Toplijst hoor. ACO op 1quote:Op woensdag 3 augustus 2011 19:59 schreef On het volgende:
[..]
Thanks, aangepast.En dat einde van 2001 vind ik geniaal. Ook wel erg 'Lynch'. Sowieso hoe die film is gemaakt, en dat voor de jaren 60. En die stem van HAL9000, hoe hij langzaam afsterft zodra hij uitgeschakeld wordt. Ik vind hem geniaal.
Ik heb altijd heel erg het idee dat Blade Runner hier veel 'last' van heeft. Natuurlijk een erg iconische jaren '80 film maar afgezien van de nostalgische waarde vind ik hem persoonlijknvrij slecht oud geworden. Maar ja, dat is mijn mening whehehe.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:36 schreef El_Matador het volgende:
Je ziet dat sommigen Jurassic Park of zoiets op 1 zetten, Harry Potter. Dat soort films. Als dat echt je genre is, dan snap ik dat wel, maar sec bekeken zijn er gewoon "betere" films (een beter verhaal, een voller concept).
Je ziet wel bepaalde smaken en combinaties. Nostalgische actiefilms horen er ook eigenlijk ergens in. Blade is sec gezien niet beter dan "Inception", al vond ik die laatste gewoon tegenvallen en Blade is een icoon van de jaren 90. Die openingsscene. de muziek.
Harry Potter en JP vind ik nou wel twee totaal verschillende films als het om kwaliteit gaat. JP is gewoon qua script en opbouw al makkelijk wat er boven uit steekt. Ook het feit dat het een baanbrekende film is 'verdient' deze zoals 'The Matrix' al een hogere plaats. Vreemd genoeg vind ik die film nu leuker dan toen ik hem voor het eerst zag, maar dat zal wel door de kleine details komen die er in zitten verwerkt.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:36 schreef El_Matador het volgende:
Je ziet dat sommigen Jurassic Park of zoiets op 1 zetten, Harry Potter. Dat soort films. Als dat echt je genre is, dan snap ik dat wel, maar sec bekeken zijn er gewoon "betere" films (een beter verhaal, een voller concept).
Je ziet wel bepaalde smaken en combinaties. Nostalgische actiefilms horen er ook eigenlijk ergens in. Blade is sec gezien niet beter dan "Inception", al vond ik die laatste gewoon tegenvallen en Blade is een icoon van de jaren 90. Die openingsscene. de muziek.
Dat is in dat geval Jurassic Park nog véél meer. Vooral omdat de huidige internetgeneratie uit de mid-eind jaren 80 komt (grotendeels) is die film voor velen een mijlpaal in hun verbintenis met film. Waarschijnlijk ook een van de weinige films die enorm veel omzet haalde buiten de film zelf (denk aan het speelgoed, de video games op SEGA, kleding, tassen, merchandise etc.)quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:36 schreef El_Matador het volgende:
Het was voor veel van mijn oudere studiegenoten de reden om geologie te gaan studeren...quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:44 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is in dat geval Jurassic Park nog véél meer. Vooral omdat de huidige internetgeneratie uit de mid-eind jaren 80 komt (grotendeels) is die film voor velen een mijlpaal in hun verbintenis met film. Waarschijnlijk ook een van de weinige films die enorm veel omzet haalde buiten de film zelf (denk aan het speelgoed, de video games op SEGA, kleding, tassen, merchandise etc.)
Een cruciaal element van de film vind ik. Door The Fountain Clint Mansell gaan volgen en Faster (ook Mansell) heeft echt geniale muziek. Nu wil ik die film zien.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:41 schreef Deckard het volgende:
En je hebt gelijk dat muziek ook echt de hele film omhoog kan trekken.
Requiem for a dream pakt bij het einde pas echt uit door die muziek. En het vervelende geluid wat er natuurlijk bij komtquote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Een cruciaal element van de film vind ik. Door The Fountain Clint Mansell gaan volgen en Faster (ook Mansell) heeft echt geniale muziek. Nu wil ik die film zien.
Zo heb ik ook Sahara en Moon (beide Mansell) gezien.
Ohhh, echt, die moet je zien!quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:54 schreef Deckard het volgende:
[..]
Requiem for a dream pakt bij het einde pas echt uit door die muziek. En het vervelende geluid wat er natuurlijk bij komt
The Fountain moet ik nog steeds zien.
Ik vind het juist de enige waar ik echt niks mee kan. De rest zijn prachtig (al moet ik Pi nog even een keer zien voor een beter oordeel) maar The Fountain vond ik veel mooie beelden weinig wol.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ohhh, echt, die moet je zien!
Ik zie hem zo weinig voorbij komen!
Overal Black Swan, Requiem for a Dream, The Wrestler af en toe, maar The Foutain is echt zo goed. Goed geluid en beeld en genieten maar.
Muziek 10
Beeld 10
Thematiek (persoonlijk) 10
Aandacht voor details 10
Verhaal 10
Het verhaal is geniaal man!quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:10 schreef picodealion het volgende:
[..]
Ik vind het juist de enige waar ik echt niks mee kan. De rest zijn prachtig (al moet ik Pi nog even een keer zien voor een beter oordeel) maar The Fountain vond ik veel mooie beelden weinig wol.
Pi is zeker erg bijzonder, maar ik vond hem iets te, maar ik moet hem zeker nog es kijken...quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:12 schreef Jovatov het volgende:
Vergeet Pi niet, mijns inziens ook een schitterende film en een prachtig debuut van Darren Aranofsky.
Mijn favoriete regisseur trouwens, ik heb dan ook al zijn films in m'n top 50. Wat mij betreft is hij ook het bewijs dat er ook vandaag klassiekers gemaakt worden
Hehe een liefhebber dusquote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ohhh, echt, die moet je zien!
Ik zie hem zo weinig voorbij komen!
Overal Black Swan, Requiem for a Dream, The Wrestler af en toe, maar The Foutain is echt zo goed. Goed geluid en beeld en genieten maar.
Muziek 10
Beeld 10
Thematiek (persoonlijk) 10
Aandacht voor details 10
Verhaal 10
Jij hebt wel smaak, dat bleek al uit je albumlijst van afgelopen jaar. Je filmlijst is net wat minder 'exotisch' en 'spot-on' dan je muzieklijst.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 19:36 schreef On het volgende:
[ afbeelding ]
[lijst]
Aantekeningen:
1. David Lynch is een koning.
2. Stanley Kubrick is een koning.
3. Braindead heeft zijn plek te denken aan de ninjapriester.
Ik geef toe dat ik meer met muziek dan met films bezig ben. Ik zat nog wel met wat minder toegankelijke titels, maar toen kwam ik niet aan een lekker aantal. Ik sta altijd open voor aanraders natuurlijk. En bedankt overigens.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 00:46 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Jij hebt wel smaak, dat bleek al uit je albumlijst van afgelopen jaar. Je filmlijst is net wat minder 'exotisch' en 'spot-on' dan je muzieklijst.
Gast, relax es ofzo. Als je het niet interessant vindt, lees je het niet.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 01:01 schreef Mainport het volgende:
Dit topic is voor top 100-lijstjes en niet dit domme gelul, ophoepelen (niet tegen de twee posts hierboven bedoeld)
Ik ben het niet vaak met je eens... maar deze keer welquote:Op donderdag 4 augustus 2011 01:01 schreef Mainport het volgende:
Dit topic is voor top 100-lijstjes en niet dit domme gelul, ophoepelen (niet tegen de twee posts hierboven bedoeld)
Je hebt een punt, maar in theorie zou die 'oneerlijkheid' uitgevlakt moeten worden als er Fokkers van alle leeftijden meedoen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:28 schreef Deckard het volgende:
[..]
Ja, maar het is ook niet eerlijk dat omdat je op een bepaald punt in de tijd geboren bent een film direct meerwaarde krijgt. Ik vraag me echter wel af hoe het voor de huidige jeugd zit met de tegenwoordigheid van films. De pareltjes zijn er tegenwoordig niet meer zo.
Mja, dat blijft subjectief. Ik vind Jurassic Park baanbrekend voor wat betreft realistisch en overtuigend gebruik van SFX en die film staat dan ook al jaren hoog in mijn lijst. Er zijn andere criteria waarop de film minder scoort maar je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat hij zo ver voor ligt op andere films qua SFX dat hij daarmee z'n achterstand op andere terreinen compenseert. Niet dat ik dat vind, maar dat is mijns inziens wel een valide stelling voor iemand die hem op #1 zet, en zo zijn er meerdere argumenten te bedenken.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:36 schreef El_Matador het volgende:
The Fountain vond ik echt heel verschrikkelijk. Van alle films die ik het afgelopen jaar heb gezien vanwege 'hoog-in-lijstjes-status' met afstand de minste. Ik kon er helemaal niets mee.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:10 schreef picodealion het volgende:
[..]
Ik vind het juist de enige waar ik echt niks mee kan. De rest zijn prachtig (al moet ik Pi nog even een keer zien voor een beter oordeel) maar The Fountain vond ik veel mooie beelden weinig wol.
Het meeste gaat voornamelijk hoe je een lijst samenstelt en de criteria. Behoorlijk ontopic wat mij betreft.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 09:23 schreef SnuggLe het volgende:
Maak dan een SC-topic aan....
Ik erger me er niet aan overigens. Kan gewoon in 1 topic, ofcourse.
Kan wel tips geven, maar weet niet wat je wel en niet gezien hebt. Binnenkort post ik mijn lijstje, daar is voor jou vast wel wat uit te halen.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 00:59 schreef On het volgende:
[..]
Ik geef toe dat ik meer met muziek dan met films bezig ben. Ik zat nog wel met wat minder toegankelijke titels, maar toen kwam ik niet aan een lekker aantal. Ik sta altijd open voor aanraders natuurlijk. En bedankt overigens.
Ik heb ook jaren nodig gehad om deze smaak te creërenquote:Op donderdag 4 augustus 2011 11:48 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik vind het juist leuk om te zien dat de lijstjes aardig wat verschillen van elkaar. Kwaliteit blijft naar mijn mening, objectief. Ik heb bijvoorbeeld een heel andere smaak dan El Matador of Chansadres of weet ik veel wie ; bewijst dat iedereen kwaliteit ziet in verschillende films. Er is gewoon geen beste film of een top 20 die je gewoon goed moet vinden om een filmkenner te zijn, want dat verschilt nou eenmaal. Daarbij ligt het ook nog wel aan de generatie heb ik het idee. Twintigers zoals ik, zullen niet zo vaak films terugkijken uit 1930 of 1950 en zullen daardoor nooit kunnen oordelen of die films beter waren dan de huidige films. Natuurlijk zijn er twintigers die die films wel terugkijken, maar dan moet het maar net je smaak zijn
mijn eerste bioscoop film was JP ( nr 7 in mijn lijstquote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:41 schreef Deckard het volgende:
[..]
Harry Potter en JP vind ik nou wel twee totaal verschillende films als het om kwaliteit gaat. JP is gewoon qua script en opbouw al makkelijk wat er boven uit steekt. Ook het feit dat het een baanbrekende film is 'verdient' deze zoals 'The Matrix' al een hogere plaats. Vreemd genoeg vind ik die film nu leuker dan toen ik hem voor het eerst zag, maar dat zal wel door de kleine details komen die er in zitten verwerkt.
En je hebt gelijk dat muziek ook echt de hele film omhoog kan trekken.
Ik zal er eens doorheen spitten. Doet me er aan denken dat ik graag nog eens Ingmar Bergman films wil zien. Vooral Persona staat hoog bovenaan mijn lijst.quote:
Die is ook erg sterk inderdaad. Valt er net buiten, evenals wat andere Bergmans.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 23:18 schreef On het volgende:
[..]
Ik zal er eens doorheen spitten. Doet me er aan denken dat ik graag nog eens Ingmar Bergman films wil zien. Vooral Persona staat hoog bovenaan mijn lijst.
Ik vind je lijst zo serieusquote:Op donderdag 4 augustus 2011 23:52 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Die is ook erg sterk inderdaad. Valt er net buiten, evenals wat andere Bergmans.
Vergeet vooral Tarkovsky en Malick ook niet, want aan je lijst te zien kun je goede cinematografie wel waarderen. Wat dat betreft zit je bij Bergman (en zijn compagnon Nykvist) natuurlijk ook goed.
Dat kan ik me goed voorstellen, als ik er zo overheen loop. Ik vind komedies vaak niet geslaagd en veel lichte films liggen me totaal niet. Mijn favoriete regisseurs (o.a. Kubrick, Bergman, Tarkovsky, Malick, Dreyer) zijn ook érg serieus.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 00:11 schreef picodealion het volgende:
[..]
Ik vind je lijst zo serieus. Zeker een boel erg goede films en een aantal die ik graag nog wil zien, maar op twee Coens en een Ritchie amper iets lichts
.
Maar zeker wel een paar films die ik op mijn watchlist zet.
Ik kan je, eigenlijk iedereen, die film 'Cure' uit mijn lijstje aanraden.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 23:52 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Die is ook erg sterk inderdaad. Valt er net buiten, evenals wat andere Bergmans.
Vergeet vooral Tarkovsky en Malick ook niet, want aan je lijst te zien kun je goede cinematografie wel waarderen. Wat dat betreft zit je bij Bergman (en zijn compagnon Nykvist) natuurlijk ook goed.
Die heb ik jaren geleden eens half op tv gezien, dat was niet zo'n succes. Ik zou 'm nog eens met volle aandacht geheel moeten herkijken.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 00:42 schreef On het volgende:
[..]
Ik kan je, eigenlijk iedereen, die film 'Cure' uit mijn lijstje aanraden.
Ooit blind gekocht, en geen spijt van gekregen. Aziatische psychologische thriller die erg om sfeer heen is gebouwd. De film straalt een soort koelbloedige kalmte uit. Overigens zou ik niet op de andere trailer klikken, die laat teveel van het 'plot' zien.
Goede smaak. Alleen jouw nr1 duurt 6 uurquote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:35 schreef ErikJanMoes het volgende:
Top 50
01. La meglio gioventù 2003
02. Oldeuboi 2003
03. The Shawshank Redemption 1994
04. Mulholland Dr. 2001
05. The Pianist 2002
06. Gran Torino 2008
07. The Curious Case of Benjamin Button 2008
08. The Green Mile 1999
09. Forrest Gump 1994
10. Jurassic Park 1993
11. Into the Wild 2007
12. Inglourious Basterds 2009
13. Requiem for a Dream 2000
14. Pulp Fiction 1994
15. Okuribito 2008
16. Aliens 1986
17. American Beauty 1999
18. American Psycho 2000
19. The Sixth Sense 1999
20. Kick-Ass 2010
21. In Bruges 2008
22. The Usual Suspects 1995
23. Schindler's List 1993
24. Das Leben der Anderen 2006
25. Se7en 1995
26. District 9 2009
27. Donnie Darko 2001
28. Crash 2004
29. Lost in Translation 2003
30. Cloverfield 2008
31. The Lord of the Rings: The Return of the King 2003
32. The Lord of the Rings: The Two Towers 2002
33. Fight Club 1999
34. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring 2001
35. The Thin Red Line 1998
36. C'era una volta il West 1968
37. Million Dollar Baby 2004
38. El laberinto del fauno 2006
39. Equilibrium 2002
40. Serenity 2005
41. The Truman Show 1998
42. Batoru rowaiaru 2000
43. True Grit 2010
44. This Is England 2006
45. The Reader 2008
46. Festen 1998
47. The Village 2004
48. The Elephant Man 1980
49. The Matrix 1999
50. The Island 2005
Van begin tot eind! Is het echt wel waard, als je van drama houdt. De film is sowieso in twee delen (van ieder 3 uur), als ik mij niet vergis, dus dat maakt de zit natuurlijk wat draaglijker. Eerst deel 1 kijken en een dag later deel 2.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 01:03 schreef Dj_Day-V het volgende:
[..]
Goede smaak. Alleen jouw nr1 duurt 6 uurOp welke manier kan ik hem beste zien? (Tot welke minuut de heletijd)
is dat wel een film dan?? valt het niet in de categorie miniserie? anders had ik the stand misschien ook wel in mijn lijst gezetquote:Op vrijdag 5 augustus 2011 01:03 schreef Dj_Day-V het volgende:
[..]
Goede smaak. Alleen jouw nr1 duurt 6 uurOp welke manier kan ik hem beste zien? (Tot welke minuut de heletijd)
Same here. Moet die ook nog zien te fixen...!quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:40 schreef El_Matador het volgende:
Ook weer een mooie lijst. Jouw nummer 1 nog steeds aanschaffen.
quote:De films in je lijst moeten minimaal feature-length zijn (60 minuten op IMDb) en mini-series zijn niet toegestaan, tenzij deze in de bioscoop te zien zijn geweest. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan La meglio gioventù. Ik hou IMDb aan wat betreft aanduiding van miniseries. It mag daarom dus wel, maar bijvoorbeeld The Stand niet.
Uiteraard: http://www.imdb.com/title/tt0346336/releaseinfoquote:Op vrijdag 5 augustus 2011 10:11 schreef SnuggLe het volgende:
Dit kan je best dubbel lezen.
Is La Meglio Gioventu nu wel/niet in de bios geweest?
Ja ik maak maar 1 lijst per jaar hoor. Sommige mensen kijken nu eenmaal geen 50 films per weekquote:
Verkeerde linkje.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 11:21 schreef Saviola het volgende:
93 Cidade dos Homens (2007)
94 Lila dit ça (2004)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |