetting is volgens mij weinig bekend. Voor zover ik weet is niet exact bekend hoeveel mensen en (last)dieren zich hebben bezig gehouden met de bouw ervan en het aanslepen van materialen, hoeveel bouwputten er waren en de technieken die ze gebruikten om de boel te bewerken en op hun plaats te leggen. We denken nu dat de inspanning te groot zou zijn, maar in die tijd werd dat werk vooral door slaven gedaan. So what, als je er daar 10.000 van kon inzetten, verdeeld over 100 bouwputten om en rond zo'n pyramide? In een jaar of 50 tijd kun je met zoveel man- en dierkracht zo heel wat gedaan krijgen.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_101329181
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 12:25 schreef Maurice76 het volgende:

We denken nu dat de inspanning te groot zou zijn, maar in die tijd werd dat werk vooral door slaven gedaan. So what, als je er daar 10.000 van kon inzetten, verdeeld over 100 bouwputten om en rond zo'n pyramide? In een jaar of 50 tijd kun je met zoveel man- en dierkracht zo heel wat gedaan krijgen.
Volgens Tsoukalos' ( en mainstream archeologen) is de piramide van Gizeh in ongeveer 20 jaar gebouwd, iets dat wij -volgens hem- niet zouden kunnen doen met onze huidige technologie.
En zeker niet omdat dit zou betekenen dat je iedere 5 minuten één blok moest plaatsen.
pi_101332454

En waarom zouden wij dat niet kunnen? Deze meneer van dit filmpje is bezig een eigen Stonhenge te bouwen. Met de hand. Helemaal alleen. En met stenen van duizenden kilo's per stuk. Met simpele technieken die ze waarschijnlijk toen ook gewoon al hadden :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_101333643
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 11:16 schreef mousy31 het volgende:

[..]

Ik vind dat je wel gelijk hebt, want door zulke reacties van posters heb k vaak geen zin meer om nog verder te praten over een onderwerp, altijd dat geharrewar over bewijs. Het haalt gelijk mn enthousiastme weg. En mijn manier van redeneren word afgedaan als onzin. Terwijl k bijna altijd vanuit mn gevoel spreek. Ik heb geen bewijs maar k weet wel wat ik gezien heb en heb veel gelezen over roswell o.a. dus de overheden houden het wel verborgen, laat t hem maar opzoeken als ie meer weten wil geen zin om links aan te leveren.
Kijk, dit is ook een beetje wat ik bedoelde met mijn eerdere post.
Het lijkt hier alleen nog maar te gaan over het de-bunken van verhalen en ideeën.

Natuurlijk is iedereen vrij om wat te posten en ergens commentaar op te geven, daar is een forum voor.

Maar het lijkt mij niet nodig om alleen maar de ideeën proberen te ontkrachten, het topic heeft de naam: Acient Aliens, en dat is juist waar het over gaat. maar het gaat alleen nog maar over het wellis/niettis verhaal.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_101334008
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 13:53 schreef kristyle het volgende:

[..]

Volgens Tsoukalos' ( en mainstream archeologen) is de piramide van Gizeh in ongeveer 20 jaar gebouwd, iets dat wij -volgens hem- niet zouden kunnen doen met onze huidige technologie.
En zeker niet omdat dit zou betekenen dat je iedere 5 minuten één blok moest plaatsen.
Als je met honderd ploegen / bouwputten werkt, heb je 500 minuten per blok, per bouwput/ploeg. Ofwel ruim 8 uur. Goed, ik overdrijf misschien, maar ik zie niet in waarom dit niet haalbaar zou zijn.
pi_101334051
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:17 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Als je met honderd ploegen / bouwputten werkt, heb je 500 minuten per blok, per bouwput/ploeg. Ofwel ruim 8 uur. Goed, ik overdrijf misschien, maar ik zie niet in waarom dit niet haalbaar zou zijn.
Kijk mijn filmpje eens zou ik zeggen. Die vent doet het alleen. Ik geloof dat hij stelt dat hij in 20 jaar met max 800 man de grote piramide van gizeh zou kunnen bouwen volgens zijn eigen berekeningen :)
vosss is de naam,
  maandag 29 augustus 2011 @ 18:19:04 #107
347693 BlackLodge
Beauty is truth, truth beauty
pi_101338497
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 16:17 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Dat is wel leuk en aardig, maar er komt meer bij kijken dan alleen de blokken plaatsen. Het uithakken, verplaatsen van soms kilometers ver, het omhoog krijgen ervan etc. En de techniek uit het filmpje van vosss is zeker niet om te vergeten in zulke situaties, maar het verklaard nog niet hoe de megazware stenen, bóvenop de andere megazware stenen getild zijn.
pi_101338959
Dat doet die meneer in dat filmpje anders ook gewoon ;)
vosss is de naam,
  maandag 29 augustus 2011 @ 18:41:07 #109
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_101339263
quote:
7s.gif Op maandag 29 augustus 2011 15:39 schreef vosss het volgende:

En waarom zouden wij dat niet kunnen? Deze meneer van dit filmpje is bezig een eigen Stonhenge te bouwen. Met de hand. Helemaal alleen. En met stenen van duizenden kilo's per stuk. Met simpele technieken die ze waarschijnlijk toen ook gewoon al hadden :)
Jammer dat we niet zien hoe het blok eerstens op de eerste planken is gelegd.
Met de 'kleine' blokken in het begin en dat steentje en dan draaien is 1, maar dat ENORME blok van de 2e helft van de clip, Ik had graag gezien het ontplanken van de stort (dus de bekisting rond het beton weghalen) en dan de stellage en eerste plank er onder.

Bij de 'kleine blokken' vraag ik me de derde stap af, hoe legde hij ze op de 2 anderen, want in de lucht op 2 houten torens (of dus hoe dan ook...) de boel manipuleren is wel een ander verhaal.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  maandag 29 augustus 2011 @ 18:52:36 #110
347693 BlackLodge
pi_101339671
quote:
7s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:33 schreef vosss het volgende:
Dat doet die meneer in dat filmpje anders ook gewoon ;)
Nee hoor. Ja, met die steen van 1 ton, maar niet met die grote blokken. En da's een heel ander verhaal.
  maandag 29 augustus 2011 @ 21:08:00 #111
347693 BlackLodge
pi_101346793
quote:
7s.gif Op maandag 29 augustus 2011 15:39 schreef vosss het volgende:

Ook leuk, is dat de meneer in dit filmpje de grote blokken draait met behulp van steentjes. Maar deze steentjes liggen wel op een groot, vlak stuk cement, wat ze niet hadden bij Stonehenge noch de piramides. En op gras en zand hebben die kleine steentjes weinig zin.
pi_101348527
Beschavingen komen en beschavingen gaan, de sfinx in Egypte is bijvoorbeeld ook een beeld wat vele malen ouder is dan de oude Egyptenaren die er een andere kop op hebben gehakt, kijk maar naar de erosiepatronen die er op zitten: watererosie, en dat verwacht je niet in iets wat nu woestijn is.

Dat wij van oude beschavingen weten is door de rotzooi die ze achter hebben gelaten: vuurplaatsen, graffiti, gestapelde en gehakte stenen, schepen die ze dumpen, afvalbergen... Als veel oudere beschavingen veel netter waren op hun afval en er voor zorgen dat het niet meer terug te vinden is weten we er nu niets meer van.

Ook onze huidige westerse beschaving zal een keer ten einde komen, of het door oorlog, ziekte, klimaat of iets anders is weet ik niet, maar ik weet wel dat de toekomstige archeologen een heel raar beeld van ons gaan krijgen, Fukushima als een of ander luxe kuuroord ofzo :+

http://en.wikipedia.org/wiki/5.9_kiloyear_event was blijkbaar een belangrijke gebeurtenis, http://en.wikipedia.org/wiki/Sahara_pump_theory ook, vergelijkbaar met de klimaatveranderingen die we nu gaan krijgen (volgens MIJ zijn we net begonnen met de grote klimaatveranderingen, en kan de mens er niets tegen doen met die paar % verschil die we maken)

[ Bericht 14% gewijzigd door Resistor op 29-08-2011 21:48:57 ]
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_101351101
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:19 schreef BlackLodge het volgende:

[..]

Dat is wel leuk en aardig, maar er komt meer bij kijken dan alleen de blokken plaatsen. Het uithakken, verplaatsen van soms kilometers ver, het omhoog krijgen ervan etc. En de techniek uit het filmpje van vosss is zeker niet om te vergeten in zulke situaties, maar het verklaard nog niet hoe de megazware stenen, bóvenop de andere megazware stenen getild zijn.
Daar heb je ook een hele ploeg voor. Ik vermoed dat er een hele logistieke operatie aan ten grondslag heeft gelegen om die stenen aan te slepen. Via boten over de Nijl is een theorie die volgens mij algemeen geaccepteerd is. Een andere ploeg hakt het dan weer in de gewenste vorm en de derde ploeg sleept dat ding weer op z'n plek.

Ik heb ook nagedacht over dat plaatsen van de dwarsliggers bovenop die staande stenen. Als je de techniek van de man uit het filmpje volgt, zet je eerst de staanders neer. Dan leg je overdwars tussen twee staanders een ligger neer en die ga je omhoog werken zoals hij ook doet. Alleen bouw je op beide uiteindes ook een stelling mee, die hem ondersteund bij het kantelen. Hiermee voorkom je dat 'ie uiteindelijk overeind komt te staan als 'ie hoog genoeg uitkomt en kun je hem in principe dus tot in het oneindige omhoog brengen. Je hoeft hem alleen tot net iets boven de staanders te liften, daarna kun je hem met enige mankracht een halve slag draaien. Als hij boven de staanders "hangt", kun je de stelling eronder afbreken, op dezelfde manier dat hij opgebouwd is. Als je dat handig doet, kun je hem misschien ook als een toren van Jenga onderuit halen. Een andere optie is om de toren in de hens te steken, fikt 'ie er vanzelf onder vandaan. Of bij een zandheuvel kun je het gaan afgraven. Het resultaat is in ieder geval dat je twee staanders hebt met een dwarsligger erbovenop.

Dat de grond bij Stone Henge sterk genoeg is om de stenen te dragen, blijkt wel: ze staan er nog steeds. Voor wat betreft de eerdere pyramides is ook bekend dat ze intern allerlei stutbalken hebben. Kennelijk was de constructie aanvankelijk niet bedacht op het enorme gewicht van de steenmassa's en hebben ze kunstgrepen toe moeten passen om de boel stabiel te houden. Voor mij is dat toch wel een feit dat het gemaakt is door mensen; aliens hadden immers alles door kunnen rekenen en kunnen inzien dat de gekozen constructie niet sterk genoeg was. Latere aanpassingen hebben het wel stabieler gemaakt, maar dat waren dus aanpassingen op basis van eerder verkregen inzicht.
  maandag 29 augustus 2011 @ 22:46:34 #114
347693 BlackLodge
pi_101352834
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 22:16 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Daar heb je ook een hele ploeg voor. Ik vermoed dat er een hele logistieke operatie aan ten grondslag heeft gelegen om die stenen aan te slepen. Via boten over de Nijl is een theorie die volgens mij algemeen geaccepteerd is. Een andere ploeg hakt het dan weer in de gewenste vorm en de derde ploeg sleept dat ding weer op z'n plek.

Ik heb ook nagedacht over dat plaatsen van de dwarsliggers bovenop die staande stenen. Als je de techniek van de man uit het filmpje volgt, zet je eerst de staanders neer. Dan leg je overdwars tussen twee staanders een ligger neer en die ga je omhoog werken zoals hij ook doet. Alleen bouw je op beide uiteindes ook een stelling mee, die hem ondersteund bij het kantelen. Hiermee voorkom je dat 'ie uiteindelijk overeind komt te staan als 'ie hoog genoeg uitkomt en kun je hem in principe dus tot in het oneindige omhoog brengen. Je hoeft hem alleen tot net iets boven de staanders te liften, daarna kun je hem met enige mankracht een halve slag draaien. Als hij boven de staanders "hangt", kun je de stelling eronder afbreken, op dezelfde manier dat hij opgebouwd is. Als je dat handig doet, kun je hem misschien ook als een toren van Jenga onderuit halen. Een andere optie is om de toren in de hens te steken, fikt 'ie er vanzelf onder vandaan. Of bij een zandheuvel kun je het gaan afgraven. Het resultaat is in ieder geval dat je twee staanders hebt met een dwarsligger erbovenop.

Dat de grond bij Stone Henge sterk genoeg is om de stenen te dragen, blijkt wel: ze staan er nog steeds. Voor wat betreft de eerdere pyramides is ook bekend dat ze intern allerlei stutbalken hebben. Kennelijk was de constructie aanvankelijk niet bedacht op het enorme gewicht van de steenmassa's en hebben ze kunstgrepen toe moeten passen om de boel stabiel te houden. Voor mij is dat toch wel een feit dat het gemaakt is door mensen; aliens hadden immers alles door kunnen rekenen en kunnen inzien dat de gekozen constructie niet sterk genoeg was. Latere aanpassingen hebben het wel stabieler gemaakt, maar dat waren dus aanpassingen op basis van eerder verkregen inzicht.
Dan blijf ik alsnog met een aantal vragen zitten. Hoe krijg je het eerste stuk hout onder de 30 ton zware stenen blok (of de stonehenge blokken van 30 ton heeft weet ik niet, meer in AA komen meerdere bouwwerken in de wereld voor die dat wel hebben). En dan nog doet die man het op een vlak stuk cement, wat ze in bij de Stonehenge en bij de piramides niet hadden. Ook vraag ik me af hoe ze die stenen blokken dan kilometers verplaatst hebben (net als bij Easter Island), want dat het per boot gaat heb ik nog nooit gehoord. En dan is nog de vraag hoe ze die stenen bij de piramide steeds hoger gekregen hebben. Want de manier waarop de man uit het filmpje ze over een soort baan rolt, werkt alleen als het horizontaal gaat of bergafwaarts, maar niet tientallen meters omhoog. En in AA is er eerder onderzocht dat als ze die stenen omhoog zouden moeten slepen, er een 2 kilometer lange heuvel moest komen om ze bovenste stenen van de piramide te plaatsen.
pi_101367853
Stuk hout klaarleggen, steen eroverheen rollen (zoals hij in dat filmpje ook laat zien). Dat is wel te doen. Desnoods graaf je een beetje aarde weg aan een kant, zodat je 'm kunt gaan rollen.

Wat ik al zei met betrekking tot de ondergrond: dat die stenen er nog altijd staan is een teken dat de bodem daar (zeer) hard is. Anders waren ze al weggezonken in de blubber / aarde / modder. Ze staan er echter al een tijdje, zonder problemen. Het is daarmee volgens mij ook niet moeilijk om een stukje egaal te maken, voor dat trucje.

Overigens ben ik ook geen expert, he? ;). Ik zit hier ook maar achter mijn PC'tje met internet onder mijn vingers, en ben niet in het veld aan het werk om de mogelijkheden en bijbehorende problemen te onderzoeken ;).
pi_101369166
Hoe hebben ze dan die bijzondere plek (ben naam ff kwijt) met die stenen die opelkaar staan waar nog geen vel papier tussen te steken is gemaakt (deze stenen zijn niet vierkant maar hebben vreemde hoeken, net alsof t gegoten is) want dat doe je niet ff door te heffen en te stapelen, veel van dit alles is nog een groot vraagteken. Hoe hebben ze zulke precieze vierkanten uit steen kunnen halen, terwijl dit tegenwoordig al bijna niet kan. (gezien in een aflevering van ancient aliens) Een steenhouwer die kunst maakte zei ook al dat het bijna niet te doen was.
Al deze dingen blijven me boeien en blijven vragen oproepen en das toch juist de bedoeling van dit (ancien aliens) toch?
pi_101380598
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 14:10 schreef mousy31 het volgende:
Hoe hebben ze dan die bijzondere plek (ben naam ff kwijt) met die stenen die opelkaar staan waar nog geen vel papier tussen te steken is gemaakt (deze stenen zijn niet vierkant maar hebben vreemde hoeken, net alsof t gegoten is) want dat doe je niet ff door te heffen en te stapelen, veel van dit alles is nog een groot vraagteken. Hoe hebben ze zulke precieze vierkanten uit steen kunnen halen, terwijl dit tegenwoordig al bijna niet kan. (gezien in een aflevering van ancient aliens) Een steenhouwer die kunst maakte zei ook al dat het bijna niet te doen was.
Al deze dingen blijven me boeien en blijven vragen oproepen en das toch juist de bedoeling van dit (ancien aliens) toch?
Ik weet welke muur je bedoelt, dat is ergens in Zuid-Amerika. Weet ook even de naam niet meer precies (als iemand het weet, vooral verklappen! :P) Erg boeiend, inderdaad, omdat ze naadloos aansluiten. Ik meen me ook te herinneren dat ze voor onderzoek eens een paar van die stenen gelicht hebben en erachter kwamen dat er tussen stenen onderling wederzijds T-vormige uitsparingen in gemaakt waren, waarin metaal was gegoten. Na het hardworden van het metaal werkt dit als een soort anker die de stenen onderling stevig op hun plaats houdt. Dit verklaart echter niet hoe ze die dingen - sommigen zelfs tonnen in gewicht - zo naadloos gekregen hebben.
pi_101389127
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 19:11 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Ik weet welke muur je bedoelt, dat is ergens in Zuid-Amerika. Weet ook even de naam niet meer precies (als iemand het weet, vooral verklappen! :P) Erg boeiend, inderdaad, omdat ze naadloos aansluiten. Ik meen me ook te herinneren dat ze voor onderzoek eens een paar van die stenen gelicht hebben en erachter kwamen dat er tussen stenen onderling wederzijds T-vormige uitsparingen in gemaakt waren, waarin metaal was gegoten. Na het hardworden van het metaal werkt dit als een soort anker die de stenen onderling stevig op hun plaats houdt. Dit verklaart echter niet hoe ze die dingen - sommigen zelfs tonnen in gewicht - zo naadloos gekregen hebben.
Jullie bedoelen volgens mij Puma Punku : http://grenswetenschap.nl(...)erie-uit-de-oudheid/ Tiwanaku: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tiwanaku
heel apart.....

[ Bericht 4% gewijzigd door magikmichael op 30-08-2011 22:10:01 (verkeerde haha) ]
pi_101390843
Dit is ook wel een aardig stukje over Inca architectuur, alhoewel het geheim van de stenen er niet echt duidelijk in wordt beschreven: http://en.wikipedia.org/wiki/Inca_architecture
pi_101401230
het filmpje van de man die alles alleen doet ken ik, interessante stof.
De grootste uitdaging is natuurlijk het omhoog hijsen van de stenen, bijv voor in de top van een piramide of als dak boven 2 rechtop staande stenen.

Volgens mij kun je met behulp van een lift stenen automatisch omhoog trekken, er vanuit gaande dat men het op deze manier deed:
verplaats die mensen die aan de steen trekken nu naar achter de piramide, hang een "lift" en plaats er genoeg mensen op zodat de steen automatisch omhoog gaat.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 09:53:09 #121
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_101401650
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 19:11 schreef Maurice76 het volgende:

Ik weet welke muur je bedoelt, dat is ergens in Zuid-Amerika. Weet ook even de naam niet meer precies (als iemand het weet, vooral verklappen! :P) Erg boeiend, inderdaad, omdat ze naadloos aansluiten.
Inca muur, 12e eeuw.
Mijn theorie is dat ze de stenen eerst grofweg pas maakten, op elkaar legden en dan maar (veel mankracht en hefbomen) heen en weer grinden met die dingen zand en water er tussen al extra slijtmiddel en voila 2 precies op elkaar ingesleten stenen.
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
pi_101401855
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 09:33 schreef DarkY.NL het volgende:
het filmpje van de man die alles alleen doet ken ik, interessante stof.
De grootste uitdaging is natuurlijk het omhoog hijsen van de stenen, bijv voor in de top van een piramide of als dak boven 2 rechtop staande stenen.

Volgens mij kun je met behulp van een lift stenen automatisch omhoog trekken, er vanuit gaande dat men het op deze manier deed: [ afbeelding ]
verplaats die mensen die aan de steen trekken nu naar achter de piramide, hang een "lift" en plaats er genoeg mensen op zodat de steen automatisch omhoog gaat.
Het is makkelijker om dan een andere steen als contra gewicht te gebruiken. Dan kan een klein kind zo'n enorme steen zelfs omhoog krijgen.
pi_101401899
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 09:53 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

[ afbeelding ] Inca muur, 12e eeuw.
Mijn theorie is dat ze de stenen eerst grofweg pas maakten, op elkaar legden en dan maar (veel mankracht en hefbomen) heen en weer grinden met die dingen zand en water er tussen al extra slijtmiddel en voila 2 precies op elkaar ingesleten stenen.
Klinkt plausibel, mits ze die stenen relatief eenvoudig heen en weer konden bewegen. Daarnaast moet dan het gesteente wat de muur vormt ook wel zachter zijn dan het schuurzand dat er tussen gelegd is (anders slijten de stenen immers niet). Stel dat het zo gewerkt heeft, dan nog is het even de vraag hoe lang zoiets geduurd heeft.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 10:10:00 #124
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_101402008

Op de foto hierboven staat iets wat ik mij afvroeg m.b.t. de hoeken.
De hoeken zijn geen hoekstenen die en 'links en rechts' op elkaar ingesleten zijn maar een losse grote steen. Die grote steen IS de hoek, de muur wordt van daaraf aangesloten.
Als je de foto vergroot zie je verder dat de naad langs de hoeksteen een gapende kier is, want dat doet eeuwen lang bij tijd en wijle verticaal lopend vocht en omlaag rollend stof en zand wel.
Over de hele muur-lengte is dat trouwens te zien, horizontaal: pas, verticaal her en der "diepe" geulen.
pi_101407628
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 10:02 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Het is makkelijker om dan een andere steen als contra gewicht te gebruiken. Dan kan een klein kind zo'n enorme steen zelfs omhoog krijgen.
jep maar dan moet je de steen ook weer omhoog krijgen :) en misschien ben ik dom, maar een klein kind krijgt dat toch niet omhoog.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 09:53 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

[ afbeelding ] Inca muur, 12e eeuw.
ik denk ook dat het zo ongeveer werkt, ik heb ook geen idee wat stenen "doen" nadat ze al zoveel jaar op elkaar staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')