abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99844553
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 17:29 schreef LuxorBeetroots het volgende:
Taurus, jij vind blijkbaar vind dat Atheisme niet verkondigt mag worden. Waarom mogen gelovigen dat wel en zou ik dat niet?
Hou nou eens op met praten alsof ik iets verbied, ik vind het triest, dat is gewoon een mening, geen verbod. Oog om oog, tand om tand hou ik sowieso niet van, dus zelfs als je buurvrouw een poster op zou hangen met 'jij wordt gestraft door god' wekt dat bij mij nog steeds niet de neiging iets terug te gaan doen.
quote:
Ik vind gelovigen niet triest trouwens. En je hebt duidelijk nogal weinig respect voor ze en om het verkondigen van Atheisme triest te noemen gaat veel te ver. Eigenlijk is verkondigen het verkeerde woord. Ik maak enkel mijn mening duidelijk en waarom zou ik die stilhouden? Dan kun je net zo goed tegen de gelovige zeggen dat ze die poster ook niet op hoeft te hangen.
Ik heb juist wel respect voor ze, ik laat ze met rust en ik ben er niet tegen. Dat is toch al een verschil met jou? Jij zei 'het atheisme verkondigen', dat beschouw ik als 'de atheistische boodschap prediken (god bestaat niet)', daar had ik kritiek op, ik zeg nergens dat je niet je mening als atheist mag uiten. Dat kun je trouwens ook best tegen die gelovige zeggen, maar waarom moet het zo gelijk op gaan voor jou? Waarom kun jij niet gewoon niets doen en haar die poster laten ophangen? Doen jullie een wedstrijdje?
quote:
Jij vind hen blijkbaar een stuk triester dan ik en je hebt eerder het gevoel alsof je erboven staat met bepaalde uitspraken. Dat zij niet 'vrij' kunnen denken en we ze daarom maar met rust moeten laten. Sneu. :')
Nouja, zo zit religie feitelijk wel in elkaar. Er is weinig ruimte voor twijfel, overweging en een breder perspectief. Dat verzin ik niet, dat is nou eenmaal zo. (bij de fundamentalisten dan he, niet bij gematigd gelovigen, maar mensen die posters met 'jezus redt' gaan ophangen beschouw ik niet als gematigd). Dan kun je dus per definitie niet vrij denken, omdat er een hogere macht over je regeert. Of dat triest is; denk het niet. Heb ik ook niet gezegd, dacht ik.
quote:
Alsof ik door mijn mening te bespreken expres mensen wil kwetsen. Dat gebeurt nou eenmaal maar ik ga me niet stilhouden daarvoor. Het gaat me er niet om om hen 'te raken' maar iets te veranderen in deze maatschappij. Het is niet persoonlijk die mensen aanvallen of wat zij geloven maar de heersing van het Christendom in de maatschappij, dát wil ik veranderd hebben.
Ja maar je verandert dus niet 'iets' in de maatschappij. En je raakt hen er wel mee. :D Ja, sorry, hoe duidelijk wil je het hebben? Het verandert niets, en je kwetst. (Als je dus posters zou ophangen met 'god bestaat niet', bedoel ik he? Niet als je gewoon zegt 'ik ben atheist', je doet maar, dat zou niemand moeten raken en dat heb ik ook niet gezegd).
quote:
En tegen het geloof in gaan zou niets veranderen? Waarom niet? Mijn overtuiging is voor mij belangrijk genoeg om deze duidelijk te maken aan de wereld. Jij antwoord nu toch ook op mij en wil duidelijk maken wat je vind? Waarom zou ik dat over iets anders niet mogen doen.. en niet die poster ophangen? :') En je argument van 'het is triest om de domme Christenen te kwetsen' word een beetje oud.
Je mag het wel doen! Moet ik dat nog drie keer dikgedrukt zeggen of iets dergelijks? Wil jij zo graag niet door mij treurig gevonden worden ofzo? Je mag het doen! Je mag wat mij betreft ook een bijbel in de fik steken, wil je ophouden met doen alsof ik zeg dat iets niet mag? Alles mag! Ik vind het triest, dat is wat ik zeg. Omdat het niets verandert, nee. Wat denk je dat die buurvrouw zou doen als jij posters gaat ophangen met 'god bestaat niet'? Minder bidden? Ik denk dat ze harder gaat bidden. Met een beetje mazzel misschien nog wel voor jou ook :') Het helpt niet, echt niet.
Dat argument 'het is triest om christenen te kwetsen' wordt wellicht oud, maar is nog niet weersproken door jou en blijft dus gewoon overeind. Ik vind het overigens triest om wie dan ook te kwetsen, maar dat terzijde.
pi_99844784
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 17:38 schreef LuxorBeetroots het volgende:

[..]

Ik val niemand persoonlijk lastig met mijn mening, ik ga geen Christenen achterna rennen schreeuwend 'dat God niet bestaat bitch!'.

Anderen hoeven niet te geloven wat ik geloof.. zolang ik er maar niks van merk in de maatschappij. Zoals de bemoeienissen van de jehovagetuigen, bijbelverkopers of de regering die morelen van het Christendom gebaseerde wetten handhaven, overtuigingscampagnes.. dat soort dingen. Ik zou willen dat Atheisme de standaard word en de gelovigen de uitzondering. Maargoed, dat duurt nog wel even. :)

Maar ik snap je punt van hypocrisie trouwens wel. I guess dat ik wat minder rustig kan blijven dan jij tussen al die gelovigen. :')

Maar je merkt er wel iets van in de maatschappij, dat hou je niet tegen. Net als je er iets van merkt dat sommigen een andere muzieksmaak hebben, of een donkere huidskleur, of de hele dag aandacht nodig hebben, of te dom zijn om 'n boek te lezen. Je woont namelijk niet alleen op deze planeet, en je zal het dus ook met christenen moeten delen die er moeite mee hebben dat hun religie die al millennia bestaat steeds meer aanhang verliest, sinds enkele decennia (in deze snelheid). "Als ik er maar niks van merk" is niet alleen onrealistisch, het is ronduit asociaal. Natuurlijk merk je er iets van als je je voordeur uitgaat. Christenen mogen ook een partij oprichten, gelukkig, net als partijen die geen religie voorstaan.
pi_99844786
ik zou dr gewoon laten - want anders heb je kans dat ze zich gaat ergeren en gristenfundamentalisten die zich ergeren... - need i say more... (oslo...)
pi_99844805
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 17:43 schreef Taurus het volgende:

[..]

Hou nou eens op met praten alsof ik iets verbied, ik vind het triest, dat is gewoon een mening, geen verbod. Oog om oog, tand om tand hou ik sowieso niet van, dus zelfs als je buurvrouw een poster op zou hangen met 'jij wordt gestraft door god' wekt dat bij mij nog steeds niet de neiging iets terug te gaan doen.

[..]

Ik heb juist wel respect voor ze, ik laat ze met rust en ik ben er niet tegen. Dat is toch al een verschil met jou? Jij zei 'het atheisme verkondigen', dat beschouw ik als 'de atheistische boodschap prediken (god bestaat niet)', daar had ik kritiek op, ik zeg nergens dat je niet je mening als atheist mag uiten. Dat kun je trouwens ook best tegen die gelovige zeggen, maar waarom moet het zo gelijk op gaan voor jou? Waarom kun jij niet gewoon niets doen en haar die poster laten ophangen? Doen jullie een wedstrijdje?

[..]

Nouja, zo zit religie feitelijk wel in elkaar. Er is weinig ruimte voor twijfel, overweging en een breder perspectief. Dat verzin ik niet, dat is nou eenmaal zo. (bij de fundamentalisten dan he, niet bij gematigd gelovigen, maar mensen die posters met 'jezus redt' gaan ophangen beschouw ik niet als gematigd). Dan kun je dus per definitie niet vrij denken, omdat er een hogere macht over je regeert. Of dat triest is; denk het niet. Heb ik ook niet gezegd, dacht ik.

[..]

Ja maar je verandert dus niet 'iets' in de maatschappij. En je raakt hen er wel mee. :D Ja, sorry, hoe duidelijk wil je het hebben? Het verandert niets, en je kwetst. (Als je dus posters zou ophangen met 'god bestaat niet', bedoel ik he? Niet als je gewoon zegt 'ik ben atheist', je doet maar, dat zou niemand moeten raken en dat heb ik ook niet gezegd).

[..]

Je mag het wel doen! Moet ik dat nog drie keer dikgedrukt zeggen of iets dergelijks? Wil jij zo graag niet door mij treurig gevonden worden ofzo? Je mag het doen! Je mag wat mij betreft ook een bijbel in de fik steken, wil je ophouden met doen alsof ik zeg dat iets niet mag? Alles mag! Ik vind het triest, dat is wat ik zeg. Omdat het niets verandert, nee. Wat denk je dat die buurvrouw zou doen als jij posters gaat ophangen met 'god bestaat niet'? Minder bidden? Ik denk dat ze harder gaat bidden. Met een beetje mazzel misschien nog wel voor jou ook :') Het helpt niet, echt niet.
Dat argument 'het is triest om christenen te kwetsen' wordt wellicht oud, maar is nog niet weersproken door jou en blijft dus gewoon overeind. Ik vind het overigens triest om wie dan ook te kwetsen, maar dat terzijde.
Het gaat me er niet om of jij mij triest vind, het gaat me om het verschil dat jij maakt tussen het 'ophangen van een poster' over atheisme en 'het ophangen van een poster' over geloof. Maar dat kan ik niet aan je veranderen want je ziet blijkbaar niet in wat een oneerlijke verdeling je daar maakt.Waarom zou mijn mening kwetsend voor hen zijn? Ze weten toch dat ze gelijk hebben, ze kunnen net zo goed denken 'wat een idioot' en het daar bij laten. Ze gaan heus niet lopen huilen enkel om dat iets mede deel wat tegen hun geloofsovertuiging in gaat.

En of je er iets aan verandert in de maatschappij is jouw eigen idee. Zolang er niet over gepraat word of niks over duidelijk word gemaakt verandert er natuurlijk niks. Iets simpels als een poster ophangen met 'Atheisme for the win' kan er voor zorgen dat iemand die langsloopt misschien denkt 'Goh, atheisme, laat ik dat eens googlen.' En hup, daar heb je al weer wat wijsheid verspreid en je laat mensen misschien wel nadenken over de rol van geloof in de maatschappij.

Het gaat me niet om het veranderen van de fundementalisten want dat werkt toch niet, die zitten
vast. Maar om duidelijk te maken dat wij als groep steeds belangrijker worden.. vind ik belangrijk.

En zoals ik al langer zei, het gaat niet om de buurvrouw. Het gaat om de maatschappij en hoe die geregelt is nu. Buurvrouw, bid u zoveel u wilt, zolang u uw mening maar niet laat heersen via de wet.

[ Bericht 1% gewijzigd door LuxorBeetroots op 23-07-2011 17:59:08 ]
pi_99845002
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 17:51 schreef LuxorBeetroots het volgende:

[..]

Het gaat me er niet om of jij mij triest vind, het gaat me om het verschil dat jij maakt tussen het 'ophangen van een poster' over atheisme en 'het ophangen van een poster' over geloof. Maar dat kan ik niet aan je veranderen want je ziet blijkbaar niet in wat een oneerlijke verdeling je daar maakt.
En of je er iets aan verandert in de maatschappij is jouw eigen idee. Zolang er niet over gepraat word of niks over duidelijk word gemaakt verandert er natuurlijk niks. Iets simpels als een poster ophangen met 'Atheisme for the win' kan er voor zorgen dat iemand die langsloopt misschien denkt 'Goh, atheisme, laat ik dat eens googlen.' En hup, daar heb je al weer wat wijsheid verspreid en je laat mensen misschien wel nadenken over de rol van geloof in de maatschappij.
Ja. Vast. Hang die poster op dan, ik heb nergens gezegd dat het niet mag. Misschien bekeer je wel wat lieden. Kijk dan niet raar op als die bij jou aanbellen om te zeggen 'hee, prima dat je atheist bent, maar alleen als ik er niks van merk, dus haal die poster eens weg'.
pi_99845061
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 17:51 schreef LuxorBeetroots het volgende:

[..]

Het gaat me er niet om of jij mij triest vind, het gaat me om het verschil dat jij maakt tussen het 'ophangen van een poster' over atheisme en 'het ophangen van een poster' over geloof. Maar dat kan ik niet aan je veranderen want je ziet blijkbaar niet in wat een oneerlijke verdeling je daar maakt.

Het gaat me niet om het veranderen van de fundementalisten want dat werkt toch niet, die zitten
vast. Maar om duidelijk te maken dat wij als groep steeds belangrijker worden.. vind ik belangrijk.

En zoals ik al langer zei, het gaat niet om de buurvrouw. Het gaat om de maatschappij en hoe die geregelt is nu. Buurvrouw, bid u zoveel u wilt, zolang u uw mening maar niet laat heersen via de wet.
Dit kun je toch niet menen? :D Lees nou wat je daar schrijft! Vrijheid van meningsuiting, leuk, maar alleen als het een atheistische grondslag kent? Je diskwalificeert jezelf hiermee.
pi_99845120
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 17:59 schreef Taurus het volgende:

[..]

Dit kun je toch niet menen? :D Lees nou wat je daar schrijft! Vrijheid van meningsuiting, leuk, maar alleen als het een atheistische grondslag kent? Je diskwalificeert jezelf hiermee.
Wat een easy way out. :') Meteen conclusies trekken en niet meer reargeren.

Atheisme is voor mij neutraliteit en objectiviteit. Geloof is dat niet. Vandaar dat ik dat zo zie en dat de maatschappij neutraal moet zijn. Atheistisch dus.

[ Bericht 3% gewijzigd door LuxorBeetroots op 23-07-2011 18:15:45 ]
pi_99845165
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 17:57 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ja. Vast. Hang die poster op dan, ik heb nergens gezegd dat het niet mag. Misschien bekeer je wel wat lieden. Kijk dan niet raar op als die bij jou aanbellen om te zeggen 'hee, prima dat je atheist bent, maar alleen als ik er niks van merk, dus haal die poster eens weg'.
Oke, hou jij eens op met posten dan, prima dat je zo denkt maar haal je posts alsjeblieft weg. Je kwetst me met je mening en je verandert niks dus hou er mee op.

Waarom post jij en verkondig je je mening als je toch niks denkt de veranderen? Dan kun je net zo goed je bek houden. Sorry dat ik denk dat mijn mening nog invloed kan hebben, jij stemt blijkbaar ook niet ofzo. :') Dit vroeg ik me sowieso al de hele tijd af, als jij blijkbaar vind dat mijn mening verkondigen niks kan veranderen.. dan heeft dat volgens jou dus ook geen zin om te doen. Dus waarom doe je hier nu precies hetzelfde?

[ Bericht 5% gewijzigd door LuxorBeetroots op 23-07-2011 18:08:39 ]
pi_99845610
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 18:01 schreef LuxorBeetroots het volgende:

[..]

Oke, hou jij eens op met posten dan, prima dat je zo denkt maar haal je posts alsjeblieft weg. Je kwetst me met je mening en je verandert niks dus hou er mee op.

Waarom post jij en verkondig je je mening als je toch niks denkt de veranderen? Dan kun je net zo goed je bek houden. Sorry dat ik denk dat mijn mening nog invloed kan hebben, jij stemt blijkbaar ook niet ofzo. :')
Ik zit niet op een forum om anderen te overtuigen, laat staan dat ik de illusie heb iets te veranderen.. Je mening verkondigen kan leiden tot een gesprek of discussie waarbij je zelf andere inzichten krijgt, niet waarin je wint of verliest. Zelfverrijking, dus.

Daarnaast is je invloed sterk afhankelijk van waar je het over hebt. Het atheisme is niet ooit 'verkondigd' en in werking gezet, of iets dergelijks. Het is een natuurlijk proces, ontstaan door een combinatie van grotere kennis, toenemende individualisering en de afnemende noodzaak een religie aan te hangen. Dat hebben niet 1 of 100 personen in werking gezet, dat 'ontstaat' als het ware in een kenniseconomie als deze. Ik weet niet of je uberhaupt ervaring of weet hebt van de 'werking' van religie, maar het dwarszitten van religie door te zeggen 'yo, god bestaat niet' leidt doorgaans tot meer fundamentalisme of in ieder geval een steviger vasthouden aan het geloof, in plaats van dat je mensen ervan overtuigt 'geen god aan te hangen'. De aanhang van religie neemt vanzelf af, daar hoef jij niets voor te doen, liever niet zelfs (wegens eerder genoemde redenen, escaleert alleen maar en je dringt dan dus iets op, dat is voor niemand interessant of leuk).

Natuurlijk stem ik wel. Niet te vergelijken, stemmen heeft (enigszins) zin, 'atheisme verkondigen' niet.
pi_99845709
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 18:15 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik zit niet op een forum om anderen te overtuigen, laat staan dat ik de illusie heb iets te veranderen.. Je mening verkondigen kan leiden tot een gesprek of discussie waarbij je zelf andere inzichten krijgt, niet waarin je wint of verliest. Zelfverrijking, dus.

Daarnaast is je invloed sterk afhankelijk van waar je het over hebt. Het atheisme is niet ooit 'verkondigd' en in werking gezet, of iets dergelijks. Het is een natuurlijk proces, ontstaan door een combinatie van grotere kennis, toenemende individualisering en de afnemende noodzaak een religie aan te hangen. Dat hebben niet 1 of 100 personen in werking gezet, dat 'ontstaat' als het ware in een kenniseconomie als deze. Ik weet niet of je uberhaupt ervaring of weet hebt van de 'werking' van religie, maar het dwarszitten van religie door te zeggen 'yo, god bestaat niet' leidt doorgaans tot meer fundamentalisme of in ieder geval een steviger vasthouden aan het geloof, in plaats van dat je mensen ervan overtuigt 'geen god aan te hangen'. De aanhang van religie neemt vanzelf af, daar hoef jij niets voor te doen, liever niet zelfs (wegens eerder genoemde redenen, escaleert alleen maar en je dringt dan dus iets op, dat is voor niemand interessant of leuk).

Natuurlijk stem ik wel. Niet te vergelijken, stemmen heeft (enigszins) zin, 'atheisme verkondigen' niet.
Is het ophangen van een poster met die Atheisme duidelijk maakt of zelf vertellen dat je Atheist bent en waarom dan niet het verbreden van kennis van mensen? Het vertellen waarom je iets gelooft en dat mensen, zoals je zelf zegt, meer kennis opdoen, gaan nandenken over geloof en een nieuw inzicht krijgen? Aangezien dat is wat ik doe, ik beledig niemand, ik vertel mijn mening en ga zoals ik zei geen gelovige lastig vallen met dit en dat.

Ik vind wel dat het zin heeft om Atheisme bij het publiek duidelijk te maken. Meer mensen over er te vertellen waarom je iets vind, 'bewijs' er voor te vinden, websites te maken. Dat heeft imo geen slechte invloed maar juist een goede. Er zal inderdaad een deel zijn dat zich nog verder vastklampt. Maar je spreekt jezelf wel tegen met zeggen dat de verbreding van kennis er mede voor gezorgt heeft dat Atheisme grootser word en dan zeggen dat het verkondigen van je mening geen zin heeft. Die dingen gaan hand in hand.

En je maakt het nu wel alsof ik rondscaldeer met 'God bestaat niet yo yo' en voor anti-geloof protesten ben. Ik bedoel echt het letterlijk niet uitdagen van de gelovigen maar informeren.

[ Bericht 5% gewijzigd door LuxorBeetroots op 23-07-2011 18:25:01 ]
pi_99845859
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 18:19 schreef LuxorBeetroots het volgende:

[..]

Is het ophangen van een poster met die Atheisme duidelijk maakt of zelf vertellen dat je Atheist bent en waarom dan niet het verbreden van kennis van mensen? Het vertellen waarom je iets gelooft en dat mensen, zoals je zelf zegt, meer kennis opdoen, gaan nandenken over geloof en een nieuw inzicht krijgen? Aangezien dat is wat ik doe, ik beledig niemand, ik vertel mijn mening en ga zoals ik zei geen gelovige lastig vallen met dit en dat.
Je praat nu erg in termen van 'ik ben atheist en ik wil uitleggen waarom dat goed is', ik denk nog steeds dat dat zinloos is maar ik heb niet gezegd dat je dáármee iemand beledigt. Het ging om die poster met 'god bestaat niet', ik heb al eerder aangegeven dat ik dát niet mooi vind, hang dan een poster van Darwin op, zoals ik al zei in mijn eerste bericht aan jou.

Je verdraait mijn teksten in teksten waarin ik heb gezegd dat je altijd je mond moet houden over dat je atheist bent, dat zeg ik toch nergens? Ik zeg dat je hun terrein niet hoeft te betreden door posters op te hangen met 'god bestaat niet', dat lijkt me onnodig kwetsend en zinloos. Dat is iets anders dan gewoon praten over waar jij voor staat.

Je praat een stuk milder nu dan je zo'n tien berichten hierboven deed, lees maar even terug. Als jij met 'praten over atheisme' bedoelt dat je gaat zeggen 'prima dat je gelooft, zolang ik er maar niks van merk', dan vind ik inderdaad dat je verkeerd bezig bent en dat dat weinig te maken heeft met mensen nieuwe inzichten verschaffen.
pi_99845965
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 18:19 schreef LuxorBeetroots het volgende:

[..]

Ik vind wel dat het zin heeft om Atheisme bij het publiek duidelijk te maken. Meer mensen over er te vertellen waarom je iets vind, 'bewijs' er voor te vinden, websites te maken. Dat heeft imo geen slechte invloed maar juist een goede. Er zal inderdaad een deel zijn dat zich nog verder vastklampt. Maar je spreekt jezelf wel tegen met zeggen dat de verbreding van kennis er mede voor gezorgt heeft dat Atheisme grootser word en dan zeggen dat het verkondigen van je mening geen zin heeft. Die dingen gaan hand in hand.

En je maakt het nu wel alsof ik rondscaldeer met 'God bestaat niet yo yo' en voor anti-geloof protesten ben. Ik bedoel echt het letterlijk niet uitdagen van de gelovigen maar informeren.
Nee, ik spreek mezelf niet tegen. 'De verbreding van kennis' wil zeggen dat we steeds meer weten over de evolutietheorie, steeds meer kunnen verklaren. Jij gaat echt niets nieuws brengen, met je 'god bestaat niet, en het mag niet in de wet doordringen omdat het allemaal niet echt is', dat is geen verbreding van kennis. Bovendien informeer je niet neutraal, je wil bereiken dat steeds minder mensen geloven omdat jij de overheersing in de maatschappij wil minderen. Dat is verkondigen, en een poster ophangen met 'god bestaat niet' zou een middel kunnen zijn. In ieder geval is het zo ongeveer hetzelfde als wat een jehova's getuige doet (die wil ook 'informeren').

Overigens is het handiger als je gewoon een nieuwe post maakt als je iets verbetert, ik zie nu steeds dat het bericht is verandert nádat ik het gequote heb.
pi_99845987
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 18:24 schreef Taurus het volgende:

[..]

Je praat nu erg in termen van 'ik ben atheist en ik wil uitleggen waarom dat goed is', ik denk nog steeds dat dat zinloos is maar ik heb niet gezegd dat je dáármee iemand beledigt. Het ging om die poster met 'god bestaat niet', ik heb al eerder aangegeven dat ik dát niet mooi vind, hang dan een poster van Darwin op, zoals ik al zei in mijn eerste bericht aan jou.

Je verdraait mijn teksten in teksten waarin ik heb gezegd dat je altijd je mond moet houden over dat je atheist bent, dat zeg ik toch nergens? Ik zeg dat je hun terrein niet hoeft te betreden door posters op te hangen met 'god bestaat niet', dat lijkt me onnodig kwetsend en zinloos. Dat is iets anders dan gewoon praten over waar jij voor staat.

Je praat een stuk milder nu dan je zo'n tien berichten hierboven deed, lees maar even terug. Als jij met 'praten over atheisme' bedoelt dat je gaat zeggen 'prima dat je gelooft, zolang ik er maar niks van merk', dan vind ik inderdaad dat je verkeerd bezig bent en dat dat weinig te maken heeft met mensen nieuwe inzichten verschaffen.
Je tweede alinea draait weer om het feit dat jij een onderscheiding maakt tussen 'het ophangen van een poster' bij christenen en 'het ophangen van een poster' van atheisten. Daar ga ik dus niet op in, het is niet hun terrein naar mijn mening.

Ik vind dat niet nutteloos, ik vind het kennis verbreden. Galileo's verkondigen van wat hij geloofde brachten toch ook eerst weerstand op maar uiteindelijk heeft het tot acceptatie geleidt.

Ik ben kalmer nu, human emotions you know.

En dat laatste heb ik niet gezegd dat ik dat zeg.
  zaterdag 23 juli 2011 @ 18:32:04 #189
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_99846038
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 18:24 schreef Taurus het volgende:

[..]

Waarom afzwakken, evolutie accepteren is niet per definitie het uitsluiten van een god.
quote:
Wacht even. Waarom mag een christen zich van jou wel beledigd en gekwest voelen bij het zien van een atheďstische poster en een atheďst, jood, moslim, hindoe, boeddhist mag dat niet bij het zien van een christelijke tekst? Jij meet met 2 maten.

quote:
Als je met meerdere geloven en mensen zonder geloof een samenleving wil zijn dan is dat de enige weg volgens mij.
pi_99846044
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 18:29 schreef Taurus het volgende:

[..]

Nee, ik spreek mezelf niet tegen. 'De verbreding van kennis' wil zeggen dat we steeds meer weten over de evolutietheorie, steeds meer kunnen verklaren. Jij gaat echt niets nieuws brengen, met je 'god bestaat niet, en het mag niet in de wet doordringen omdat het allemaal niet echt is', dat is geen verbreding van kennis. Bovendien informeer je niet neutraal, je wil bereiken dat steeds minder mensen geloven omdat jij de overheersing in de maatschappij wil minderen. Dat is verkondigen, en een poster ophangen met 'god bestaat niet' zou een middel kunnen zijn. In ieder geval is het zo ongeveer hetzelfde als wat een jehova's getuige doet (die wil ook 'informeren').

Overigens is het handiger als je gewoon een nieuwe post maakt als je iets verbetert, ik zie nu steeds dat het bericht is verandert nádat ik het gequote heb.
We kunnen tot heel ver in de toekomst, maar waarschijnlijk nooit, bewijzen dat er geen God bestaat. Dus neutraal informeren heeft weinig zin. Zij informeren op basis van 'feiten' die niet waar zijn, wij op basis van daadwerkelijk bewezen feiten.
pi_99846073
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 18:32 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Waarom afzwakken, evolutie accepteren is niet per definitie het uitsluiten van een god.

[..]

Wacht even. Waarom mag een christen zich van jou wel beledigd en gekwest voelen bij het zien van een atomistische poster en een atheďst, jood, moslim, hindoe, boeddhist mag dat niet bij het zien van een christelijke tekst? Jij meet met 2 maten.

[..]

Als je met meerdere geloven en mensen zonder geloof een samenleving wil zijn dan is dat de enige weg volgens mij.
Dat tweede is iets wat maar niet doordringt bij haar. :')
pi_99846167
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 18:30 schreef LuxorBeetroots het volgende:

[..]

Je tweede alinea draait weer om het feit dat jij een onderscheiding maakt tussen 'het ophangen van een poster' bij christenen en 'het ophangen van een poster' van atheisten. Daar ga ik dus niet op in, het is niet hun terrein naar mijn mening.

Ik vind dat niet nutteloos, ik vind het kennis verbreden. Galileo's verkondigen van wat hij geloofde brachten toch ook eerst weerstand op maar uiteindelijk heeft het tot acceptatie geleidt.

Ik ben kalmer nu, human emotions you know.

En dat laatste heb ik niet gezegd dat ik dat zeg.
Galileo verkondigde geen geloof, maar een ontdekking, een wetenschappelijke ontdekking. Jij, nogmaals, brengt niets nieuws. Je poogt een proces te versnellen die allang bezig is, en die ook allang wordt geaccepteerd. Niet onder gelovigen nee, dat moge duidelijk zijn. Dat gaat ook niet snel gebeuren, dat vergt generaties. Galileo heeft bijgedragen aan wetenschap, niet aan 'laten we minder geloven, ik ben anti, dat is beter voor ons want we moeten neutraal zijn' (ik meen zelfs dat Galileo zelf ook gewoon religieus was).
  zaterdag 23 juli 2011 @ 18:35:51 #193
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_99846168
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 18:33 schreef LuxorBeetroots het volgende:

[..]

Dat tweede is iets wat maar niet doordringt bij haar. :')
atomistische = atheďstische spellingcorrectie foutje
pi_99846465
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 18:32 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Wacht even. Waarom mag een christen zich van jou wel beledigd en gekwest voelen bij het zien van een atheďstische poster en een atheďst, jood, moslim, hindoe, boeddhist mag dat niet bij het zien van een christelijke tekst? Jij meet met 2 maten.
Ik zeg het toch nog één keer: een atheist mág zich best beledigd voelen. Ik mág zeggen dat ik mij dat als atheist zijnde niet kan voorstellen. Dat heb ik gezegd, al zo'n tien keer ;) En nog een keer: juist omdat ik geen godheid erken kan men mij niet beledigen in mijn levensbeschouwing, die is namelijk vrij en tolerant. Er valt bij mij niet eens iets te ontkennen/te raken. Wat kun je een atheist op dat gebied aandoen? Waar kun je een atheist mee raken?
quote:
Die weg bestaat helemaal niet, volgens mij. Niets is lastiger dan een maatschappij met twee verschillende levensbeschouwingen van deze aard (dus niet christendom vs islam, ook al vrij vaak lastig, maar minder lastig dan géén god, en wel een god). Religie is doordrongen in je gehele levensstijl en beperkt zich niet tot je bidkleedje in je slaapkamer. Het beinvloedt je keuzes, je kijk op de wereld, etc. Daar kun je als atheist dus niet omheen. Andersom ook niet hoor, christenen hebben te dealen met een regering en een meerderheid die wil dat abortus een vrije keuze is, om maar wat te noemen. Daar kunnen zij niet omheen. Maar het betreft nu eenmaal niet alleen maar een privékwestie, dat proberen we wel te bereiken ik denk dat dat vanzelf komt naarmate generaties overgaan, en ik denk niet dat het 'verkondigen van het atheisme' daartoe bijdraagt.
Mensen vertellen dat ze alleen thuis mogen geloven, of mensen ervan proberen te overtuigen dat god niet bestaat, leidt tot conflicten (wat ook logisch is in een maatschappij waarin twee groepen naast elkaar leven, maar ik probeer die conflicten te vermijden).
pi_99846661
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 18:32 schreef LuxorBeetroots het volgende:

[..]

We kunnen tot heel ver in de toekomst, maar waarschijnlijk nooit, bewijzen dat er geen God bestaat. Dus neutraal informeren heeft weinig zin. Zij informeren op basis van 'feiten' die niet waar zijn, wij op basis van daadwerkelijk bewezen feiten.
Zij baseren zich niet op feiten, maar op een 'geloof'. Het heet niet voor niets een 'geloof' he, dat zullen christenen zelf ook zo noemen. Vecht daar maar eens tegen. Het is een levensbeschouwing met een heilig figuur of een 'vader' die vereert moet worden, dat kennen atheisten helemaal niet.

Daarnaast heb jij geen antwoord op wat er na de dood gebeurt, dat komt omdat niemand dat ooit heeft kunnen vertellen. Dat vraagstuk ligt dus open. Ook in de wetenschap. Voor veel mensen is het dan aantrekkelijker vast te houden aan geloof waarin je in ieder geval denkt te weten waar je terecht komt na de dood, mits je je dus aan bepaalde 'voorschriften' houdt. Dat kent het atheisme ook niet. Het is niet te vergelijken.
pi_99847138
quote:
14s.gif Op donderdag 21 juli 2011 18:35 schreef MouzurX het volgende:
Gewoon laten doen.
Daar moet je namelijk óók een schild voor hebben.
Dit.

Je kan altijd aangeven dat je die posters storend vindt, maar verder heb je er maar mee te leren leven. In zekere zin is er niet zoveel verschil tussen de vele politieke partij posters die men heeft hangen, dit soort christelijke boodschappen of zelfs stemadviezen voor een talentenjacht op SBS6. Men wil hun overtuigingen nou eenmaal graag delen en overbrengen op de rest.

Je zou eventueel kunnen vragen of ze het in wat minder schreeuwerige kleuren op kan hangen, maar ik vermoed dat dit juist haar bedoeling is. Daar doe je helaas heel weinig aan.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  zaterdag 23 juli 2011 @ 18:59:22 #197
314368 trekeennummertje
Beginner's luck
pi_99847140
Deze grote lappen tekst verwarren mij (tl;dr).

quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 18:33 schreef Bonno het volgende:
Mijn buurvrouw twee deuren verder had al een tijdje een "er is hoop want Jezus Christus leeft" A2 poster op het woonkammerraam aan de voorkant hangen. Ik vind het irritant, maar ieder zijn ding.
Ik denk (weet het niet zeker) dat zolang ze de poster op haar eigen ruit plakt, je er eigenlijk weinig aan kan of zou moeten doen. Geloof is een keuze en of mensen bekeert zullen worden door haar posters is ook hun keuze.

Alles met mate natuurlijk, ik zou het zelf wel een beetje te gek vinden worden als letterlijk iedereen dit zou doen. Dan komt het namelijk nogal provocerend over, alsof de één, een reactie uitvoert op de ander als zijnde:"ik heb gelijk", maar dat gebeurt eenvoudigweg niet.

tl;dr: Geloof is een keuze. Niemand die je ergens toe dwingt, dus bitch er niet over. :)
  zaterdag 23 juli 2011 @ 19:24:01 #198
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_99848284
vraag het deze mensen, zei weten het :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 24 juli 2011 @ 12:43:32 #199
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_99872317
zeg gewoon wat gij niet wilt dat u geschied doet dat ook een ander niet!
en vraag vervolgens of ze het fijn vinden als een moslim hun wil bekeren tot het moslim geloof.
vinden ze ook niet zo fijn waarschijnlijk. houden ze vanzelf wel op.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Niemand kent het gewicht van de last waaronder een ander gebukt gaat - George Herbert.
  zondag 24 juli 2011 @ 12:52:36 #200
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_99872547
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 19:24 schreef Shispeed het volgende:
vraag het deze mensen, zei weten het :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze stonden laatst ook in Groningen.
Zo irritant vond ik ze niet eigenlijk, de gemiddelde Milieu-activist is opdringeriger. :)
Je moeder is een hamster
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')