Ga anders eens bij Johan Koolen op het Hinthamereinde kijken. Daar kun je je maat laten opnemen en die hadden vroeger in elk geval ook wel redelijk wat tweedehands aanbod.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 21:30 schreef Mieks het volgende:
Hoi allemaal,
Ik wil graag beginnen met wielrennen, maar ik heb niet zo'n goed idee waar ik moet beginnen. Ik heb wel gekeken in de OP bij de links maar goed.
Ik ben 177 cm, en zou graag beginnen op een tweedehands fiets, ik heb geen enkel idee over frames en zo (ben een vrouw) Waar kan ik het beste zoeken? Buiten Markplaats om en zo, want denk dat het inderdaad dat het belangrijk is om bij een speciaalzaak te kopen.
Ik woon in de omgeving van Den Bosch.
Alvast bedankt!
Miek
Dankjewel!quote:Op woensdag 10 augustus 2011 21:46 schreef Narcotical het volgende:
Als je 2e hands zoekt zit je bijna vast aan marktplaats, tenzij je toevallig een FM tegenkomt die er een aantal heeft staan...
Frame's zijn niet eens het allerbelangrijkste, het grootste belang ligt in de groep (dus het schakelgebeuren, tandwielen, cassette enz.) en de wielen.. Je wilt een goede groep erop hebben zitten die toereikend is voor jou gebruik, je wilt er natuurlijk ook geen peperdure groep op hebben als je dat er niet aan af verbruikt... Wielen zijn belangrijk omdat je wielen wilt je een goede stabiliteit geven op de weg en dus niet gaan zwabberen. Daarvoor moet je dus wielen nodig hebben die je gewicht goed kunnen hebben. Daar je een vrouw bent en niet uitzonderlijk groot denk ik dat dat niet een heel erg groot probleem gaat zijn..
. Een frame is wel van belang als het gaat om de maat. Je wilt dat je fiets precies de goede maat is voor jou, dit kun je doen door je bij een FM te laten opmeten. Dit is wel aan te raden omdat hier ook een hele afstelling van je fiets uit komt rollen
. Voor een indicatie kan je je binnenbeenlengte meten en deze omrekenen naar een geschatte framemaat via diverse sites.
Ik hoop dat je zo een beetje op weg bent geholpen
Dankje! Scheelt weer dat ik zo gemiddeld ben ;-)quote:Op woensdag 10 augustus 2011 22:20 schreef ultra_ivo het volgende:
Met 1m77 ga je iig geen grote problemen met de maatvoering hebben. Dan kun je toe met allerhande standaardmaten (niet alleen het frame maar een aantal onderdelen varierend van cranks (lengte) tot remgrepen.
Dankje. Zoals al gezegd werd ga ik dat 'opmeten' in ieder geval doen en dan weet ik waar ik op moet letten. Heb geen overgewicht of zo..dus heb het idee dat het allemaal vrij 'gemiddeld' kanquote:Op woensdag 10 augustus 2011 22:40 schreef Holenbeer het volgende:
Dals ik zo een prioriteiten lijstje maak, kijk je eerst naar het frame, dan de groep en dan de wielen.
Het frame moet de juiste maat zijn, anders ga je het fietsen nooit leuk vinden omdat je iedere keer met veel pijn terugkomt. Een frame kan je ook niet eenvoudig vervangen voor een ander frame, je zit dan al snel aan een hele nieuwe fiets. Verkeerde maat is dus direct een deal-breaker!
De groep moet doen waarvoor jij het wilt gebruiken.Ik zal dan vooral op schakel en remmateriaal letten. Eventueel een versleten kettingblad, cassette of remblokjes is erg eenvoudig zelf te vervangen en hoeft niet heel veel te kosten.
Vanuitgaande dat je niet veel overgewicht hebt zullen de meeste wielen wel goed zijn. Mochten ze niet bevallen, zijn wielen ook heel eenvoudig up te graden.
Beste optie is gewoon even doorsparen. Klinkt wat lullig, maar zo denk ik er echt over. Koop minimaal een Tiagra afgemonteerde fiets, niets daaronder. Het liefst nog een volledige 105-afgemonteerde fiets. En laat je eerst goed opmeten voor je een fiets koopt. Een verkeerde frame-maat kan je fietsplezier enorm bederven, en is dus echt van extreem belang!quote:Op maandag 1 augustus 2011 16:34 schreef Zeekaas het volgende:
Mijn budget is ¤500
...
Of hebben jullie nog betere opties?
Bij voorbaat dank
1. Een wat kleinere mannenmaat is vaak ook primaquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 20:16 schreef moniqueen het volgende:
Ik heb al het een en ander gelezen op het forum en er staat een heleboel info op, maar toch ga ik een paar vragen stellen.
Ik wil binnenkort mijn eerste racefiets kopen. Zoals ik er nu tegenaan kijk wil ik vooral recreatief gaan fietsen zeg 1-2 keer per week (maar dan wel wel voluit en niet inhouden). En dan af en toe een wedstrijdje. Ik denk zelf aan nieuwe fiets rond de 800 euro, maximaal 1000. Omdat ik eerst wil kijken hoe het bevalt en verder toch weinig vergelijkingsmateriaal heb, dus kleine verschillen niet zal merken (denk ik).
1. Kun je als vrouw beter een vrouwenmodel kopen of is een mannenmodel waar je een ander zadel op laat zetten en het stuur wat verzet ook prima?
2. Is een Sora montage slecht? Ik begrijp dat dit de minst goede is, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook slecht is. Zal ik dat als beginner ook merken/hoe is het verschil te merken?
3. Wat moet een 'starters'fiets volgens jullie echt hebben, of wat is ideaal om mee te beginnen?
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar dan wil ik daar wel aan toevoegen dat mijn vriendin bijvoorbeeld nooit goed op een "mannenfiets" heeft gezetenquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 20:38 schreef Narcotical het volgende:
[..]
1. Een wat kleinere mannenmaat is vaak ook prima.
Eens, behalve dat 105 voor een beginner eigenlijk onzin is. Tiagra scheelt meestal best wat in de prijs en dat voldoet ook prima.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 20:38 schreef Narcotical het volgende:
[..]
1. Een wat kleinere mannenmaat is vaak ook prima.
2. Sora is voor recreatieve beginners opzich prima, maar als je wat meer uit je fiets wilt zul je toch richting 105 moeten gaan denken. Verschillen zijn er wel, hoe beter de groep hoe directer deze schakelt etc.
.
3. Wat ik persoonlijk erg belangrijk vind voor een startersfiets is dat je geen miskoop doet en dat deze de goede maat heeft. Verkeerde maat fiets is echt een mega-afknapper als je nog niet zeker weet of je het wel heel erg leuk vind. Verder is het belangrijk erop te letten dat de wielen stevig genoeg zijn voor je gewicht, maar dat is bij vrouwen meestal geen probleem. En het oog wil natuurlijk ook wat: een fiets die je zelf heel mooi vind helpt altijd wel mee als motivatie om meer te fietsen
. Ideale afmontage voor een beginner is mijn ogen tiagra of 105 of uiteraard een gelijke groep van campa of sram..
Erg mooie fietsquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 23:50 schreef diamond591 het volgende:
Eindelijk........
Volgende week wordt hij bij me afgeleverd. Hopelijk nog een paar weekjes mooi weer om er van te genieten.
[ afbeelding ]
Rose Versand Pro SL 2000
Volledig 105 afmontage.
Heb er zin an.
MOest ik effe kwijt.![]()
Masssl
Lekker hoorquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 23:50 schreef diamond591 het volgende:
Eindelijk........
Volgende week wordt hij bij me afgeleverd. Hopelijk nog een paar weekjes mooi weer om er van te genieten.
[ afbeelding ]
Rose Versand Pro SL 2000
Volledig 105 afmontage.
Heb er zin an.
MOest ik effe kwijt.![]()
Masssl
Wist je wel dat er tussen een heren en dames frame maar zo'n 8mm tot 2cm verschil zit in de bovenbuis? Een goede maat qua herenfiets kan dus prima. Maar vaak koopt een vrouw een te groot frame omdat die kleinste maten vaak te klein ogen en denken ze dat het te klein is.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar dan wil ik daar wel aan toevoegen dat mijn vriendin bijvoorbeeld nooit goed op een "mannenfiets" heeft gezetenHet blijft gewoon erg verschillend per persoon. Ik zou je iig willen aanraden om tenminste 1 vrouwenfiets te proberen. Mocht het model voor mannen dan beter "zitten" dan is de keuze snel gemaakt
Die merken hebben allemaal een andere geometrie. Trek heeft een relatief lange bovenbuis en Cube juist kort in verhouding. De afmontage is niet gerelateerd aan het merk fiets. Die kan je bij alle merken in beperkte mate zelf bepalen. Je kan kiezen uit sram, shimano of campagnolo. Een fiets compleet kopen is altijd voordeliger en dan is het maar net met welk merk ze het in de fabriek afmonteren. Daarin kan je dan nog wel kiezen of je bijv. 105 of Ultegra wil, mocht de afmontage met shimano zijn.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:56 schreef moniqueen het volgende:
Bedankt voor de reacties!
Ik ben gisteren naar een paar winkels geweest en de meesten raden toch wel een damesmodel aan. Hoewel een aangepaste herenfiets ook zou kunnen, maar welk model beter voor iemand is, is afhankelijk van de beenlengte etc. Een andere zei dat het stuur naar voren gezet kan worden (ben de exacte naam van die pen even kwijt), maar dat die dan te kort zou kunnen worden en het lastig sturen is, waardoor je dus sneller valt?
Ik heb gisteren Trek, Cube en Specialized gezien. Weten jullie zo of er qua merk enig verschil in zit, of gaat het toch vooral om de montage en het framemaat?
Tiagra is ook prima voor een beginner hoorquote:Op zondag 14 augustus 2011 21:44 schreef PLAE@ het volgende:
Wat vinden jullie hiervan als instapmodel?
http://www.bikestudio.nl/(...)trek-15.html?start=0
Is 60 euro duurder dan de 1.2 daar. Vind het wel vaag dat de remmen dan Sora zijn. Ik weet dat jullie 105 aanraden maar ik geef liever een jaar later als het mij bevalt (fietsen) opnieuw geld uit aan een switch naar een betere groep dan nu. Ik wil nu voor het totaalpakket onder de 1000 blijven als dat enigzins kan.
Dit is ook al inclusief pedalen. Dacht dat normaal gesproken je die er los bij moet kopen.
Lijkt me best een nette prijs![]()
Wat ik op het plaatje zie zijn pedalen met riempjes zoals je die altijd op de sportschool ook hebt op de spinningfietsen.. Alleen hebben die op spinningfietsen dan altijd het klikmechanisme aan de andere kant.. Ik denk dat dat bij deze fiets niet het geval is..quote:Op zondag 14 augustus 2011 22:14 schreef PLAE@ het volgende:
Zijn dit geen klikpedalen dan ofzo? Ik zit al tussen die schoenen te kijken wat hierop past
oja zie nu dat pedalen sowieso wel meevallen.
dat zijn toeclips, ga er maar niet vanuit dat deze tweezijdig zijnquote:Op zondag 14 augustus 2011 22:17 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Wat ik op het plaatje zie zijn pedalen met riempjes zoals je die altijd op de sportschool ook hebt op de spinningfietsen.. Alleen hebben die op spinningfietsen dan altijd het klikmechanisme aan de andere kant.. Ik denk dat dat bij deze fiets niet het geval is..
Buiten dat lijkt het me erg gevaarlijk op een fiets waarmee je op de weg fietst, je komt er wss niet zo snel uit als je met een klikmechanisme wel doet..quote:Op zondag 14 augustus 2011 22:19 schreef Yankee het volgende:
[..]
dat zijn toeclips, ga er maar niet vanuit dat deze tweezijdig zijn
Gewoon oldschool zooi. Valt prima mee te fietsen, maar mooi is anders. Vooral makkelijk want je kunt er met je gewone sportschoenen in.quote:Op zondag 14 augustus 2011 22:22 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Buiten dat lijkt het me erg gevaarlijk op een fiets waarmee je op de weg fietst, je komt er wss niet zo snel uit als je met een klikmechanisme wel doet..
Dat dan weer wel inderdaad, zie je dit soort dingen niet vaak op fixies?quote:Op zondag 14 augustus 2011 22:25 schreef Yankee het volgende:
[..]
Gewoon oldschool zooi. Valt prima mee te fietsen, maar mooi is anders. Vooral makkelijk want je kunt er met je gewone sportschoenen in.
Mijn eerste fietsen hadden die dingen ook....vroegerquote:Op zondag 14 augustus 2011 22:27 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Dat dan weer wel inderdaad, zie je dit soort dingen niet vaak op fixies?
Even on-topic.. Heb toen ik net begon met spinnen op de sportschool (en nog geen racefiets had) ook dat riempjes systeem gebruikt omdat ik nog geen klikschoenen had, maar ik wil echt nooit meer terug. Kliksysteem is zoveel fijner.
Allerbelangrijkste is de framemaat bij de keuze van een fiets. Is de fiets een centimeter te klein of te groot, dan kan dat je fietsplezier ernstig belemmeren. Een verkeerde maat kan echt tot (rug)klachten of andere blessures leiden. Daarna is de afmontage echt van belang. Minimaal de Tiagra groep nemen. Sora is troep. 105 (of vergelijkbare groep van ander merk dan Shimano) is denk ik het beste voor een amateur. Het verschil met de groepen onder 105 is groot, het verschil met groepen boven 105 is een stuk kleiner.quote:[b]
Ik heb gisteren Trek, Cube en Specialized gezien. Weten jullie zo of er qua merk enig verschil in zit, of gaat het toch vooral om de montage en het framemaat?
Ik vind een 90mm stuurpen voor geen meter staanquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 18:42 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Ga je nu serieus je fiets verkopen ipv een 10mm kortere pen te monteren? :s
Wel wat aan de prijs imo.
Ben ik met je eens dat te lang ook niet mooi is. Maar te kort vind ik ook niet zo...ik heb iets in mijn hoofd dat 90mm te kort lijkt. Ik denk ook dat als ik een cm korter monteer ik de as van mijn wiel kan zien.. en dat hoort niet zo heb ik gelezen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 18:56 schreef ultra_ivo het volgende:
De stuurpennen van 140mm vindt ik dan overdreven staan. Zo tussen de 80 en 100mm is een mooie lengte voor je stuurpen. Dan heb je ook nog wat rust in je rijden. Bij een korte stuurpen heb je ook weer een langere bovenbuis zodat je fiets wat minder nerveus is.
Dit dus.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 19:06 schreef Holenbeer het volgende:
Patroon,
niet om me ergens mee te bemoeien, maar drijf je niet wat door in de theorien omtrent lengtes en standen? Ik heb niet alles gevolgd, maar je zet je fiets toch niet alleen te koop omdat je zadel wellicht paar mm te ver van je stuur staat?
je vriendin zeurt ook over je lengte?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 19:11 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dit dus.
Alsof je het verschil ziet tussen 100 en 90 mm![]()
Je lijkt m'n vriendin af en toe wel met dat gezeurFietsen = afzien, een pijntje hier en daar mag daar best bij horen imo
Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit wat je zegt. Misschien ga ik te ver door in perfectie. Ik weet ook niet waarom ik zeur, ik voel mijn rug niet eens...Je hebt gelijk dat ik de fiets beter van de andere kant had kunnen fotograferen. Waarom ik dat niet heb gedaan is gewoon toevallig en heeft geen reden, niet over nagedacht.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 19:06 schreef Holenbeer het volgende:
Patroon,
niet om me ergens mee te bemoeien, maar drijf je niet wat door in de theorien omtrent lengtes en standen? Ik heb niet alles gevolgd, maar je zet je fiets toch niet alleen te koop omdat je zadel wellicht paar mm te ver van je stuur staat?
Oh, wat ik me ook altijd afvraag bij marktplaats advertenties, waarom fietsen vaak van de linker kant gefotografeerd worden, terwijl de rechterkant veel interessanter is voor een potentiele koper. Zeker als je wat serieuzer gefietst hebt moet je toch weten dat kopers de rechterkant willen zien?
Ik denk dat je wel degelijk het verschil kan zien tussen 100mm en 90mm. 100mm kan nog net mooi zijn en 90mm kan al te kort lijken..quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 19:11 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dit dus.
Alsof je het verschil ziet tussen 100 en 90 mm![]()
Je lijkt m'n vriendin af en toe wel met dat gezeurFietsen = afzien, een pijntje hier en daar mag daar best bij horen imo
quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 19:14 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
je vriendin zeurt ook over je lengte?
Haha ja hij is ver over de prijs. Heb hem al verwijderd. Ga eerst lekker door op deze..maak mijn eigen hoofd gekquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 19:23 schreef Holenbeer het volgende:
het is natuurlijk wel een prima reden als je stiekem toch al een nieuwe fiets wilde. Als je dat bedrag ervoor krijgt doe je zeker goede zaken, want het is een typisch 'marktplaats-aanbod' qua prijs
quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 19:25 schreef Patroon het volgende:
[..]
Haha ja hij is ver over de prijs. Heb hem al verwijderd. Ga eerst lekker door op deze..maak mijn eigen hoofd gek
Haha ja qua dingen kopen wel. De fietsenwinkel is ook net een snoepwinkel voor mij...quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 19:32 schreef Holenbeer het volgende:
hahaha, lekker goed in beslissingen nemenje vrouwelijke kant?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |