De post waar ik op reageerde van Maniac28 gebruikt zelf het woord mening en terecht, de conclusies zijn alles behalve zeker. Dus eerst even lezen waarop je reageert (en dan beweren dit soort users ook dat ze alles van het IPCC gelezen hebben)quote:Op maandag 8 augustus 2011 20:20 schreef DoveKwal het volgende:
Oh, we hebben het over meningen, niet over wetenschap. Dat schept duidelijkheid.
Ik ben van mening dat de zon om de aarde draait.
Jammer dat de gemiddelde meteoroloog nog geen dag vooruit het weer goed kan voorspellen voor een postzegelland als NL.quote:Op maandag 8 augustus 2011 17:23 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Omdat sommige andere mensen hier de fundamentele basis van de meteorologie, klimatologie en wetenschap niet beheersen. Met die mensen valt dus per definitie nooit te discussiëren, omdat zij hun mening op onderbuikgevoelens baseren. De discussie raakt zo vervuild en dan wordt het een welles/nietes spelletje. Heb je niks aan!
We moeten gewoon de oceaan schoonmaken van die plastic eilanden en bioplastic moet gebruikt worden worldwide , DAT IS URGENTquote:Op maandag 8 augustus 2011 19:06 schreef cynicus het volgende:
[..]
Alleen zit je dan nog met die vervelende tweelingbroer van AGW: ocean acidification.
Wat zit er onder de ijslaag van de maan Europa?quote:Op maandag 8 augustus 2011 20:20 schreef DoveKwal het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat de zon om de aarde draait.
Een zot kan meer vragen dan een wijze kan beantwoorden.quote:Op maandag 8 augustus 2011 20:43 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wat zit er onder de ijslaag van de maan Europa?
Hoe ziet de kern van de aarde eruit?
Hoeveel planeten zijn er in ons zonnestelsel en wat is de definitie van een planeet eigenlijk precies?
Hoeveel manen heeft Saturnus?
Heeft Mars eigenlijk manen of meer satellieten?
De mening van mensen over een bepaald onderwerp die verstand over dat onderwerp hebben is altijd belangrijker. Denk jij nu echt dat elke mening even veel waard isquote:Op maandag 8 augustus 2011 17:00 schreef Oud_student het volgende:
Waarom is jou mening belangrijker dan die van anderen ?
Volgens mij bestaat er wat betreft het klimaat niet zoiets als absolute wetenschap. Je kunt bepaalde materie wetenschappelijk benaderen, maar dat wil nog niet zeggen dat het resultaat dan ook 'wetenschap' genoemd mag worden. Volgens mij weet de mensheid nog maar bar weinig over de ontwikkeling van het klimaat.quote:Op maandag 8 augustus 2011 17:35 schreef maniack28 het volgende:
Facts: De aarde warmt op en de bijbehorende stijging in CO2 is door toedoen van stijgende antropogene emissies.
Facts: De opwarming komt door GEEN van de variabelen die in het verleden voor een shift hebben gezorgd (Milankovich etc.).
Verwachting: De opwarming zet wereldwijd voort binnen een bepaalde marge. De marge wordt momenteel grotendeels bepaalt door onzekerheden in feedbackeffecten van o.a. wolkenvorming en wegsmelten ijsoppervlak.
Conclusie: Er is met aangrenzende zekerheid vast te stellen dat de opwarming voort zet indien we onze uitstoot niet minderen.
Zo simpel is het, niet anders. AGW speelt al zeer lang, nog voordat we het er "serieus" over hadden waren wetenschappers al bezig met het modelleren (back in de 70's en 80's). Het is niet alsof 1 kwakzalver deze theorie heeft uitgevonden en gepubliceerd.
De beslissing kan ook zijn: vaststellen dat er over klimaatverandering nog veel te weinig kennis is om beslissingen op te baseren.quote:Op maandag 8 augustus 2011 17:35 schreef maniack28 het volgende:
Maar je zal altijd op basis van de huidige staat van de wetenschap beslissingen moeten nemen. Zo niet, kan je beter stoppen met wetenschap en gewoon lekker ideeën uit je losse mouw schudden.
Mooi ingekopt. Weer en klimaat zijn 2 verschillende processen op verschillende tijdschalenquote:Op maandag 8 augustus 2011 20:30 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Jammer dat de gemiddelde meteoroloog nog geen dag vooruit het weer goed kan voorspellen voor een postzegelland als NL.
De hypothese van de broeikasgassen e.d. bestaat al heel lang. Zure regen was wel degelijk een probleem en is (aantoonbaar!) opgelost door te stoppen met CFK's. Dat AGW inmiddels een stokpaardje is geworden van politici is wel duidelijk en dat maakt het des te erger. Maar we weten allemaal dat politici niet van wetenschap houden en lekker naar hun onderbuikje luisteren om hun onderdanen tevreden te houden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:08 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Volgens mij bestaat er wat betreft het klimaat niet zoiets als absolute wetenschap. Je kunt bepaalde materie wetenschappelijk benaderen, maar dat wil nog niet zeggen dat het resultaat dan ook 'wetenschap' genoemd mag worden. Volgens mij weet de mensheid nog maar bar weinig over de ontwikkeling van het klimaat.
Angst voor klimaatschommelingen is er altijd al geweest. In de jaren '70 waren 'wetenschappers' nog bang voor afkoeling van de aarde. In de jaren '80 werden we doodgeknuppeld met de zure regen, tegenwoordig is het manmade global warming.
Met die insteek waren we nooit ergens gekomen in deze wereld. En buiten het feit of het 1 graad of 5 graden wordt of dat er geen zak van klopt is er naast AGW nog een hele goede reden om over te gaan op schonere energie: onze brandstoffen raken op.quote:[..]
De beslissing kan ook zijn: vaststellen dat er over klimaatverandering nog veel te weinig kennis is om beslissingen op te baseren.
Haal je nu niet twee dingen door elkaar? CFK's + ozonlaag en zwavelverbindingen + zure regen was het toch?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:17 schreef maniack28 het volgende:
[..]
De hypothese van de broeikasgassen e.d. bestaat al heel lang. Zure regen was wel degelijk een probleem en is (aantoonbaar!) opgelost door te stoppen met CFK's. Dat AGW inmiddels een stokpaardje is geworden van politici is wel duidelijk en dat maakt het des te erger. Maar we weten allemaal dat politici niet van wetenschap houden en lekker naar hun onderbuikje luisteren om hun onderdanen tevreden te houden.
[..]
Met die insteek waren we nooit ergens gekomen in deze wereld. En buiten het feit of het 1 graad of 5 graden wordt of dat er geen zak van klopt is er naast AGW nog een hele goede reden om over te gaan op schonere energie: onze brandstoffen raken op.
Maar ja, in deze maatschappij willen mensen tot de laatste druppel alles uitmelken, ook als dat over de ruggen van andere mensen gaat. Zelf weten, maar we gaan de prijs vanzelf betalen.
Handig, je dekt je nu alvast in voor de aankomende strenge winter waar men al op rekent.quote:Op maandag 8 augustus 2011 18:40 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ironisch genoeg zou het nog best wel eens kunnen gebeuren dat het hier lokaal een flink stuk kouder wordt door een globaal hogere temperatuur
Klopt erg jammer van een metreoloog dat hij niet eens deze kennis paraat heeft. Op deze manier discusieren isn iet goed voor het mmgw standpunt.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:31 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Haal je nu niet twee dingen door elkaar? CFK's + ozonlaag en zwavelverbindingen + zure regen was het toch?
Nee hoor dat is een van de hypoteses dat door de toename van de temperatuur op aarde de golfstroom kan stil vallen/ veranderen. En europa krijgt heel veel warmte aangevoerd door deze golfstroom.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:34 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Handig, je dekt je nu alvast in voor de aankomende strenge winter waar men al op rekent.
Faal!quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:17 schreef maniack28 het volgende:
[..]
De hypothese van de broeikasgassen e.d. bestaat al heel lang. Zure regen was wel degelijk een probleem en is (aantoonbaar!) opgelost door te stoppen met CFK's. Dat AGW inmiddels een stokpaardje is geworden van politici is wel duidelijk en dat maakt het des te erger. Maar we weten allemaal dat politici niet van wetenschap houden en lekker naar hun onderbuikje luisteren om hun onderdanen tevreden te houden.
[..]
Met die insteek waren we nooit ergens gekomen in deze wereld. En buiten het feit of het 1 graad of 5 graden wordt of dat er geen zak van klopt is er naast AGW nog een hele goede reden om over te gaan op schonere energie: onze brandstoffen raken op.
Maar ja, in deze maatschappij willen mensen tot de laatste druppel alles uitmelken, ook als dat over de ruggen van andere mensen gaat. Zelf weten, maar we gaan de prijs vanzelf betalen.
Ook voor de planeet weet men het niet accuraat te voorspellen, maar de klimaat wetenschappers van het ipcc geven wel hun foutmarges aan waarmee men rekent. Verder is het weer iets heel anders als het klimaat. Vergelijk het een beetje met onze economie, geld is het weer en het klimaat zijn de grote economische golven. Onze economen die op een veel groter deel van onze welvaart beslag leggen weten ook totaal niet wat er vandaag weer gaat gebeuren, het enigste waar men zeker van is dat het altijd omhoog gaat op den duur.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 07:43 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Faal!
Je haalt 2 dingen door elkaar.
En ik vind het toch discutabel dat men niet eens voor een klein gebied het weer een dag of wat van te voren accuraat kan voorspellen maar wel voor de hele planeet decennia weet te voorspellen.
Nee dus.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 08:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook voor de planeet weet men het niet accuraat te voorspellen, maar de klimaat wetenschappers van het ipcc geven wel hun foutmarges aan waarmee men rekent.
[..]
Het enigste waar men zeker van is dat het altijd omhoog gaat op den duur.
Dus per honderd jaar is de gemiddelde stijging van een bepaald meetpunt 0,75. Met een foutmarge van 2,35 (!!). Hiermee kan je dus niet echt over een statistisch significant resultaat spreken.quote:In this sense, the warming recorded by the HadCRUT3 data is not global. Despite the fact that the average station records 77 years of the temperature history, 30% of the stations still manage to end up with a cooling trend. The warming at a given place is 0.75 plus minus 2.35 °C per century.
Klopt, die CFK's hebben geen verband met zure regen, maar als je die fout van hem zwaar aanrekend zou je eens dit topic opnieuw moeten lezen en de 'feitjes' van de septici moeten bekijken. Bizar onwerkelijk gewoon, zie bijv. de reactie hier direct boven. Echte skeptici zijn dat beide kanten op, helaas heeft zich in dit topic nog geen enkele echte skepticus gemeld die meent dat AGW niet bestaat.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 07:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Klopt erg jammer van een metreoloog dat hij niet eens deze kennis paraat heeft. Op deze manier discusieren isn iet goed voor het mmgw standpunt.
Ik poch niet met mijn kennis en hoef ook niet te prentenderen dat ik een metreoloog ben, maar heb mijn parate kennis over zulke trivale zaken in het klimaat debat wel redelijk op een rij.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:32 schreef cynicus het volgende:
[..]
Klopt, die CFK's hebben geen verband met zure regen, maar als je die fout van hem zwaar aanrekend zou je eens dit topic opnieuw moeten lezen en de 'feitjes' van de septici moeten bekijken. Bizar onwerkelijk gewoon, zie bijv. de reactie hier direct boven. Echte skeptici zijn dat beide kanten op, helaas heeft zich in dit topic nog geen enkele echte skepticus gemeld.
Anthony Watts is ook behoorlijk beschamend voor de septici, dat hij niet eens weet wat een baseline periode is en hoe je daar mee om moet gaan, niet? Fouten maken is niet erg, dingen niet weten is niet erg. Niet iedereen kan een klimaatexpert zijn. Het verschil tussen een septicus, zoals er hier zoveel van rondtoeteren en een oprechte skepticus is dat de laatste van zichzelf weet dat zijn kennis beperkt is, fouten durft toe te gevenm, bereid is te leren en zijn mening durft bij te stellen als zijn oude fout blijkt te zijn. Dit zijn allemaal eigenschappen die compleet missen bij de residente septici.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik poch niet met mijn kennis en hoef ook niet te prentenderen dat ik een metreoloog ben, maar heb mijn parate kennis over zulke trivale zaken in het klimaat debat wel redelijk op een rij.
Ik vind het nogal beschamend voor de wetenschappelijk wereld eigenlijk dat een metreoloog zo'n basis fout maakt in dit topic.![]()
Maar altijd leuk mensen die met vage statistiek boven ons aan komen zetten. Waarom we dan de CO2 discussie moeten staken omdat er een grote spreiding de meetwaardes zitten dat vraag ik me dan wel af van de poster boven jou. Dan kunnen we elke discussie wel staken, want er zijn Lies, damned lies, and statistics en als we maar genoeg statictici met het onderwerp laten stoeien vind men altijd wel iets dat niet in hun plaatje past.
Mijn statistische kennis is in de loop der jaren nogal weg gezakt, kan het de gausianse verdeling zijn geweest die hij neemt maar een andere had moeten nemen?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 10:16 schreef cynicus het volgende:
Ik ben benieuwd wie deze basale fout kan spotten...het is echt niet moeilijk.
PS. Motl heeft dit alles bepaald op basis van de ruwe data voor CRUTEMP, mij is onduidelijk of hierin ook veranderingen in de stations in zijn gecompenseerd (wat bij de gehomogeniseerde datasets als GISSTEMP en HadCRUT wel het geval is).quote:How accurate are the hemispheric and global averages?
Annual values are approximately accurate to +/- 0.05°C (two standard errors) for the period since 1951. They are about four times as uncertain during the 1850s, with the accuracy improving gradually between 1860 and 1950 except for temporary deteriorations during data-sparse, wartime intervals. Estimating accuracy is a far from a trivial task as the individual grid-boxes are not independent of each other and the accuracy of each grid-box time series varies through time (although the variance adjustment has reduced this influence to a large extent). The issue is discussed extensively by Folland et al. (2001a,b) and Jones et al. (1997). Both Folland et al. (2001a,b) references extend discussion to the estimate of accuracy of trends in the global and hemispheric series, including the additional uncertainties related to homogeneity corrections.
In the hemispheric files averages are now given to a precision of three decimal places to enable seasonal values to be calculated to ±0.01°C. The extra precision implies no greater accuracy than two decimal places.
Jammer. Dit is natuurlijk geen discussie voeren. Vage statistiek (waar?) en data cherrypicken(hoezo?) zodat die binnen het gewenste plaatje (welk plaatje?) valt. Deze hele alinea is een drogreden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar altijd leuk mensen die met vage statistiek boven ons aan komen zetten. Waarom we dan de CO2 discussie moeten staken omdat er een grote spreiding de meetwaardes zitten dat vraag ik me dan wel af van de poster boven jou. Dan kunnen we elke discussie wel staken, want er zijn Lies, damned lies, and statistics en als we maar genoeg statictici met het onderwerp laten stoeien vind men altijd wel iets dat niet in hun plaatje past.
Volgens mij schreef ik toch echt over een globaal hogere temperatuur. Hoe dek ik me daar dan mee in?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:34 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Handig, je dekt je nu alvast in voor de aankomende strenge winter waar men al op rekent.
Je legt hier idd uit wat een bepaald meetpunt of a given place precies inhoudt. Er wordt nergens iets anders gesuggereerd. Ik zie tevens niet wat fout is aan deze berekening / benadering.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:15 schreef cynicus het volgende:
[..]
De 'meetfout' -zoals Motl het noemt- is de spreiding in de trend van een individueel station ten opzichte van het gemiddelde.
Met andere woorden: wat Motl hiermee bepaald heeft is: pak een trend van een willekeurig station waar dan ook op aarde en met 95% zekerheid is te stellen dat deze +0.7 +/- 2.36 graden per eeuw is. Niets meer en niets minder.
"Verreweg het grootste deel van de stations valt binnen de grenzen -1.66 en +3.06 graden". dat is wat zijn 'meetfout' werkelijk betekend.
?? Er staat nergens dat de standaarddeviatie over het gemiddelde 2,35 is. Er staat nergens een voorspelling van global cooling.quote:Het is niet ineens zo dat hierdoor ineens de trend in de gemiddelde temperatuur over alle stations +0.7 +/- 2.36 graden per eeuw is, de foutmarge van het gemiddeld is veel kleiner. Global cooling voorspellen op basis van deze 'vinding' is dan ook grote onzin.
De veranderingen in de dataset en zijn aannames heeft hij op zijn blog volgens mij duidelijk uitgelegd. Niet in de post waar ik aanrefereerde, maar wel in anders postings.quote:CRU zegt dan ook:
[..]
PS. Motl heeft dit alles bepaald op basis van de ruwe data voor CRUTEMP, mij is onduidelijk of hierin ook veranderingen in de stations in zijn gecompenseerd (wat bij de gehomogeniseerde datasets als GISSTEMP en HadCRUT wel het geval is).
Hou toch op man. Denk zelf eens na i.p.v. WUWT of CA na te apen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:24 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Jammer. Dit is natuurlijk geen discussie voeren. Vage statistiek (waar?) en data cherrypicken(hoezo?) zodat die binnen het gewenste plaatje (welk plaatje?) valt. Deze hele alinea is een drogreden. En de CO2 discussie moet niet gestaakt worden, maar worden gevoerd op basis van juiste argumenten.
BTW, de discussie is in de eerste plaats de wereld in gekomen doordat het IPCC de eerdergenoemde hadCRUT3 meetgegevens zelf (mede) heeft verzameld en daar interpretaties aan heeft verbonden. Waarbij de data werd afgeschermd voor buitenstaanders, zodat e.e.a. niet viel te verifieren.
De wetenschap dat dit niet per se foute interpretaties waren, maar wel bevoorordeelde, tendentieuze en niet verifieerbare, getuige de uitgelekte mails, pleit niet voor ze.
quote:Deze dataset is beschikbaar gekomen na climategate, en het is de bron waarop de global warming rapporten van het IPCC zijn gebaseerd.
Bullshit. IPCC heeft de HadCRUT gegevens niet (mede) verzameld. Interpretaties hangen niet af van alleen HadCRUT maar ook van de overige hiervoor genoemde datasets, paleorecords en modellen, talloze andere datasets, natuurkunde, scheikunde, etc. etc.quote:BTW, de discussie is in de eerste plaats de wereld in gekomen doordat het IPCC de eerdergenoemde hadCRUT3 meetgegevens zelf (mede) heeft verzameld en daar interpretaties aan heeft verbonden
quote:De wetenschap dat dit niet per se foute interpretaties waren, maar wel bevoorordeelde, tendentieuze en niet verifieerbare, getuige de uitgelekte mails, pleit niet voor ze.
quote:Maar CO2 debatten kunnen voorlopig even in de koelkast
quote:En de CO2 discussie moet niet gestaakt worden, maar worden gevoerd op basis van juiste argumenten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |