En dat is heel normaal, dat heeft iedereen, 2 studies of nietquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:31 schreef fh101 het volgende:
[..]
Maar die scripties he, daar zie ik wel als een berg tegenop. Terwijl het straks waarschijnljik (hopelijk) allemaal wel meevalt als je er eenmaal mee bezig bent.
Hoe kom je aan deze info? Taalwetenschap is toch echt wel héél iets anders dan literatuurwetenschap, en dan maakt het niet uit of je meer richting toegepaste taalwetenschap (taalverwerving en dat soort meuk) of de theoretische taalwetenschap (de leuke kant) op gaat, met literatuurwetenschap heeft het allebei weinig te maken.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:33 schreef JoelBaka het volgende:
4. Literatuurwetenschap + Taalwetenschap
Veel van hetzelfde.
Nee ik bedoelde niet écht hetzelfde xD Maar beiden heel erg op taal gericht, en op het analyseren van taal of dus literatuur. Meer hetzelfde in vergelijking tot bijv. Filosofie/Politicologie e.d.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:41 schreef hatsaflats het volgende:
[..]
Hoe kom je aan deze info? Taalwetenschap is toch echt wel héél iets anders dan literatuurwetenschap, en dan maakt het niet uit of je meer richting toegepaste taalwetenschap (taalverwerving en dat soort meuk) of de theoretische taalwetenschap (de leuke kant) op gaat, met literatuurwetenschap heeft het allebei weinig te maken.
Normaal lurk ik alleen, maar hier moest ik echt even op reageren
quote:Studenten eisen uitleg kosten tweede studie
Een groep studenten gaat proberen via de rechter universiteiten te dwingen stukken openbaar te maken over de hoogte van het collegegeld voor een tweede studie. Die kosten zijn vaak veel hoger dan het reguliere collegegeld, soms zelfs 800 procent hoger.
Vorig jaar had de groep studenten - verenigd in de Stichting Collectieve Actie Universiteiten (SCAU) - al om de onderbouwing gevraagd aan acht universiteiten, maar daar werd geen gehoor aan gegeven.
Via de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) proberen zij deze stukken alsnog boven tafel te krijgen. De bestuursrechtelijke procedure wordt vrijdag ingediend, zo liet Cees Zweistra donderdag namens de studenten weten.
Universiteiten krijgen geen overheidssubsidie meer voor de tweede masterstudie. Om toch kostendekkend te zijn, vragen zij soms duizenden euro's per jaar meer dan het wettelijk collegegeld van rond de 1700 euro per jaar voor de eerste studie.
De studenten hadden eerder al een rechtszaak tegen de universiteiten aangespannen vanwege de hoogte van het collegegeld. Die zaak wordt op 12 oktober behandeld. De uitspraak is vermoedelijk een paar weken later.
Nawhquote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:28 schreef RobertoCarlos het volgende:
Komt allen naar de zitting! De zaak is van 9.30 uur tot ongeveer 11.00 uur in de rechtbank in Amsterdam![]()
![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 14 oktober 2012 11:26 schreef JoelBaka het volgende:
Als je een research master gaat doen en je stroomt in september in, en daarna in februari instroomt met nog een normale 1-jarige master. Hoe zit het dan met het instellingstarief?Vanaf komend jaar, met het aflopen van het begrotingsakkoord, kan er dan instellingstarief gevraagd worden voor het laatste half jaar van de research master.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
Ah oke, maar is dat dan ook de helft van het instellingstarief?quote:Op zondag 14 oktober 2012 11:34 schreef Ryon het volgende:
[..]
Vanaf komend jaar, met het aflopen van het begrotingsakkoord, kan er dan instellingstarief gevraagd worden voor het laatste half jaar van de research master.
Ja, maar als je goed kijkt zie je dat die afspraak gaat over de situatie waarin studenten (die gebruik maken van hun recht op een tweede studie) instellingstarief zouden moeten betalen nadat hun eerste studie al afgerond is.quote:Op zondag 14 oktober 2012 12:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik ga dit maar eens in de OP zetten want ik blijf dit toelichten....
Dit is het bekostigingsakkoord: http://www.google.nl/url?(...)-VBw5WrJWnQg&cad=rja
De looptijd van dit akkoord is 5 jaar. De afspraak waar het om gaat zie je op pag. 2 rechts bovenin, de 2e kolom
Ik had het dus hier de hele tijd over.quote:Op zondag 14 oktober 2012 12:26 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, maar als je goed kijkt zie je dat die afspraak gaat over de situatie waarin studenten (die gebruik maken van hun recht op een tweede studie) instellingstarief zouden moeten betalen nadat hun eerste studie al afgerond is.
Ik weet niet waar ik dat gesuggereerd heb, maar als ik dat ergens gedaan heb was dat iig niet de bedoeling.quote:Jij suggereert nu dat het recht op het volgen van twee studies gelijktijdig is afgeschaft. Maar daar kan ik niets over terugvinden. Heb jij een bron daarvoor?
quote:Op zondag 14 oktober 2012 12:33 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik had het dus hier de hele tijd over.
[..]
Ik weet niet waar ik dat gesuggereerd heb, maar als ik dat ergens gedaan heb was dat iig niet de bedoeling.
Los daarvan wordt dat recht om 2 studies te volgen indirect natuurlijk wel weggenomen op het moment dat je voor een master 15.000 euro per jaar moet betalen....
Dat was de post waar ik op doelde.quote:Op zondag 7 oktober 2012 22:47 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Helaas... het is dit jaar voor het laatst dat je 2 studies gelijktijdig mag doen..
quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:10 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
[..]
Beste JaapLiekefan,
Tot het studiejaar 2013-2014 geldt het bekostigingsakkoord. In dit akkoord staat dat studenten die onafgebroken ingeschreven staan voor hun studie beginnen aan een tweede studie deze mogen volgen tegen wettelijk collegegeld.
In 2013 gaat dit geëvalueerd worden.
Voor het studiejaar 2012-2013 betaal je het wettelijk collegegeld. Wat er in 2013-2014 gaat gebeuren is tot nu toe nog niet bekend.
Bij het volgen van een tweede studie nadat je de eerste hebt afgerond kom je niet in aanmerking voor de langstudeerboete.
Ga het nou niet weer anders formulerenquote:Op zondag 14 oktober 2012 14:56 schreef Ryon het volgende:
Ja, het gaat in deze kwestie om twee dingen:
quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:00 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ga het nou niet weer anders formulerendat schiet niet op.
Maar goed, je bent het met die conclusie eens
Helder, dankjewelquote:Op zondag 14 oktober 2012 14:56 schreef Ryon het volgende:
Ja, het gaat in deze kwestie om twee dingen:
1) De mogelijkheid om voor twee studies gelijktijdig te staan ingeschreven.
2) De mogelijkheid om de tweede studie af te maken tegen het wettelijke collegegeld nadat de eerste gehaald is.
De wet van Plasterk maakte het niet meer mogelijk om na het behalen van de eerste studie een tweede studie te volgen tegen wettelijk collegegeld. Dit zou dan volgens het instellingstarief moeten gaan aangezien de universiteit van de rijksoverheid geen subsidiëring meer zou ontvangen.
Hierdoor ontstond er een probleem. Studenten en universiteiten gaven aan dat veel studenten al reeds begonnen waren aan een tweede studie onder het oude systeem en in hun onwetendheid hun eerste studie al hadden afgerond. Dat zou betekenen dat plotsklaps veel studenten (halverwege hun studie) zouden moeten stoppen met studeren vanwege de onverzien hoge kosten.
Toen is in het bekostigingsakkoord opgenomen dat er een overgangsmaatregel zou bestaan. Die is uitgewerkt in de regelgeving die ik eerder heb aangehaald. Studenten mochten voor een korte periode (tot 1 september 2013) hun tweede studie tegen wettelijk collegetarief afmaken ondanks dat zij al een graad hadden.
Vanaf 1 september 2013 komt dus optie 2) te vervallen. Studenten moeten dan klaar zijn met hun studie. Maar optie 1) vervalt niet want daar is niets over afgesproken in het bekostigingsakkoord! Studenten kunnen op dit moment ook nog voor twee studies tegelijk inschrijven en als zij een beetje tempo maken ook gelijktijdig klaar zijn. Dit is namelijk nooit afgeschaft.
Mocht het echter zo zijn dat een rechtenstudent in in 2014 in maart zijn notarieel bachelor haalt en in augustus zijn fiscaal bachelor hij dan van maart tot augustus bezig is met een tweede graad en dus instellingstarief moet betalen. Terwijl hij dit jaar dan nog tegen wettelijk tarief zou mogen studeren. Ik kan nergens terugvinden dat deze student dan volgend jaar bij zijn herinschrijving al voor zijn fiscaal bachelor van dag 1 instellingstarief zou moeten betalen.
Zucht. Probeer ook eens daadwerkelijk de posts van anderen te lezen ipv ellenlange warrige verhalen te posten. Nou, succes verder.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:06 schreef Ryon het volgende:
[..]![]()
Jij zegt dat studenten volgend jaar geen twee studies tegelijkertijd kunnen volgen (wat sowieso niet waar is, maar ik denk dat je dan bedoelt dat je voor een van beide instellingstarief moet betalen). Jij verwijst hier vervolgens naar een bron welke naar mijn idee over iets anders gaat. Namelijk het volgen van een tweede studie nadat je de eerste al behaald hebt!
Ik denk dus dat studenten volgend jaar wel twee studies kunnen volgen tegen het wettelijk tarief. En ik ben benieuwd of jij een bron hebt die stelt dat het recht op het gratis volgen van een tweede studie volgend jaar verdwijnt, of wettelijk gezien, op dit moment al verdwenen is.
Dank je. Wellicht zou het handig zijn als jij je posts ook iets duidelijker maakt. Want een uitspraak als:quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Zucht. Probeer ook eens daadwerkelijk de posts van anderen te lezen ipv ellenlange warrige verhalen te posten. Nou, succes verder.
Klopt dus niet. Mocht jij hier iets anders mee bedoelen dan ik er uit op kan maken dan zou het fijn zijn als je dat zou toelichten.quote:Op zondag 7 oktober 2012 22:47 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Helaas... het is dit jaar voor het laatst dat je 2 studies gelijktijdig mag doen..
Hier verder: http://www.dub.uu.nl/arti(...)-euro-te-kosten.htmlquote:'Tweede studie hoeft maar 4500 euro te kosten'
Is het instellingscollegegeld nu wel of niet te hoog? De studenten verenigd in Stichting Collectieve Actie Universiteiten zeiden vrijdag tegen de rechter dat universiteiten teveel geld vragen voor een tweede studie. De acht gedaagde universiteiten zeggen van niet. De rechter doet uitspraak op 28 november 2012.
Het instellingscollegegeld is veel te hoog. Volgens SCAU is een universiteit maar 4447 euro kwijt aan onderwijs voor een student die een gamma-opleiding volgt. De Universiteit Utrecht bijvoorbeeld vraagt voor een master rechten ruim 14.000 euro. De universiteit maakt dus winst, terwijl ze volgens de wetgever kostendekkend moet werken, zegt advocaat M. Kalkwiek deze vrijdag 12 oktober voor de rechter in Amsterdam. Een andere conclusie valt volgens de vertegenwoordiger van SCAU niet te trekken. Bovendien wordt door de hoogte van het bedrag het onderwijs voor veel mensen ontoegankelijk.
Inzicht
Op 1 september 2011 stuurde Stichting Collectieve Actie Universiteiten aan de Universiteit Utrecht en zeven andere universiteiten met een rechtenopleiding een dagvaarding om via de rechter het instellingscollegegeld van een tweede rechtenmaster te verlagen. Ook hoopte SCAU, van wie voorzitter Cees Zweistra toen al een masterdiploma Notarieel Recht op zak had en masterstudent Wijsbegeerte aan de UU was, de universiteiten op deze manier te dwingen de hoogte van het bedrag precies te onderbouwen. Pogingen hiertoe leverden tot dan toe onbevredigende antwoorden op.
Maar ook de dagvaarding leverde niet de gewenste antwoorden. Daarom treffen SCAU en de universiteiten elkaar vrijdag 12 oktober voor de rechter. Zweistra, inmiddels afgestudeerd, hoopt nu eindelijk duidelijkheid te krijgen over de opbouw van het bedrag dat universiteiten rekenen voor studenten die na het beëindigen van hun eerste studie, een tweede studie willen gaan doen. “Het wordt een spannende dag”, zegt hij.
De zaak beperkt zich inmiddels niet meer tot alleen een rechtenmaster, maar gaat nu om alle zogeheten volgtijdige studenten, studenten die na het afronden van een eerste, een tweede opleiding willen volgen. Aan hen mag sinds 2009 het instellingscollegegeld gevraagd worden. Advocaat Kalkwiek rolt de papierwinkel in een koffer die je normaal meeneemt voor een vakantie van drie weken, de zaal binnen. De vier advocaten van de universiteiten onder voorzitterschap van meester W. Pors, zijn meer bescheiden en doen het voornamelijk met digitale versies.
Hou in de gaten dat de overgangsregeling waarbij je 2 studies tegelijk kunt doen tegen het lage tarief per 1-9-2013 afloopt (zoals het er nu uitziet). Dus dan moet je na die datum het hoge instellingstarief betalen voor de 2e studie (ook al rond je ze gelijktijdig af)quote:Op vrijdag 16 november 2012 12:35 schreef Silverdigger2 het volgende:
als ik het schema goed bekijk en het met mijn situatie vergelijk:
ik ben begonnen met mijn eerste master, en wil die master gedeeltelijk afronden zodat ik volgend jaar een tweede master kan volgen en ze allebei volgend jaar tegelijk inlever
http://vrij-zinnig.nl/wp/2012/12/11/tweede-studie-blijft-gratis/quote:Tweede studie ‘blijft gratis’?!
‘VVD en PvdA willen tweede studie gratis houden’, kopt NRC Handelsblad. Het artikel weet te vertellen dat enkele jaren geleden een convenant is gesloten tussen het ministerie OCW, de koepelorganisaties in het hoger onderwijs en de studentenorganisaties waarin is afgesproken dat studenten die twee studies tegelijk doen, één keer collegegeld hoeven te betalen. Deze afspraak zou gelden tot het collegejaar 2012/2013. Dit is slechts het halve verhaal.
Enkele jaren geleden heeft toenmalig minister van onderwijs Ronald Plasterk, de HBO-raad, de Vereniging van Universiteiten en de studentenorganisaties ISO en LSVb om tafel gezet om een nieuw model te ontwerpen voor de bekostiging van het hoger onderwijs. Zouden zij er samen uitkomen, dan nam de minister het in het geheel over, zo werd beloofd. Voorwaarde was wel dat het rijk slechts één bachelor en één master zou bekostigen. Met alle partijen is toen afgesproken dat studenten die gedurende hun eerste studie zouden beginnen aan een tweede, het wettelijk collegegeld zouden betalen: ‘Indien een student het getuigschrift behaalt, maar tegelijkertijd nog bezig is met het volgen van een tweede opleiding blijft het recht op inschrijving tegen wettelijk collegegeld behouden’ (convenant, 2007).
Momenteel ligt het wettelijk collegegeld op ruim 1700 euro. Het instellingscollegegeld kan oplopen tot tienduizenden euro’s per jaar. De afspraak was dat ambitieuze studenten die twee studies wilden volgen, zich in de laatste maanden van hun eerste studie zouden kunnen inschrijven voor een nieuwe studie. Op deze manier bleef de weg vrij om twee studies achter elkaar te volgen zonder tienduizenden euro’s extra kwijt te zijn..
Vervolgens bedankte de minister de organisaties voor hun werk en nam het hele model over, behalve deze bepaling. Dit leverde niet alleen veel commentaar op van de onderhandelingspartijen, ook in de Tweede Kamer werd scherpe kritiek geuit. Overigens kan iedere hogeronderwijsinstelling zelf besluiten om geen instellingscollegegeld te vragen en zich houden aan het convenant dat is getekend namens hun koepelorganisaties, daar hebben ze geen goedkeuring van de minster voor nodig. Gelukkig doet een aantal instellingen dat ook.
Dat PvdA en VVD nu doen alsof zij studenten tegemoet komen door ze ‘gratis’ een tweede studie te laten volgen, is echter een groot misverstand. Feitelijk is het momenteel nauwelijks mogelijk om twee studies te volgen: twee studies tegelijk volgen is zeer lastig door aanwezigheidsverplichtingen, roosters, rendementsmaatregelen zoals het bindend studieadvies en de harde knip, en praktische zaken. Twee studies na elkaar volgen is door een eerdere regering onbetaalbaar gemaakt. De nieuwe minister zou er goed aan doen dit weer recht te zetten en ambitieuze studenten die twee studies willen volgen alle ruimte te geven.
Lisa Westerveld en János Betkó.
Dit artikel verscheen eerder in NRC Handelsblad
Bijzonder vreemd allemaal inderdaad. Ik had pechtod een tijd geleden nog horen zeggen dat hij af wilde van al deze onzin en gewoon weer alles voor instellingstarief wilde gaan doen..quote:Op vrijdag 4 januari 2013 22:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is hypocriet om het volgen van een tweede opleiding mogelijk te laten blijven zolang je maar nog niet je eerste opleiding hebt afgerond maar tegelijkertijd een student 10 000 Euro per jaar te laten betalen zo gauw hij wel zijn eerste opleiding heeft afgerond.
Die bedragen zijn niet op te brengen zo gauw je werkt en dit combineert met een opleiding (veel minder inkomsten en veel meer kosten) en die bedragen liggen zeer ver boven de kostprijs.
Het zou veel logischer zijn om een deeltijdtarief van maximaal 50% te hanteren wanneer je maximaal 30 EC's per jaar behaalt.
Die paar mensen die op die manier een opleiding volgen veroorzaken weinig extra kosten: de hoorcolleges, werkcolleges en practica moeten toch al worden gegeven, of dat er nu 1 extra student in de groep zit doet er niet toe! Normaal gesproken zijn er enkel wat extra kosten voor het nakijken van examens en voor eventuele begeleiding bij een onderzoekje (thesis, BEP als de faculteit ervoor kiest).
Ik bedoelde gewoon weer voor alles 1700quote:Op vrijdag 4 januari 2013 23:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dan vergist Pechtold zich want voordat het instellingstarief werd ingevoerd had je een sterk verhoogd collegegeld voor de masterfase van de opleiding. De overheid had toendertijd de waan dat de bachelorfase een volwaardige opleiding is omdat je net als bij het HBO de bachelortitel krijgt of iets dergelijks.
In die tijd was het niet uitzonderlijk dat je 6000 Euro moest betalen voor 1 jaar, dit was bijv. bij de TU Delft het geval voor de masterfases van bepaalde (of alle?) opleidingen. Dit gold bijv. voor de masterfase van L&R, ze moesten voor het eerste jaar 5000 Euro betalen en voor het tweede jaar 6000 Euro.
quote:Op dinsdag 8 januari 2013 14:18 schreef Samadhi2 het volgende:
N.a.v. de eerder gevoerd discussie nog het volgende.
In art. 7.45a lid 6 WHW staat:
"Indien een student als bedoeld in het eerste, tweede of derde lid meer dan één opleiding volgt en de opleiding waarvoor hij het eerst is ingeschreven met goed gevolg afrondt, is deze student het wettelijke collegegeld verschuldigd voor het resterende deel van het studiejaar. Het verschuldigde bedrag wordt in dat geval berekend naar rato van het aantal resterende maanden van het desbetreffende studiejaar."
Ik zou menen dat dit betekent dat het, ook ingeval het begrotingsakkoord (onverhoopt) niet wordt verlengd, mogelijk blijft gedurende hetzelfde collegejaar twee graden te behalen, en dat dit niet noodzakelijkerwijs gelijktijdig hoeft te gebeuren. Het verschil met de huidige situatie (door het begrotingsakkoord) is echter wel dat een student thans zo lang als hij wenst kan doen over het behalen van de tweede graad.
Het is mij uit de eerdere discussie niet duidelijk geworden op grond waarvan studenten niet langer twee opleidingen tegelijkertijd zouden kunnen volgen; daarvoor zou de WHW ook veranderd moeten worden, aangezien daar expliciet in vastgelegd is dat het gaat om het behalen van een graad, niet om het ingeschreven staan voor een opleiding.
Hopelijk kan iemand enige helderheid verschaffen.
http://www.dub.uu.nl/arti(...)gscollegegelden.htmlquote:Uitstel vonnis instellingscollegegelden
De rechter doet vandaag geen uitspraak over de torenhoge instellingscollegegelden voor ‘tweede’ juridische masteropleidingen. Het vonnis in de rechtszaak tegen acht universiteiten komt pas op 9 januari.
De zaak is aangespannen door de Stichting Collectieve Actie Universiteiten (SCAU) die mede is opgericht door een student van de Universiteit Utrecht. SCAU is verontwaardigd dat universiteiten duizenden euro’s collegegeld vragen aan mensen die een juridische masteropleiding willen volgen, terwijl ze al een masterdiploma op zak hebben. De prijzen zijn volgens SCAU nergens op gebaseerd. Waarom vraagt de ene universiteit 9000 euro en de andere 14.000? De rechtszaak was op 12 oktober.
De rechters dachten binnen zes weken vonnis te kunnen wijzen, maar de zaak blijkt complex. Het dossier was dusdanig omvangrijk dat ze meer tijd nodig hebben, zegt een woordvoerder van de rechtbank Amsterdam. Nu wordt het 9 januari 2013.
Die slaan inderdaad een behoorlijk pleefiguur.quote:Op woensdag 9 januari 2013 17:46 schreef Ryon het volgende:
Omdat Powned altijd van die mooie koppen heeft: http://www.powned.tv/nieu(...)bij_verkeerde_r.html
Die zijn goed nat gegaan. Dat wordt dus komend september het nog een keer proberen, maar dan wel bij de juiste 'rechter' wat dus het CBHO is. Hadden zij dit ook niet even kunnen bespreken met een van hun docenten?
De uitspraak: http://zoeken.rechtspraak(...)=BY8038&vrije_tekst=
Omdat de rechtbank er ook mee worstelde... Uiteindelijk hebben ze maar besloten om op de niet-ontvankelijkheid te gaan zitten. Beetje onzin van dat pleefiguur, het is namelijk helemaal niet zo duidelijk als het lijkt. Ik vind eerder de uitspraak van de rechtbank nogal vreemd....quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:28 schreef Valid het volgende:
[..]
Die slaan inderdaad een behoorlijk pleefiguur.Ik vraag me dan wel af waarom de uitspraak in eerste instantie nog uitgesteld werd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |