FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / +/- 24.000 km per jaar, diesel, LPG of benzine?
louzydonderdag 21 juli 2011 @ 18:28
Dag (modder) fokkers!

Ik wil graag een occasion kopen, om ca. 24.000 km per jaar mee te rijden (95 % snelweg)
Nu wil ik dit natuurlijk zo economisch verantwoord mogelijk doen en ben ik het een en ander tegen elkaar af aan het wegen.
Ik zou jullie mening hierover erg appricieren en hopelijk helpt me dat om uiteindelijk een besluit te nemen.

Budget: 6000 - 7000 euro
enkel voor woon-werk verkeer, dus maar voor 1 persoon dus hij hoeft niet groot te zijn.
Ik wil me op de snelweg gewoon aan de snelheidsrestricties houden dus hij hoeft niet retesnel te zijn.
Cruise control zou erg fijn zijn.

Opties:
Benzine --> C1, 107 of aygo?
Voordelen:
-Binnen budget te koop vanaf bouwjaar 2006 met weinig beperkte aantal kilometers gelopen
-Zuinig ( 1 op 22 gemiddeld)
-geen wegenbelasting
Nadelen:
- weinig opties
- ik weet niet of het comfortabel rijd voor de 100 km die ik per dag af leg
- hoe rijd het op de snelweg?
- weinig vermogen

LPG- G3
Voordelen:
- Erg economisch, goedkoop tanken
Nadelen:
- Groter risico op hoge onderhoudskosten
- Duurder in aanschaf (vaak al veel kilometers gelopen en ouder)
- Minder betrouwbaar dan benzine en diesel?

Diesel
Voordelen:
- Economischer dan benzine, echter niet in vergelijk met een 107, C1 of aygo
-Betrouwbare motoren
- Rijd schijnbaar wel lekker
Nadelen:
- Duurder in aanschaf (vaak al veel kilometers gelopen en ouder)
- Duurder in wegenbelasting

Bedankt!
FoXjedonderdag 21 juli 2011 @ 18:31
Diesel. Zeker met een 2e hands auto haal je de hogere wegenbelasting er wel uit met 24k/jaar. EN het rijdt lekker :)
Freddonderdag 21 juli 2011 @ 18:31
Zoek zo'n auto zonder BPM en wegenbelasting.
mvdejongdonderdag 21 juli 2011 @ 18:34
LPG is tegenwoordig niet echt interessant meer voor deze kilometrages.
Als je een wat grotere auto zou willen, dan zou diesel echt de betere optie zijn, als je met een kleintje uitkunt, waar het op lijkt, dan is benzine net zo goed.
Wat je "lekker rijden" vind hangt natuurlijk helemaal van je rijstijl af.
FoXjedonderdag 21 juli 2011 @ 18:35
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 18:31 schreef FredvZ het volgende:
Zoek zo'n auto zonder BPM en wegenbelasting.
Dat rijdt meestal voor geen meter.
louzydonderdag 21 juli 2011 @ 18:40
Bedankt voor de snelle reacties!

@ foxje
Vergeleken met benzine van een vergelijkbare auto wel, maar als ik het vergelijk met zo.n 107, c1 of aygo waar ik geen wegenbelasting voor hoeft te betalen en die 1 op 22 rijden dan haal je dat niet

Voorbeeld, even enkel verzekering en benzinekosten bij 2000 km per maand:
C1, 107 of aygo
1 op 22 = 91 liter x 1,73 euro = 158 euro benzinekosten
geen wegenbelasting
totaal 158 euro per maand.

Clio (of iets anders van 950-1050 kg)
1 op 24 = 84 liter x 1,40 euro = 117 euro diesel kosten
70 euro wegenbelasting
totaal 187 euro per maand.

Nu is een dergelijk verschil per maand financieel wel te overzien als het een stuk lekkerder rijd maar een diesel auto met een vergelijkbare aanschaf prijs heeft vaak meer kilometers gelopen en is ouder....

Vandaar het dilemma! :d

Heeft er iemand ervaring met een 107 C1 of aygo, wellicht ook veel snelweg kilometers?
louzydonderdag 21 juli 2011 @ 18:42
LPG kan toch wel interessant zijn, puur gekeken naar brandstof en wegenbelasting:

Clio (of iets anders van 950-1050 kg)
1 op 17 = 117 liter x 0,77 euro = 90 euro LPG kosten
40 euro wegenbelasting
totaal 130 euro per maand!

Maar ik heb niet echt heel veel vertrouwen in LPG, ben bang voor hoge onderhoudskosten
(wellicht onzin, ik heb er dan ook niet echt verstand van)
FoXjedonderdag 21 juli 2011 @ 18:42
107 is op zich prima auto, maar met 140 is ie echt niet zo zuinig meer. Heb zelf veel in 107 gereden.
TimMer1981donderdag 21 juli 2011 @ 18:55
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 18:42 schreef FoXje het volgende:
107 is op zich prima auto, maar met 140 is ie echt niet zo zuinig meer. Heb zelf veel in 107 gereden.
Dat je uberhaupt 140 in zo'n hondenhok durft te rijden! :D

En eerst lezen voordat je post zou ook handig zijn:
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 18:28 schreef louzy het volgende:
Ik wil me op de snelweg gewoon aan de snelheidsrestricties houden dus hij hoeft niet retesnel te zijn.
In Nederland is de hoogste maximumsnelheid 130, geen 140. Scheelt weer aardig wat toeren.
Cybjedonderdag 21 juli 2011 @ 19:10
Clio is wel iets meer auto dan een 107, als je naar gelijke bouwjaren kijkt. Dan zou ik eerder voor de Clio gaan.

Daarnaast hangt het erg af van wat voor snelwegen je pakt, maar als je vaak 120 km/u rijdt, denk ik dat het verbruik van een 107 meer gaat afwijken dan van een Clio op diesel.

Bij LPG moet je erop rekenen dat je een deel op benzine rijdt. Sowieso bij elke koude start, vooral in de winter rijdt je een stukje op benzine. En als je misschien een keer op vakantie gaat, kan het in sommige landen lastiger zijn om LPG te vinden.

Je kunt ook nog overwegen om bijvoorbeeld een nieuwe auto van 8000 a 9000 euro te kopen, die ook wegenbelastingvrij is. Is wel net iets meer dan je budget, maar dan heb je ook een paar jaar garantie.
-moppie-donderdag 21 juli 2011 @ 19:39
1:17 op gas met een Clio?

Dat haal je nooit. :N
louzydonderdag 21 juli 2011 @ 19:44
een nieuwe auto van 8 a 9000 euro is wel erg kaal
bijv bij een twingo is een reservewiel en een autoradio een extra optie :p
Kriegeldonderdag 21 juli 2011 @ 20:13
Gewoon lekker gaan dieselen in een iets grotere auto, met zo'n hoog percentage op de snelweg zijn die ook behoorlijk zuinig. 24.000 kilometer per jaar in een 107/C1/Aygo bij grotendeels 120 km/h lijkt me niet het leukste om te doen, al kan ik er alleen naar gissen.

http://auto.marktplaats.n(...)a-1-9-tdi-sport.html

Zoiets bijvoorbeeld, niet al te zwaar. De wegenbelasting overleef je dan echt wel.
FoXjedonderdag 21 juli 2011 @ 21:27
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 18:55 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Dat je uberhaupt 140 in zo'n hondenhok durft te rijden! :D

En eerst lezen voordat je post zou ook handig zijn:

[..]

In Nederland is de hoogste maximumsnelheid 130, geen 140. Scheelt weer aardig wat toeren.
Niet zo belerend doen. Iedereen rijdt weleens te hard, en 140 is echt niet extreem ofzo. Goed om te weten dat dat op zich te doen is in een 107, maar wel tegen een hoger verbruik.
Sounddragondonderdag 21 juli 2011 @ 21:58
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 19:44 schreef louzy het volgende:
een nieuwe auto van 8 a 9000 euro is wel erg kaal
bijv bij een twingo is een reservewiel en een autoradio een extra optie :p
Nieuw moet je niet doen; in de eerste paar jaar ga je de helft van je geld weggooien aan afschrijving; doodzonde als je het mij vraagt ;)

Kijk eens voor een klein hokkie op diesel; is een Polo ofzo niks? Dat wegenbelastingvrije verhaal gaan ze toch weer terugdraaien op termijn, dus daar zou ik me niet blind op gaan staren.
louzydonderdag 21 juli 2011 @ 21:59
Als ik dan mijn 'eis' mbt gewicht iets versoepel vind ik deze wel interessant:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/8027753
Sounddragondonderdag 21 juli 2011 @ 22:04
Ziet er niet verkeerd uit, voor een fransoos :)
louzydonderdag 21 juli 2011 @ 22:24
brandstof + wegenbelasting ca. 200 euro per maand, 40 euro per maand duurder dan een c1 maar wel een heel stuk meer auto.
En cruise control! wel lekker voor op de snelweg lijkt me
Kriegeldonderdag 21 juli 2011 @ 22:27
Ibiza, Polo, Clio, allemaal wel redelijke keuzes lijkt me.
Sounddragondonderdag 21 juli 2011 @ 22:28
inderdaad, cruise control is voor mij sowieso de enige manier om me langer als 3 minuten aan de max. snelheid te houden :+ tevens rijdt het lekker zuinig (als het niet al te druk is).

Stukken beter als zo'n WB vrij hobbelhok in ieder geval :Y
kawa4vrijdag 22 juli 2011 @ 09:12
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 18:40 schreef louzy het volgende:
Bedankt voor de snelle reacties!


Heeft er iemand ervaring met een 107 C1 of aygo, wellicht ook veel snelweg kilometers?
een aygo om veel km mee te rijden is ook echt nix,
ik heb hem een als leen auto gehad, om per dag 250 km te rijden.
maar dat was toch echt veels te klein.
error_404vrijdag 22 juli 2011 @ 09:25
Ik heb me op eenzelfde soort vraag helemaal ziek gerekend. Mijn advies: koop een auto die je mooi vindt en die lekker rijdt....

Een diesel is met de hoeveelheid snelweg iets goedkoper dan een benzine in jouw situatie. Dat is niet zo moeilijk. De het 'probleem' heeft meer te maken met wat voor soort auto jij wil rijden. Daarvan zijn weer onderhoudskosten en wegenbelasting afhankelijk.

Ik zou iig geen aygo/107 kopen. Op zich prima autootjes, maar niet erg praktisch in de zin van bergruimte ed. Als je echt goedkoop wil rijden, moet je zoiets kopen, of zo'n lelijke hybride bak, maar ik zou het links laten liggen...

Met een Clio heb je een stuk meer auto en ook een stuk meer veiligheid (ik ben niet van de franse auto's, maar sinds ik een clio met 70 frontaal heb zien botsen en de bestuurder zonder problemen heb uit zien stappen, heb ik mijn mening toch iets bij moeten stellen).

Ikzelf rij zo'n 35.000 km per jaar, een corsa op benzine en het alternatief dat ik uiteindelijk gevonden heb dat voldoet aan mijn eisen mbt tot kosten, onderhoud, rijplezier en ruimte, is een volvo 244 uit 1978. Moet je nagaan dat ik in die hele zoektocht ook nog een prius als serieuze keuze heb onderzocht.....
JDudevrijdag 22 juli 2011 @ 09:45
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 21:59 schreef louzy het volgende:
Als ik dan mijn 'eis' mbt gewicht iets versoepel vind ik deze wel interessant:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/8027753
Prima bakkie, heb 'm zelf ook. Alleen mist de mijne de cruise control die er hier zo te zien wel op zit, maar heeft deze de 'standaard' airco ipv de automatische temperatuurregeling waar ik zelf dan weer blij mee ben :P.
louzyvrijdag 22 juli 2011 @ 13:00
@Jdude
heb jij hetzelfde model? zelfde vermogen?
Wat is jouw verbruik zo ongeveer?
JDudevrijdag 22 juli 2011 @ 13:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 13:00 schreef louzy het volgende:
@Jdude
heb jij hetzelfde model? zelfde vermogen?
Wat is jouw verbruik zo ongeveer?
Ik heb hetzelfde model maar dan met de "instapdiesel" à 70pk. Die rijdt ongeveer 1:18, bij naar schatting 2/3 snelweg en 1/3 stadsverkeer.
TimMer1981vrijdag 22 juli 2011 @ 16:56
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 21:27 schreef FoXje het volgende:

[..]

Niet zo belerend doen. Iedereen rijdt weleens te hard, en 140 is echt niet extreem ofzo. Goed om te weten dat dat op zich te doen is in een 107, maar wel tegen een hoger verbruik.
TS geeft aan dat hij zich aan de regels houdt; wat er dus op neerkomt dat hij gemiddeld 100/120 zal rijden, waardoor die auto keurig zuinig blijft. Niets belerends aan.
leolinedancevrijdag 22 juli 2011 @ 20:44
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 18:28 schreef louzy het volgende:

LPG- G3
Voordelen:
- Erg economisch, goedkoop tanken
Nadelen:
- Groter risico op hoge onderhoudskosten
- Duurder in aanschaf (vaak al veel kilometers gelopen en ouder)
- Minder betrouwbaar dan benzine en diesel?
- correct
- fout
- fout, vergeleken met diesel
- fout

LPG dus ^O^
leolinedancevrijdag 22 juli 2011 @ 20:50
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 19:10 schreef Cybje het volgende:

Bij LPG moet je erop rekenen dat je een deel op benzine rijdt. Sowieso bij elke koude start, vooral in de winter rijdt je een stukje op benzine. En als je misschien een keer op vakantie gaat, kan het in sommige landen lastiger zijn om LPG te vinden.

Dat benzineverbruik stelt niks voor, halve tank per 2 maanden bij 35.000 km/jaar. In de winter ook niet veel langer hoor. Bij mijn Vialle LPi installatie in ieder geval.

En alle landen die binnen redelijke autorij-afstand liggen kun je prima LPG tanken (België, Frankrijk, Duitsland, Polen). In andere landen vast ook wel, maar daar kom ik niet.

quote:
Je kunt ook nog overwegen om bijvoorbeeld een nieuwe auto van 8000 a 9000 euro te kopen, die ook wegenbelastingvrij is. Is wel net iets meer dan je budget, maar dan heb je ook een paar jaar garantie.
Dan rijd je een boodschappenwagentje. En heb je een redelijke afschrijving.
Cybjevrijdag 22 juli 2011 @ 21:38
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 20:50 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat benzineverbruik stelt niks voor, halve tank per 2 maanden bij 35.000 km/jaar. In de winter ook niet veel langer hoor. Bij mijn Vialle LPi installatie in ieder geval.
Ik vind wel dat het iets is dat je mee moet rekenen, anders doe je toch een kromme vergelijking. Een halve tank is al snel 50 euro tegenwoordig ... en 50 euro per 2 maanden is toch weer 300 euro per jaar.
FkTwkGs2012vrijdag 22 juli 2011 @ 22:01
Je moet niet rekenen met fabrieksopgaves, die haal je eigenlijk nooit en bij verschillende merken ligt het werkelijk verbruik flink hoger.
FkTwkGs2012vrijdag 22 juli 2011 @ 22:10
Ga eens naar de dealers van die bpm vrije gebakkies. Ik heb wel eens in een aygo en een nieuw model cuore gereden, en het valt imo te doen.

Als het allemaal nieuw voor je is en het een hoop van je spaarcentjes kost, of nog een pnervaren bestuurder, zou ik zelf iets degelijks 2e hands zoeken. Kleine mazda van 3 k ofzo. Als het echt niet bevalt ben je die zo weer kwijt.

Algemene regel die ik bij auto's heb ontdekt; na 2 weken ben ik er zo aan gewend dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt welke auto het nou is. Pas als je Direct na elkaar auto's rijdt zie je de verschillen en denk je bv ow wat stil :9~ Maar ok miaschien is dat mijn persoonlijke ervaring en gaat dat niet bij iedereen op. o|O
leolinedancevrijdag 22 juli 2011 @ 22:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 21:38 schreef Cybje het volgende:

[..]

Ik vind wel dat het iets is dat je mee moet rekenen, anders doe je toch een kromme vergelijking. Een halve tank is al snel 50 euro tegenwoordig ... en 50 euro per 2 maanden is toch weer 300 euro per jaar.
Ik tank voor ongeveer 20 euro per keer. 120 euro per jaar dus schat ik zo. Maar ik denk eigenlijk dat het nog minder is dan 1x per 2 maanden..

Dat is wat mij betreft niet echt een issue bij 35.000 km per jaar. 1:10, dus 3500 liter gas ongeveer.
Ik tank momenteel voor 60 cent/l. Dat is dus zo'n 2100 euro per jaar.
FkTwkGs2012zaterdag 23 juli 2011 @ 11:18
Autpweek had trouwens net een test met alle bpm vrije wagentjes. Het was geen goeie test imo, maar toch.

In die categorie zou ik zelf voor de aygp gaan (vind ik mooiste in het segment) of de cuore (meest degelijke in het segment maar 1 van de lelijkere).
louzyzaterdag 23 juli 2011 @ 19:41
@leolinedance

volgens mij heb ik al eens een topic van je gelezen toen jij met je speurtocht bezig was.
Een leon was het geworden toch?

Berekening voor LPG:
1 op 15, haalbaar?
zo ja, 133 liter per maand x 0,77 cent = 102 euro brandstof per maand
50 euro per maand wegenbelasting (om bij de vergelijking met clio te blijven)
152 euro.

vergelijkbaar met C1, aygo en 107 en 30 a 40 euro goedkoper dan diesel

misschien is het ook wel 'angst' voor hoge onderhoudskosten, ken maar 1 voorbeeld dichtbij en dat was een slechte.

[ Bericht 83% gewijzigd door louzy op 23-07-2011 19:48:42 ]
FkTwkGs2012zaterdag 23 juli 2011 @ 19:52
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 19:41 schreef louzy het volgende:
@leolinedance

volgens mij heb ik al eens een topic van je gelezen toen jij met je speurtocht bezig was.
Een leon was het geworden toch?

Berekening voor LPG:
1 op 15, haalbaar?
zo ja, 133 liter per maand x 0,77 cent = 102 euro brandstof per maand
50 euro per maand wegenbelasting (om bij de vergelijking met clio te blijven)
152 euro.

vergelijkbaar met C1, aygo en 107 en 30 a 40 euro goedkoper dan diesel

misschien is het ook wel 'angst' voor hoge onderhoudskosten, ken maar 1 voorbeeld dichtbij en dat was een slechte.

Je kunt ook op de website an autoweek kijken. Staan een hoop consumentenreviews waar je imo veel aan kunt hebben.
louzyzaterdag 23 juli 2011 @ 21:45
iemand trouwens bekend met de daihatsu cuore?
Erg goedkoop voor aantal kilometers en bouwjaar. 6000 euro uit 2009 met 25000 op teller
Kriegelzaterdag 23 juli 2011 @ 22:45
Niks voor 20.000 km snelweg per jaar, echt een stadsrakkertje. Voor dat geld zou ik 100% liever die Clio of mijn geposte Ibiza nemen, die paar jaar leeftijd en extra kilometers verschil is niet zo ontzettend relevant.

[ Bericht 3% gewijzigd door Kriegel op 23-07-2011 23:04:09 ]
FkTwkGs2012zaterdag 23 juli 2011 @ 22:58
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 21:45 schreef louzy het volgende:
iemand trouwens bekend met de daihatsu cuore?
Erg goedkoop voor aantal kilometers en bouwjaar. 6000 euro uit 2009 met 25000 op teller
http://www.autoweek.nl/autoreview/24044/daihatsu-cuore-10-comfort
slashdotter3zondag 24 juli 2011 @ 05:00
Jammer trouwens dat Daihatsu zich terugtrekt uit de Europese markt, hun Cuore scoort constant goede cijfers in allerlei tests (verbruik, opbergruimte).
ikweethetooknietzondag 24 juli 2011 @ 05:30
Smart 42 diesel :Y

www.smartforum.nl :7
FkTwkGs2012zondag 24 juli 2011 @ 08:48
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 05:00 schreef slashdotter3 het volgende:
Jammer trouwens dat Daihatsu zich terugtrekt uit de Europese markt, hun Cuore scoort constant goede cijfers in allerlei tests (verbruik, opbergruimte).
Is van toyota. Daihatsu wordt nog volledig in japan gemaakt. Daarmee is het een relatief dure auto in europa. Aygo enzo is grptendeels binnen europa ij elkaar gezet.
leolinedancezondag 24 juli 2011 @ 16:39
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 19:41 schreef louzy het volgende:
@leolinedance

volgens mij heb ik al eens een topic van je gelezen toen jij met je speurtocht bezig was.
Een leon was het geworden toch?

Berekening voor LPG:
1 op 15, haalbaar?
zo ja, 133 liter per maand x 0,77 cent = 102 euro brandstof per maand
50 euro per maand wegenbelasting (om bij de vergelijking met clio te blijven)
152 euro.

vergelijkbaar met C1, aygo en 107 en 30 a 40 euro goedkoper dan diesel

misschien is het ook wel 'angst' voor hoge onderhoudskosten, ken maar 1 voorbeeld dichtbij en dat was een slechte.

Klopt, heb de Leon nogsteeds en bevalt super! Heb hem ruim 2 jaar nu, gekocht met 100k km's erop en staat nu op 193k :) De gasinstallatie (Vialle) is er bij 60k km's in gekomen.

1:15 is niet haalbaar mijn mijn auto op LPG. Maximaal 1:11 maar dan moet je echt goed je best doen! Ik weet dat je met een Punto op LPG 1:15 kunt halen.

Je betaalt geen 77 cent als je een beetje je best doet. Ik betaalde gisteren nog 59,9 cent / l.
Ik betaal 70 euro per maand belasting, dat zal met een Clio vast minder zijn ja.

Hoge onderhoudskosten door de gasinstallatie heb ik nog niet gehad.

[ Bericht 0% gewijzigd door leolinedance op 24-07-2011 16:49:44 ]
TheFreshPrincezondag 24 juli 2011 @ 16:42
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 16:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Klopt, heb de Leon nogsteeds en bevalt super! Heb hem ruim 2 jaar nu, gekocht met 100k km's erop en staat nu op 193k :)

1:15 is niet haalbaar mijn mijn auto op LPG. Maximaal 1:11 maar dan moet je echt goed je best doen! Ik weet dat je met een Punto op LPG 1:15 kunt halen.

Je betaald geen 77 cent als je een beetje je best doet. Ik betaalde gisteren nog 59,9 cent / l.
Ik betaal 70 euro per maand belasting, dat zal met een Clio vast minder zijn ja.

Hoge onderhoudskosten door de gasinstallatie heb ik nog niet gehad.
Ik heb een gas-installatie die in oktober 25 jaar oud wordt :)
De verdamper wordt nu overigens wel wat minder dus zal komend jaar een keertje vervangen worden. Maar goed, zo duur is dat nu ook weer niet.
louzyzondag 24 juli 2011 @ 21:00
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 16:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Je betaalt geen 77 cent als je een beetje je best doet. Ik betaalde gisteren nog 59,9 cent / l.

Ik vergelijk alle kosten gebaseerd op de brandstofprijs zoals die op nu.nl/brandstof staan.
Aan de pomp zal het vast minder zijn maar dat geldt voor alle 3.

Heb jij nog speciaal ergens op gelet bij de aanschaf van de auto? wellicht tijdens de proefrit?

Had je van tevoren uitgezocht of de Leon een goede auto was voor LPG ?

Ik hoor vooral het merk Vialle voorbij komen als het om LPG gaat, ik denk dat ik daar maar eens op ga zoeken.
leolinedancezondag 24 juli 2011 @ 21:11
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:00 schreef louzy het volgende:

[..]

Ik vergelijk alle kosten gebaseerd op de brandstofprijs zoals die op nu.nl/brandstof staan.
Aan de pomp zal het vast minder zijn maar dat geldt voor alle 3.

Heb jij nog speciaal ergens op gelet bij de aanschaf van de auto? wellicht tijdens de proefrit?

Had je van tevoren uitgezocht of de Leon een goede auto was voor LPG ?

Ik hoor vooral het merk Vialle voorbij komen als het om LPG gaat, ik denk dat ik daar maar eens op ga zoeken.
Het verschil is bij LPG echter relatief gezien meer volgens mij, daarom is het beter/eerlijker om met de werkelijke prijzen te rekenen.

Tsja ik wilde een auto die er leuk uit ziet, die een beetje sportief is en niet te klein. Zodoende kwam ik bij de Leon uit. Ik had me een beetje verdiept in gasinstallaties, en dacht (en denk nog) dat Vialle wel één van de betere merken is. Onderhoudsvrij en geen vermogensverlies.

Uiteraard wel geluisterd naar bijgeluiden tijdens de proefrit, paar keer overgeschakeld naar benzine en terug op gas. Ging allemaal prima. Ik wist wel dat de motor goed geschikt was voor gas inbouw. VAG 1.8 20V staat erom bekend dat het prima gaat. Zelfde motor ligt ook in de Golf, A3, A4 enz. en die zijn er genoeg op gas te vinden.

Toen de knoop maar doorgehakt, hij zag er nl. ook super uit. En nog :)
louzyzondag 24 juli 2011 @ 21:15
Deze valt eigenlijk wel binnen de specs

http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c2/7800652

Cruise control,
niet zwaar,
'slechts' 5 jaar oud
aantal kilometers is ook best aardig toch? 20.000 per jaar is niet veel en niet weinig toch?

ik heb er laatst een proefrift in gemaakt, maar ik twijfel toch. geen idee waarom, ik heb er dan eigenlijk ook de ballen verstand van.
Misschien is het wel de angst om tegen hoge onderhoudskosten aan te lopen, maarja dat heb je altijd eigenlijk he.

er zat wel een custom 'kop' van de versnellingspook in, een doorzichtige blauwe.
Dat doet me denken aan een jonge gast die er flink mee heeft lopen sjesen... :S

aaargh ik word gek
louzyzondag 24 juli 2011 @ 21:21
verder kan ik tot 8000 euro eigenlijk maar amper een occasion op LPG g3 vinden die niet meer dan 150.000 op de teller heeft staan...
leolinedancezondag 24 juli 2011 @ 21:25
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:21 schreef louzy het volgende:
verder kan ik tot 8000 euro eigenlijk maar amper een occasion op LPG g3 vinden die niet meer dan 150.000 op de teller heeft staan...
Die van mij was 8500 euro, 6 jaar oud en had 103.000 gelopen.

Die Citroen zou ik nooit kopen. Vind er niks aan.
JDudezondag 24 juli 2011 @ 22:03
Mijn Clio was nog geen 8.000, 115k op de teller, 4,5 jaar. Met goed zoeken is er echt wel wat te vinden.

Edit: da's dan wel een diesel, geen LPG
FkTwkGs2012zondag 24 juli 2011 @ 22:39
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:25 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Die van mij was 8500 euro, 6 jaar oud en had 103.000 gelopen.

Die Citroen zou ik nooit kopen. Vind er niks aan.
Ik zou juist eerder de citroen kopen. Of liever nog iets degelijks en niet seat. Seat roept bij mij het beeld op van sjonnies die zichzelf zwaar overschatten. Nu doe ik dat ook, maar dat hoeft nog niet meteen duidelijk te worden uit de auto die ik rij :+
Kriegelzondag 24 juli 2011 @ 22:40
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 05:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
Smart 42 diesel :Y

www.smartforum.nl :7
Eh, alles helemaal goed daarbinnen? :?

Een Forfour zou ik alle begrip voor hebben, misschien zijn die zelfs aan te raden omdat ze in hun klasse ontzettend zuinig zijn en de vraagprijs momenteel instort, maar jij vindt een auto met een wielbasis van een meter geschikt voor 20.000 kilometer snelweg?
FkTwkGs2012zondag 24 juli 2011 @ 22:43
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 22:40 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Eh, alles helemaal goed daarbinnen? :?

Een Forfour zou ik alle begrip voor hebben, misschien zijn die zelfs aan te raden omdat ze ontzettend zuinig zijn en de vraagprijs momenteel instort, maar jij vindt een auto met een wielbasis van een meter en het vermogen van een snorfiets geschikt voor 20.000 kilometer snelweg?
Gewicht pk ratio is veel belangrijker. Heb er nooit in gereden dus of het wat is kan ik verder niet beoordelen oO<
Kriegelzondag 24 juli 2011 @ 22:45
Ja, dat laatste had ik toch maar weggehaald, daar heb je gelijk in. Maar de rest staat, je kunt gewoon niet comfortabel zulke afstanden afleggen in zo'n sardineblikje. Daar zijn ze simpelweg niet voor, zelfs al vindt een enkeling het vast weer prima te doen.
leolinedancezondag 24 juli 2011 @ 22:56
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2011 22:39 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Ik zou juist eerder de citroen kopen. Of liever nog iets degelijks en niet seat. Seat roept bij mij het beeld op van sjonnies die zichzelf zwaar overschatten. Nu doe ik dat ook, maar dat hoeft nog niet meteen duidelijk te worden uit de auto die ik rij :+
Je wil iets degelijks en prefereert een Citroen boven een Seat? Goed, moet je zelf weten maar een Seat is technisch/motorisch net een VW. En die zijn toch aardig degelijk dacht ik zo. Bij mijn vorige Franse auto knipperden er om de haveklap lampjes op het dashbord. Geen Franse auto meer voor mij, heb er totaal niets mee.

Het beeld van Sjonnies is ook compleet onterecht vind ik, zeker nu veel leaserijders de Ibiza Ecomotive hebben gevonden. Er rijden veel meer gepimpte oude BMW's, Opels en VW's rond met petjes erin. Ik vind Seat juist meer zo'n burgerbak worden, met de Altea, Exeo en huidige Leon (vind ik niet zo mooi). Mijn volgende auto wordt waarschijniljk dan ook geen Seat, maar ik rijd hem nu enkel omdat kosten/prestatie/uiterlijk verhouding gewoon erg goed is.
08gnoT.zondag 24 juli 2011 @ 23:06
http://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/206/6109319
of Zonder cruise http://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/206/7841955
Kriegelzondag 24 juli 2011 @ 23:22
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 22:45 schreef Kriegel het volgende:
Ja, dat laatste had ik toch maar weggehaald, daar heb je gelijk in. Maar de rest staat, je kunt gewoon niet comfortabel zulke afstanden afleggen in zo'n sardineblikje. Daar zijn ze simpelweg niet voor, zelfs al vindt een enkeling het vast weer prima te doen.
Om overigens nog heel even terug te komen op dat snelheidsverhaal: ik bekijk net wat gegevens, en de gemiddelde ForTwo diesel doet 0-100 in 19,8 seconden. Gewicht/pk verhoudingen ten spijt, dat lijkt me nou niet meteen een prettige eigenschap bij het invoegen. Met een topsnelheid van 135 km/u zal ie bij een kruissnelheid van 120 tot 130 ook wel lekker veel herrie maken.

Met andere woorden, gewoon absoluut geen auto voor op de snelweg. Als benzine is ie sneller, maar dan hebben we het alsnog over het totale gebrek aan (baggage)ruimte en de spoorgevoeligheid. En het feit dat je voor lul rijdt.

De Forfour daarentegen...

http://auto.marktplaats.n(...)metaal-53-000km.html
http://auto.marktplaats.n(...)s-pulse-bj-2006.html

Niks mis mee. Of ja, de stijl moet je kunnen waarderen, maar het is gewoon een volwaardige auto.

[ Bericht 5% gewijzigd door Kriegel op 24-07-2011 23:51:17 ]
FkTwkGs2012maandag 25 juli 2011 @ 00:28
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 23:22 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Om overigens nog heel even terug te komen op dat snelheidsverhaal: ik bekijk net wat gegevens, en de gemiddelde ForTwo diesel doet 0-100 in 19,8 seconden. Gewicht/pk verhoudingen ten spijt, dat lijkt me nou niet meteen een prettige eigenschap bij het invoegen. Met een topsnelheid van 135 km/u zal ie bij een kruissnelheid van 120 tot 130 ook wel lekker veel herrie maken.

Met andere woorden, gewoon absoluut geen auto voor op de snelweg. Als benzine is ie sneller, maar dan hebben we het alsnog over het totale gebrek aan (baggage)ruimte en de spoorgevoeligheid. En het feit dat je voor lul rijdt.

De Forfour daarentegen...

http://auto.marktplaats.n(...)metaal-53-000km.html
http://auto.marktplaats.n(...)s-pulse-bj-2006.html

Niks mis mee. Of ja, de stijl moet je kunnen waarderen, maar het is gewoon een volwaardige auto.
http://www.autotrack.nl/o(...)s2/style_at1_occ.css
8500. 0-100 in 11 seconden en een beetje. 1:20 is goed haalbaar. airco, centrale deurvergrendeling, gordelspanners. geen wegenbelasting. Rijdt volgens autoweek reviews ook redelijk op snelweg. Anwb test: http://www.anwb.nl/binari(...)re-anwbauto-0904.pdf

edit: en met garantie :7
Kriegelmaandag 25 juli 2011 @ 00:43
Ik wist niet dat ik het daar over een Cuore had.
FkTwkGs2012maandag 25 juli 2011 @ 00:46
quote:
11s.gif Op maandag 25 juli 2011 00:43 schreef Kriegel het volgende:
Ik wist niet dat ik het daar over een Cuore had.
ik zet er even een uitgewerkt alternatief tegenover :7
Kriegelmaandag 25 juli 2011 @ 00:48
Aha. c_/
louzymaandag 25 juli 2011 @ 08:46
ja een cuore is ook zeker nog een optie!
wil binnenkort in eentje gaan rijden.
Zou er wel graag 1 willen met verstelbare achterbank, dus de comfort av, plus of de class
FkTwkGs2012maandag 25 juli 2011 @ 09:10
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 08:46 schreef louzy het volgende:
ja een cuore is ook zeker nog een optie!
wil binnenkort in eentje gaan rijden.
Zou er wel graag 1 willen met verstelbare achterbank, dus de comfort av, plus of de class
Die verstelbare achterbank is wel slim idd. Als je passagiers meeneemt hebben die achterin een berg beenruimte.
FkTwkGs2012maandag 25 juli 2011 @ 09:11
Ow ja, de aygo heeft dezelfde motor als de daihatsu. Waarom die trager EN minder zuinig is vind ik wel vaag.
louzymaandag 25 juli 2011 @ 09:15
ik ben wel nieuwsgierig naar hoe zoiets op de snelweg rijd.

dus opties tot nu toe:
benzine: 107, aygo, c1 of cuore
diesel: 206, clio
lpg: c2
leolinedancemaandag 25 juli 2011 @ 09:32
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 09:15 schreef louzy het volgende:
ik ben wel nieuwsgierig naar hoe zoiets op de snelweg rijd.

dus opties tot nu toe:
benzine: 107, aygo, c1 of cuore
diesel: 206, clio
lpg: c2
Ik vind het allemaal maar boodschappenwagentjes. Alleen de Clio en 206 zijn nog redelijk de doen.
Als de grootte, veiligheid en comfort je niet zo veel waard is kun je ook nog kijken naar een Lupo 3L. Super zuinig, belastingvrij en betrouwbaar.
louzymaandag 25 juli 2011 @ 10:29
wat me trouwens bij nader inzien ook wel interessant lijkt is een nieuwe renault twingo
wat ruimer voor mijn budget uiteindelijk wel erg zuinig.

kost ca. 11000 euro
rijd gemiddeld 1 op 28 (snelweg 1 op 31)
geen wegenbelasting.
dus voor 2000 km kom ik dan op ca. 100 euro per maand uit... (71 liter x 1,40 euro)
toch een besparing van ca. 70 euro per maand ten opzicht van een c1 o.i.d en wel iets meer auto.

dus een wat grotere investering maar uiteindelijk wel zuiniger....
FkTwkGs2012maandag 25 juli 2011 @ 10:31
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 10:29 schreef louzy het volgende:
wat me trouwens bij nader inzien ook wel interessant lijkt is een nieuwe renault twingo
wat ruimer voor mijn budget uiteindelijk wel erg zuinig.

kost ca. 11000 euro
rijd gemiddeld 1 op 28 (snelweg 1 op 31)
geen wegenbelasting.
dus voor 2000 km kom ik dan op ca. 100 euro per maand uit... (71 liter x 1,40 euro)
toch een besparing van ca. 70 euro per maand ten opzicht van een c1 o.i.d en wel iets meer auto.

dus een wat grotere investering maar uiteindelijk wel zuiniger....
edit antwoord stond er al :@
JDudemaandag 25 juli 2011 @ 10:34
Haal nog maar wel een paar km's van die fabrieksopgaven af. Die haal je nooit.
Kriegelmaandag 25 juli 2011 @ 10:44
Vergeet ook niet dat dat "geen wegenbelasting" binnenkort wel niet meer van toepassing zal zijn.
leolinedancemaandag 25 juli 2011 @ 10:49
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 10:29 schreef louzy het volgende:
wat me trouwens bij nader inzien ook wel interessant lijkt is een nieuwe renault twingo
wat ruimer voor mijn budget uiteindelijk wel erg zuinig.

kost ca. 11000 euro
rijd gemiddeld 1 op 28 (snelweg 1 op 31)
geen wegenbelasting.
dus voor 2000 km kom ik dan op ca. 100 euro per maand uit... (71 liter x 1,40 euro)
toch een besparing van ca. 70 euro per maand ten opzicht van een c1 o.i.d en wel iets meer auto.

dus een wat grotere investering maar uiteindelijk wel zuiniger....
Je mag blij zijn als je uiteindelijk 1:22 haalt met dit ding. Hou je trouwens ook rekening met de hogere afschrijving bij aanschaf van een nieuwe auto?

Voor minder dan dit bedrag koop je ook een mooie 2e hands Polo Bluemotion. Rijdt een stuk beter (volwassener), is zuiniger en voelt in ieder geval veel degelijker aan dan een Twingo. De Polo is ook geen held bij lage toerentallen, maar nog altijd beter dan de Twingo. En je schrijft er veel minder op af.
louzymaandag 25 juli 2011 @ 11:35
dat geen wegenbelasting is inderdaad met diesel een riskantere gok dan met benzine

die 107 e.d schrijven wel erg weinig af valt me op.
louzymaandag 25 juli 2011 @ 11:51
quote:
die eerste is een 2.0 dus zal wat sneller zijn dan een 1.4 die ik verder veel tegenkom
is ie dan ook zuiniger op de snelweg?

de prijs is ca. 1000 euro lager dan de 1.4tjes die ik tegenkomen, deze zijn dan wel van 2006/7
Wat vinden jullie van het leeftijdsverschil van 2 /3 jaar tegenover de 1000 euro lagere prijs? (wel zelfde kilometers)
leolinedancemaandag 25 juli 2011 @ 11:59
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 11:51 schreef louzy het volgende:

[..]

die eerste is een 2.0 dus zal wat sneller zijn dan een 1.4 die ik verder veel tegenkom
is ie dan ook zuiniger op de snelweg?

de prijs is ca. 1000 euro lager dan de 1.4tjes die ik tegenkomen, deze zijn dan wel van 2006/7
Wat vinden jullie van het leeftijdsverschil van 2 /3 jaar tegenover de 1000 euro lagere prijs? (wel zelfde kilometers)
Sowieso die 2e niet nemen, heeft geen cruisecontrol en het lijkt me dat je dat toch wel graag wil. Ik wil niet meer zonder in ieder geval :) Bij die 1e moet je trouwens wel effe de APK nakijken ;)

maar duidelijk de eerste dus, want:

2.0
1e eigenaar,
leren bekleding
airco
cc
navi
parkeersensor
prijs


Ik zou het wel weten :Y
louzymaandag 25 juli 2011 @ 13:55
die 206 2.0 is wel een import auto, maakt dat nog om een of andere reden uit?

het lijkt me een beetje 'to good to be true' met al die opties voor dat geld.... ?
of vinden jullie dat ie gewoon goed geprijst is?
-moppie-maandag 25 juli 2011 @ 15:19
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 13:55 schreef louzy het volgende:
die 206 2.0 is wel een import auto, maakt dat nog om een of andere reden uit?

het lijkt me een beetje 'to good to be true' met al die opties voor dat geld.... ?
of vinden jullie dat ie gewoon goed geprijst is?
Dat maakt wel wat uit ja. 12000km per jaar daar koop je geen diesel voor. Alle import auto's hebben weinig km........... :9
louzymaandag 25 juli 2011 @ 15:22
dat leek mij ook ja.
erg zonde maar dan valt ie wel af voor mij. vind het nogal een risico worden dan..
Kriegelmaandag 25 juli 2011 @ 15:50
Misschien net ietsjes te mooi, ja...

http://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/7904971

Nog een Clio, lekker luxe uitgerust en met garantie erop. Lijkt dat je niks? Ziet er goed uit.
Mag wel even worden schoongemaakt trouwens.
JDudemaandag 25 juli 2011 @ 16:15
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 15:50 schreef Kriegel het volgende:
Misschien net ietsjes te mooi, ja...

http://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/7904971

Nog een Clio, lekker luxe uitgerust en met garantie erop. Lijkt dat je niks? Ziet er goed uit.
Mag wel even worden schoongemaakt trouwens.
Zo, da's zo ongeveer de meest uitgebreide die besteld kon worden denk ik :P. Het is wel een Clio II, uit ervaring kan ik vertellen dat'ie wat minder ruim is van binnen dan de Clio III. Hoewel de buitenmaat niet zo gek veel verschilt, heb je in de III het idee in een grotere auto te rijden.
Kriegelmaandag 25 juli 2011 @ 16:33
Ach ja, ik weet ook niet veel van Clio's, behalve dat het naar mijn weten haast de enige Renaults uit die tijd zijn die niet vaak problemen geven.
louzymaandag 25 juli 2011 @ 21:14
clio 3 is ook mooier :d
maar voor een clio 2 is het inderdaad een zeer goed uitgeruste!

ik ga 24.000 per jaar rijden, dus eigenlijk kan ik wel stellen dat als ik een auto koop met 115- of 140.000 km op de teller dat ik hem uiteindelijk ook beter 'op' kan rijden nietwaar?
na 2,3 jaar staat er dan 2 ton op de teller wat neem ik aan de restwaarde flink zal laten zakken
FkTwkGs2012maandag 25 juli 2011 @ 21:20
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 21:14 schreef louzy het volgende:
clio 3 is ook mooier :d
maar voor een clio 2 is het inderdaad een zeer goed uitgeruste!

ik ga 24.000 per jaar rijden, dus eigenlijk kan ik wel stellen dat als ik een auto koop met 115- of 140.000 km op de teller dat ik hem uiteindelijk ook beter 'op' kan rijden nietwaar?
na 2,3 jaar staat er dan 2 ton op de teller wat neem ik aan de restwaarde flink zal laten zakken
Je moet alleen nog even bepalen wat je nou prcies wilt ^O^
leolinedancemaandag 25 juli 2011 @ 23:25
Hoe weet jij eigenlijk zo precies dat je 24.000 per jaar gaat rijden? Ik had 2 jaar terug 45k, afgelopen jaar 35k en dit jaar 32k als ik de lijn tot nu toe doortrek. Zo precies als jij kan ik het in ieder geval niet inschatten.
louzydinsdag 26 juli 2011 @ 15:22
natuurlijk weet ik dat niet precies maar ik weet wel dat ik dat kwijt ben voor woon-werk.
Omdat ik de auto daar voor koop, heb ik het prijsvergelijk daar op gebaseerd.

ik ben nu toch ook de mogelijkheid aan het onderzoeken om een benzine occasion te kopen en daar LPG in te bouwen.
leolinedancedinsdag 26 juli 2011 @ 16:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 15:22 schreef louzy het volgende:
natuurlijk weet ik dat niet precies maar ik weet wel dat ik dat kwijt ben voor woon-werk.
Omdat ik de auto daar voor koop, heb ik het prijsvergelijk daar op gebaseerd.

ik ben nu toch ook de mogelijkheid aan het onderzoeken om een benzine occasion te kopen en daar LPG in te bouwen.
Je moet je privé km's natuurlijk wel meerekenen he, of gebruik je daar een andere auto voor?

Uiteraard kun je LPG laten inbouwen. De vraag is wel of dat loont bij een auto in deze prijsklasse, dan is de installatie relatief duur en krijg je er relatief ook weinig voor terug bij verkoop van de auto. En je doet er ook langer over om winstgevend te zijn tov. benzine / diesel.
louzydonderdag 28 juli 2011 @ 19:32
ff update

opties op dit moment:
Diesel:
Citroen C2
Peugeot 206
Renault Clio
Volkswagen Polo
Volkswagen Lupo :D

LPG
Citroen C2, verder niet veel in LPG kunnen vinden
Revolution-NLdonderdag 28 juli 2011 @ 19:47
Ik zou voor een hybride gaan.

Voordeel
- Erg zuinig 1:18 - 1:21
- Geen wegenbelasting
- Automaat
- Comfort (alle opties aan boord)
- Volwassen auto met genoeg vermogen.
- Ruim aanbod

Nadeel
- Looks?
FkTwkGs2012donderdag 28 juli 2011 @ 19:57
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 19:47 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik zou voor een hybride gaan.

Voordeel
- Erg zuinig 1:18 - 1:21
- Geen wegenbelasting
- Automaat
- Comfort (alle opties aan boord)
- Volwassen auto met genoeg vermogen.
- Ruim aanbod

Nadeel
- Looks?
Duurder in onderhoud en verzekering. Wegenbelasting is afwachten, het wordt iig een keer opgeheven die vrijstelling. En dan is het best een dure wagen in wegenbelasting.
Revolution-NLdonderdag 28 juli 2011 @ 19:59
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2011 19:57 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Duurder in onderhoud en verzekering. Wegenbelasting is afwachten, het wordt iig een keer opgeheven die vrijstelling. En dan is het best een dure wagen in wegenbelasting.
Duurder in onderhoud is onzin.

Betreft de wegenbelasting heb je wel een punt, voordeel is wel dat het gewicht van de accu's word afgetrokken van het totaalgewicht.

Feit blijft wel dat je met een hybride de autokosten heb van een kleine auto maar het comfort en de ruimte van een grote auto :)
FkTwkGs2012donderdag 28 juli 2011 @ 20:00
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 19:59 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Duurder in onderhoud is onzin.

Betreft de wegenbelasting wel een punt, voordeel is wel dat het gewicht van de accu's word afgetrokken.

Feit blijft wel dat je met een hybride de autokosten heb van een kleine auto maar het comfort en de ruimte van een grote auto :)
Zware auto's zijn gewoon duurder in onderhoud. De beurten zijn duurder, de banden, eigenlijk alles.
louzywoensdag 3 augustus 2011 @ 16:20
uiteindelijk na lang wikken en wegen toch maar gewoon de knoop doorgehakt

had de C2 ook al afgeschreven

Dus laatste opties waren:
wachten op weer een mooie clio, ik had er 2 gevonden maar die waren net voor mijn neus verkocht.
of gaan voor een Lupo 3L

heb uiteindelijk voor de Lupo gekozen!
wel wat meer km gelopen dan ik eigenlijk geraamd had, maar wel lekker zuinig!

iedereen bedankt voor de tips etc!
FkTwkGs2012woensdag 3 augustus 2011 @ 16:22
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:20 schreef louzy het volgende:
uiteindelijk na lang wikken en wegen toch maar gewoon de knoop doorgehakt

had de C2 ook al afgeschreven

Dus laatste opties waren:
wachten op weer een mooie clio, ik had er 2 gevonden maar die waren net voor mijn neus verkocht.
of gaan voor een Lupo 3L

heb uiteindelijk voor de Lupo gekozen!
wel wat meer km gelopen dan ik eigenlijk geraamd had, maar wel lekker zuinig!

iedereen bedankt voor de tips etc!
Heb je hem al? Posts en een korte review misschien? ^O^
louzywoensdag 3 augustus 2011 @ 16:33
ik hoop van het weekend!
Het is echt een oer Lupo, dus heel kaal qua 'luxe'

als ik hem heb zal ik wel wat posten weer!
FkTwkGs2012woensdag 3 augustus 2011 @ 16:42
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:33 schreef louzy het volgende:
ik hoop van het weekend!
Het is echt een oer Lupo, dus heel kaal qua 'luxe'

als ik hem heb zal ik wel wat posten weer!
Wat er niet aanzit kan ook niet kapot ;) leuk ben benieuwd of het goed bevalt ^O^
leolinedancewoensdag 3 augustus 2011 @ 17:35
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:20 schreef louzy het volgende:
uiteindelijk na lang wikken en wegen toch maar gewoon de knoop doorgehakt

had de C2 ook al afgeschreven

Dus laatste opties waren:
wachten op weer een mooie clio, ik had er 2 gevonden maar die waren net voor mijn neus verkocht.
of gaan voor een Lupo 3L

heb uiteindelijk voor de Lupo gekozen!
wel wat meer km gelopen dan ik eigenlijk geraamd had, maar wel lekker zuinig!

iedereen bedankt voor de tips etc!
Aparte keuze, wel leuk hoor :Y
FkTwkGs2012woensdag 3 augustus 2011 @ 18:07
Ik vind het wel een redelijk logische. In het begin hadden ze problemen met raambreuk enzo, dat zou me wel tegenhouden maar misschien is dat opgelost. Iig lekker zuinig en goedkoop in onderhoud ^O^
leolinedancewoensdag 3 augustus 2011 @ 18:56
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 18:07 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Ik vind het wel een redelijk logische. In het begin hadden ze problemen met raambreuk enzo, dat zou me wel tegenhouden maar misschien is dat opgelost. Iig lekker zuinig en goedkoop in onderhoud ^O^
En klein en redelijk oncomfortabel voor zo die kilometers. Het is maar net waar je de prioriteiten legt he :) No offence overigens, wel een begrijpelijke keuze.
FkTwkGs2012woensdag 3 augustus 2011 @ 19:01
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 18:56 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En klein en redelijk oncomfortabel voor zo die kilometers. Het is maar net waar je de prioriteiten legt he :) No offence overigens, wel een begrijpelijke keuze.
Mja. Als de stoelen maar goed zijn. Voor bochtengedrag betalen kan als je geld over hebt.

Cruisecontrol vink ook wel handig. En airco. En een armsteun. Meer vraag ik niet *)
louzydonderdag 4 augustus 2011 @ 09:03
Ik vind de stoelen in het ritje wat ik er mee gemaakt had comfortabel

Airco ga ik niet missen, die gebruik ik in onze andere auto eigenlijk nooit.

Een armsteun ga ik denk ik wel inbouwen, volgens mij is cruise control ook goed in te bouwen voor ca ¤ 250 dus dat laat ik denk ik ook doen.

Ben midden tijdens mijn zoektocht ineens op het Lupoforum terecht gekomen en ben daar een beetje met het virus aangestoken :D
leolinedancedonderdag 4 augustus 2011 @ 09:06
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 09:03 schreef louzy het volgende:
Ik vind de stoelen in het ritje wat ik er mee gemaakt had comfortabel

Airco ga ik niet missen, die gebruik ik in onze andere auto eigenlijk nooit.

Een armsteun ga ik denk ik wel inbouwen, volgens mij is cruise control ook goed in te bouwen voor ca ¤ 250 dus dat laat ik denk ik ook doen.

Ben midden tijdens mijn zoektocht ineens op het Lupoforum terecht gekomen en ben daahttp://i.fokzine.net/s/wink.gifr een beetje met het virus aangestoken :D
Niet duur 250 euro voor cruise control. Hier is het 750 euro: http://www.mrcruise.nl/in(...)_id=10000002&lang=NL

Nu niet als een slak gaan rijden om 3 liter benzine per maand te besparen he ;(
louzydonderdag 4 augustus 2011 @ 11:57
nee haha dat was ik niet van plan.
Die gast die hem verkocht reed 1 op 35 maar dan wel een heel eind voor elke rotonde het gas los, en heeeeel langzaam optrekken.
Ik denk dat als ik een beetje normaal er mee rijd er toch minimaal wel 1 op 25 mee moet kunnen rijden.
Er zit best wel wat pit in dat wagentje!

Mocht het nu blijken dat als ik op de snelweg door 110 te rijden ipv 120 dat ik daarmee best veel kan besparen dan heb ik daar geen moeite mee (reistijd is dan maar 2 minuten langer)

maar ik ga niet rijden als mn oma !

Vond ik ook niet duur, op dat forum zijn een aantal gasten die het al hebben laten doen bij dat bedrijf en die waren er erg over te spreken!
leolinedancedonderdag 4 augustus 2011 @ 12:28
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 11:57 schreef louzy het volgende:
nee haha dat was ik niet van plan.
Die gast die hem verkocht reed 1 op 35 maar dan wel een heel eind voor elke rotonde het gas los, en heeeeel langzaam optrekken.
Ik denk dat als ik een beetje normaal er mee rijd er toch minimaal wel 1 op 25 mee moet kunnen rijden.
Er zit best wel wat pit in dat wagentje!

Mocht het nu blijken dat als ik op de snelweg door 110 te rijden ipv 120 dat ik daarmee best veel kan besparen dan heb ik daar geen moeite mee (reistijd is dan maar 2 minuten langer)

maar ik ga niet rijden als mn oma !

Vond ik ook niet duur, op dat forum zijn een aantal gasten die het al hebben laten doen bij dat bedrijf en die waren er erg over te spreken!
Mooi!

Ik rijd overigens ook regelmatig 110 naar mijn werk, 10 minuten snelweg heen, 10 minuten terug. De motor is dan nog nog niet warm en daarna heb ik 25 minuten provinciale weg tot aan mijn werk. Scheelt bij mijn auto aanzienlijk in het verbruik, maar dan rij ik ook de motor effe rustig warm en kan ik wakker worden ;) Scheelt inderdaad niet veel qua tijd. Nu vind ik overigens niet dat 110 rijden op de snelweg bezwaarlijk is, zo lang je maar met 120 km/u inhaalt bij achterop komend verkeer, een beetje fatsoenlijk optrekt en je de maximum snelheid rijdt op provinciale wegen zonder goede inhaalmogelijkheden :)
louzydonderdag 4 augustus 2011 @ 15:03
ik rijd denk ik 10 minuten buitenweg en ongeveer een half uur snelweg
Morgen de auto ophalen!
FkTwkGs2012donderdag 4 augustus 2011 @ 15:23
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 15:03 schreef louzy het volgende:
ik rijd denk ik 10 minuten buitenweg en ongeveer een half uur snelweg
Morgen de auto ophalen!
Heb je nu ook al een auto?
louzyvrijdag 5 augustus 2011 @ 20:09
Ja, maar die gebruikt mijn vrouw. Ik werk nu nog op fietsafstand en ga per 1 september dus de snelweg op.

dit is hem, ferrari rood :d
1305574173.jpg
FkTwkGs2012zaterdag 6 augustus 2011 @ 00:19
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 20:09 schreef louzy het volgende:
Ja, maar die gebruikt mijn vrouw. Ik werk nu nog op fietsafstand en ga per 1 september dus de snelweg op.

dit is hem, ferrari rood :d
[ afbeelding ]
Netjes! Ben benieuwd naar je rijervaringen en je praktijkverbruik. Veel plezier ermee!
FkTwkGs2012zondag 7 augustus 2011 @ 23:08
Lupo 3l is volgens onderstaande bron in de praktijk 1 van de allerzuinigste dieselauto's. Goeie keuze dus.

http://www.werkelijkverbruik.nl/
PalmRoyalezondag 7 augustus 2011 @ 23:43
Een opel corsa met het 1.2 twinport of 1.3 cdti blok is ook een goede optie. Met het twinport blok haal je op de snelweg makkelijk 1:18 en met de 1.3 cdti is 1:20 haalbaar. Beide blokjes zijn ook zeer betrouwbaar. Daarnaast rijdt een Corsa ook goed. Het onderstel is mooi gebalanceerd.
leolinedancemaandag 8 augustus 2011 @ 00:06
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2011 23:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Lupo 3l is volgens onderstaande bron in de praktijk 1 van de allerzuinigste dieselauto's. Goeie keuze dus.

http://www.werkelijkverbruik.nl/
Klopt, in Duitsland zijn er zelfs fanatiekelingen die er een wedstrijd van maken wie het zuinigst kan rijden. De Lupo en Audi A2 (dacht ik) zijn altijd wel de zuinigste auto's.

Als zuinigheid de allerhoogste prioriteit heeft is het inderdaad een goede keuze lijkt mij.
FkTwkGs2012maandag 8 augustus 2011 @ 15:05
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 00:06 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Klopt, in Duitsland zijn er zelfs fanatiekelingen die er een wedstrijd van maken wie het zuinigst kan rijden. De Lupo en Audi A2 (dacht ik) zijn altijd wel de zuinigste auto's.

Als zuinigheid de allerhoogste prioriteit heeft is het inderdaad een goede keuze lijkt mij.
830kg aan de haak :@ Da's serieus weinig voor een diesel.
louzyvrijdag 12 augustus 2011 @ 14:59
in Nederland is ook een forum voor 3L rijders, de man van wie ik deze gekocht had reed 1 op 35
tot nu toe rijd ik 1 op 27, zonder op de snelweg te zijn geweest dus ik ga er vanuit dat dit nog beter gaat worden.

Ik ben ondertussen ook forumlid en ga ook lid worden van de club. Daar horen een aantal diensten bij qua onderhoud etc zodat het zeker door mensen die specifiek van deze auto verstand hebben gebeurt.

Ik mis de stuurbekrachtiging totaal niet, stoelen zitten lekker en hij is vanbinnen ruim genoeg.
FkTwkGs2012vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 14:59 schreef louzy het volgende:
in Nederland is ook een forum voor 3L rijders, de man van wie ik deze gekocht had reed 1 op 35ne
tot nu toe rijd ik 1 op 27, zonder op de snelweg te zijn geweest dus ik ga er vanuit dat dit nog beter gaat worden.

Ik ben ondertussen ook forumlid en ga ook lid worden van de club. Daar horen een aantal diensten bij qua onderhoud etc zodat het zeker door mensen die specifiek van deze auto verstand hebben gebeurt.

Ik mis de stuurbekrachtiging totaal niet, stoelen zitten lekker en hij is vanbinnen ruim genoeg.
Net verbruik! Nu ben ik nog benieuwd of dat op de snelweg nog redelijk rijdt. In hoeveel sec zit ie op 100?
Glijdt_lichtvrijdag 12 augustus 2011 @ 20:42
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2011 19:39 schreef -moppie- het volgende:
1:17 op gas met een Clio?

Dat haal je nooit. :N
Waarom niet? Met een Ibiza van 2002 met 1.4 liter motor en LPG haalde ik ook 1:13 gemiddeld. Als je maar niet teveel gasgeeft. Op de Autobahn met 160kmh steeg het verbruik wel tot rond de 1:7..

ik denk dat je met een modernere motor best wel richting 1:17 kunt halen op LPG.


Met de huidige Focus 1.8TDDI (ja een ouderwetse diesel) haal ik 1:22 gemiddeld, terwijl Ford zo ontzettend zou zuipen volgens mensen.. :')

maargoed, ik denk dat ik met een Lupo 3L ook wel richting 1:35 zou halen. Aangezien ik tot nu toe altijd minder verbruik dan de fabrieksopgave..
-moppie-vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:35
quote:
19s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:42 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Waarom niet? Met een Ibiza van 2002 met 1.4 liter motor en LPG haalde ik ook 1:13 gemiddeld. Als je maar niet teveel gasgeeft. Op de Autobahn met 160kmh steeg het verbruik wel tot rond de 1:7..

ik denk dat je met een modernere motor best wel richting 1:17 kunt halen op LPG.


Met de huidige Focus 1.8TDDI (ja een ouderwetse diesel) haal ik 1:22 gemiddeld, terwijl Ford zo ontzettend zou zuipen volgens mensen.. :')

maargoed, ik denk dat ik met een Lupo 3L ook wel richting 1:35 zou halen. Aangezien ik tot nu toe altijd minder verbruik dan de fabrieksopgave..
1:17 met een benzine clio is al knap. Er zit minder energie in een liter gas dan benzine. Dus 1:17 gaat gewoon niet lukken. ;)
Glijdt_lichtvrijdag 12 augustus 2011 @ 23:48
Verbruik van een Clio 1.2 16v ligt gemiddeld op 1:17,2. het zou op benzine dan prima haalbaar moeten zijn. Gas idd lastig in dit geval.

had een Clio wat zuiniger ingeschat, maar het gewicht is gewoon idioot hoog voor zo'n klein ding... Zoals de meeste auto's tegenwoordig gewoon te zwaar zijn :(

Een Clio 1065kg!!! Dat formaat mag eigenlijk niet boven de 900kg uitkomen imo. Maargoed, tegenwoordig moeten auto's zó veilig zijn dat mensen er juist onvoorzichtiger mee gaan rijden.
louzyzaterdag 13 augustus 2011 @ 15:09
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 15:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Net verbruik! Nu ben ik nog benieuwd of dat op de snelweg nog redelijk rijdt. In hoeveel sec zit ie op 100?
volgens de fabriek gegevens in 14,5 seconden

hij is echt niet langzaam, als je hem op zijn staart trapt dan toont ie best wel wat pit.
Flepkezaterdag 13 augustus 2011 @ 16:35
24 000 (km per jaar) = 2,73790926 km per uur

Rolstoel ?
Teeziedinsdag 16 augustus 2011 @ 18:32
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 16:35 schreef Flepke het volgende:
24 000 (km per jaar) = 2,73790926 km per uur

Rolstoel ?
:')
louzyvrijdag 2 september 2011 @ 08:17
Even een update,

Tot vorige week (toen nam mijn vrouw de auto meestal mee) lag het verbruik op ca. 1 op 28,5
Deze week (ben ik op mijn nieuwe baan begonnen) ligt het verbruik op 1 op 30!

Verder rijdt de auto fijn en zijn de stoelen erg comfortabel.
De achterbank kan helemaal plat dus aan bergruimte ook geen gebrek.

Kortom, ik ben super tevreden met mijn keuze!

iedereen bedankt voor de tips en bijdragen