abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99376979
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
pi_99386373
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 17:53 schreef Morretje het volgende:

[..]

Ah, die hebben we hier ook :P
Ze is bijna 14 maanden.. Iets ouder dan jouw meisje. En productietechnisch gaat het hier prima. Wel gek om te ervaren ergens, dat je in het begin echt moeite moet doen, en dat het na een maand of wat zo 'gewoon' is geworden dat je niet snapt wat anderen bedoelen met 'knap dat je het zo lang volhoudt' etc..
Ik heb het eigenlijk nog nooit iemand tegen me horen zeggen. Maar er zijn sowieso niet veel mensen die het weten. En de mensen die het wel weten staan zo dicht bij me dat ze zien dat het echt geen moeite meer is.

Meer algemeen gezien denk ik dat het referentiekader van de meeste mensen die eerste zware maanden is. En dat die mensen dus denken dat het na een jaar nog steeds zo pittig is.

Ik ben er ook pas na 8 maanden echt van gaan genieten. Toen begon ze minder lang en minder vaak te drinken.
pi_99387792
Ik zie op andere fora ook wel mensen die vol goede moed beginnen, en binnen twee weken stoppen, want het is allemaal zo moeilijk en zwaar, en dan zijn ze jaloers op de mensen die flesvoeding geven, aangezien die er 's avonds wat extra instoppen, en dan al snel nachten door kunnen slapen..

Ergens gewoon heel jammer, aangezien ze vast met een beetje extra hulp ook wel door die moeilijke periode waren gekomen..
pi_99388233
Sowieso is dat doorslapen echt een fabel.
Zat kinderen die kv krijgen en niet doorslapen 's nachts, terwijl mijn Truus met vier weken al doorsliep (10 a 12 uur) op alleen bv.

Maar goed, er is vooraf ook niemand geweest die mij verteld heeft dat het zwaar zou kunnen worden. Ik wist wel over kloven en slecht aanhappen enzo, maar ik had geen idee dat ik elke 1,5 a 2 uur zou moeten voeden. En ook niet dat elke voeding minstens een half uur zou duren. Dat ik dus in de praktijk bijna constant met een kind op schoot zou liggen :')
  dinsdag 12 juli 2011 @ 22:25:00 #5
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_99388794
Ik heb me heel goed ingelezen over Bv, ik vind dat dat wel voor een groot deel zijn vruchten heeft afgeworpen. Zo wist ik dat goed aanhappen van enorm groot belang is, om te zorgen dat ze goed zou kunnen drinken en ik geen kloven zou krijgen, die is dus ook niet heb. Ook over goed je borsten leeg laten drinken heb ik veel gelezen ivm het voorkomen van BO. En borstcompressie is ook een heel handig iets, dan schiet de melk sneller toe en raakt je borst ook goed leeg.
Dat kleine kindjes vaak drinken wist ik ook, die van mij overdag om de 2/3 uur 's nachts soms wat langer. Met regeldagen idd ieder anderhalf a twee uur overdag...

Ik lees wel van mensen die 5/6 flessen geven per dag, op deze leeftijd en ja, dan is 8 tot 10 keer per dag voeden wel even andere koek. Maar ik heb het er maar wat graag voor over, zij geniet, ik ook. Ik zie haar groeien van mijn melk en haar genieten omdat ze het zo lekker vind. Doorslapen is iets waar ik me helemaal niet mee bezig ga houden, ik ben nu al blij met haar ritme van 23.00, 03.00, 06.45, en ik zie wel wanneer ze een keer doorslaapt, als het het eerste jaar als is, dan is dat fijn, zo niet, dan zal ze het wel nodig hebben. Die 10 minuten midden in de nacht, het maakt me niets uit.
pi_99389976
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:07 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik zie op andere fora ook wel mensen die vol goede moed beginnen, en binnen twee weken stoppen, want het is allemaal zo moeilijk en zwaar, en dan zijn ze jaloers op de mensen die flesvoeding geven, aangezien die er 's avonds wat extra instoppen, en dan al snel nachten door kunnen slapen..

Ergens gewoon heel jammer, aangezien ze vast met een beetje extra hulp ook wel door die moeilijke periode waren gekomen..
Ik vind dat je het hiermee wel wat bagatelliseert. Ik vond zeker de eerste 5 maanden zwaar. Het begint nu pas makkelijk te worden, merk ik. Als je het over zo'n periode hebt, heb je het ook niet over 'eventje doorbijten'. Nou ja, voor mijzelf voelde het wel als 'even doorbijten', maar ik zou dat niet zo op anderen durven projecteren die misschien met lastigere omstandigheden te maken hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_99390238
Flesvoeding zou het hier minder zwaar maken omdat Lena dan minder vaak zou drinken (dat merk ik nu doordat haar dagen op het kinderdagverblijf en bij mijn lief thuis er anders uitzien wat drinkgedrag berteft) en omdat ik het geven van een fles vaker uit zou kunnen besteden (vooral 's nachts!). Oh, en een fles kun je meedraaien bij een afgeleid kind. :Y)

Daar staat tegenover dat borstvoeding ook veel situaties makkelijker heeft gemaakt, daar ben ik van overtuigd. Als Lena bijvoorbeeld wakker werd/wordt 's nachts dan hoeven we niet écht wakker te worden om haar weer in slaap te krijgen. Ik leg haar aan en ze valt weer lekker in slaap. Dat maakt zoveel verschil!
pi_99400965
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:25 schreef Juud79 het volgende:
Ik heb me heel goed ingelezen over Bv, ik vind dat dat wel voor een groot deel zijn vruchten heeft afgeworpen. Zo wist ik dat goed aanhappen van enorm groot belang is, om te zorgen dat ze goed zou kunnen drinken en ik geen kloven zou krijgen, die is dus ook niet heb. Ook over goed je borsten leeg laten drinken heb ik veel gelezen ivm het voorkomen van BO. En borstcompressie is ook een heel handig iets, dan schiet de melk sneller toe en raakt je borst ook goed leeg.
Dat kleine kindjes vaak drinken wist ik ook, die van mij overdag om de 2/3 uur 's nachts soms wat langer. Met regeldagen idd ieder anderhalf a twee uur overdag...

Ik lees wel van mensen die 5/6 flessen geven per dag, op deze leeftijd en ja, dan is 8 tot 10 keer per dag voeden wel even andere koek. Maar ik heb het er maar wat graag voor over, zij geniet, ik ook. Ik zie haar groeien van mijn melk en haar genieten omdat ze het zo lekker vind. Doorslapen is iets waar ik me helemaal niet mee bezig ga houden, ik ben nu al blij met haar ritme van 23.00, 03.00, 06.45, en ik zie wel wanneer ze een keer doorslaapt, als het het eerste jaar als is, dan is dat fijn, zo niet, dan zal ze het wel nodig hebben. Die 10 minuten midden in de nacht, het maakt me niets uit.
Als je kindje bij je slaapt is 1 nachtvoeding zoals bij jou echt prima te doen hoor ik van een hoop mensen. Bij mij was dat helaas geen optie (waterbed, katten op de slaapkamer, ueberhaupt geen plek voor een co-sleeper). Dus ik was wel echt heel blij dat ze zo snel doorsliep :D

Het is me overigens al meer opgevallen dat de tendens is dat het leven vooral makkelijk moet zijn. Op alle vlakken, maar dus ook op het gebied van kinderen. Alle kv-reclames lijken gefocust op het gemak voor de ouders waarbij volledig voorbij wordt gegaan aan het belang van het kind. Ja, behalve dat doorslapen 's nachts ook echt beter zou zijn voor het kind. Wat ik overigens betwijfel. Voor het kind maakt het denk ik geen bal uit of het 's nachts een keer wakker wordt. Die haalt die tijd echt wel weer in.

Bij mij kwam Truus de eerste 5 maanden altijd om de 1,5 uur, als ik een keertje geluk had liet ze er 2 uur tussen. Dat vond ik wel echt vreselijk zwaar. Kreeg last van m'n rug door het vele zitten met kind op schoot, last van m'n knieen van het vele gaan zitten en opstaan met zwaar kind. Bovendien sliep ze amper overdag waardoor ik de tijd tussen de voedingen nooit kon rusten.

Uiteindelijk ben ik rond 4 maanden de avondvoeding deels gaan kolven, zodat mijn man een voeding kon overnemen om de dag. Aan mijn borst lag ze 's avonds namelijk gerust ook nog eens 1,5 a 2 uur voordat ze tevreden was. Dat kan clusteren geweest zijn, maar ik trok het niet meer in ieder geval. Ik was gesloopt na een dag.
Rond de 7 maanden zijn we daar weer vanaf gestapt. Ik vond het kolven echt niet meer leuk en merkte dat Truus minder vaak en lang bij me dronk. Zodoende ben ik weer alle avondvoedingen live gaan doen.

Maar nu ben ik ontzettend blij dat ik doorgezet heb. Ik hoop haar nog lang te kunnen voeden. Denk dat ik nu zo'n 5 a 6 keer per dag voed en dan drinkt ze meestal maar een paar minuten. Behalve de avondvoeding, maar daar neem ik altijd de tijd voor. Soms is ze na 20 minuten al in slaap, soms duurt het 1,5 uur, maar die tijd stop ik er echt met liefde in O+

Ik kan me nu ook echt niet voorstellen dat mensen hun kindje zo snel van de borst doen. Of dat mensen vinden dat een kind van een jaar echt te oud is om nog te voeden. Ze is wat mij betreft nog steeds een klein hummeltje dat de voeding en het rustmoment goed kan gebruiken.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:52 schreef Claudia_x het volgende:
Flesvoeding zou het hier minder zwaar maken omdat Lena dan minder vaak zou drinken (dat merk ik nu doordat haar dagen op het kinderdagverblijf en bij mijn lief thuis er anders uitzien wat drinkgedrag berteft) en omdat ik het geven van een fles vaker uit zou kunnen besteden (vooral 's nachts!). Oh, en een fles kun je meedraaien bij een afgeleid kind. :Y)

Daar staat tegenover dat borstvoeding ook veel situaties makkelijker heeft gemaakt, daar ben ik van overtuigd. Als Lena bijvoorbeeld wakker werd/wordt 's nachts dan hoeven we niet écht wakker te worden om haar weer in slaap te krijgen. Ik leg haar aan en ze valt weer lekker in slaap. Dat maakt zoveel verschil!
Haha ja, dat was wel echt makkelijk ja. Hoewel ik dan weer denk: kennelijk wil ze gewoon niet drinken. Als ze echt dorst heeft pakt ze echt wel :D
Ik merkte dat ze aan de borst sowieso veel minder snel afgeleid was dan met het flesje. Maar dat kan ook komen doordat ze het maar raar vond een flesje van mama te krijgen in plaats van de borst.
  woensdag 13 juli 2011 @ 08:05:34 #9
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_99401010
Ik heb nooit echte problemen gehad met bv (behalve dan opstartproblemen en overproductie in den beginne) en toch vind ik het steeds makkelijker worden naarmate Harry ouder wordt.
pi_99401428
Ik ben het voor een groot deel met je eens, CP. De verwachtingen die kersverse ouders van baby's hebben zijn vaak niet zo realistisch en draaien meer om de 'comfort zone' van de ouders dan die van de baby. Goede informatieverstrekking zou al een hoop kunnen helpen. In plaats daarvan ligt de nadruk toch vaak op zo weinig mogelijk voedingen geven en je baby stimuleren om een lange ruk te maken 's nachts

Aan de andere kan vind ik slaapgebrek (van ouders!) een onderschat probleem. Ik zou om die reden niet gauw zeggen dat een half jaar slaapgebrek iets is waar een ouder maar even doorheen moet bijten omdat het daarna makkelijker (en misschien ook wel leuker) wordt. Bij de een valt het zwaarder dan bij de ander.

Zoals gezegd wordt het hier nu makkelijker, en naarmate ik me uitgeruster voel worden de dagen ook steeds leuker. Gelukkig heb ik ontzettend genoten van het eerste half jaar, maar ik kan me ook voorstellen dat je zolang moe en slecht voelen een behoorlijke domper is op het prille ouderschap.
pi_99401562
Toen ik bv gaf, was ik zo moe. En dan niet eens door de nachtvoedingen, daarbij viel ik gewoon in slaap. Sofie zoog me letterlijk en figuurlijk leeg. Ik kon helemaal niks meer door de moeheid. Naar de supermarkt lopen (hier 400 meter vandaan) kon ik niet, dan stond ik daar te trillen en te beven. Sofie dronk ook heel lang per voeding. Eerst 45 minuten aan de ene kant, daarna 45 minuten aan de andere kant. Er heeft een lk meegekeken, maar die kon het verkorten naar 30 minuten per kant.
Sofie was ook moe, die brulde alleen maar, en voelde mijn teneergeslagen stemming.

Toen ik eenmaal gestopt was (met 7 weken), toen voelden wij ons beide met 3 dagen een stuk beter. Sofie sliep beter. Overdag.(snachts bleef ze gewoon komen, vond ik niks ergs aan)

Bij een volgende ga ik het gewoon weer proberen, maar ik ga niet meer door tot ik zo uitgeput ben. Hopelijk verlies ik bij de volgende ook niet weer zoveel bloed (2,5 liter)
*poef* nu is het weg
pi_99401612
Ik vind het voeden steeds leuker en makkelijker worden, maar in het begin vond ik het echt moeilijk. Slaapgebrek (die 2 nachtvoedingen zijn best veel als je ze zittend geeft en ze makkelijk een uur in beslag nemen), behoorlijk veel pijn bij het voeden (ondanks goed aanhappen), meer uren per dag voeden dan niet voeden, last van rug en schouders door het voeden etc.
Mijn lief werd bij het zien al panisch voor de mogelijke dag dat zij bv moest gaan geven. Ook dat trekt nu bij ;)
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_99401975
Ik ben het met je eens dat slaapgebrek een onderschat probleem is Claudia, maar ik vind het alleen geen borstvoedingsspecifiek probleem. Kunstvoeding hoeft niet altijd de oplossing te zijn. Misschien is samen slapen wel een veel betere oplossing. Of nog iets heel anders. Maar ik ben me er wel van bewust dat ik makkelijk praten heb wat gebroken nachten betreft :)

Kaatje, op zo'n manier is het ook wel extreem zwaar ja. Mijn schoonzus had dat ook. Wat ben je dan blij dat er kunstvoeding bestaat :Y

Ik ben ook absoluut niet tegen kunstvoeding, maar ik vind het wel jammer dat er zoveel onwaarheden over borstvoeding (en kunstvoeding) de ronde doen.

Wat ik me pas bedacht was dat er wel borstvoedingcursussen zijn, maar geen kunstvoedingcursussen. Dat zegt impliciet natuurlijk al dat borstvoeding iets is waar je moeite voor moet doen; kunstvoeding gaat vanzelf, daar heb je geen cursus voor nodig.
Waarom niet een algemene voedingscursus waarin alle voordelen en nadelen van en broodjes aap over zowel borst- als kunstvoeding behandeld worden? :)
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:41:28 #14
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_99403953
ik heb vantevoren een borstvoedingscursus gedaan, maar daar werd gedaan alsof het BV van een leien dakje gaat bij goed aanleggen en aanhappen; dat deed de kleine hier maar toch ging het niet zo super.
Pas na een week of 2 a 3 ging het goed. Jij moet wennen, je kleine moet wennen.

Ik heb het geluk dat hij maximaal een kwartier drinkt per voeding en daar enorm goed op groeit; hij is nu 3 maanden en ruim 6 kilo.

En als mensen inderdaad vragen geef je nog borstvoeding en dan wat knap dan denk ik van goh volgens mij is dit gewoon hoe het vroeger al ging en altijd is gegaan. Ik ben nu al aan het kijken hoe het straks te doen als hij 6 maanden is en bijvoeding gaat krijgen. Ik denk door mn werk dat het dan ochtendvoediing en avondvoeding gaat worden en misschien nog kolven zodat hij eventueel nog wat kan krijgen extra. Het is nog ver, maar ik kijk gewoon al zover vooruit dat ik het gewoon ga volhouden.
Erger is te bedenken dat ik nu al halverwege de 6 maanden volledige borstvoeding zit......
Ik geniet van elke voeding.

Natuurlijk kijk ik wel eens naar mn vriendin die hup KV in een flesje, water, paar seconden in magnetron en hup een maaltijd heeft. En overal staat er wel een magnetron. Ik geef wat minder makkelijk BV in het openbaar en dus is het dan wel ffies zoeken naar een plekje.

Ik was vandeweek op bezoek bij mensen en de zoon des huizes kwam binnen en K was net aangelegd en die zegt meteen 'moet dat nou' en ik zei gewoon ferm 'ja' maar later dacht ik ik had moeten vragen waarom hij dat vroeg, want BV geven is natuurlijk en van oudscher de voeding voor je baby. Zou hij het ook zeggen als ik mn baby een fles zou geven, nee dan niet,..... eigenlijk zijn mensen een beetje raar als het over borstvoeding gaat.

Misschien is mn verhaal wat onsamenhangend hoor, maar ik zit daar nog wel even mee in mijn hoofd te draaien hier en daar zonder dat ik borstvoedingsmaffia wil overkomen. Maar ik vind dat de acceptatie van borstvoeding soms ver te zoeken is en het erge is dfat ik me er aan aanpas, omdat ik liever ook niet in het openbaar voed. Dus eigenlijk doe ik er aan mee en dat wil ik ook niet.

mmmmmmmm maffe ikke
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
pi_99404492
J-net,d at herken ik wel hoor. Ik vind dat er over het algemeen maar een raar beeld bestaat over bv. En dat je je daar gauw aan aanpast, want je wilt anderen niet voor het hoofd stoten, terwijl zij daar blijkbaar geen enkele moeite mee hebben.
Mijn schoonouders vonden het met 8 maanden eigenlijk al wel genoeg, als ze dan een keer 'vroeg' om bv en ik verwoordde dat, kreeg ik bijv van mijn schoonvader te horen: 'nee toch?' en hij ging vervolgens druk spelen met d'r. Ze zijn lief hoor, maar ze begrijpen duidelijk niet welke keuzes wij maken en waarom.
Of mijn zusje, die vorige week nog vroeg hoe vaak ze dronk, en vervolgens 4 tot 5 keer op een etmaal veel vond, 'oh, en ook nog 2 nachtvoedingen? Dat is toch niet meer normaal op deze leeftijd, dan slapen ze toch wel door?' Tja, de mijne niet, en wie ken jij verder nog die nu nog bv geeft? Niemand dus. Hier in NL is het 'normaal' om bv te geven tot 6 maanden, als je dat al haalt, en dan bouw je rigoreus af, want 'dan zitten er niet genoeg voedingsstoffen meer in' oid. Langvoeden is echt een ondergeschoven kindje..
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_99404739
Ik heb eerlijk gezegd zelf nog nooit opmerkingen gehoord als ik aan het voeden was.
Wel hebben mijn ouders en schoonouders al gevraagd hoe lang ik nog blijf voeden. Misschien denken ze er het hunne van, maar ze zeggen verder niets. Dat is wel erg fijn :)

Ik lees regelmatig mee op borstvoedingsforum.nl en soms lees ik daar wel 'schokkende' dingen. Laatst iemand die een collega vertelde dat ze nog voedde na de eerste 6 maanden. Waarop de collega reageert met: Maar kinderen moeten na 6 maanden toch opvolgmelk krijgen?
8)7
pi_99405181
Claudia, het is zeker niet mijn bedoeling geweest om te bagatelliseren, en ik heb zelf geluk gehad denk ik dat het na de eerste paar lastige weken gewoon goed loopt, maar het komt daar soms zo over dat ze na een dag waarop het minder loopt al overstappen naar kunstvoeding. En dat vind ik dan ergens zo jammer voor ze. Maar zoals ik al zei, ik heb geluk gehad, en een O+ die mij enorm gesteund heeft, waardoor ik doorgezet heb.

En de vermoeidheid komt mij ook wel ietwat bekend voor, maar is meer van de laatste week. Misschien wil ik nu ook wel weer teveel doen, merk dat ik ineens een hele stap heb gemaakt qua waar ik naartoe ga, en hoelang en dergelijke..
  woensdag 13 juli 2011 @ 11:28:31 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99405373
Er wordt mij niet gevraagd hoe lang ik nog blijf voeden (hoewel ik die vraag komende zaterdag wel verwacht op een feestje met een stuk of 10 ooms en tantes met aanhang die gemiddeld zo'n 80 jaar oud zijn), maar zowel mijn moeder als m'n schoonmoeder vragen regelmatig of ik nog wel voldoende voeding heb.

Ik heb mijn moeder er al een paar keer op gewezen dat "niet voldoende voeding" iets is wat vrijwel niet voorkomt, maar dat weerhoudt haar er niet van het toch te vragen.

Tegenwoordig zeg ik gewoon dat zij in de jaren 60 simpelweg enorm geindoctrineerd zijn door de kunstvoedingsfabrikanten en dat ze daarom zulke fabels geloven.
En voor iemand die zo enorm anti E-nummers en andere toevoegingen is en vegetarisch eet, is het idee dat haar kennis en overtuigingen gebaseerd zijn op dat wat haar door de voedingsindustrie bijgebracht is verschrikkelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_99405535
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:09 schreef CrazyPrincess het volgende:
Ik heb eerlijk gezegd zelf nog nooit opmerkingen gehoord als ik aan het voeden was.
Wel hebben mijn ouders en schoonouders al gevraagd hoe lang ik nog blijf voeden. Misschien denken ze er het hunne van, maar ze zeggen verder niets. Dat is wel erg fijn :)

Ik lees regelmatig mee op borstvoedingsforum.nl en soms lees ik daar wel 'schokkende' dingen. Laatst iemand die een collega vertelde dat ze nog voedde na de eerste 6 maanden. Waarop de collega reageert met: Maar kinderen moeten na 6 maanden toch opvolgmelk krijgen?
8)7

Ik denk dat je hierbij moet onthouden dat veel mensen niet zoveel lezen op internet maar ook in boeken e.d. als wij hier op Fok!
Onderschat de bron van informatie hier niet. En het jammere is nou eenmaal dat de kunstvoeding reclames dit beeld van na 6 maanden stap je over op opvolgmelk ook wel erg stimuleren omdat dit nou eenmaal is vanaf wanneer zij reclame mogen maken voor hun product.

Ik weet niet of die collega man of vrouw is trouwens maar overschat al helemaal niet wat een man aan informatie leest :+

Zo schokkend is het allemaal niet als je bedenkt wat er nou helemaal aan informatie over bv binnen komt bij mensen die zich er niet echt in verdiepen.
Als je bij de vk aangeeft flesvoeding te gaan geven krijgen je niet eens de folder over bv mee.

[ Bericht 6% gewijzigd door Dizzy-Miss-Lizzy op 13-07-2011 11:38:46 ]
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_99405732
Mijn O+ zag gisteren weer zo'n reclame over opvolgmelk, en die zei ook al, van het gaat niet om die opvolgmelk(nummer 4 ofzo was dat), maar om het feit dat je zo ook nieuwsgierig wordt naar nummer 1,2,3(waar deels geen reclame voor gemaakt mag worden..)

En ik heb hier echt veel aan gehad tot nu toe hoor, anders had ik ook wel vaker over stoppen met bv zitten twijfelen denk ik..
pi_99405790
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:33 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Ik denk dat je hierbij moet onthouden dat veel mensen niet zoveel lezen op internet maar ook in boeken e.d. als wij hier op Fok!
Onderschat de bron van informatie hier niet. En het jammere is nou eenmaal dat de kunstvoeding reclames dit beeld van na 6 maanden stap je over op opvolgmelk ook wel erg stimuleren omdat dit nou eenmaal is vanaf wanneer zij reclame mogen maken voor hun product.

Ik weet niet of die collega man of vrouw is trouwens maar overschat al helemaal niet wat een man aan informatie leest :+
Klopt.
Maar ergens schort het dus aan (objectieve) kennisoverdracht. Want die ouders weten kennelijk wel alles van opvolgmelk en pyjamapapjes.
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:28 schreef Leandra het volgende:
Er wordt mij niet gevraagd hoe lang ik nog blijf voeden (hoewel ik die vraag komende zaterdag wel verwacht op een feestje met een stuk of 10 ooms en tantes met aanhang die gemiddeld zo'n 80 jaar oud zijn), maar zowel mijn moeder als m'n schoonmoeder vragen regelmatig of ik nog wel voldoende voeding heb.

Ik heb mijn moeder er al een paar keer op gewezen dat "niet voldoende voeding" iets is wat vrijwel niet voorkomt, maar dat weerhoudt haar er niet van het toch te vragen.

Tegenwoordig zeg ik gewoon dat zij in de jaren 60 simpelweg enorm geindoctrineerd zijn door de kunstvoedingsfabrikanten en dat ze daarom zulke fabels geloven.
En voor iemand die zo enorm anti E-nummers en andere toevoegingen is en vegetarisch eet, is het idee dat haar kennis en overtuigingen gebaseerd zijn op dat wat haar door de voedingsindustrie bijgebracht is verschrikkelijk.
Ik heb het onderwerp bij mijn moeder gemeden. Ze heeft mij 6 weken bv gegeven ene toen 'was het op'. Ik wilde niet vertellen dat dat bijna nooit voorkomt, want misschien kwets ik haar er wel mee. En wat win ik ermee?

Bij (toekomstige) moeders ouders van tegenwoordig zou ik die fabel wel ontkrachten :Y)
  woensdag 13 juli 2011 @ 11:42:43 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99405882
De reclame is er erg duidelijk in:
Thomas pasgeboren; aan de borst.
Thomas 6 maanden; aan de borst.
Thomas 8 maanden; aan de opvolgmelk.

Dat de reclame zo is omdat het ze verboden is om te zeggen dat Thomas vanaf dag 1 al aan de kunstvoeding zou moeten hebben mensen niet door.
Ze denken echt dat het de goedhartigheid en overtuiging van de industrie is dat ze het zo laten zien, erger nog; dat die combinatie het beste voor het kind zou zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_99405894
Zelfs mijn meneer, die echt niet zo heel gevoelig is voor reclames en alles, reageerde: maar moet ze die echt niet hebben dan, die opvolgmelk nummer 4 enzo? Er zal toch wel een kern van waarheid inzitten dat ze die vitamines nodig hebben? :')

Terwijl ze bij het CB al zeiden, maak je vooraad diepvriesmelk op en ga dan gewone melk geven..
pi_99405901
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:38 schreef laiveneertiekje het volgende:
Mijn O+ zag gisteren weer zo'n reclame over opvolgmelk, en die zei ook al, van het gaat niet om die opvolgmelk(nummer 4 ofzo was dat), maar om het feit dat je zo ook nieuwsgierig wordt naar nummer 1,2,3(waar deels geen reclame voor gemaakt mag worden..)

En ik heb hier echt veel aan gehad tot nu toe hoor, anders had ik ook wel vaker over stoppen met bv zitten twijfelen denk ik..
Ik heb ook wel echt veel gehad aan internet :Y
Ik heb eigenlijk nooit boeken gelezen en heb ook geen cursus gevolgd. Vooraf had ik zoiets van: Ik zie het wel. Komt tijd, komt raad. Maar ja, ik ben dan ook vergroeid met fora als deze en weet waar ik kennis kan halen :Y)
pi_99405974
Ik ga maar niets zeggen over de kv-industrie. Ik voel me echt geen Dolle BV-Mina, maar om hun sneaky manieren kan ik wel zo woest worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')