Ik heb het vannacht eens doorgebladerd, en wat ik te weten ben gekomen is dit (hou in gedachten dat dit enkel AB's eigen versie is):
1. AB was al op jonge leeftijd bezig met de beurs, aandelen en het verdienen van geld op en via internet.
2. Tussen 2002 en 2006 heeft hij met een IT-outsourcing bedrijfje ongeveer 500.000 euro verdiend. Hij claimt zelf dat dit 'bankroll' was voor zijn 'plan', dat al zou stammen uit 2002 (ik betwijfel dit, en denk dat het 'terreurgedeelte' van het manifest/plan pas op zijn vroegst in 2008 of 2009 is toegevoegd.)
3. Ook claimt hij 3 miljoen te willen verdienen, om op die manier zijn manifest voldoende te kunnen verspreiden promoten. Plan B, volgens hemzelf, is alles boven 250.000 'in te zetten' op de beurs. Dit mislukte. Vervolgens lijkt hij heel bewust het plan dat we nu allemaal kennen in werking te hebben gezet, als marketingtool voor zijn manifest.
4. Het manifest is voornamelijk anti-islam, maar in de latere hoofdstukken vooral anti-Marxisme, zoals AB het noemt, en richt zijn woede zich op "de linkse partijen in Europa die de opkomst van de islam mogelijk hebben gemaakt cq ontkend; de politiek correcten."
5. Hij komt over al een intelligent persoon, zijn engels is bijna perfect. Ook ziet hij zichzelf als een goede psycho-analist die dwars door mensen heenkijkt. Hij beschouwt zichzelf als "the strongest psyche" van alle mensen die hij ooit tegenkwam.
6. Hij lijdt (mijns inziens) aan grootheidswaanzin en paranoide wanen. Vooral zijn logboek (een 80-dagen lang verslag van de laatste fase van "het plan") staat vol met eindeloze, oeverloze verhalen over alles en nogwat (en vooral zichzelf). Ik denk dat hij dacht dat 2083 een kruising tussen de bijbel en MK zou worden... Op een gegeven moment interviewt hij zichzelf. Op een vraag als: wie zou je nog willen ontmoeten, volgt een brei aan namen, van de Paus tot Geert Wilders.
7. Duidelijk wordt dat AB zich steeds verder distancieerde van vrienden, familie, vrouwen (op wie hij - laat hij hier en daar vallen - altijd een grote aantrekkingskracht heeft gehad). Volgens hemzelf als sinds een jaar of 5, als onderdeel van het plan, maar ik denk dat een periode van 1,5 á 2 jaar realistischer is. Hij beschrijft deze verwijdering ook in o.a. politieke discussies met een aantal vrienden.
8. De latere fase's van zijn plan worden steeds meer vanuit militair oogpunt beschreven, en minder uit ideologisch. Het laatste jaar is een aaneenschakeling van zeer preciese planning, missies en submissies (zoals het opgraven van een krat met daarin een ontstekingsmechanisme, daar maakt hij bij een halve roman van).
9. Op zijn 25e nam hij een jaar vrij om 'hardcore te raiden' in World of Warcraft. Modern Warfare 2 speelde hij vanaf 2010 en hij prijst de game's multiplayer-gedeelte, omdat het hem is staat stelt verschillen operaties, submissies, uit zijn eigen plan goed te simuleren. Het spelen van deze game zag hij niet als ontspanning - in tegenstelling tot WOW - maar als militaire training.
10. Tijdens het werken met gevaarlijke stoffen, diesel en kunstmest, beschrijft hij verschillende keren kevers te zien, in zijn handschoenen, gasmasker. Op een bepaald punt draait hij door en probeert hij alle kevers in huis te vermoorden. Ik vraag me af of dit 'echt' kevers waren, of dat hij misschien teveel dampen gesnoven had en/of Naked Lunch een keer te vaak had gelezen...
11. De laatste maanden was hij bezig zichzelf op te pompen door middel van training, supplementen en steroiden. Hij praat over zijn 'energielevels' en 'krachtpercentages' alsof hij een robot is, of een personage uit een game. Hij test verschillend cocktails van pillen en stoffen om mogelijke angst te onderdrukken - iets dat goed van pas zou komen in de 'final stages'. Hij stelt alles in het werk om, als een soort robot, het plan van A tot Z te kunnen blijven volgen. Hij beschrijft gedetailleerd de tegenslagen (ziek worden, moedeloos worden, bijna geen geld meer hebben, druk van vrienden/familie/close encounters met politie (nogmaals: het is zijn versie van wat er gebeurd is, ik zet vraagtekens bij een aantal verhalen)
12. Tijdens de laatste fase van het plan, hij was toen praktisch afgesloten van de buitenwereld - op een boerderij - kijkt hij aan te lopende bands tv-series (als hij niet bezig was met mixen van stoffen e.d.). True Blood, Vampire Diaries, The Shield. Voor Dexter heeft hij duidelijk waardering; hij omschrijft de serie als 'hilarisch'.
13. AB komt over als zeer intelligent, en praktisch gevoelloos. Hij analyseert situaties en mensen, vrienden als een koele psycho-analist (geeft aan makkelijk door iedereen heen te kijken, gevoelens, triggers, onzekerheden. Maakt daar gebruik van). Met zijn ervaring als zakenman en verkoper weet hij veel mensen om de tuin te leiden. Sociopaat is een term die in me opkomt. Zijn moeder komt nauwelijks ter sprake, zijn vader helemaal niet (ik heb niet alles gelezen).
14. Plant alles ver vooruit (inclusief begroting) Een bezoek van een bekende wordt vooraf tot in de finesses gewogen. Over welke informatie hij prijsgeeft aan vrienden, bekenden (niet teveel, niet te weinig) om zichzelf te beschermen en in te dekken in geval van vroegtijdige ontdekking, wordt dagen, zo niet weken nagedacht. Is vaak en veel bezig anderen psychisch te ontleden, en daar zijn voordeel mee te doen.
15. Ontmoet, tot ongeveer een half jaar voor de aanslagen, zijn vrienden nog regelmatig. In eerste instantie probeert hij zijn (geradicaliseerd) denkbeelden voor zich te houden, maar naarmate het langer het duurt (en hoe meer het onbegrip/frustratie bij hemzelf toeneemt) heeft hij het er toch over. Hij beschrijft zijn vrienden als te bang en te blind om de waarheid te zien. Naarmate AB extremer wordt (of zich extremer gaat uiten) lijken alle vrienden (in AB's pov) op te schuiven richting wat hij Marxisme noemt. Geen rechtse partij in Noorwegen is rechts genoeg.
16. AB ziet zichzelf als superieur; één van de weinigen die het 'ziet' en 'snapt', en die bovendien iets 'doet' en 'verantwoordelijkheid neemt.' Hij neemt een voorschot op wat er gebeurt na zijn aanslagen. Hij zegt te verwachten dat hij neergeschoten wordt, maar houdt tegelijkertijd rekening met het feit dat hij zal overleven. Hij zegt bang te zijn dat de haat die op hem af zal komen, een soort overload in zijn geest zal veroorzaken. Hij vraagt zich af of hij zoveel negatieve energie kan overleven, of zijn lichaam dan niet ook 'stopt...'
17. Paranoia, al eerder genoemd is overal in het manifest aanwezig. Tenminste drie keer gebruikt hij termen als "getting a cock sandwich from a SWAT-team". Hij verwacht elk moment van zijn bed te worden gelicht. Hij ziet overal undercover-agenten, verdachte busjes en auto's (en kevers), onverklaarbaar vernielde ramen en meer van dat alles.
18. In zijn visie over de jaren na zijn daden, zitten een aantal Brave New World-referenties. Hij spreekt over een soort afgesloten stuk Euopa/Midden Oosten (Eurasia, geloof ik) waarnaar de Marxisten worden afgevoerd en opgesloten.
Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik heb een max gesteld aan tijd die ik wil besteden (verspillen) aan dit figuur. Een paar dingen over timeline tot slot:
AB claimt in 2002 bij de oprichting van een geheime club te zijn geweest - die als doel heeft een nieuwe kruistocht, m.a.w. het verdrijven van moslims uit Europa. Vervolgens richt hij een IT-bedrijf op, met 7 man personeel - om geld te genereren voor zijn "masterplan". Het doel is 3 miljoen, maar bij 500.000 blijft de teller steken. Na wat gespeel op de beurs blijft er 250.000 over; voldoende om het dikke boek te vervoltooien, én fases 2 en 3 te kostigen: het kopen, maken van explosieven, wapens, de uitvoering.
Hij spreekt van een einddatum in de herfst van 2011, maar begin in juni 2011 in serieuze geldproblemen te komen. Er dreigen deurwaarders, en meer van dat alles. Vervolgens werkt hij bijna non-stop, loopt een diesel-vergifting op, raakt ook steeds verwarder in zijn dag-to-dag-log, en de rest hebben we gezien.
Ik vermoed dat hij de zaak verdraait. Mijn inschatting is deze:
1. 2001/2002: AB richt IT-bedrijf op (hij was al zelfstandig internetondernemer, zakenman, beurshandelaar, sinds een jaar 15). In diezelfde periode gebeuren 9/11, de moord op Fortuyn (in het manifest komt zijn naam meerder keren voor) en andere zaken, o.a. Hirsi Ali, War on Terror etc..
2. Tussen 2002 en 2005/6 loopt het bedrijf, maar lang niet zo goed als AB graag zou willen. Hij zet zich in voor een rechtse Deense politieke partij, maar raakt teleurgesteld in hun koers. Vervolgens besluit hij zélf een manifest te schrijven, omdat - volgens hem - een groot deel van de mensen het niet snapt, óf niet wil zien - en met hun neus op de feiten gedrukt dient te worden.
3. Hij stopt met het bedrijf, gaat bij zijn moeder wonen (als hij dat voor 2006 al niet deed), en begint te schrijven (2006-2009). Hij vertelt zijn vrienden, bekenden, familie ook over het boek. Ondertussen 'oogst' hij email-adress van Faceboek om - als het af is - zoveel mogelijk mensen (voornamelijk (extreem)rechts-georienteerde personen, die mogelijk open zouden staan voor een manifest als dit). Als het klaar is, stuurt hij het rond (let wel, het politieke gedeelte - niet het log en de rest), maar de reacties en het effect vallen tegen.
4. 2010. Levenswerk voltooid, maar nog geen grote omwentelingen aan de horizon. Teleurstelling, onbegrip. Als men niet wil luisteren, moet men maar voelen. Revolutie noemt hij het.
Een maand of 13 geleden begint het plannen, zoeken, begroten. Vanaf hier is alles duidelijk en gaat hij recht op zijn doel af.
Ik vermoed dat het idee om een aanslag te plegen maximaal 2 jaar geleden is ontstaan. Het log is overduidelijk achteraf gemanipuleerd en om 'langere' visie en aanloop te laten zien. Tot pakweg 2005/6 was AB een internet-zakenman, met een wat tegenvallend bedrijfje (nummer zoveel waarschijnlijk), die gewend wat op redelijk grote voet te leven. 3 miljoen euro was zijn doel, niet om een aanslag te plegen of voor zijn boek, maar om het een tijd rustig aan te kunnen doen - eventueel speculeren op de beurs, het bedrag vergroten.
Een grote domper voor hem was het opnieuw aan de macht komen van de Arbeiderspartij in Denemarken in 2005. Dat was het tegenovergestelde van wat volgens hem nodig was: een ruk naar rechts. Dit is, mijns inziens, een factor in zijn ultieme teleurstelling in de politiek als geheel, een het begin van het manifest zoals het nu beschikbaar is.
Ik denk dat AB echt dacht dat hij met dit boekwerk zoveel mensen zou 'bereiken', dat een omwenteling alsnog zou komen. Toen deze uitbleef liet hij gebeuren wat hij dacht dat nodig was. De gevolgen kennen we...
[ Bericht 0% gewijzigd door HuffTheTalbot op 24-07-2011 20:37:40 ]
Look behind you! It's your ass!