quote:
Op vrijdag 29 juli 2011 11:06 schreef oeke het volgende:Ko is ook te lief, of althans niet te lief, maar echt een people person.
Hij wil zo graag contact hebben met iedereen. En wordt dan ook weleens afgewezen.
In het begin op de kresj waren er nog wat oudere meisjes van bijna 4 en die waren erg van het buitensluiten.
Dat vond ik best moeilijk om te zien, mijn kleine allemansvriendje die zo afgewezen werd.
Maar hij moet daar ook mee om leren gaan, net als het duwen. Het is ook onderdeel van het hele sociale proces, grenzen leren aangeven enzo.
Al vind ik het wel belangrijk dat het goed begeleid wordt en dat duidelijk aangegeven wordt wel gedrag gewenst is en welk gedrag niet.
Een punt van gesprek is bij ons ook echt hoe je zorgt dat duidelijk wordt dat gedrag niet gewenst is, maar dat het kind zelf niet als duiveltje gezien wordt. Soms heeft een kind geen andere manier van communiceren, of zoals bij Leander moet bepaald aangeleerd gedrag weer in perspectief geplaatst worden.
Haha, in de speeltuin laatst, zei ik ook tegen een jongetje dat bijten niet de bedoeling was. Een andere moeder zei niks. Ik merk wel dat ik door de kresj minder moeite heb andere kindjes op hun gedrag aan te spreken.
[..]

Nouja ik vind gewoon dat als de moeder er niets van zegt, ik dat zeker wel mag doen, mijn kind is de dupe van het gedrag van haar kind en ik voed mijn kind wel graag op.
En ik herken wat je zegt oeke, Elin wil ook met iedereen spelen en van iedereen aandacht, ook in de bus, met alle mevrouwen en meneren, en dan is t zo sneu als er eens zo'n chaggo tussenzit, die dan net doet of ie t niet ziet ofzo

en McLaura, dat is idd wel heeeel kort door de bocht

ik pak een hoop heel AP

aan, maar merk ook dat de echte APérs zoals ze zichzelf noemen vaak doorslaan en dna zelf geen grenzen meer kunnen stellen. En wat voor t ene kindje werkt, hoeft voor de ander niet te werken. Zoals dat 'vriendinnetje' die zal een hoop baat hebben bij wat structuur..
en GWS, ik ga echt niet aan Elin vragen of ik haar 'mag duwen' hoor

ik duw r lekker op t bed en dan weet ze wel dat het een grapje is, ook zonder dat ik t vraag, bij kindjes idem, kinderen registreren echt wel of iets 'gemeen' is of voor de lol