Het zijn digitale camera's, hoeveel kan je hier nu mee verpesten, is de foto niet mooi, delete je hem en schiet je hem op nieuw, of je schiet een paar foto's van hetzelfde object, maar dan met verschillende instellingen.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:51 schreef Karammel het volgende:
Het zou ook kunnen zijn dat mensen van plan zijn om er meer uit te halen, maar daar nog niet aan toe zijn gekomen. Op de momenten dat jij ze tegenkomt wil die persoon gewoon de momenten vastleggen en niet gaan experimenteren met het risico foto's te verpesten. Dat experimenteren is voor later, thuis, als er minder te verpesten valt.
Dit, en in plaats van "fotograferen", "schieten" zeggen.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:49 schreef DrDarwin het volgende:
Ik erger me dan weer aan 'professionele' fotografen die hun foto's aanduiden met plaat....
Lekker hipquote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:51 schreef Biogarde het volgende:
Waarom is iedereen ineens massaal gaan fotograferen?
Vervelend he, als mensen slimmer op een bepaald vlak zijn dan jij?quote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:56 schreef TheFrankey het volgende:
Nee die gasten die wel weten hoe het werkt zijn leuk. Irritante gasten
A(v) werkt in 80% van de gevallen beter, patser.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:45 schreef hemarookworst het volgende:
En nee ben niet gefrustreerd omdat ik zelf geen DSLR heb. En ik zet hem altijd wel op de M-stand (Manual Exposure), over sluitertijden, diafragma-openingen en iso-waardes hoeven jullie mij niks te vertellen. Dus ik koop hem niet voor de patsers-factor, maar voor de voordelen die zo'n camera mij biedt.
De M staat niet voor Manual Exposurequote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:45 schreef hemarookworst het volgende:
In mijn hele omgeving zijn er steeds meer mensen die een spiegelreflexcamera kopen. En 9 van die 10 mensen zijn een ramp op het gebied van fotografie. En met een spiegelreflex slagen ze erin nog lelijkere foto's te maken dan met hun eenvoudige compactcamera. En ze zetten alles in de automatische of voorgeprogrammeerde stand. Ik vraag dan: 'Waarom ga je niet met de handmatige instellingen experimenteren?Llevert mischien nog leuke plaatjes op.'
Krijg ik als antwoord: ' Ik ben niet zo'n fotograaf, foto's hoeven niet zo mooi, als ik maar zie wat er op de foto staat.'
Met alle respect waarom koop je zo'n ding, als je er maar 10% van de camera gebruikt? Heb je met een gewone compact meer plezier van, kleiner, goedkoper en makkelijker overal mee te nemen.
Maar nu ik weet het: Mensen kopen het voor het 'kijk mij nou eens professioneel en stoer zijn' factor.
En nee ben niet gefrustreerd omdat ik zelf geen DSLR heb. En ik zet hem altijd wel op de M-stand (Manual Exposure), over sluitertijden, diafragma-openingen en iso-waardes hoeven jullie mij niks te vertellen. Dus ik koop hem niet voor de patsers-factor, maar voor de voordelen die zo'n camera mij biedt.
Klacht: Mensen die een DSLR kopen, maar er niet mee om kunnen gaan, die quasi-proffessioneel willen voorkomen maar in feite zichzelf belachelijk maken met hun belachelijke foto's en er dus in feite weinig overblijft van hun professionaliteit.
Als we door het kabinet volledig leeg zouden worden gezogen, dan konden deze mensen ook niet zo'n camera aanschaffen, dus helaas pindakaasquote:Op dinsdag 26 juli 2011 22:08 schreef RonnieHansen het volgende:
Wat is het probleem dan. Als iemand voor de hobby patserig wil doen met een camera. Laat 'm lekker gaan. Je kunt je er aan storen maar er zijn ergere dingen om je druk over te maken. Kindjes die niet te eten hebben of het probleem Wilders of dat we door het huidige kabinet helemaal leeggezogen worden.
Dat kan je dan in vrijwel elk KLB-topic wel zeggen.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 22:08 schreef RonnieHansen het volgende:
Je kunt je er aan storen maar er zijn ergere dingen om je druk over te maken. Kindjes die niet te eten hebben of het probleem Wilders of dat we door het huidige kabinet helemaal leeggezogen worden.
Dat wilde ik ook net gaan zeggen.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:58 schreef Erasmo het volgende:
[..]
A(v) werkt in 80% van de gevallen beter, patser.
Heb je gelijk. Maar ligt er ook aan wat voor soort foto's je gaat maken. Ik maak graag foto's om bijvoorbeeld een snel onderwerp te laten bevriezen. Of juist beweging te suggereren bij stromend water. Dan ga ik wel sluitertijden aanapssen.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 22:16 schreef Sushimonster het volgende:
[..]
Dat wilde ik ook net gaan zeggen.
Professionele fotograaf hier (ja, echt), en als ik buiten werk schiet ik vaak gewoon op Av. Ik ga toch zeker niet bij elk wolkje mijn sluitertijd weer aanpassen zeg, dat haalt alle snelheid eruit.
Snotneus! Heb ik ooit gezegd dat M-stand het beste is? Ik vind het vooral leuk om daarmee te experimenteren. En wat is beter? Dat is vooral subjectief. En ik ben geen patser, lees de OP maar ens goed of ga eens lang bij de opticien. Een cursusje begrijpend lezen wil ook eens helpen.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:58 schreef Erasmo het volgende:
[..]
A(v) werkt in 80% van de gevallen beter, patser.
Laat mij toch lekker klagen meneer de moraalridder. Als je dit niet interessant genoeg vindt tief je gewoon een eind op.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 22:08 schreef RonnieHansen het volgende:
Wat is het probleem dan. Als iemand voor de hobby patserig wil doen met een camera. Laat 'm lekker gaan. Je kunt je er aan storen maar er zijn ergere dingen om je druk over te maken. Kindjes die niet te eten hebben of het probleem Wilders of dat we door het huidige kabinet helemaal leeggezogen worden.
Waar staat M dan voor als het geen Manual is? Je verandert handmatig de instellingen toch? Ja ik knal er gewoon exposure achter, omdat je handmatig aan het belichten ben.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:59 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
De M staat niet voor Manual ExposureWie is hier nou een patser?
Die mag je van mij kopen. Die ga ik hier niet plaatsen anders gaat men er mee aan de haal.quote:
Jij bent een goed voorbeeld van iemand die de goede kant op gaat, helaas zijn er mensen die jarenlang op hetzelfde niveau zitten en niet verder gaan dan de huis-tuin-en-keuken foto's.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 22:42 schreef Tomatosalaat het volgende:
Och, zo ben ik ook begonnen. Vrij snel er zelf mee gaan spelen. En nu zo'n 2.5 jaar later ben ik fotograaf voor twee raceteams en doe ik geregeld een huwelijk. Verdient best leuk voor een student.
En ik geloof echt wel dat een deel van die mensen die je beschrijft ook vanzelf aan het experimenteren gaan. Als ik word aangesproken erover en ik heb de tijd dan vind ik het ook echt geen probleem die mensen een handje te helpen en wat tips te geven.
Zeker op huwelijken zie je vaak familie leden met zo'n instap dSLR die toch willen weten hoe je dat nou precies doet.
Ja vast. Nee ik bedoel die gasten die van elk struikje een foto maken met de macrofunctie. Van elk moment tig fotos schietenmet een tas vol lenzen. Die mensen die geheel vergeten waarom ze ergens zijn en helemaal opgaan in het maken van volstrekt onnodige fotos. Denk dan aan gezin in dierentuin / park / strand etc waar die gasten en gasterinnen alleen maar met die kutcamera lopenquote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:57 schreef anti_kneus het volgende:
[..]
Vervelend he, als mensen slimmer op een bepaald vlak zijn dan jij?
quote:Op dinsdag 26 juli 2011 22:51 schreef hemarookworst het volgende:
Die mag je van mij kopen. Die ga ik hier niet plaatsen anders gaat men er mee aan de haal.
Epische graph!quote:
Eens. Zo'n figuur had ik vroegah op de media opleiding. Kregen we les in professionele camera's enzo, TV studio camera's, professionele schouder camera's. Dat soort dingen.quote:Op woensdag 27 juli 2011 00:37 schreef LolaLovesYou het volgende:
Btw TS,
ik moet wel even een ding zeggen..
ik erger me aan dit soort personen als ze foto's gaan maken voor mensen van belangrijke momenten in hun leven met de overtuiging dat ze echt goed zijn!
Van die mensen die trouw foto's door een kennis met een grote zwarte camera hebben laten maken,
waarvan ik bijna over me nek ga.
Dat vind ik echt gewoon heel heel heel erg!
Vooral omdat ze vaak nog geld gaan vragen ook!
Daar zouden mensen wel over geïnformeerd/voor gewaarschuwd mogen worden
Geil sletje hoor op je avatar.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 22:15 schreef __Saviour__ het volgende:
Het is gewoon allemaal zo betaalbaar tegenwoordig he. Voor 500 euro heb je een leuk instapmodel met kitlens.
Ligt een beetje hoe je er voor staat ook, soms is het echt super irri om je hand onder de lens te hebben.quote:Op woensdag 27 juli 2011 00:57 schreef Hagelkaas het volgende:
Je herkent ze altijd direct aan het feit dat ze de lens verkeerd om vasthouden. Dus hun rechterpols naar buiten gedraaid
Ooooh my gawd. Shoot it.quote:
Hahah, ik werd in de locale foto club ook bestempeld als noob omdat ik geen battery pack aan me camera had.quote:Op woensdag 27 juli 2011 00:57 schreef Hagelkaas het volgende:
Je herkent ze altijd direct aan het feit dat ze de lens verkeerd om vasthouden. Dus hun rechterpols naar buiten gedraaid
Wat een onscherpe kutplaat.quote:Op woensdag 27 juli 2011 00:26 schreef MaGNeT het volgende:
Ik gebruik m'n 20D gewoon voor snelle kiekjes.
Mensen doen altijd veel te moeilijk over foto's maken.
[ afbeelding ]
Met een compact was dit me niet zo snel gelukt.
Ten eerste omdat er amper licht was (externe flitser van Metz lost het op) en omdat de burst mode heel fijn is bij dit soort drukke wezens
Het kan altijd beter...
Geen extra battery pack kunnen betalen.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:14 schreef LolaLovesYou het volgende:
[..]
Nep nerd die niet snapt wat scherpte diepte is.
'Het is super irri'. Gast geloof me, dat rammen ze er wel uit bij welke fotografie-opleiding dan ook. Het is gewoon de enige manier om de camera stabiel te kunnen richten en focussen. Als jij je pols naar buiten draait, rust uiteindelijk de hele voorkant van de camera op één arm die bovendien vrij door de lucht zweeft. Dit is super instabiel en je houdt het veel minder lang vol zonder te gaan trillen.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:01 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ligt een beetje hoe je er voor staat ook, soms is het echt super irri om je hand onder de lens te hebben.
Oeh, zo herkenbaar. Ik was vroeger zo'n flapdrol die honderden foto's schoot en iedereen irriteerde door ongevraagd foto's van ze te schieten of te roepen dat ze moesten poserenquote:Op dinsdag 26 juli 2011 23:51 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
Ja vast. Nee ik bedoel die gasten die van elk struikje een foto maken met de macrofunctie. Van elk moment tig fotos schietenmet een tas vol lenzen. Die mensen die geheel vergeten waarom ze ergens zijn en helemaal opgaan in het maken van volstrekt onnodige fotos. Denk dan aan gezin in dierentuin / park / strand etc waar die gasten en gasterinnen alleen maar met die kutcamera lopenbah.
Laatste klacht; door die ellendige tik om van alle momenten 900 fotos te maken is iedereen in de omgeving tijdelijk blind door die rotflits. Echt ga wat leuks doen. Iphone maakt ook prima fotos
Het gewoon niet prettig vinden schieten gewoon?quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:15 schreef boekenplank het volgende:
[..]
Geen extra battery pack kunnen betalen.
edit: Ook professioneel een homepage die niet te vinden is.
Same here, ik kan met m'n Canon 400D en 2.8 lenzen veel foto's schieten die met m'n Panasonic TZ10 nooit gelukt zouden zijn. Ik zie iets en 1 seconde later heb ik een scherpe foto ervan gemaakt (en 3 seconden later heb ik 5 foto's waar ik de beste uit kan kiezen). Dat moet ik met m'n compact niet proberen: focussen gaat veel langzamer, minder lichtgevoelig, kan minder foto's achter elkaar schieten, veel grotre kans op blur (minder lichtgevoelig dus sluiter moet langer open blijven).quote:Op woensdag 27 juli 2011 00:26 schreef MaGNeT het volgende:
[ afbeelding ]
Ten eerste omdat er amper licht was (externe flitser van Metz lost het op) en omdat de burst mode heel fijn is bij dit soort drukke wezens
Het kan altijd beter...
Nee hoor lieverd.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:43 schreef LolaLovesYou het volgende:
[..]
Heb je zeker net googeld, wat een battery pack was?
Compact nee,quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:47 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Same here, ik kan met m'n Canon 400D en 2.8 lenzen veel foto's schieten die met m'n Panasonic TZ10 nooit gelukt zouden zijn. Ik zie iets en 1 seconde later heb ik een scherpe foto ervan gemaakt (en 3 seconden later heb ik 5 foto's waar ik de beste uit kan kiezen). Dat moet ik met m'n compact niet proberen: focussen gaat veel langzamer, minder lichtgevoelig, kan minder foto's achter elkaar schieten, veel grotre kans op blur (minder lichtgevoelig dus sluiter moet langer open blijven).
Die,quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:54 schreef Ikmoestlachen het volgende:
Hetzelfde gros mensen dat dan een smartphone koopt, om er vervolgens niet eens mee te kunnen sms'en en hem een week later op Marktplaats zetten omdat "ik niet kan omgaan met touch"
Je bedoelt die mensen die de economie gewoon lekker blijven stimuleren en er tegelijkertijd voor zorgen dat er mooie, gloednieuwe spullen tweedehands worden aangeboden zodat wij die voor een zacht prijsje van ze over kunnen nemen?quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:57 schreef LolaLovesYou het volgende:
[..]
Die,
mensen die te veel geld hebben.. en altijd de nieuwste dingen moeten hebben om het nooit te gebruiken of binnen paar weken te vernieuwen omdat ze er niet genoeg aandacht mee krijgen.
Dat kan net zo goed met de Av-stand. Idem voor de kleurtemperatuur. Trouwens welk een debiele camera meet het buitenlicht zó blauw? Mensen met een 500D en een portretstand kunnen die rechterfoto trouwens ook maken.quote:Op woensdag 27 juli 2011 00:25 schreef LolaLovesYou het volgende:
Manual foto zie je dat onder andere de diafragma veeeeel mooier is ingesteld.
Weet niet of je het doorhad, maar als je goed kijkt zie je een rat in de afwasbak zitten...quote:Op woensdag 27 juli 2011 00:26 schreef MaGNeT het volgende:
[ afbeelding ]
Het kan altijd beter...
Ik weet niet waar jouw vriendin in afwast, maar mijn vriendin doet dat niet in een teiltje.quote:Op woensdag 27 juli 2011 07:07 schreef pandinus het volgende:
[..]
Weet niet of je het doorhad, maar als je goed kijkt zie je een rat in de afwasbak zitten...
Heb liever op vakantie die mensen die snel wat foto's maken dan mensen die op een plein gaan liggen om zo maar een geile hoek van de kerk te kunnen fotograferenquote:Op woensdag 27 juli 2011 07:50 schreef TheFrankey het volgende:
Al met al zijn zowel de cameraloosers als de zelfbenoemde proffesionals gewoon verschrikkelijk irritant met die cameras van ze.
Dit.quote:Op woensdag 27 juli 2011 00:05 schreef LolaLovesYou het volgende:
Niet terecht~
Een hele dure camera maakt je geen goeie fotograaf.
Dit geld voor zowel self proclaimed pro's als amateurs.
Iemand met goed inzicht en gevoel voor fotografie kan een foto maken met een 3mp camera die je van je stoel doet flikkeren.
En hoeft niet perse 300 opleidingen te hebben of 30 jaar ervaring.[met andere worden, een pro is niet perse een goeie fotograaf]
Het enige nadeel van digitale fotografie is dat nu iedereen mega veel fotografeerd,
en spiegelreflexen zo goedkoop zijn geworden dat elke sukkel met te veel geld er eentje heeft gekocht. En hem gebruikt als een compacte camera en zichzelf heel goed vind.
Waar je je als wel geleerde fotograaf wel aan gaat ergeren.
[zie comment hier boven, spiegelreflex gekocht omdat het een spiegelreflex is... niet gekeken wat eigenlijk precies het nut is en welke camera's misschien beter bij persoon had gepast, zoals een mooie canon s5 IS]
Deze klacht zou moeten gaan over,
mensen zonder inzicht die claimen inzicht te hebben.
En je vervolgens dood gooien met lelijke rot zooi of plaatjes die elke sukkel kan maken met dezelfde materialen.
Ga nu eerst maar eens uitzoeken wat voor dier het is en kom dan weer terug.quote:Op woensdag 27 juli 2011 07:07 schreef pandinus het volgende:
[..]
Weet niet of je het doorhad, maar als je goed kijkt zie je een rat in de afwasbak zitten...
Dit.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:51 schreef Biogarde het volgende:
Waarom is iedereen ineens massaal gaan fotograferen?
Zeg ik ook altijd, het gaat erom hoe je hem gebruikt, dan maakt grootte niet meer zoveel uit.quote:Op woensdag 27 juli 2011 08:04 schreef Deimos000 het volgende:
[..]
Dit.
De grote van je camera zegt helemaal niks.
Ja en wat dan nog?quote:Op woensdag 27 juli 2011 08:13 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Dit.
Tevens terechte klacht; vroeger zag ik nooit iemand met een SLR lopen, omdat er rolletjes in moesten en iedereen massaal digitaal wilde fotograferen en dus een crap-as-fuck Powershotje kochten.
Tegenwoordig heeft elke gummiknuppel een DSLR, omdat het kan. Ook mooi; mensen die op klaarlichte dag in het Dolfinarium of elk ander "dagje uit" foto's gaan maken met een externe flitser.
Een externe flitser is geheel niet nodig op klaarlichte dag, buiten, in een open omgeving, met een afstand van een aantal meter tussen jou en het te fotograferen object.quote:
Ja, dat klopt.quote:Wat een arrogantie hier zeg.
quote:Op woensdag 27 juli 2011 07:50 schreef TheFrankey het volgende:
Al met al zijn zowel de cameraloosers als de zelfbenoemde proffesionals gewoon verschrikkelijk irritant met die cameras van ze.
Sowieso flitsenquote:Op woensdag 27 juli 2011 08:13 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Dit.
Tevens terechte klacht; vroeger zag ik nooit iemand met een SLR lopen, omdat er rolletjes in moesten en iedereen massaal digitaal wilde fotograferen en dus een crap-as-fuck Powershotje kochten.
Tegenwoordig heeft elke gummiknuppel een DSLR, omdat het kan. Ook mooi; mensen die op klaarlichte dag in het Dolfinarium of elk ander "dagje uit" foto's gaan maken met een externe flitser.
Denk je dan ook echt dat je beter kunt worden dan die andere miljoen mensen in NL die dat willen worden?quote:Op dinsdag 26 juli 2011 23:08 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb zelf een E-450 olympus. Ook instapmodel. Ik heb zo'n ding omdat ik fotograaf wil worden en dat is dan wel handig ja.
In sommige situaties is het wel handig hoor, vooral met portretfotografie en/of zeer donkere ruimtesquote:Op woensdag 27 juli 2011 09:50 schreef Deimos000 het volgende:
[..]
Sowieso flitsen![]()
Wees creatief en gebruik het aanwezige licht. Krijg je veel mooiere foto's van.
In sommige gevallen is het inderdaad handiger om te flitsen inderdaad. Alleen zou ik de flitser dan enkel gebruiken als vullicht.quote:Op woensdag 27 juli 2011 09:54 schreef LompeHork het volgende:
[..]
In sommige situaties is het wel handig hoor, vooral met portretfotografie en/of zeer donkere ruimtes
Verder geef ik je helemaal gelijk!
Ja en als je vraagt waarom Apple dan beter is, weet niemand het. Stiekem hebben ze er gewoon een omdat iedereen in de grafimedia er eentje heeft dus ze zullen wel beter zijn.quote:Op woensdag 27 juli 2011 09:29 schreef Chiwakka het volgende:
Hetzelfde type mensen dat ook een Apple koopt omdat "deze beter zijn om foto's te bewerken", maar verkapt één willen hebben om bij de kudde te horen.
Volgens mij bestaat er trouwens een correlatie tussen deze groep en de "non-fotografen".
(voor alle duidelijkheid; Apple is niet slechter, maar een pro kan meer met een PC dan een leek met een Apple)
Die rechter is overbelicht.quote:Op woensdag 27 juli 2011 00:25 schreef LolaLovesYou het volgende:
[ afbeelding ]
Maar ik betwijfel of ts zelf veel beter is op manual met zelfde body en lens als elke kanslozen met een auto setting. Vooral als je ts dan verbied photoshop te gebruiken,
Maar als je om te beginnen al het inzicht niet hebt, buiten de instelling kennis, om te snappen welke instellingen een foto mooier maakt dan ben je nog ver van huis al schiet je manual.
Wat weinig fotografen nog weten want.. hey daar hebben we fotosoep voor
Denken dat iemand jaloers is op kneuzigheidquote:Op woensdag 27 juli 2011 10:27 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Laat toch iedereen plezier hebben met de dingen die iemand heeft.
Dit topic straat een en al jaloersheid uit. Als iemand met een SLR alleen op de auto-stand foto's maakt, kan ik mij daar echt totaal niet druk over maken. Ik ga er van uit dat iemand plezier heeft met zijn/haar hobbie, en daar gaat het om.
kloptquote:Op woensdag 27 juli 2011 10:38 schreef Inverted_World het volgende:
Tegens is dit een:
"kijk mij het eens zijn met de klacht, maar zelf wel heel goed zijn" - topic_!
Canon 7D + 70-200L 2.8quote:Op woensdag 27 juli 2011 10:39 schreef wise het volgende:
[..]
klopt
gebruik nooit de groene stand, tenzij ik em even uitleen als iemand anders een foto wil maken.
550d![]()
7D![]()
Als je alleen het diafragma zelf ingesteld had; prima. Maar de rechter is gewoon overbelicht.quote:Op woensdag 27 juli 2011 00:25 schreef LolaLovesYou het volgende:
[ afbeelding ]
Dit soort reactiesquote:Op woensdag 27 juli 2011 10:40 schreef covie het volgende:
Ik ken iemand die inderdaad zo'n super mooie canon heeft gekocht en daar alleen de huisdieren mee op de foto zet. En lelijke foto's ook.
En daarom gebruiken studiofotografen ook nooit flitsers. Oh wacht...quote:Op woensdag 27 juli 2011 09:50 schreef Deimos000 het volgende:
Sowieso flitsen![]()
Wees creatief en gebruik het aanwezige licht. Krijg je veel mooiere foto's van.
Nooit van het concept inflitsen gehoord zeker?quote:Op woensdag 27 juli 2011 08:41 schreef LompeHork het volgende:
Een externe flitser is geheel niet nodig op klaarlichte dag, buiten, in een open omgeving, met een afstand van een aantal meter tussen jou en het te fotograferen object.
Toch apart dat je zo bang bent zelf ook als een prutser gezien te worden, dat je maar besluit op je eigen camera in te leveren en naar een compact te grijpen... Je zou je ook van de prutsers kunnen distantiëren door jouw D90 wél op de goede manier te gebruiken.quote:Op woensdag 27 juli 2011 13:58 schreef Catbert het volgende:
Heb zelf een Nikon D90 en heb de hele vakantie foto's gemaakt met de compact van m'n vriendin. In de eerste plaats omdat ik weinig zin had een hele dag met een zware tas te zeulen, maar ook omdat ik me graag wil distantieren van al die prutsers die vakantiekiekjes gaan lopen maken met een te grote te dure camera terwijl ze de basisprincipes van fotografie niet snappen. Maarja, na 500E of meer aan een camera uitgegeven te hebben is een basiscursus fotografie natuurlijk te duur
Dat maak jij ervanquote:Op woensdag 27 juli 2011 14:03 schreef Omniej het volgende:
Toch apart dat je zo bang bent zelf ook als een prutser gezien te worden
quote:
Dat maakt iedereen ervan.quote:heb de hele vakantie foto's gemaakt met de compact van m'n vriendin --- omdat ik me graag wil distantieren van al die prutsers die vakantiekiekjes gaan lopen maken.
en macro is ook een stukje moeilijker zonder flitserquote:Op woensdag 27 juli 2011 14:03 schreef Catbert het volgende:
[..]
Nooit van het concept inflitsen gehoord zeker?
Ergens afstand van nemen betekent niet perse dat je bang bent om als iets gezien te worden, maar alleen dat je om een of andere manier niet hetzelfde wil doen. In mijn geval is het die 10% van me die lekker dwars wil doen (itt die 90% van me die te lui is een zware fototas mee te sjouwen).quote:
Tuurlijk mag diegene er mee fotograferen wat ze wil.quote:Op woensdag 27 juli 2011 14:00 schreef 2NutZ het volgende:
Mogen alleen 'echte' fotografen pronken met zo'n ding dan?
Ik vind gewoon alle mensen irritant die overduidelijk rond lopen met hun 'bazooka' en overal foto's van maken
[..]
Dit soort reactiesde kift spat er van af
Laat zo'n persoon toch lekker. Wat boeit het wat ie ermee doet.
of mag die alleen maar landschappen ermee fotograferen? of van die emoplaatjes waar je niks in ziet?
Ja maar zo denk jij. Die persoon dus niet, die wil gewoon een kwalitatief goeie fotocamera (meestal hebben ze dat van kennissen of vrienden/familie ofso en patsen ze er ook mee).quote:Op woensdag 27 juli 2011 14:22 schreef covie het volgende:
[..]
Tuurlijk mag diegene er mee fotograferen wat ze wil.
Maar dat is toch zonde van zo'n toestel, is hartstikke duur en alleen voor de heb. Ding gaat niet mee op vakantie omdat hij dan te groot is en straks gebeurd er wat mee. Wss als ze een compact camera had gekocht waren de foto's nog mooier omdat je m dan gewoon met zo'n draaiknopje op de goede stand zet.
Je gaat toch ook geen ferrari sa aperta roadster kopen om er alleen een boodschapje mee te doen?
Als je het geld had welquote:Op woensdag 27 juli 2011 14:22 schreef covie het volgende:
[..]
Je gaat toch ook geen ferrari sa aperta roadster kopen om er alleen een boodschapje mee te doen?
Je weet wat de afstand is tussen jou en de dolfijntjes in het dolfinarium? Dan heeft het niet zoveel nut hè?quote:Op woensdag 27 juli 2011 14:03 schreef Catbert het volgende:
[..]
Nooit van het concept inflitsen gehoord zeker?
rationele beargumentering tov emotionele beargumentering mengt niet goed.quote:Op woensdag 27 juli 2011 14:25 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Ja maar zo denk jij. Die persoon dus niet, die wil gewoon een kwalitatief goeie fotocamera (meestal hebben ze dat van kennissen of vrienden/familie ofso en patsen ze er ook mee).
Maar ook al laat ie zijn nichtje er mee spelen? boeiend, als het geld er voor over is... lekker laten.
Komt beetje jaloers over zo, nergens voor nodig.
En die ferarri, tja... sowieso niet praktisch vanwege de geringe kofferbak ruimte wat je bij boodschappen wel nodig hebt dus die vergelijking vind ik wat krom.
quote:Op woensdag 27 juli 2011 14:00 schreef 2NutZ het volgende:
Ik vind gewoon alle mensen irritant die overduidelijk rond lopen met hun 'bazooka' en overal foto's van maken
Een boodschapje! Brood en een pak melk past vast welquote:Op woensdag 27 juli 2011 14:25 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Ja maar zo denk jij. Die persoon dus niet, die wil gewoon een kwalitatief goeie fotocamera (meestal hebben ze dat van kennissen of vrienden/familie ofso en patsen ze er ook mee).
Maar ook al laat ie zijn nichtje er mee spelen? boeiend, als het geld er voor over is... lekker laten.
Komt beetje jaloers over zo, nergens voor nodig.
En die ferarri, tja... sowieso niet praktisch vanwege de geringe kofferbak ruimte wat je bij boodschappen wel nodig hebt dus die vergelijking vind ik wat krom.
Tru dat. Maar ik 'stoor' me sowieso ook aan mensen die hun camera laten flitsen ongeacht de afstand. En dan denken dat het aan de camera ligt en ze wel mooie foto's in het pikkedonker kunnen maken met een spiegelreflex...quote:Op woensdag 27 juli 2011 14:32 schreef LompeHork het volgende:
Je weet wat de afstand is tussen jou en de dolfijntjes in het dolfinarium? Dan heeft het niet zoveel nut hè?
Kon jaloezie zijn. Ik denk ook vaak interessant doen tegen anderen. Dat ze daarom dat kopen.quote:Op woensdag 27 juli 2011 14:42 schreef covie het volgende:
[..]
Een boodschapje! Brood en een pak melk past vast wel
Het is niet dat ik er wakker van lig, of zelf dat ding wil hebben (zou net zo zonde zijn, ik kan er ook niet mee omgaan) Maar ik begrijp gewoon niet waarom iemand zoiets koopt terwijl diegene zich er verder gewoon NIET voor interesseert.
Dat heeft toch niks met jaloezie te maken.
Exact, hoewel juist flitsgebruik wel erg mooi kan zijn, maar dan moet je dat maar doen tijdens een shoot of iets dergelijks.quote:Op woensdag 27 juli 2011 15:01 schreef Catbert het volgende:
[..]
Tru dat. Maar ik 'stoor' me sowieso ook aan mensen die hun camera laten flitsen ongeacht de afstand. En dan denken dat het aan de camera ligt en ze wel mooie foto's in het pikkedonker kunnen maken met een spiegelreflex...
quote:Flitsers zijn wel leuk om mensen mee te etteren overigens. Heb een keer de fout gemaakt in de mijne te kijken toen 'ie op manual voluit stond.
Je dóet toch ook niet hetzelfde? Tenzij je jezelf ook als een prutser ziet die niet weet wat hij doet natuurlijk, maar dat zou ik een knap staaltje zelfkennis vinden.quote:Op woensdag 27 juli 2011 14:17 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ergens afstand van nemen betekent niet perse dat je bang bent om als iets gezien te worden, maar alleen dat je om een of andere manier niet hetzelfde wil doen. In mijn geval is het die 10% van me die lekker dwars wil doen (itt die 90% van me die te lui is een zware fototas mee te sjouwen).
Ik heb zelf foto's gemaakt van het huwelijksfeest van de ouders van m'n vriendin, en die zijn m.i. wel goed gelukt. Wel gebounced natuurlijk, maar niet flitsen was gewoon geen optie; er was gewoon niet veel licht, en je wil toch van een afstand gezichtsexpressies vastleggen dus dan moet je zoomen.quote:Op woensdag 27 juli 2011 15:07 schreef LompeHork het volgende:
Exact, hoewel juist flitsgebruik wel erg mooi kan zijn, maar dan moet je dat maar doen tijdens een shoot of iets dergelijks.
Heh, goeie. Ik zat een beetje te klooien met 't boekje. Volgens 't boekje was de recycletime ook 2.5 sec, en ik vond het al apart dat dat veel korter was. Nouja, tot ik op manual zette, 1/1 en toen ik naar de kop keek perongeluk op de testknop drukte. WHAM! Kwam nog flink wat warmte af ookquote:Blind! Ik kloot er nog wel eens mee om hangjeugd weg te halen in het donker, werkt ook prima
(lampen werken dan trouwens ook erg goed!)
Vaak zo met huwelijksfeesten, lijkt af en toe wel of dat soort dingen expres in een donker hol worden gegeven. Maar als je inderdaad nog iets van expressie wilt zien op iemand's gezicht dan is het noodzakelijk te flitsen bij weinig licht, anders zie je alleen maar gestalten. (probeer je sluiter maar eens op een aantal seconden open te zetten op zo'n gelegenheid; gegarandeerd bizarre foto's).quote:Op woensdag 27 juli 2011 15:23 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik heb zelf foto's gemaakt van het huwelijksfeest van de ouders van m'n vriendin, en die zijn m.i. wel goed gelukt. Wel gebounced natuurlijk, maar niet flitsen was gewoon geen optie; er was gewoon niet veel licht, en je wil toch van een afstand gezichtsexpressies vastleggen dus dan moet je zoomen.
Auch! Die warmte is herkenbaar trouwens, ik heb ooit een flitser gehad die aan ging en aan bleef staan in de cameratasquote:[..]
Heh, goeie. Ik zat een beetje te klooien met 't boekje. Volgens 't boekje was de recycletime ook 2.5 sec, en ik vond het al apart dat dat veel korter was. Nouja, tot ik op manual zette, 1/1 en toen ik naar de kop keek perongeluk op de testknop drukte. WHAM! Kwam nog flink wat warmte af ook
Mooi wapen als je in 't donker belaagd wordt; no wai dat iemand je dan nog achterna kan komen zonder overal tegenop te lopen
Niet significant. Sowieso bepaalt de fotograaf zelf voor 90% de kwaliteit van de foto's, ik weet vrij zeker dat een goeie profi fotograaf met een goeie compact betere foto's maakt dan ik met m'n reflex. En hoewel een reflex bepaalde voordelen heeft, heeft hij ook nadelen (vooral het gewicht en de grootte). Voor een gewone gebruiker die geen behoefte heeft aan het kunnen wisselen van lezen, een grote externe flitser en de mogelijkheid alles handmatig te doen is er eigenlijk geen reden een grote zware reflex mee te zeulen.quote:Op woensdag 27 juli 2011 15:37 schreef ikhouvannoodles het volgende:
dslr's zijn gewoon goede camera's die steeds goedkoper worden . Ook als je alleen maar op de automatische mode schiet zijn ze beter dan de compact modellen.
Inderdaad, de zgn. Apple fans zijn dezelfde luitjes die ook vinden dat ze een spiegelreflex moeten hebben (waar ze geen verstand van hebben). En ze dragen zo'n grote 'creatieve' brilquote:Op woensdag 27 juli 2011 09:29 schreef Chiwakka het volgende:
Hetzelfde type mensen dat ook een Apple koopt omdat "deze beter zijn om foto's te bewerken", maar verkapt één willen hebben om bij de kudde te horen.
Volgens mij bestaat er trouwens een correlatie tussen deze groep en de "non-fotografen".
(voor alle duidelijkheid; Apple is niet slechter, maar een pro kan meer met een PC dan een leek met een Apple)
Kijk hier ben ik het 100% mee eens. Een mooie samenvatting van mijn bedoelingenquote:Op woensdag 27 juli 2011 15:54 schreef Catbert het volgende:
[..]
Niet significant. Sowieso bepaalt de fotograaf zelf voor 90% de kwaliteit van de foto's, ik weet vrij zeker dat een goeie profi fotograaf met een goeie compact betere foto's maakt dan ik met m'n reflex. En hoewel een reflex bepaalde voordelen heeft, heeft hij ook nadelen (vooral het gewicht en de grootte). Voor een gewone gebruiker die geen behoefte heeft aan het kunnen wisselen van lezen, een grote externe flitser en de mogelijkheid alles handmatig te doen is er eigenlijk geen reden een grote zware reflex mee te zeulen.
Breek me de bek niet openquote:Op woensdag 27 juli 2011 17:11 schreef TeringHenkie het volgende:
Hebben we het al gehad over die rukkers die een "foto-studio" hebben, oftewel foto's maken van 14-jarige VMBO-bakvisjes (meestal ook zeer naïeve types), en dan noemen vervolgens de dames in kwestie zichzelf "model"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |