FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Energiekosten - wat, hoe en wanneer is het slimst?
#ANONIEMvrijdag 22 juli 2011 @ 23:48
Een goedenavond FOK!kers,

Sinds kort ben ik in het bezit van een kleine studio van dertig vierkante meter (in een flat). Erg mooi natuurlijk, voor mij als student slash starter. Maar ik ben een complete nieuweling als het aankomt op het kiezen van een energieleverancier (of sowieso in klussen en afsluiten van alles). Na op een paar louche sites vergelijkingen gedaan te hebben komt eruit dat Eon (waarschijnlijk?) het goedkoopst voor me is. Ik woon binnenkort als single, dus een eenpersoonshuishouden.

De vraag is nu, moet ik een vast contract nemen met een bepaald bedrag per maand? Zijn de energiekosten nu dermate laag dat zoiets slim is? Waar moet ik nog meer aan denken naast de energie, zoals water misschien? Kortom, wat zijn voordelige en slimme opties om te kiezen in mijn positie?

Bij voorbaat dank voor het antwoorden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2011 23:58:33 ]
#ANONIEMzaterdag 23 juli 2011 @ 00:04
Mijn woonkamer is trouwens slechts 18 m2. De rest ben ik niet zo van plan om te verwarmen. Daarnaast is mij verteld dat gas (over het algemeen) goedkoper is dan elektriciteit, dus er komt een kookplaat die op gas werkt.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 23-07-2011 00:07:31 ]
Boca_Ratonzaterdag 23 juli 2011 @ 00:19
Hoi Friek, als je maar 18 m2 hoeft te verwarmen, zou ik me niet zo heel druk maken over de állergoedkoopste energie-aanbieder. Bovendien kun je altijd nog overstappen.

Even opletten met het bezoeken van energie-vergelijkingssites, want er zitten door energie-bedrijven gesponsorde bedrijven bij:

http://www.nu.nl/economie(...)-niet-objectief.html

Zelf heb ik Nuon, niet de goedkoopste, maar belangrijker vind ik dat je niet blootstaat aan de grillen en kinderziekten van uit de lucht vallende nieuwe bedrijven.

Dat is alles wat ik je aan advies kan geven.
#ANONIEMzaterdag 23 juli 2011 @ 00:21
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 00:19 schreef Boca_Raton het volgende:
Even opletten met het bezoeken van energie-vergelijkingssites, want er zitten door energie-bedrijven gesponsorde bedrijven bij:

http://www.nu.nl/economie(...)-niet-objectief.html
Juist, hier was ik dus al bang voor: sites zoals Independer die zich voordoen als objectief, maar het toch niet helemaal zijn. In die zin noem ik ze ook 'louche'. Bedankt voor je reactie overigens.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-07-2011 00:21:39 ]
cricketzaterdag 23 juli 2011 @ 00:31
quote:
3s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 23:48 schreef Friek_ het volgende:
Een goedenavond FOK!kers,

Sinds kort ben ik in het bezit van een kleine studio van dertig vierkante meter (in een flat). Erg mooi natuurlijk, voor mij als student slash starter. Maar ik ben een complete nieuweling als het aankomt op het kiezen van een energieleverancier (of sowieso in klussen en afsluiten van alles). Na op een paar louche sites vergelijkingen gedaan te hebben komt eruit dat Eon (waarschijnlijk?) het goedkoopst voor me is. Ik woon binnenkort als single, dus een eenpersoonshuishouden.

De vraag is nu, moet ik een vast contract nemen met een bepaald bedrag per maand? Zijn de energiekosten nu dermate laag dat zoiets slim is? Waar moet ik nog meer aan denken naast de energie, zoals water misschien? Kortom, wat zijn voordelige en slimme opties om te kiezen in mijn positie?

Bij voorbaat dank voor het antwoorden.
Een vast contract heeft geen toegevoegde waarde, zeker niet als je in voorschotten rekent en met een woning van dergelijke omvang. Neem vooral degene die de beste naam heeft in zaken die je belangrijk vindt (service, snelheid, wat dan ook).
#ANONIEMzaterdag 23 juli 2011 @ 00:36
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 00:31 schreef cricket het volgende:

[..]

Een vast contract heeft geen toegevoegde waarde, zeker niet als je in voorschotten rekent en met een woning van dergelijke omvang. Neem vooral degene die de beste naam heeft in zaken die je belangrijk vindt (service, snelheid, wat dan ook).
Maar welke zijn dat dan? :D Ik ben totaal niet bekend in die branche, dat is mijn probleem.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 23-07-2011 00:38:11 ]
betyarzaterdag 23 juli 2011 @ 00:46
Gewoon de goedkoopste nemen en volgend jaar weer lekker energie shoppen. kinderziektes en dat soort andere onzin moet je niet intrappen, stroom is stroom en komt gewoon door een kabeltje naar binnen.
Het enige risico dat je loopt is dat een afnemer de hoofdleverancier zijn betalingen niet nakomt. dat lijkt me vrij ver gezocht.
Het is niet zo dat elke maatschappij aparte kabels komt aanleggen om jouw huis voor een jaartje stroom te voorzien.
Gisteren belde er weer eentje ze konden mij 250 euro korting aanbieden op basis van ons huishouden, ze gingen uit van een gemiddeld verbruik van 3500 kilowatt. ik vroeg ze of ik dan 1000 euro korting kreeg. Waarom vroeg ze. Nou ik verbruikte vorig jaar ruim 13000 kilowatt, dat zijn ongeveer 4 gezinnen. Helaas dat feestje ging niet door.
Boca_Ratonzaterdag 23 juli 2011 @ 00:56
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 00:46 schreef betyar het volgende:
Gewoon de goedkoopste nemen en volgend jaar weer lekker energie shoppen. kinderziektes en dat soort andere onzin moet je niet intrappen, stroom is stroom en komt gewoon door een kabeltje naar binnen.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt maar ik refereerde aan de beruchte Oxxio, die agressief telefonisch klanten wierf en vervolgens een spoor van ellende achterliet bij de klanten door honderden euro's teveel per maand van de rekeningen te halen.

Kijk je op de site van TROS Radar, heeft de Nederlandse Energie Maatschappij ook al 99 pagina's aan klachten.

Dit zijn relatief nieuwe bedrijven die op de korte én lange termijn alleen maar ellende geven. Daarom hou ik het zelf bij Nuon omdat ik daar nooit voor dat soort verrassingen kom te staan. Die volgen de waan van de dag niet, maar zijn dus ook niet tijdelijk de giga-goedkoopste.

Hier staan veel ervaringen:
http://forum.www.trosradar.nl/viewforum.php?f=51
betyarzaterdag 23 juli 2011 @ 01:04
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 00:56 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt maar ik refereerde aan de beruchte Oxxio, die agressief telefonisch klanten wierf en vervolgens een spoor van ellende achterliet bij de klanten door honderden euro's teveel per maand van de rekeningen te halen.

Kijk je op de site van TROS Radar, heeft de Nederlandse Energie Maatschappij ook al 99 pagina's aan klachten.

Dit zijn relatief nieuwe bedrijven die op de korte én lange termijn alleen maar ellende geven. Daarom hou ik het zelf bij Nuon omdat ik daar nooit voor dat soort verrassingen kom te staan. Die volgen de waan van de dag niet, maar zijn dus ook niet tijdelijk de giga-goedkoopste.

Hier staan veel ervaringen:
http://forum.www.trosradar.nl/viewforum.php?f=51
Oxxio geen klachten gehad. Jaartje erna naar E-ON gegaan geen klachten gehad. NEM ook geen klachten gehad en nu zitten we bij EnergieDirect ook geen klachten. Agressieve verkooppraatjes van callcenters, studenten die aandringen om zo meer provisie te vangen. En toren hoge rekeningen? Waar zijn die op gebaseerd door de op dat moment door de klant zelf doorgegeven meterstanden? Als je met het bedrag niet eens bent boek je toch terug?
Boca_Ratonzaterdag 23 juli 2011 @ 01:10
Bij Oxxio heeft mijn moeder (en vele anderen, lees de site van de TROS) het volgende meegemaakt: telefonisch benaderd, op voorstel ingegaan. De maandelijke nota's werden twee keer zo hoog als bij de vorige energie-leverancier. Dat is een giga-klus om dát uiteindelijk in orde te krijgen, zó het al lukt. Het klopte gewoon voor geen meter.

Moeder met vakantie, kwam na zes weken terug en bemerkte dat via automatische machtiging 1800 euro van haar rekening was afgeschreven door Oxxio, terwijl de nota ongeveer 110,= bedroeg. Ze was te laat om het te laten storneren, dus moeder heeft een advocaat moeten inschakelen want kreeg nul op het rekest van Oxxio zelf. Advocaat kreeg het uiteindelijk voor elkaar om het teveel betaalde bedrag, terug te laten boeken. Duurde ook weer wat maanden.

Op dit soort ellende zit toch niemand te wachten.
betyarzaterdag 23 juli 2011 @ 01:15
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 01:10 schreef Boca_Raton het volgende:
Bij Oxxio heeft mijn moeder (en vele anderen, lees de site van de TROS) het volgende meegemaakt: telefonisch benaderd, op voorstel ingegaan. De maandelijke nota's werden twee keer zo hoog als bij de vorige energie-leverancier. Dat is een giga-klus om dát uiteindelijk in orde te krijgen, zó het al lukt. Het klopte gewoon voor geen meter.

Moeder met vakantie, kwam na zes weken terug en bemerkte dat via automatische machtiging 1800 euro van haar rekening was afgeschreven door Oxxio, terwijl de nota ongeveer 110,= bedroeg. Ze was te laat om het te laten storneren, dus moeder heeft een advocaat moeten inschakelen want kreeg nul op het rekest van Oxxio zelf. Advocaat kreeg het uiteindelijk voor elkaar om het teveel betaalde bedrag, terug te laten boeken. Duurde ook weer wat maanden.

Op dit soort ellende zit toch niemand te wachten.
Nogmaals, je wordt benaderd door callcenters niet door het bedrijf zelf.
Verder heb IK geen klachten gehad en shop elk jaar weer lekker verder. Scheelt me veel geld. Waarom zou ik een dief van mijn eigen portemonnee zijn? En op trosradar ben ik vaak genoeg te vinden hoor.

Verder staat het je vrij om te kiezen natuurlijk. Maar als het altijd en bij iedereen zo crimineel zou gaan bij die bedrijven dan bestonden ze toch niet meer?
#ANONIEMzaterdag 23 juli 2011 @ 01:15
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 01:04 schreef betyar het volgende:

[..]

Oxxio geen klachten gehad. Jaartje erna naar E-ON gegaan geen klachten gehad. NEM ook geen klachten gehad en nu zitten we bij EnergieDirect ook geen klachten. Agressieve verkooppraatjes van callcenters, studenten die aandringen om zo meer provisie te vangen. En toren hoge rekeningen? Waar zijn die op gebaseerd door de op dat moment door de klant zelf doorgegeven meterstanden? Als je met het bedrag niet eens bent boek je toch terug?
Dank nogmaals voor het antwoorden uiteraard. Discussie is alleen maar goed.
Boca_Ratonzaterdag 23 juli 2011 @ 01:37
Betyar, jij bent bereid risico's te nemen door regelmatig te wisselen van energie-leverancier. Dat kan je inderdaad geld besparen.

Voor mijzelf is het belangrijker dat ik vertrouwen heb in mijn leverancier omdat ik dubieuze nota's en rare grollen, wil voorkomen.

Beide keuzes zijn goed lijkt me ;)
#ANONIEMzaterdag 23 juli 2011 @ 01:43
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 01:37 schreef Boca_Raton het volgende:

Beide keuzes zijn goed lijkt me ;)
In mijn situatie lijkt het juist wat vrij spelen verstandiger. Ik bedoel, het is niet alsof ik in mijn geval zoveel euro's riskeer. Behalve die betrouwbaarheidskwestie, dat wel.
cricketzaterdag 23 juli 2011 @ 09:58
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 00:36 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Maar welke zijn dat dan? :D Ik ben totaal niet bekend in die branche, dat is mijn probleem.
Tsja, wat zijn je voorkeuren? Aangezien je geen duidelijke voorwaarden aangeeft (zoals snelheid klantenservice oid) maakt het niets uit welke je kiest. Dan zou ik gewoon de leverancier nemen die in het verleden 'hoorde' bij de netbeheerder. Nuon in het geval van Liander, Essent in het geval van Enexis, Eneco in het geval van Stedin, etc. Een welkomskado kan een overweging zijn voor de keuze (maar lees wel goed de voorwaarden, de korting die er staat is niet altijd de korting die je krijgt). maar anders maakt het qua prijs niet voldoende verschil om bij de keuze langer dan een minuut stil te staan.
TheFreshPrincezaterdag 23 juli 2011 @ 10:03
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 01:37 schreef Boca_Raton het volgende:
Betyar, jij bent bereid risico's te nemen door regelmatig te wisselen van energie-leverancier. Dat kan je inderdaad geld besparen.

Voor mijzelf is het belangrijker dat ik vertrouwen heb in mijn leverancier omdat ik dubieuze nota's en rare grollen, wil voorkomen.

Beide keuzes zijn goed lijkt me ;)
De meeste problemen ontstaan omdat mensen geen idee hebben wat hun meterstanden zijn, hun jaarverbruik is en als ze dan overstappen (,wel een keer hun stand goed doorgeven) en een dikke rekening krijgen, ligt dat ineens aan de energieleverancier en niet aan hen zelf.

Natuurlijk gaat er een hoop mis, maar zelfs bij mij in de familie zie ik dit soort dingen misgaan.
Zelfs al hebben ze het zelf veroorzaakt, dan nog zoeken ze de schuld bij de energiemaatschappij.
TheFreshPrincezaterdag 23 juli 2011 @ 10:04
Wil je besparen? Stap dan ieder jaar over via sites als http://www.gaslicht.com en zoek de grootste welkomstkorting. Vooral als je weinig verbruikt omdat je klein woont (of zuinig bent), bespaar je het meest door een vast bedrag als korting.
oinkoink12zaterdag 23 juli 2011 @ 11:55
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 10:04 schreef MaGNeT het volgende:
Wil je besparen? Stap dan ieder jaar over via sites als http://www.gaslicht.com en zoek de grootste welkomstkorting. Vooral als je weinig verbruikt omdat je klein woont (of zuinig bent), bespaar je het meest door een vast bedrag als korting.
Heb ik ook gedaan, al 2 jaar op rij 170 euro welkomstbonus waardoor ik dit jaar voor 3600 kwh maar 500 euro kwijt was :D
sjorsie1982zaterdag 23 juli 2011 @ 12:40
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 00:31 schreef cricket het volgende:

[..]

Een vast contract heeft geen toegevoegde waarde, zeker niet als je in voorschotten rekent en met een woning van dergelijke omvang. Neem vooral degene die de beste naam heeft in zaken die je belangrijk vindt (service, snelheid, wat dan ook).
Welke service dient een energieleverancier dan te bieden? Ik ken niemand die weleens met hun belt ,en als het al gebeurd dan is dat sporadisch. Ze moeten toch alleen maar elektriciteit en gas leveren? En dat doen ze allemaal. Storingen hebben niks te maken met de leverancier.
Wat bedoel je met snelheid?
Ik kan echt niks bedenken wat belangrijk is voor een energie leverancier behalve dan leveren, en dat doen ze allemaal.
Mijn advies is dan ook om de goedkoopste te pakken en let op de bonussen die je krijgt.
Vastzetten heeft nu geen zin, maar volgend jaar maart, april of mei wel.
sjorsie1982zaterdag 23 juli 2011 @ 12:42
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 01:37 schreef Boca_Raton het volgende:
Betyar, jij bent bereid risico's te nemen door regelmatig te wisselen van energie-leverancier. Dat kan je inderdaad geld besparen.

Voor mijzelf is het belangrijker dat ik vertrouwen heb in mijn leverancier omdat ik dubieuze nota's en rare grollen, wil voorkomen.

Beide keuzes zijn goed lijkt me ;)
Welke risico's bedoel je? Bedoel je spookfacturen, dubbele rekeningen? Dat ligt praktisch altijd bij de aanvrager, maar dat hoor je helaas nooit, omdat de leveranciers altijd de boze bedrijven zijn, die de gedachte van mensen moeten kunnen lezen op afstand.
Ik ben al tig keer overgestapt, alles ging goed. Ik hou dan ook alles goed bij en betaal liever niks per maand en in 1x alles per jaar (helaas gaat dat niet).
#ANONIEMzaterdag 23 juli 2011 @ 12:47
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 10:04 schreef MaGNeT het volgende:
Wil je besparen? Stap dan ieder jaar over via sites als http://www.gaslicht.com en zoek de grootste welkomstkorting. Vooral als je weinig verbruikt omdat je klein woont (of zuinig bent), bespaar je het meest door een vast bedrag als korting.
Kijk, da's pas een goede tip. Hulde! ^O^
rubjezaterdag 23 juli 2011 @ 12:57
Wij hebben al jaren Eneco en blijven erbij en dat is niet omdat wij het zo graag willen,of Eneco fans zijn,maar omdat als je uiteindelijk alles optelt en aftrekt het verschil voor ons zo minimaal op jaarbasis is (+/- 300 euro) dat wij/ik die moeite van overstap niet gaan nemen want hoe je het wendt of keert uiteindelijk loopt alles toch via Eneco of krijg je bij overstapm toch indirect met ze te maken. :Y

Oh en wij betalen al jaren niks extra en krijgen met die jaarnota alleen maar geld terug elke keer! :Y O-)
blomkezaterdag 23 juli 2011 @ 13:06
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 12:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Welke risico's bedoel je? Bedoel je spookfacturen, dubbele rekeningen? Dat ligt praktisch altijd bij de aanvrager, maar dat hoor je helaas nooit, omdat de leveranciers altijd de boze bedrijven zijn, ...................
Een bedrijf als de NEM houdt er expres een puinhoopadministratie op na om te proberen de klant te veel te laten betalen. Ze hebben de gekste methoden om je op het verkeerde been te zetten, hun eigen incassobedrijf en de meest slimme trucs. Bovendien: ze zijn ze duur per kWh, dus objectief gezien, een slechte keuze.

Da's het risico.
Erasmozaterdag 23 juli 2011 @ 14:35
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 00:46 schreef betyar het volgende:
Gewoon de goedkoopste nemen en volgend jaar weer lekker energie shoppen. kinderziektes en dat soort andere onzin moet je niet intrappen, stroom is stroom en komt gewoon door een kabeltje naar binnen.
Het enige risico dat je loopt is dat een afnemer de hoofdleverancier zijn betalingen niet nakomt. dat lijkt me vrij ver gezocht.
Het is niet zo dat elke maatschappij aparte kabels komt aanleggen om jouw huis voor een jaartje stroom te voorzien.
Gisteren belde er weer eentje ze konden mij 250 euro korting aanbieden op basis van ons huishouden, ze gingen uit van een gemiddeld verbruik van 3500 kilowatt. ik vroeg ze of ik dan 1000 euro korting kreeg. Waarom vroeg ze. Nou ik verbruikte vorig jaar ruim 13000 kilowatt, dat zijn ongeveer 4 gezinnen. Helaas dat feestje ging niet door.
Even offtopic, maar hoe kom je in godsnaam aan een verbruik van 13.000 KWh :o
Rewimozaterdag 23 juli 2011 @ 15:14
Laat je in elk geval niet lokken door kreten als "lage maandlasten". Dat is onzin namelijk. Je betaalt een voorschot elke maand, eenmaal per jaar nemen ze de standen op en dan wordt je verbruik verrekend met je betaalde voorschotten.

Dat is iets waar bedrijven als de NEM nogal eens mee schermen: dat je aan hun maandelijks véél minder betaalt dan bij Nuon (waar de NEM zich altijd heel graag mee vergelijkt :') ). Wat ze er niet bij vertellen is dat je aan het eind van het verbruikjaar bij hun een grote bijbetaling krijgt, omdat je voorschotten je verbruik niet dekken.

Bovendien is het zinvol om op de hoogte van het vastrecht te letten. Dat is bij sommige energiebedrijven (alweer de NEM) per maand veel hoger dan bij andere. En dit is een bedrag dat niet verrekend wordt. Dat ben je altijd kwijt. Dus let daar ook goed op.
blomkezaterdag 23 juli 2011 @ 15:26
Het bovenstaande klopt 100,00%. Ik heb eens eens 'n excel-sheet gevuld met alle kWh-prijzen van de energieleveranciers (NEM en Oxxio heb ik er bewust buiten gelaten) en wa bleek: de verschillen in kWh-prijs ijn zeer gering. Des te groter zijn de verschillen in vastrecht: soms wel 100% (dubbel zo duur).

Vooral voor een kleinverbruiker (zoals TS) is het van belang op dat vastrecht (da's wat anders dan de transportkosten) te letten. Bij een (zeldzame) dubbeltarief, betaal je soms ook 2 x electrisch vastrecht.

De winst valt te behalen door éénmalige kortingen op te strijken én door de mij. te kiezen met dat laagste vastrecht.
#ANONIEMzaterdag 23 juli 2011 @ 17:00
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 15:26 schreef blomke het volgende:
Vooral voor een kleinverbruiker (zoals TS) is het van belang op dat vastrecht (da's wat anders dan de transportkosten) te letten. Bij een (zeldzame) dubbeltarief, betaal je soms ook 2 x electrisch vastrecht.
Bedankt voor de tip. Ik zal er zeker op letten.
cricketzaterdag 23 juli 2011 @ 17:36
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik kan echt niks bedenken wat belangrijk is voor een energie leverancier behalve dan leveren, en dat doen ze allemaal.
Ik ook niet, maar er zijn genoeg mensen die er anders over denken.


quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
Vastzetten heeft nu geen zin, maar volgend jaar maart, april of mei wel.
Dan ook niet.
blomkezaterdag 23 juli 2011 @ 17:50
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik kan echt niks bedenken wat belangrijk is voor een energie leverancier behalve dan leveren, en dat doen ze allemaal.
Mijn advies is dan ook om de goedkoopste te pakken en let op de bonussen die je krijgt.
Ze doen nog iets Sjorsie: en dat is geld incasseren, en niet zo zuinig ook. Dat is pas echt belangrijk (voor hen) en dat doen ze op soms onbeschaafde wijze waarbij geen middel wordt geschuwd. De klant wordt bij tijd en wijle tureluurs van het geklootviool en de administratieve puinhoop en betaalt daarvoor bijkans de kosten.
betyarzaterdag 23 juli 2011 @ 18:01
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 14:35 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Even offtopic, maar hoe kom je in godsnaam aan een verbruik van 13.000 KWh :o
Hobby's: houtbewerking, aquaria en ik had een vijverpomp van 500 watt 24/7 aanstaan, die is inmiddels weg.
blomkezaterdag 23 juli 2011 @ 18:15
Ik heb wel eens gehoord van aquaria verwarming aan gesloten op de CV-installatie. Scheelt een stuk in de kosten.

Houtbewerking: heb je dan 24/7 je vlakvandiktebank aan staan.
sjorsie1982zondag 24 juli 2011 @ 13:03
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 15:26 schreef blomke het volgende:
Het bovenstaande klopt 100,00%. Ik heb eens eens 'n excel-sheet gevuld met alle kWh-prijzen van de energieleveranciers (NEM en Oxxio heb ik er bewust buiten gelaten) en wa bleek: de verschillen in kWh-prijs ijn zeer gering. Des te groter zijn de verschillen in vastrecht: soms wel 100% (dubbel zo duur).

Vooral voor een kleinverbruiker (zoals TS) is het van belang op dat vastrecht (da's wat anders dan de transportkosten) te letten. Bij een (zeldzame) dubbeltarief, betaal je soms ook 2 x electrisch vastrecht.

De winst valt te behalen door éénmalige kortingen op te strijken én door de mij. te kiezen met dat laagste vastrecht.
Grappig, ik verbuik 1000 kwh hoog en 1000 kwh laag en ik was het goedkoopste uit bij energie direct vroeger, en die had het hoogste vastrecht.

Die laatste in ben ik het trouwens helemaal mee eens. Die acties zijn ook de enige redenen waarom je zou overstappen.
sjorsie1982zondag 24 juli 2011 @ 13:05
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 17:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Ze doen nog iets Sjorsie: en dat is geld incasseren, en niet zo zuinig ook. Dat is pas echt belangrijk (voor hen) en dat doen ze op soms onbeschaafde wijze waarbij geen middel wordt geschuwd. De klant wordt bij tijd en wijle tureluurs van het geklootviool en de administratieve puinhoop en betaalt daarvoor bijkans de kosten.
Hoe kom je hierbij? Hoor je dat van boze klanten? Zouden die nu echt serieus HUN eigen fouten ook vertellen? Ik ken aardig wat mensen met NEM en ik hoor nooit klachten. :X
Als je niet betaalt komt komen er gewoon incassobureaus, dat is logisch. Je dient nu eenmaal te betalen? Hoge maandlasten, deze moet je kunnen verlagen en anders boeit het niet want je krijgt het toch terug bij de jaarrekening.
blomkezondag 24 juli 2011 @ 13:33
Google maar eens op NEM & klacht.
blomkezondag 24 juli 2011 @ 13:38
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 13:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Grappig, ik verbuik 1000 kwh hoog en 1000 kwh laag en ik
Dan zou ik maar naar een enkeltarief overstappen. Je hoge tarief is duurder dan enkel tarief en je dalverbruik is zo laag dat dat nauwelijks voordeel biedt.
Yrealzondag 24 juli 2011 @ 13:43
Sowieso niet de NEM, Oxxio en soortgenoten

Die reclame campagnes moeten ergens van worden betaald he.
Spanky78zondag 24 juli 2011 @ 13:44
Je kunt natuurlijk ook zorgen dat je weinig energie verbruikt... Dan maakt de leverancier steeds minder uit. Dus zorg dat je apparatuur zuinig is, alles utistaat als dat kan. Neem een laptop ipc desktop, een ledtv ipv een plasmascherm, ledverlichting ipv gloeilampen en je zult zien dat uiteindelijk het verbruik de grootste kostenpost is, onafhankelijk van welke leverancier dan ook. Maar natuurlijk kun je die wel slim kiezen...
blomkezondag 24 juli 2011 @ 13:45
Ga je een droger aanschaffen (sowieso geen goed idee), neem één met warmtepomp.
oinkoink12zondag 24 juli 2011 @ 16:09
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 13:45 schreef blomke het volgende:
Ga je een droger aanschaffen (sowieso geen goed idee), neem één met warmtepomp.
Jah, dat scheelt 12 cent op het normale bedrag van een droogbeurt (26 cent). :)
Jammer dat deze drogers 500 euro duurder zijn dan een andere instapdroger (780 vs 280 euro)

Dus als je 500 euro deelt door 0,12 kom je uit op 11,41 jaar elke dag drogen. Daarna wordt t pas voordelig.
blomkezondag 24 juli 2011 @ 16:36
Nou, ik weet niet hoe droog je was erin of eruit komt, maar één bonte was op 1200 tpm gecentrifugeerd, trekt minstens 3 - 4 kWh voordat ie ie kastdroog is. Dus dan is één droogbeurt al gauw 1¤, waarop met die WP-droger > 50% is te besparen.

Nog de vraag of je 't eruit haalt. - edit - 6 á 7 jaar bij gelijkblijvende kWh-prijs.
#ANONIEMzondag 24 juli 2011 @ 16:46
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 13:45 schreef blomke het volgende:
Ga je een droger aanschaffen (sowieso geen goed idee), neem één met warmtepomp.
Doe ik niet, vind ik een onzinnig dure kostenpost.
Mikkiezondag 24 juli 2011 @ 16:49
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 11:55 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Heb ik ook gedaan, al 2 jaar op rij 170 euro welkomstbonus waardoor ik dit jaar voor 3600 kwh maar 500 euro kwijt was :D
Da's niet duur. Als ik op mijn postcode zoek ben ik aan gas en stroom, single huishouden, toch zomaar 1.100 euro per jaar kwijt. Bak geld :{. En daar ga ik geheid boven met mijn verbruik...
#ANONIEMzondag 24 juli 2011 @ 16:52
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 13:44 schreef Spanky78 het volgende:
Je kunt natuurlijk ook zorgen dat je weinig energie verbruikt... Dan maakt de leverancier steeds minder uit. Dus zorg dat je apparatuur zuinig is, alles utistaat als dat kan. Neem een laptop ipc desktop, een ledtv ipv een plasmascherm, ledverlichting ipv gloeilampen en je zult zien dat uiteindelijk het verbruik de grootste kostenpost is, onafhankelijk van welke leverancier dan ook. Maar natuurlijk kun je die wel slim kiezen...
Dat ben ik ook van plan idd. Sowieso een A+++ wasmachine, geen dure apparaten (tosti-ijzer, koelkast met vriesvak, frituurpan, etc.). Misschien neem ik een tv, maar dat zie ik nog wel.
TheFreshPrincezondag 24 juli 2011 @ 17:10
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2011 16:52 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat ben ik ook van plan idd. Sowieso een A+++ wasmachine, geen dure apparaten (tosti-ijzer, koelkast met vriesvak, frituurpan, etc.). Misschien neem ik een tv, maar dat zie ik nog wel.
Tosti-ijzer en frituurpan nemen op jaarbasis maar heel weinig energie, tenzij je 3x per dag frituurt.
Mikkiezondag 24 juli 2011 @ 18:29
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2011 16:52 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat ben ik ook van plan idd. Sowieso een A+++ wasmachine, geen dure apparaten (tosti-ijzer, koelkast met vriesvak, frituurpan, etc.). Misschien neem ik een tv, maar dat zie ik nog wel.
Mja, keuzes, keuzes. Als je een koelvriescombi neemt, verbruik je misschien wel een paar euro meer, maar door in te vriezen kun je weer een hoop euro's besparen op je boodschappen.