quote:Dodental aanslagen Noorwegen naar 91
OSLO - Een schutter heeft vrijdag op het eilandje Utoya, in een meer ten noordwesten van de Noorse hoofdstad Oslo, zeker 84 mensen doodgeschoten. Bij een bomaansag in Oslo vielen nog eens zeven doden.
De slachtoffers op Utoya zijn overwegend tieners en jongeren in de leeftijd van 14 tot 25 jaar. De Noorse politie verhoogde zaterdag het dodental van 10 naar 84.
Een zegsman van de politie zei dat rekening wordt gehouden met het oplopen van het dodental. In het water rond Utoya zoekt de politie naar nog meer mogelijke slachtoffers.
De aanval op het jeugdkamp van de sociaaldemocratische partij op Utoya heeft ''een catastrofale omvang'', aldus politiechef Oystein Maeland. Hij vreesde dat het dodental nog iets hoger kan uitvallen om er ook ernstig gewonde slachtoffers zijn.
De Noorse koning Harald V heeft zaterdag de aanslagen ''een niet te vatten tragedie'' genoemd en zei dat het belangrijk is dat de mensen bij elkaar blijven en elkaar steunen.
Grote bom
De dader kwam aan het eind van de middag en anderhalf tot 2 uur nadat er in het centrum van Oslo een grote bom was ontploft, naar het jeugdkamp verkleed als politieagent. Hij zei de veiligheid te komen controleren en schoot vervolgens op de aanwezigen.
Er waren naar schatting 560 jongeren aanwezig op het kleine eilandje. De schutter is aangehouden. Het zou gaan om een 32-jarige Noor uit de hoofdstad Oslo met rechts-extremistische ideeën.
Autobom
Bij de aanslag met een autobom in de hoofdstad verloren zeven mensen het leven. Aangenomen wordt dat de schutter op Utoya ook verantwoordelijk is voor de aanslag in Oslo. Daar werd het kantoor van de sociaaldemocratische premier Jens Stoltenberg zwaar beschadigd, net als de ministeries van Financiën en van Olie. Het vreedzame Noorwegen werd diep geschokt door de aanslagen.
De premier dook enige tijd onder en militairen zetten straten af in Oslo uit vrees voor meer ontploffingen.
Internationale organisaties
Tal van commentatoren wijdden aanvankelijk uit over welke islamitische groepen hier verantwoordelijk voor konden zijn, maar Stoltenberg liet relatief snel weten dat hij niet dacht dat ''de aanslagen verband hielden met internationale terroristische organisaties, maar dat ze eerder het werk van een gek leken te zijn''.
Genoeg.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:37 schreef TLC het volgende:
Wat voor advocaat zou zo n man uberhaupt willen verdedigen
Misschien zat z'n boot wel vol bier. Dan heeft hij helemaal geen plek om gewonden mee te nemen. Heb je daar wel eens aan gedacht?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:38 schreef Watashiwa het volgende:
[..]
..dat ie niet even aan de kant gaat om te kijken of hij nog gewonden mee kan nemen
Welke advocaat wil dit nou niet? De publiciteit alleen al is goud waard.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:37 schreef TLC het volgende:
Wat voor advocaat zou zo n man uberhaupt willen verdedigen
Mag bestquote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:40 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Dat ie moge verdrinken onder zijn 3 ton overgebleven mest (of mag je dat niet zeggen?)
Precies. Advocaten doen alles voor een degelijke dukaat.quote:
Ja maar wat nou als je keigoed in je werkt bent... en hij komt na vijf jaar kwijt? Iedereen haat jequote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:42 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Welke advocaat wil dit nou niet? De publiciteit alleen al is goud waard.
Nieuwsberichten niet gelezen over de tientallen booteigenaren die met gevaar voor eigen leven jongeren van het eiland hebben gered?quote:
Laten we hopen dat het niet gebeurd zeg. En ga je nu nog wat bijdragen of alleen maar ons bekritiseren en lullo's en dom noemen? Dan weten wij ook weer waar aan toe zijnquote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:43 schreef DutchErrorist het volgende:
Nogmaals:
Ik word echt schijtziek van al die schippers die hier aan wal staan. Lekker achteraf gaan lullen hoe ze het hadden moeten doen. Wacht maar tot jezelf in de situatie zitten. Stelletje lullo's hier.
Jawel, goeie zaakquote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:43 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Nieuwsberichten niet gelezen over de tientallen booteigenaren die met gevaar voor eigen leven jongeren van het eiland hebben gered?
Ach welnee, weet jij nog wie de advocaat was van Volkert?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:43 schreef Puntenslijpsel het volgende:
[..]
Ja maar wat nou als je keigoed in je werkt bent... en hij komt na vijf jaar kwijt? Iedereen haat je
Dan is het niet zozeer de 'schuld' van die advocaat maar is de wetgeving blijkbaar belabberd.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:43 schreef Puntenslijpsel het volgende:
[..]
Ja maar wat nou als je keigoed in je werkt bent... en hij komt na vijf jaar kwijt? Iedereen haat je
Ja nou, ik was te jong om dat echt te volgen, plus ik ben daar niet zo heel boos over. Ik vind dat op geen enkele manier te vergelijken.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:45 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ach welnee, weet jij nog wie de advocaat was van Volkert?
Vraag: ok. Die user die je quotte pleurde gewoon een beschuldiging neer. En dat is bijzonder laf, vanaf je bureaustoeltje.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:45 schreef Puntenslijpsel het volgende:
[..]
Jawel, goeie zaakDus wie weet had ie al zijn bootje vol tieners. Of dat Noorse geschreeuw was een vraag om te checken wie er nog in leven was. Ik vroeg het me af, zei ik, en trok daarna een conclusie. Ik vind het niet vreemd dat die vraag opkomt hoor
Hij vroeg het toch gewoon? Nou ja, either way, dat zijn mijn verklaringen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:46 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Vraag: ok. Die user die je quotte pleurde gewoon een beschuldiging neer. En dat is bijzonder laf, vanaf je bureaustoeltje.
Het enige wat jij hier aandraagt is een hoop nutteloos gezeik. En dat laatste bepaal ik zelf wel.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:45 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ik draag wat bij.
[..]
Moet je maar aan wennen.
quote:Saturday 23rd July 2011, @ketilbstensrud said:
BREAKING: update on that shopping centre being closed off in downtown Oslo: Police clarify that Stenersgata [right by 'Oslo City'] was evacuated by special forces as a dramatic search for a wanted individual was carried out. It appears as if the search for that second gunman (who still is at large) is indeed in full motion, but it has not been confirmed by officials. Expect updates any time soon.
Volkert was natuurlijk een prutser vergeleken bij deze meneer.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:45 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ach welnee, weet jij nog wie de advocaat was van Volkert?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |