Wat zit hier achter? Veel geld? Steekpenningen, de FBI? De Amerikaanse defensieIndustrie? Zitten zij niet ook achter de dood van Fortuyn, omdat HIJ wel tegenstander was van de JSF en dus op moest worden geruimd, waarna de baan vrij was voor stroman Herben en de JSF?
Het enige wat je hierover kunt doen is speculeren. Opvallend is idd dat Fortuyn tegen de JSF was; dat Herben volgens enkele LN-prominenten bij zijn sollicitatie voor een plaats op de LN-lijst in januari nogal pochte met zijn militaire contacten; en dan dat na de dood van Fortuyn 26 LPF'ers voor de JSF stemmen. Maar ja..
quote:zou me niet verbazen.
Op woensdag 26 juni 2002 22:48 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Wat zit hier achter? Veel geld? Steekpenningen, de FBI? De Amerikaanse defensieIndustrie? Zitten zij niet ook achter de dood van Fortuyn, omdat HIJ wel tegenstander was van de JSF en dus op moest worden geruimd, waarna de baan vrij was voor stroman Herben en de JSF?
quote:Oke... de openingspost was al een goede grap. Maar jij overtreft hiermee
Op woensdag 26 juni 2002 22:52 schreef Meneer_Aart het volgende:Links tuig bij NOVA wilt Herben zwart maken
.
Het enige wat je hierover kunt doen is speculeren. Opvallend is idd dat Fortuyn tegen de JSF was; dat Herben volgens enkele LN-prominenten bij zijn sollicitatie voor een plaats op de LN-lijst in januari nogal pochte met zijn militaire contacten; en dan dat na de dood van Fortuyn 26 LPF'ers voor de JSF stemmen. Maar ja..
quote:Lijkt me sterk, is ie veel te dom voor.
Op woensdag 26 juni 2002 22:48 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
In Nova nu een reportage waarin gesuggereerd wordt dat Herben slechts om één reden bij de LPF is. Als stroman voor de Amerikaanse defensie industrie zou Herben zich op slinkse wijze een prominente plaats binnen de LPF hebben verworven. Het anti JSF standpunt van de LPF wordt vakkundig door Herben omgebogen naar een pro-JSF standpunt na de moord op Fortuyn.Wat zit hier achter? Veel geld? Steekpenningen, de FBI? De Amerikaanse defensieIndustrie? Zitten zij niet ook achter de dood van Fortuyn, omdat HIJ wel tegenstander was van de JSF en dus op moest worden geruimd, waarna de baan vrij was voor stroman Herben en de JSF?
Altijd leuk die theoriën. Maar als dat waar is wat vandaag in de Volkskrant stond, over dat hij Fortuyn eerst zwart heeft lopen maken over mogelijk drugsgebruik, dan mogen ze hem aan z'n ballen de Kamer uit slepen.
Eigenlijk mogen ze dat met de hele LPF-fractie wel doen maar das een ander verhaal.
Leuke uitspraak ook van LN-woordvoerder:
"Mat Herben beschuldigde Pim Fortuyn bij sollicitatiegesprek bij LN van
drugsgebruik, hij was dus eigenlijk de eerste die Pim Fortuyn demoniseerde"
quote:Omdat ze het uithangbord zijn van de pvda
Op woensdag 26 juni 2002 22:59 schreef MrMarcus het volgende:
enne warom zou NOVA links tuig zijn? Het is een zeer gewaardeerd actualiteitenprogramma. En bovendien Spong bood Herben aan om een klacht wegens smaad voor te bereiden maar Matt vond het lief aangeboden door Spong maar vond het niet nodig.
ALs het niet waar is wat LN zegt dan zou ik ze zeker voor de rechter slepen dus neem ik aan dat het wel waar is
In hun nieuwe concept wordt felix rottenberg hun niuewe presentator.
Felix tootenberg is lid van de pvda en heeft het campagne team een jaar geleden geleid
quote:Meld je dan dit ook even?:
Op woensdag 26 juni 2002 22:52 schreef Meneer_Aart het volgende:Opvallend is idd dat Fortuyn tegen de JSF was;
In de fel opgelaaide discussie over de opvolger van het F-16-gevechtsvliegtuig, de JSF, kiest Fortuyn niet nadrukkelijk partij. Het is voor hem ,,geen principieel probleem''. Als het geld er is wil hij de gok wel wagen, maar dan mogen andere belangrijke zaken niet in het gedrang komen.
29-04-2002 -> Ruim voor zijn moord dus.
quote:Tja, dat lees ik hier nou nooit wanneer ze weer eens met de verborgen camera in een moskee zijn geweest...
Op woensdag 26 juni 2002 22:59 schreef MrMarcus het volgende:
enne warom zou NOVA links tuig zijn?
Alleen omdat het nu financieel minder gaat met nederland durfde hij het risico nog niet aan.
quote:Natuurlijk is NOVA geen links tuig. En Felix Rottenberg werkt bij de VARA (NOVA is van de VARA en de NPS) en heeft Slot Rottenberg erg goed gepresenteerd, dat heeft met de PvdA niks te maken.
Op woensdag 26 juni 2002 23:07 schreef F-side het volgende:[..]
Omdat ze het uithangbord zijn van de pvda
In hun nieuwe concept wordt felix rottenberg hun niuewe presentator.
Felix tootenberg is lid van de pvda en heeft het campagne team een jaar geleden geleid
Wist je trouwens dat Frits Wester CDA-campagneleider is geweest?
Overigens vond ik het artikel over dat drugsgebruik van Fortuyn in de Volkskrant wel erg met vette koppen gebracht.
quote:is dat dan rechts?????/
Op woensdag 26 juni 2002 23:09 schreef Zander het volgende:[..]
Tja, dat lees ik hier nou nooit wanneer ze weer eens met de verborgen camera in een moskee zijn geweest...
quote:Nee, maar 'die linkse rakkers' stoppen de allochtonenproblematiek toch altijd in de doofpot? Dat heb ik hier tenminste al zo vaak gelezen...
Op woensdag 26 juni 2002 23:10 schreef F-side het volgende:
is dat dan rechts?????/
En zo goed onderbouwd! Met al die niet mis te verstane aanwijzingen voor Herben's verraad kun je domweg niet anders concluderen, nietwaar?
quote:O, ik dacht dat hij ertegen was, was niet bedoeld om stemming te maken... nou ja, ik denk niet dat hij er nu voor zou zijn geweest, want de coalitiepartners moeten overal het geld vandaan schrapen om de begroting positief te houden. Geen JSF had een hoop gescheeld.
Op woensdag 26 juni 2002 23:08 schreef R@b het volgende:[..]
Meld je dan dit ook even?:
In de fel opgelaaide discussie over de opvolger van het F-16-gevechtsvliegtuig, de JSF, kiest Fortuyn niet nadrukkelijk partij. Het is voor hem ,,geen principieel probleem''. Als het geld er is wil hij de gok wel wagen, maar dan mogen andere belangrijke zaken niet in het gedrang komen.
quote:Ach ja, Broos Schnetz en Jan Nagel. Twee zure mannen die achteraf balen dat ze Fortuyn uitgekotst hebben. Ook grappig die Nagel, altijd de bek open over politieke openheid, maar niet Fortuyn waarschuwen dat hij Mat Herben binnen heeft gehaald.
Op woensdag 26 juni 2002 23:04 schreef golfer het volgende:Leuke uitspraak ook van LN-woordvoerder:
"Mat Herben beschuldigde Pim Fortuyn bij sollicitatiegesprek bij LN van
drugsgebruik, hij was dus eigenlijk de eerste die Pim Fortuyn demoniseerde"
Ook heel vreemd: Gisteren zei Nagel over Herben dit: ''Hij werd, zegt Nagel, afgewezen omdat hij geen enkel origineel of aansprekend idee had''. En vandaag beweert de ex-LN top dat Herben niet werd aangenomen omdat hij Fortuyn beschuldigde.
Erg vaag allemaal, en ook weer een journalistieke blunder dat Nagel en de andere LN'ers hier niet mee geconfronteerd werden in de Nova-uitzending.
quote:wist ik inderdaad.
Op woensdag 26 juni 2002 23:10 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Natuurlijk is NOVA geen links tuig. En Felix Rottenberg werkt bij de VARA (NOVA is van de VARA en de NPS) en heeft Slot Rottenberg erg goed gepresenteerd, dat heeft met de PvdA niks te maken.
Wist je trouwens dat Frits Wester CDA-campagneleider is geweest?
Overigens vond ik het artikel over dat drugsgebruik van Fortuyn in de Volkskrant wel erg met vette koppen gebracht.
Valt het jou nooit op dat felix op at5 en op slotje rottenberg altijd poestleif is tegn de pvdaérs en toen een interview met pim was hij hem helmaal aanpakte(wat natuurlijk niet lukte)
quote:Nou, het geld is er dus niet, zo blijkt vandaag. En de JSF komt er toch! Rara hoe kan dat? Kun je nagaan hoe wispelturig Pim eigenlijk was: eerst wilde hij de gehele defensie afschaffen om daarna voor een evt. aanschaf van de JSF te kiezen. Tja, dat kon Mat Herben natuurlijk op twee manieren interpreteren.
Op woensdag 26 juni 2002 23:08 schreef R@b het volgende:[..]
Meld je dan dit ook even?:
quote:Vanwege die kankerpatiënten ja, en dat was ook niet niks.
Op woensdag 26 juni 2002 23:15 schreef F-side het volgende:
Valt het jou nooit op dat felix op at5 en op slotje rottenberg altijd poestleif is tegn de pvdaérs en toen een interview met pim was hij hem helmaal aanpakte(wat natuurlijk niet lukte)
quote:Vlak voor de moord op Fortuyn had hij nog overleg gepleegd met Amerikanen en toen was hij veel meer voor de JSF.
Op woensdag 26 juni 2002 23:12 schreef MrMarcus het volgende:R@b ik meen dat het regeerakkoord nu uitgat van het feit dat er bezuinigd moet worden kortom er is dan niet genoeg geld om voor het JSF project te kiezen. Toch stemde de LPF massaal voor deelname aan het JSF project. Op zn minst vreemd
De Amerikaanse ambassadeur in Nederland en enkele hoge luchtmachtofficieren hebben met de Lijst Pim Fortuyn contact opgenomen over de JSF. De Lijst Fortuyn kan na de verkiezingen een cruciale rol spelen in het debat over het JSF-project.
Als de voorspellingen uitkomen kan Fortuyn het JSF-project aan een meerderheid helpen. Volgens de Lijst Fortuyn hebben de luchtmachtofficieren voorgerekend dat er genoeg geld is voor het project, zo meldt regionale krant De Gelderlander.
Als dat inderdaad het geval is, stemmen we in met het project, zegt de woordvoerder van Fortuyn. Het kabinet kreeg gisteren van de Amerikaanse regering uitstel tot 12 juni voor een beslissing. Daarmee is de kwestie over de verkiezingen heen getild.
Bericht van 4-05-2002. Nog voor de moord op Pim dus
quote:Sterker nog. Hij was die "woordvoerder van Fortuyn"!
Op woensdag 26 juni 2002 23:20 schreef Wup het volgende:
dat klopt R@b, maar dat doet aan de stelling op zich niets af (niet dat ik het geloofwaardig vind trouwens), want toen was Herben al lang en breed lid van de LPF.
quote:Ja en? Fortuyn was toch op de hoogte. Dus vallen een hoop non-argumenten in dit topic weg.
Op woensdag 26 juni 2002 23:22 schreef Sorrow het volgende:[..]
Sterker nog. Hij was die "woordvoerder van Fortuyn"!
quote:hoezo niet.
Op woensdag 26 juni 2002 23:17 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Vanwege die kankerpatiënten ja, en dat was ook niet niks.
perfect plan
quote:neuh, want de stelling is dat Herben vanwege die JSF de politiek in is gegaan.......
Op woensdag 26 juni 2002 23:23 schreef R@b het volgende:
Ja en? Fortuyn was toch op de hoogte. Dus vallen een hoop non-argumenten in dit topic weg.
quote:Ja maar wat beweerd de topic opener BloodhoundFromHell ?:
Op woensdag 26 juni 2002 23:27 schreef Wup het volgende:[..]
neuh, want de stelling is dat Herben vanwege die JSF de politiek in is gegaan.......
Het anti JSF standpunt van de LPF wordt vakkundig door Herben omgebogen naar een pro-JSF standpunt na de moord op Fortuyn.
Bullshit, leugen en aantoonbaar onwaar.
quote:Lees je dit topic even goed door vriend?
Op woensdag 26 juni 2002 23:30 schreef MrMarcus het volgende:
R@b je maakt je steeds belachelijker als nieuwposter van FOK door zo blind achter de LPF te staan. Beetje vreemd voor iemand die objectief nieuws zou moeten brengen.
Fortuyn was op 4 mei misschien iets positiever gestemd over de JSF maar hij was er alleen voor mits er geld genoeg was. Dat is nu niet het geval dus waarom heeft LPF dan toch voor de JSF gestemd? Niet omdat Pim dat zo wilde
En waar maak ik me als nieuwsposter belachelijk? Schreeuwen en beschuldigen is makkelijk, nu het bewijs nog
quote:oke zo gesteld ben ik het met je eens.
Op woensdag 26 juni 2002 23:30 schreef R@b het volgende:
Ja maar wat beweerd de topic opener BloodhoundFromHell ?:Het anti JSF standpunt van de LPF wordt vakkundig door Herben omgebogen naar een pro-JSF standpunt na de moord op Fortuyn.
En de bewijzen over jouw vooringenomenheid mbt LPF zijn er in overvloed
quote:Wat beweer jij net: R@b je maakt je steeds belachelijker als nieuwposter van FOK door zo blind achter de LPF te staan. Beetje vreemd voor iemand die objectief nieuws zou moeten brengen.
Op woensdag 26 juni 2002 23:40 schreef MrMarcus het volgende:
Pas even op je woorden R@b ik ben je vriend niet!En de bewijzen over jouw vooringenomenheid mbt LPF zijn er in overvloed
En dan vraag ik: Waar breng ik het nieuws op de FP niet objectief?.
Kom maar op met die bewijzen, zeker als ze er in overvloed zijn.
Zoniet excuus graag.
quote:Oh ja wat een goed voorbeeld.
Op woensdag 26 juni 2002 23:48 schreef MrMarcus het volgende:
Ik meen me nog een topic te herinneren waarin je de voorkant van het singeltje, dat Vader Abraham en Pim Foruyn samen hadden opgenomen, had ingescand. Je had er zelfs (c) by R@b ondergezet.
Sorry hoor maar als dat niet aangeeft dat je enigszins bevooroordeelt bent dan weet ik het niet!
Wat klopte er in dat bericht niet, wat was er onwaar?, want daar gaat het om, daar beschuldig je mij van.
quote:
Pim is Terug !!Een-tweetje LN-bestuurder en Volkskrant kostte Fortuyn de kop
Door Luc Holleman, Aernout Bouwman en Pieter van der Straaten
Bestuurslid van Leefbaar Nederland Broos Schnetz is een "goede vriend" van de hoofdredacteur van de Volkskrant. Ze tennissen zelfs elke week samen. Hebben zij op de tennisbaan beslist over het lot van Pim Fortuyn?
Landelijk is Schnetz nog niet heel bekend, maar in Utrecht is hij een gevierd man. Zakenblad Quote tipte hem ooit voor de lijst van 500 rijkste Nederlanders. Hij woont in een Utrechtse villawijk op een steenworp afstand van Henk Westbroek, met wie hij een buitenhuis in Zuid-Frankrijk deelt. Ook zijn ze samen eigenaar van twee horecagelegenheden in de Utrechtse binnenstad.
Eind jaren negentig bestormde Schnetz samen met Westbroek onder de noemer Leefbaar Utrecht de gemeenteraad. Bij tussentijdse verkiezingen in 1999 won deze partij 14 van de 45 zetels. Dit succes smaakte naar meer, en samen met Willem van Kooten en Hilversummer Jan Nagel richtten ze Leefbaar Nederland op, een partij zonder programma en zonder lijsttrekker.
In augustus vorig jaar maakte Pim Fortuyn bekend hoe dan ook aan de verkiezingen mee te willen doen, met Leefbaar Nederland of met een eigen partij. Hiermee zette hij het zittende partijbestuur onder grote druk. Een keuze voor Fortuyn betekende een keuze voor een charismatische leider, maar ook een keuze voor uitgesproken rechtse koers. En met dat laatste voelden Westbroek en Schnetz zich steeds minder gelukkig.
Als zij zich wilden ontdoen van Fortuyn, konden ze niet lang meer wachten. Op 18 februari sluit de inschrijvingstermijn van nieuwe politieke partijen. Elke poging na die datum van Fortuyn af te komen zou stranden op diens voornemen koste wat kost mee te doen aan de Kamerverkiezingen. Na 18 februari zou Fortuyn zich nooit uit de partij laten gooien.
In eventuele pogingen zich van Fortuyn te ontdoen zouden Westbroek en Schnetz twee belangrijke leden van Leefbaar Nederland, voorzitter Jan Nagel en campagneleider Kay van der Linde, op hun weg vinden. Als Fortuyn in het openbaar te veel afstand zou nemen van Leefbaar Nederland zouden Nagel en Van der Linde echter geen andere keus meer hebben dan Fortuyn weg te sturen.
Ondertussen had de politieke redactie van de Volkskrant Fortuyn gevraagd voor een groot interview. Campagneleider van Leefbaar Nederland Kay van der Linde legde deze aanvraag volgens NRC Handelsblad (11 februari) aanvankelijk meteen ‘op de stapel’. Ook partijvoorzitter Jan Nagel zou het nog te vroeg hebben gevonden voor een interview.
Op dit moment zou Broos besloten kunnen hebben de hulp in te roepen van zijn tennispartner en "goede vriend" Pieter Broertjes. Volgens hem is Schnetz "een integer mens, die oprecht betrokken is bij maatschappelijke problemen en die daarvoor soms onorthodoxe oplossingen zoekt" (Carp, 3 juli 2001).
Broertjes moest Nagel en consorten ervan overtuigen dat een interview in het belang was van de Leefbaar Nederland. De partij zou ermee van zijn rechtse imago kunnen ontdoen. Deze opzet van Broertjes slaagde. Nagel en consorten raakten ervan overtuigd dat een interview een heilzame werking zou hebben.
Hoe het interview uitpakte voor Fortuyn en Leefbaar Nederland, is genoegzaam bekend. Schnetz's zakenpartner Westbroek maakte het karwei direct af na het verschijnen van het interview. Nog dezelfde ochtend eiste hij op hoge poten het aftreden van Fortuyn als lijsttrekker. Tegenover Westbroek liet Schnetz zich volgens NRC Handelsblad in vergelijkbare bewoordingen uit: "Hij eruit of ik eruit."
Tijdens de bestuursvergadering op zaterdagavond zette Schnetz volgens NRC opnieuw meteen hoog in. Andere bestuursleden reageren aanvankelijk mild en stellen vragen. Ook Kay van der Linde zoekt naar een oplossing, maar samen kunnen zij Schnetz niet van zijn ramkoers brengen: "Wij kunnen niet met een lijsttrekker door een deur die niet uitvoert wat het bestuur wil, wat het congres wil en wat in het programma staat".
Zondagochtend maakte partijvoorzitter Nagel de breuk tussen Fortuyn en Leefbaar Nederland wereldkundig.
Broos Schnetz ontkent overigens alle betrokkenheid bij een eentweetje: "Het is klinkklare onzin. Broertjes is een hele goede vriend van mij. We gaan samen op wintersportvakantie en wie zien elkaar op verjaardagen en feestjes. Iedereen weet dat. Zowel Henk als ik was uitermate ingenomen met het lijsttrekkerschap van Pim Fortuyn. Broertjes belde mij voor het interview. Ik heb het bij het bestuur aangekaart. Jan Nagel en Kay van der Linde hebben het interview met Pim doorgesproken en voorbereid. Pim is vervolgens zijn eigen weg gegaan. Hij heeft de gevolgen dus helemaal aan zichzelf te danken."
Pieter Broertjes was niet voor commentaar bereikbaar.
quote:Tja, en dat draait dit topic eigenlijk 180 graden om.
Op woensdag 26 juni 2002 23:53 schreef milagro het volgende:
http://www.leefbaarbbs.nl/artikelen/eentweetje.html
[..]
Een complot van Schnetz, de buurman van Henk Westbroek overigens (die Fortuyn ook weg wilde hebben), en Jan Nagel tegen de politieke erven van Fortuyn
quote:Dat beweert de topicopener niet maar dat beweerden de mensen van LN in de uitzending van NOVA.
Op woensdag 26 juni 2002 23:30 schreef R@b het volgende:[..]
Ja maar wat beweerd de topic opener BloodhoundFromHell ?:
Het anti JSF standpunt van de LPF wordt vakkundig door Herben omgebogen naar een pro-JSF standpunt na de moord op Fortuyn.
quote:Volsterkt onbetrouwbare bron.
Op woensdag 26 juni 2002 23:53 schreef milagro het volgende:
http://www.leefbaarbbs.nl/artikelen/eentweetje.html
[..]
quote:Waarom. Gewoon een artikel die op een van de vele mirrors van de site van Leefbaar Nederland werd gezet.
Op woensdag 26 juni 2002 23:59 schreef golfer het volgende:[..]
Volsterkt onbetrouwbare bron.
www.leefbaarbbs.nl wijst nu rechtstreeks door naar de Lijst Pim Fortuyn.
Heb jij de info uit het stuk dan gecheckt op onbetrouwbaarheid? Bovendien was http://www.stemhok.nl/ een serieuze site.
quote:Broos is een vriend van de hoofdredacteur van de Volkskrant.
Op woensdag 26 juni 2002 23:59 schreef golfer het volgende:[..]
Volsterkt onbetrouwbare bron.
quote:Maar is dat meteen het bewijs dat het vertrek van Fortuyn bij LN een eentweetje was tussen Schnetz en Broertjes?
Op donderdag 27 juni 2002 00:06 schreef milagro het volgende:[..]
Broos is een vriend van de hoofdredacteur van de Volkskrant.
Daar heb je deze "volstrekt onbetrouwbare bron" niet eens voor nodig.
Algemeen bekend feit.
quote:Dat beweerd dat artikel ook niet. Het laat beide partijen aan het woord. Het oordeel is aan de lezer
Op donderdag 27 juni 2002 00:12 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Maar is dat meteen het bewijs dat het vertrek van Fortuyn bij LN een eentweetje was tussen Schnetz en Broertjes?
Maar duidelijk was dat LN al eerder van Fortuyn afwilde. Daar is ook nog een uitgebreide reportage in Nova of Netwerk over geweest.
quote:Nee geen bewijs, maar zou heel goed kunnen en bovendien is het dus niet toevallig dat de Volkskrant dit gerucht breeduit op de voorpagina plaatst als zijnde de waarheid. Vriendendienst
Op donderdag 27 juni 2002 00:12 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Maar is dat meteen het bewijs dat het vertrek van Fortuyn bij LN een eentweetje was tussen Schnetz en Broertjes?
De Broos is een bekend figuur in Utrecht en zelf niet helemaal koosjer...
quote:
PERSBERICHT SP gemeenteraadsfractie Utrecht
Utrecht, 10 april 2001.
SP zeer tevreden over uitspraak in kort geding Schnetz
Rechter stelt partij in het gelijkDe SP gemeenteraadsfractie is zeer tevreden over de uitspraak van de president van de Utrechtse rechtbank in het kort geding dat Leefbaar Utrecht voorzitter Broos Schnetz had aangespannen tegen de SP en haar woordvoerders R.Ruers en P.Jansen. Schnetz eiste rectificatie van de uitlatingen van de SP aan zijn adres in verband met de verkoop van een aantal panden aan de Domstraat en Achter Sint Pieter. De panden werden door woningcorporatie Mitros in 1995/96 ver onder de marktwaarde van de hand gedaan, waarna in de vervolgketen een aantal personen en bedrijven een grote winst maakte bij doorverkoop. Een van de betrokkenen was Broos Schnetz.
De rechter heeft in de uitspraak alle argumenten aangevoerd door de SP op één na overgenomen, de eis van Schnetz afgewezen en de eiser veroordeeld tot betaling van de proceskosten.De kern van het verwijt van Schnetz aan de SP was de beschuldiging dat hij zich schuldig gemaakt zou hebben aan moreel laakbaar gedrag, door in een maand tijd f 145.000 te verdienen bij de doorverkoop van een pand. De rechter zegt hierover letterlijk: "De vraag of deze uiting als onrechtmatig moet worden beoordeeld moet ook worden beantwoord in het licht van het feit dat Schnetz wist dat Van den Bruele de panden voor een te lage prijs had gekocht, tegen de achtergrond van het aan de kaak stellen van een misstand in het algemeen belang. In dat licht bezien kan niet geoordeeld worden dat deze woorden een kwalificatie vormen die als onrechtmatig jegens Schnetz moet worden aangemerkt."
Op één punt wijst de rechter de argumentatie van de SP af: Jansen en Ruers hadden aangevoerd dat ze de uitspraken namens hun partij gedaan hadden, dus niet in persoon gedaagd konden worden en bovendien voor uitspraken gedaan als raadslid onschendbaar zijn. De rechter staat echter op het standpunt dat uitspraken in een persbericht niet vallen onder de onschendbaarheid van raadsleden en dat ook indien personen namens een partij uitspraken doen van hen persoonlijk de nodige zorgvuldigheid geëist kan worden.
Gezien de inhoudelijke beoordeling van de rechter over het dispuut met Schnetz zien Ruers en Jansen ervan af om op dit punt beroep aan te tekenen.
quote:Dat bedoelde ik dus. Niet echt onafhankelijk qua bron dus.
Op donderdag 27 juni 2002 00:06 schreef R@b het volgende:
www.leefbaarbbs.nl wijst nu rechtstreeks door naar de Lijst Pim Fortuyn.
quote:Volstrekt onbetrouwbaar is dan overdreven, maar je moet natuurlijk wel je vraagtekens zetten. En als het dan zo'n hoog complottheorie-gehalte heeft, krijg ik eigenlijk nog meer vraagtekens. Ik wil niet zonder meer zeggen dat het niet waar is, maar gekleurd is het zeker.
Op donderdag 27 juni 2002 00:26 schreef golfer het volgende:[..]
Dat bedoelde ik dus. Niet echt onafhankelijk qua bron dus.
quote:
Mat Herben wilde de JSF wel heel graag
Het is donderdagnacht 31 januari, een kleine twee weken na Herbens omstreden sollicitatiegesprek. Defensieambtenaar Mat Herben stuurt om 01.25 uur zijn zoveelste pro-JSF-mail naar hoofdbestuurslid Hylke ten Cate van Leefbaar Nederland. Hij heeft gehoord dat lijsttrekker Fortuyn op tv heeft geroepen dat Nederland de JSF-jager niet nodig heeft.
Op zichzelf niets bijzonders. Leefbaar Nederland (LN), zo was maanden eerder besloten, was tegen deelname aan het kostbare project. Maar Herben, die het bestuur die dagen toestemming vraagt om als defensiewoordvoerder op te treden, vindt Fortuyns uitspraak helemaal niet verstandig.'Ik wil toch vragen om uiterste terughoudendheid', laat hij Ten Cate weten. Herben, die zich omschrijft als 'zwaargewicht in het clubje defensiespecialisten', vraagt toestemming om morgen in interviews juist een pleidooi voor de JSF te houden. Of Ten Cate het goed vindt dat hij zegt: 'Het JSF-voorstel zal kritisch worden onderzocht maar als blijkt dat het de economie ten goede komt, zal Leefbaar Nederland zich in deze zaak scharen aan de kant van de VVD en CDA.' Deelnemen dus.
'Onleefbare laster', zo noemde de LPF'er woensdag de suggestie van Broos Schnetz van LN dat Herbens sollicitatie op 18 januari mogelijk te maken had met de JSF. Wie de mails leest die hij toen naar het hoofdbestuur stuurde, vraagt zich af waarom hij zoveel moeite deed om het JSF-standpunt van LN te veranderen. Overigens verneemt Herben pas in de eerste week van februari dat LN hem niet op de lijst zou plaatsen.
De partij krijgt in januari in de peilingen tussen de 20 en 24 zetels. En het JSF-project is in problemen omdat de PvdA neigt naar afwijzing. Het kabinet is besluiteloos. Op 1 februari, als een kabinetsbesluit weer is uitgesteld, stuurt Herben meteen na Koks persconferentie een e-mail naar Ten Cate. 'Ik blijf van mening dat wij een gouden kans hebben om een politiek statement richting VVD en CDA af te geven die zeker zal inslaan', schrijft Herben.
'Tegenover een investering van 6 miljard euro staat een geschatte opbrengst van 10 miljard euro. Mijn bronnen bij de industrie en de bonden zijn zeer positief. De JSF is absoluut niet te vergelijken met de Betuwelijn.' Pikant is dat zijn lijsttrekker, Pim Fortuyn, JSF-deelname in die dagen het 'weggooien van belastinggeld' noemt.
Maar Herben trekt zich er niets van aan. De fervent vliegtuigspotter die ooit luchtmachtofficier wilde worden, houdt een gloedvol betoog voor een luchtmacht met 85 JSF's. En hij maant de partijtop tot actie. 'Het enige dat het hoofdbestuur hoeft bekend te maken, is dat de besluitvorming rond de JSF voor ons geen onoverkomelijke hinderpaal zal vormen bij coalitiebesprekingen.'
Twee dagen later stuurt hij weer een mail, voorzien van een cv. 'Voor de JSF is een breed maatschappelijk draagvlak en dat lijkt mij geheel in lijn met onze partijfilosofie.' Zijn referenties: oud-luchtmachtbevelhebber Ben Droste, die het JSF-project voorbereidde, en Stork/Fokker-topman Kier Vis die 2,6 miljard dollar hoopt te verdienen aan de JSF.
Ten Cate: 'Ik heb Herben toen gezegd dat we midden in de kandidaatstelling zaten en dat we nog geen woordvoerders konden benoemen. Bovendien waren we anti-JSF.' Op 20 februari meldt Herben zich bij de LPF. Twee maanden later, op de dag van zijn dood, zegt Fortuyn tegen Radio 1 over de JSF: 'Als het binnen de begroting gefinancierd kan worden, dan neig ik naar: doe nu maar mee.'
http://www.volkskrant.nl/nieuws/nederland/1025070479692.html
quote:Wáár maakt R@b zich belachelijk?
R@b je maakt je steeds belachelijker als nieuwposter van FOK door zo blind achter de LPF te staan.
V.
quote:Ja...
Op donderdag 27 juni 2002 09:10 schreef Verbal het volgende:
Hebben we nou zo weinig in ons eigen leven dat we niet zonder kunnen?V.
quote:Dit kun je ook wel over onzin bijvoorbeeld zeggen...
Op donderdag 27 juni 2002 09:10 schreef Verbal het volgende:
Wordt men nou niet moe van al die vervelende complottheorieën? Hebben we nou zo weinig in ons eigen leven dat we niet zonder kunnen?V.
quote:LOL
R@b je maakt je steeds belachelijker als nieuwposter van FOK door zo blind achter de LPF te staan.
Degenen die met de meest waanzinnige complotten komen en die ook nog pontificaal op nationale TV pleuren maken zich onsterfelijk belachelijk. Het zorgt wel voor amusement dus soit.
quote:Jim Janssen van Raaij zegt zeker te weten dat van der G. een huurmoordenaar is. "alles wijst erop" zegt hij. Het verschil is dat hij denkt en hardop zegt dat van der G. iemand van Al quaida is...(Nos teletext) Wat me minder logisch lijkt dan dat hij is ingehuurd door de Amerikaanse defensie industrie of Herben zelf.
Op donderdag 27 juni 2002 16:42 schreef Heerlijkheid het volgende:
En Defensie werd ook al in verband gebracht met de moord op Fortuijn... Ik weet niet meer wat ik moet geloven.
quote:Of gewoon de nederlandse omdat JSF er met Fortuijn niet door zou komen, ondanks dat herben zoveel invloed op hem had.
Op donderdag 27 juni 2002 16:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
Jim Janssen van Raaij zegt zeker te weten dat van der G. een huurmoordenaar is. "alles wijst erop" zegt hij. Het verschil is dat hij denkt en hardop zegt dat van der G. iemand van Al quaida is...(Nos teletext) Wat me minder logisch lijkt dan dat hij is ingehuurd door de Amerikaanse defensie industrie of Herben zelf.
quote:bron: http://www.volkskrant.nl/nieuws/denhaag/1025239831818.html
Mat in drie zetten
28 juni 2002 Column - Ronald Plasterk
Ik heb de afgelopen weken een paar keer een stukje geschreven waarvan ik vervolgens besloot om het toch maar niet te publiceren. Ik loop er even doorheen.
Zo is er een stukje over de verwarring rond het generaal pardon voor witte illegalen. De Volkskrant had gemeld dat de LPF voorstander was van een pardon voor ingeburgerde illegalen. De LPF wilde, zoals Hoogendijk zei in het TV-programma Buitenhof, de illegalen 'transparant' maken. Maar vervolgens zei Mat Herben een dag later dat de LPF helemaal geen pardon wilde, en dat de Volkskrant dat fout had opgeschreven. Toen vervolgens bij de onderhandelingen het hele pardon van tafel ging, noemde Mat Herben dat 'dubbele winst', en hij zei dat de LPF zo'n pardon altijd onwenselijk had gevonden. Mijn stukje hierover was vooral verbaasd van toon, en ik heb het niet ingestuurd omdat je er ten eerste toch nooit achter komt wie de zaak heeft verdraaid, en je bovendien niet zuur wilt doen als een beginnende partij wat slecht blijkt te communiceren.Twee weken geleden schreef ik een ander verwonderd stukje. Op de dag dat de formatiegesprekken gingen over het thema 'veiligheid', dat was 13 juni, zagen we 's avonds voor de Den Haag Vandaag camera een mevrouw die kennis maakte met Mat Herben. Die mevrouw was de moeder van Jantje Hertogs. Dat was een jongeman die drie weken eerder op straat was vermoord, zonder enige aanleiding. Ze vroeg Mat Herben om te pleiten voor maatregelen tegen zinloos geweld.
Wat ik daarbij zo gek vond was dat ze heel precies was in haar vraag: 'Wilt u pleiten voor het recht voor de politie om preventief te mogen fouilleren?' 'Da's ook toevallig', antwoordde Mat Herben, 'want dat is exact wat ik vandaag heb ingebracht in de onderhandelingen.'
Ik vond het vreemd dat een moeder die dol moet zijn van verdriet om de recente moord op haar zoon, een zo specifieke en technische vraag zou stellen aan een politicus (en dan nog een vraag die geen betrekking heeft op de situatie rond de moord op haar zoon, maar dat terzijde).
Ik heb om die reden de volgende dag deze scène nog eens teruggezocht op het internet. Toen viel me nog iets op. Na de ontmoeting met die moeder loopt Mat Herben weg. De camera loopt mee. 'U vindt het moeilijk hierover te praten?' vraagt de journalist. Het is even stil. 'Ja', zegt Herben, 'Het is navrant: je merkt steeds, zijn die dingen nu toevallig of niet? Het is zo raar, dat schiet dan door me heen!'
Kortom, Mat Herben suggereert dat hij onder de indruk is van het Grote Iets dat geen toeval is. Maar uit dezelfde opname blijkt dat de commentaarstem zegt dat die mevrouw aan hem is voorgesteld door een zekere Ines Scheffers, en als je dat nazoekt blijkt dat de woordvoerster van Mat Herben te zijn. De agenda van de formatieonderhandelingen is bij Mat Herben bekend, en dus, zo overwoog ik in die column die ik bij nader inzien twee weken geleden op de plank heb laten liggen, dus heb je twee mogelijkheden: ofwel het is inderdaad allemaal toeval, dat Mat Herben die dag die mevrouw ontmoet, en dat ze precies bepleit wat Herben bij de informatie had ingebracht, of het was gewoon doorgestoken kaart. Met die mevrouw was afgesproken wat ze Herben zou vragen voor het oog van de camera, en het stille ontzag van Mat Herben voor dit navrante toeval was amateurtoneel.
Ik wilde dat niet publiceren, omdat je niet met zekerheid kunt uitsluiten dat het echt toeval was, en je suggereert toch dat een politicus het verdriet van die moeder politiek misbruikt en spot met zijn eigen ontzag voor het Wereldgebeuren.
En nu zijn er vijf mensen die onafhankelijk van elkaar zeggen dat Mat Herben zijn plaatsje op de lijst van Leefbaar Nederland wilde claimen door te bluffen met kennis over vermeend druggebruik door Pim Fortuyn. De commissie van vijf heeft dit, zonder namen te noemen, aan Pim Fortuyn verteld, en die heeft gezegd dat hij die anonieme persoon niet op zijn lijst zou willen. Vandaar dat Herben niet op de LN-lijst is gezet. Maar Mat Herben zegt dat daar allemaal niets van waar is.
Zo'n verhaal lijkt te gek om verzonnen te zijn. En vijf mensen is een te groot aantal om nog aan te nemen dat hier sprake is van een complot. Zelfs als je aan zou nemen dat die vijf mensen allemaal worden gedreven door jaloezie om het succes van de LPF, dan nog is het moeilijk denkbaar dat ze dit verhaal over Herben's drugs praatje met elkaar afgesproken hebben.
Er zit een patroon in deze verhalen. Steeds moet je geloven in excessief toeval of je moet aannemen dat andere mensen jokken. Hoe lang mag deze reeks worden voordat een andere verklaring plausibeler wordt? Ik schrijf ook dit stuk weer met aarzeling. Maar we hebben het wel over wellicht de aankomende vice-premier, in ieder geval over de leider van de een na grootste regeringspartij. Het zou goed zijn om zeker te weten dat hij eerlijk is.
Mat Herben vanmorgen in het Journaal: "Ja, erg fijn. Harry Mens stond vanavond opeens onverwacht op de stoep en kwam zijn steun uitspreken voor de LPF".
Harry Mens gisteravond: "Ik werd rond etenstijd gebeld door Mat."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |