Ik zou daar niet zomaar vanuit gaan hoorquote:@Mschol: Dierenambulance had een optie geweest, alleen ben ik daarbij altijd bang dat ze die beestjes bij voorbaat al de nek om draaien omdat ze het gewoon onwijs druk hebben...
Hoe lang hebben ze zonder moeder gezeten dan?quote:Op woensdag 20 juli 2011 22:29 schreef Ireth het volgende:
Dit park is juist ideaal voor kippen! Er is een huisje/hok waar ze in kunnen, het park zit 's nachts op slot, er lopen momenteel genoeg kuikens rond dus aan leeftijdsgenoten geen gebrek
Vanmiddag ben ik met de hele kippenploeg naar de DA geweest. Volgens de DA hebben ze geen lamp nodig, maar redden ze het ook op kruiken. Ze zijn hartstikke sterk (op 1 na...) en vreten inmiddels de oren van mijn kopZodra ik er aan kom lopen gaan ze al met die bekkies open zitten
De kleinste zit momenteel binnen, die is beduidend stukken jonger dan de overige 4 en wordt onder de voet gelopen als ie wilt eten of drinken en wordt uit het 'nest' geduwd. Die moeten we ook echt nog voeren, hij is te zwak om het zelf te doen en ik ben bang dat hij het niet gaat redden
Hij is een heul stuk kleiner. Waar de rest al stevig het hok doorrent en hun evenwicht heeft, staat hij dronken op zijn pootjes te waggelen en dondert elke keer om. Zijn vachtje is ook veel dunner... Ik denk dat het een dikke cm in hoogte scheelt (en dat is veul bij zo'n kuikentje!)quote:Op woensdag 20 juli 2011 22:43 schreef pasopikbijt het volgende:
[..]
Hoe lang hebben ze zonder moeder gezeten dan?Ze kijken natuurlijk bij mama af hoe eten werkt, en buiten is altijd wel eten dus ik kan me niet voorstellen dat ie niet/te weinig eet. Ik heb bij onze kippen in ieder geval nog nooit meegemaakt dat er een kuikentje zichtbaar zwakker was. De eerste 2 dagen snappen ze soms nog niet allemaal goed hoe ze moeten eten maar als ze het eenmaal weten, en ook hun mama nadoen met "wroeten" met hun pootjes, gaan ze gewoon zelfstandig eten. Is dat zwakkere kuiken ook kleiner en heeft ie nog minder of geen "grote" veren bij zn vleugels? Want dat maakt na 1 of anderhalve week niks meer uit in ieder geval
En wat het vrijlaten betreft, ik weet niet precies wat ik me moet voorstellen bij kleuterkuikens, is dat de periode waar ze wat nieuwsgieriger en stoerder worden, en zo "lelijk" zijn omdat ze half dons half veer zijn?
Ach so. Wij hebben hier kipjes van week 3 en dat vind ik ook wel kleutersquote:Op woensdag 20 juli 2011 22:48 schreef Ireth het volgende:
[..]
Hij is een heul stuk kleiner. Waar de rest al stevig het hok doorrent en hun evenwicht heeft, staat hij dronken op zijn pootjes te waggelen en dondert elke keer om. Zijn vachtje is ook veel dunner... Ik denk dat het een dikke cm in hoogte scheelt (en dat is veul bij zo'n kuikentje!)
Kleuterkippen... eehh.. hoe leg ik dit uit... dat ze wel al de volledige verenpartij hebben, en ongeveer 3kwart de volle grootte hebben van een volwassen kip. Ze tokken dan nog niet echt, piepen nog steeds, maar zijn écht geen kuikens meer. Dat zijn volgens mij dochter kleuterkippen
Zie hier bij week 12. Zo ongeveer zien ze er dan uit
Kannibaalquote:En probeer de achterblijver anders eens te verwennen met een geprakt hardgekookt eitje oid. Misschien dat hij daar wat van bij trekt.
Als kuikentjes in het ei groeien 'eten' ze ondertussen ook de inhoud op hoorquote:
Ach arme Piepiequote:Op vrijdag 22 juli 2011 10:27 schreef Ireth het volgende:
"Piepie" is gaan hemelen vanacht
En uitgerekend vandaag zou hij opgehaald worden om naar de vogelopvang te gaan
De dierenambulance wou wel nog heel erg graag langskomen om de andere kuikens mee te nemen... afblijven!Kheb hier al een verdrietig kind om 1 dood kuiken, dan zullen ze de rest ook nog eens meenemen!
Kheb wel afgesproken dat ze opgehaald worden over een week of 2 en dat ze dan naar een kinderboerderij of priveadres gaan. Ze zijn nu teveel aan mensen gewend en gehecht om ze nog veilig in het park te kunnen uitzetten, aldus de Dierenbescherming en daar hebben ze natuurlijk wel een punt. Houden is (absoluut!) geen optie.. dus dan maar zo.
Dat had je dan niet geweten, en gewoon gedacht dat hij dood was..quote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:31 schreef Ireth het volgende:
. ben ik even blij dat ie Piep zei.. anders had ik hem dus nog levend begraven ook...
http://en.wikipedia.org/wiki/Chick_sexingquote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:35 schreef Ireth het volgende:
Ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet kunnen zien? Heb ooit eens gelezen dat gele altijd haantjes waren, maar hoe, wat en waar weet ik dus niet? Ik heb 3 donkerbruin/zwarte en 1 donkerbruin/gele
Ik wacht wel tot ze groter zijn en het duidelijk zichtbaar is geloof ik...quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:45 schreef mschol het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Chick_sexing
Als ze wat ouder zijn en meer een eigen karakter ontwikkelen kun je het ook wel een beetje raden, haantjes zijn vanaf het begin "stoerder" en voelen zich een beetje verantwoordelijk voor de rest. Ik weet niet zo goed hoe ik dat gedrag moet beschrijven maar je snapt vast wel wat ik bedoel. Haantjesgedrag. Het hoeft alleen niet altijd te kloppen want je hebt uiteraard ook stoere hennenquote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:49 schreef Ireth het volgende:
[..]
Ik wacht wel tot ze groter zijn en het duidelijk zichtbaar is geloof ik...
quote:Op vrijdag 29 juli 2011 09:10 schreef Miss_Isis het volgende:
En als je tijd hebt, ze lijken ondertussen ook wel groot genoeg om met mooi weer even buiten op het gras te laten lopen in een ren of op een afgezet stukje, onder toezicht. Ze vinden het waarschijnlijk wel fijn om lekker aan grasjes te kunnen pikken en op wormpjes e.d. te jagen
Daarom hoef je deze specifieke kuikentjes toch niet dood te laten gaan of aan hun lot over te laten? Er worden dagelijks ook miljoenen varkens geslacht, dat wil toch niet zeggen dat ik mijn twee biggen niet zou moeten knuffelen en goed verzorgen?quote:Op vrijdag 29 juli 2011 13:15 schreef Ghostbuster het volgende:
Beetje zinloos als je bedenkt dat er 300 miljoen per dag geslacht worden.
wat eten ze precies? krijgen ze misschien teveel natvoer?quote:Op donderdag 28 juli 2011 23:19 schreef Ireth het volgende:
Eehhmm.. probleem. 1 kuiken lijkt last te hebben met zijn ontlasting. Het blijft aan zijn poeperd hangen de hele tijdVanavond met een vochtig doekje de klont van zijn achterwerk 'losgeweekt' en daarbij is ie ook een beginnend staartveertje kwijt geraakt
Vraag: is dit iets waar kuikens vaker last van hebben en wat de moederkip dan verzorgt cq schoonhoudt (dus neem ik die taak (met veel liefde) op me) of is dit iets waar een dierenarts bij moet kijken?
Te veel nat voer zou idd kunnen. Hier krijgen de kuikens iig gewoon hetzelfde legmeel als de grote kippen, en verder wat ze in de wildernis vindenquote:Op vrijdag 29 juli 2011 15:31 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
wat eten ze precies? krijgen ze misschien teveel natvoer?
en een uitgetrokken veer is niet erg. komt gewoon terug. itt tot afgeknipte veren die gaan mee tot de volgende rui
Chickie!quote:Op maandag 1 augustus 2011 22:11 schreef Ireth het volgende:
Inmiddels is het achterwerk van "poepie" (mijn dochter is zo creatief met namen bedenken...) schoon gebleven
"Are you tokking to me???"
[ afbeelding ]
Ik zie ze nu gewoon groeien!
Er zit iig 1 haan bij (althans, er krijgt er 1 flinke kamvormingquote:Op vrijdag 22 juli 2011 17:55 schreef lady-wrb het volgende:
kan je al zien of het haantjes of kipjes zijn? in geval van kipjes heb ik hier nog wel een plekkie over bij de dames tzt.
wat zielig, dat kleine kuikentje
bah!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |