Ok linpunt het is denk ik een beetje lastig via de pc uit te leggen, heb je al bij de linkjes voor Annelotje gekeken?
ik zal het toch proberen.
1. als je je strookje hebt maak je er een knoop in aan het einde van een kant, zoals je ook een knoop in je veters maakt als je ze gaat strikken. Je maakt dus een lusje (zoals het anti-borstkanker lusje) en dan steek je 1 uiteinde door het lusje heen. Er komt dan een knoop. Het is zaak dat je deze knoop goed aantrekt, hij moet wel plat zijn. In het begin zal dat even frummelen zijn maar na een tijdje went dat wel. als je de knoop niet goed snapt, kijk even naar die links die hebben foto's.
2. als je die knoop gemaakt hebt heb je dus een soort van platte vijfhoek waar nog 2 stroken papier uit steken; een lange en een korte. de korte vouw je naar de vijfhoek toe, die hoef je alleen maar even weg te werken. Als hij te lang is, knip je hem gewoon af dat hij niet over de vijfhoek uitsteekt. Als je gaat vouwen merk je dat het mooiste is dat korte stukje de lijn van de vijfhoek te laten vouwen, zodat hij schuin naar boven gaat staan als het ware.
3.Datzelfde doe je met de lange, maar die vouw je heel vaak om het vijfhoekje heen op een speciale manier; Eerst vouw je hem weer met de lijn mee, en dan draai je je vijfhoekje om en vouw je hem aan die kant weer met (automatisch een andere) lijn mee. Zo blijf je doorgaan totdat je geen lengte meer over hebt om hem over het vijfhoekje heen te vouwen. Het einde steek je in het vijfhoekje, je zal zien dat daar dan een soort van inhammetje komt te zitten vanwege het over elkaar heen vouwen.
4. Nu heb je dus een wat dik vijfhoekje. Je pakt hem dan vast alsof je een munt vasthoudt, en met je nagel ga je indeukingen maken tussen de punten van het vijfhoekje. Dit doe je aan alle kanten. No worries als het in eerste instantie maar aan 1 kant bol wordt of niet zo mooi wil lukken, practice makes perfect en ik geloof dat iedereen daar last van heeft!
Bij mij ging het in het begin ook niet zo heel goed, maar na een stuk of 50 sterretjes heb je de truc wel door en lukt het vast wel

succes!