abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99767203
Saffier, je verhaal is heel herkenbaar! Ik merk dat mijn voorkennis en de ervaring die ik al had aan de ene kant maakten dat ik beter wist wat ik wou en hoe ik dat kon bewerkstelligen. Maar die kennis heeft me ook wel in de weg gezeten, niet alleen met het voeden maar bijvoorbeeld ook tijdens de bevalling. Bij een derde zou ik het wéér anders doen. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_99769445
Melk hoef je inderdaad niet te drinken om het calcium. Door het fosfor wat erin zit neem je alleen de calcium op die je nodig hebt om de eiwitten te verteren (bron: kruidenvrouwtje.nl)
  donderdag 21 juli 2011 @ 22:25:08 #178
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_99771306
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 21:10 schreef Claudia_x het volgende:
Saffier, je verhaal is heel herkenbaar! Ik merk dat mijn voorkennis en de ervaring die ik al had aan de ene kant maakten dat ik beter wist wat ik wou en hoe ik dat kon bewerkstelligen. Maar die kennis heeft me ook wel in de weg gezeten, niet alleen met het voeden maar bijvoorbeeld ook tijdens de bevalling. Bij een derde zou ik het wéér anders doen. :+
Ik ook idd. En nu sta ik ook sterker in mijn schoenen voor wat betreft op- en aanmerkingen van derden die het beter denken te weten over de bv/baby. En nu doe ik idd wéér kennis op die ik bij een derde anders zou gebruiken. En die me dan ook weer in de weg zal staan tot zekere hoogte ;)

Vorige week; Ik vertel aan mijn moeder dat Ylana zo heel mooi duidelijk wist te maken dat ze bij mij wilde drinken en niet uit haar rietjesbeker. Haar reactie was dat dat binnenkort toch echt maar afgelopen moest zijn en ze moest wennen aan enkel bekerdrinken. Ik heb alleen gevraagd 'Waarom?' Er werd verder niet op ingegaan op dat moment. Exact een week later; Ylana moet drinken, ze hapt aan, tijdens tsr laat ze los dus ik tegen Ylana; 'Hé ga eens drinken! Ik loop leeg joh!' nieuw spelletje van Ylana :') en ze zegt; Ja, als het zo hard loopt en er zit dus zóveel in... dan zou je wel gek zijn om te stoppen!'
Heb haar daarna uitgelegd dat ik ook geen zin heb om actief te stoppen.
5 jaar geleden zou me dat super-onzeker hebben gemaakt terwijl ik het nu, door mijn ervaring en kennis, beter naast me neer kon leggen. ga ik nog wel twijfelen hoor als mijn moeder zoiets zegt maar niet heftig
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  donderdag 21 juli 2011 @ 23:57:42 #179
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_99776386
Prille bv-moeder meldt zich! Mijn ventje is nu 2 dagen oud en ik geef borstvoeding. Tenminste, dat probeer ik. De melkproductie is nog niet op gang gekomen. Baby zuigt heel sterk en het aanleggen gaat goed. Punt is dat ik tegenstrijdig advies krijg. Kraamverzorgende zegt dat om de 4 max 5 uur goed is. VK heeft haar (ons) op de vingers getikt (!) En zegt dat het 10-12 keer moet zijn. Dat vind ik onmenselijk eigenlijk, wanneer kun je dan slapen? Lastig is ook dat mijn tepels erg gevoelig zijn. Ik kan elke 2 uur voeden echt niet hebben! Morgen wordt baby gewogen en dan weten we of het goed gaat. Hij plast best redelijk geloof ik. (Ik verschoon niet omdat ik nauwelijks kan lopen. Dat is rot omdat dat mijn schema ook bepaalt. Iemand moet baby eerst verschonen en aan mij geven). Hij huilt niet veel en lijkt tevreden. Het zuigen doet hij elke keer keihard. Ik vraag me wel af wanneer er melk komt en of ik toch te weinig aanleg om de productie op gang te brengen. Beetje warrig verhaal, ik heb sinds de bevalling maar 6 uur geslapen ofzo...ben gewoon erg onzeker nu.
pi_99777342
Misschien dat je op dit tijdstip nog hoopt een antwoord te krijgen Aventura daarom reageer ik maar even.
Ik vind 4-5 uur in de kraamtijd erg weinig.
Puck kwam uit zichzelf ook rond dat schema en volgens de kraamverzorgster mocht dat 's nachts zeker ook maar ik heb zelf telkens mijn wekker op om de drie uur gezet. Mijn vriendin die lactatiekundige is raadde ook max 3 uur aan tussen voedingen de eerste tijd om je productie goed op gang te krijgen.

De andere dames in dit topic hebben vast nog veel meer en beter advies.

Dit linkje is voor nu misschien wel handig voor je http://www.borstvoeding.c(...)raamtijd/aantal.html

Wat rot trouwens dat je zo gehavend uit de strijd bent gekomen en weinig nog zelf kan. Sterkte :*
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_99777654
om de 4-5 uur is te weinig hoor in het begin! Ik zou zeker na 3 uur weer aanleggen als je kindje dan nog niet uit zichzelf is gekomen. Wat DML zegt.

Daarnaast, gun het wat tijd om op gang te komen, het duurt echt even, maar de stuwing komt vanzelf een keer hallo zeggen, ineens uit het niets. En dat je tepels zeer doen is heel vervelend. Let goed op goed aanleggen, dat de baby een grote hap neemt zeg maar.
Goed aanleggen scheelt heel veel, maar daarnaast kan borstvoeding in het begin ook best gewoon een beetje pijnlijk zijn, ik ga er maar vanuit dat je tepels zoveel zuigkracht niet gewend zijn ;) dus das even schrikken voor ze.
Er zijn op youtube filmpjes te vinden over goed aanleggen, ik zal eens zoeken, misschien heb je er wat aan :)
:)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 22 juli 2011 @ 00:23:03 #182
147316 crew  DJMO
#trut
pi_99777715
Je kleintje naast je laten slapen / liggen zodat je hem kan aanleggen wanneer hij honger lijkt te krijgen een optie Aventura? idd wat DML ook al zegt, nu al om de vier a vijf uur voeden is vrij weinig. Geert is bijna vijf maanden en drinkt nog regelmatig onregelmatig om de twee, drie uur. Om je melkproductie echt op gang te krijgen is véél aanleggen noodzakelijk, en gevoelige tepels horen er (deels) bij, ze moeten wennen aan het geven van borstvoeding. Dat zou vanzelf beter moeten gaan, en als het dat niet gaat, gaat er ws iets fout bij aanleggen. Laat je niet te snel van streek brengen, en probeer te genieten van je kindje, leg 'm aan als hij wakker is en nog geen hongersignalen vertoont, dan hoeft hij niet zo gulzig te drinken dat het pijn doet.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_99778057
deze is duidelijk met beschrijving van wat ze doet.

En dit zijn informatieve filmpjes.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 00:35:05 #184
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_99778329
Dank voor het reageren! Ik heb hem net gepakt, ik hoorde hem zuiggeluidjes maken. Greep meteen mijn tepel en heeft 15 minuten aan mn linkerborst gezogen. Helaas liet hij opeens zelf los, dat deed hij eerder toch wat langer. Wat ik nog niet helemaal goed hoor is slikken. Ik hoor of zie niet of hij het doet of niet. Straks bied ik hem mijn andere borst aan, eens kijken wat hij dan doet.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 22 juli 2011 @ 00:42:13 #185
147316 crew  DJMO
#trut
pi_99778644
Als je naast z'n oortje kijkt kun je zien wat voor beweging de kaak maakt Aventura en daar kun je ook uit opmaken of hij drinkt of alleen sabbelt. als z'n kaken stil liggen, drinkt hij dus niet. snelle kaakbewegingen / heftig zuigen is de tsr opwekken en rustige bewegingen drinken. even heel simpel uitgelegd. De meer ervaren dames hier kunnen het je veel beter uitleggen dan ik ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_99778726
Was hij tevreden nadat hij zelf losliet? Dan zou het zomaar kunnen dat hij losliet omdat hij voldoende had.

Heb je wel vertrouwen in je kraamverzorgster verder op gebied van borstvoeding? Je zou kunnen vragen of ze je kan laten zien tijdens een voeding wanneer hij nou daadwerkelijk drinkt en wanneer hij alleen sabbelt.

Mijn kraam zei altijd dat je naar de oortjes moet kijken, dat de oortjes en het stukje eronder bewegen als ze effectief drinken. En als ze stopte met effectief drinken dan wreef ik een beetje in het handje of ik wreef met mn vinger langs de kaaklijn en dan namen ze nog een paar goeie slokken.

Stom misschien, ik weet ook niet of dat voor iedereen geldt, maar ik kon het bij mijn meisjes ook wel eens voelen of ze dronken als ik mn hand op hun rug legde :D dan voelde je het zo die maagjes in klokken.
pi_99778730
oh ja wat djmo zegt dus :P
  vrijdag 22 juli 2011 @ 02:09:56 #188
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_99781478
Aventura, ik sluit me wat betreft het aantal voedingen (en de tijd daartussen) aan bij de rest. In de eerste week maximaal om de drie uur. Dat je zoontje slaapt, kan (hoeft niet) een slecht teken zijn. Hier was dat ook zo, en toen bleek hij veel afgevallen. Te weinig drinken leverde weinig energie op, waardoor hij minder vaak wilde drinken. En met weinig energie sliep hij veel, maar dronk én groeide hij te weinig. Nogmaals, dit hoeft niet zo te zijn, maar ben er waakzaam op.

En die slaap, ja, ik vraag me ook af wanneer ik weer langer dan 2/2,5 uur kan slapen. Dat is zwaar, zeker wanneer je zelf flink moet bijkomen en herstellen. :* Enige 'troost', het went best vlug die nachtvoedingen. En verder las ik dat je veel bezoek hebt. Ik zou daar wat op afremmen, zodat je ook overdag kunt slapen tussen de voedingen.
Bezoek kan altijd nog, de voeding goed opstarten kost tijd.

Heel veel succes!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_99783347
Dat laatste! Slaap overdag, dan hou je het een stuk beter vol.

En ja, 12 x is veel, maar dat wordt ook vaak best snel vanzelf minder.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 22 juli 2011 @ 07:54:22 #190
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_99783555
Aventura, heel veel succes komende tijd!
Hou je manneke in de buurt, zorg dat je een luiertje bij de hand hebt, misschien kun je hem dan zelf op bed verzorgen? En anders telefoon naast je bed (of irritant belletje ;) ) en hulp inroepen als jíj het nodig hebt (en niet wanneer een ander denkt dat jij het nodig hebt).
En tussendoor slapen. Laat de kraamvisite even een paar dagen achterwege (tenzij voor jou ook belangrijk) en anders eerst zorgen dat je bijkomt en dat de bv loopt. Zeker als je zelf aan flarden ligt...
:*
  Moderator vrijdag 22 juli 2011 @ 08:04:44 #191
5428 crew  miss_sly
pi_99783630
De dames hiervoor hebben het al gezegd allemaal. Enige dat ik nog wil toevoegen is dat je altijd een afspraak kunt maken met een lactatiekundige als je onzeker bent. Dat zijn toch de deskundigen als het gaat om borstvoeding en daar kun je dan toch het beste advies krijgen. Tenzij je kraamzorgende ook lactatiekundige is (en niet alleen een kraamzorgende met veel ervaring :) ).

Succes, in het begin kan het best iets zijn dat zwaar en moeilijk is en waar je onzeker van wordt. Jullie moeten het allebei nog leren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_99785966
Aventura, tips heb ik zo niet, alles is wel zo'n beetje gezegd, maar succes ermee.

En doordat ik redelijk snel bij ben gaan kolven kan ik je iig vertellen dat ik de eerste twee dagen ook nog bijna niets aanmaakte, en dat het daarna rap toenam.

En goed slapen, blegh, vannacht van 11 tot 5 ongeveer wakker gelegen, kon gewoon echt niet slapen... Balen, want de plannen voor vanavond vallen daardoor ook in het water zoals het nu lijkt.
pi_99786212
De eerste dagen heeft je kindje natuurlijk ook nog geen liters nodig he :)
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_99786502
Aventura, heb je het boek 'Borstvoeding' van Stefan Kleintjes en Mary nogwattes? Zo niet dan stuur ik je mijn exemplaar met liefde op, er staat veel zinvolle informatie rondom borstvoeding in de kraamtijd in. Stuur maar een pm als je 'm wil lenen, ik heb er veel aan gehad.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 16:28:44 #195
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_99800834
Aventura, het is zo herkenbaar wat je schrijft.
Bij mij kwam het op dag 3 's middags goed op gang, toen kwam er echt wat melk uit en op dag 4 had ik stuwing en veel melk.

Ik legde haar iedere 3 uur aan, als ze zelf niet eerder kwam.
Vervolgens liet ik haar aan iedere borst 10 minuten drinken, soms 15 minuten.
Dan zorg je ervoor dat het goed op gang komt en voor je tepels is dat net te doen.
Ook duwde ik, toen het op gang kwam, regelmatig op mijn borst aan de bovenkant en zijkant, om de melk te laten toeschieten en te zorgen dat ze de borst goed leeg kon drinken.
En ik gebruikte de eerste week een creme van Prenatal, om mijn tepels vet en soepel te houden, dat hielp ook.
Pijn doet het, alsof er een haai aan je tepel hangt. :X
Maar dat moet na de eerste 10/12 slokken minder worden, zo niet, dan opnieuw aanleggen.

De eerste week is gewoon pittig, maar daarna gaat het makkelijker, doet het geen pijn meer en is het zo leuk.

Dus hou vol! :*
  vrijdag 22 juli 2011 @ 16:54:53 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99802185
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 10:30 schreef Vanyel het volgende:
De eerste dagen heeft je kindje natuurlijk ook nog geen liters nodig he :)
Een maagje van het formaat knikker is met een paar druppels gevuld.

Aventura, gefeliciteerd, welkom en succes!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_99802262
Aventura, ik kan er nog aan toevoegen dat het met de gevoeligheid van je tepels écht beter wordt. Ze raken eraan gewend.

Het heeft mij heel erg geholpen om het voeden als mijn primaire taak te zien en me erbij neer te leggen dat ik de hele dag (en nacht) bezig was met voeden. Ik nam alle tijd voor een voeding, rustte tussendoor, at en dronk goed en dat was het dan. Voor het avondeten was er www.thuisbezorgd.nl en mijn lief zorgde ervoor dat ik op tijden dat ik het nodig had bij kon slapen. Die afspraak hebben we nu nog steeds: ik kan overdag heel slecht slapen dus ik mag 's ochtends uitslapen. Dat lukt me namelijk wel. Hij gaat dus uit bed met Ivan en Lena en in die tijd pak ik nog even een uurtje, met een beetje mazzel een paar uurtjes.

Ik vond het best heftig om de hoofdverantwoordelijke voor de voeding te zijn. Altijd maar paraat staan, nooit eens kunnen denken 'nu even niet, laat me met rust!'. Dat vind ik nog steeds wel eens, het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Maar het is ook makkelijker geworden. Lena drinkt minder vaak en sneller, ze slaapt langere stukkken aaneen 's nachts, de dagen zijn voorspelbaarder en er is een routine ontstaan. Die eerste tijd kan heel overweldigend zijn, maar het is misschien ook een tijd waar je later met bijzondere gevoelens op terugkijkt. Ik vond het een heel magische tijd. O+
pi_99802875
Oh, en Aventura: hier staan borstvoedingsvideo's die je laten zien hoe je kunt bepalen of je baby effectief drinkt.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 17:09:55 #199
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_99803005
Wat echt hielp bij mijn gevoeloige tepels wat Purelan creme van Medela, bij de apotheek besteld. Echt geweldig spul voor het herstellen van mijn kloven etc.

En ze zeiden bij mij overdag elke 3 uur en 1 keer mag er dan 5 uur tussen zitten. Later ga je die tijd uitbreiden naar om de 4 uur, maar dat duurt paar weken.

Succes Aventura!
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
pi_99803116
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 17:09 schreef J-net het volgende:
Later ga je die tijd uitbreiden naar om de 4 uur, maar dat duurt paar weken.
Als je baby meewerkt. :Y) Het heeft hier zo'n beetje 5 maanden geduurd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')