abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:47:35 #51
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100519591
De SCAU is erg goed bezig qua media-aandacht, hier op RTL
http://www.rtl.nl/xl/#/u/747c3e2e-75dd-4f19-aa7c-050b8c46ac85/
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:50:03 #52
124676 RobertoCarlos
pi_100519662
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:51:18 #53
124676 RobertoCarlos
pi_100519703
O ja, meld je hier aan op Facebook!
http://www.facebook.com/groups/181416888571607/
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:10:00 #54
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_100520441
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 18:47 schreef RobertoCarlos het volgende:
De SCAU is erg goed bezig qua media-aandacht, hier op RTL
http://www.rtl.nl/xl/#/u/747c3e2e-75dd-4f19-aa7c-050b8c46ac85/
quote:
Is ook nodig wil het serieus worden genomen. Alleen jammer dat Facebook.
AFC AJAX
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 19:23:30 #55
124676 RobertoCarlos
pi_100520889
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 19:10 schreef msnk het volgende:

[..]

[..]

Is ook nodig wil het serieus worden genomen. Alleen jammer dat Facebook.
Wat is er mis met Facebook?
  woensdag 31 augustus 2011 @ 00:04:09 #56
124676 RobertoCarlos
pi_101396032
*O* *O* *O* *O* *O*
quote:
Universiteiten aangeklaagd om hoog collegegeld tweede studie

Eind deze week zullen acht universiteiten een dagvaarding ontvangen van een groep studenten, zo meldde NU.nl gisteren. De studenten – verenigd in de Stichting Collectieve Actie Universiteiten (SCAU)- stuurden in maart een brief naar verschillende universiteitsbesturen met een verzoek om opheldering over het verhoogde collegegeld voor het volgen van een tweede studie. Nu de antwoorden van de colleges, waaronder het antwoord van de RU, niet bevredigend zijn, heeft de SCAU besloten tot een aanklacht. Het doel is om de kosten van een tweede studie landelijk gelijk te trekken en vast te stellen op 5.500 euro.

Vanwege de grote verschillen in het bedrag dat universiteiten vragen voor een tweede studie verwacht de SCAU dat de zaak succesvol zal zijn omdat de rechter deze willekeur niet zal toestaan. De stichting gaat de rechter vragen om het opschorten van de regeling voor de duur van de rechtszaak. Als de SCAU een bodemprocedure start is het mogelijk dat studenten gedurende de zaak een tarief van 5.500 euro voor een tweede studie zullen betalen.
http://www.ans-online.nl/(...)gegeld-tweede-studie

Hier de website van de Stichting Collectieve Actie Universiteiten: http://www.stcau.nl/wordpress/
pi_101396908
quote:
Het doel is om de kosten van een tweede studie landelijk gelijk te trekken en vast te stellen op 5.500 euro.
Oh, ik dacht dat het doel was om het collegegeld terug te brengen tot 1713 euro :{
pi_101397480
Ik vind het prachtig dat die studenten proberen om die willekeur aan tarieven te bestrijden maar ik vrees dat je met ¤5500 altijd nog voor heel wat studies heel wat meer betaald dan wat de studie zelf kost. Bij een private universiteit is dat geen probleem, bij een publieke universiteit lijkt mij dat ethisch gezien een zeer slechte zaak.
Neem bijv. een bachelor wiskunde, ga er even van uit dat er 80 studenten zijn in een jaar en dat de groepen voor werkcolleges 40 studenten groot zijn.
Ga er van uit dat er per week 26 contacturen zijn (over heel de bachelor) en dat de contacturen samsam verdeeld zijn over hoorcolleges en werkcolleges (in de praktijk zijn er misschien ook nog wat kleinere groepen voor het leren werken met software of projecten maar voor de eenvoud laat ik dat even weg uit de berekening).
In totaal zouden er dan per week 13 + 2*13 = 39 werkuren nodig zijn om al die lessen te verzorgen voor 80 studenten. Ga uit van 35-40 lesweken per jaar, dan krijg je 35-40 * 39 werkuren per jaar, in ieder geval dus minder dan 1600 werkuren per jaar. Ik weet niet precies wat het salaris van zo'n man bedraag maar laten we er van uitgaan dat het brutosalaris ¤40 per uur is voor de gemiddelde ´docent` (universitair docent, universitair hoofddocent, hoogleraar, misschien eens een assisten).
Dan zou je grofweg ¤50 000 - ¤60 000 per wiskundejaar nodig hebben. Ik rond even slordig af aangezien er toch al tal van onzekerheden in de berekening zitten.
Deel dat bedrag door 80 en je krijgt misschien zo'n ¤600 per student per jaar. Dan heb je alleen nog maar de docenten, niet de gebouwen en overige faciliteiten. Stel dat je voor die gebouwen per uur evenveel betaalt als voor de docent (lijkt mij geen laag bedrag als huur voor auditorium gezien de vele uren dat zo'n auditoria in al die jaren worden verhuurd) en we tellen misschien ook nog het dubbele aan salaris voor alle lesvoorbereiding, nakijken van examens etc. dan nog kom je niet aan een van ¤5500

Op deze servetbereking valt allerlei kritiek te geven, zo ben ik bijv. van eenzelfde aantal studenten uitgegaan in alle jaren (niet zo'n punt, zowel de kosten als het aantal studenten zou min of meer gelijk afnemen zolang niet meer dan de helft afvalt) en ongetwijfeld kloppen de salarissen en het aantal contacturen ook niet helemaal, bovendien heb ik de kleinere groepen voor practica verwaarlooosd.. Het lijkt me echter een voldoende goede schatting om de stelling billijk te maken dat eerst maar eens moet worden aangetoond dat een studie per jaar per student ¤5500 kost. Uiteraard zijn er studierichtingen waarvoor je allerlei dure apparatuur nodig hebt maar er zijn eveneens veel studierichtingen waarvoor je niets van dure apparatuur nodig hebt.
Bovendien, zou het wenselijk zijn dat bijv. de student technische natuurkunde meer moet betalen dan de student wiskunde omdat hij toevallig duurdere apparatuur nodig heeft? Het lijkt me zeker niet bevordelijk voor de kenniseconomie die onze hypocriete politici zogenaamd nastreven.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_101400034
quote:
Het lijkt me echter een voldoende goede schatting om de stelling billijk te maken dat eerst maar eens moet worden aangetoond dat een studie per jaar per student ¤5500 kost.
Naar mijn weten kost een studie al gauw tussen de 8.000 en 20.000 euro per jaar. Ik kan daar geen parate onderbouwing voor geven, maar als je de vergelijking met het buitenland trekt dan kom je op vergelijkbare kosten uit.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 00:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind het prachtig dat die studenten proberen om die willekeur aan tarieven te bestrijden maar ik vrees dat je met ¤5500 altijd nog voor heel wat studies heel wat meer betaald dan wat de studie zelf kost. Bij een private universiteit is dat geen probleem, bij een publieke universiteit lijkt mij dat ethisch gezien een zeer slechte zaak.
Neem bijv. een bachelor wiskunde, ga er even van uit dat er 80 studenten zijn in een jaar en dat de groepen voor werkcolleges 40 studenten groot zijn.
Ga er van uit dat er per week 26 contacturen zijn (over heel de bachelor) en dat de contacturen samsam verdeeld zijn over hoorcolleges en werkcolleges (in de praktijk zijn er misschien ook nog wat kleinere groepen voor het leren werken met software of projecten maar voor de eenvoud laat ik dat even weg uit de berekening).
In totaal zouden er dan per week 13 + 2*13 = 39 werkuren nodig zijn om al die lessen te verzorgen voor 80 studenten. Ga uit van 35-40 lesweken per jaar, dan krijg je 35-40 * 39 werkuren per jaar, in ieder geval dus minder dan 1600 werkuren per jaar. Ik weet niet precies wat het salaris van zo'n man bedraag maar laten we er van uitgaan dat het brutosalaris ¤40 per uur is voor de gemiddelde ´docent` (universitair docent, universitair hoofddocent, hoogleraar, misschien eens een assisten).
Dan zou je grofweg ¤50 000 - ¤60 000 per wiskundejaar nodig hebben.
Een hoogleraar tikt al vaak tegen de Balkenende-norm aan qua salaris. Er lopen ook nog meerdere rond op een faculteit. Laten we zeggen dat er bijvoorbeeld zes rondlopen. Dan kom je al op salariskosten (enkel aan hoogleraren, excl. staf en andere docenten) tegen de 800.000 uit. Zelfs bij een pro-rata benadering (verdeling tussen tijd doceren en onderzoek) kom je al op flinke kosten uit.

quote:
Ik rond even slordig af aangezien er toch al tal van onzekerheden in de berekening zitten.
Deel dat bedrag door 80 en je krijgt misschien zo'n ¤600 per student per jaar. Dan heb je alleen nog maar de docenten, niet de gebouwen en overige faciliteiten. Stel dat je voor die gebouwen per uur evenveel betaalt als voor de docent (lijkt mij geen laag bedrag als huur voor auditorium gezien de vele uren dat zo'n auditoria in al die jaren worden verhuurd) en we tellen misschien ook nog het dubbele aan salaris voor alle lesvoorbereiding, nakijken van examens etc. dan nog kom je niet aan een van ¤5500
Ik denk dat je de supporting layer onderschat. Ik ben geen wiskundige of econoom. Maar denk bijvoorbeeld aan de kosten (incl. personeel) IT en up to date houden van bibliotheek.

[ Bericht 2% gewijzigd door Space-Chinees op 31-08-2011 08:02:55 ]
  woensdag 31 augustus 2011 @ 08:27:25 #60
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_101400296
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 00:28 schreef Warren het volgende:

[..]

Oh, ik dacht dat het doel was om het collegegeld terug te brengen tot 1713 euro :{
Inderdaad, bij 5.500 blijft het goedkoper om de aanvraag van een diploma uit te stellen omdat het goedkoper is het verhoogd wettelijk tarief ('langstudeerboete') te betalen..
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 31 augustus 2011 @ 08:31:12 #61
124676 RobertoCarlos
pi_101400341
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 08:27 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Inderdaad, bij 5.500 blijft het goedkoper om de aanvraag van een diploma uit te stellen omdat het goedkoper is het verhoogd wettelijk tarief ('langstudeerboete') te betalen..
Beetje kortzichtig dit. Het gaat om veel meer situaties dan de huidige uitzonderingssituatie van 2 studies tegelijkertijd doen. Overigens is deze mogelijkheid een gevolg van een afspraak tussen het Rijk en de studentenorganisaties. Deze afspraak komt rond 2013 te vervallen en dat betaalt iedereen de volle mep.

[ Bericht 13% gewijzigd door RobertoCarlos op 31-08-2011 08:39:14 ]
  woensdag 31 augustus 2011 @ 08:37:34 #62
124676 RobertoCarlos
pi_101400434
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 00:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Op deze servetbereking valt allerlei kritiek te geven, zo ben ik bijv. van eenzelfde aantal studenten uitgegaan in alle jaren (niet zo'n punt, zowel de kosten als het aantal studenten zou min of meer gelijk afnemen zolang niet meer dan de helft afvalt) en ongetwijfeld kloppen de salarissen en het aantal contacturen ook niet helemaal, bovendien heb ik de kleinere groepen voor practica verwaarlooosd.. Het lijkt me echter een voldoende goede schatting om de stelling billijk te maken dat eerst maar eens moet worden aangetoond dat een studie per jaar per student ¤5500 kost.
Er valt idd heel veel kritiek te geven op jouw 'berekening' en er klopt nog veel meer niet aan jou berekening. Maar toch vind je het een voldoende schatting om conclusies te trekken. Dat klopt natuurlijk niet. Dus wat is dan het nut van jouw verhaal?
  donderdag 1 september 2011 @ 16:56:36 #63
124676 RobertoCarlos
pi_101452687
Vandaag in Een Vandaag een reportage over de aktie! Kijken dus! w/ w/ w/ *O* *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door RobertoCarlos op 01-09-2011 18:12:51 ]
  donderdag 1 september 2011 @ 17:00:55 #64
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_101452826
Niks op teletekst?
AFC AJAX
pi_101454224
quote:
2s.gif Op donderdag 1 september 2011 16:56 schreef RobertoCarlos het volgende:
Vanavond in Een Vandaag een reportage over de aktie! Kijken dus! w/ w/ w/ *O* *O*
Welke actie?

Ik snap overigens niet waarom men nu opeens wakker wordt. Die wet van de 2e studie is er al lang doorheen en toen er over werd gedebatteerd kraaide er geen hond naar.
Dat was wel anders met die 3000 euro boete, en zoals gebleken is, protesteren kan wel degelijk helpen.
  donderdag 1 september 2011 @ 18:09:56 #66
124676 RobertoCarlos
pi_101454772
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 17:51 schreef Warren het volgende:

[..]

Welke actie?

Deze aktie van de Stichting Collectieve Actie Universiteiten :)

quote:
Dagvaarding om hoog collegegeld tweede studie
ANP/Redactie − 29/08/11, 09:59

Acht universiteiten ontvangen eind deze week een dagvaarding. Een groep studenten klaagt onderwijsinstellingen aan vanwege het verhoogde collegegeld voor de tweede studie.
De studenten - verenigd in de Stichting Collectieve Actie Universiteiten (SCAU) - hebben de universiteiten meerdere keren om opheldering gevraagd, maar of er kwam geen antwoord of het antwoord was niet bevredigend. Dat heeft een woordvoerder van de SCAU vandaag laten weten.

Universiteiten krijgen geen overheidssubsidie meer voor de tweede masterstudie. Om toch kostendekkend te zijn, vragen zij soms duizenden euro's per jaar meer dan het wettelijk collegegeld van ongeveer 1713 euro voor de eerste studie.

De advocaat van de studenten zet in op het voorlopig opschorten van het verhoogde collegegeld voor de duur van de procedure, zo liet hij weten. 'In principe gaat het om een bodemprocedure, maar door middel van een kort geding dat deel uitmaakt van de rechtszaak hopen wij dat de rechter een uniform collegegeld vaststelt gedurende de zaak', aldus advocaat Maarten Kalkwiek
http://www.volkskrant.nl/(...)-tweede-studie.dhtml
  donderdag 1 september 2011 @ 18:13:46 #67
124676 RobertoCarlos
pi_101454878
quote:
10s.gif Op donderdag 1 september 2011 17:00 schreef msnk het volgende:
Niks op teletekst?
Sorry, de reportage was vandaag overdag te zien... (en waarschijnlijk gisteravond al...)
Hier in ieder geval de reportage! :)

quote:
Studenten klagen universiteiten aan om collegegeld

Universiteiten mogen zelf bepalen hoeveel collegegeld zij vragen voor een tweede bachelor of master. De instellingen krijgen namelijk geen subsidie meer als een student een tweede studie wil volgen. Maar nu blijkt dat de kosten voor de student in de vele duizenden euro's kunnen lopen. Om die reden worden morgen worden acht universiteiten gedagvaard door studenten.

Betaal je aan de Radboud universiteit bijna 9000 voor Rechten als tweede studie, aan de Universiteit Utrecht moet er ruim veertienduizend euro neergeteld worden.
Hier de uitzending! :)
http://www.eenvandaag.nl/(...)n_aan_om_collegegeld

[ Bericht 17% gewijzigd door RobertoCarlos op 01-09-2011 18:23:14 ]
pi_101455004
quote:
2s.gif Op donderdag 1 september 2011 18:09 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Deze aktie van de Stichting Collectieve Actie Universiteiten :)

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)-tweede-studie.dhtml
Oh dat. Wat wordt er precies geist? Heb je daar een linkje voor? Dat het collegegeld naar 5.500 euro gaat? Of is dat slechts een voorlopige eis?
  donderdag 1 september 2011 @ 18:40:44 #69
124676 RobertoCarlos
pi_101455705
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 18:17 schreef Warren het volgende:

[..]

Oh dat. Wat wordt er precies geist? Heb je daar een linkje voor? Dat het collegegeld naar 5.500 euro gaat? Of is dat slechts een voorlopige eis?
De eis is inderdaad dat het collegegeld naar die E 5500,- gaat, dit is de bodemprocedure.
Voor de korte termijn, dus zolang die lange bodemprocedure bezig is, wordt er in dit kort geding geeist dat de universiteiten de betaling van deze hoge collegegeld-tarieven opschorten.

Dit haal ik uit de verschillende nieuwsberichten, zoals deze:
quote:
De inzet van het kort geding is uitstel van betaling van het instellingscollegegeld zoals dat door de verschillende universiteiten is bepaald. Vanaf dit collegejaar moeten studenten die al eerder een masteropleiding hebben afgerond en dit jaar met een nieuwe masteropleiding beginnen, het instellingscollegegeld betalen.
en

quote:
“Dus toen zijn we zelf aan het rekenen geslagen en kwamen uit op een bedrag van 5500 euro. Wij vinden dus dat universiteiten niet meer dan dit bedrag mogen vragen en proberen ons gelijk te halen via de rechter. Als wij het kort geding winnen, dan hoeven studenten niet meer dan dat bedrag te betalen.”
http://www.dub.uu.nl/cont(...)legegeld-te-verlagen
pi_101467937
Toegegeven, het is wel vreemd dat het collegegeld bij de UvA 4000 euro hoger is dan in Leiden (voor alfa-gamma studies, om maar iets te noemen.

Aan de andere kant, nu de tweede studie niet meer wordt bekostigd, is het niet veel anders dan dat zeeman dezelfde shirts verkoopt voor 5 euro, terwijl Nike misschien 20 euro vraagt.

Als het nu dus een marktsysteem wordt, dan zullen universiteiten gaan concurerren, waardoor de prijzen omlaag zouden kunnen gaan.
  donderdag 1 september 2011 @ 23:35:59 #71
124676 RobertoCarlos
pi_101472455
De dagvaarding van de Stichting Collectieve Actie Universiteiten staat nu online! *O*
http://www.stcau.nl/wordpress/
pi_101472831
Ik vind het eng. maandag begint om 6 uur mijn eerste college op de uva :@
pi_103151792
Heb een vraagje die een beetje gelinkt is aan een andere boete (langstudeerboete). Ik doe momenteel een bčta-master en die duurt 2 jaar, dus ik mag er in totaal 3 jaar over doen om de langstudeerboete te ontlopen. Daarnaast doe ik een master die 1 jaar duurt, en daar volg ik alle vakken voor, maar daar heb ik me nog niet officieel voor ingeschreven om de langstudeerboete te ontlopen. Ik verwacht namelijk 2,5 jaar over beiden te doen, en als ik me voor die 1-jarige master al zou hebben ingeschreven, dan moet ik sowieso een half jaar langstudeerboete betalen (omdat ik er dus dan 2,5 jaar voor ingeschreven sta).

Maar wat ik me afvraag is, stel dat ik me komend jaar pas inschrijf voor de 1-jarige master, moet ik dan wel of niet een half jaar langstudeerboete betalen? Ik heb dan immers 2,5 jaar het lage tarief hoeven te betalen terwijl ik ook een 1-jarige master afrond. Echter, ik sta maar 1,5 jaar ingeschreven voor de 1-jarige master, en 2,5 jaar ingeschreven voor de 2-jarige master.
  zondag 16 oktober 2011 @ 17:11:31 #74
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103152158
Wel, je staat dan 2,5 jaar ingeschreven voor een masteropleiding en dat mag maar 2 jaar zijn. Kijk na of je behaalde vakken mag inbrengen als je je pas inschrijft na het behalen van die vakken, dat kan niet altijd. Als dat kan, dan moet je je na 2,49 jaar voor studie 2 inschrijven en betaal je een maand de langstudeerboete (als inschrijven halverwege het jaar mogelijk is).
  zondag 16 oktober 2011 @ 21:42:51 #75
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_103165338
Grom ik word helemaal gek van de halstarrige instelling van scholen soms als het gaat om 2 studies. In theorie vinden ze het allemaal prachtig maar als je eenmaal bezig bent weten ze altijd wel weer ergens een blokkade te vinden :%
pi_104408133
Oke, ik heb een probleem.
Ik volg sinds 2004 een studie aan Fontys Hogescholen en in 2008 ben ik begonnen aan een Bachelor aan de Universiteit van Utrecht. (Daardoor duurt die studie aan Fontys veel te lang.. maar dat terzijde)

Ik volg dus al 3 jaar 2 studies langs elkaar. Ik heb mijn Bachelor aan de UU afgelopen zomer behaald en ben nu aan een Master begonnen (ook UU). Zodoende volg ik nog steeds twee studies naast elkaar.

Maar nu wil de UU mijn Bewijs voor Betaald Collegegeld niet accepteren omdat ik al een graad heb behaald. Na een telefoontje ben ik erachter gekomen dat ze hem niet accepteren omdat ze er nu vanuit gaan dat ik conform 'de wet tweede studie' instellingscollegegeld betaal aan Fontys en dan geldt een dergelijk bewijs blijkbaar niet. Maar ik val dus niet onder die wet, dus ik betaal geen instellingscollegegeld.
De vrouw aan de telefoon zei dat ze alles onder een hoop scharen en geen uitzondering gaan maken ondanks dat ik onder de overgangsregeling val, daar wordt gewoonweg niet naar gekeken.

Wat moet ik nu doen? Zo'n overgangsregeling is er toch niet voor niets?
  dinsdag 15 november 2011 @ 20:31:46 #77
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_104409209
De overgangsregeling houdt slechts in dat het instellingstarief laag is. Voor een Bewijs betaald collegegeld moet je het wettelijk collegegeld betaald hebben, dat is wat anders als het instellingstarief ondanks dat het bedrag hetzelfde is.
pi_104409591
Maar dan zou ik toch ook geen bewijs van betaald collegegeld hebben ontvangen?

Dus de overgangsregeling houdt enkel in dat instellingsgeld laag is, maar dan kan je geen gebruik meer maken van BBC. Wat uiteindelijk resulteert in dubbel betalen (en je dus alsnog instellingsgeld betaald?!)

[ Bericht 58% gewijzigd door Markeerstift op 15-11-2011 20:45:36 ]
  dinsdag 15 november 2011 @ 20:47:43 #79
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_104410202
Ik weet niet op welke overgangsregeling je precies doelt, maar je kunt inderdaad geen bewijs van betaald collegegeld hebben ontvangen.
pi_104411095
Hmm, maar die heb ik wel ontvangen. Ik ben nu die verschillen tussen de twee collegegelden aan het bekijken en het zou kunnen dat ik hem heb gehad omdat het een opleiding in de zorg is en ik dus wel wettelijk collegegeld betaal.
Over de overgangsregeling: ik heb me hier nooit mee bezig gehouden omdat ik dacht dat het voor mij niet op zou gaan. Dacht dat ik al eerder klaar zou zijn op de Fontys en ik dacht eigenlijk ook dat het niet zou gelden wanneer je al een aantal jaren voordat de wet inging was gestart. Al zie ik dat nu nergens meer terug..
  dinsdag 15 november 2011 @ 21:20:04 #81
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_104412745
Is de Fontys- of de UU-opleiding in de zorg?
pi_104413764
De Fontys opleiding is geregistreerd in CROHO. De UU niet..

Naast deze voorwaarden geldt het wettelijk collegegeld of een instellingscollegegeld ter hoogte van het wettelijk collegegeld ook in de volgende gevallen:

* U wilt een tweede bachelor of een tweede master in de zorg of in het onderwijs volgen en heeft nog geen diploma behaald in deze richtingen. Om te bepalen of een opleiding een zorg- of een onderwijsopleiding is, kunt u het Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs (CROHO) bij DUO raadplegen.

Maar met die bovenste zin, weet je dus nog niet of je instellingscollegegeld of wettelijk collegegeld moet betalen?
  dinsdag 15 november 2011 @ 21:50:09 #83
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_104415243
Na een dm-convo is gebleken dat geen enkele opleiding er eentje in de gezondheidszorg (of het onderwijs) is. Er is dus geen wettelijke uitzondering van toepassing. Voor je bachelor betaal je instellingscollegegeld, waarvoor geen bewijs betaald collegegeld mag worden afgegeven (of wel, maar je kunt hem niet gebruiken om ergens anders gratis binnen te komen).
pi_104445876
Ik heb een vraagje betreffende mijn studies psychologie en bedrijfskunde. Hopelijk kan iemand deze vragen voor mij beantwoorden, aangezien het mij allemaal niet helemaal duidelijk is! :)

Mijn situatie:
- 4de jaars Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit
- 2de jaars Psychologie aan de Universiteit Leiden.

Mijn planning was om volgend jaar beide studies tegelijkertijd af te ronden, maar dan krijg ik te maken met de langstudeerboete van 3000 euro. Hier ontkom ik niet aan, want ik moet nog 60 punten psychologie + 30 punten bedrijfskunde en dat gaat mij dit jaar niet meer lukken.

Nu is mijn vraag: Stel ik rond mijn beide studies af voor februari 2013 krijg ik dan een gedeelte van het geld van die boete terug?

Verder bestaat ook nog de optie om dit jaar Bedrijfskunde af te sluiten en mij in te schrijven als pre-master student om zo niet te maken te krijgen met de tweede studie boete. In dat jaar haal ik gewoon de laatste vakken, is het dan gewoon mogelijk (als ik 180 punten) om mijn diploma aan te vragen?

Hopelijk is er iemand die mij hierbij kan helpen.
Bij voorbaat dank!
  maandag 2 januari 2012 @ 10:57:16 #85
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_106303988
Even een kickje.

Momenteel studeer ik accountancy aan Nyenrode en ga ik in februari beginnen met de master (heb van september - januari de pre-master gevolgd). Nu speelt al een lange tijd de gedachte om ook nog rechten te gaan studeren. Het liefst na mijn accountancy opleiding die ik hoogstwaarschijnlijk in 2016 ga afronden (ga ook nog een post-master volgen). Hiervoor heb ik HBO Accountancy gedaan.

Nu heb ik het geluk dat mijn werkgever mijn studie betaald waardoor ik nu aan een particuliere universiteit kan studeren. Ik ga er vanuit dat ik mijn rechten studie zelf moet/ga betalen. Alleen nu is de vraag: betaal ik dan instellingstarief of het wettelijke collegegeld? Als ik het schema volg in de OP zou ik uitkomen op instellingstarief, maar bij mij speelt dus nog mee dat ik nu op een particuliere school zit waar ik (lees: mijn baas) al instellingstarief voor betaal á tienduizenden euro's.

Weet iemand dus of dat schema ook van toepassing is als je je eerste master op een particuliere universiteit haalt?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  maandag 2 januari 2012 @ 11:18:33 #86
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_106304443
Het gaat erom of je mastertitel in het CRI-HO staat. Volgens mij gebeurt dat bij Nyenrode niet.
  maandag 2 januari 2012 @ 12:17:59 #87
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_106306294
Dat zou best wel eens kunnen kloppen omdat ik me ook niet hoefde aan te melden via Studielink, maar dat rechtstreeks heb gedaan. Dat zou geweldig nieuws zijn omdat ik dan eerst deze studie af kan ronden en daarna rechten kan studeren *O* Anders zou ik serieus moeten overwegen om nu ook met rechten te gaan beginnen :') Nu zou ik best 2 studies aankunnen, maar naast een fulltime baan gaat dat misschien toch iets teveel worden :+
pi_106327705
volgt hier iemand de studies farmacie en geneeskunde samen? ik ben van plan om aankomend schooljaar geneeskunde te studeren "klasse c" samen met farmacie. ben nu bezig met eerste jaar farmacie, en ik vind het zonde om volgend ermee te stoppen als ik ingeloot wordt voor geneeskunde. mijn vraag is of deze studies te combineren zijn? en waarschijnlijk wordt het op 2 verschillende universiteiten, namelijk utrecht en nijmegen. ik heb expres hiervoor gekozen om ervoor te zorgen dat de tentamens niet tegelijk vallen, en ik woon ook 15 minuten van nijmegen.
momenteel besteed ik thuis "zonder colleges op uni" ongeveer 8 uur per week aan farmacie, en dat gaat goed.
pi_108489642
Kick

Ik zit met een vraag: Dit is mijn laatste jaar gymnasium en mede op aanraden van mijn mentor heb ik besloten om voor twee studies tegelijk te gaan ipv één. Eerst was ik mij echter aan het oriënteren op één studie, daarin stond ik voor de keuze tussen international business law in Leiden of bestuurskunde in Rotterdam. Nu ik voor een extra studie ga, zou ik graag politicologie in leiden gaan doen mocht mijn hoofdkeuze op international business law vallen en op gewoon rechten mocht mijn hoofdkeuze bestuurskunde worden. Ik vind het erg leuk om te leren en pik alles snel op. Zijn dit keuzes die qua uren te halen zijn of neem ik nu echt teveel hooi op mijn vork? Ik weet natuurlijk dat jullie hier geen goed oordeel over kunnen vellen aangezien jullie mij niet persoonlijk kennen,maar misschien zijn sommige van jullie bekend met de studies en kunnen dan zeggen of de combinaties haalbaar zijn.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 02:10:55 #90
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_108491658
Rechten schijnt best goed te halen zijn als 2e studie.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 05:35:15 #91
124676 RobertoCarlos
pi_108492194
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 00:20 schreef Poespas het volgende:
Kick

Ik zit met een vraag: Dit is mijn laatste jaar gymnasium en mede op aanraden van mijn mentor heb ik besloten om voor twee studies tegelijk te gaan ipv één. Eerst was ik mij echter aan het oriënteren op één studie, daarin stond ik voor de keuze tussen international business law in Leiden of bestuurskunde in Rotterdam. Nu ik voor een extra studie ga, zou ik graag politicologie in leiden gaan doen mocht mijn hoofdkeuze op international business law vallen en op gewoon rechten mocht mijn hoofdkeuze bestuurskunde worden. Ik vind het erg leuk om te leren en pik alles snel op. Zijn dit keuzes die qua uren te halen zijn of neem ik nu echt teveel hooi op mijn vork? Ik weet natuurlijk dat jullie hier geen goed oordeel over kunnen vellen aangezien jullie mij niet persoonlijk kennen,maar misschien zijn sommige van jullie bekend met de studies en kunnen dan zeggen of de combinaties haalbaar zijn.
Allebei de combi's kunnen goed. Ook Bsk is niet al te moeilijk hoor. Ik vind Politicologie wel duidelijk anders en moeilijker dan IBL, rechten of BSK: abstracter en veeleisender, dus van de 2 combi's is de 1e de moeilijkste. Bovendien kun je bij combi 2 bij rechten bsk als een minor gebruiken en krijg je daar in Leiden bij rechten redelijk veel vrijstellingen als je bsk hebt gedaan.
  woensdag 29 februari 2012 @ 23:48:05 #92
124676 RobertoCarlos
pi_108570665
quote:
UvA heeft verkeerd gehandeld

De UvA heeft verkeerd gehandeld door een groep studenten die een tweede studie volgt duizenden euro’s extra collegegeld in rekening te brengen omdat zij inmiddels zijn uitgelopen.

Dat zei advocaat Maarten Kalkwiek dinsdagavond tijdens een door studentenbond Asva georganiseerde bijeenkomst op het Roeterseilandcomplex voor gedupeerde studenten. ‘Het is geen kwestie van hoe het gelijk wordt gehaald, maar wanneer het gelijk wordt gehaald,’ aldus de advocaat, die gespecialiseerd is in onderwijsrecht. De studentenbond overweegt juridische stappen te nemen.

Het gaat om studenten die voor dit studiejaar zijn begonnen aan een tweede bachelor of master en inmiddels zijn uitgelopen. Met ingang van dit jaar geldt voor de tweede studie niet het wettelijke collegegeld, maar het hogere instellingscollegegeld. Dat bedrag kan oplopen tot ruim 10.000 euro. Tenminste dertig studenten hebben een hogere rekening gekregen, terwijl hen eerder was verzekerd dat ze konden blijven studeren voor het normale collegegeldtarief van 1700 euro.

Daar kan een studente communicatiewetenschap bij worden opgeteld, die liever anoniem blijft. In september moest zij nog het reguliere tarief betalen van 1700 euro betalen, afgelopen maand kwamen daar duizenden euro’s bij. Een andere studente zei tijdens de bijeenkomst te vrezen dat ze de mail nog zou krijgen. Kalkwiek wees de studenten erop dat zij hoe dan ook bezwaar moeten maken en daarna collectief een vuist kunnen maken.

De UvA zegt dat zij studenten altijd voorgehouden hebben dat het instellingscollegegeld onderwerp van politiek debat was en beroept zich op de zorgplicht van studenten. Zij zijn volgens de universiteit zelf verantwoordelijk voor het inwinnen van informatie. Volgens Kalkwiek is dat onzin en heeft de minister universiteiten en hogescholen er verscheidene malen op gewezen dat zij studenten juiste informatie tijdig moeten verschaffen.

Asva-voorzitter Eline Peters noemt het handelen van de UvA ‘onfatsoenlijk’ en dringt ondertussen aan op een ‘generaal pardon’. Studenten kunnen volgens haar nog altijd contact opnemen met Asva rechtshulp.
http://www.foliaweb.nl/st(...)-hogere-collegegeld/
  zondag 4 maart 2012 @ 22:07:59 #93
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_108721136
De laatste tijd kreeg ik steeds meer het gevoel dat ik toch serieus moest overwegen om een tweede studie op te pakken. En eigenlijk denk ik dat ik het ook wel aan kan. Alleen omdat ik fulltime werk en ik al verplichte colleges volg wil ik mij inschrijven als extraneus. Dat lijkt me ideaal omdat ik dan geen colleges hoef te volgen en dus alleen op hoef te draven als er tentamens zijn. De discipline om zelf te studeren heb ik ook. Best wel spannend omdat ik dan echt heel veel van mijzelf ga eisen. Maar ik probeer het liever een jaartje om erachter te komen of ik dit kan dan altijd mezelf af te vragen of dit ooit mogelijk was..

Ik zou dan een baan als assistent accountant + studie master accountancy en postmaster RA combineren met rechtsgeleerdheid met de specialisme strafrecht.

Poeh :P

Maar de eerst komende tijd ga ik meer informatie hierover zoeken en kijken hoe dit allemaal werkt in combinatie met de nieuwe wetgeving en of dit qua studiestof wel te combineren is. Aan de ene kant wil ik dit héél graag, maar aan de andere kant is het ook niet de bedoeling dat ik teveel hooi op mijn vork neem :')

[ Bericht 18% gewijzigd door Maraca op 04-03-2012 22:26:52 ]
  zondag 4 maart 2012 @ 22:57:22 #94
124676 RobertoCarlos
pi_108723958
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 22:07 schreef Maraca het volgende:
De laatste tijd kreeg ik steeds meer het gevoel dat ik toch serieus moest overwegen om een tweede studie op te pakken. En eigenlijk denk ik dat ik het ook wel aan kan. Alleen omdat ik fulltime werk en ik al verplichte colleges volg wil ik mij inschrijven als extraneus. Dat lijkt me ideaal omdat ik dan geen colleges hoef te volgen en dus alleen op hoef te draven als er tentamens zijn. De discipline om zelf te studeren heb ik ook. Best wel spannend omdat ik dan echt heel veel van mijzelf ga eisen. Maar ik probeer het liever een jaartje om erachter te komen of ik dit kan dan altijd mezelf af te vragen of dit ooit mogelijk was..

Ik zou dan een baan als assistent accountant + studie master accountancy en postmaster RA combineren met rechtsgeleerdheid met de specialisme strafrecht.

Poeh :P

Maar de eerst komende tijd ga ik meer informatie hierover zoeken en kijken hoe dit allemaal werkt in combinatie met de nieuwe wetgeving en of dit qua studiestof wel te combineren is. Aan de ene kant wil ik dit héél graag, maar aan de andere kant is het ook niet de bedoeling dat ik teveel hooi op mijn vork neem :')
1) extraneus wordt langzaam afgeschaft.... zie je steeds minder
2) wees er snel bij want straks kan het niet meer
  zondag 4 maart 2012 @ 23:02:12 #95
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_108724238
Bedankt voor de info ^O^ dat wist ik niet. Wel jammer zeg..
pi_109023179
Beste mensen, ik hoor verschillende dingen omtrent een tweede master. Dit is mijn huidige situatie:

Bachelor Civiele Techniek TU Delft afgerond
Master Civiele Techniek TU Delft gestart februari 2011

Ik verwacht eind 2013 af te studeren aan de TU.

Ik wil nu van de zomer met een tweede master starten aan de Erasmus universiteit
Econometrie (1 pre-master jaar en 1 master jaar).

Volgens het schema in de OP zou ik hiervoor het wettelijke collegegeld (is dat tweemaal betalen?) moeten betalen (correct?).
Mijn twee vragen zijn:
-Geldt dit ook voor het pre-master jaar?
-Als ik voor februari 2014 mijn master civiele techniek niet haal ga ik de lang studeerboete voor beide studies betalen?

Alvast bedankt.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 08:49:41 #97
124676 RobertoCarlos
pi_109040286
Volgens mij geldt kun je nu nog voor de pre-master het gewone collegegeld betalen, vanwege een afspraak dat je als je met tegelijkertijd met je 1e studie met je 2e studie begint het gewone collegegeld betaalt. Of je 2x collegegeld moet betalen verschilt per uni, de Eur is daar nogal moeilijk in, dus je kunt dit het beste ff op de site van de eur checken.

De langstudeerboete lijkt me per studie.... en volgens mij gaat dat al direct per 1 september 2012 in, want het is een 1jarige master toch?
  maandag 19 maart 2012 @ 22:21:49 #98
124676 RobertoCarlos
pi_109293959
quote:
Tweede studie aan RU tegen laag tarief mogelijk

Studenten die een tweede bachelor- of masteropleiding willen volgen aansluitend op een eerste studie aan de RU, kunnen dat in het komende academisch jaar tegen het lage wettelijke tarief (1771 euro) doen. In de afgelopen afsluitende gezamenlijke vergadering bracht de USR hierover een positief advies uit aan het College van Bestuur (CvB). ‘Dit is een vooruitgang ten opzichte van vorig jaar’, meldt de USR via numedezeggenschap.nl.

Wel werd een belangrijke kritische kanttekening gemaakt in het advies. Het volgen van een tweede afstudeerrichting binnen dezelfde mastertrack is namelijk niet mogelijk tegen het wettelijke tarief. Hoewel de diverse masters binnen een afstudeerrichting sterk kunnen verschillen, worden deze door het College aangemerkt als te veel overeenkomend om dit tegen het lage tarief aan te bieden.
Het CvB en Dienst Studentenzaken bekijken nu de opties om dit alsnog mogelijk te maken.
http://www.ans-online.nl/(...)laag-tarief-mogelijk
pi_109294357
quote:
Dat kan trouwens ook aan de universiteit tilburg !
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:02:15 #100
124676 RobertoCarlos
pi_109344479
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:28 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat kan trouwens ook aan de universiteit tilburg !
Het verschil is dat je in Tilburg niet eens al een studie hoeft te doen aan de UT, itt Nijmegen. Tilburg is beter bezig.. :s)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')