quote:
Op dinsdag 30 augustus 2011 20:52 schreef No_Promises het volgende:Ik volg met veel interesse je zoektocht naar de perfecte vloer. Wij hebben ook een nieuwbouwwoning gekocht, we hopen dat het eind oktober opgeleverd wordt. We houden erg van de look van gietvloeren maar dat zit er budgettechnisch helaas niet in. In jouw topic las ik over epoxyvloeren als goedkoper alternatief voor een gietvloer. Gisteren wat vragen gemaild naar 2 leveranciers. Ik las namelijk ergens dat een epoxyvloer niet aan te raden is icm vloerverwarming. Jullie krijgen ook vloerverwarming toch? De prijs die ze mij gaven was 46 euro exclusief BTW. (als je beschikt over een beton of cement-dekvloer) Dat is volgens mij wel wat meer dan waar jij het nu over hebt? Voor hoeveel vierkante meters betaal je dan die 2400 euro?
Ik blijf waarschijnlijk nog wel even twijfelen. Ik lees overal verschillende dingen over de kras en scheurgevoeligheid. We hebben ook 2 kleine kinderen dus het moet wel tegen een stootje kunnen...
46 euro exclusief BTW is belachelijk veel geld. Onze duurste prijsopgave was 3630 euro exclusief BTW. Ik heb in mijn berekening rekening gehouden met 110 m2.
Je moet in ieder geval uitgaan van zo'n 22 euro per m2 voor het voorbewerken van de vloer (bijv. primen) en het aanbrengen van een een tweecomponenten epoxycoating en een topcoating (mat) van polyurethaan. Niet iedereen biedt dat laatste aan, maar we hebben de indruk dat het wel heel verstandig is. Hierbij wordt er wel vanuit gegaan dat je vloer vlak en glad is. Als dat niet zo is moet je nog laten egaliseren en dat kost zo'n 8-10 euro per m2. Deze bedragen zijn inclusief BTW.
Ik kan me geen concreet antwoord meer herinneren op de vraag naar de combinatie vloerverwarming en epoxy. Volgens het bedrijf waar we zijn geweest was het in ieder geval geen enkel probleem, en ik zou ook niet weten waarom het niet kan. Ze hebben een opstookprotocol in de week voorafgaand aan het aanbrengen van de vloer en dat is het wel. Ze brengen in veel nieuwbouwwoningen epoxy coatings aan en dat is volgens hen heel goed te doen.
Er is een reden dat epoxy coatings gebruikt worden voor bedrijfsvloeren en in bijvoorbeeld magazijnen: het is juist een vloer die tegen een stootje kan. Ik heb mijn nagels in een staal gezet en kon er geen kras in krijgen. Ik weet wel dat krasgevoeligheid een issue is omdat bijvoorbeeld geadviseerd wordt een goede uitloopmat bij de voor- en achterdeur te leggen. Het is denk ik moeilijk om een vloer te vinden die waarbij het gevaar van krassen niet bestaat.
Over scheurgevoeligheid was het bedrijf waar we zijn geweest heel duidelijk: ze hebben het in hun eigen praktijk nog nooit meegemaakt. De epoxy coating gaat scheuren als de ondervloer gaat scheuren - je moet het zien als een soort verflaag. Het scheuren van de ondervloer is een probleem voor alle vloeren die niet-zwevend zijn, ook marmoleumvloeren bijvoorbeeld. Dat scheuren mag niet gebeuren en schijnt een teken te zijn dat de aannemer zijn werk niet goed gedaan heeft. Ik hoop dat ik het verhaal zo goed samenvat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.