quote:Dodental aanslagen Noorwegen naar 91
OSLO - Een schutter heeft vrijdag op het eilandje Utoya, in een meer ten noordwesten van de Noorse hoofdstad Oslo, zeker 84 mensen doodgeschoten. Bij een bomaansag in Oslo vielen nog eens zeven doden.
De slachtoffers op Utoya zijn overwegend tieners en jongeren in de leeftijd van 14 tot 25 jaar. De Noorse politie verhoogde zaterdag het dodental van 10 naar 84.
Een zegsman van de politie zei dat rekening wordt gehouden met het oplopen van het dodental. In het water rond Utoya zoekt de politie naar nog meer mogelijke slachtoffers.
De aanval op het jeugdkamp van de sociaaldemocratische partij op Utoya heeft ''een catastrofale omvang'', aldus politiechef Oystein Maeland. Hij vreesde dat het dodental nog iets hoger kan uitvallen om er ook ernstig gewonde slachtoffers zijn.
De Noorse koning Harald V heeft zaterdag de aanslagen ''een niet te vatten tragedie'' genoemd en zei dat het belangrijk is dat de mensen bij elkaar blijven en elkaar steunen.
Grote bom
De dader kwam aan het eind van de middag en anderhalf tot 2 uur nadat er in het centrum van Oslo een grote bom was ontploft, naar het jeugdkamp verkleed als politieagent. Hij zei de veiligheid te komen controleren en schoot vervolgens op de aanwezigen.
Er waren naar schatting 560 jongeren aanwezig op het kleine eilandje. De schutter is aangehouden. Het zou gaan om een 32-jarige Noor uit de hoofdstad Oslo met rechts-extremistische ideeën.
Autobom
Bij de aanslag met een autobom in de hoofdstad verloren zeven mensen het leven. Aangenomen wordt dat de schutter op Utoya ook verantwoordelijk is voor de aanslag in Oslo. Daar werd het kantoor van de sociaaldemocratische premier Jens Stoltenberg zwaar beschadigd, net als de ministeries van Financiën en van Olie. Het vreedzame Noorwegen werd diep geschokt door de aanslagen.
De premier dook enige tijd onder en militairen zetten straten af in Oslo uit vrees voor meer ontploffingen.
Internationale organisaties
Tal van commentatoren wijdden aanvankelijk uit over welke islamitische groepen hier verantwoordelijk voor konden zijn, maar Stoltenberg liet relatief snel weten dat hij niet dacht dat ''de aanslagen verband hielden met internationale terroristische organisaties, maar dat ze eerder het werk van een gek leken te zijn''.
Wel meteen verklaard het het hoge aantal slachtoffers!quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:51 schreef SuperHarregarre het volgende:
Tweede schutter zou wel schokkend zijn.
Zeker als hij niet is opgepakt!quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:51 schreef SuperHarregarre het volgende:
Fok! forum is qua nieuws een van de betere actuele kanalen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:51 schreef clumsy_clown het volgende:
Het moet gezegd worden, de live-updates en het hele reeksengebeuren maakt FOK! bij dit soort gebeurtenissen wel erg handig.
Ja inderdaad, want ik kan me niet inbeelden dat zoveel doden het werk kan zijn van slechts één daderquote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:52 schreef Toekito het volgende:
[..]
Wel meteen verklaard het het hoge aantal slachtoffers!
Ja want een sniper/jachtgeweer schiet niet zo snel lijkt mij. Tenzij hij meerdere soorten wapens had met daaronder iets van een machine geweer.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:52 schreef Toekito het volgende:
[..]
Ik ook Pietquote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Noem me een sentimentele ouwe nicht, maar ik pinkte een traantje weg.
Het is altijd schrokkend. Al zouden het 10 schutters zijn.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:51 schreef SuperHarregarre het volgende:
1 schutter kan dat niet?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:52 schreef Toekito het volgende:
[..]
Ik zei het gister al en het blijft zo, dit topic is beter dan welke nieuwsfeed ook.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:51 schreef clumsy_clown het volgende:
Het moet gezegd worden, de live-updates en het hele reeksengebeuren maakt FOK! bij dit soort gebeurtenissen wel erg handig.
Die loopt dus nog rond?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:51 schreef SuperHarregarre het volgende:
Idd, waar is no2 en wat is hij nog van plan?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:52 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Zeker als hij niet is opgepakt!
BTW: wat een kwal zeg, die schutter maar niet iemand waar je zoiets achter zoekt. Eng.
Hij ziet er een beetje uit als korps-bal. Zo'n typische JOVD-er.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:52 schreef Ulpianus het volgende:
BTW: wat een kwal zeg, die schutter maar niet iemand waar je zoiets achter zoekt. Eng.
Maar dat maakt de 'eenzame gestoorde gek'-theorie minder aannemelijk. Zijn het 2 gestoorde gekken (de dominante en de volger) of is het een groepering?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:52 schreef MrVanBraun het volgende:
[..]
Het is altijd schrokkend. Al zouden het 10 schutters zijn.
Bedoel, zitten meer dan 500 man op een eilandje.
Inderdaad, niet de antisociale loner.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:53 schreef Gulo het volgende:
[..]
Hij ziet er een beetje uit als korps-bal.
Er lijkt causaal verband te zijn tussen populistisch prediken van types als Wilders en de rechtse mens die het heft in eigen hand neemt...quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:52 schreef vogeltjesdans het volgende:
Voor complottheorieen, alternatieve motieven, geheime agenda's en andere schuldigen aan te wijzen gelieve in [Oslo] Het is de schuld van: de discussie voort te zetten.
Ook PVV/Geert Wilders discussies graag niet hier. Waarvoor dank!
Waarom?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:53 schreef Specularium het volgende:
[..]
Het zou wat zijn. Lijkt me vrijwel onmogelijk.
http://translate.google.n(...)s-behring-breivik%2Fquote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:53 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Forum berichten van de vermoedelijke dader. Iemand die er een vertaling door wilt gooien?
http://www.document.no/anders-behring-breivik/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |