abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 juli 2011 @ 18:43:01 #1
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_99672797
Moeder is dood gereden hier op de drukke weg, kuikens zaten dus bij het nest zielig te piepen langs die drukke weg. Ze hebben zaagsel, we hebben een nest nagebootst met een oud dekentje, er ligt een knuffelbeest van Susanne in, ze hebben krachtvoer/ei/beschuit/water mengsel en ze hebben water. Ze staan in de schuur, helemaal afgedekt en tochtvrij. Gok dat ze net een krappe week oud zijn. Lagen ook nog eieren in het nest, maar ik vertik het om daar op te gaan zitten. Dat ik nu kippenkuikenmoeder ben vind ik al erg genoeg. Waar nog op te letten? Heb pipetjes van de apotheek gekregen (stuk of 20, neem maar mee mevrouw!) om ze eventueel handmatig te voeren, maar ze willen al zelf eten. Er zit er 1 bij die duidelijk jonger is dan de rest en ben ook bang dat die het loodje gaat leggen.

Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_99673045
heb je al geinformeerd bij dierenambulance/dierenarts, lijkt me geen overbodige zaak?
pi_99674593
Een warmtelamp of kruik is ook essentieel aangezien ze zich nog niet warm kunnen houden.
To err is human, to forgive bovine.
pi_99674647
lief O+

't is belangrijk dat je een warmtelamp of warmteplaat regelt waar de kuikens onder kunnen kruipen, dit is echt heel belangrijk om ze warm genoeg te houden. Verder zijn pipetjes e.d. normaal gesproken nooit nodig, kuikentjes kunnen vanaf dag 1 helemaal zelf eten. Bij de dierenzaak kun je kuiken-opfokmeel kopen, dit is heel klein gemalen voer. Je kan dit in een laag schaaltje gooien en hier wat groenvoer (bv heel fijn gesnipperde sla of gras oid) op gooien ter aanvulling, gewoon voor het lekker. Waar ze ook dol op zijn is een geprakt gekookt eitje, dit is heel voedzaam voor kuikentjes. Stukjes bruin brood (volkoren bv) kun je ook geven, maar niet teveel. Een beetje vochtig maken kan helpen, dan eten ze makkelijker.

Als ze niet willen eten of het niet snappen helpt het om te strooien met het voer, zodat ze het zien vallen. Dan gaan ze instinctief pikken op het eten. Wat ook kan helpen is met een vinger op het eten 'tikken' en ze zo lokken. Qua water moet je zorgen voor een laag bakje, ze eventueel even met het snaveltje er in duwen zodat ze het snappen. Wel zorgen dat ze er niet in kunnen verdrinken als ze er in vallen. Ze zouden het gewoon moeten redden verder als je je hier aan houdt, duizenden kuikens groeien dagelijks op zonder moeder. Met voldoende warmte en goed voedsel gaat het echt wel goed komen.

En als je in de buurt (Twente) woont mag je ze ook hier komen brengen, we hebben op 't moment een hen met 5 kleine kuikentjes die er best wat bij kan hebben :)

Oh ja, misschien slim om je dochter vast voor te bereiden op wat er met de kuikentjes zal gaan gebeuren... Als ze straks groter zijn en er zitten hanen tussen zullen die toch waarschijnlijk weg moeten. En hanen verkopen zeer lastig, over het algemeen eindigen die toch in de vriezer...
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  dinsdag 19 juli 2011 @ 21:12:55 #5
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_99678534
Twente is niet echt naast de deur (Utrecht hier). Wij wonen naast een groot park met daarin tientallen kippen en hanen en zodra ze groot genoeg zijn willen we ze daar los gaan laten. Durf dat nu niet te doen, ben bang dat ze terug zullen lopen naar het nest waar ze geboren zijn langs de drukke weg.

Ze liggen nu heerlijk te slapen onder hun "Surrogaatmama" en ga zo even 2 flessen met warm water, omhuld met molton's, in het hok leggen O+

@Mschol: Dierenambulance had een optie geweest, alleen ben ik daarbij altijd bang dat ze die beestjes bij voorbaat al de nek om draaien omdat ze het gewoon onwijs druk hebben...
pi_99680800
Die surrogaatmamma. O+
Succes met het grootbrengen van de kleintjes!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_99689755
quote:
@Mschol: Dierenambulance had een optie geweest, alleen ben ik daarbij altijd bang dat ze die beestjes bij voorbaat al de nek om draaien omdat ze het gewoon onwijs druk hebben...
Ik zou daar niet zomaar vanuit gaan hoor :@ je kan altijd toch bellen en vragen wat je het beste kan doen, evt zonder je naam te noemen voor het geval ze wel zeggen van nou daar doen wij niks mee behalve afmaken?
♥ scars make us who we are ♥
pi_99692357
Onze kippen hier hebben ook kuikens, zitten ook zulke kleurtjes bij :P arme beestjes, je moet ze wel goed warm houden en kippenmoederliefde geven! Beetje knuffelen, warm houden in je vest als je toch tv aan het kijken bent. Tenminste, ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me dat je toch wel een moederkip moet nabootsen en dat je met een levenloze knuffelbeer toch minder ver komt.

En je weet dat je nu aan ze vast zit he? :) Als in, ze gaan zich nu aan je hechten aangezien er geen mama is. De kuikens hier hechten zich ook aan mij, ook al hebben ze een mama. Ze komen altijd op me af gerend als ik naar ze toe ga. Het enige wat ik doe is ze eten geven en naar ze kijken :')
  woensdag 20 juli 2011 @ 09:35:56 #9
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_99695550
De eerste nacht tussen flessen warm water hebben ze overleefd! *klotsende oksels had*

Ook was het bakje met voer half leeg, dus ze hebben ook voldoende gegeten! Vandaag verder met de speurtocht naar een lamp!

(Manlief kwam al met het idee om het gourmetstel er onder te schuiven :|W )

Gisterenavond overigens nog telefonisch contact gehad met de dierenambulance, met flessen water moet het ook goed kunnen komen, maar een lamp is altijd beter. Het plan om ze hier kleuterkippen te laten worden en dan vrij te laten in het park hierachter vonden ze goed. Mocht ik overigens vandaag geen lamp vinden dan gaan we ze denk ik toch naar de vogelopvang brengen. Vind het hartstikke leuk om ze zelf groot te brengen, maar wel in het belang van de diertjes...
  † In Memoriam † woensdag 20 juli 2011 @ 15:11:11 #10
37843 lady-wrb
kortaf
pi_99706301
een bureaulamp voldoet ook prima!
in een bakje water kan je knikkers doen zodat ze wel kunnen drinken maar en niet in kunnen verdrinken.
bij de dierenwinkel kuikenzaad 1 kopen. dat is wat ze op het ogenblik nodig hebben.
kleuterkippen zou ik niet zo snel loslaten in het park. ik vind het een beetje zielig. ze zijn dan bij allen overige kippen de underkip en zullen zich niet makkelijk een plekje in de pikorde veroveren. :{
  woensdag 20 juli 2011 @ 15:24:29 #11
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_99706824
Let wel op wattage van de lampen 60 watt kan al snel te heet worden denk ik. Spaarlampen hebben geen zin komt te weinig warmte af.
  † In Memoriam † woensdag 20 juli 2011 @ 16:48:53 #12
37843 lady-wrb
kortaf
pi_99710800
heb jij een bureaulamo met 60 watt dan? :o
ja je moet wel even controleren of het niet te warm wordt idd. maar dan kan je de afstand kuikjes <-> aanpassen.
  woensdag 20 juli 2011 @ 16:51:23 #13
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_99710957
ik zelf alleen spaarlampen, maar ik ken wel mensen die dat hebben of er niet opletten
  † In Memoriam † woensdag 20 juli 2011 @ 17:00:04 #14
37843 lady-wrb
kortaf
pi_99711509
nou volgens mij zit in de meeste bureaulampen iets van 25 watt (bij mij wel dan, anders smelten ze :) )
pi_99725995
Fijn dat ze de nacht goed hebben doorstaan :) Eten ze al goed? En hoe bevalt het om vijf nieuwe huisdiertjes te hebben?

Wat betreft het 'vrijlaten' van huisdieren... Ik zelf vind het over het algemeen nooit zo'n fijn idee :N Als je kleuterkipjes loslaat in een park bij allemaal volwassen kippen en hanen zullen ze het behoorlijk zwaar krijgen. Pas vanaf een maand of 3, 4 kunnen ze zich redelijk redden tussen volwassen kippen. En dan nog is een openbaar park mijns inziens geen goede plek voor kippen; in de winter dreigt er voedseltekort en zonder hok of andere vorm van beschutting liggen roofdieren op de loer. Je kan ze dan misschien beter aanbieden op marktplaats of zo zodat ze bij een liefhebber terecht kunnen komen die er voor wil zorgen. Of misschien is er een kinderboerderij in de buurt die ze wil hebben? Het zou sneu zijn als je nu zoveel moeite doet en dat ze dan in de winter misschien wel omkomen van kou/honger in het park... :@
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
  woensdag 20 juli 2011 @ 22:29:32 #16
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_99726918
Dit park is juist ideaal voor kippen! Er is een huisje/hok waar ze in kunnen, het park zit 's nachts op slot, er lopen momenteel genoeg kuikens rond dus aan leeftijdsgenoten geen gebrek :)

Vanmiddag ben ik met de hele kippenploeg naar de DA geweest. Volgens de DA hebben ze geen lamp nodig, maar redden ze het ook op kruiken. Ze zijn hartstikke sterk (op 1 na...) en vreten inmiddels de oren van mijn kop :D Zodra ik er aan kom lopen gaan ze al met die bekkies open zitten :D

De kleinste zit momenteel binnen, die is beduidend stukken jonger dan de overige 4 en wordt onder de voet gelopen als ie wilt eten of drinken en wordt uit het 'nest' geduwd. Die moeten we ook echt nog voeren, hij is te zwak om het zelf te doen en ik ben bang dat hij het niet gaat redden :'(
pi_99727733
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 22:29 schreef Ireth het volgende:
Dit park is juist ideaal voor kippen! Er is een huisje/hok waar ze in kunnen, het park zit 's nachts op slot, er lopen momenteel genoeg kuikens rond dus aan leeftijdsgenoten geen gebrek :)

Vanmiddag ben ik met de hele kippenploeg naar de DA geweest. Volgens de DA hebben ze geen lamp nodig, maar redden ze het ook op kruiken. Ze zijn hartstikke sterk (op 1 na...) en vreten inmiddels de oren van mijn kop :D Zodra ik er aan kom lopen gaan ze al met die bekkies open zitten :D

De kleinste zit momenteel binnen, die is beduidend stukken jonger dan de overige 4 en wordt onder de voet gelopen als ie wilt eten of drinken en wordt uit het 'nest' geduwd. Die moeten we ook echt nog voeren, hij is te zwak om het zelf te doen en ik ben bang dat hij het niet gaat redden :'(
Hoe lang hebben ze zonder moeder gezeten dan? :o Ze kijken natuurlijk bij mama af hoe eten werkt, en buiten is altijd wel eten dus ik kan me niet voorstellen dat ie niet/te weinig eet. Ik heb bij onze kippen in ieder geval nog nooit meegemaakt dat er een kuikentje zichtbaar zwakker was. De eerste 2 dagen snappen ze soms nog niet allemaal goed hoe ze moeten eten maar als ze het eenmaal weten, en ook hun mama nadoen met "wroeten" met hun pootjes, gaan ze gewoon zelfstandig eten. Is dat zwakkere kuiken ook kleiner en heeft ie nog minder of geen "grote" veren bij zn vleugels? Want dat maakt na 1 of anderhalve week niks meer uit in ieder geval :P

En wat het vrijlaten betreft, ik weet niet precies wat ik me moet voorstellen bij kleuterkuikens, is dat de periode waar ze wat nieuwsgieriger en stoerder worden, en zo "lelijk" zijn omdat ze half dons half veer zijn? :P
  woensdag 20 juli 2011 @ 22:48:15 #18
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_99728077
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 22:43 schreef pasopikbijt het volgende:

[..]

Hoe lang hebben ze zonder moeder gezeten dan? :o Ze kijken natuurlijk bij mama af hoe eten werkt, en buiten is altijd wel eten dus ik kan me niet voorstellen dat ie niet/te weinig eet. Ik heb bij onze kippen in ieder geval nog nooit meegemaakt dat er een kuikentje zichtbaar zwakker was. De eerste 2 dagen snappen ze soms nog niet allemaal goed hoe ze moeten eten maar als ze het eenmaal weten, en ook hun mama nadoen met "wroeten" met hun pootjes, gaan ze gewoon zelfstandig eten. Is dat zwakkere kuiken ook kleiner en heeft ie nog minder of geen "grote" veren bij zn vleugels? Want dat maakt na 1 of anderhalve week niks meer uit in ieder geval :P

En wat het vrijlaten betreft, ik weet niet precies wat ik me moet voorstellen bij kleuterkuikens, is dat de periode waar ze wat nieuwsgieriger en stoerder worden, en zo "lelijk" zijn omdat ze half dons half veer zijn? :P
Hij is een heul stuk kleiner. Waar de rest al stevig het hok doorrent en hun evenwicht heeft, staat hij dronken op zijn pootjes te waggelen en dondert elke keer om. Zijn vachtje is ook veel dunner... Ik denk dat het een dikke cm in hoogte scheelt (en dat is veul bij zo'n kuikentje!)

Kleuterkippen... eehh.. hoe leg ik dit uit... dat ze wel al de volledige verenpartij hebben, en ongeveer 3kwart de volle grootte hebben van een volwassen kip. Ze tokken dan nog niet echt, piepen nog steeds, maar zijn écht geen kuikens meer. Dat zijn volgens mij dochter kleuterkippen :D

Zie hier bij week 12. Zo ongeveer zien ze er dan uit
pi_99728720
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 22:48 schreef Ireth het volgende:

[..]

Hij is een heul stuk kleiner. Waar de rest al stevig het hok doorrent en hun evenwicht heeft, staat hij dronken op zijn pootjes te waggelen en dondert elke keer om. Zijn vachtje is ook veel dunner... Ik denk dat het een dikke cm in hoogte scheelt (en dat is veul bij zo'n kuikentje!)

Kleuterkippen... eehh.. hoe leg ik dit uit... dat ze wel al de volledige verenpartij hebben, en ongeveer 3kwart de volle grootte hebben van een volwassen kip. Ze tokken dan nog niet echt, piepen nog steeds, maar zijn écht geen kuikens meer. Dat zijn volgens mij dochter kleuterkippen :D

Zie hier bij week 12. Zo ongeveer zien ze er dan uit
Ach so. Wij hebben hier kipjes van week 3 en dat vind ik ook wel kleuters :P (nouja peuters kan ook, maar ze zijn al heel stoer en komen op me af gerend als ze de gele voerschep zien :D) week 12 zou ik eerder pubers noemen. Maar alles goed en wel, hoe je dat kleinere kuiken beschrijft krijg ik toch het beeld in me hoofd van eentje die net een dag oud is :o Pesten de anderen hem verder niet? Wordt ie niet gepikt enzo? Want als het puur om het eten gaat kan dat inderdaad opgelost zijn met zelf voeren. En dat ie het nest uit wordt geduwd kan misschien verholpen worden met een groter nest :+ Ik denk in ieder geval niet dat ie de rest binnenkort gaat inhalen, hij zou heel goed gewoon een paar dagen jonger kunnen zijn. Goed op hem letten O+
pi_99745609
Hoop dat het achterblijvende kuikentje het red, zou jammer zijn als hij het niet zou halen na alle moeite... Je beschrijving van het park klinkt beter dan ik me had voorgesteld, als het af wordt gesloten en er is beschutting dan zou het idd wel moeten kunnen :)

Verder blijven zorgen voor voldoende warmte, zeker voor het zielige kuikentje. En probeer de achterblijver anders eens te verwennen met een geprakt hardgekookt eitje oid. Misschien dat hij daar wat van bij trekt.

Trouwens, als er in dat park leeftijdsgenootjes rondlopen met een moeder zou je ze ook daar nog bij los kunnen laten (iig als ze sterk genoeg zijn). Als je dicht genoeg bij de kippen kan komen (misschien met wat voer lokken) kun je vreemde kuikens vaak gewoon bij de eigen kuikens van een kloek zetten. Ze zien het verschil toch niet, en als ze dezelfde leeftijd hebben zorgen ze zonder problemen ook voor pleegkuikens :)
pi_99756395
quote:
En probeer de achterblijver anders eens te verwennen met een geprakt hardgekookt eitje oid. Misschien dat hij daar wat van bij trekt.
Kannibaal :o
♥ scars make us who we are ♥
pi_99760792
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 16:55 schreef Mama_Mia het volgende:

[..]

Kannibaal :o
Als kuikentjes in het ei groeien 'eten' ze ondertussen ook de inhoud op hoor :Y) In een ei zit dus goed en wel bekeken alles wat een kuikentje nodig heeft om te groeien! *)
  † In Memoriam † donderdag 21 juli 2011 @ 20:39:52 #23
37843 lady-wrb
kortaf
pi_99765696
ik geef mijn kippen ook regelmatig van hun zelfgelegde eieren hoor
vinden ze heerlijk :Y)
pi_99765732
Sorry. Vriend van me denk grappig te doen op mijn account.

[ Bericht 86% gewijzigd door Markster op 21-07-2011 21:09:51 ]
pi_99767095
quote:
15s.gif Op donderdag 21 juli 2011 20:40 schreef Markster het volgende:
Wat een knap kindje :)
Even je spelfout verbeterd :P
Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')