abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99414614
Beste Fokkers,

Casus:

Onlangs heb ik een huis gekocht *O*
De vorige eigenaar is een WBV. De oude huurder heeft er 30 jaar gewoond en dampte een pakje per dag weg een heeft nog nooit iets schoongemaakt. Zo erg dat ik eerst dacht dat alles verroest was. toen ik de kozijnen wilde verwijderen kwam ik er pas achter dat het geen roest was maar pure nicotine aanslag :) dus goed schoonmaken waarschijnlijk.

omdat het huis letterlijk zo geel/bruin was heeft de WBV om het iets verkoopbaarder te maken alle plafonds gewit, ze waren stukjes vergeten en echt het was zo ongelofelijk bruin van de nicotine.

Afijn dit wist ik dus allemaal al en is geen probleem, het probleem is nml lekkage in de dakgoot. Ik heb uiteraard een bouwtechnische keuring laten uitvoeren en daar kwam in naar voren dat er geen lekkages werden geconstateerd, maar dat de dakgoot op termijn wel vervangen moest worden. Ok Prima

3 dagen nadat ik de sleutel kreeg regende het heel hard en de dag ernaar constateerde ik lekkage plekken op het plafond, de muur en een plasje op de vloer. (balen uiteraard)

Meteen mijn loodgieter gebeld en die heeft het keurig gerepareerd voor een paar honderd euro, hij gaf aan dat er al vaker noodreparaties waren uitgevoerd op de plek waar de lekkage zit/zat en gaf aan dat ik binnen 2 jaar mn dakgoot moet vervangen (wist ik al)

kan ik nu voor de rekening van de loodgieter (dus de reparatie) de wbv ook aansprakelijk stellen wegen een verborgen gebrek?

immers:
-de loodgieter gaf aan dat er al vaker reparaties waren uitgevoerd (niet aan mij gemeld door vorige eigenaar)
- tijdens de bouwtechnische keuring was de lekkage niet zichtbaar omdat het plafond al gewit was en dus tijdelijk niet zichtbaar was (als de lekkage er al zat, denk ook niet dat je het verschil had gezien tussen de nicotine aanslag en de vochtvlek :) )

Denken jullie dat ik kans maak als ik een brief schrijf of moet ik me niet zo druk maken om die paar honderd euro?

iemand nog tips? (laat RBV maar achterwege :) )

het gaat niet om heel veel geld, maar elke euro is er 1 tijdens een verhuizing
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_99414859
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:35 schreef RanTheMan het volgende:
...
kan ik nu voor de rekening van de loodgieter (dus de reparatie) de wbv ook aansprakelijk stellen wegen een verborgen gebrek?
...
Lijkt mij niet. Dat de bouwtechnische keurder het niet (goed genoeg) heeft gezien maakt het nog geen verborgen gebrek.
pi_99414965
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:40 schreef DonJames het volgende:

[..]

Lijkt mij niet. Dat de bouwtechnische keurder het niet (goed genoeg) heeft gezien maakt het nog geen verborgen gebrek.
Die keurder moet het toch wel allemaal grondig afgaan, en de vorige bewoner had wel een vochtvlek moeten kunnen zien (door de nicotine heen). Dus ik denk dat je het wel kunt proberen, niet geschoten is altijd mis. Of je een regeling zult krijgen... al sla je me dood, maar ik zou het zeker proberen.
It is our light, not our darkness that frightens us the most.
Our biggest fear is not that we are inadequate, our biggest fear is that we are powerful beyond measure.
pi_99415067
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:40 schreef DonJames het volgende:

[..]

Hij heeft een visuele inspectie gedaan, maar niets geconstateerd, mogelijk omdat het A al een tijd niet hard heeft geregend en B omdat oude vochtplekken door de sauslaag niet zichtbaar waren...
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_99415400
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:46 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Hij heeft een visuele inspectie gedaan, maar niets geconstateerd, mogelijk omdat het A al een tijd niet hard heeft geregend en B omdat oude vochtplekken door de sauslaag niet zichtbaar waren...
Hij had toch gezien dat de dakgoot slecht was? Slechte dakgoten is vragen om lekkage.
pi_99415808
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 15:54 schreef DonJames het volgende:

[..]

Hij had toch gezien dat de dakgoot slecht was? Slechte dakgoten is vragen om lekkage.
nee, hij kon deze visueel niet inspecteren, maar omdat ze 30 jaar oud zijn is het logisch dat ze op termijn vervangen moesten worden, alleen op termijn is vast niet na 3 dagen na sleuteloverdracht..

Dat soort keuringen worden altijd alleen visueel uitgevoerd
  woensdag 13 juli 2011 @ 16:16:23 #7
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_99416216
Het heeft ook wel uitzonderlijk hard geregend. Wij hadden vorige week ook lekkage voor het eerst in een jaar.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_99416339
De loodgieter heeft het wel gezien&geconstateerd (slechte toestand), dus had het bij een bouwtechnische keuring naar voren moeten komen.

Anyway, een brief schrijven kan geen kwaad, niet geschoten is altijd mis. Maar zou er geen procedure om aanhangig maken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99416666
Brief schrijven kan geen kwaad.
Maar het gaat er om of deze lekkage 'normaal gebruik' in de zin van art. 5 NVM-akte of 7:17 BW in de weg staat; alleen als dat het geval is kun je bij de verkoper aankloppen, er is je immers een voor 'normaal gebruik' geschikt huis verkocht. Ik begrijp dat het maar om een geringe lekkage gaat. Dat staat normaal gebruik niet in de weg.
pi_99416870
quote:
3 dagen nadat ik de sleutel kreeg regende het heel hard en de dag ernaar constateerde ik lekkage plekken op het plafond, de muur en een plasje op de vloer. (
Nou, als dit bij elke bui gebeurt, is het toch wel een afbreuk op het normale gebruik. Je parket gaat mooi naar de haaien. Overigens, is wel geconstateerd dat de goten op termijn vervangen moesten worden, dus misschien valt dit onder gewone slijtage en daarmee géén (laat staan: verborgen) gebrek
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99419166
Je hebt de wbv geen kans gegeven het op te lossen. Jammer voor jou.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_99419255
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 17:24 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je hebt de wbv geen kans gegeven het op te lossen. Jammer voor jou.
Klopt, gezien de enorme voorspelde regen van komende dagen, anders kost reparatie binnenshuis nog veel meer geld, dus vandaar
pi_99420182
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 17:27 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Klopt, gezien de enorme voorspelde regen van komende dagen, anders kost reparatie binnenshuis nog veel meer geld, dus vandaar
Geen geldig argument helaas. Je had eerst moeten overleggen.
  donderdag 14 juli 2011 @ 01:26:06 #14
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_99439900
quote:
...
Meteen mijn loodgieter gebeld en die heeft het keurig gerepareerd voor een paar honderd euro, hij gaf aan dat er al vaker noodreparaties waren uitgevoerd op de plek waar de lekkage zit/zat en gaf aan dat ik binnen 2 jaar mn dakgoot moet vervangen (wist ik al)

en uw vraag is ??
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_99444469
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 01:26 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

en uw vraag is ??
Kijk er is natuurlijk een verschil tussen iets dat bijna kapot is en al kapot was.

Stel je koopt een auto en daarvan weet je dat de distributie riem binnen 10.000 km vervangen moet worden, akkoord dat weet je, maar als de dag komt dat je hem ophaalt bij de garage en je kunt er niet mee wegrijden omdat de distributie riem al geknapt is toen ze hem voor jou uit de garage reden naar buiten. Dan lijkt me dat toch niet helemaal conform afspraak.. Lijkt me toch een verschil..
pi_99444686
Weet de WBV er al van dat de goot lek was?
pi_99444694
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 08:33 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Kijk er is natuurlijk een verschil tussen iets dat bijna kapot is en al kapot was.

Stel je koopt een auto en daarvan weet je dat de distributie riem binnen 10.000 km vervangen moet worden, akkoord dat weet je, maar als de dag komt dat je hem ophaalt bij de garage en je kunt er niet mee wegrijden omdat de distributie riem al geknapt is toen ze hem voor jou uit de garage reden naar buiten. Dan lijkt me dat toch niet helemaal conform afspraak.. Lijkt me toch een verschil..
En dan vervolgens bel je een bevriende monteur om de riem te vervangen en geeft de rekening aan de garage of laat je de garage het probleem verhelpen?
pi_99444878
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 08:48 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

En dan vervolgens bel je een bevriende monteur om de riem te vervangen en geeft de rekening aan de garage of laat je de garage het probleem verhelpen?
Nee, ik vraag of ze een deel willen vergoeden, stuckwerk en aangetaste jodenlatjes fix ik zelf wel,
pi_99444970
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 09:00 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Nee, ik vraag of ze een deel willen vergoeden, stuckwerk en aangetaste jodenlatjes fix ik zelf wel,
Zo werkt het dus niet.
pi_99445167
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 09:06 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Zo werkt het dus niet.
Ow vast niet :) Maar niet geschoten is altijd mis
pi_99445270
Een brief schrijven kost niet zo veel, en misschien hebben ze een goede bui, maar ik zou er niet op rekenen. Als jouw bouwtechnische keuring zegt dat er geen lekkage is geconstateerd, heb je al een eigen doelpunt gescoord in dit verhaal. Een tweede tegendoelpunt is de melding in dat rapport dat die dakgoot over ~2 jaar vervangen zou moeten worden, en dan is er nog de bovengemiddelde regenval van de afgelopen dagen. Dus nee, als je met die brief nergens komt, lijkt me dat einde oefening.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_99445487
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 09:21 schreef fruityloop het volgende:
Een brief schrijven kost niet zo veel, en misschien hebben ze een goede bui, maar ik zou er niet op rekenen. Als jouw bouwtechnische keuring zegt dat er geen lekkage is geconstateerd, heb je al een eigen doelpunt gescoord in dit verhaal. Een tweede tegendoelpunt is de melding in dat rapport dat die dakgoot over ~2 jaar vervangen zou moeten worden, en dan is er nog de bovengemiddelde regenval van de afgelopen dagen. Dus nee, als je met die brief nergens komt, lijkt me dat einde oefening.
Ben ik ook met je eens hoor, een brief is waar het bij blijft, maar de vraag is, hadden ze meldingsplicht over het feit dat de dakgoot al enkele keren is gerepareerd? Lijkt mij wel nml. Daarnaast hebben ze door het sausen van de plafonds het onmogelijk gemaakt de lekkage visueel zichtbaar te hebben gehad (kromme zin zeg :) )
pi_99445644
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 09:31 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

...maar de vraag is, hadden ze meldingsplicht over het feit dat de dakgoot al enkele keren is gerepareerd?
De verkoper die op de hoogte is van bepaalde gebreken aan de woning, moet die aan de koper mededelen. Doet hij dat niet, dan is hij in beginsel aansprakelijk. De vraag is, of een reparatie "een bepaald gebrek is". De lekkage wel, de reparatie niet, lijkt me.
pi_99445743
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 09:38 schreef blomke het volgende:

[..]

De verkoper die op de hoogte is van bepaalde gebreken aan de woning, moet die aan de koper mededelen. Doet hij dat niet, dan is hij in beginsel aansprakelijk. De vraag is, of een reparatie "een bepaald gebrek is". De lekkage wel, de reparatie niet, lijkt me.
kennelijk is de reparatie niet goed uitgevoerd omdat het op dezelfde plek zat, ach we zien het ook wel de brief gaat op de post vandaag
pi_99445774
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 09:31 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Ben ik ook met je eens hoor, een brief is waar het bij blijft, maar de vraag is, hadden ze meldingsplicht over het feit dat de dakgoot al enkele keren is gerepareerd? Lijkt mij wel nml. Daarnaast hebben ze door het sausen van de plafonds het onmogelijk gemaakt de lekkage visueel zichtbaar te hebben gehad (kromme zin zeg :) )
Ja ze hebben meldingsplicht. Maar jij hebt ook onderzoeksplicht. Door je bouwkundige keuring wist je het. Dus waarom zouden hun het nogmaals moeten melden?
pi_99445868
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 09:45 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Ja ze hebben meldingsplicht. Maar jij hebt ook onderzoeksplicht. Door je bouwkundige keuring wist je het. Dus waarom zouden hun het nogmaals moeten melden?
Omdat de verkopende partij het keuringsrapport nooit in handen heeft gehad, dus niet weten wat daar in staat.

Daarnaast kan hij tijdens zijn inspectie nooit zien of een reparatie ook daadwerkelijk goed is uitgevoerd
pi_99447069
Als de lekkage op de plaats van de oude reparatie is en die reparatie onder garantie is uitgevoerd, moet de WBV de reparateur die destijds de reparatie heeft uitgevoerd, aan z'n jojo trekken.

Nu weet ik uit eigen ervaring dat een reparatie aan een oude dakgoot, gevoelig voor slechte verbindingen is. Best kans dat die reparateur destijds heeft opgeschreven dat ie gezien de toestand van de goten, geen garantie op z'n werk kon geven.
pi_99447103
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 09:50 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Omdat de verkopende partij het keuringsrapport nooit in handen heeft gehad, dus niet weten wat daar in staat.

Daarnaast kan hij tijdens zijn inspectie nooit zien of een reparatie ook daadwerkelijk goed is uitgevoerd
In dit geval gaat het natuurlijk wel over een bovengemiddelde hoeveelheid regen. Als het bij normale hoeveelheden neerslag niet let, kan je stellen dat het afdoende gerepareerd is, en de al aangekondigde vervanging van de goot er voor zou zorgen dat ook de meer extreme hoeveelheden water afgevoerd zouden kunnen worden?

[ Bericht 0% gewijzigd door fruityloop op 14-07-2011 11:32:38 (regent->lekt) ]
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_99447310
Lek = lek. Of het nou veel of weinig regent, een goot hoort niet te lekken.

(Dat ie overstroomt bij extreme regenval, is iets anders. Dan is de afvoercapaciteit te laag)
pi_99447460
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 10:37 schreef fruityloop het volgende:

[..]

. Als het bij normale hoeveelheden neerslag niet regent
ik moest 4x lezen, op zich knappe veronderstelling :):)
maar je bedoelt lek denk ik, tenzij we in de sahara zitten bij 0mm neerslag :) Maar goed ik begrijp waar je op doelt, maar ik deel blomke's mening, lek is lek, overstroming is iets anders
pi_99448930
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 10:50 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

ik moest 4x lezen, op zich knappe veronderstelling :):)
maar je bedoelt lek denk ik, tenzij we in de sahara zitten bij 0mm neerslag :) Maar goed ik begrijp waar je op doelt, maar ik deel blomke's mening, lek is lek, overstroming is iets anders
Dat moest "lekt" zijn inderdaad. :P
pi_99449104
Hij was wel leuk...
  donderdag 14 juli 2011 @ 17:42:33 #33
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_99466444
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 08:33 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

lijkt me geen verschil.

Zowel bij de motor in je voorbeeld als de dakgoot in je praktijk situatie is er aan gegeven dat er binnnen nu en x tijd/km eea vervangen cq gerepapeerd moet worden.
Niemand kan zeggen of dat moment op nu + een dag/km ligt of op nu + bijna 2 jaar/9.999km.
Je wist dat het moest gebeuren, je HOOPTE dat het nog ff zou mee kunnen. Helaas, het moest nu al gebeuren.

Ik geef je 0,0 kans. Het wil niet zeggen dat je het niet kunt proberen, zou ik ook doen, maar je hebt naar mijn idee nergens recht op.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')