quote:
Op dinsdag 12 juli 2011 22:25 schreef Juud79 het volgende:Ik heb me heel goed ingelezen over Bv, ik vind dat dat wel voor een groot deel zijn vruchten heeft afgeworpen. Zo wist ik dat goed aanhappen van enorm groot belang is, om te zorgen dat ze goed zou kunnen drinken en ik geen kloven zou krijgen, die is dus ook niet heb. Ook over goed je borsten leeg laten drinken heb ik veel gelezen ivm het voorkomen van BO. En borstcompressie is ook een heel handig iets, dan schiet de melk sneller toe en raakt je borst ook goed leeg.
Dat kleine kindjes vaak drinken wist ik ook, die van mij overdag om de 2/3 uur 's nachts soms wat langer. Met regeldagen idd ieder anderhalf a twee uur overdag...
Ik lees wel van mensen die 5/6 flessen geven per dag, op deze leeftijd en ja, dan is 8 tot 10 keer per dag voeden wel even andere koek. Maar ik heb het er maar wat graag voor over, zij geniet, ik ook. Ik zie haar groeien van mijn melk en haar genieten omdat ze het zo lekker vind. Doorslapen is iets waar ik me helemaal niet mee bezig ga houden, ik ben nu al blij met haar ritme van 23.00, 03.00, 06.45, en ik zie wel wanneer ze een keer doorslaapt, als het het eerste jaar als is, dan is dat fijn, zo niet, dan zal ze het wel nodig hebben. Die 10 minuten midden in de nacht, het maakt me niets uit.
Als je kindje bij je slaapt is 1 nachtvoeding zoals bij jou echt prima te doen hoor ik van een hoop mensen. Bij mij was dat helaas geen optie (waterbed, katten op de slaapkamer, ueberhaupt geen plek voor een co-sleeper). Dus ik was wel echt heel blij dat ze zo snel doorsliep

Het is me overigens al meer opgevallen dat de tendens is dat het leven vooral makkelijk moet zijn. Op alle vlakken, maar dus ook op het gebied van kinderen. Alle kv-reclames lijken gefocust op het gemak voor de ouders waarbij volledig voorbij wordt gegaan aan het belang van het kind. Ja, behalve dat doorslapen 's nachts ook echt beter zou zijn voor het kind. Wat ik overigens betwijfel. Voor het kind maakt het denk ik geen bal uit of het 's nachts een keer wakker wordt. Die haalt die tijd echt wel weer in.
Bij mij kwam Truus de eerste 5 maanden altijd om de 1,5 uur, als ik een keertje geluk had liet ze er 2 uur tussen. Dat vond ik wel echt vreselijk zwaar. Kreeg last van m'n rug door het vele zitten met kind op schoot, last van m'n knieen van het vele gaan zitten en opstaan met zwaar kind. Bovendien sliep ze amper overdag waardoor ik de tijd tussen de voedingen nooit kon rusten.
Uiteindelijk ben ik rond 4 maanden de avondvoeding deels gaan kolven, zodat mijn man een voeding kon overnemen om de dag. Aan mijn borst lag ze 's avonds namelijk gerust ook nog eens 1,5 a 2 uur voordat ze tevreden was. Dat kan clusteren geweest zijn, maar ik trok het niet meer in ieder geval. Ik was gesloopt na een dag.
Rond de 7 maanden zijn we daar weer vanaf gestapt. Ik vond het kolven echt niet meer leuk en merkte dat Truus minder vaak en lang bij me dronk. Zodoende ben ik weer alle avondvoedingen live gaan doen.
Maar nu ben ik ontzettend blij dat ik doorgezet heb. Ik hoop haar nog lang te kunnen voeden. Denk dat ik nu zo'n 5 a 6 keer per dag voed en dan drinkt ze meestal maar een paar minuten. Behalve de avondvoeding, maar daar neem ik altijd de tijd voor. Soms is ze na 20 minuten al in slaap, soms duurt het 1,5 uur, maar die tijd stop ik er echt met liefde in

Ik kan me nu ook echt niet voorstellen dat mensen hun kindje zo snel van de borst doen. Of dat mensen vinden dat een kind van een jaar echt te oud is om nog te voeden. Ze is wat mij betreft nog steeds een klein hummeltje dat de voeding en het rustmoment goed kan gebruiken.
quote:
Op dinsdag 12 juli 2011 22:52 schreef Claudia_x het volgende:Flesvoeding zou het hier minder zwaar maken omdat Lena dan minder vaak zou drinken (dat merk ik nu doordat haar dagen op het kinderdagverblijf en bij mijn lief thuis er anders uitzien wat drinkgedrag berteft) en omdat ik het geven van een fles vaker uit zou kunnen besteden (vooral 's nachts!).
Oh, en een fles kun je meedraaien bij een afgeleid kind. 
Daar staat tegenover dat borstvoeding ook veel situaties makkelijker heeft gemaakt, daar ben ik van overtuigd. Als Lena bijvoorbeeld wakker werd/wordt 's nachts dan hoeven we niet écht wakker te worden om haar weer in slaap te krijgen. Ik leg haar aan en ze valt weer lekker in slaap. Dat maakt zoveel verschil!
Haha ja, dat was wel echt makkelijk ja. Hoewel ik dan weer denk: kennelijk wil ze gewoon niet drinken. Als ze echt dorst heeft pakt ze echt wel

Ik merkte dat ze aan de borst sowieso veel minder snel afgeleid was dan met het flesje. Maar dat kan ook komen doordat ze het maar raar vond een flesje van mama te krijgen in plaats van de borst.