The Hidden Fortress (1958, Akira Kurosawa)
![ster35.jpg]()
Vergeleken met de twee eerdere films die ik van Kurosawa zag (Seven Samurai en Rashomon) is dit vele malen lichtere kost. Het voornaamste doel van de film lijkt toch vermaak te zijn geweest en dat is zeer behoorlijk geslaagd, want qua komedie . De verschillen tussen arm en rijk worden misschien ietwat overdreven neergezet, maar dit geeft de film net wat extra waarde mee. De grootste kwaliteit van de film ligt hem voor mij echter in het visuele, want de beelden zijn wederom fantastisch, niet in de laatste plaats door het goed gebruiken van het beeldformaat.
Shadow Of A Doubt (1943, Alfred Hitchcock)
![ster35.jpg]()
Misschien ben ik Shadow Of A Doubt met iets te hoge verwachtingen ingegaan, misschien mist de film echt iets voor mij. Het werd namelijk nimmer de echt spannende of mysterieuze film die ik ervan had verwacht. Nu borrelt de spanning weliswaar vrijwel steeds onderhuids, maar doordat de losse eindjes vrij simpel en ook snel met elkaar verbonden kunnen worden komt dit nooit tot het niveau van Hitchcocks grote toppers. Daarbij lijkt de romance die opbloeit maar verplichte kost, want hoe dit tot stand is gekomen kan ik uit de film nauwelijks opmaken.
Toch is het de onderhuidse spanning die de film op een goed niveau weet te houden: de (seksuele) spanning tussen oom en nichtje, de immer fascinerende slechterik die wordt afgezet tegen het wat saaie modelgezin uit een Amerikaans achterstadje… Deze prent heeft genoeg om geboeid naar te kijken, maar toch had ik hier nog meer van verwacht.
The Lady Vanishes (1938, Alfred Hitchcock)
![ster4.jpg]()
Nadat The 39 Steps (die samen met deze film wordt gezien als het beste Engelse werk van Hitchcock) mij iets tegenviel, ging ik hier met getemperde verwachtingen in. Na afloop ben ik echter aardig enthousiast. The Lady Vanishes is namelijk een film die zowel komedie, mysterie als spanning vrijwel perfect met elkaar weet te verbinden. Het duurt misschien wel wat lang voordat de film ‘to the point’ geraakt, maar het mocht de pret voor mij niet drukken. Samen met enkele visuele trucjes, zoals het inzoomen op de glaasjes brandy en de scène waarbij een personage aan de trein hangt, en hoe de Engelsen worden getypeerd is dit een prima onderhoudende film.