abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:12:04 #1
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_99716878
Ik had het laatst met een vriend hierover, hij vond oprecht dat 90% van de mensen te dom is om te stemmen en de gevolgen ervan te overzien.

Ergens denk ik zelf dat hij ook wel een punt heeft maar hoe denkt jullie hierover?
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:14:20 #2
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_99716979
Wat TS stemt is van belang voor de geloofwaardigheid hier.
pi_99716984
Te dom lijkt me wat overdreven, laten we het 'beperkte visie' noemen. Met beperkt bedoel ik dan, dat men slechts enigszins kan inschatten wat een politieke partij op de korte termijn voor henzelf kan betekenen/veranderen, maar geen idee heeft wat die specifieke partij nou kan gaan betekenen voor het land op lange termijn.
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:15:23 #4
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_99717012
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 19:14 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Wat TS stemt is van belang voor de geloofwaardigheid hier.
omdat?

ik stem D66 of VVD, wisselt per verkiezing en stemming op dat moment.
stay frosty
pi_99717034
90% kans dat die vriend van je dus ook te dom om te stemmen is.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_99717052
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 19:12 schreef BarraCupraCuda het volgende:
Ik had het laatst met een vriend hierover, hij vond oprecht dat 90% van de mensen te dom is om te stemmen en de gevolgen ervan te overzien.

Ergens denk ik zelf dat hij ook wel een punt heeft maar hoe denkt jullie hierover?
Denkt jullie?

Ja, ik denk dat veel mensen niet overzien wat de gevolgen van hun stem is, maar ik denk niet dat ze daarom te dom zijn om te stemmen.
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:29:32 #7
324954 Ikbenserieus
Geef mij nu je angst.
pi_99717586
Natuurlijk, alleen mensen met een vet inkomen mogen stemmen, zo houden zij de touwtjes in handen en blijven dik verdienen.
Ik geef hem je morgen wel terug.
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:30:04 #8
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_99717613
Dat hangt er vanaf waarover men moet stemmen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_99717712
quote:
hoe denkt jullie hierover?
Ik wij denkt dat hij niet gelijk hebben.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_99717752
Ik bedacht me ook dat ik eigenlijk de enige persoon hoor te zijn met stemrecht.

Maargoed. Zo is het leven eh.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_99717836
Het is eerder: 90% van de mensen is te dom om op te stemmen.
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:43:22 #12
165512 MASD
Music is dead.
pi_99718136
Eigenlijk zouden enkel de laagste laag van de samenleving mogen stemmen, Rinus enzo. Die mensen hebben een gouden visie.
Long live music.
pi_99718327
Iedereen is dom inderdaad. Net zoals de leiders van landen waar democratie niet bestaat.
Uitzonderingen daargelaten.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_99718335
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 19:43 schreef MASD het volgende:
Eigenlijk zouden enkel de laagste laag van de samenleving mogen stemmen, Rinus enzo. Die mensen hebben een gouden visie.
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:48:31 #15
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_99718353
Lekker op je scooter rijden, dat is het goede leven. Iedereen zou dat plezier gegund moeten worden vanuit overheidswege.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_99718519
Hoeveel procent van de mensen niet in staat is om te stemmen weet ik niet maar ook ik vrees dat het meer dan 50 is. Vraag simpelweg aan X willekeurige mensen op straat waarom ze op een bepaalde partij stemmen (hypothetisch gesproken) en je weet genoeg.
Het is daarom belangrijk dat ook de gewone mensen goed ingelicht worden over wat de gevolgen zijn wanneer bepaalde partijen aan de macht komen. Dit is de taak van de media maar ja, velen verdiepen zich er niet in.
Je kan ook enkel mensen die een WO-master bezitten laten stemmen maar zou dat echt democratisch zijn?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 20 juli 2011 @ 20:11:07 #17
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_99719325
quote:

Zei Churchill niet ooit: "The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter."
The Light Is Leaving Us All
pi_99719392
Tsja dat is het gevaar van democratie toch?

De samenleving en de sturing die de regering daarop heeft is te complex om te doorgronden voor de meeste burgers.

Het is aan de media om goed te berichten en te reflecteren en aan de politiek om ook visionair leiderschap te tonen. Als dat ontbreekt wordt het ineens veel duidelijker dat de burger ook niet weet wat hij moet.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  woensdag 20 juli 2011 @ 20:12:50 #19
165512 MASD
Music is dead.
pi_99719411
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:11 schreef Zeitgeist het volgende:

[..]

Zei Churchill niet ooit: "The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter."
Had je zelf ook even kunnen kijken toen je die quote opzocht.
Long live music.
  woensdag 20 juli 2011 @ 20:19:31 #20
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_99719737
quote:
6s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:12 schreef MASD het volgende:

[..]

Had je zelf ook even kunnen kijken toen je die quote opzocht.
:P true. Maar Churchill is een gerespecteerd politicus. Geloofwaardiger dan ik ;)
The Light Is Leaving Us All
pi_99719870
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 19:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Je kan ook enkel mensen die een WO-master bezitten laten stemmen
Waarom zijn die niet te dom ?
Goed kunnen studeren is wat anders dan voldoende inzicht hebben in mens en maatschappij.
quote:

Mensen die roepen dat de rest dom is en zij wel slim zijn horen vaak in de de groep 'dom' .
  woensdag 20 juli 2011 @ 20:28:29 #22
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_99720154
quote:

[..]

Een argument op basis van autoriteit is niet geldig hè.
  woensdag 20 juli 2011 @ 20:32:56 #23
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_99720362
quote:
6s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:28 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Een argument op basis van autoriteit is niet geldig hè.
Maar heeft wel een kern van waarheid. Er is ook zo'n gezegde, ik weet niet van wie, dat Democratie de beste is van alles wat niet werkt.

Het onmogelijke van 'domme mensen hun stemrecht afnemen' is dat je dan moet bepalen wie er 'dom' zijn. En wie moet dat doen? politici? de koningin? de gekwalificeerde stemmer?

Ik persoonlijk vind mensen die op een dooie stemmen vrij dom. Maar aangezien het er meer dan een miljoen waren, had het schijnbaar toch wel een draagvlak.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_99721268
Het beste argument tegen democratie is een conversatie van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde. "
Winston Churchill

"People are smart as consumers but stupid as voters. "
Bryan Caplan
  woensdag 20 juli 2011 @ 21:35:02 #25
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_99723648
ja mensen er staat een typo in de OP :')
stay frosty
  woensdag 20 juli 2011 @ 21:54:40 #26
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_99724764
Dat klopt
pi_99725340
Aan de hand van welke maatstaf is die negentig procent vastgesteld?
Waarom niet 80, 70, 99, 10?
  woensdag 20 juli 2011 @ 22:34:58 #28
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99727232
90 is nog een voorzichtige schatting. Maar zelfs als mensen te dom zijn om te overdenken waarop ze stemmen, hebben ze het recht mee te beslissen.
Laffe huichelaar
pi_99727708
Niemand kan de gevolgen van ons gezamenlijke stemgedrag overzien.
pi_99729232
Mensen zijn niet te dom, maar te lui om zich een beetje in politiek te verdiepen. Als ik mensen soms over politiek hoor praten, kramen ze de raarste onzin en onjuistheden uit. Ze denken het nodige te weten, maar slaan de plank finaal mis. En dan heb ik het nog over mensen met een bovengemiddelde politieke kennis.

Ik geef niet graag de kost aan alle volwassen Nederlanders die (bijvoorbeeld) niet weten hoeveel leden de Tweede Kamer telt, of wie er op dit moment Minister-President is. Wat mij betreft mogen ze dat soort banale vragen bij het stembureau stellen. Mensen die het antwoord niet weten, moeten worden weggestuurd...
pi_99729748
quote:

[..]

Churchill zei ook: "Democracy is the worst form of government except for all those others that have been tried.".
pi_99735176
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 23:07 schreef Elfletterig het volgende:
Mensen zijn niet te dom, maar te lui om zich een beetje in politiek te verdiepen.
Lui zou ik het niet noemen. Mensen hebben een baan, nog een druk leven naast de baan met sport en andere activiteiten en dan zou je je ook nog eens met politiek bezig moeten gaan houden terwijl dat nou bij uitstek een bezigheid is die een laag persoonlijk rendement kent (paradoxaal genoeg gaan er toch veel mensen stemmen ;) ). Zelf doe ik dat ook, ik heb simpelweg geen tijd om mij met alle aspecten van de politiek bezig te houden.
pi_99735320
Ik verdiep me ook niet in alle punten en komma's maar je kan toch op zijn minst een beetje de politieke actualiteiten volgen, al is het maar door GeenStijl te lezen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_99735411
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 01:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik verdiep me ook niet in alle punten en komma's maar je kan toch op zijn minst een beetje de politieke actualiteiten volgen, al is het maar door GeenStijl te lezen.
Er zijn maar een paar aspecten van de politiek, of beter gezegd van de onderwerpen waar de politiek zich mee bemoeit, die mij interesseren. Het is mij werkelijk om het even of er nou wel of geen register voor medewerkers op een kinderdagverblijf moet komen, om maar een voorbeeld te noemen wat de politiek nogal beheerst heeft. Ook de hele integratiediscussie, die helaas al bijna een decennium aan houdt, interesseert mij totaal niet.
pi_99735467
Verklaart ook waarom de PVV 24 zetels heeft in de Tweede Kamer. Die heeft men te danken aan de oneliners van onze Geert die Telegraaf-lezend Nederland voorgeschoteld heeft gekregen en krijgt.
pi_99739682
Dus als een hoogleraar politicologie op basis van een wetenschappelijk geaccepteerd algoritme op 'insert partij' stemt dan is het goed, maar als Henk op dezelfde partij stemt want ze willen de alcoholaccijnzen verlagen dan is het niet goed?

Wat is het verschil? Dat is er niet, je wil wat je wil en dat mag want we leven in een democratie (min of meer) en het kernpunt daarin is dat je zelf mag bepalen wat je belangrijk vind in de ruimte die je wordt gegeven om je eigen leven vorm te geven. Juist het stemmen op een partij (of niet) en de reden waarom is daar elementair in.

In mijn ervaring is het zo dat mensen die met dit soort maniakale ideeën komen zelf hun stemrecht moeten inleveren. Schijnbaar hebben ze het zelf niet zo begrepen.
  donderdag 21 juli 2011 @ 10:28:21 #37
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_99740526
Iedereen is dom, ja.
En nu?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 21 juli 2011 @ 10:31:00 #38
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_99740595
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 01:41 schreef Tauchmeister het volgende:
Verklaart ook waarom de PVV 24 zetels heeft in de Tweede Kamer. Die heeft men te danken aan de oneliners van onze Geert die Telegraaf-lezend Nederland voorgeschoteld heeft gekregen en krijgt.
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_99746875
Ik ben het hier wel mee eens.

Overigens vind ik dat je niet zo maar mensen omdat ze niet zo intelligent zijn het stemrecht moet kunnen ontnemen.

Wel vind ik dat mensen zich ingelezen moeten hebben. Dat ze weten waarop ze stemmen. Nu stemt 90% van de mensen op basis van of de kop van de lijsttrekker ze aanstaat, of wat er in de pers over ze geschreven heeft. Het leeuwendeel van de stemmers heeft volgens mij niet eens het verkiezingsprogramma gelezen van de partij waarop ze stemmen.

Overigens vind ik wel dat mensen waarvan erkend is dat ze minder verstandelijk vermogen hebben het stemrecht ontnomen moet worden.

Nu hebben mongolen gewoon stemrecht. Dat is natuurlijk bespottelijk.
pi_99746955
quote:

Altijd leuk, die kinderen die denken dat ze de wijsheid in de pacht hebben en beter zijn als de rest. :')
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_99747031
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 19:14 schreef Sm0keZ het volgende:
Te dom lijkt me wat overdreven, laten we het 'beperkte visie' noemen. Met beperkt bedoel ik dan, dat men slechts enigszins kan inschatten wat een politieke partij op de korte termijn voor henzelf kan betekenen/veranderen, maar geen idee heeft wat die specifieke partij nou kan gaan betekenen voor het land op lange termijn.
Dat komt volgens mij meer omdat er geen enkele partij een duidelijke toekomstvisie van Nederland heeft in de komende decennia. Momenteel is het allemaal de waan van de dag en men kijkt niet veel verder dan de volgende verkiezing en het moment dat men weer 4 jaar in het pluche mag plaatsnemen
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 21 juli 2011 @ 13:38:00 #42
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_99747178
Ik wil ook zo'n makkelijke en naïeve levensvisie!
Dit, dus.
pi_99749341
quote:
Mensen zijn niet te dom, maar te lui om zich een beetje in politiek te verdiepen. Als ik mensen soms over politiek hoor praten, kramen ze de raarste onzin en onjuistheden uit. Ze denken het nodige te weten, maar slaan de plank finaal mis. En dan heb ik het nog over mensen met een bovengemiddelde politieke kennis.

Ik geef niet graag de kost aan alle volwassen Nederlanders die (bijvoorbeeld) niet weten hoeveel leden de Tweede Kamer telt, of wie er op dit moment Minister-President is. Wat mij betreft mogen ze dat soort banale vragen bij het stembureau stellen. Mensen die het antwoord niet weten, moeten worden weggestuurd...
Dat heb ik nou ook, en vaak met mensen die claimen dat zij wel zouden mogen stemmen.

Het is een misvatting dat je de internationale problematiek of nationale kwesties gedeeltelijk zou moeten doorgronden om een goede keus te maken. Ten eerste omdat niet volledig geinformeerd zijn tot net zulke verkeerde conclusies en nog veel verkeerdere conclusies kan leiden als niet geinformeerd zijn. Ten tweede omdat het gevolg van je stem daarop maar heel beperkt is, ook wanneer die persoon alle macht zou hebben. Alsof er ooit een verkiezingsprogramm integraal wordt uitgevoerd en alsof er nooit iets gebeurt waarop gereageerd moet worden en waar het verkiezingsprogramma niet over rept.

Bijna elke stemmer kan wel bepalen welke kant een kandidaat het land ongeveer op wil hebben, en bijna elke stemmer kan wel bepalen of hij iemand dat qua persoonlijkheid toevertrouwt. Als je op Roemer stemt dan weet je echt wel dat hij bij alles wat er komt te spelen gaat hangen naar de kant van nivellering en hulp aan de zwakkeren. Daar kun je op rekenen, daarvoor hoef je je echt niet in politiek te verdiepen zodat je de helft van het verhaal weet, terwijl het bij de andere helft tot een afslag de andere kant op zou leiden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_99755879
Maar dan hebben we het puur over wat partijen uitkramen.

Wie weet hoe de economie werkt, hoe de zorg wordt gefinancierd of wat de exacte handelsposiite van NL is binnen Europa? En dan hebben we het niet over een simpele definitie maar inclusief de relevante variabelen. Wat heeft exact invloed op wat en dan van alle partijen. Als je dit al zou weten van je eigen partij weet je nog niets want je moet een totale vergelijking kunnen maken. Bijna niemand weet dat.

Uiteindelijk stem je op een partij waar je je goed bij voelt en als je je goed voelt bij kortzichtigheid en domheid, mijn zegen heb je. Er zijn miljoenen mensen gestorven voor exact die vrijheid.
pi_99767136
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 19:16 schreef Arth_NL het volgende:

[..]

Denkt jullie?

Ja, ik denk dat veel mensen niet overzien wat de gevolgen van hun stem is, maar ik denk niet dat ze daarom te dom zijn om te stemmen.
Maar het belangrijkste wat je moet weten bij het uitbrengen van je stem is toch juist wat de gevolgen daarvan zijn?
pi_99767229
Sterker nog, ik schat in dat 95% van de samenleving sowieso niet de capaciteiten heeft om in gevolgen te denken. Want dat moet je kunnen om een goede (lees: zinvol) stem uit te kunnen brengen.
pi_99768362
quote:

We hoeven ook niet alles over politiek te weten. Daar hebben we volksvertegenwoordigers voor. Hun taak is het ons duidelijk te maken waar ze voor staan vind ik. w/
Gegroet
pi_99770285
quote:
En dan hebben we nog 'mazzel' dat het volk zich maar eens in de vier jaar mag uitspreken. Hoe dom moeten die politici wel niet zijn die vinden dat het volk via allerlei vormen van inspraak en referenda, ook gedurende die vier jaar een vinger in de politieke pap moet hebben?

Over domme politici gesproken, het is een feit dat je in dit land voor de meest obscure baantjes iets van een proeve van bekwaamheid moet afleggen. Zo niet voor zitting in een volksvertegenwoordigend orgaan, waarbij een Kamerlid notabene het hoogste vertegenwoordigende orgaan mag worden genoemd. Angstaanjagend, niet?

Allemaal geboren uit de diepgewortelde misvatting dat alles tot in de porieen democratisch gelegitimeerd moet zijn. Praktisch iedereen mag kiezen, praktisch iedereen mag zich verkiesbaar stellen. Een gebrek aan kennis en kunde is géén weigeringsgrond. Terwijl de dagelijkse politiek gewoon een vak is. Een vak waarvoor je, wil je het goed doen, iets moet kúnnen. Geen wonder dat alles in feite door (top)ambtenaren wordt geregeld. Die hebben immers wel een proeve van bekwaamheid doorstaan. Ze zijn alleen niet democratisch gelegitimeerd. En dat is misschien maar goed ook.

Ik bedoel, politici vertrouw ik niet echt maar het volk al helemaal niet.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_99770871
Grappig, juist de mensen die denken dat de ene partij beter is dan de andere hebben te weinig inzicht in de politiek.
  donderdag 21 juli 2011 @ 23:41:12 #50
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_99775614
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 19:14 schreef Sm0keZ het volgende:
Het komt niet eens neer op 'beperkte visie' maar valt simpelweg te omschrijven als desintresse, als je na je werk thuiskomt ben je,afgezien het politiek nieuws in de krant of op TV, simpelweg niet geinteresseerd in amenementen en/of spoeddebatten bent , tenzij het over een belangrijke zaak gaat die je in de krant of op het journaal al langs hebt zien komenof een zaak waar je persoonlijk bij betrokken bent of in je portemonnee getroffen word.
Het is niet zo makkelijk om 2 commissies en een evt (spoed)debat tegelijkertijd te volgen als je er al een werkdag op heb zitten, en als het dan ook nog gaat over stukken die qua omvang al zo groot zijn,dat je er al een paar uur voor nodig hebben om de kwestie en de verschillende standpunten van de stuk of tien partijen die er een mening over hebben te begrijpen, zorgen one-liners,hoe makkelijk ze ook weerlegd kunnen worden, wel voor dat ene moment dat de kiezer deze wel prime-time voorgeschoteld krijgt.
Dat heeft volgensmij weinig met een beperkte visie en/of intelligentie te maken, maar puur met de mate waarin je je voor politiek interesseert.

[ Bericht 0% gewijzigd door PaRoDiUzZ op 22-07-2011 01:50:37 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')