Sannne, misschien helpt het je om niet te vechten tegen de slaap maar om eraan toe te geven. Mijn ervaring is dat de nachten minder zwaar worden als je zelf zo weinig mogelijk écht wakker hoeft te worden. Lukt het je wel om liggend te voeden?
Je kunt je eerst inlezen in
veilig slapen met Elise. Ik had een co-sleeper waarin Lena naast me sliep (zie ook
Co-sleeper van een Ikea ledikantje?). Zo kon ik haar makkelijker uit bed halen, terugleggen en ook troosten.
Wat mij verder erg heeft geholpen is om te leren hoe ik de tweede borst aan kon bieden zonder van kant te verwisselen. Ik vond (en vind) het het fijnst om bij het geven van de eerste borst op mijn zij te liggen terwijl ik iets achterover leun. Hiervoor zou je een voedingskussen achter je kunnen leggen. Om de tweede borst aan te bieden rolde ik meer naar mijn buik door. Dat was in het begin even wennen en zoeken naar een handige manier om dat te doen, maar ik zweer er nu bij!
En verder overdag zoveel mogelijk proberen bij te slapen als dat je lukt. Als dat je niet lukt is het in ieder geval goed om je rust te nemen, bijvoorbeeld door even op de bank te gaan liggen. Wat ik wel eens deed was Lena in de wipstoel zetten in de badkamer terwijl ik uitgebreid in bad ging.

Niet zo vervelend als halsoverkop het bad uit moeten omdat je ineens toch je baby hoort huilen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.