abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 22:39:30 #201
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_117796514
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 22:31 schreef fh101 het volgende:

[..]
Maar die scripties he, daar zie ik wel als een berg tegenop. Terwijl het straks waarschijnljik (hopelijk) allemaal wel meevalt als je er eenmaal mee bezig bent.
En dat is heel normaal, dat heeft iedereen, 2 studies of niet :) Men zegt dan altijd wat makkelijk dat je gewoon moet beginnen :)
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_117796590
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 13:33 schreef JoelBaka het volgende:

4. Literatuurwetenschap + Taalwetenschap
Veel van hetzelfde.
Hoe kom je aan deze info? Taalwetenschap is toch echt wel héél iets anders dan literatuurwetenschap, en dan maakt het niet uit of je meer richting toegepaste taalwetenschap (taalverwerving en dat soort meuk) of de theoretische taalwetenschap (de leuke kant) op gaat, met literatuurwetenschap heeft het allebei weinig te maken.

Normaal lurk ik alleen, maar hier moest ik echt even op reageren
pi_117796874
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 22:41 schreef hatsaflats het volgende:

[..]

Hoe kom je aan deze info? Taalwetenschap is toch echt wel héél iets anders dan literatuurwetenschap, en dan maakt het niet uit of je meer richting toegepaste taalwetenschap (taalverwerving en dat soort meuk) of de theoretische taalwetenschap (de leuke kant) op gaat, met literatuurwetenschap heeft het allebei weinig te maken.

Normaal lurk ik alleen, maar hier moest ik echt even op reageren
Nee ik bedoelde niet écht hetzelfde xD Maar beiden heel erg op taal gericht, en op het analyseren van taal of dus literatuur. Meer hetzelfde in vergelijking tot bijv. Filosofie/Politicologie e.d. :) Niet hetzelfde, compleet andere studie!

Sorry, was een beetje te stellig.
  donderdag 11 oktober 2012 @ 16:27:46 #204
124676 RobertoCarlos
pi_117858197
quote:
Studenten eisen uitleg kosten tweede studie

Een groep studenten gaat proberen via de rechter universiteiten te dwingen stukken openbaar te maken over de hoogte van het collegegeld voor een tweede studie. Die kosten zijn vaak veel hoger dan het reguliere collegegeld, soms zelfs 800 procent hoger.

Vorig jaar had de groep studenten - verenigd in de Stichting Collectieve Actie Universiteiten (SCAU) - al om de onderbouwing gevraagd aan acht universiteiten, maar daar werd geen gehoor aan gegeven.

Via de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) proberen zij deze stukken alsnog boven tafel te krijgen. De bestuursrechtelijke procedure wordt vrijdag ingediend, zo liet Cees Zweistra donderdag namens de studenten weten.

Universiteiten krijgen geen overheidssubsidie meer voor de tweede masterstudie. Om toch kostendekkend te zijn, vragen zij soms duizenden euro's per jaar meer dan het wettelijk collegegeld van rond de 1700 euro per jaar voor de eerste studie.

De studenten hadden eerder al een rechtszaak tegen de universiteiten aangespannen vanwege de hoogte van het collegegeld. Die zaak wordt op 12 oktober behandeld. De uitspraak is vermoedelijk een paar weken later.
  donderdag 11 oktober 2012 @ 16:28:10 #205
124676 RobertoCarlos
pi_117858216

Komt allen naar de zitting! De zaak is van 9.30 uur tot ongeveer 11.00 uur in de rechtbank in Amsterdam
*O* *O* *O*
pi_117861505
quote:
2s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 16:28 schreef RobertoCarlos het volgende:

Komt allen naar de zitting! De zaak is van 9.30 uur tot ongeveer 11.00 uur in de rechtbank in Amsterdam
*O* *O* *O*
Nawh :N Helaas heb ik school en een inhaal proefwerk dus ik kan er niet zijn... Ik ga m wel teruglezen!
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 08:28:02 #207
124676 RobertoCarlos
pi_117883592
Jammer! Hopelijk kunnen anderen wel even langs gaan en laten zien dat het belangrijk is!
pi_117890032
quote:
2s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 16:27 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

daar had ik wel bij willen zijn :Y
pi_117907755
Het zou geweldig zijn als ze het collegegeld voor een tweede studie omlaag zouden kunnen krijgen. Dan kun je tenminste bouwen op ambitie, dan maakt het sociaal leenstelsel voor mij nog niet eens zoveel uit.
pi_117919218
Het lijkt mij dat in ruil voor het leenstelsel het instellingstarief gemakkelijk afgeschaft kan worden aangezien het afschaffen van die Halbeheffing de overheid weinig kost in vergelijking met wat het leenstelsel de overheid oplevert. De overheid kan de universiteiten een extra bedrag geven in ruil voor het afschaffen van het leenstelsel en dit budgettair perfect verantwoorden (we geven al 1 procentpunt minder uit aan onderwijs dan Canada en de USA).

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 14-10-2012 19:33:44 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_117950763
Als je een research master gaat doen en je stroomt in september in, en daarna in februari instroomt met nog een normale 1-jarige master. Hoe zit het dan met het instellingstarief?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 14 oktober 2012 @ 11:34:23 #212
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_117950915
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 11:26 schreef JoelBaka het volgende:
Als je een research master gaat doen en je stroomt in september in, en daarna in februari instroomt met nog een normale 1-jarige master. Hoe zit het dan met het instellingstarief?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vanaf komend jaar, met het aflopen van het begrotingsakkoord, kan er dan instellingstarief gevraagd worden voor het laatste half jaar van de research master.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_117951027
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 11:34 schreef Ryon het volgende:

[..]

Vanaf komend jaar, met het aflopen van het begrotingsakkoord, kan er dan instellingstarief gevraagd worden voor het laatste half jaar van de research master.
Ah oke, maar is dat dan ook de helft van het instellingstarief?
Dan is het wat praktischer om gewoon in jaar 2 te beginnen maar de helft valt nog enigzins te overzien...
  zondag 14 oktober 2012 @ 11:42:34 #214
124676 RobertoCarlos
pi_117951079
Zoals het er nu uit ziet, mag je alleen in het collegejaar 2012-2013 nog tegen het lage collegegeld (dus het wettelijk tarief van ongeveer 1700,- euri) je 2e studie tegen het lage tarief afmaken op het moment dat je de 1e afrond.

Het is dus in de huidige situatie in jouw geval zo dat men per 1 sept. 2013 redeneert dat de normale master een 2e studie is -> hoge instellingstarief. En als je die normale master dan per 1-2-2014 hebt afgerond, redeneert men dat de RM jouw 2e studie is -> hoge instellingstarief.

[ Bericht 2% gewijzigd door RobertoCarlos op 14-10-2012 13:51:15 ]
  zondag 14 oktober 2012 @ 12:10:03 #215
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_117951650
Heb je trouwens ook een duidelijke bron daarvoor? Ik heb het nog een keer nagezocht, maar ik kan niet achterhalen waaruit blijkt dat het vanaf volgend jaar niet meer mogelijk is om voor twee studies gelijktijdig ingeschreven te staan. Ook de regeling die gebaseerd is op het bekostingsakkoord http://www.rijksoverheid.(...)raden-hbo-en-wo.html rept daar niet over.

Komend jaar is het bij de UvA namelijk nog steeds toegestaan om een tweede bachelor te volgen. Alleen de overgangsperiode tussen het behalen van de eerste en de tweede graad wordt opgezegd. Wat betekent dat je dus gelijktijdig beide diploma's moet aanvragen wil je geen instellingstarief moeten betalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryon op 14-10-2012 12:17:54 ]
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 14 oktober 2012 @ 12:19:52 #216
124676 RobertoCarlos
pi_117951820
Ik ga dit maar eens in de OP zetten want ik blijf dit toelichten.... :)
Dit is het bekostigingsakkoord: http://www.google.nl/url?(...)-VBw5WrJWnQg&cad=rja

De afspraak waar het om gaat zie je op pag. 2 rechts bovenin, de 2e kolom

De looptijd van dit akkoord is 5 jaar. Daarnaast is in een van de antwoorden op de vragen van de SP aangegeven dat die afspraak tot en met 2013 zal gelden, zie punt 4 van dit document:
https://docs.google.com/v(...)CYqywcyOM0gQNe7SUoYA

In de praktijk zal dit einde dus per 1-9-2013 zijn.

[ Bericht 36% gewijzigd door RobertoCarlos op 14-10-2012 12:29:29 ]
  zondag 14 oktober 2012 @ 12:26:37 #217
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_117951954
quote:
2s.gif Op zondag 14 oktober 2012 12:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik ga dit maar eens in de OP zetten want ik blijf dit toelichten.... :)
Dit is het bekostigingsakkoord: http://www.google.nl/url?(...)-VBw5WrJWnQg&cad=rja

De looptijd van dit akkoord is 5 jaar. De afspraak waar het om gaat zie je op pag. 2 rechts bovenin, de 2e kolom
Ja, maar als je goed kijkt zie je dat die afspraak gaat over de situatie waarin studenten (die gebruik maken van hun recht op een tweede studie) instellingstarief zouden moeten betalen nadat hun eerste studie al afgerond is.

Hier zijn afspraken over gemaakt die tot 1 september 2013 gelden, namelijk dat deze studenten dan nog tegen het wettelijk tarief kunnen studeren. Deze afspraak is ook terug te vinden in de regeling:

http://www.rijksoverheid.(...)raden-hbo-en-wo.html

Als je deze regeling doorleest zie je dat deze betrekking heeft tot de bovengenoemde uitzonderingssituatie.

Jij suggereert nu dat het recht op het volgen van twee studies gelijktijdig is afgeschaft. Maar daar kan ik niets over terugvinden. Heb jij een bron daarvoor?
--
  zondag 14 oktober 2012 @ 12:33:01 #218
124676 RobertoCarlos
pi_117952073
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 12:26 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, maar als je goed kijkt zie je dat die afspraak gaat over de situatie waarin studenten (die gebruik maken van hun recht op een tweede studie) instellingstarief zouden moeten betalen nadat hun eerste studie al afgerond is.
Ik had het dus hier de hele tijd over.

quote:
Jij suggereert nu dat het recht op het volgen van twee studies gelijktijdig is afgeschaft. Maar daar kan ik niets over terugvinden. Heb jij een bron daarvoor?
Ik weet niet waar ik dat gesuggereerd heb, maar als ik dat ergens gedaan heb was dat iig niet de bedoeling.

Los daarvan wordt dat recht om 2 studies te volgen indirect natuurlijk wel weggenomen op het moment dat je voor een master 15.000 euro per jaar moet betalen.... :P
  zondag 14 oktober 2012 @ 12:46:11 #219
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_117952417
Het is mij toch nog niet helemaal duidelijk. Jij zegt dus dat inschrijven voor een tweede master (zonder er al een gehaald te hebben) volgend jaar dus ook tegen het instellingstarief gaat? Ik kan nergens terugvinden dat het recht op een gratis tweede inschrijving verdwijnt. De regeling waar ik naar verwees wat een wettelijke uitwerking is van het bekostigingsakkoord zie je ook niet dat het in stand gehouden wordt. Anders gezegd: als het volgend jaar niet meer mag, mag het dit jaar ook al niet. Of had het via het overgangsrecht alleen gemogen voor mensen die al reeds voor een tweede studie stonden ingeschreven.
quote:
2s.gif Op zondag 14 oktober 2012 12:33 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik had het dus hier de hele tijd over.

[..]

Ik weet niet waar ik dat gesuggereerd heb, maar als ik dat ergens gedaan heb was dat iig niet de bedoeling.

Los daarvan wordt dat recht om 2 studies te volgen indirect natuurlijk wel weggenomen op het moment dat je voor een master 15.000 euro per jaar moet betalen.... :P
quote:
2s.gif Op zondag 7 oktober 2012 22:47 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Helaas... het is dit jaar voor het laatst dat je 2 studies gelijktijdig mag doen..
Dat was de post waar ik op doelde. :)
--
  zondag 14 oktober 2012 @ 14:00:19 #220
124676 RobertoCarlos
pi_117954601
Laat we het even opsplitsen:

1) Afspraak
Het gaat om het mogen afmaken van de 2e studie op het moment dat je (nadat je een tijd 2 studies hebt gedaan) er een van de 2 eerder afrondt. Dat gaat dan tegen het hoge instellingstarief. Dit dus:

"Indien een student het getuigschrift behaalt, maar tegelijkertijd nog bezig is met het volgen van een tweede opleiding blijft het recht op inschrijving tegen wettelijk collegegeld behouden."

(Dit is hier zo vaak aan de orde gekomen dat ik het soms idd maar (onterecht) wat korter formuleer...)

2) De datum:
als ik jouw link wat scherper lees ik o.a.

"In overleg met HBO#raad en VSNU is besloten bij de invoering van de nieuwe bekostiging gedurende drie jaar tweede bachelor# en mastergraden hbo en tweede mastergraden wo onder bepaalde voorwaarden te subsidiëren. Hiermee kan de overgangsproblematiek van de nieuwe bekostiging gefaseerd worden ingevoerd"

Aangezien de nieuwe bekostiging volgens dezelfde brief per 1-1-2011 in werking treedt, zou dit betekenen dat de regeling met de bovengenoemde afspraak tot uiterlijk 1-1-2014 geldt.
Mee eens?

.
  zondag 14 oktober 2012 @ 14:03:12 #221
124676 RobertoCarlos
pi_117954712
Zie trouwens ook de info van de Lsvb (wat dan weer iets anders is...):
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:10 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:

[..]

Beste JaapLiekefan,

Tot het studiejaar 2013-2014 geldt het bekostigingsakkoord. In dit akkoord staat dat studenten die onafgebroken ingeschreven staan voor hun studie beginnen aan een tweede studie deze mogen volgen tegen wettelijk collegegeld.
In 2013 gaat dit geëvalueerd worden.
Voor het studiejaar 2012-2013 betaal je het wettelijk collegegeld. Wat er in 2013-2014 gaat gebeuren is tot nu toe nog niet bekend.
Bij het volgen van een tweede studie nadat je de eerste hebt afgerond kom je niet in aanmerking voor de langstudeerboete.
  zondag 14 oktober 2012 @ 14:56:55 #222
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_117956573
Ja, het gaat in deze kwestie om twee dingen:

1) De mogelijkheid om voor twee studies gelijktijdig te staan ingeschreven.

2) De mogelijkheid om de tweede studie af te maken tegen het wettelijke collegegeld nadat de eerste gehaald is.

De wet van Plasterk maakte het niet meer mogelijk om na het behalen van de eerste studie een tweede studie te volgen tegen wettelijk collegegeld. Dit zou dan volgens het instellingstarief moeten gaan aangezien de universiteit van de rijksoverheid geen subsidiëring meer zou ontvangen.

Hierdoor ontstond er een probleem. Studenten en universiteiten gaven aan dat veel studenten al reeds begonnen waren aan een tweede studie onder het oude systeem en in hun onwetendheid hun eerste studie al hadden afgerond. Dat zou betekenen dat plotsklaps veel studenten (halverwege hun studie) zouden moeten stoppen met studeren vanwege de onverzien hoge kosten.

Toen is in het bekostigingsakkoord opgenomen dat er een overgangsmaatregel zou bestaan. Die is uitgewerkt in de regelgeving die ik eerder heb aangehaald. Studenten mochten voor een korte periode (tot 1 september 2013) hun tweede studie tegen wettelijk collegetarief afmaken ondanks dat zij al een graad hadden.

Vanaf 1 september 2013 komt dus optie 2) te vervallen. Studenten moeten dan klaar zijn met hun studie. Maar optie 1) vervalt niet want daar is niets over afgesproken in het bekostigingsakkoord! Studenten kunnen op dit moment ook nog voor twee studies tegelijk inschrijven en als zij een beetje tempo maken ook gelijktijdig klaar zijn. Dit is namelijk nooit afgeschaft.

Mocht het echter zo zijn dat een rechtenstudent in in 2014 in maart zijn notarieel bachelor haalt en in augustus zijn fiscaal bachelor hij dan van maart tot augustus bezig is met een tweede graad en dus instellingstarief moet betalen. Terwijl hij dit jaar dan nog tegen wettelijk tarief zou mogen studeren. Ik kan nergens terugvinden dat deze student dan volgend jaar bij zijn herinschrijving al voor zijn fiscaal bachelor van dag 1 instellingstarief zou moeten betalen.
--
  zondag 14 oktober 2012 @ 15:00:58 #223
124676 RobertoCarlos
pi_117956713
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 14:56 schreef Ryon het volgende:
Ga het nou niet weer anders formuleren :P dat schiet niet op.
Maar goed, je bent het met die conclusie eens ^O^
  zondag 14 oktober 2012 @ 15:06:08 #224
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_117956869
quote:
2s.gif Op zondag 14 oktober 2012 15:00 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ga het nou niet weer anders formuleren :P dat schiet niet op.
Maar goed, je bent het met die conclusie eens ^O^
:? :?

Jij zegt dat studenten volgend jaar geen twee studies tegelijkertijd kunnen volgen (wat sowieso niet waar is, maar ik denk dat je dan bedoelt dat je voor een van beide instellingstarief moet betalen). Jij verwijst hier vervolgens naar een bron welke naar mijn idee over iets anders gaat. Namelijk het volgen van een tweede studie nadat je de eerste al behaald hebt!

Ik denk dus dat studenten volgend jaar wel twee studies kunnen volgen tegen het wettelijk tarief. En ik ben benieuwd of jij een bron hebt die stelt dat het recht op het gratis volgen van een tweede studie volgend jaar verdwijnt, of wettelijk gezien, op dit moment al verdwenen is.
--
pi_117957341
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 14:56 schreef Ryon het volgende:

1) De mogelijkheid om voor twee studies gelijktijdig te staan ingeschreven.

2) De mogelijkheid om de tweede studie af te maken tegen het wettelijke collegegeld nadat de eerste gehaald is.

De wet van Plasterk maakte het niet meer mogelijk om na het behalen van de eerste studie een tweede studie te volgen tegen wettelijk collegegeld. Dit zou dan volgens het instellingstarief moeten gaan aangezien de universiteit van de rijksoverheid geen subsidiëring meer zou ontvangen.

Hierdoor ontstond er een probleem. Studenten en universiteiten gaven aan dat veel studenten al reeds begonnen waren aan een tweede studie onder het oude systeem en in hun onwetendheid hun eerste studie al hadden afgerond. Dat zou betekenen dat plotsklaps veel studenten (halverwege hun studie) zouden moeten stoppen met studeren vanwege de onverzien hoge kosten.

Toen is in het bekostigingsakkoord opgenomen dat er een overgangsmaatregel zou bestaan. Die is uitgewerkt in de regelgeving die ik eerder heb aangehaald. Studenten mochten voor een korte periode (tot 1 september 2013) hun tweede studie tegen wettelijk collegetarief afmaken ondanks dat zij al een graad hadden.

Vanaf 1 september 2013 komt dus optie 2) te vervallen. Studenten moeten dan klaar zijn met hun studie. Maar optie 1) vervalt niet want daar is niets over afgesproken in het bekostigingsakkoord! Studenten kunnen op dit moment ook nog voor twee studies tegelijk inschrijven en als zij een beetje tempo maken ook gelijktijdig klaar zijn. Dit is namelijk nooit afgeschaft.

Mocht het echter zo zijn dat een rechtenstudent in in 2014 in maart zijn notarieel bachelor haalt en in augustus zijn fiscaal bachelor hij dan van maart tot augustus bezig is met een tweede graad en dus instellingstarief moet betalen. Terwijl hij dit jaar dan nog tegen wettelijk tarief zou mogen studeren. Ik kan nergens terugvinden dat deze student dan volgend jaar bij zijn herinschrijving al voor zijn fiscaal bachelor van dag 1 instellingstarief zou moeten betalen.
Helder, dankjewel :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')