Als je een minimaal inkomen hebt is het ook niet verstandig om een huis te kopen, daarom hebben we een uitgebreid stelsel van (sociale) huur, huizen destijds met bakken overheidssubsidie gebouwd (middels directe subside en middels belastingvrijstelling).quote:Op donderdag 14 juli 2011 12:16 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Ik beweer net dat de meesten niets te bepalen hebben. Als je een minimaal inkomen hebt dan heb je enkel maar te slikken wat bovenaf voor je bepaald is. Ik vermoed dat jij in een vrij riante positie verkeerd en daardoor een hele andere kijk op de zaak hebt.
Vergeet niet dat de 'altijd wat minder is mooi meegenomen' cultuur vooral het gevolg is van het niet breed hebben. Als ik in een uur 100 euro kan verdienen dan ga ik niet 2 uur besteden om een garage te vinden die mijn auto voor 100 euro minder repareert. Als je geen 100 euro extra hebt en ze ook niet kan verdienen besteed je misschien wel een hele dag om een goedkopere garage te vinden of voer je het werk zelf uit.
Niet, er zijn geen serieuze afstanden in dit land. Mijn werk pleegt tussen de 80 en 140 km van mijn woonplaats te liggen.quote:Wanneer heb jij voor het laatst een serieuze afstand gereisd in dit land?
Ik vind het ook zonde van mijn tijd. Maar ik kan niet alles hebben. Ik kan de wereld wel vragen om zich naar mij te vormen, maar dat gaat niet gebeuren denk ik. Het is een uitruil, en daar mag iedereen een andere keuze in maken.quote:Ik vind het zonde van de tijd, daarnaast is over grote afstanden reizen ook nog eens een zinloze verspilling van schaarse brandstoffen. Als je reizen leuk vind en er geen probleem van maakt dan ligt dat anders... maar ik wil het niet verwend gedrag noemen.
Voor mij is het een gegeven dat de verhouding volstrekt niet zoek is. Gegeven wat je er voor krijgt, incluis goede infrastructuur, veilige omgeving, nutsvoorzieningen, bouwkwaliteit, sociale zekerheid etc. etc. zijn huizen in NL imho niet duur. Nederland is een buitengewoon goed land om te wonen, als je wat meer van de wereld zou zien zou je dat denk ik beamen. Daarom begrijp ik die fatwa niet zo.quote:De meeste mensen zal het worst wezen want die komen nooit op die 'onder ontwikkelde' plaatsen.
Ik leg niet de nadruk op de prijs van wonen, ik leg de nadruk op de kwaliteit van wonen en het gegeven dat de verhouding tussen kwaliteit en prijs volledig zoek is.
Ik heb niets tegen miljoenenvilla's... maar een simpele rijtjescontainer moet niet de prijs van een vrijstaande woning hebben.
Of waarvan de verkopers de juiste prijs niet rond kunnen krijgen (wegens bijvoorbeeld potentiële restschuld).quote:Op donderdag 14 juli 2011 13:19 schreef Whuzz het volgende:
Er zijn namelijk een heleboel huizen die best gewild zijn, maar waarvoor de doelgroep de financiering niet rond kan krijgen.
Worden ze wel, huizen die niet verkocht worden hebben een of meerdere mankementenquote:Op donderdag 14 juli 2011 13:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nu nog niet nee. Ze worden echter ook niet verkocht...
Of je leest de topicquote:
Zoals de prijs. Waarom negeer je structureel de allerbelangrijkste factor?quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Worden ze wel, huizen die niet verkocht worden hebben een of meerdere mankementen
Waarschijnlijk om dezelfde reden waarom mensen nog steeds structureel het feit dat de prijzen blijkbaar niet zo onder druk staan dat er een enorme daling gaande is negeren.quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zoals de prijs. Waarom negeer je structureel de allerbelangrijkste factor?
Vergeet niet dat 99 % van de huizen in Nederland helemaal niet bijzonder is en in de huidige markt concurreren die huizen gewoon met tig andere vergelijkbare huizen. Dan wordt prijs een allesbepalende factor. In de huidige markt waar één op de 20 huizen te koop staat staan de prijzen onder druk en zal dat zo blijven.quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Worden ze wel, huizen die niet verkocht worden hebben een of meerdere mankementen
Eens hoor, ik merk ook dat ik nu zelf ook naar het hogere segment zit te kijken of er niet iets leuks tussen zit. De prijzen hier dalen echter niet zo hard als ik zou willen, dus we wachten rustig af.quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:29 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Vergeet niet dat 99 % van de huizen in Nederland helemaal niet bijzonder is en in de huidige markt concurreren die huizen gewoon met tig andere vergelijkbare huizen. Dan wordt prijs een allesbepalende factor. In de huidige markt waar één op de 20 huizen te koop staat staan de prijzen onder druk en zal dat zo blijven.
In huize Hanoying is de voorkeursplek inmiddels min of meer vastgesteld, een leuke wijk aan een meer dat net groot genoeg is om met een valkje heen en weer te zeilen. Ontzettend leuke plek, eigenlijk behoorlijk uniek voor de regio, redelijke kavels, bootje voor de deur, autochtoon.
Maar ook in die wijk staan tientallen huizen te koop en zo lang dat het geval is zullen de prijzen echt niet stijgen hoor. Ze staan er heerlijk onder druk. Volgend jaar zijn ze wederom wat lager, is mijn salaris wederom wat hoger en ons spaargeld ook wat toegenomen. Misschien dan toch maar eens denken aan direct vrijstaand (scheelt daar zo'n 50 k met de twee onder één kappers), dat heeft mijn voorkeur aangezien ik het liefst iets koop waar we meteen voor 20 jaar goed zitten.
Het is een heerlijke tijd om nog niet gekocht te hebben en laten we wel zijn, het is allemaal geen hogere wetenschap hoor. Vorig jaar merkte ik al op dat je prijstechnisch erg dom bent door op dat moment te kopen en dat je absoluut geld uitspaart door te wachten. Ik gaf er zelfs bij aan dat de enige reden om eventueel te twijfelen aan de beslissing nog niet te kopen het moment zou zijn waarop de overdrachtsbelasting zou worden afgeschaft. Ook dat komt echt niet uit de lucht vallen.
Jij opportunistische parasietquote:Op donderdag 14 juli 2011 16:32 schreef Scorpie het volgende:
Eens hoor, ik merk ook dat ik nu zelf ook naar het hogere segment zit te kijken of er niet iets leuks tussen zit. De prijzen hier dalen echter niet zo hard als ik zou willen, dus we wachten rustig af.
De 1 zijn doodquote:Op donderdag 14 juli 2011 16:37 schreef VirtualMemory het volgende:
[..]
Jij opportunistische parasiet![]()
Dat laat ik over aan Whuzzquote:Psst.... misschien moet je op het viva forum wat stemming maken.... dan gaan de prijzen vast nog harder zakken![]()
Lekker blijven wachten, ik koop wel als ik wil kopen.quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:29 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Vergeet niet dat 99 % van de huizen in Nederland helemaal niet bijzonder is en in de huidige markt concurreren die huizen gewoon met tig andere vergelijkbare huizen. Dan wordt prijs een allesbepalende factor. In de huidige markt waar één op de 20 huizen te koop staat staan de prijzen onder druk en zal dat zo blijven.
In huize Hanoying is de voorkeursplek inmiddels min of meer vastgesteld, een leuke wijk aan een meer dat net groot genoeg is om met een valkje heen en weer te zeilen. Ontzettend leuke plek, eigenlijk behoorlijk uniek voor de regio, redelijke kavels, bootje voor de deur, autochtoon.
Maar ook in die wijk staan tientallen huizen te koop en zo lang dat het geval is zullen de prijzen echt niet stijgen hoor. Ze staan er heerlijk onder druk. Volgend jaar zijn ze wederom wat lager, is mijn salaris wederom wat hoger en ons spaargeld ook wat toegenomen. Misschien dan toch maar eens denken aan direct vrijstaand (scheelt daar zo'n 50 k met de twee onder één kappers), dat heeft mijn voorkeur aangezien ik het liefst iets koop waar we meteen voor 20 jaar goed zitten.
Het is een heerlijke tijd om nog niet gekocht te hebben en laten we wel zijn, het is allemaal geen hogere wetenschap hoor. Vorig jaar merkte ik al op dat je prijstechnisch erg dom bent door op dat moment te kopen en dat je absoluut geld uitspaart door te wachten. Ik gaf er zelfs bij aan dat de enige reden om eventueel te twijfelen aan de beslissing nog niet te kopen het moment zou zijn waarop de overdrachtsbelasting zou worden afgeschaft. Ook dat komt echt niet uit de lucht vallen.
Prijs boeit niet, je kan het of wel of niet betalen. Als je het niet kan moet jij je eisen bijstellenquote:Op donderdag 14 juli 2011 16:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zoals de prijs. Waarom negeer je structureel de allerbelangrijkste factor?
Welke enorme daling?quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk om dezelfde reden waarom mensen nog steeds structureel het feit dat de prijzen blijkbaar niet zo onder druk staan dat er een enorme daling gaande is negeren.
Met hetzelfde argument kan je een brood voor 100 euro verkopen. Iedere Nederlander KAN dat betalen. Er zijn er echter bar weinig die dat WILLEN betalen.quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Prijs boeit niet, je kan het of wel of niet betalen. Als je het niet kan moet jij je eisen bijstellen
Je kan wel stoer opmerken dat de prijs helemaal niet relevant is maar dat is natuurlijk onzin. Als je geen twee miljoen op de bank hebt staan ben je dus ook niet in staat willekeurig welk huis te kopen dat je zou willen. Je zal dus moeten gaan voor het huis dat het meest aan je wensen voldoet binnen je beschikbare budget.quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Prijs boeit niet, je kan het of wel of niet betalen. Als je het niet kan moet jij je eisen bijstellen
Koper maakt de prijs nietquote:Op donderdag 14 juli 2011 16:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Met hetzelfde argument kan je een brood voor 100 euro verkopen. Iedere Nederlander KAN dat betalen. Er zijn er echter bar weinig die dat WILLEN betalen.
Nou, als ik bakker ben en ik heb maar 1 brood, dan kun jij kiezen: Of je betaald 100,- euro, of ik eet hem zelf op.quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Met hetzelfde argument kan je een brood voor 100 euro verkopen. Iedere Nederlander KAN dat betalen. Er zijn er echter bar weinig die dat WILLEN betalen.
Dus koop je een huis wat binnen je budget ligtquote:Op donderdag 14 juli 2011 16:57 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Je kan wel stoer opmerken dat de prijs helemaal niet relevant is maar dat is natuurlijk onzin. Als je geen twee miljoen op de bank hebt staan ben je dus ook niet in staat willekeurig welk huis te kopen dat je zou willen. Je zal dus moeten gaan voor het huis dat het meest aan je wensen voldoet binnen je beschikbare budget.
Dan ga ik naar de buurman en koop ik daar een brood voor een euroquote:Op donderdag 14 juli 2011 16:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou, als ik bakker ben en ik heb maar 1 brood, dan kun jij kiezen: Of je betaald 100,- euro, of ik eet hem zelf op.
Dat is toch precies wat hij zei?quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:57 schreef Hanoying het volgende:
Je kan wel stoer opmerken dat de prijs helemaal niet relevant is maar dat is natuurlijk onzin. Als je geen twee miljoen op de bank hebt staan ben je dus ook niet in staat willekeurig welk huis te kopen dat je zou willen. Je zal dus moeten gaan voor het huis dat het meest aan je wensen voldoet binnen je beschikbare budget.
quote:Als je het niet kan moet jij je eisen bijstellen
Dan wens ik jou succes, en ik heb in ieder geval mijn brood. Ik bepaal de prijs waarvoor ik het enige brood dat ik heb weg wil doen, niet jij.quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dan ga ik naar de buurman en koop ik daar een brood voor een euro
Moet je doen, ik kom je inventaris wel ophalen bij de veilingquote:Op donderdag 14 juli 2011 17:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan wens ik jou succes, en ik heb in ieder geval mijn brood. Ik bepaal de prijs waarvoor ik het enige brood dat ik heb weg wil doen, niet jij.
Het issue is dat veel bakkers toch ergens anders zullen gaan willen wonen op termijn, en dan zullen ze de bakkerij toch echt voor een reeele marktprijs verkopen.quote:Op donderdag 14 juli 2011 17:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan wens ik jou succes, en ik heb in ieder geval mijn brood. Ik bepaal de prijs waarvoor ik het enige brood dat ik heb weg wil doen, niet jij.
Alleen als ze dan zelf een andere bakkerij terug kunnen kopen EN erop vooruit gaan. Anders kun je beter blijven zitten waar je zit.quote:Op donderdag 14 juli 2011 17:02 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Het issue is dat veel bakkers toch ergens anders zullen gaan willen wonen op termijn, en dan zullen ze de bakkerij toch echt voor een reeele marktprijs verkopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |