Juist, hier was ik dus al bang voor: sites zoals Independer die zich voordoen als objectief, maar het toch niet helemaal zijn. In die zin noem ik ze ook 'louche'. Bedankt voor je reactie overigens.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 00:19 schreef Boca_Raton het volgende:
Even opletten met het bezoeken van energie-vergelijkingssites, want er zitten door energie-bedrijven gesponsorde bedrijven bij:
http://www.nu.nl/economie(...)-niet-objectief.html
Een vast contract heeft geen toegevoegde waarde, zeker niet als je in voorschotten rekent en met een woning van dergelijke omvang. Neem vooral degene die de beste naam heeft in zaken die je belangrijk vindt (service, snelheid, wat dan ook).quote:Op vrijdag 22 juli 2011 23:48 schreef Friek_ het volgende:
Een goedenavond FOK!kers,
Sinds kort ben ik in het bezit van een kleine studio van dertig vierkante meter (in een flat). Erg mooi natuurlijk, voor mij als student slash starter. Maar ik ben een complete nieuweling als het aankomt op het kiezen van een energieleverancier (of sowieso in klussen en afsluiten van alles). Na op een paar louche sites vergelijkingen gedaan te hebben komt eruit dat Eon (waarschijnlijk?) het goedkoopst voor me is. Ik woon binnenkort als single, dus een eenpersoonshuishouden.
De vraag is nu, moet ik een vast contract nemen met een bepaald bedrag per maand? Zijn de energiekosten nu dermate laag dat zoiets slim is? Waar moet ik nog meer aan denken naast de energie, zoals water misschien? Kortom, wat zijn voordelige en slimme opties om te kiezen in mijn positie?
Bij voorbaat dank voor het antwoorden.
Maar welke zijn dat dan?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 00:31 schreef cricket het volgende:
[..]
Een vast contract heeft geen toegevoegde waarde, zeker niet als je in voorschotten rekent en met een woning van dergelijke omvang. Neem vooral degene die de beste naam heeft in zaken die je belangrijk vindt (service, snelheid, wat dan ook).
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt maar ik refereerde aan de beruchte Oxxio, die agressief telefonisch klanten wierf en vervolgens een spoor van ellende achterliet bij de klanten door honderden euro's teveel per maand van de rekeningen te halen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 00:46 schreef betyar het volgende:
Gewoon de goedkoopste nemen en volgend jaar weer lekker energie shoppen. kinderziektes en dat soort andere onzin moet je niet intrappen, stroom is stroom en komt gewoon door een kabeltje naar binnen.
Oxxio geen klachten gehad. Jaartje erna naar E-ON gegaan geen klachten gehad. NEM ook geen klachten gehad en nu zitten we bij EnergieDirect ook geen klachten. Agressieve verkooppraatjes van callcenters, studenten die aandringen om zo meer provisie te vangen. En toren hoge rekeningen? Waar zijn die op gebaseerd door de op dat moment door de klant zelf doorgegeven meterstanden? Als je met het bedrag niet eens bent boek je toch terug?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 00:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt maar ik refereerde aan de beruchte Oxxio, die agressief telefonisch klanten wierf en vervolgens een spoor van ellende achterliet bij de klanten door honderden euro's teveel per maand van de rekeningen te halen.
Kijk je op de site van TROS Radar, heeft de Nederlandse Energie Maatschappij ook al 99 pagina's aan klachten.
Dit zijn relatief nieuwe bedrijven die op de korte én lange termijn alleen maar ellende geven. Daarom hou ik het zelf bij Nuon omdat ik daar nooit voor dat soort verrassingen kom te staan. Die volgen de waan van de dag niet, maar zijn dus ook niet tijdelijk de giga-goedkoopste.
Hier staan veel ervaringen:
http://forum.www.trosradar.nl/viewforum.php?f=51
Nogmaals, je wordt benaderd door callcenters niet door het bedrijf zelf.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 01:10 schreef Boca_Raton het volgende:
Bij Oxxio heeft mijn moeder (en vele anderen, lees de site van de TROS) het volgende meegemaakt: telefonisch benaderd, op voorstel ingegaan. De maandelijke nota's werden twee keer zo hoog als bij de vorige energie-leverancier. Dat is een giga-klus om dát uiteindelijk in orde te krijgen, zó het al lukt. Het klopte gewoon voor geen meter.
Moeder met vakantie, kwam na zes weken terug en bemerkte dat via automatische machtiging 1800 euro van haar rekening was afgeschreven door Oxxio, terwijl de nota ongeveer 110,= bedroeg. Ze was te laat om het te laten storneren, dus moeder heeft een advocaat moeten inschakelen want kreeg nul op het rekest van Oxxio zelf. Advocaat kreeg het uiteindelijk voor elkaar om het teveel betaalde bedrag, terug te laten boeken. Duurde ook weer wat maanden.
Op dit soort ellende zit toch niemand te wachten.
Dank nogmaals voor het antwoorden uiteraard. Discussie is alleen maar goed.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 01:04 schreef betyar het volgende:
[..]
Oxxio geen klachten gehad. Jaartje erna naar E-ON gegaan geen klachten gehad. NEM ook geen klachten gehad en nu zitten we bij EnergieDirect ook geen klachten. Agressieve verkooppraatjes van callcenters, studenten die aandringen om zo meer provisie te vangen. En toren hoge rekeningen? Waar zijn die op gebaseerd door de op dat moment door de klant zelf doorgegeven meterstanden? Als je met het bedrag niet eens bent boek je toch terug?
In mijn situatie lijkt het juist wat vrij spelen verstandiger. Ik bedoel, het is niet alsof ik in mijn geval zoveel euro's riskeer. Behalve die betrouwbaarheidskwestie, dat wel.quote:
Tsja, wat zijn je voorkeuren? Aangezien je geen duidelijke voorwaarden aangeeft (zoals snelheid klantenservice oid) maakt het niets uit welke je kiest. Dan zou ik gewoon de leverancier nemen die in het verleden 'hoorde' bij de netbeheerder. Nuon in het geval van Liander, Essent in het geval van Enexis, Eneco in het geval van Stedin, etc. Een welkomskado kan een overweging zijn voor de keuze (maar lees wel goed de voorwaarden, de korting die er staat is niet altijd de korting die je krijgt). maar anders maakt het qua prijs niet voldoende verschil om bij de keuze langer dan een minuut stil te staan.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 00:36 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Maar welke zijn dat dan?Ik ben totaal niet bekend in die branche, dat is mijn probleem.
De meeste problemen ontstaan omdat mensen geen idee hebben wat hun meterstanden zijn, hun jaarverbruik is en als ze dan overstappen (,wel een keer hun stand goed doorgeven) en een dikke rekening krijgen, ligt dat ineens aan de energieleverancier en niet aan hen zelf.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 01:37 schreef Boca_Raton het volgende:
Betyar, jij bent bereid risico's te nemen door regelmatig te wisselen van energie-leverancier. Dat kan je inderdaad geld besparen.
Voor mijzelf is het belangrijker dat ik vertrouwen heb in mijn leverancier omdat ik dubieuze nota's en rare grollen, wil voorkomen.
Beide keuzes zijn goed lijkt me
Heb ik ook gedaan, al 2 jaar op rij 170 euro welkomstbonus waardoor ik dit jaar voor 3600 kwh maar 500 euro kwijt wasquote:Op zaterdag 23 juli 2011 10:04 schreef MaGNeT het volgende:
Wil je besparen? Stap dan ieder jaar over via sites als http://www.gaslicht.com en zoek de grootste welkomstkorting. Vooral als je weinig verbruikt omdat je klein woont (of zuinig bent), bespaar je het meest door een vast bedrag als korting.
Welke service dient een energieleverancier dan te bieden? Ik ken niemand die weleens met hun belt ,en als het al gebeurd dan is dat sporadisch. Ze moeten toch alleen maar elektriciteit en gas leveren? En dat doen ze allemaal. Storingen hebben niks te maken met de leverancier.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 00:31 schreef cricket het volgende:
[..]
Een vast contract heeft geen toegevoegde waarde, zeker niet als je in voorschotten rekent en met een woning van dergelijke omvang. Neem vooral degene die de beste naam heeft in zaken die je belangrijk vindt (service, snelheid, wat dan ook).
Welke risico's bedoel je? Bedoel je spookfacturen, dubbele rekeningen? Dat ligt praktisch altijd bij de aanvrager, maar dat hoor je helaas nooit, omdat de leveranciers altijd de boze bedrijven zijn, die de gedachte van mensen moeten kunnen lezen op afstand.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 01:37 schreef Boca_Raton het volgende:
Betyar, jij bent bereid risico's te nemen door regelmatig te wisselen van energie-leverancier. Dat kan je inderdaad geld besparen.
Voor mijzelf is het belangrijker dat ik vertrouwen heb in mijn leverancier omdat ik dubieuze nota's en rare grollen, wil voorkomen.
Beide keuzes zijn goed lijkt me
Kijk, da's pas een goede tip. Hulde!quote:Op zaterdag 23 juli 2011 10:04 schreef MaGNeT het volgende:
Wil je besparen? Stap dan ieder jaar over via sites als http://www.gaslicht.com en zoek de grootste welkomstkorting. Vooral als je weinig verbruikt omdat je klein woont (of zuinig bent), bespaar je het meest door een vast bedrag als korting.
Een bedrijf als de NEM houdt er expres een puinhoopadministratie op na om te proberen de klant te veel te laten betalen. Ze hebben de gekste methoden om je op het verkeerde been te zetten, hun eigen incassobedrijf en de meest slimme trucs. Bovendien: ze zijn ze duur per kWh, dus objectief gezien, een slechte keuze.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Welke risico's bedoel je? Bedoel je spookfacturen, dubbele rekeningen? Dat ligt praktisch altijd bij de aanvrager, maar dat hoor je helaas nooit, omdat de leveranciers altijd de boze bedrijven zijn, ...................
Even offtopic, maar hoe kom je in godsnaam aan een verbruik van 13.000 KWhquote:Op zaterdag 23 juli 2011 00:46 schreef betyar het volgende:
Gewoon de goedkoopste nemen en volgend jaar weer lekker energie shoppen. kinderziektes en dat soort andere onzin moet je niet intrappen, stroom is stroom en komt gewoon door een kabeltje naar binnen.
Het enige risico dat je loopt is dat een afnemer de hoofdleverancier zijn betalingen niet nakomt. dat lijkt me vrij ver gezocht.
Het is niet zo dat elke maatschappij aparte kabels komt aanleggen om jouw huis voor een jaartje stroom te voorzien.
Gisteren belde er weer eentje ze konden mij 250 euro korting aanbieden op basis van ons huishouden, ze gingen uit van een gemiddeld verbruik van 3500 kilowatt. ik vroeg ze of ik dan 1000 euro korting kreeg. Waarom vroeg ze. Nou ik verbruikte vorig jaar ruim 13000 kilowatt, dat zijn ongeveer 4 gezinnen. Helaas dat feestje ging niet door.
Bedankt voor de tip. Ik zal er zeker op letten.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:26 schreef blomke het volgende:
Vooral voor een kleinverbruiker (zoals TS) is het van belang op dat vastrecht (da's wat anders dan de transportkosten) te letten. Bij een (zeldzame) dubbeltarief, betaal je soms ook 2 x electrisch vastrecht.
Ik ook niet, maar er zijn genoeg mensen die er anders over denken.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik kan echt niks bedenken wat belangrijk is voor een energie leverancier behalve dan leveren, en dat doen ze allemaal.
Dan ook niet.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
Vastzetten heeft nu geen zin, maar volgend jaar maart, april of mei wel.
Ze doen nog iets Sjorsie: en dat is geld incasseren, en niet zo zuinig ook. Dat is pas echt belangrijk (voor hen) en dat doen ze op soms onbeschaafde wijze waarbij geen middel wordt geschuwd. De klant wordt bij tijd en wijle tureluurs van het geklootviool en de administratieve puinhoop en betaalt daarvoor bijkans de kosten.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik kan echt niks bedenken wat belangrijk is voor een energie leverancier behalve dan leveren, en dat doen ze allemaal.
Mijn advies is dan ook om de goedkoopste te pakken en let op de bonussen die je krijgt.
Hobby's: houtbewerking, aquaria en ik had een vijverpomp van 500 watt 24/7 aanstaan, die is inmiddels weg.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 14:35 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Even offtopic, maar hoe kom je in godsnaam aan een verbruik van 13.000 KWh
Grappig, ik verbuik 1000 kwh hoog en 1000 kwh laag en ik was het goedkoopste uit bij energie direct vroeger, en die had het hoogste vastrecht.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:26 schreef blomke het volgende:
Het bovenstaande klopt 100,00%. Ik heb eens eens 'n excel-sheet gevuld met alle kWh-prijzen van de energieleveranciers (NEM en Oxxio heb ik er bewust buiten gelaten) en wa bleek: de verschillen in kWh-prijs ijn zeer gering. Des te groter zijn de verschillen in vastrecht: soms wel 100% (dubbel zo duur).
Vooral voor een kleinverbruiker (zoals TS) is het van belang op dat vastrecht (da's wat anders dan de transportkosten) te letten. Bij een (zeldzame) dubbeltarief, betaal je soms ook 2 x electrisch vastrecht.
De winst valt te behalen door éénmalige kortingen op te strijken én door de mij. te kiezen met dat laagste vastrecht.
Hoe kom je hierbij? Hoor je dat van boze klanten? Zouden die nu echt serieus HUN eigen fouten ook vertellen? Ik ken aardig wat mensen met NEM en ik hoor nooit klachten.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Ze doen nog iets Sjorsie: en dat is geld incasseren, en niet zo zuinig ook. Dat is pas echt belangrijk (voor hen) en dat doen ze op soms onbeschaafde wijze waarbij geen middel wordt geschuwd. De klant wordt bij tijd en wijle tureluurs van het geklootviool en de administratieve puinhoop en betaalt daarvoor bijkans de kosten.
Dan zou ik maar naar een enkeltarief overstappen. Je hoge tarief is duurder dan enkel tarief en je dalverbruik is zo laag dat dat nauwelijks voordeel biedt.quote:Op zondag 24 juli 2011 13:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Grappig, ik verbuik 1000 kwh hoog en 1000 kwh laag en ik
Jah, dat scheelt 12 cent op het normale bedrag van een droogbeurt (26 cent).quote:Op zondag 24 juli 2011 13:45 schreef blomke het volgende:
Ga je een droger aanschaffen (sowieso geen goed idee), neem één met warmtepomp.
Doe ik niet, vind ik een onzinnig dure kostenpost.quote:Op zondag 24 juli 2011 13:45 schreef blomke het volgende:
Ga je een droger aanschaffen (sowieso geen goed idee), neem één met warmtepomp.
Da's niet duur. Als ik op mijn postcode zoek ben ik aan gas en stroom, single huishouden, toch zomaar 1.100 euro per jaar kwijt. Bak geldquote:Op zaterdag 23 juli 2011 11:55 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Heb ik ook gedaan, al 2 jaar op rij 170 euro welkomstbonus waardoor ik dit jaar voor 3600 kwh maar 500 euro kwijt was
Dat ben ik ook van plan idd. Sowieso een A+++ wasmachine, geen dure apparaten (tosti-ijzer, koelkast met vriesvak, frituurpan, etc.). Misschien neem ik een tv, maar dat zie ik nog wel.quote:Op zondag 24 juli 2011 13:44 schreef Spanky78 het volgende:
Je kunt natuurlijk ook zorgen dat je weinig energie verbruikt... Dan maakt de leverancier steeds minder uit. Dus zorg dat je apparatuur zuinig is, alles utistaat als dat kan. Neem een laptop ipc desktop, een ledtv ipv een plasmascherm, ledverlichting ipv gloeilampen en je zult zien dat uiteindelijk het verbruik de grootste kostenpost is, onafhankelijk van welke leverancier dan ook. Maar natuurlijk kun je die wel slim kiezen...
Tosti-ijzer en frituurpan nemen op jaarbasis maar heel weinig energie, tenzij je 3x per dag frituurt.quote:Op zondag 24 juli 2011 16:52 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat ben ik ook van plan idd. Sowieso een A+++ wasmachine, geen dure apparaten (tosti-ijzer, koelkast met vriesvak, frituurpan, etc.). Misschien neem ik een tv, maar dat zie ik nog wel.
Mja, keuzes, keuzes. Als je een koelvriescombi neemt, verbruik je misschien wel een paar euro meer, maar door in te vriezen kun je weer een hoop euro's besparen op je boodschappen.quote:Op zondag 24 juli 2011 16:52 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat ben ik ook van plan idd. Sowieso een A+++ wasmachine, geen dure apparaten (tosti-ijzer, koelkast met vriesvak, frituurpan, etc.). Misschien neem ik een tv, maar dat zie ik nog wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |